Jump to content

flåing av hjortevilt, ny teknikk?


joakimB

Recommended Posts

Hei!

 

Litt erfarings overføring:

 

Jeg fikk tips fra en slakter å flå dyrene forfra istedenfor bakfra.

 

Dette har jeg selv prøvd på rådyr med stor suksess.

alle hinnene blir med, og skinnet slipper lettere.

Det man gjør er at man bare åpner opp skinnet fra hasene og ned til endetarm, framføtter ned til bryst ben, bryst ben fram til strupen.

så flår man på halsen og framover mot hode region før man heiser opp dyret etter hodet/hals(her du allerede har flådd)

 

Så drar man bare nedover fra hode/hals og bakover. det som er interessant er at det slipper veldig lett og man trenger ikke bruke kniv(ikke på rådyr i allefall)

 

Dette gjør at slaktet fremstår som mye penere- mindre hår, mindre blod på kjøttet o.l

 

- Har prøvd å overbevise elglaget om å gjøre et forsøk på dette , uten å få gjennomslag,(PS: De er av den gamle "gode typen som helst liker å fortsette slik de har gjort de 30 siste år)

 

Synes det er gøy å eksperimentere med teknikker for å lage det best mulige kjøtt produktet av vilt kjøtt.

så er det jo mye mer gøy når slaktene ser "proffe" ut.

 

BTW: Jeg bruker å modne rådyrene med skinnet på, for å unngå at de ytterste 1 cm av kjøttet tørker ut(virker som rådyrkjøttet har en tendens til å tørke mere ut en andre hjortevilt under modning) Så lenge skuddene sitter der de skal og man fjerner blod slått kjøtt der hvor inngang/utgang går dette helt fint, kjøttet blir mere saftig og mørt over det hele..

 

Er det noen andre som har liknende erfaring med samme metode fra Rådyr, hjort, elg og rein?

 

 

Joakim

Link to comment
Share on other sites

Såg i ein jakt/slakte film en gang der dei hadde stativ/gaffel som hode på rådyret ble tredd inn på .

virket veldig som en genial patent ,siden rådyret hang veldig stødig .

husker ikke helt hvordan denne såg ut , kansje noen her har bilde av en sånn sak?

Erindrer at det var to stålstenger som gikk ut med en avstand som passet mellom nakken på rådyret,og det ble dermed hengende etter hode .

Link to comment
Share on other sites

Stå på ,har flådd både hjort og rådyr fra hodet. Når det gjelder mørning med frakken på så

gjør jeg det med de dyra jeg "bestemmer" over. Flådde og parterte/stelte en 10 spiring brunstbukk forrige fredag. Lukta ganske heftig da den ble hengt opp, god hygiene når den vart slakta og skjære vekk rikelig med skinn, spila ut ,vifte på. 6 døgn og 130% på mørningsmåleren. Superfint kjøtt uten noe som helst bukkelukt.

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Brunstbukk har aldri luktet hvis slaktingen er gjordt hygienisk. Lukta sitter på utsiden i hårene. Virker ofte som om mange tror lukta sitter i kjøttet??

 

Angående flåing "feil vei" så går vel det ganske greit men jeg liker ikke at det som er igjen inni renner bakover på det beste kjøttet. Jeg lærte å flå da jeg var liten, liggende i krakk etc. og kommer til å fortsette med det i min tid. Hadde det som yrke noen år i ungdommen.

Link to comment
Share on other sites

Har fått meg med at enkelte kulturer flår fra ryggen og ned mot buken, det vi være en ny teknikk, er det noen her som har prøvd? Kunne vært interessant på brunstbukk.

På bøjakt har vi ofte flådd ferdig før dyret åpnes, og da er det lettere å flå forfra og bakover. Dyret kan så heises opp etter bakbeina når det åpnes. Det beste av de to metodene kombinert.

Link to comment
Share on other sites

Skal vel i utgangspunktet ikke var noe igjen inni når man starter å flå?

 

Nå er ikke jeg så flink med dette så der blir ofte en blodskvett igjen i brusthulen, har man hatt et minimalt uhell ved utvomming eller at skuddet tok spiserøret så blir der litt søl. Kanskje når jeg passerer 700 flådde hjortedyr at jeg klarer å få dem helt rene inni før jeg begynner flåingen. Ser ikke hensikten når jeg flår det meste mens dyret ligger på ryggen, for så å heise det opp etter hasene og dra av resten.

Ja hjulet skal finnes opp igjen og igjen.....

Link to comment
Share on other sites

Denne karen har det rimelig på stell

 

Fy fa for et graps, jo skinnet med svanger og mye annet forsvant jo fort. Var han redd at noen skulle komme å ta dyret fra ham siden han hadde det så vanvittig travelt??

Tror ikke dette bør være noens forbilde, tullball!!

 

Dyret var åpenbart fra oppdrett og ikke skutt på vanlig jaktmåte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med i noen jaktlag opp igjennom årene, og måtene å flå på har gjerne vært forskjellige - på alle...

Fra flåing i krakk, flåing med øksehammer mellom skinn og kjøttside, til flåing bakfra og forfra. Alt dette på elg.

 

Det lag jeg er med i nå, har i mange år flådd elgen forfra. Bein sprettes og flås ned, noe av svangene flås men minimalt. Nakke flås og hode skjæres av. Frambeina festes i frontlesser på en traktor, og en vaier med feste i nakkeskinn festes i noe som står støtt. For eksempel en gammel Garret skogsmaskin.....

Med frontlesser dras skinnet av så rett som mulig. Noen ganger blir det litt strekk, da frontlesser ikke er høy nok. Det kan medføre at kjøtt fra svangene dras av om man ikke passer på.

Jeg synes ikke det blir så stor forskjell på forfra eller bakfra, men begge fungerer fint om man passer på.

Det er mine erfaringer når vi snakker om elg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har hatt planer om å filme et dyr jeg slakter og flår, og poste her, men regner med å bli sabla ned av alle ekspertene.

Har flådd ca 500 hjort siste 17 år, 324 av de er mine egne.

 

Teknikken er enkel, og jeg bruker maks 20 min på en voksen hjort, inkl utvomming og pynting av slakt.

 

Sånn ser det ut etterpå. Denne ble skutt for noen uker siden, en pen spissbukk.

 

20130925_214831_zps10000aa0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når den ser slik ut spiller det ingen rolle hvordan den er blitt slik, det er perfekt, det er tross alt resultatet som teller. Jeg vil gjerne se hvordan du går frem for å få det til.

Når det gjelder hurtigflåing på amerikansk så var jeg ikke imponert over alt som ble vist.

Dyret må ha vært skremt noe voldsomt, det var tydelighvis allerede på vei ut av sitt gode skinn. Jeg har aldri flådd noe der skinnet satt så løst som på det dyret. Jeg liker heller ikke parkeringen av kniven, det gir hull for bakterier både her og der.

Kutting av tarmer og fjerning av endetarm var vel også litt for rask til å unngå søl på slaktet.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at jeg fikk en venn av meg til å filme flåing av hjort for noen år siden. Det er det jeg vil kalle klassisk flåing slik slaktere har gjordt det i århundreder, d.v.s. at men fortrinnsvis legger dyret på ryggen i en krakk el.l.. Videre flår man ned (og kapper) føttene og det meste av sidene, lårene, samt fremre delen av halsen. Heiser så dyret opp etter hasene og trekker skinnet av ryggen og nakken, skjærer av hode i atlasvirvelen o.s.v..

Her er tatt med alle riktige snitt/spretting, kutting av leddene på rett plass (ikke i bondeleddet), flåing med kort flåkniv (min originale "spekalv-kniv" fra dengang), rekkefølgen ting blir gjordt o.s.v.

 

Dette er måten jeg lærte å slakte husdyr, storfe, sau, hest m.fl., på da jeg jobbet som slakter noen år første halvdel av '70tallet.

Til sau/lam fikk vi etterhvert en avriver hvor man lot forlabbene henge på skinnet, disse ble satt i et spor i en maskin, gjenværende framføtter på skrotten ble klemt fast og man trakk av skinnet maskinelt fra bøgene og ut/opp. Nakken ble først fri senere bakparten. Husker der var endel dyr hvor kjøtthinnen, som svangene er en del av, revnet betydelig. Sikkert overførbart til vilt på låven men ikke så praktisk 5km fra bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det ser så fryktelig enkelt ut.

 

Hvis man først skal vinsje skinnet av, tar det ikke lengre tid å løsne med kniv enn tiden de bruker med trykkluft. Rådyr blir ikke helt ulikt, noen kilo lettere men antakelig omtrent like lettflådd. Løsner haser og svang, så drar man jo resten av med håndmakt. Ser at filmen er 7.30 lang og på den tida skal jeg klare å vrenge pelsen av et rådyr uten å anstrenge meg alt for mye...

Link to comment
Share on other sites

" target="_blank" target="_blank

 

Kniven er min og ekstremt sløv så se bort fra den da :oops: Men dette er jo en genial metode som passer fint til rådyr og hjortekalver. Kanskje litt mer klundrete på større dyr; vet ikke.

 

Går veldig fint på elgkalv også :wink: Går på større elg også men er bedre å dra med vinsj, talje, traktor osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...