Jump to content

Felt-NM 2013 Larvik


SjefsElgen

Recommended Posts

Det vil alltid være et eller annet som ikke er helt 100%.

 

For egen del - bekymrer det meg ikke.

 

Felt er felt!!!!!

 

Man skyter på samme type skiver - og på samme avstand.

 

Selvsagt synd om det blir vind når akkurat jeg/du skyter - men sånn er det :) .

 

Og irriterende når hylser - gang etter gang treffer like ved venstre øye - men sånn er det :) .

 

Ennå verre når det blir klikk - men sånn er det :evil:

 

Greit å ha en forklaring på dårlig resultat :wink:

Selv om det faktisk kan være en årsak!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Bekymrer meg ikke, felt er felt og variasjonen i felt er det som gjør det så morsomt.

Jeg var ikke på NM i 2009 så jeg kan ikke si noe fra eller til om det arrangementet . Så ingen som kommenterte forskjell på skiver, vind eller tomhylser i ansiktet, det ble kommentert manglende muligheter for innskyting og litt baluba på en standplass, regner med alt er på stell denne gangen.

 

Innskytingshold syns jeg er viktig da det er kjipt å ryke ut på første standplass pga at siktene har fått seg en kakk under transport

Link to comment
Share on other sites

"Definisjonen" på "banefelt" er vel lange hold, god skytetid og små figurer. Her er det vel stort sett bare kriteriet "små figurer" som er oppfylt.

 

2 Enhåndshold på M og R og snodige figurer er ikke et "krierium"

 

:-)

 

Hvor står det at lange hold og små figurer og godt om tid er kriteriet?

 

Varierende figurer, varierende hold og varierende skytetid og ikke minst varierende forhold er vel det som kjennetegner feltskyting?

Link to comment
Share on other sites

Takk wheelgunner686, jeg prøvde så godt jeg klarte å lage et humoristisk vinkling på all "sutringa" jeg hører rundt på forskjellige feltstevner

 

Min favoritt feltløype har ingen enhånds, ikke overdrevent små figurer og maksimalt 8 sekunder skytetid. Men...det er det som er så fint med felt...variasjonen...

Link to comment
Share on other sites

Tror vi må begynne med en 50cm skive til hver på ca 25m....og 10, 8 og 6 sek....eller 5stk skiver til hver på samme avstand og 8,6 og 4 sekunder....det hadde jo vært gøy;) kanskje sende inn forslag om å innføre disse som øvelse? ;)

 

K.

 

Det hørtes kult ut, hvorfor har ingen tenkt på det før......

 

Jeg blir faktisk litt lei meg når noen begynner å murre før NM. "løypa passer ikke meg, så det blir sikkert ikke morro, jeg har egentlig ikke lyst men skal være med likevel selv om kaffen sikkert er lunka og pølsene sprukket og været for varmt/kaldt/vått/tørt, osv.osv."

 

Hvis man ikke kan bidra med noe konstruktivt og positivt så synes jeg faktisk at man ikke trenger å bidra.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok mange som fyller i de løypene der.

 

For øvrig, kan noen forklare meg hvorfor jeg satte alle skudd rimelig midt i på alle lange hold i Mag1/2 på Oppdal mens jeg bommet på kortere hold??? Hvordan kan 120m være lettere enn 30m, for ikke si 15m?

 

Jeg bruker samme revolver til Mag1 som revolverfelt og må skru 5 hakk opp på siktet når jeg skal bruke den til Mag1. Noen som mente det kunne være annerledes kulebane på en så mye raskere kule, men jeg vet ikke. Kan det være noe der? Har du testet om det er treffpunkt-forandring på .38 vs. .357?

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er rekylopptaket som gjør dette for meg. Mine erfaringer som er langt fra vitenskaplige, er att slappe ladninger havner høyre på 25m en de med litt mer fart i. (ved sammenligninger mellom .38spl ladninger)

Jeg innbiller meg at de slappe ladningene har en kortere kulebane og at "toppen" av disse kulebanene kommer raskere enn de med litt mer fres i.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har tilgang på ransom rest, men har fått testskutt med noe hjemmesnekkra støtte der pipen ikke kan pekes nedover for rekylopptak. Videre samler mine 357mag ladinger som mine .38 ladinger så hvis rekylopptaket har skylda gjør jeg samme feil og like mye feil ved vart enneste skudd og det er nok ikke sannsynlig da spredningen ville ha vart større.

 

Men jeg er ikke noen kyndig skytter på dette evnet, så hvis andre kan vise til noe annet kommer jeg til å lytte til det. (før je avfeier det som vrøl :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart det samme med 9mm. Samme kule, 124gr, samme kruttvekt, men en tilfeldig neve hylser. Hvert skudd ble kronografert og merket på blink. Raskere traff lavere på 25M. Jeg antok også årsaken til å være endring av kulebane. Hvis du gidder så kan du jo sette opp mål med en meters intervall fra 15-25 meter og skyte med begge kaliber. Et sted mellom der så skal de, i følge teorien, ha samme treffpunkt. Jeg har ikke orket å gjøre det enda, men kanskje hvis jeg får tid før Felt NM?? Morro å teste ut teorier da!

Link to comment
Share on other sites

Det samme gjelder min revolver i 357 mag. Grunnen er at 158grs i 38spec ladninger går saktere enn den samme kula i 357mag ladninger (selvsagt). Kula befinner seg i løpet lenger tid med den slappeste ladningen, og dermed har munningen rukket å vippe lenger opp under rekylen i det kula forlater munningen.

I revolveren min bruker jeg lettere kuler i 38spec (105grs), og derved har jeg flaks og får samme treffpunkt med 38spec og 357mag.

Link to comment
Share on other sites

Stussa også på avstanden på standplass 2 men 6 eller 8 meter spiller nok ikke så mye rolle, forkjærligheten deres for enhånds på militær og revolver kommer nok til å slå hardere ut på resultatene.

 

Venter nå i spenning på startlistene (kjekt for planleggninga av turen)

Startlister vil bli lagt ut senest 12. juli.
Link to comment
Share on other sites

Nå våkner gretne-evert: hva faen er vitsen med en startliste når det tas forbehold om endringer?

 

Det finnes faktisk en og annen gretten ung mann som ikke går med internett i lomma til enhver tid.

 

Jeg har skrevet ned starttidene mine, så får vi håpe at de ikke forandres.

 

grumf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...