Jump to content

Gåsejakta 2013


ctm-4

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble en bra jakt morgen i går med 15 grågås lagt i bakken ;)

Så nå er jakta i gang!

 

På ørland?

 

På Nesset i Levanger:)

 

 

Lite som slår denne jaktformen når det klaffer ja!

 

vil det si at NINA ikke lenger styrer jakten på Nesset og det er åpnet for almenheten, eller er det hos grunneier som ikke er med i den ordningen?

Link to comment
Share on other sites

Idag var jeg og 2 andre kamerater ute på vår første gåsejakt.

ingen av oss hadde noen gang vært med på dette så vi var helt ferske alle mann.

Satt ut lokkefuglene som vi hadde lånt på det jordet vi har observert en god del gjess på, 20 lokkefugler var satt ut før det hadde blitt lyst og vi satt oss opp bak steingarden i skogkanten. Den første flokken kom inn og pulsen steg noe voldsomt, landa utenfor skuddhold. Utover kom det bare fler og fler flokker inn for landing og til slutt satt det mellom 200 og 250 gjess på jordet. Vi venta og venta i spenning, håpte på at de skulle komme nærmere. Men de trakk heller lenger unna, etterhvert ble vi utolmodige og vi bestemte oss for at en av oss skulle snike seg innpå og prøve å få tatt en eller to fugl, imens vi andre satt klare oppe på en liten høyde i håp om at de skulle flykte mot og over oss. Alt klaffa sånn som vi hadde planlagt det, han som snek fikk skutt 2 gjess på 2 skudd, jeg fikk skutt min første gås og sekunder etterpå min andre. Utrolig stolt og fornøyd etter mye venting og spenning.

 

Får håpe det blir fler gode opplevelser etterhvert, det blir mye jakt fremover!

 

her er et bilde, jeg er han til venstre.

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ble premiere på canadagås i dag, også en dublè da gitt! Steiki for noen fugler. Jakter på en liten flokk ultra-sky grågås om dagen. Plutselig kom det 5-6 candagås bakfra, uten å lage en lyd. Vi ble tatt på senga sog bare jeg fikk skutt. Grågåsa her gjør 8-10 flybys for å finne ut om de tørr lande på et jorde som er tomt, så de er jaggu ikke enkel og få has på. Fikk en 100%sjanse som jeg klarte å skyte 2 skivebom på, men kameraten fikk heldigvis ei. Ble 3 stk totalt på en vanskelig morgen. Helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det felt grågås på Jæren i dag, ved Orrevatnet, skutt på overflygning.

 

Har imidlertid ikke hatt helt suksess med lokkefuglene mine, som jeg har kjøpt inn for sesongen... Kjøpte inn FUD (Fold Up Decoys, fås kjøpt hos Jaktfall.no blandet andre) fugler, syns disse virket greie, har 18 grågås og 6 canadagås. Noen som har erfaring med disse? Har foreløpig ikke fått fugler til å lande ned mot lokkefuglene enda. Bruker forøvrig også en Greylag Hammer lokkefløyte, mulig jeg ikke får helt riktig lyd i denne. Vil jeg skremme vekk gåsa fra å lande ned mot lokkefuglene hvis jeg bruker fløyta bare litt feil?

 

Haglpatronene ser ut til å funke bra. Har foreløpig brukt Fedral Premium Ultra-Shok High-Density, i 12/76 #2. Har også disse i 12/89 #BB, men tenker at det blir litt grovt siden egenvekten er tilnærmet bly? Den jeg fikk ned i dag datt som en sekk, og holdet var iallefall 30+ meter :D

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM

 

Vi brukte FUD og hele skall av grågjess. Mange anbefaler ikke dette, og det vi la merke til var at gåsa kom lettere inn åpningsdagene. Da begynte vi å rullere med å bare bruke FUD eller skall. En ting jeg ikke liker med FUD er at størrelsen er relativt liten, og gåsa lettere overser disse...

Vi brukte også Graylag Hammer, Graylag Ghost og en elektronisk lokk(Som fungerer meget bra!)

Viss du blåser falske lyder i fløyta og IKKE MINST feil lyd til feil tid, så dreier gåsa fort en annen vei. Det er jo ulike lyder som feeding call, greeting call osv som skal komme i rett rekkefølge og til rett tidspunkt. Endrer du for tidlig kan gåsa fort forsvinne.

 

Jeg bruker blinds så da har vi fuglene plassert i en halvmåne med vinden i ryggen, og då fikk vi veldig mange gode muligheter med gås på bare 3 meters avstand :P

 

Kan anbefale alle til å se denne linken og lokking med Graylag Hammer/Ghost, siden denne fløyten er den vanskeligste fløyta å blåse i.

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvordan er det med gåsejakta på Innherred for tida? Ser det ut som om mistankene fra i fjor stemmer, dvs. at kortnebbgåsa har funnet seg andre steder på høsttrekket? Normalt skulle det vel være midt i den beste tida nå. Hører rykter om svært lite gås.

 

Kom meg ikke på gåsejakt i år, men ser ikke ut til at jeg gikk glipp av så mye.....

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere litt mer innskutte gåsejegere om å bruke tørt, gult gress som erstattning for halm?

Er ikke mulig å luke nok stubbhalm til å dekke halvparten av blindsen, halm fra andre åkere er forbudt og kunstig halm tar for lang tid/ er vanskelig å skaffe.

Noen meninger? :?

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere litt mer innskutte gåsejegere om å bruke tørt, gult gress som erstattning for halm?

Er ikke mulig å luke nok stubbhalm til å dekke halvparten av blindsen, halm fra andre åkere er forbudt og kunstig halm tar for lang tid/ er vanskelig å skaffe.

Noen meninger? :?

Det der er ofte et problem ved jakt med blinds, noen ganger finner man ikke nok gress eller halm, noen plasser er det vel også forbudt å ta med halm fra andre åkrer, løsningen min som jeg skal teste ut er avery killer weed som de selger på midway.

Det er et slags kunstig gress/halm som ser veldig ekte ut, fås i 3 forskjellige farger også.

Link to comment
Share on other sites

Hva funksjon angår funka iallefall graset. Ble ikke gås idag, krydde riktignok av kortnebb som ikke ville lande der jeg ville, men ei forvirra stokkandfrøken så seg hag i FUD'sa og landa så å si på blindsen.

Jeg finnes ikke kresen, så da ble det and idag.

 

_MG_1190_zps16747c1d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere litt mer innskutte gåsejegere om å bruke tørt, gult gress som erstattning for halm?

Er ikke mulig å luke nok stubbhalm til å dekke halvparten av blindsen, halm fra andre åkere er forbudt og kunstig halm tar for lang tid/ er vanskelig å skaffe.

Noen meninger? :?

 

Å ta halm fra andre åkre er ikke veldig populært hos bøndene. Spredning av bl.a. floghavre kan bli konsekvensen. Har hørt om jegere som har gjort dette, og det ble siste gangen de jakta på den åkeren for å si det slik. Første bud må være å spørre bonden. Du får med 99% sikkerhet et nei til svar.

 

Lite halm er ofte et problem. Er det en åker du vet det er lite halm på, bør man være ute i mye bedre tid. Kan fort ta en time å samle nok halm til å dekke blindsen.

 

Hva er status for gåsa på innherred? Har de store mengdene kommet?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke snakk om å spre floghavre via annen halm, jeg snakker om vissent gress. Helt floghavrefri.

Men selvfølgelig best å forhøre seg med bonden først.

Ang. gåsa på innherred, det har vært UVANLIG mye grågås i år, helt dominerende frem til oktober. I siste uka har kortnebben dukka opp,

brukbart over åkeren i dag, dog fikk ikke skutt noe(hadde vel noen mulige sjanser, men turde bare ikke), gåsa valgte å sette seg i 3 små flokker 50-100 meter unna bulvanene mine :? Førøvrig smalt det godt rundt på andre åkre rundt eidsbotn.

Så gås er det. Enten må du melde deg til Waade & Co på skogn og håpe det beste, kysse tærne til NINA på nesset(som har leid hele skiten i forskningens navn på TREDJE året) eller spørre en trivelig småbruker om du kan legge deg til på stubbåkern hans.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke snakk om å spre floghavre via annen halm, jeg snakker om vissent gress. Helt floghavrefri.

Men selvfølgelig best å forhøre seg med bonden først.

Ang. gåsa på innherred, det har vært UVANLIG mye grågås i år, helt dominerende frem til oktober. I siste uka har kortnebben dukka opp,

brukbart over åkeren i dag, dog fikk ikke skutt noe(hadde vel noen mulige sjanser, men turde bare ikke), gåsa valgte å sette seg i 3 små flokker 50-100 meter unna bulvanene mine :? Førøvrig smalt det godt rundt på andre åkre rundt eidsbotn.

Så gås er det. Enten må du melde deg til Waade & Co på skogn og håpe det beste, kysse tærne til NINA på nesset(som har leid hele skiten i forskningens navn på TREDJE året) eller spørre en trivelig småbruker om du kan legge deg til på stubbåkern hans.

 

Blir ikke jakt på meg i år, men er selvsagt interessert i å høre om forholdene. I fjor var det jo elendig på Innherred og man fryktet at gåsa hadde funnet seg nye trekkruter. Skal bli spennende og se rapportene etter årets sesong.

 

Kan si mye om hva jeg synes om organiseringen og "forskningen" i Levanger, uten at jeg orker å gå inn på det nå...... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg har den. Funket som bare det på både kortnebbgås og også på de to turene jeg var på grågåsjakt. Ved et par anledninger ville flokken lande 100 meter bortenfor lokkefuglene og jeg spilte full gåsekonsert, og fikk dem til å lande ved meg....

 

Ulempen er at tilkoplingen til batteriet er såkalte "klammer", en slags miniatyr av startkabler. Lett for å ramle av og man mister lyden. Men man finner seg teknikker. Det lønner seg å legge hele driten utenfor blindsen, inkl. batteri, slik at man ikke kommer borti ledningen og rykker ut kablene. Fjernkontrollen har god rekkevidde til jakt i blinds.

 

Men den var dyr. Det er jo både billigere og enklere med en fløyte om man tar seg tida til å lære å bruke den.

 

Kjøpte også en ekstern høyttaler av denne typen, men denne har jeg ikke brukt så mye, siden det funket greit uten.

Link to comment
Share on other sites

Ok, har så vidt hørt litt snakk om den.

Har en graylag hammer fra før som jeg begynner å mestre ganske godt nå.

Men jeg tenkte det kunne vert tøft å prøve noe nytt.

For det går ikke ann å umitere en hel flokk som sitter på bakken med 100 gås med en lokkefløyte...

 

Men hvordan høres de diverse lydene ut på den? Og hvor dan er volumet på den?

Link to comment
Share on other sites

Det bra strekk i feltet iallefall. Var en tur på ekne på torsdag og fikk 21 stk. Der kunne forskerne fortelle oss at 30-40 tusen allerede var observert i belgia. I går kom det påfyll på Egge, ca 3-400 stk, som slo seg ned i fjæra sammen med flokken på 3-400 som har ligget der en drøy uke fra før. De ferske virket forøvrig mer var enn da den første flokken kom, mulig de har blitt jakta på lengre nord og at de ikke kom rett fra svalbard. Fikk 17 stk i dag.

 

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...