Jump to content

Federal Fusion i 3006


Jeger88

Recommended Posts

Til årets elgjakt har jeg anskaffet meg en 3006, og har tenkt å prøve Federal Fusion, 180 grs.

Er det noen her som har erfaringer med denne kula, og som event vet noe om kulebane?

Dette skal vel være en loddet kule, og skal vel dermed tåle litt kvist? Har løshund, og er ikke alltid lett å få 100% rene skudd da.

Håper noen kan gi meg noen svar!

Link to comment
Share on other sites

....loddet kule, og skal vel dermed tåle litt kvist? ............

Ingen projektiler "tåler" kvist.

Kulebane:

http://www.fusionammo.com/ballistics/rifle.aspx?id=660

 

Nei,men fordelen er at ved kulevelt så får ein ikkje separering av bly og mantel som ved vanlege blyspisskuler.

På robsoft så eg ein test der slike standard kuler hadde velta og ein fekk veldig lett separering. Utan velt så holdt desse kulene bra saman med restvekt på godt over 80% i ganske tøft testmedium.

Dette er faktisk ein fordel eg nesten aldri ser blir drøfta,men det kan vera greitt å vite. Berre ein ikkje gjer den feilen å trur at dette gjer at desse kulene toler kvist bedre enn andre. Men som sagt skulle uhellet vere ute og kula går inn i dyret sidelengs så held den i alle fall saman.

Det beste er uansett å sky kvist og gras som pesten på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjør på du Jeger88. Jerognal er den einaste eg veit om som har sett et stygt tilfelle ved bruk av denne kula. Eg bruker konsekvent 180grs versjonen på alt vilt, det gjer alle mine referansar og, i forhold til prisen meiner eg Fusion er det beste som er å få kjøpt, eg skal bruke denne ammoen til årets jakt og, rådyr og hjort. Har skutt et par dyr med kula sjøl og har sett mange fleire eksempler frå kameratar med .30-06 som bruker denne ammoen og gjengangsmelodien er gjennomskyting og flotte slakt med god effekt i viltet. Dette strekker seg frå rådyr til elg.

 

Med tanke på kulebane så har det aldri vore noko spørsmål hjå meg, skyter inn litt høgt på 100m og er dekka for alle aktuelle skuddhold eg kan komme til å skyte på. Hastigheten er bra i forhold til mange andre fabrikkslada .30-06 patroner. I tillegg har den oppvist strålande presisjon i .30-06 i alle testar i jakt og våpenpressa eg har lest og går meget bra i Sakoen min og.

I siste Jakt er det ein test av 35 forskjellige fabrikkammotyper til .30-06 og hvis Jørund Lien meiner den er god til elg så gjer den nok susen.

 

Kva som har skjedd i kameraten til jerognal sitt tilfelle er jammen ikkje godt å seie.

Link to comment
Share on other sites

........

Rene V-max effekt.

 

Har noen pakker liggende i 30-06, som jeg tenkte jeg skulle bruke i elgjakta.

Er det flere erfaringer med denne?

Er kjøttødeleggelsene "uakseptable" store?

Trodde denne var bra jeg.. :?

 

Skal jeg heller kjøpe meg f.eks. ferdigrulla Oryx eller Nosler?

Jeg forventer jo en del kjøttødeleggelser med disse også da. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt bruke den ammoen Salten, Fusion oppfører seg mye likt Oryx etter mine syn, vel så god. Jeg er som sagt såre fornøyd med den og derfor bruker jeg den og ikke Swift, Trophy bonded eller andre. Kommer helt sikker til å prøve flere kuler men ikke fordi Fusion ikkje gjør jobben, men av nysjgjerrighet.

Som jeg har skrevet over, så er jerognal sitt tilfelle det eneste havariet jeg har hørt om. Skuddskader og søl kan du oppleve med alle kuler, og var det kulehavari så har det skjedd med alle de dyreste kulene også.

Lad opp med Fusion og er du ikke fornøyd med den (noe jeg tviler på) så bytter du, verre er det ikke. Så bra ammunisjon til den prisen er en meget bra kombinasjon

Link to comment
Share on other sites

...... ...Med tanke på kulebane så har det aldri vore noko spørsmål hjå meg, skyter inn litt høgt på 100m og er dekka for alle aktuelle skuddhold eg kan komme til å skyte på. .............

 

Hvor mange cm overslag skyter du inn på?

Hadde tenkt å skyte inn med 5-6 cm overslag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har 2 tilfeller av lite pene slakt med fusion 180 grs i Trysil i fjor også.

Kalv skutt på jorde, hoppet 180 grader rundt. I og med at det led mot kvelden ble skudd nr 2 skutt med en gang. Et skudd i hver bog og kalven gikk rett i bakken.

Når jeg skulle ordne kjøttet ble det mye svinn pga 2 lite pene kulehull. 3 dager senere ble det skutt med samme ammo på en pigg okse, med samme resultat.

Begge disse ble skutt med patroner fra samme eske.

 

Fikk låne et par patroner av vedkommende, og kan med sikkerhet si at det var feil på de kulene i den pakken.

Mange jeg har snakket med i etterkant som har brukt nevnte kombinasjon er meget fornøyd både med presisjon og kjøttødeleggelser. Å som sagt tidligere i tråden her, er ikke mange som opplever fusion som ei "dårlig" kule.

Er ikke mye å basere en fasit på en 15-20 dyr, men en indikasjon gir det så klart. Og 3 tilfeller (Jerognal sitt inkludert) er ikke mye når man tenker prisen på denne kombinasjonen?

Vet det har vært visket i noen mørke bakgater om at fabrikken måtte speede opp litt etter at fusion patronen kom på markedet, og da kan det unektelig gå litt på kvaliteten når etterspørselen øker drastiskt.

 

Min mening er at Fusion patron er en god kombinasjon av pris/kvalitet. At det finnes bedre kuler kan man ikke nekte for, men ingen til den prisen.

 

Edit: 3 tilfeller av 15-20 dyr kan nok sikkert høres ut som en stor andel, men det er av de JEG så. (ikke det siste tilfellet til jerognal såklart) Men vet med sikkerhet at rundt Koppang's traktene og Rendalen + Nord østerdal ble det brukt mye Fusion, og der har det ikke kommet mye negativt i fra. Så andelen "dårlige" kuler er i realiteten vesentlig mindre enn det bildet jeg skapte.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det var "brukerfeil", som det så populært heter heter i jobbsammenheng, men jeg kommer ikke til å bruke denne ammunisjonen mere på jakt.

Felte en elgkalv med Fusion, rett forfra. Kulen har vel så vidt det var, vært borti brystbenet, med det resultat at den hadde spredd seg i "en del" mindre fraksjoner! Det så overhode ikke pent ut inne i skrotten.

 

Så etter den opplevelsen, velger jeg å gå forbi Fusion...

 

Men bevares, som det blir nevnt over her, til den prisen så er det helt sikkert en ypperlig kule. Det er jo heller ikke så mange tilfeller som blir nevnt her, så det er jo litt tynt grunnlag for å trekke en endelig og bombastisk dom over kula. Eller... :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig med deg der. Bruker selv også A-frame.

Men den evinnelige diskusjon om at patronene er en så liten del av den totale jakten osv. blir noe unyansert synes jeg. Det er ikke bare penge sterke folk som har jakta som en hobby, f.eks studenter osv. Og for dem som kanskje vil sikre seg at våpnet går perfekt, kanskje ønsker å ta noen skudd på blink etter en tur på trynet i skogen eller bare gjøre noen skudd gjennom jakta for å være sikker, så har jeg forståelse for at ei pakke eller to med swift (kjøpt i butikken) kanskje kan være mer enn dem ønsker å prioritere når det finnes kuler til halve prisen som beviselig gjør jobben med samme resultat.

Jeg prøver ikke å gå i forsvar for å bruke dårligere kuler enn nødvendig, men den Norske jegerstanden er jo heldigvis blitt en blåkopi på landets befolkning, og det er mange skjebner.

Link to comment
Share on other sites

Eg testa nokre kuler i fjor i telefonkatalogar. Dessverre var ikkje katalogane skikkelig våte slik at det vart ein tøff test. Normalt mykje tøffare enn i vilt vil eg tru. Av bonded kulene Fusion , heimeladd Sako Super Hammerhead og Hornady Interbond så var det nok Fusion som hadde dårlegast restvekt. Og kula var temmeleg vridd og såg mest berre ut som ein metallklump. Hugsar ikkje nøyaktig ,men trur restvekta var rundt 60%. Dei 2 andre kulene såg meir ut som ei ekspandert kule normalt ser ut. For øvrig fekk eg bly/mantel separasjon på heimeladd Lapua Mega noko som nok tyder på at testen var kanskje vel tøff. Så legg ikkje altfor mykje vekt på dette. Fusion kan godt vera ei veldig bra jaktkule sjølv om dei to andre bonded kulene kanskje held enda bedre saman.

 

Forresten når ein skal vurdere ei kule på bakgrunn av kjøtskade så MÅ ein ikkje gløyme å ta med treffpunkt på dyret, skotvinkel og kulehastigheit. Dessuten kan ei ellers lik kule opptre ulikt i ulike kaliber og kulevekter.

Å samanlikne treff bak bogen med eit treff midt i bogen blir jo ikkje heilt rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert! Men, slik som den splintret seg, å perforerte skrotten innvendig, velger jeg å ikke bruke Fusion mere.

Det er jo ett valg som jeg har tatt, å som jeg får slite med, spesielt siden jeg har erfaringer med andre kuler som ikke har vært i nærheten av å oppføre seg på samme måten. Under ganske så like forhold også, bare for å nevne det.

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok bare finne oss i noen tilfeller av at kulene ikke gjør helt som de lover. Har sett 2 tilfeler av 180g oryx som vi har funnet igjen bare litt mantell av i skrotten. Det har selvfølgelig mye å si hvordan dyret blir truffet. Åsså er det dette med skuddskadene da.....hva er egentlig det? Blodtrest i mellom hinnene på sida og innom bogen?

Jeg har vært med og slaktet flere hundre hjortedyr som er skutt med alt fra billig S&B ammo til Swift A-frame. De eneste tilfellene vi har skjært bort noen hundre gram kjøtt er når skuddet har truffet høyt i framfot (lavt bogskudd), eller ryggbeinet. Da har ødeleggelsen skyltes beinsplinter, ikke kula. Men du verden vi har tappet ut mye blod fra under bogene og bakover sidene på mange dyr før mørning :)

Link to comment
Share on other sites

Gikk ettersøk i går (for ettersøksringen) Kolle 45 kg inn lavt bak bog.

Kula gikk ikke igjennom men stoppa inni framfoten under kneleddet på motsatt side.

Fluktstrekning ca 100m

Det var nok mørket som, gjorde att skytteren ikke fannt dyret selv.

Sprang av myra og døde inne i ett einerkratt.

kula holdt nok sammen men så ut som ei vridd vaskefille.

180gr kule i 3006 som ikke går igjennom en fjorskolle på 45kg er eg skeptisk til...

Link to comment
Share on other sites

FUSION 180grs i kaliber .308 er ihvertfall ei presis og solid kule til hjort. Og har dekket mine behov og krav særdeles godt.

I fjor skaut jeg en storbukk, kula gikk i bogen og stod i skinnet på motsatt side. Dette er første gangen jeg ikke opplever gjennomskyting.

 

Bilde av kula

1221255975_resized.jpg?width=619&height=464

 

Min onkel har for lengst havna på 30.06-kjøret og han bruker FUSION 180grs

Her er et bilde av utganghullet på en hjortekalv.

img_450b11404ec88.jpg

 

Ikke mye unødig søl der... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 180 grs Fusion i 30.06 på bever, rådyr og elg. Min erfaring med denne kula er at den er fungerer bra og gir pene slakt. I tillegg til god effekt på dyret.

Har skutt rådyret og elg i bogen eller rett bak (bever blir litt annerledes....men datt den også)....og de gått fra 10-100 meter.

Har fra før brukt Oryx på samme vilt, og det har gitt omtrent samme effekt på dyra. Men noen av slakta har vært styggere med Oryx.

 

Jeg kommer til bruke Fusion av ferdig ammo videre.......

(ennå ikke blitt varm i trøya med egen lading...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke all verdens statestikk å vise til, men jeg skjøt en elg i fjor med Fedreal Fusion. Skuddet traff i lungene, og elgen sprang mellom 50 og 100 meter før den begynte å løpe i ring. Etter et par runder datt den om stein dau. Det var minimalistisk med kjøttødeleggelse, selv om lungene var temmelig most. Jeg fant ikke kula etterpå, men mest sannsynlig satt den i brysthulen en plass. Det var iallefall ikke gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

hmm... På an igjen! Denne diskusjonen var oppe på sluttstykke også, men jeg må si som sant er. Finn dere en kule dere liker! Jeg synest fusion 180gr i 308 er helt topp. Jeg har brukt den i flere år nå. Vet ikke antall hjort som har blitt skutt med den, men det er ikke få. Jeg kan si det at den kula har dekket det behovet jeg trenger den til.

Jeg har ikke noen dårlig erfaring med den kula. Jeg har dårligere erfaring med laupa naturalis, der fikk jeg skrekken helt. Men jeg sier igjen; finn en kule du liker og er fornøyd med. Det viktigste er at du treffer der du sikter og dyret faller i skuddet. Treffer man bogbein eller noe slik så vil jo kula ekspandere fortere, og siden den da treffer et bein vil den da slå seg mer ut, og da må det jo bli et større utgangs hull...

Link to comment
Share on other sites

....loddet kule, og skal vel dermed tåle litt kvist? ............

Ingen projektiler "tåler" kvist.

Kulebane:

http://www.fusionammo.com/ballistics/rifle.aspx?id=660

 

Nei, ingen kuler "tåler" kvist. men Noen kuler tåler kvist bedre enn andre.

Og når man jakter med løshund er det ikke alltid man har 100 % rene skudd felt, kan fort være en kvist man ikke er klar over.

Og når det kommer til ettersøk kan det være lurt å ha ei litt solid kule. Har vært med på flere ettersøk på påkjørt elg, og i ett tilfelle så vi elgen sto bak ei gran, det var tydelig å se at beinet var av, og elgen skulle derfor felles. Jeg skøt, kula gikk gjennom grana og inn i dyret. elgen falt, men da vi flådde den så vi att det var 3 kule hull inn i dyret, så kula hadde altså splintret seg. dette var med ei standar blyspiss kule.

etter dette fikk jeg tak i ei kukle som var lodda. Ved neste ettersøk kom jeg innpå elgen, men den ble var meg, den løp inn i et lite plantefelt, der den stoppet. jeg skøt to skudd, begge treff dyret, og hvertfall den ene hadde vært borte i kvist. når vi flådde denne elgen, hadde kulene nesten gått igjennom, men den var ingen antydnin ger til at det skulle vært borte i kvist.

 

Så etter min mening tåler noen kuler kvist bedre enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to erfaringer med Fusion i 3006. Dama skjøt en kalv på elgjakta i fjor og en reinsdyrkalv nå i år. begge skudda satt bak bogen lungetreff begge to. Ingen av kulene hadde vært borti ribbein inn, men utgangshullet bak på begge var digre! lurer bare på hva som skjer om kula treffer ett bogblad eller to. Andre kuler f.eks oryx har ikke i nærheten lagd så store utgangshull for "ingen ting" som fusion. Dette er bare hva jeg har sett, så sier ikke noe bastant, men jeg kommer ikke til å bruke den kula i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ett rådyr og tre hjorter med Fusion 180 grs. i fjor. Dette var med .308w. Sa det på sluttstykket, og sier det igjen: Første og siste sesongen med denne kula. Dyra gikk raskt ned, greit nok. Men, slaktene var mindre pene for å si det mildt. Om jeg har vært uheldig med eska eller om dette er standarden vet jeg ikke. Det jeg derimot vet er at jeg ikke kommer til å bruke Fusion flere ganger. I år blir det 165 grs. Woodleigh. Egentlig merkelig. Denne kula er enten elsket eller forhatt.....

Link to comment
Share on other sites

Må si det er ikke mange kronene å spare på å benytte seg av fusion kontra dyrere og sannsynligvis noe bedre kuler. du skyter 5 jaktskudd på prøven, og 1 skudd pr dyr (i en perfekt verden) For mitt vedkommende blir det 6-8 skudd i året, og det sier seg da selv at lommeboka mi ikke blir nevneverdig slankere om jeg går for f.eks. A-frame. men for all del, det finnes jo jegere som får jaktet mye mer storvilt enn meg selv da :wink:

Link to comment
Share on other sites

ser at det er mange som klager over store kjøttødeleggelser. men for min del spiller det ingen rolle, det viktigste er at dyret dauer.

ser at noen kommenterer pris også, og det å skyte 5 skudd til prøva og ett skudd per dyr blir liott for lite etter min mening. Jeg liker å prøveskyte på div hold, for å se hvordan amoen går, samt å bruke noen ekstra skudd til innskytning, slik at jeg er 100% sikker før man reiser på jakt, derfor synes jeg det er greit at patronene er rimelige, ofr hadde blitt dyrt å skyte mye med feks Swift.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En på jaktlaget skøt i går ett rådyr med Fusion. Skuddet gikk inn i bogen, og ut igjen litt bak bogen. Holdet var ca 30 m, dyret løp ca 50 m. Det var minimale kjøtt ødeleggelser, men litt blod sprengt. Så slik jeg ser det, duger denne kula fin på rådyr. Nå er selvfølgelig ett dyr et lite grunlag, men kan tyde på at det er ei duganes kule. Gleder meg til å prøve denne på elg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...