Jump to content

Gåsejakta 2013


ctm-4

Recommended Posts

Jeg er fullstendig ukjent med gåsejakt og har derfor noen nybegynnerspørsmål som jeg lurer på. :)

 

Hvor lenge er gåsa i Norge før den trekker videre?

Ha skytes den med? Hagle/rifle/kaliber etc. (Har hørt den er hardskutt)

Er det mulig med smygjakt?

Hvordan modnes og tilberedes gåsa?

 

Ellers mottas annen nyttig info med takk! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg får være litt djevelens advokat her jeg da. :D. Jeg er ikke på facebook, bor i Trondheim og har ingen illusjon om at jaktlag basert i Levanger vil ha med jegere fra Trondheim, så her gråtes det ikke for min syke mor.

 

Går man litt inn i hva forsker Ingunn Tombre og co. skriver så har de et oppriktig ønske om effektiv jakt på kortnebben. Det er ikke jegernes frysebokser det tenkes på, det er naturen på Svalbard og bøndene på Innherred og Vesterålen som lider av en voksende kortnebbstamme. Sett med forskernes og bøndenes øyne så bør det skytes så mange kortnebb som mulig i jaktsesongen, noe som ligger bak forsøkene på å organisere jakta på kortnebben bedre.

 

Jeg har jaktet kortnebb på Skogn de to siste årene (Nesset året før det igjen) og må etter fjorårets jakt bare si meg enig at det er rett vei å gå å organisere seg via jaktlag. Alle de jeg kjenner som jaktet på Skogn i fjor opplevde det samme, var man ikke på akkurat den rette åkeren fikk man ikke gås på skuddhold. Sånn var det ikke de foregående årene, da fikk man en del sjanser selv om man ikke var 100 prosent rett plassert. Hovedårsaken til at det ble sånn i fjor var nok betydelig færre gjess enn før om årene. Været og sen innhøsting bidro nok til det, men jeg frykter at jaktpresset på Innherred har fått gåsa til å endre strategi. Selv var jeg ute 8 turer i fjor uten å løsne skudd :lol:, året før fikk jeg rundt 20 gjess med den samme innsatsen og betydelig dårligere kunnskap om terrenget

 

For en som har jaktet litt gås så er det lett å forstå at konseptet hver gåsjeger sin åker ikke fungerer, gåsa skremmes og det skytes på for lange hold. Jeg er derfor enig med at det er riktig å prøve en form for jaktlagorganisering for å øke uttaket.

Link to comment
Share on other sites

Til lærling: Hvor lenge gåsa er her varierer fra sted til sted, men i trøndelag er det mest gås sent i september. Alle drar ikke samtidig. Man kan se kortnebbgås i november også, men ikke mange. Grågås kan også overvintre i norge.

 

Jaktes med hagle og rifle. På ørlandet f.eks. brukes ikke rifle pga. Topografien. (Padde flatt)

Smygjakt er fullt mulig om du har noe å skjule deg bak.

Jakt med lokkegås er bra beskrevet i den danske linken jeg la ut for noen dager siden. Pluss at utube er full av videosnutter der de skyter gås som lokkes ned.

 

Jeg modner aldri gåsa. Gjøres opp og fryses så fort som mulig for min del.

Helstekes på svak varme over flere timer. Brystfileene kan stekes som biffer. Jeg ville svidd dem i panne og gitt dem ei stund i ovnen.

 

Gåsa er hardskutt ja. Samme riflekaliberkrav som til tiur. Alt over 22lr kan brukes.

Haglestørrelse kommer an på hagltype. Men det skytes med forholdsvis grove hagl ja.

Link to comment
Share on other sites

Vårjakt er vel ikke akkurat i tråd med norsk jakttradisjon, da blir det vel snarere skadedyrbekjempelse noe man ønsker å unngå. Min spådom er at elendig organisering av gåsjakta gjennom mange år vil bringe oss nettopp dit.

 

Gåsjakta vil nok i kraft av sin natur være preget av bekjentskapsjakt. Det er ikke akkurat få ganger vi har sett oss ut en åker på Skogn etter spaning, booket den og senere fått trukket bookingen fordi "bonden" skal jakte selv. Gutteklubben grei har nok levd i beste velgående også i det bookingregimet som har gjeldt de siste årene.

 

La nå de på Skogn komme med mer informasjon om hvordan jaktlagene skal organiseres før man dømmer ordningen nord og ned.

 

Selv regner jeg med å jakte gås på fosen i år, så goosehuntarn må nok regne med skarp konkurranse i år. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på utviklinga av gåsjakta i Levangeromårdet de siste 10 årene, så er det ikke rart at noen tar tak, og tester forskjellige metoder for å effektivisere jakta.

Om bøndene der skal leve med dette i mange år, så er det nødvendig at jakta effektiviseres. De siste årene har antallet økt, og total fellingene gått ned. Hvis dere leser en rapport utarbeida i forhold til jakttrykkstesting på levangernesset, så kanskje der blir mere forståelse. Her vises det at ved lavere jakttrykk, kan man få flere jaktdager og flere fellinger.

 

Ved høyt jakttrykk trekker gåsa direkte sørover, og skuddsjangsene uteblir. Problemet eskalerer til våren, og vårjakt ser ut til å være uaktuelt.

 

Selv kommer jeg fra Smøla, og ser ikke problemet. Skal ikke være vanskelig å få til noen jaktrunder på Stjørdal-Verdal-Steinkjer osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kjenner både de som organiserer og klager på gåsjakta på Skogn/Levanger. Har jaktet gås i området i snart 15 år (bor på Skogn). De siste par årene før organiseringen av jakten startet begynte det å bli veldig bra, vi var en fire-fem gjenger som jaktet seriøst i området. Disse gjengene skjøt fra 50 til over 200 gås i året hver. Gåsflokkene fløy faste trekk morgen og kveld.

 

Når det organiserte jakten og reklamerte mye for den lokalt kom det masse unge (og gamle) jegere til Skogn, det ble vanskelig både å få jakt der man ville og det var masse jegere rundt omkring. Dette har ført til at gåsa er skeptisk og det finns ikke system i trekkene mer.

 

Så jeg tror faktisk dette er veien å gå for å ta ut mer gås..... (selv om jeg ikke liker det). Og husk at det er det grunneierene vil, ta ut mest mulig gås. De er ikke intressert i å ha massevis av ukjente jegere liggende rett utenfor huset sitt hver morgen..

Link to comment
Share on other sites

Alle de av oss som har litt erfaring med gåsejakt skjønner at jakta må reguleres. Det er ikke det som er årsaken til at folk blir irritert over opplegget på Skogn/Levanger, men forskjellsbehandling og hvordan det gjøres. Alle er jo enig om at vi ønsker størst mulig uttelling. Det tragiske nå er at almenheten også utestenges. Utfordringen er å lage et opplegg slik at man får best mulig uttelling samtidig som flest mulig kan jakte. Vis dette innebærer at færre jegere slipper til i perioder tror jeg de aller fleste vil akseptere dette så lenge man har like muligheter til å delta på dette.

De som bor andre steder og som støtter opp om lukket jakt; hva om det skjer på deres hjemmebane? Gaume og valmet, hva om samme opplegg innføres i Stjørdal, Smøla, verdal, Fosen og Steinkjer?

 

Dersom man kun legger bestandsregulering til grunn for jakta (noe som i praksis blir helt feil) blir det uansett for lettvindt å tro at et knippe jaktlag alene skal kunne holde bestanden nede på sikt. Vi snakker om tross alt ikke om å felle noen hundretalls gås pr år, men mangfoldig tusentalls. Vi kommer også til å trenge "menigmann" jeger. Da blir det på sikt veldig uklokt å stenge folk ute.

Dessuten, la oss være ærlige, vi jakter også gås fordi det er en utrolig morro jaktform. Som jegere bør vi være solidariske og også slippe andre til. Almenhetens tilgang og forholdsvis like muligheter til jakt i Norge er et prinsipp vi bør holde på!

Link to comment
Share on other sites

Er enig med mye av det du sier jense, men jeg prøver å se det fra grunneierlagets ståsted. Dette grunneierlaget dekker ikke hele skogn/levanger. Det er jaktmuligheter mange steder på skogn/levanger på bra områder. Men dette grunneierlaget har som mål at det skal bli skutt mest mulig gås på sitt område fordi de har store beiteskader på våren pga beitende gås. De får erstattet minimalt av skadene. De startet ikke grunneierlaget for at allmenheten skal ha tilgang på billig og actionfyllt jakt. De startet ikke grunneierlaget for å tjene penger på kortsalg (grunneierene har ikke fått utbetalt penger fra jaktkortsalg, alt har blitt brukt til administrasjon, lokkegås og lignende) i tillegg er jaktområdet i et område med bebyggelse på alle kanter. Har vært mye klager på gåsjakta av ikkejegere som blir vekt opp kl 0600 av kanonader rett bortom huset. Så jeg forstår veldig at de tester ut denne modellen (selv om jeg personlig hadde likt billig og actionfyllt jakt tilgjengelig for alle)

 

Jeg tror faktisk denne måten å jakte på, der gåsa får ro til og beite og jakta kun skjer intensivt på rett sted til rett tid er måten å få skutt flere gås på. seks jaktlag kan dekke dette området som det er snakk om, flere blir kaos (det har jeg sett med egne øyne de siste årene) blir interessant å se hvordan det går med dette eksperimentet.

Link to comment
Share on other sites

Det vil være særdeles viktig for effektiv jakt i framtida at nye jegere faktisk får være med og lære seg kunsten å jakte gås. Det er ikke bare å stille seg på et jorde og håpe det beste. Da jeg var aktiv gåsejeger i Innherred og Sør-Trøndelag fra slutten av 1980-tallet og til begynnelsen av 2000-tallet så var vi forholdsvis få som jaktet gjess, og vi ble dermed gode til det også. Vi var tidlig ute med bruk av bulvaner, to til fire dusin i slengen, og gjessene lot seg villig lure. Vi hadde mange jorder og områder å velge i, og tråkket sjelden oppi andre jaktlag/jegere. Selv om kortnebbestanden var det halve av i dag, så datt det veldig mange gjess.

 

Grågåsjakta på Helgelandskysten i samme tidsperiode var en annen historie. Der var det tett mellom jegerne, og der kostet det å kjøpe jaktkort også. Ofte måtte man leie hytte/rorbu, og "kravet" om fangst for å få jakta til å "betale seg" var større. Det gjorde gåsjakta til en vill vest-greie, der det ble skutt på 100 meters hold med hagle, og endog rifleløpene pekte rett i været som det reneste luftvernartilleri. Jeg følte meg utrygg mange ganger med slike jegere rundt meg, og dette ga naturligvis gåsjakta og -jegerne dårlig rykte også. Selvsagt datt det lite gås på denne måten.

 

Essensen i dette er som flere har vært inne på; blir det for mange jegere og tett mellom de, og evnen til å vente til gjessene er på skuddhold mangler, så skremmes bare gjessene vekk fra området. En viss regulering av antall jegere bør det derfor være. Hvis erfarne og flinke jegere kan ta med seg 2-3 uerfarne på opplæring og holde de i tøylene, og få et stort område for seg selv, så kan de på noen dager få en veldig effektiv jakt. Jaktlagene bør ha minst 3-5 store jorder for seg sjøl å velge i, og det kan med fordel være minst en kilometer til neste jaktlag. Jakta bør begrenses til morgenjakt (til maksimum lunsjtid) for å stresse gjessene minst mulig, dersom man vil beholde gjessene i området. Da jeg jaktet kortnebber så hadde vi gjessene i området i iallfall 2-3 uker.

 

Det vil være synd dersom kun en utvalgt gruppe "profesjonelle" skal ta seg av jakta, da forsvinner kunnskapen om god gåsejakt og gode jaktområder temmelig fort.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til dere som har drevet med gåsejakt lenge.

Jeg begynte selv i fjor og har 1 gås på samvittigheten og denne ble ødelagt da jeg tydeligvis gjorde noe feil i etterkant av fellingen.

Det jeg lurer på er om dere "gjør opp" gåsa på jaktmarka, eller hvordan er prosessen etter å ha felt viltet og jakta er avsluttet for dagen?

Link to comment
Share on other sites

Bruker å ta ut bryststykkene, og ev. lår etter jeg kommer hjem. Legger et lite snitt i "kneleddet" så inn med blåsepistolen fra kompressoren og kjører på! Mye lettere å løsne skinnet da. Har sluttet helt å ribbe gåsa..

Snitter opp i halsgropa, bruker så fingrene til å "vrenge skinnet"

Vakumpakkes og legges til mørning i kjøleskap.

Link to comment
Share on other sites

Legger et lite snitt i "kneleddet" så inn med blåsepistolen fra kompressoren og kjører på! Mye lettere å løsne skinnet da. Har sluttet helt å ribbe gåsa..

Snitter opp i halsgropa, bruker så fingrene til å "vrenge skinnet"

Vakumpakkes og legges til mørning i kjøleskap.

Dette må prøves! Har sett det gjort på rev på youtube til stor latter.

 

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Jense: Det blir nok aldri noen menneskerett å jakte gås på bondens innmark. Du kan prøve deg på Byneset i Trondheim å se hvor lett det er å komme til der for allmennheten 8) . Jeg vet ikke om du har vært på Skogn, men deler av godterrenget er trangt! På Ørlandet (fosen)er terrengene med fritt kortsalg åpnere og egner seg mye bedre for fritt salg.

 

Jeg tror man vil bli overrasket over hvor effektive en gruppe med samarbeidende jaktlag kan være. Jeg er overbevisst om at det vil øke avskytningen betydelig, men jeg er enig at det neppe vil være nok. Jeg er pessimistisk og regner med at man en gang i framtiden må ha vårjakt på kortnebben.

 

SSB har sluppet sin jaktstatistikk på fylkesnivå. I 2012 ble det i Nord-Trøndelag felt 35 prosent (920 stykk) færre kortnebb enn året før. En kan diskutere seg blå hvorfor dette skjer samtidig som kortnebbstammen vokser, men jeg er i alle fall overbevisst om at hovedårsaken er et alt for høyt jaktpress.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med bruk av svaner som lokkefugler på gås (3-4 stk)? Har lest at noen svaner litt i utkant av "gåseflokken" virker beroligende på innkommende gjess?

Eventuelt noen canadagjess? I utgangspunktet har jeg vel forstått at canadagåsa kommer ned på grågås-bulvaner, mens grågåsa ikke kommer like ofte ned på canada-bulvaner? Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Vil bare legge inn denne kommentaren jeg fikk på facebook idag. Med tanke på bekymringer angående at smøla kom til æ være tok for fugl den 10. august.

 

"Enormt med gås i myra enda. Var ute og gikk ei takseringslinje i går, men det var neste bortkastet (med unntak av for trimmen sin del...) Tror aldri jeg har sett så mye gås på denne tiden av året før, og de var omtrent som håndmatede undulater. Ganske sikkert 3-400 gås i lufta, noe som er bra for gåsejegerne, desto verre for oss som skal taksere rype.... :-) Skitt jakt, sier jeg bare!"

 

Om det fortsatt frister, så er mulighetene her!

Link to comment
Share on other sites

Vil bare advare litt mot dette blåsespiss og kompressortrixet som nevnes her. Kompressorolje er en av de mere skadelige oljene som finnes, og litt olje blir alltid med luften ut. Jeg hadde ikke spist den gåsen der med mindre man bruker olje på den som er godkjent for næringsmiddelindustri...

Folk har utviklet bl.a ms etter å ha fått i seg kompressor og turbinoljer....

Link to comment
Share on other sites

Morn.

Fikk idag følgende beskjed fra det lokale grunneierlaget, og samtidig avslag på søknad på jaktkort.

"Siden du er førstegangsjeger ønsker vi ikke å ta inn nye og ferske jegere nå, Vi han ingen ventelister og det er fortsatt flere kort igjen, men vi ser helst at etablerte jegere bruker disse."

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Jakta starter jo imorgen, og da det meste av områdene rundt der hvor jeg bor er regulert av samme grunneierlag som ga meg avslag på grunn av manglende erfaring, er jeg ganske hjelpeløs.

Kan en slik avgjørelse klages på?

Link to comment
Share on other sites

Det er pokker så trist når man får slike svar Pellefaen, og det er jo faktisk direkte useriøst. Hvis du kjenner noen som skal ut å jakte så ville jeg spurt om du kan få være med uten å ha med våpen. Si du vil være med for å lære, se på dem som kan det :) Det kan være veien inn i gjengen å vise interesse selv om du ikke fikk kjøpe kort. Kan jo være gamlegutta er lei døgnfluer som er med et år og forsvinner. Går du fram på denne måten så er det ikke umulig du plutselig får jaktkort likevel :)

Link to comment
Share on other sites

Da var årets tre første gås skutt... :mrgreen:

Skjærgårdsjakt sammen med msp.

Første gåsa datt kl00:01 inatt, og en til ganske kort tid etter. Og så ble det en til utpå morraskvisten.

Alle med rifle, 6.5x55 og scenar 123, v0 870m/s. Gås nummer to ble det bare 80meter på og sideskudd, og da ble brystbeinet for tøft for scenarn, så det forsvant en halv filet på utgangssiden. De andre var på en del lengre hold, så de ble perfekte. Alle datt på stedet.

Det ble også observert noe uvanlig hekking på en holme. Plutselig dukka det opp en bleik vaggende bakende i kikkerten, og ei "gås" med to føtter i været under. Vi ble (beklageligvis?) vitner til at sluttsalutten bomma...

Var ellers en del gås å se, men de var ganske lettskremte...

 

Nå setter vi straks kursen mot "Medium Langhold Namdal"-treffet på Harran :)

 

Velger å ikke legge ut noen bilder fra turen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kommentar til svar fra Waade:

 

Vi husker avisartiklene fra denne tiden, hvor en del beboere til dels var livredde som følge av gåsejakten.
En del av de som nå er selvutnevnte "professjonelle jegere" var årsaken til noen av avisoverskriftene, så vidt jeg vet. Blant annet en episode på Skogn, der det hevdes at både hagl og gås ramlet ned på hustak og biler.

Jeg har også vært på banen samtidig med en av de "profesjonelle" og ble ikke imponert av våpenbehandlingen, for å si det slik.

 

Det må også nevnes med tanke på kritikken, at man fra sentralt hold etterlyste organisering av gåsejakta, fra sentralt hold i NJFF ble det i 2008 uttalt:....

... At LJFF nå er på fullstendig kollisjonskurs med sine egne – får stå for deres regning.

Det er vel ingen som har sagt at det ikke skal organiseres. Kritikken går på hvordan dette nå blir gjort, og at de selvoppnevnte "proffesjonelle jegerne" har sikret seg selv, og utestenger alle andre. Andre som kanskje har vel så mye erfaring.

 

Jeg er heller ikke spesielt imponert over at opplæringsjakt, eller «at alle ikke slipper til» blir brukt av LJFF i denne diskusjonen. Grunneierlaget har stått for opplæring av mer enn 120 ungdommer, som har fått sin opplæring gjennom laget. Jeg tror hverken LJFF eller andre kan skilte med større tall, eller mer innsats for ungdomsjegerne
Her glemmer Waade glatt å nevne at det faktisk er Skogn folkehøyskole som har stått for opplæringen. De har en jaktlinje som Waade er lærer ved. Waade prøver å fremstille det som om opplæringen er gjort av ren godhet, men det er faktisk der han arbeider.

Elevene ved "Skofo" bruker forresten LJFL sine anlegg til å trene skyting på.

 

Det er ikke slik som Solheim antyder at jo flere jegere – jo mer skutt gås.
Det har han heller ikke sagt! Waade påstår at Debatten om gåsejakt preges av skittkasting . Han hjelper til selv også, ved bevisst å vri på det som Solheim har skrevet.
Link to comment
Share on other sites

Da er årets gåse jakt på smøla over for min del ,det ble 7 stk på 2 økter uti myrene., Har også funnet min favoritt patron til gåsa, Black Cloud 12/89 BB., med mod choke.,., utrolig positivt over at en stålhagl patron kan yte så bra,.,.

Link to comment
Share on other sites

En ting er iallefall sikkert ang gåsejakta på smøla,,,,det funker å skifte jaktider og regler hvert år,.De har klart å skremme omtrent alle utenbyggdsjeger fra øya og vi gammle myrjegerne har så og si hele smøla for oss selv,,hverken så eller hørte noen andre jegere ute i myrene, noe som er litt trist da gåsa ikke rører seg en meter.,.,da er det greit at det er mye ørn på øya,den får fart på gåsa.,.,Nei jeg tror myrjegerne er en utdøende rase, nå er det 70 lokkegjess og graylegg hammer som er tingen,( da kan man nesten kjøre bil inn til marka og slipper å gå så langt) :roll: For min del er myrjakting på smøla noe av det morsomste jeg vet vell og merke hvis det er litt vind ,så ikke knotten tar livet av en.,.

Link to comment
Share on other sites

Har jakta mye kortnebbgås i Trøndelag de siste årene, også i Levanger, men der har jeg gitt opp for lengst. Innføringen av "proffjegere" er i mine øyne helt feil å gå. Spesielt når man selv har sett en del av disse såkalte "proffe" in action... Ikke nødvendigvis imponert over hverken våpenhåndtering eller avstandsbedømmelse. Når en "proff" gåsejeger ligger og skyter på overflygere på 60 meter lurer man på hvor han har tatt utdannelsen sin. For man må vel kunne si at en som kaller seg "proff" har en viss form for utdannelse? Jeg ser heller ikke bort i fra at en av disse "proffe" kanskje er han som lå i en åkerkant i Levanger høsten 2007 og siktet på meg med rifle?

 

Å skape en forvaltning som stenger ute gode jegere til fordel for spesielt utvalgte tror jeg på lang sikt vil være å skyte seg selv i foten. Konsekvensen av det som skjer i Levanger nå er at folk ikke orker mer, og man ender til slutt opp med rektrutteringer kun i egne "Proffrekker". Jeg tviler på at det vil ha en positiv effekt.

 

Allerede for mange år siden begynte man å merke dette skillet mellom oss "vanlige" og de "proffe". Selv om det da var mye færre jegere og god tilgang på åkrene på Innherred var det tydelig at de som haddet et "navn" og kunne slå i bordet med et videokamera og gjerne en blogg også fikk særfordeler. Jeg kan ikke få sagt det klart nok hvor sterkt dette strider mot mine prinsipper.

 

Jeg er for organisert gåsejakt på innmark. Hovedsaklig pga sikkerhet, men også pga at jeg tror en god organisering vil gi større fellingstall. Jeg mener derimot at selve grunnsteinen må være at ALLE skal ha muligheter til å drive med dette, og ikke minst at det er rettferdig. Det bør være først til mølla-prinsippet hvor den som booker åkeren først får jakte der. Uansett om du er en stille liten jeger som ikke roper så høyt eller om du heter John Gooseman Hunter og driver med jaktfilmer og blogging. Hvordan skal man ellers få rekruttert ungdom til jakt på en sunn måte? Hadde det vært slik det nå er i Levanger da jeg startet med gåsejakt, tviler jeg på at jeg noen gang hadde orket å starte.

 

Jeg er av den oppfatning av at en hver genuint jaktinteressert fortjener å oppleve den fantastiske gåsejakta. Det er lite som slår følelsen av å ligge ute på åkeren i blindsen og oppleve at hele himmelen ramler over deg med høyfrevkent gåsekakling. Et adrenalinrush uten sidestykke som bare må oppleves.

 

Grunnprinsippene bør alltid være rettferdighet og likhet for loven.

 

Det blir enda mer latterlig når de såkalte proffjegerne på ingen måte utmerker seg i forhold til andre gåsejegere mtp kunnskap og ferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

Noken som veit om det er spesiele regler angående gåsejakt i hordaland?

Herdla nord på Askøy er friområde for gåsen og jakt er ikke lov der ute. Utenom det vet jeg ikke om flere friområder for gås i Hordaland, og det er tillatelse i fra grunneier som gjelder :)

 

Men, det finnes dog noen holmer hist og her som er definert som "natur reservat" hvor all jakt er forbudt. Da står det som regel skiltet ang. dette lokalt på holmen. Da helst langs sjølinjen der hvor det kan være naturlig å gå i land.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...