Jump to content

Zeiss Terra, erfaringer?


xxaxx

Recommended Posts

  • 4 months later...

Har bestilt en 4-12x42. Får se hvordan den er i forhold til den gamle conquesten. I følge zeiss skal den holde samme standard som den gamle conquest. Men til en mer hyggelig pris.

Etter mye googling og forumsøk er jeg nesten sikker på at kikkertsiktene er lagd i japan, og handkikkerten er lagd i kina.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har noen fått testet terraen?

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en monarch 2,5-10x56 som et allround sikte, men nå har xxl fått inn terra 3-9x42 til en svært god pris og lurer på om det ville vært et bedre allround sikte til en lavere pris?

 

http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsi ... 43_1_style" target="_blank

 

Den er jo nesten dobbelt så lett i vekt som monarchen

Dette skal da bli mitt første sikte på en storkaliber rifle, hva ville du/dere valgt? :?:

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Terra 3-9x42 holder nok til det meste av jakt, men jeg tror nok Nikon 2,5-10x56 er bedre egnet i skumring. Vil anta det er den som XXL har, som du lurer på? Denne har jo lys i tillegg, og det er jo et pluss for de fleste under dårlige lysforhold.

 

Selv ville jeg nok valgt Nikonsiktet som allrounder, selv om den er en god del tyngre (og fysisk større).

 

Dersom du rusler opp noen hundrelapper, kommer du til Terra 3-9x50. Denne er mer allround enn x42'en, siden den er bedre egnet for skumringsjakt.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4607

 

Enda noen hundrelapper til, og du har en 4-12x50.

 

ELLER, om du har lyst å vurdere lettere brukt sikte, kan du jo reagere kjapt når det dukker opp en Zeiss Classic 2,5-10x50. Disse får du som oftest fra ca 4 000,- til 5 000,- avhengig av alder og tilstand. Feks stod det en med lys på Finn.no nylig til 5 000,-. Jeg solgte min, uten lys, til 4 000,- i romjula/januar.

 

Så det er mange muligheter...

 

Ellers har jeg litt trua på Terra. Dersom det i utgangspunktet er samme siktet som gamle Conquest, er det lite å si på optikken til den prisen, synes jeg. Hadde en 3-9x40 en gang, og likte den godt.

Link to comment
Share on other sites

Har lest på robsoft forumet at det ikke lenger er eksportrestriksjoner på kikkertsikter.Bare de siktene som er klassifisert som ITAR produkter har eksportrestriksjoner. en annen butikk er www. 4scopes.com Jeg har lyst på 2-7 modellen.Har noen sett den? er det tunnel/dorulleffekt i den?.Har en Nikon 2-8 som har altfor mye dorulleffekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk min Terra 4-12x42 i dag. Tok sin tid før selgeren i texas sendte den avgårde, men kom fram til slutt. Er stemplet med japan under. Litt ekstra dorull effekt vs conquesten (6,5-20x50). Føles ikke like fin ut som conquesten på klikkene. Klikkene gir litt dårligere tilbakemelding vs conquest. Men terraen var like klar og fin å se i. Og synes fargene poppet fram litt bedre i terraen. Er ikke så kresen på øyeavstand som conquesten. Har bra mye større synsfelt i conquesten når begge er satt til samme forstørrelse. Når begge er satt til 12x og jeg teller raster på blikktaket til naboen. Så får jeg plass ca 9,5 "tupper på ståltaket" i bredda med terraen. Med conquesten ser jeg 12,5. Så side om side merker jeg tvert at synsfeltet er bra mye mindre på terraen. Midten av trådkorset ser ikke helt 100% rett ut på terraen. Så hær har de spart på krona. På conquesten er korset helt 100% rett, kan ikke se noen ujevnheter i senter i det hele.

 

Terraen fra ebay kom på ca 3500 alt i alt med toll og mva etc. Kunne ha vært 900kr billigere hvis pakken hadde sneket seg gjennom tollen, men men :) Er ca halve prisen av det jeg måtte ut med for conquesten en gang i tiden. Hadde jeg fått valget mellom en brukt conquest og en ny terra, ville jeg ha valgt conquest tvert. For sammenligner jeg terra og conquest side ved side, så merker jeg sparekniven mere på terraen for å si det sånn.

Hadde noen ekstra 11mm 1" ringer liggende, så kikkerten ble prøvemontert i full fart på salongen. Har ikke fått testet den, men om klikkene er repeterbare, så blir jeg nok veldig fornøyd med terraen. Kikkerten er god, men ikke like god som conquesten. Planen er å anskaffe en 17hmr som kikkertfundament til terraen.

 

P1000803_zps861efb10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter mere sammenligning ser jeg også at terraen ikke er så skarp helt ytterst ute i kantene. Der ser terraen ganske så blurete ut vs conquest og leupold vx-2. Terran slår bushnellen (en billig) som står på 22 ned i støvlene, men har en leupold vx-2 som er ganske så skarp og fin i hele bildet uten så mye dorull effekt. Jeg liker vx-2 kikkerten bedre enn terraen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en slik 3-9x42 på XXL, jeg oppfatter kikkerten som skarp og fin. Prøvde den i 0100 tida i natt, det blir lysere gjennom kikkerten enn uten. Hadde også med Kahles k624i og en Zeiss victory. Var litt klasseforskjell det da, annet er vel ikke å forvente heller prisen tatt i betraktning. Hovedårsaken til at jeg kjøpte den var den lette vekta (rundt 360gram ? ) og den billige prisen. Ved jakt i fjellsidene gidder jeg ikke gå med optikk til 20 lapper på ryggen, blir så kjedelig å dette på ræva da.

 

Det mest negative virker å være synsfeltet. Mekanisk virker den grei, justeringsskruene er også såpass høye at det er plass til en tapebit hvor man kan merke på en klikktabell.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Terra 3-9x42 holder nok til det meste av jakt, men jeg tror nok Nikon 2,5-10x56 er bedre egnet i skumring. Vil anta det er den som XXL har, som du lurer på? Denne har jo lys i tillegg, og det er jo et pluss for de fleste under dårlige lysforhold.

 

Selv ville jeg nok valgt Nikonsiktet som allrounder, selv om den er en god del tyngre (og fysisk større).

 

 

Da falt valget på Nikonen og den er jeg strålende fornøyd med. Takk for tilbakemeldingen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare Terra-en som får kritikk . Selv Victory HT håndkikkertene sliter.

Zeiss er i hardt vær for tiden. De har gått i forbrukerfella og prøvd å etterkomme kundenes krav om billigere optikk og det har gått utover kvaliteten.

 

 

Folk flest tror jo verden går fremover angående optikk . Det gjør det for såvidt men ikke alltid det ender bra .

Har selv prøvd en zeiss håndkikkert HT side /side med en 70 år gammel zeiss og ble slettes ikke imponert av HT-en .

Det ble det jo mye pes av her på forumet fra de som ikke visste bedre

Men nå har andre også funnet ut at ikke alt det nye er så mye bedre . Joda lysere men dårligere kvalitet på bildet på HT-en enn gamle FL modellen

 

http://www.birdforum.net/showthread.php ... ost3016362" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Kjøpte en 3-9*42 nå nylig , ville ha et godt sikte til grei pris for å sette på 17hmrn. Virker klar å fin å se i, sammenlignet med andre sikter jeg har hatt i den prisklassen som for eksempel vortex crossfire og Bushnell trophy xlt er den langt bedre å se i. Det jeg er mest spent på om jeg blir plagga med dugg, Bushnellen hvar ubrukelig i regnvær ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Handlet nylig en zeiss terra 8x25 kikkert. Disse er produsert i Japan og er et godt kjøp. Til den prisen xxl solgte de før jul var det et kupp..

Jeg har sammenlignet den side ved side med et par europeiske i samme størrelse og den er kort og greit bedre på alt enn de 2-3 ganger dyrere konkurrentene. Div reviews på nettet forteller det samme.

Løp og kjøp om du trenger eller har lyst på en hendig liten daglyskikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...