Jump to content

Går det å trene av seg å være skuddredd ?


Recommended Posts

Ja da er jeg i en alder av 32 blitt skudredd .......

Kjøpte meg en Lakelander her for et år siden , kaliberet var 30-06 .

 

Har vært aktiv DFS skytter og begynte med kragen som 12 åring . jakt rifle har og vært gode gammle 6,5x55

Har aldri hatt noen problemer med avtrekk , har skutt mye fram til jeg fikk sammboer og barn .

Nå er det mest skyting til jakta , men prøver å velikeholde gammle kunster .skyter ca 1000 skudd hvært år med 6,5x55

og mye med salongen .

 

Men så var det lakelanderen , kjøpte den av eit dødsbo børsja hadde max skutt 50 skudd .men stått lagra i 15-20 år . Satte på no billig optikk som sto nært øyet , fikk meg juling på bana før jakta i fjor men slapp unna med skrekken med øyet . Klarte å ta meg sammen å fokusere på gode avtrekk og klarte prøva .

Uhellet /hellet var at kolben knakk tidligt i jakta (datt ned 20 cm) og på innpuls blei grs-sjefte innkjøpt . men børsja ble ikke brukt mer det året . Fram med gode gammle 6,5x55 mauseren resten av jakta

 

Starta opp i gjen nå i sommer på bana , Lakelanderen hadde nå blitt påmontert kvalitetsoptikk ,grs sjefte og god reim . Liggende går det heilt ok , men kommer opp i kneståene og stående begynner jeg å nappe avtrekk , spenne skuldra for og ta i mot rekylen osv , er rett å slett blitt skuddred !

Skyte med mauseren går fint , slapper av og sammlingene kommer . fytti grisen så irriterende å ikke klare det med lakeladeren .

Har egentligt ikke lyst til å selge Lakelanderen heller , vil klare detta .

 

Så da er spørsmålet : er det muligt å trene av seg dette ? eller må man til med rekylbrens

 

ps lyddemper er ikke noe tema da børsja har opne sikter som blir brukt

Link to comment
Share on other sites

Heldig du som bare napper med 30.06. Har skutt så lite at jeg napper med salongrifla jeg :cry::oops:

 

Men trening og mere trening er kuren. Husk å ikke skyte for mye om gangen så du kan konsentrere deg om alle avtrekkene. Klikkpatroner er også fint å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Selv om du skriver at lyddemper ikke er aktuelt, må jeg bare mase litt :oops:

Denne her: http://www.a-tec.no/lyddempere/cmm-4-alu" target="_blank bygger bare framover og bør kunne brukes med åpne sikter, hvis de er høye nok.

En slank teleskopdemper kan også brukes, du flytter bare forsiktet litt innpå pipa. Jeg bruker begge løsningene sjøl, og det fungerer bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært æresmedlem av halvmåneklubben flere ganger med tilhørende "idiotmerke" :mrgreen:

Dette grunnet 7mmRM og billig optikk. Hver eneste vår er jeg skuddredd! Det kommer seg betraktelig etter mye skyting med "blyloddet" mitt (6mm NormaBR) 6,5 kg med ikke eksisterende rekyl. Skyter så greit med 7mm hele høsten. Helt til den blir plukket frem igjen neste vår..... :lol:

Skyt mye med børsa du ikke frykter og driv gjerne med stående "innstinktskyting" med børsa som sparker. Da glemmer du å være redd rekylen. Og bruk hørselvern...smellen er ofte like ille, i hvert fall for meg. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å tren på en ting av gangen. Dvs, skyt serier hvor du bevisst bare fokuserer på en ting. Tenk kun på avtrekket for eksempel, deretter kun rekylopptak osv. Det hjelper både på treningseffekten og på å "lure" hjernen til å glemme at det snart smeller.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Får ta den med på bana en gang i uka og ta to tre serier innimellom fram mot jakta , så får vi se om jeg kan oppnå resultater.

 

Lakelanderen er med optikk ca 4600 g kolben er rett og slett fanntastisk( Grs sjefte ), har en likedann på en av to 6,5 mausere

m-98 mye ombygd . grs og optikk ca 4700 g . skyter godt med denne

m-96 så og si orginal carl-gustav laga i 1913 med eit kikkertsikte laga i ddr . gromm børsje som merkeligt nok er den som blir brukt mest på hjortejakta . vekt tja tipper på ca 4 kg .

 

Nei eksospotte er uakuelt , balanse ,lengde og jeg liker det rett og slett ikke !

Link to comment
Share on other sites

Her kommer tre tips, bruk disse og nappingen din vil være historie.

 

1) Tren med .22LR når du vil skyte "live". Skyt mye, ofte og i alle stillinger. ALLTID press avtrekk uansett hvor mye det vingler.

 

2) Tørrtren med jaktrifla di. 90% av all trening med denne rifla bør være klikkbasert. Dette gjør at du blir vant med rifla di, den vil føles mer og mer naturlig for deg å håndtere og du merker at trådkorset ikke flytter seg fra blinken når du tar avtrekk - det kommer bare et "klikk". ALLTID press avtrekk.

 

3) Det mentale. Det finnes jo ingen grunn til å nappe sånn egentlig. De fleste napper fordi de gruer seg til smell og dytt i skuldra.

Du har sikkert blitt kjeftet på av kjæresten din engang, kanskje tilogmed fått en dytt i kroppen eller en liten ørefik? Men du er vel ikke redd henne av den grunn?

Børsa bråker den, men i din ende er den ikke farlig. Fokuser på arbeidsoppgavene - press avtrekk, alltid!

Link to comment
Share on other sites

Å trene med 22LR eller annet har jeg ikke noe tro på. Problemet er på det mentale planet.

Du skriver jo selv at du skyter godt med 6,5. Så problemet ligger i å skyte med Lakelanderen.

Hvis du lader selv, bruk så lette kuler som du får tak i. Lad startladninger og se om det hjelper.

Hvis dette går ok, øk kulevekt/ladning med fornuft til du er tilbake der du var.

Forøvrig feller du alt vilt i Norge med 30-06 og en 150 grs kvalitetskule. (fek. Barnes TSX)

Så det er ingen grunn til å dundre 180grs kuler i vollen...

Link to comment
Share on other sites

Hei, som ganske uerfaren jeger, men som erfaren Lærer i alexanderteknikken ville jeg foreslå at du lærer deg noen konkrete avspenningsøvelser - først. Når du behersker disse kan du ta med deg teknikkene når du skyter med "problembørsa"

 

Du vil sannsynligvis være like skuddredd i begynnelsen, men med en mindre spent kroppsbruk - vil du kanskje sakte få igjen tilliten til deg selv og akkurat denne børsa,

og så vil du forhåpentligvis gradvis bli mindre redd ettersom du får nok erfaring med at dette går bra.

 

Vet ikke om dette er noe godt eksempel, men for noen år siden holdt jeg på å drukne i forbindelse med fridykking da blybeltet hang rundt foten min i sikringstauet etter at jeg hadde sluppet det for å komme fort opp etter et litt for dypt og langt dykk.

 

I begynnelsen når jeg dykket igjen var jeg livredd, men etterhvert har jeg fått selvtilliten tilbake, og jeg har kjøpt meg et sikringstau som syns bedre under vann - men jeg passer fortsatt godt på at sikringstauet ikke er viklet rundt foten når jeg fridykker....

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du har allerede gjort det aller viktigste. Bytta stokk og optikk. Nå er det å håndtere våpenet jevnt og trutt. Tren anlegg, sikte og klikk. Masse. Skyt litt innimellom på andre hold og mål enn 100m liggende. Bedre med 2-3 serier avslappet, enn 50 med krampe.

 

Har hatt akkurat samme "uvane" med napping etter å ha brukt stokk som banka kjaka hver jævla gang.

Lykke til.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha hørt at dette kan kureres ved å ta med seg en kompis på skytebanen, så lar du han lade rifla. Noen ganger lader han med skudd, andre ganger uten skudd. Poenget er at du ikke skal vite om det smeller eller ikke. Har hørt eller lest dette om hagleskyting, så om det funker vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du har fått masse (mer eller mindre) fornuftige svar. Men "350 Rem mag" er nok inne på det viktigste:

- Hvis du lader selv, bruk så lette kuler som du får tak i. - Forøvrig feller du alt vilt i Norge med 30-06 og en 150 grs kvalitetskule. (fek. Barnes TSX). Så det er ingen grunn til å dundre 180grs kuler i vollen...
Rekyen er enkel å regne ut: ((Kulevekta + halve kruttvekta)*hastigheita)/våpenvekta. Jeg antar du ikke vil øke vekta på våpnet - 4,6 kg er mer enn nok i 30.06.

 

Når du lader med lettere kuler og mer hurtigbrennende krutt, blir det, også fra kruttladninga, noen tidels gram mindre som slår deg i skuldra. Bruker du ei kvalitetskule med sikker ekspansjon, trenger du heller ikke lade til maks fart - og det blir enda mindre kraft bakover mot skuldra.

 

Jeg er for øvrig litt tilbøyelig til å være enig med dem som mener problemet kan ligge på det psykiske planet, etter som du sier det er i knestående/sittende og stående du er redd rekylen. I de stillingene har jo skuldra større muligheter til å "fjære" enn i liggende - der kan man få bra juling av en 9,3x62, når man skal skyte 5-skudds-grupper med 10-15 forskjellige ladninger.

 

(Grøss og gru - jeg husker fremdeles da jeg skulle "presisjonsteste" en gammel sivil mauser i 10,75x68, med åpne sikter, bakelitt-kappe, og smalt, krumt "bayersk" skjefte - hele stasen veide ikke særlig over 3 kg!).

 

"BearBeer" beskriver "skarp-og-ekserserpatron-metoden" fra militæret. Det er en metode for å konstatere om man napper avtrekket eller ikke.

 

Edit.: Jeg kan ikke se at noen har poengtert at man må passe på at våpnet er helt inntil skuldra. Får våpnet "rekylere fritt" et stykke, skaffer det seg mer kinetisk energi, enn om det må "drasse" på skuldra di fra starten (rekylopptak). For å sikre seg dette, kan man bruke "stram framre reim", som mange av oss gjør i baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Fikk Røde Halvmåne-medaljen med eikeløv og høye kneløft under en Villsvinjakt i fjor. Brukte 325grs Oryx i 9,3'en til å trøkke Kahles'en godt inn i panna.

Avtrekket forverret seg etter det. På banen etterpå så jeg omtrent rett til venstre idet skuddene gikk, med skuldra godt framover.

Min kur var fokusert skyting med dempet 6,5 og 308 med banepipe. Konsentrasjon på avtrekk og "follow through". Så noen korte serier med Jaktmatch i 9,3'en, sittende eller stående, på tampen av hver økt. Etter et par ganger kunne jeg dunke 325-grainere hull i hull igjen.

Link to comment
Share on other sites

Den metoden funker godt. Men hvis man har en drittstokk som gir deg en kilevink hver gang, nytter det ikke. Blir litt som å få noen i heimen til å gi deg en rapp over kinnet med en fluesmekker i ny og ne..se hvor lenge det går før du slutter å skvetter/ blunke:lol:

Link to comment
Share on other sites

Her kom standarsvars på rekke og ra, så jeg skal vær utradisjonel. Lån det største og groveste du får tak i, få julig av de og 30.06en vil være øm som en 22 etterpå

 

Aldeles hjertens enig. Problemet er at du ikke er fortrolig med .30-06, og det er vanskelig å løse med .22 lr. Hvis jeg var deg ville jeg skutt noen skudd med 9,3x62 eller en 338, så du går én klasse opp. Det takler du, har du skutt mye DFS har du sannsynligvis ok teknikk og rekylopptak.

 

Senere, helst rett etter, trener du mengde med .30-06 og bruker litt tid på å forberede deg mentalt på at dette slår, men at du er vant med det.

Link to comment
Share on other sites

Rekyen er enkel å regne ut: ((Kulevekta + halve kruttvekta)*hastigheita)/våpenvekta. Jeg antar du ikke vil øke vekta på våpnet - 4,6 kg er mer enn nok i 30.06.

 

Dette er OT, jeg vet det, men burde man ikke regne hele kruttvekta? Tilnærmet ingenting blir jo igjen i hylsa, så da skulle jeg tro at alt må bidra til rekylen. To gram krutt fra eller til gjør forskjell i regnestykket for 9,7-gramskuler... :-)

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her .

nei jeg lader ikke selv (enda)

Skal ha en tur ut i arbeidslivet i tre uker ,når jeg kommer på land i gjenn skal jeg prøve for første gang å lade selv .

Har en bror som har lada for meg , men siden han lader mye mer til meg enn han selv lader til seg selv og brødrene mine . var det bedre at jeg overtok jobben med ladinga . mye å lære ser jeg

 

sindre.S.K du har en god ide men ellers takk

har prøvd noen børsjer som du føler at veggen bak kommer nærmere for hvært skudd , morro to tre skudd men ikke noe for meg .

 

metoden til BearBeer husker jeg ble brukt på rekrutten da jeg var inne i garden , skal prøves

 

men avspenningsøvelser hmm skeptisk

Link to comment
Share on other sites

Rekyen er enkel å regne ut: ((Kulevekta + halve kruttvekta)*hastigheita)/våpenvekta. Jeg antar du ikke vil øke vekta på våpnet - 4,6 kg er mer enn nok i 30.06.

 

Dette er OT, jeg vet det, men burde man ikke regne hele kruttvekta? Tilnærmet ingenting blir jo igjen i hylsa, så da skulle jeg tro at alt må bidra til rekylen. To gram krutt fra eller til gjør forskjell i regnestykket for 9,7-gramskuler... :-)

 

Enda mer OT:

 

Selvsagt har jeg laget en rekyl kalkulator en vinter jeg kjedet meg.

Så kan man prøve diverse data og få svaret frem i løpet av et tastetrykk.

 

Link: http://www.weatherbyrifler.com/Recoil/Recoil.html

 

Link2: http://www.weatherby.dk/recoil.php

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Manglende kontakt mellom skulder og stokk var det som skaffet meg rykninger tidligere i vår. Pass på å dra børsa godt baki, så slipper du at den får fart i tillegg. Om du har lite kontakt her kan du også risikere dobbelskudd med halvauto...

 

Ellers vil jeg si "kjøp et lass billig ammo og smell i vei". En kan venne seg til så mangt. (sa brura...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde å bli skuddredd - av en 6,5 med lyddemper! Grunnen var såpass enkel som en dårlig tilpasset kolbe pluss en butler creek som bygde litt ut på okularet. Tilsammen gjorde dette at jeg av og til fikk ett rapp over øyenbrynet, aldri i nærheten av å bli medlem av halvmåneklubben men plutselig var det mange skudd som lå nede til venstre. Begynner å bli kvitt det nå, 1,5 år etter at jeg oppdaget grunnen. Skyter ikke så mye rifle, men har vært konsekvent på at hver gang rifla er framme så er det avtrekkstrening før og etter skyting. Så ja, jeg vil si at det går an å trene av seg, men du må skyte jevnt med børsa, trene avtrekk jevnt med børsa og forvente at det tar litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Hei grautskallen :wink:

 

Som baneskytter har jeg også opplevd lignende komme snikende, gjerne midt i sesongen. Det går bra på ligg, greit på kne og dårlig på stående. Kanskje er det skuddreddhet, kanskje er det høydeskrekk - ikke vet jeg!

 

I ditt tilfelle. Du kaller det skuddreddhet. Det gjør ikke jeg. Så lenge du takler det på ligg og ikke i høyden er det i mine øyne manglende selvtillit/trygghet i stillingen. Du har fått mange gode råd lenger oppe som jeg stiller meg bak. Tørrtrening, skyting med klikkpatron osv. For all del fortsett å skyte liggende som du mestrer! Et annet tips jeg bruker ofte når slikt melder seg:

 

1. Skyt når det er rolig på skytebanen og ha god tid. Skyt rolige skudd i vollen. Et par med lukkede øyne, et par med åpne øyne (uten å sikte på noe spesielt). Hold fokus på avtrekk og høyre skulder. Gjentas til ønsket effekt.

 

2. Finn ei helt utskutt skive (uklistret - ta bort innstikkskiven eller pell av 100 lapper...) på 100 eller 200m og gjør samme øvelse på denne. Avtrekk og høyre skulder. Skyt rolig i ditt tempo. Poengene/treffene får du aldri vite noe om og det er litt av poenget. Skyt på skiva med fullt fokus på avtrekk og lave skuldre. Husk å gripe hardt om kolbehalsen, spesielt med tommelen. Gjenta til ønsket effekt.

 

Disse to er ei fullverdig treningsøkt, selv om du ikke vet hvor godt det gikk i poeng/treff. Du bestemmer om treningen gikk bra eller ikke, uavhengig av poeng eller treff. Klarer du å presse først i øvelse 1 og så i øvelse 2, er du veldig nære målet!

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...