Jump to content

Briller, kikkertsikte, regn og dugg.. tips og triks?


flsc123

Recommended Posts

Hei,

 

som en stor andel av befolkningen bruker jeg briller og på jakt i kombinasjon med regn og dugg så har jeg vansker med å sikte/se.

 

Jeg har prøvd med caps for å unngå mest mulig regn og dugg på brillene men til ingen nytte. På kikkertsiktet bruker jeg Butler Creek linsebeskyttere og holder dem lukket mest mulig for å unngå regn og dugg på linsene.

Det jeg lurer på er hvordan andre takler det og hva dere gjør for å unngå det mest mulig? Jeg føler at det med tiden tar fra meg hele jaktgleden. Å gå uten briller er nokså vanskelig for da ser jeg 5m foran meg noenlunde skarpt. Linser kan jeg ikke ha så jeg er ganske fastlåst der. :-(

 

Tips mottas med stor takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Caps gjør bare ting værre mtp dugg. Solskjermen på capsen fanger den varme luften du puster ut og varmer opp brillene dine enda mer som igjen skaper enda mer dugg ergo.. Dropp caps.

 

Kjøp deg et middel på eBay som heter Cat Crap, liten rød boks med noe grønn gugge oppi. Smør det på brillene og tørk av, funker som bare juling for meg.

Link to comment
Share on other sites

Briller på jakt/skyting er noe ****. De er i veien, de dugger osv.

For min egen del så bruker jeg linser, og det løste problemene for meg. Jeg kunne ikke ha dagslinser, men måtte ha 1mnd linser grunnet styrke og skjev hornhinne. Dette er dog ikke tema for deg ser jeg(?)

Er du sikker på at du ikke kan bruke linser, har du spurt andre enn den faste optikeren din?

Link to comment
Share on other sites

Briller på jakt/skyting er noe ****. De er i veien, de dugger osv.

For min egen del så bruker jeg linser, og det løste problemene for meg. Jeg kunne ikke ha dagslinser, men måtte ha 1mnd linser grunnet styrke og skjev hornhinne. Dette er dog ikke tema for deg ser jeg(?)

Er du sikker på at du ikke kan bruke linser, har du spurt andre enn den faste optikeren din?

 

Ifølge min faste optiker gikk det ikke ann. Har aldri prøvd linser før (siden han sa det ikke gikk) men er kanskje en tanke å få det vurdert på nytt av en annen optiker. Spesiellt villmarkslivet og jakt/fiske blir satt på prøve med duggete briller, noe som er et herk uten like bare ved vanlig turgåing. Så hjelper det heller lite å måtte bo på Vestlandet. Men ja linser hadde jo eliminert 90% av hele problemet. :-)

 

EDIT: Ja kirurgi er jo en risiko og det er vel det som har hindret meg i flere år. Er liksom bedre å måtte bruke brille enn den hvite stokken og solbrille... :-/

Link to comment
Share on other sites

Enkleste med linser er jo dagslinser (bruk & kast)

Dette kunne som sagt ikke jeg ha, da styrken (langsynt) og skjev hornhinne stoppet det med dagslinse.

Jeg måtte derfor over på 1mnd linse, som da krever skylleveske etc… Dette er enkelt. Bare en vanesak.

For egen del, så bruker jeg kun linser til jakt/skyting (også på vestlandet) og briller ellers. Tror jeg ligger på 6 par linser pr.år. Liten kostnad som gjør jakta betraktelig enklere for meg.

 

Anbefaler deg å sjekke med en annen optiker

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært igjennom hele leksa, fra briller, via linser, for så å ende opp med laserkirurgi.

Som Poacher, briller på jakt fungerte veldig dårlig. Brukte linser noen år, noe som funket bra på jakt. Men på fjellet en uke i året på reinsdyrjakt, uten bekvemmelighetene som et moderne bad gir (håndhygiene er meget viktig ved bruk av linser), ble det litt plundrete. Og enda verre når du våknet om morgenen og linser/linsevæske bare var en frossen klump i beholderen....

Jeg tok meg til slutt råd til laseroperasjon og har ikke angret en dag!

Link to comment
Share on other sites

Operasjon blir ikke gjennomført før synet ditt har vært stabilt i 1-2år. Men gå til et synsklinikk som utfører operasjoner og ikke bare den lokale optikeren, hvis de sier at en operasjon kan gjennomføres så får du jo tilbud om det fra de uten at en lokal optiker kan si noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Enkleste med linser er jo dagslinser (bruk & kast)

Dette kunne som sagt ikke jeg ha, da styrken (langsynt) og skjev hornhinne stoppet det med dagslinse.

Jeg måtte derfor over på 1mnd linse, som da krever skylleveske etc… Dette er enkelt. Bare en vanesak.

For egen del, så bruker jeg kun linser til jakt/skyting (også på vestlandet) og briller ellers. Tror jeg ligger på 6 par linser pr.år. Liten kostnad som gjør jakta betraktelig enklere for meg.

 

Anbefaler deg å sjekke med en annen optiker

 

Jeg er overlangsynt med skjeve hornhinner. Jeg bruker to(2) ukers linser, som jeg kan bruke dag og natt i 2 uker. Jeg bruker de kun i 1 uke før jeg bytter til nye, og jeg tar de som oftest av hver kveld. Men når jeg er på telttur, jakttur eller generelle gutteturer bruker jeg linsene både dag og natt opptil en uke i strekk, uten noe som helst problem. Det anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Angående dugging på briller, jeg smører ren zalo på brilleglassen og tørker av de med papir etterpå(ikke skyll med vann)Dette har hjulpet meg, 100% blir det aldri når en bruker briller. Bruker det også på innsiden av vinduene på min gamle LandCruiser, funker fint der og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker linser jeg har på dag å natt i en mnd for å så kaste de å sette på nye. Inne til kontroll å å justering hvær 6. Mnd. Etter forslag fra optiker prøvde jeg linser som gjorde meg litt langsynt på jakt, det fungerte ypperlig :-)

Lar være å opperere øynene, som oftest varer det ikke og 10 år frem i tid er man ofte tilbake til korrigering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har synskorreksjon som er lite egnet for linser pga astigmatisme (sylinder -3.00), og jeg sverget lenge til barberskum som jeg "polerte" på brilleglassene på begge sider. Dette fungerer helt ok, men nå kommer jeg ikke til å bruke annet enn Jaws Quick Spit spray.

 

Denne funker selv om man tørker annen skitt av brillene et par ganger. I løpet av en hel dag på fjellet bør en kanskje gi brillene en ekstra sprut, men flaska er liten og lett, og dette funker.

 

Jeg kjøpte på ebay, der en flaske koster ca 80 kr levert på døra di. Jeg har prøvd den siden i vår på briller, solbriller, kikkert, kikkertsikte og dykkermaske. Fra +40 til -3 grader.

 

51eq%2BlOmrUL._SX300_.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så finnes det kun en god løsning for oss jakt- og friluftsfolk dersom man ikke vil operere, og det er døgnlinser. Disse får man hos Synsam (blant andre) og disse slipper igjennom mye mer oksygen enn en vanlig linse. Kan også brukes av oss med astigmatisme (skjeve hornhinner).

 

Kan brukes opptil 30 dager sammenhengende, ergo - en uke på reinsjakt går helt fint.

 

Jeg er nærsynt (-4.15 på begge = blind), og har i tillegg skjeve hornhinner, men dette har vært min redning de siste årene. Løp og kjøp sier bare jeg!

 

Eide

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler hær. Det beste er månedslinser for bruk dag og natt. Puster helt ypperlig, og er tynne nok til at jeg ikke merker linsene i det hele tatt. Jeg er og dugelig nærsynt med over 4 på begge øynene og skjeve hornhinner, alt korrigeres av linsene.

 

Med de linsene jeg bruker glemmer jeg ofte at jeg faktisk bruker linser. På det værste tok det tre månder før jeg tok av linsene, og da var det fordi lappen fra optiker'n om kontroll havna i postkassa, pilla av linsene og sov en natt uten, på med nye, dro på kontroll og ingenting kunne sees av at jeg hadde brukt linsene sammenhengende i tre mnd! (nå varsler mobilen meg når det er påtide med bytte)

 

 

MEN! Ligg unna lensway, og lignende nettsjapper. Kjøp linsene hos din lokale optiker og dra ofte på kontroll. Det er forskjell på de linsene du handler på nett og de du får hos optiker'n om han er seriøs, selv innenfor samme merke. Uansett hva prisen blir er det ingen grunn til å gamble med øynene.

 

Og skulle du handle på nett så dra regelmessig på kontroll hos optiker. Resultatet av dårlig tilpassede linser og manglende kontroller er ikke pent eller smertefritt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker linser selv, og det funker utmerket for min del. Dessverre er det sånn at ikke alle kan bruke linser, å da er det briller eller laserkirurgi som er alternativet. Jeg tok kontakt med en optikker nede på Sørlandet(husker ikke navnet i farta) som er jeger og skytter selv. Han hadde en reportasje om skyting og bruk av briller/linser/kirurgi for noen år siden i ett jaktblad. Tenkte det var rette vedkommende for min del da jeg jakter mye hjort i skumring/natt og han var jeger i tillegg. Han var klar i sin tale: Kan du bruke linser er det det beste. Det er alltid en risiko med laserkirurgi og den vanligste bivirkningen er svekket nattesyn. Alt er fint i dagslys, men i dårlig lys blinker det i alle regnbuens farger som han sa. Han var en av de uheldige som hadde fått denne effekten etter laseroperasjon. Han var nå blitt kokk i jaktlaget ettersom han måtte gi seg en time før de andre på jaktlaget, måneskinnsjakt kunne han bare glemme. Når det er sagt, understreket han at det som oftest gikk bra med kirurgi, men at det var noen tilfeller hvert år. Jeg tok ikke sjansen iom at jeg er avhengi av nattsynet. Lykke til i valget, men som sagt tidligere, sjekk linser en gang til for sikkerhets skyld. Det har vært en enorm utvikling på denne fronten de siste åra.

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring som xxaxx.

Bruker månedslinser og glemmer helt at jeg har dem på. Skal egentlig bytte etter en måned men som regel glemmer jeg det og går med dem i flere uker "for lenge". Har gjort dette i tre år nå og kunne aldri tenkt meg å gå ut i skogen med briller på lenger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden jeg skyter på samme bane som revolverskyttere (inkl ... medlemmer av NSU), så er vernebriller et must. Så jeg forstår frustrasjonen godt. Disse dugger. Med mindre noen har verne-kontaktlinser, så er ikke dette en løsning på problemet med dugg (og således ikke hva trådstarter egentlig spurte om).

 

Eneste løsning jeg har funnet så langt, er å pusse disse under "anvisning", og ellers stort sett beholde de på, så de har samme temperatur (ikke er kaldere enn lufta) hele tiden.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kommer litt an på alderen. Ved laseroperasjoner korrigerer de bare den mindterste delen av hornhinna. Ellers er det for mye som må fjærnes, så for unge mennesker, som får stor pupille i mørket, kan få dårligere nattsyn. Dvs at pupillen blir større enn det korrigerte området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...