Jump to content

.270 Win til elgjakt


eiribsl

Recommended Posts

Har lest trådene om lading til .270, men kan ikke se at det ligger noen kulevalg til elgjakt.

 

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med kulevalg til elgjakt for .270 Win?

Selv har jeg ladet opp endel Norma Oryx (150 gr) med URP (mellom 49,4 og 52,5 gr (norma.cc)) som jeg skal teste, men vil gjerne høre om andre gode ladninger.

 

Aktuelt å bruke Nosler Partition 150 gr. Spitzer f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt Ladeboken, 7. utg. De regnet med å få den i løpet av juni/juli. Får se om det er noen nye ladninger til 150/160 gr.

 

Takk for innspill, skal sende en PM og høre:)

 

Tror jeg må sette meg skikkelig inn i kulene jeg har å velge i; det er et hav av ulike kuler å holde styr på. Vanskelig å øyeblikkelig se de store forskjellene mellom f.eks Nosler Partition, Accubound, Ballistic Silvertip, Ballistic Tip Hunting, Custom Competition, Swift A-frame og Scirocco II. Visst er det små nyanser i kulas utforming (doble blykammer osv), men selve effekten er det vanskelig for en menigmann å måle.

 

Innspill på kulejungelen, spesielt for Nosler sine?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med woodleigh 150 gr. PP 9 elger av forskjellig størrelse, ingen av de har gått lenger enn jeg kan kaste børsa. Pene slakt men har bare gjennomskutt, så jeg vet ikke hvordan kula ser ut. Lader samme kule til en svensk elgjeger. Han er også veldig fornøyd med denne kula. Svensken har også skutt mye elg med tradisjonelle kuler med mye dårlig resultat. Vil tro de fleste premiumkuler vil dekke ditt behov.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg må sette meg skikkelig inn i kulene jeg har å velge i; det er et hav av ulike kuler å holde styr på. Vanskelig å øyeblikkelig se de store forskjellene mellom f.eks Nosler Partition, Accubound, Ballistic Silvertip, Ballistic Tip Hunting, Custom Competition, Swift A-frame og Scirocco II. Visst er det små nyanser i kulas utforming (doble blykammer osv), men selve effekten er det vanskelig for en menigmann å måle.

 

du får sjekke ut hjemmesidene til produsentene, og se om du blir noe klokere.

 

enkelt sagt så kan man dele kuler grovt inn i kategorier etter konstruksjon:

- konvensjonell blyspiss. Mantelen er krymket på blykjerna. Kan funke bra i moderate hastigheter, tåler gjerne ikke for høye hastigheter før mantel/kjerne separerer.

 

- lodda blyspiss. Mantel og blykjerne, loddet ihop. Såkalt bonded , derav navn som accubond osv

 

- homogene kuler, gjerne med spor for kontrollert ekspansjon.

 

- kuler med delevegg , f.eks partition. Disse kan også være loddet, f.eks a-frame.

 

Hovedsaken er at man velger en kule som passer til vilt / hastighet / avstand.

 

Selv skyter jeg gjerne rein med konvensjonelle Hornady interlock i 270, noe som ikke anbefales så ofte. Men med litt mer moderat hastighet så holder de bra sammen og gjør det de skal. (Men ville nok ikke brukt disse til elg...)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill. Det er mange som har gode erfaringer med mange forskjellige kulekonstruksjoner. Jeg får lade opp og prøve litt av hvert tror jeg. I Jaktvåpenguiden 2013 (fra bladet Jakt)er det endel ladedata for 100 grs TSX, 130 grs AccuTip, 140 grs Rem CLU, 140 grs TSX, 150 grs Deep Curl.

 

Kan man adaptere ladedata fra en tilsvarende som den man lader? (Forutsatt at vekt og BC er omtrent identiske)?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet elg noe særlig med 270, men desto mer hjort. Synes selv at 270 har såpass heftig hastighet at den fordrer kuler av litt bedre kvalitet enn de helt konvensjonelle. En kjenning av meg har svært gode erfaringer med 140 grns tsx. For min del har jeg de siste årene brukt 150 grns federal fusion på grunn av at tidsklemme har begrenset ladingen. Denne patronen har fungert supert. Forholdsvis fine slakt og god effekt i viltet. I år har jeg fått tid til å finne frem ladeutstyret igjen og ladet opp noen 150 grns speer deepcurl. Presisjonen var tipp topp så blir det spennende å se hvordan de virker i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Deep Curl i et par år og skutt endel vilt, bl.a 6 villsvin. Dog i kaliber 30, men antar at kulene er like gode i 270.

 

Deep Curl gjør akkurat det samme som andre kvalitetskuler, dvs god presisjon, god ekspansjon og fine skuddhull. Forskjellen er at den koster mye mindre.

Link to comment
Share on other sites

Personlig nyter jeg det å presse 270w opp mot sitt maksimale yteevne. Jeg har prøvd mange forskjellige kuler/ kuletyper på alt fra fugl til elg. Noen resultater bedre en andre, men konklusjonen etter snart 20 år med 270w til storvilt er;

 

Barnes X/TSX/TTSX, gir desidert best resultat når ladningene presses opp mot eller på max trykk.

Andre kulekonstruksjoner uavhengig av lodding eller låsing av mantel har her vist seg for svake for hva denne patronen evner å prestere i forhold til hastighet.

Eks;

Nosler Pattition 150grains- granat - her blir det mye gørr og store høl når kula når V0<900

Fabrikkladet Federal 140 grains trophy bonded var heller ikke en god storviltkule. Massiv ekspansjon som resulterte i mye gørr og blodslåtte hinner.

140 nosler accubond har vi nå nettopp testet på "hjort" og den leverer tilnærmet lik balistk tipp kulene. De blir for bløte når hastigheten nærmer seg 1000m/s med eller uten lodding.

 

Den beste kula jeg har brukt av "blykuler", lodda/standard, er lapua mega sin 160grainer. Den er så anemisk ladet at virkningen blir overraskende bra. Greit slakt og god dybdevirkning. Ulempen er den litt dårlige kulenanen og at ikke alle løp i 270w stabiliserer denne lange kula. Senderoen min hater megaen, men lakelanderen her hjemme leverer overraskende god presisjon.

 

Holder man seg til moderate, anemiske ladninger vil de fleste gode kuler fra 140 grains og opp være brukbare til storvilt. Vil man ha mye futt er som jeg har erfart barnes TTSX 140 grains eneste mulighet. Sikkert andre homogene kuler også men har ikke testet dem.

 

Krutt for 270w

N-560

Norma Mrp

Norma4/204 (for treningsladninger med kuler > 130grains)

NCRA 15

Det finnes sikkert fler, men ladebøkene har en tendens til å anbefale raskere krutt. Har ikke forstått dette da 270w elsker saktebrennende krutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for god tilbakemelding, Sendero. Jeg har vært litt konservativ, og hold meg unna homogene kuler til nå. Trolig påvirket av omgangskrets og gamle røverhistorier. Nye kuler legger vel ikke igjen like mye kobber som de første homogene kulene som kom, og lengden er heller ikke så skremmende som først antatt. Ser at 140 grs TSX samla fint (22 mm) med 57 MRP (889 m/s), så jeg får starte litt under det og prøve meg fram.

 

Da jeg uansett ikke trenger en relativt flat kulebane på mer enn 200-250 meter med 140 grs jaktkule, tror jeg at presisjon rundt 900 m/s er viktigere for meg enn å presse den opp mot 1000 m/s for en flatere bane.

Link to comment
Share on other sites

Det med hastighet kontra ladning er i 270w kombinert med Mrp er sterkt avhengig av løpslengde. Senderoen har 27" og gir derfor tildels gode hastigheter.

 

Standard jaktrifle med løpslengde på 58- 60cm og ei 140 grains barnes TSX i rundt 890m/ høres fornuftig ut. Er presisjonen på 22mm hadde jeg ikke forsket så mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Pipa på x-bolten min er vel 50 cm, og så bygger a-tec'n ca 15 cm. Jeg innser at jeg må gå til innkjøp av en skytekronograf. Testene jeg viste til ovenfor (og ladningen i forrige post) er fra Jaktvåpenguiden 2013, hvor det er testet en del kuler til bla. 270w.

 

Forsker på ulike ladninger til jaktmatch nå, men det er vanskelig å kun måle presisjon uten å vite utgangshastigheten.

 

Takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

Litt enig med cameron her. Ikke forvent eller prøv å få 900m/s med ei 140 grains kule i ei pipe på 50cm. Tror verken rifle eller demper har godt av de komprimerte ladningene med Mrp for å oppnå dette. 270w trives best med løpslengde over 60cm for de helt store hastighetene.

Av europeiske våpen er det jo bare S&L som har forstått dette da de leverer standard jaktløp på 65cm.

 

Lapua leverte i hvertfall dette for noen år siden. Tror 350rm har ei pakke i hylla fortsatt. Begynner vist å bli gammel :oops: kuler forsvinner fra produsenten, kuler jeg minnes ble testet for kort tid siden. Det samme skjedde jo med 130 grains mira kula, den var fin, men forsvant.

De hadde denne også som fabrikk ladet.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert klokt med dei tyngste kulene på elgen. Norma har ei 170 grains oryx som eg ser går an å kjøpa hjå Jakt og Friluft. Om pipa stabiliserer den er den sikkert super. Elles har eg skote både hjort, rein og elg med 140 grains Accubond i 270 wsm, med godt resultat. Anten stod kula mot skinnet eller gjekk gjennom. Så eg ville ikkje uroa meg mykje for å bruka den heller. Lukke til.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

30-06 er et veldig bra elgkaliber, kanskje et av de beste. Samtidig har .270 Win en anslagsenergi som ligger godt over kravet i forskriften med en 150 grs kule. Jeg trener mye med .270'n, og føler meg mer komfortabel med å skyte med den. Jeg kommer nok på denne bakgrunn til å satse på .270'n til elgjakta i går. Har dessuten bestilt en Z5 3.5-18x44 P BT til rifla!:)

Link to comment
Share on other sites

.. høres jo ut som en fordel med 3.5 istedetfor 6 som minste forstørrelse på elgen..

 

En kamerat av meg som har jaktet mye rein, hadde kikkertensin på 12x første gang han var på elgjakt - og han fikk dyr på sin post - nært :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Krutt for 270w

N-560

Norma Mrp

Norma4/204 (for treningsladninger med kuler > 130grains)

NCRA 15

Det finnes sikkert fler, men ladebøkene har en tendens til å anbefale raskere krutt. Har ikke forstått dette da 270w elsker saktebrennende krutt.

 

Hva med de finske Vihtavuori N160 og N150?

N160 funker fint for meg, og har brukt N150 også med hell (dog har jeg aldri ladet kuler over 150 gr).

 

Barnes TSX og TTSX kuler har jeg hørt "drar ut støpselet" på hjorten. I år skal det prøves!

Norma blyspiss og Rhino Solid Shank er prøvd med hell og lykke her vest tidligere!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har brukt Nosler 160 gr på noen villsvin med godt hell. Jamfør Nosler ladebok nr 7 brukte jeg N 165, Winchester hylser, men Federal 215 magnum tennhetter.

Hastigheten er ikke imponerende med denne ladninga, men det så ikke ut som grisene skjønte det. Den største jeg felte med denne ladninga var på 115 kg, så den kan vel sammenlignes med en elg.

 

Bestemte meg for å bytte til blyfritt, og har nå ladet med 140 gr Barnes TSX BT. Denne ladninga har jeg ikke felt vilt med enda, så det blir spennende. Har brukt Barnes ladebok, og H4350, Norma hylser og Federal 215 Magnum tennhetter.

Med denne ladninga skal en i følge boka kunne oppnå en hastighet på over 900 m/s, om husken min er rett.

 

Vet det er mange som ikke vil kjøpe ladebøker, alternativet er da å laste ned på nettet. Både Nosler og Barnes er tilgjengelige på nettet.

 

Når det gjelder raskt/sakte krutt, har jeg prøvd mye forskjellig. Nosler bruker f eks N150 til 110 gr CC, N160 til 130 gr BT, og N 165 til de tyngste kulene. Det har funka bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

270 er unødvendigt kraftig kost på elg :winke1: .Men har kun skåte to elg eg då,med 6,5x55.Begge datt jammen i smellen :lol: Traff sikkert godt..Kaliber eg har å velge i er 308,270,300wsm,375H&H og 2x6,x55 løp/børser.Men derimot til den knallharde vestlandshjorten det hender eg Jaktar på,er derimot 270win og 300wsm heilt topp ;)

6,5x55 fungerar i Afrika og har eg fått erfart,på både Gemsbukk,Eland og kudu.Sjeldan dei har reist seg opp å klaga på kaliberet og valg av kule..Skaut 12 oryx på mellom 152m til 335 med 130grs interbond,jammen var det nok med eit stikk.Kan ikkje gå rundt å tenkje på At ein skulle brukt eit kraftigere kaliber om ein skulle treffe dårligt..Er berre å banke å skyte til ein er sikker på at ein treff det ein Jaktar på,på dei aktuelle avstandene ein har satt som si eiga begrensning tatt vær og vind til betraktning.Men 150grs Interbond er eit godt valg i 270win etter mi meining,ingen som har klaga på den heller.Trur nok skogens konge reiser bust,etterfulgt av ein lett jogg før den ikkje giddar meir visst du gjer han eit stikk på rette staden..

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg leser om hvor fortreffelig 6,5 er på elg tenker jeg på en uttalelse fra en meget erfaren svensk elgjeger.

Han sa omtrent følgende "Et år skjøt jeg xx elger med 6,5, men syntes skuddvirkningen ble for dårlig, så jeg gikk tilbake til 30-06"

Hvor mange elger han testet på har jeg glemt, men jeg tror det var rundt 70. Det kalles erfaring og et godt statistisk grunnlag for å vurdere effekten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...