Jump to content

Etterregistrering av hagler


svovelsvein

Recommended Posts

Fikk høre i går at hagler som hittil har vært fritatt for registrering nå må registreres før 1/1 2014, og at slike hagler blir regnet som ulovlige våpen etter nevnte dato. Har hørt om et slikt forslag, men har ikke fått med meg at det har tredd i kraft. Har prøvd å finne ut av det uten hell. Noen som vet dette med sikkerhet?

Link to comment
Share on other sites

Den går utenom trenings eller jakt "garderoben".

 

Dette er greit å merke seg!

Var ikke klar over dette selv før "han som står for vettet" på det lokale våpenkontoret informerte meg om det for en tid siden.

Trodde jeg hadde fyllt garderoben min, men nei. Jeg har enda en ledig plass, siden den ene hagla er en etterregistrert ikke-registreringspliktig-hagle.

Link to comment
Share on other sites

Svært kvalifiserte rykter sier at kravet om registrering vil flyttes til 1/1 2015 ettersom POD ikke har hatt prioritering på gjennomføringen, fortsatt lurt å få det gjort, og husk å få påført at dette gjelder en frivillig registrering, dette er vesentlig for at disse våpnene ikke skal lage krøll i jaktgarderober, eller på annet vis telle med i behovsprøving.

Link to comment
Share on other sites

Et annet "problem" som dukket ved etterregistreringen er at det nå er ubehagelig nært at jeg må montere alarm med utrykking!!

Etterregistrering spiller ingen rolle.

§ 78. Krav til sikker oppbevaring

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

Uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990 regnes i kapittelet her som registreringspliktige våpen og skytevåpen

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Noen måte å sjekke dette opp på uten å snakke med onkel?..

Har jo en hagle innkjøpt før registreringsplikt, en arvet krag, en nyere hagle, 22lr, 223 og 3006. Tilsammen 6 stk og ønsker et våpen til for storvilt, samt en Drilling på sikt... Hvis hagle og krag holdes utenom har jeg plass, hvis ikke må jeg vurdere andre alternativer...

Link to comment
Share on other sites

Hagler registrert under amnesti, tror jeg ikke man uten videre skal regne med at man kan holde utenfor. Dette gjelder KUN for de lovlig uregistrerte våpnene som man frivillig registrerer.

 

Det er en vesentlig forskjell på dette.

(Amnesti = egentlig et ulovlig uregistrert våpen man får registrert under særskilt tidsbegrenset unntak fra gjeldende praksis.)

 

For at den skal være lovlig uregistrert må våpenet være kjøpt av nåværende eier før 1990, som da må ha vært gammel nok til å erverve den før registrerings kravet kom.

Link to comment
Share on other sites

Hagler registrert under amnesti, tror jeg ikke man uten videre skal regne med at man kan holde utenfor. Dette gjelder KUN for de lovlig uregistrerte våpnene som man frivillig registrerer.

 

Det er en vesentlig forskjell på dette.

(Amnesti = egentlig et ulovlig uregistrert våpen man får registrert under særskilt tidsbegrenset unntak fra gjeldende praksis.)

 

For at den skal være lovlig uregistrert må våpenet være kjøpt av nåværende eier før 1990, som da må ha vært gammel nok til å erverve den før registrerings kravet kom.

 

Stemmer og jeg la dette grunn for forrige innlegg.

 

Diskutert her tidligere :arrow:http://forum.kammeret.no/forum/viewtopi ... 5&p=405159

Link to comment
Share on other sites

Kor mykje kostar det POD å endre spelereglane ved eit seinare høve? Basert på oppførselen derifrå så er det ei reell bekymring.
Hva tror du planen er på sikt? Det var ikke tilfeldig at garderobe-begrensningen kom rett etter forrige amnesti. Noe som forøvrig tilsier at amnestiregistrerte våpen teller med i idiotgarderoben (såfremt de er registrert med jakt som behovsgrunnlag).

 

Interessant er det også at idiotgarderoben gjør et nytt amnesti lite meningsfullt/effektivt. Derfor er en tvungen etterregistrering mer aktuelt nå etter at garderobebegrensningen ble innført. Den har vært varslet lenge, men har aldri blitt prioritert, siden disse uregistrerte haglene ikke har vist seg å være et særlig stort problem. Nå er de et problem i forhold til at det er blitt en begrensning på antall våpen en jeger kan eie.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så det er ikke bare negativt med blå ledelse? Hvordan smaker egentlig kamel? :mrgreen:

 

Men seriøst, uansett hva en stemte så er den nye regjeringen et faktum. Hvorfor ikke melke det for alt det er verdt? Klarer en å sette fokus på de få sakene en er enige i vil det nødvendigvis også stjele fokus fra de sakene hvor en ikke er det. Og den nye regjeringen har mye å bevise, det er viktig å ikke la de bli for komfortable med én gang.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat den kamelen smakte godt, ikke minst fordi man har skrevet lange og begrunnede høringsvar hvoe man har påpekt at det er svært lite å hente på tvungen etteregistrering, i all den tid man selvsagt ikke får registrert de våkna som er i gale hender. Og at vi har tt en HV mann og Dfs skytter som statssekretær har gitt organisasjonene en god samarbeidspartner i JD.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.njff.no/portal/page/portal/ostfold/lokallag/onsoy/nyhet?element_id=236478107

 

Registrering av gamle hagler.

 

Politiet i Fredrikstad informerer at etter-registrering av gamle hagler må utføres for at man skal ha lovlige våpen.

 

Våpenkontoret ved Fredrikstad politikammer ønsker at dere ringer 69302547 for å avtale tid, og unngå unødvendig venting i kø.

 

Gamle våpen som IKKE blir etter-registrert blir i fremtiden sett på som ULOVLIGE.

 

Mvh

 

Styret, Onsøy JFF

Link to comment
Share on other sites

Publisert: 06-JAN-14

Oppdatert: 06-JAN-14

 

 

Justis- og beredskapsdepartementet har vurdert spørsmålet om etterregistrering av haglegæver på nytt.

 

Vi beklager at beskjeden som har ligget på hjemmesiden ang. etterregistrering av haglegevær ikke var korrekt.

Justis- og beredskapsdepartementet kom med endelig beslutning i desember, og DET BLIR IKKE TVUNGEN ETTERREGISRERING.

Se vedlegg under.

Styret

Onsøy jff

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
våpengraderobe på 8 våpen?

Det ER en forskjell, det med 8 våpen var kun et forslag. Problemet er dog at det som står i rundskriv gjelder kun til et nytt rundskriv kommer. Men det blir vanskelig å gjøre det for frivillig registrerte våpen siden man gjorde det under forutsetning av at de ikke skulle telles med i garderoben.

 

Men om det blir tvungen registrering blir den avtalen uvesentlig...

 

Hvordan dette blir registrert aner jeg ikke, men spiller det noen rolle så lenge det blir registrert? Man må vel ha såpass tillit til systemet at de klarer å få dette inn på en eller annen måte. Et mer interessant spørsmål må være hvordan en selv sikrer seg mot feil i registeret, uhell og feilføringer kan alltid skje. Om de plutselig mener at dette er registrert "på vanlig vis", hvordan dokumenterer man da at de ble frivillig etterregistret?

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du er i stand til å svare på det jeg spør kan du vær så snill og ta med paranoiaen din et annet sted?
Klarer ikke helt å skjønne hvorfor din problemstilling skulle være intressant med minder det er nettop noe slikt du er redd for selv?

 

Videre slutter jeg aldri å forunder meg over det naive våset enkelte klarer å lire av seg; å tro at den slik intensjonserklæring fra forvaltningen til en privat stiftelse utgjøre en bindene kontrakt...

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er faktisk ganske forskjellig fra forslaget om en våpengarderobe på 8 våpen, som ble endret til 6 politisk før rundskrivet ble vedtatt.
Mener du med dette at du anser at det ligger utenfor forvaltningen/regjerningen/stortingets kompetanse å, på et senere tidspunkt, erklære at heretter skal tidligere uregistrerte halger inngå i våpengarderoben når søknader om erverv at ytterligere jaktvåpen skal vurderes?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...