Jump to content

Lyddempere med QD/ hurtigkobling


Midt-I

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på om noen her inne vil dele erfaringer med lyddempere med hurtiggkoblinger? Det virker som det stadig blir mer populært med QD-løsninger over dammen. Der tilbyr mange produsenter forskjellige løsninger, men det virker som om noen QD-patenter ofte må etterstrammes eller henger seg fast etter en dag med mye skyting (på grunn av kruttslam). Da faller jo kanskje litt av poenget bort..

 

Siden det amerikanske lyddempermarkedet stort sett er lukket for eksport (bortsett fra politi og forsvar gjennom sluttbrukerskjema..) skal jeg nok se langt etter amerikanske lyddempere. Om noen likevel har erfaringer med amerikanske lyddempere f.eks. gjennom politi/ forsvar må dere gjerne fortelle om disse systemene er noe good! :D

 

Av europeiske alternativer vet jeg bare om Ase Utra, er det noen her inne som kan dele erfaringer? Ellers har sveitsiske B&T (Brügger & Thomet) noen, har sendt dem mail for å høre om kjøp er mulig (lyddempere er ikke tillatt for sivile i Sveits, men jeg har lest at noen av modellene deres har blitt solgt i Finland).

 

Dere som har hurtigkoblinger, hvordan opplever dere dem? Ville dere kjøpt hurtigkobling igjen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare ser for meg dilemmaet "har jeg skrudd hardt nok til slik at den ikke løsner" opp mot "får jeg den av igjen"? Her kommer låsepatentene til QD-dempere inn. Man kunne jo hatt en form for låsing på vanlige dempere med gjenger, men noe slikt har jeg ikke sett.

 

Tanken er at demperen skal henge på og kunne tåle røff bruk uten å falle av, samtidig som jeg skal slippe å rive gjenger når den først skal av for vedlikehold :D Navnet hurtigkobling er kanskje litt misvisende i forhold til hva jeg er ute etter. Om det tar 10 eller 30 sekunder er ikke så viktig, bare det sitter godt fast uten fare for at gjenger skal skrape mot hverandre.. Dette er grunnen til at jeg ikke vil ha sugepasning når jeg skal sende løpet til gjenging.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring fra Surefire og Ase-Utra, til 5,56, begge er fine, førstnevnte trenger en egen flammedemper/komp for å feste på, har du denne fungerer den upåklagelig, om den ikke demper allverden.

Den finske demperen er svært tung, merkes godt på et slikt våpen som det er naturlig å montere den på. Monteres også på en flammedemper, men går rett på en STANAG flammedemper, det er en fordel, den demper noe bedre også, men massiv.

Begge tåler varmskyting til et nivå der de lyser greit i vanlig sollys.

Om bruksområdet er sivilt, ville jeg sett på en demper med gjenger, prisen på en Surefire om du finner noen som vil selge deg en er rundt 15000,- det er den ikke verd. BR-reflex T-4 er et godt alternativ, da med gjenger. Tåler det samme som de ovennevnte men da med en vekt og pris som er mer fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke type rifle/ skyting?

 

Har QD erfaring fra Ase utra, surefire og accuracy international (ikke QD men gjenget for AI brems )

 

Det er kjekt/ kult med demper til dynamisk skyting, men du skyter trolig rarskere og bedre med en brems.

Skal du på død og liv ha demper til dette formål, bør den være lett. Ase utra er etter min mening alt for tung. Surefire sin har bedre QD patent, men er dyr og ikke lett å få tak i her i Norge. :roll:

 

Til jakt pleier vekt og balanse ha noe å si. Tror jeg ville sett på den nye til a-tec eller en fra hausken.

 

BR reflex er nevnt. Min skrudde seg lett løs under skyting. Årsak ukjent.

Det gjør ikke min hausken whisper.

Link to comment
Share on other sites

Riflen er en Ruger Mini-14 Tactical og bruken er primært dynamisk skyting. Litt jakt, og kanskje litt stilleliggende langhold dersom nøyaktigheten blir god nok til at det ikke blir kjedelig.

 

Dess mindre masse fremme på løpet, dess lettere blir det å svinge våpenet mot et mål. Til jakt, og spesielt dynamisk, bør jo derfor vekt og balanse være på stell. I dynamisk tenker jeg i tillegg at demperen bør tåle en del skyting før mirage blir et problem.

 

Momenter som gjør meg litt usikker på om jeg i det hele tatt skal ha demper er at jeg har lest blandede erfaringer av Mini-14 eiere som har demper ang. kruttgasser som kommer i trynet på skytteren, men jeg har kjøpt et strupesett fra Accuracy Systems Inc. som jeg håper løser problemet. I tillegg er jeg usikker på om riflen vil utløse tidtakeren med demper på, og isåfall vil jo demperen ikke kunne brukes i konkurranser. Noen som vet?

 

Planen er uansett å gjenge opp til 1/2"-28, og da gjenge opp etter mål istedenfor sugepasning til en spesiell demper. Da er det ekstra viktig at en eventuell demperen sitter godt.

 

Fikk svar fra norsk importør at de ikke tok inn BL aka QD modellene lengre ettersom for mye papirarbeid o.l

Ah, det var sikkert derfor Schou ikke hadde BL-modellene på nettsidene sine! :) Sendte nettopp mail til dem tidligere i dag med spørsmål, får vel sikkert samme svaret som deg :P

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg tar til fornuft kommer sikkert til å ende opp uten lyddemper og heller et godt aktivt hørselvern! :D

 

Folk sier at Ase Utra er så tung, og den vel en av få stål-only dempere.. Men legger man godt merke til forskjellen på 100 gram mot A-TEC Maxim Titan?

 

510 g Ase Utra SL5-BL (rustfritt stål, 560 g med BoreLock flammedemper)

493 g Hausken Standard (titanversjon)

482 g Surefire SOCOM556-RC (17 ounces)

460 g A-TEC Maxim (stål og alu)

430 g Hausken JD228

411 g Surefire SOCOM556-MINI (14,5 ounces)

410 g A-TEC Maxim Titan (stål og titan)

392 g Hausken Standard (aluversjon)

351 g Hausken Kompakt (titanversjon)

273 g Hausken Kompakt (aluversjon)

 

*Får ikke tak i Surefire, men de er med i listen for sammenlignings skyld.

Link to comment
Share on other sites

Ah, det var sikkert derfor Schou ikke hadde BL-modellene på nettsidene sine! :) Sendte nettopp mail til dem tidligere i dag med spørsmål, får vel sikkert samme svaret som deg :P

 

Men vi må jo få det til på et annet vis. En løsning for oss nordmenn må jo eksistere. Har sent mail til Ase Utra direkte også for et par dager siden uten å få svar desverre.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra Equipnor som hadde fått videresendt forespørselen min til B & T ettersom de er forhandler i Norge. Utifra en kjapp kikk i nettbutikken synes jeg de ligger litt oppe i prissegmentet..

 

Tror det skal gå fint med egenimport av Ase Utra dempere. Jeg sendte mail til franske RDS Tactical og fikk til svar at dette var greit så lenge jeg kunne vise dem en importlisens. Lyddempere er lov å kjøpe for hvem som helst både i Frankrike og Norge, men siden det var en våpendel måtte jeg visstnok ha en importlisens.. Utifra hva jeg har lest av andre her inne på forumet skal det kunne fåes ganske enkelt fra UD, og en importlisens vil ha en gyldighet på 3 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av innlegget over ihht. forumreglene.

 

 

Ja ser ut til at egen import blir tingen. Har lest på andre forum at Finske staten tar 120euro for behandling av søknad om export av 'mil'produkter...QD produktene til Ase Utra og tok ca 2-4uker. Men som sagt har ikke fått noe svar fra Ase Utra, så de 120euroene er et tall fra 2012.

 

Ellers ville det kansje lønne seg og lage en samlebestilling, kun en eksport lisens kansje?

Link to comment
Share on other sites

Hos UD på siden eksportkontroll - skjemaer og dokumenter ligger skjema for søknad om importsertifikat. :D Det må fylles ut og sendes inn til UD, og må sendes til eksportøren når (eller hvis :P) du får den tilbake.

 

Ase Utra virker jo som det beste alternativet, og dersom jeg bestemmer meg for den så kunne jeg kanskje muligens blitt med på felles import (så lenge det er lovlig, selvsagt). Vi burde isåfall få med så mange som mulig for å gjøre det så billig som mulig. :D

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg og kjøpe den som er tilgjengelig fra forhandler i Norge, Equipnor

representerer B&T som er fine dempere.

Hvor i riket holder du til?

 

B&T Reflex demperen er nok fin den, det eneste jeg ser som en utfordring untatt pris er festesystemet. Den er ment å passe over en A2 'birdcage' flammedemper. Vet du om hvor man kan få tak i det med M15x1 gjenger, jeg har per dags dato en Surefire 215S flammedemper http://www.cobratactical.com/SureFire-FH556-215S-Flash-Hider-Suppressor-Adapter-556-mm-223-Caliber-Fits-G36C_p_8715.html.

 

Den har riktignok 'riktig' spor som A2 har, men har ingen ide om resten av den vil passe til å feste demperen.

Holder til både på øst og vestlandet, har vært innom equipnor sjappa i Bergen tidligere, de har somregel veldig lite inne av denne typen saker.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg ser det er de fleste QD dempere også laget for å tåle varme, og derav tyngre. Samt er selve QD delen av demperen av betydelig vekt kontra gjenger (slike som Brügger + Thomet, laget av inconel som skal overleve både hard skyting, verdens undergang etc), og til sjuende og sist er de aller fleste QD dempere ikke-teleskopiske og bidrar til større OAL enn "vanlige" jaktdempere som f.eks. A-Tec.

Så med mindre kravet er at demperen ikke skal gi etter for kanskje 30+ skudd under ett minutt, eller at en flammedemper/komp er et "must" som utgangspunkt på riflen, så ser jeg ikke vitsen. Og ja, ellers er QD dempere 2x dyrere eller enda mer.

 

Med andre ord i jakt-sammenheng er QD dempere helt meningsløse, og taper på alle punkter mot for eksempel A-Tec eller Hausken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter mye søking og div så har jeg per nå ikke fått noen gode alternativer.

 

Men på Facebook fant jeg en gruppe hvor en kar/flere har begynt å lage titan dempere, de har per nå spurt folk om hva slags type dempere folk vil ha, en kar har allerde foreslått en QD demper, så hiver vi oss over og gir støtte til et slikt QD demper prosjekt blir det kansje realisert !

 

https://www.facebook.com/groups/275283819198902/

Link to comment
Share on other sites

Denne flammedemperen til Yankee Hill har utvendige trapes gjenger og den runde flensen er fjærbelastet med 4 tagger som skal feste seg i noen spor på demperen.

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/140593

 

Er det mulig å borre opp en ståldemper med endel gods og dreie innvendige gjenger som passer på her?

Link to comment
Share on other sites

Hva med brutte gjenger? Rett nok har dempere fine gjenger, men med litt håndlag, så burde man relative raskt kunne ta den av og på. Man ødelegger heller ikke for å kunne skru på en annen demper uten brutte gjenger.

 

Trenger selvsagt en freskyndig for å gjøre jobben...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte å få A-Tec til å levere en demper med brutte gjenger samt gjenge løpet, fikk nei, hadde ikke tid var svaret dengang.

 

Det fine med brutte gjenger er muligheten til å bruke den finest tilgjenglige gjengestigning uten å måtte skru en halv time. Smakk inn, vri stram ferdig. Med tanke på at vi ofte ikke gidder ta av demper når vi kommer inn i varmen etter å ha vert ute i vått høstvær, er hurtigmontasje mye mer interessant enn man ellers skulle tru. QD for den maklige, ikke av taktiske grunner.

 

Men brutte gjenger er ikke så enkelt å lage, der bør finnes andre løsninger på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Er det en god idé å ha en demper som ikke sitter fast på løpet, gitt at man har litt ekstra rommelig hull foran? Tenker type tubegun med tett forskjefte som får demperen rett på, så forskjeftet blir en del av demperrommet. En slik løsning gir langt større rom for å lage fancy festemekanismer enn en løpsende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kikka litt på facebook-sidene til Børsemakere'n på Hadeland som det ble linket til lengre her oppe, og titandemperene virket veldig interessante! :D Leveres jo i 1/2"-28 og de kan gjenge opp pipa i samme slengen. Demperen skal være veldig lett (anslått 250 g), og være 21,1 cm lang med 11 cm bakkammer bak munningen, diameter på 42 mm.

 

Høres veldig fristende ut!! Får vente på lansering med endelige detaljer og pris. Selv om det ideelle hadde vært en lyddemper som skrus utpå kompensator via hurtigkobling så ser jeg for meg at det hadde blitt et utfordrende design dersom man også skal ha bakkammer - noe jeg ønsker for å få vekten mest mulig bakover.

 

Slik det er nå ender jeg kanskje opp med demper som skrus på med gjenger, og eventuelt egen kompensator for bruk i konkurranser dersom demper ikke funker i dynamisk. Venter på svar i en annen tråd om det.. Dersom demper funker i dynamisk slipper jeg å kjøpe egen kompensator. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan gi deg et godt tips i denne saken (har selv en Mini 14 det er brukt litt mer enn det som er sunt av penger på....)

 

med demper er vernemaske en forutsetning! får hele trynet og øra full i kruttslam!

 

og til aktiv skyting er brems en absolutt mye bedre løsning (bortsett fra inni sat.. så mye bråk) blir voldsom forskjell i våpenbalanse av å bare kline på en Atec CMM4, men denne smelter så fint at det nesten er verdt det... :) ser for meg at rifla blir uforholdsmessig framtung med Ase Utra stål demperen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...