Jump to content

.270 Win til elgjakt


eiribsl

Recommended Posts

+1! Ja, man blir liksom matt pga. all denne ureflekterte 6,5 praten. Det er vel liten tvil om at 270W håndterer alt en (stor) hakk bedre enn hva nevnt produktet overhodet kan.

Link to comment
Share on other sites

270 kan være en god patron til elgjakt, men behøver ikke være det.

Det er kulen som dreper dyret, hvilke patron den skytes fra er uten betydning.

Det er kun kulevekt, kulekonstruksjon, anslagshastighet og diameter som har betydning for virkningen i dyret. Med en god og tung kule vil 270 Win gjøre jobben, men ikke bedre enn andre patroner.

270 win er nesten en kopi av 7x64, og tysk ammunisjonsutvikling var først ute her også.

Link to comment
Share on other sites

Det er få skudd fra en .270w som ikke er dødelige, og som ville ha vært det med et grovere kaliber. Kaliberet klarer kravene til anslagsenergi med god margin, og kravene i jaktforskriften er nok uansett utdaterte da de i liten grad tar hensyn til ammunisjonsutviklingen siden 2002. Treffer man i motorrommet med en .270w, så går det bra uansett. Om man sikter på bogplata, vil ei bonda kule fra en .270w trolig også gjøre jobben. Det skal sies at her vil nok et grovere kaliber gjøre mer skade, men med dagens kuler er min erfaring at slike treff også går bra med .270w.

 

Jakter du elg i Norge med .270w og kule på 140 grs. eller mer, og sliter med å få ned dyret? I stedet for å kjøpe seg en 9,3 vil jeg heller anbefale å trene mer før jakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har ingen erfaring med 270, men jeg har sett over 200 døde elger i min tid på elgjakt. De er skutt med mange ulike kuler og kaliber. Vi vet de fleste av oss hvor mye elg som er lagt i bakken med 6,5x55 i Skandinavia med nye og gamle kule-konstruksjoner. 270 har uten tvil mere muskler enn 6,5. Uansett så går fremtiden med bedre kulekonstruksjoner. Kjøp fornuftige kuler å ta det med ro. Uansett så bør direktorate ta høyde for nye kuler å revurdere minste kulevekt, loven er basert på gammel teknologi. Det siste er en annen diskusjon. Folk sitter rundt bålet i skogen å krangler om hvilken kule som er best, rett ved siden av dem ligger en død elg som falt for en eldre kulekonstruksjon. Utrolig at de klarte å felle storvilt før i tiden?

 

Nb. Ikke glem at de jakter både elg og hjort, svartbjørn i USA med 30-30 Winchester. Med hvilken kule? Neppe moderne superkuler. Personlig er jeg lite tilhenger av kuler som havarerer, jeg har sett resultater.

Men det finnes en mellomting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...