Jump to content

Hvilke aktive hørselvern?


Dagl

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg ser at emnet er diskutert tidligere, men det er relativt gamle tråder og jeg antar at teknikken har gått framover.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg nye aktive hørselvern. De skal brukes mest på standplass, men også noe på posteringsjakt. Ikke aktiv jakt med mye gåing.

Jeg har hatt Peltor SportTac, og synes de var bra, men at de ikke tettet godt nok når man beveget hodet det minste.

 

Jeg vurderer derfor Peltor ComTac (tror det er navnet på de noe større hørselvernene), eller en variant av Sordin.

Sistnevnte har jeg ingen erfaringer med selv, men ser at mange har lovord om disse hørselvernene.

 

Pris på 2000-2500 synes noe høy, men om man får ett godt hørselvern som holder i mange år så er det gjerne verdt det.

Om noen har erfaringer selv, ville jeg også satt pris på å høre om batteri kapasitet og levetid.

 

På forhånd takk for hjelpen

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har sordin pro x (vanntett modell) lav byggehøyde batterier skifter du kansje engang i året. kostet vell 1600-1800 eller noe der i sjiktet på xxl. Sitter godt føles bra står flere ganger i uka på haglebanen uten å bli klam eller ør i hode av å ha dem på lenge.. Jeg hadde kjøpt dem igjen :)

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo si noen ord om sodrin. Jeg har hatt pro utgaven i 3 år nå. Jeg bruker dem på skytebanen, men da med ørepropper i tillegg. Propper å hørselvern på full guffe. Hører jeg samtale godt.

 

Har brukt dem mye på post. Både sommer og vinter. Har fungert veldig godt. Jeg har enda ikke bytta batteri i dem.

 

Nå i sommer bytta jeg til hygiene sett på tetteringene. Da ble de betydelig bedre å ha på. Det er veldig behagelig å sitte på post, å kunne høre musa fiser, og ha jaktradioen på "stereo." (det er egentlig mono, men du hører i begge ørene)

 

Som ett lite ps, de fungerer ikke sammen med bråkete maskiner som f.eks motorsag. Da må man slå dem av så de er passive, som andre hørselvern. Ellers er det som å ha en FM radio på øret som ikke er tuna inn på riktig stasjon.

 

Alt i alt veldig godt fornøyd med mine, om de er bedre enn peltor sine? Ja det skal jeg ikke uttale meg om.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig med Gitchen ang. Sordin Supreme Pro-X. Jeg har riktignok ingen erfaring med andre typer, men er i hvert fall veldig fornøyd med de jeg har i 6-7 år nå. Brukes til alt fra pistolskyting med .22LR til HV-tjænest med 84mm RFK. I siste tilfelle riktignok med propper under. Men det som er så genialt da, er jo at da kan du bare skru opp lyden, så hører du ganske greit også med propper i.

 

Jeg kjøpte også "hygienesettet" nå i år, og som Andreasv sier, så hjelper det på komforten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Sordin Supreme Pro og er kjempe fornøyd :!:

 

Fikk de til jul og min gamle morfar ville prøve. Han er meeeget tunghørt og bruker høreapparat. Han tok de på og har ikke hørt så bra siden han var ung. Ansiktet hans gav uttrykk for å oppdage en glemt verden. :lol: Så hadde det ikke sett så tett ut å gå med de hele tiden, kunne de nok ha servet flere funksjoner enn til bare vern. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har Sordin pro X selv og de er knall.

Har fått Mormor til å sy et orange band som jeg bruker i stedet for cammobåndet.

Ellers så fungerer de veldig bra med både jaktradio og mp3 spiller.

Kunne vært blåtann støtte, men min radio har ikke støtte for dette uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har sordin supreme pro x selv og er strålende fornøyd, jeg har prøvd peltor comtacs II og syns de var enda bedre men de er skamdyr. Ny koster de vel bortimot 5000kr da med mikrofon som kan bøyes opp når du ikke er koblet til radio. Om du får de uten er jeg usikker på, men jeg ville gått for Sordin Supreme Pro X med silikonringer hadde jeg vært deg. Billig og bra :)

Link to comment
Share on other sites

Har anbefalt Sordin i noen tråder her på forumet. Jeg har nå mitt tredje sett og har funnet ut at det er viktig at så dyre hørselvern også er vanntette! Det forrige settet døde elektronikken i grunnet vannskade så bruk litt mer og kjøp Supreme Pro-X! Anbefaler også hygienesettet med silikonputer! Aldeles herlig å bruke over tid.

Les i denne tråden her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=4450

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
3000 her må vel xxl ha bommet kraftig på pris igjen.

Betalte 950 for mine for ca 6 mnd. Siden.

Er forøvrig ikke for fornøyd med disse de tetter dårlig grunnet dårlig passform, på mitt hode.

 

 

Spørs om det ikke er denne du ga 950,- for.

Ser ikke ut til å være samme modellen, selv om de ligner veldig på hverandre rent visuelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om to helt forskjellige typer hørselvern. Di til 3000 har innebygd bluetooth og betraktelig mye bedre lydgjengivelse enn standar utgaven av sport tac til 8/900kr. Med den dyreste sport tac'n kan man begynne å sammenligne lydkvalitet med msa sordin sine. Min erfaring er at den billigste sport tac'n kan på ingen måte sammenlignes med msa sordin. Jeg kjøpte meg først en spor tac, for så å kjøpe meg en msa sordin etter å ha lånt di på en jakttur...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer derfor Peltor ComTac (tror det er navnet på de noe større hørselvernene), eller en variant av Sordin.

Sistnevnte har jeg ingen erfaringer med selv, men ser at mange har lovord om disse hørselvernene.

 

Eg har også fått anbefalt Sordin av fleire. Ser at XXL har Sordin Supreme Pro til 1379 kroner no.

Link to comment
Share on other sites

Sordin supreme pro x, de er de eneste som tørr å skrive at hørselsvernene faktisk tåler vann! Jeg har sjekket, OG brukt opp et par peltorer som ikke likte regn særlig godt.

 

Tips: man kan få kjøpt puter fylt med silikon som hygiene sett, disse kompakterer ikke på samme måten som standard skum puter, og man får bedre komfort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...