Jump to content

Gåsejakta 2013


ctm-4

Recommended Posts

Ordinær gåsjakt starter 10 august, men det er søkt om tidligjakt fra 26 juli. Fylkesmannen behandler nå denne søknaden.

 

Når svar på søknad foreligger, vil dette bli offentliggjort i lokal avis, samt www.smola.kommune.no

 

Mvh

Johannes Schørder

Fagkonsulent utmark - og viltforvaltning

Smøla kommune, Bygg og forvaltning

 

 

Da har gulrot bønndene ødelagdt jakta i år også!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tipper frustrasjonen ligger mere i det faktum at gåsa reiser så snart den blir skutt på, (les tidligjakt fra 26. juli, med de restriksjoner som følger med) og følgelig blir det ingen effektiv jakt, med dertil lave fangsttall.

 

Lite felling gangner ingen, og iallefall ikke bøndene.

Link to comment
Share on other sites

Tipper frustrasjonen ligger mere i det faktum at gåsa reiser så snart den blir skutt på, (les tidligjakt fra 26. juli, med de restriksjoner som følger med) og følgelig blir det ingen effektiv jakt, med dertil lave fangsttall.

 

Lite felling gangner ingen, og iallefall ikke bøndene.

 

 

Du har vel fasiten der ja,,,,jeg sier jakta er ødelagdt for utenbyggds jegerne, fordi man slipper rett og slett ikke til på innmark,. Smølaværingene som jakter gås har som regel reservert 5-6 åkere hver og man kan som kjent jakte på kun en av gangen.. Har opplevd dette flere ganger, tar noen runder rundt øya og oppserverer gås som sitter på innmark,spør bonden om lov og får til svar at her jakter det folk,(di sitter som regel på andre siden av øya) :roll: I fjor startet jakta 10 aug og da var det tendenser til god gammeldags gåsejakt.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tipper frustrasjonen ligger mere i det faktum at gåsa reiser så snart den blir skutt på

Siden alle er seg selv nærmest er det vel ikke gulrotbøndene som ødelegger jakta, det er det jegerne som gjør. Hadde jegerne fulgt deres teorier og tatt sitt ansvar, hadde de ventet til 10 august med å avfyre skudd selv om jakta åpner 15 dager tidligere. Hvilket selvsagt aldri kommer til å skje....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vurderer å jakte kanadagås, kortnebbgås og grågås i høst.

 

Har sett på Sillosocks lokkegås - de virker rimelige og lette å transportere.

Imidlertid, det som er tilgjengelig av gåseimitasjoner er Kanadagås og Speck:

http://prairiewinddecoys.com/p/65/specklebelly-speck-whitefront-goose-decoys-by-sillosock-decoys

http://prairiewinddecoys.com/p/87/3-d-sentry-canada-goose-decoys-by-sillosock-decoys

 

Kanadagås:

http://prairiewinddecoys.com/p/142/canada-goose-harvester-pack-by-sillosock-decoys

Kanadagås, svarthvitt:

http://prairiewinddecoys.com/p/223/ss-tg-magnum-tim-grounds-black-and-white-canada-goose-decoys

 

Eg vurderer å kjøpe 1 dusin voktere og 2 dusin beitende gjess (Speck - for å jakte grågås/kortnebbgås).

I tillegg lurer eg på å kjøpe 1 dusin voktere/2 dusin beitende / 1 dusin store svart/hvitt kanadagås.

 

Vil dette funke? Prairewinddecoys sier Speck er tett nok opptil kortnebbgås til at det bør gå. I så fall synes eg at også speck burde gå på grågås :) Er det noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jaktet kanadagjess, men her er mine erfaringer med lokkegjess;

Specklebelly og kanada virker på grågås, men lag egne "flokker" på jordet av de forskjellige typene.

Specklebelly virker på kortnebb (har ikke prøvd kanada-bulvaner)

 

Ikke glem lokkefløyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hevder på ingen måte å ha fasit, men her er mine erfaringer.

Jeg bruker lokkefløyte for å tiltrekke oppmerksomheten til gjess på lang avstand. Når de nærmer seg mitt jorde, "svarer" jeg dem ved å immitere lydene til innkommende gjess. Jeg gjør dette også når de sirkler, men har lært at man ikke må være for ivrig i lokkingen. Når flokken ser ut til å ha bestemt seg for innflyging, holder jeg kjeft.

Det er forøvrig unntaket når jeg får flokken til å lande. Som regel oppdager de noe de ikke liker før de setter seg og avbryter innflygingen, men da er de ofte så nær at det er for sent (for dem).

Link to comment
Share on other sites

Fylkesmannen har nå fastsatt forskrift om tidligere jaktstart. Enkeltdagene 26. og 29. juli, 1. og 3. august er det innvilget tidligjakt på innmark med maskinell slått og inngjerda beite som blir gjødslet, samt 30 meter randsoner rundt dette.

 

Fra 5. - 9. august er det tillatt med jakt på innmark med maskinell slått og inngjerda beite som blir gjødslet, samt 30 m randsoner rundt dette.

 

I tillegg åpnes det for jakt i fire utmarksparseller.

 

Før 10. august er det kun tillatt med morgenjakt mellom klokka 02.00 og 10.00.

 

 

Da er jakta på smøla nokk en gang ødelagt for utenbygdsjegere.,.,Tror smøla fra nå av kan drite i å reklamere for jaktmuligheter på øya., reglene skifter hvert jævla år,. Og dette er da i ferietiden til folk,. Går ikke an å planlegge et jæ,,, år :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt tidlig jaktstart på Smøla et par ganger, med begrenset suksess. De fleste jordene er "opptatt" av noen som kjenner noen. Jeg tviler på at øya får nytt besøk av meg.

Hvorfor kan ikke filkesmannen pålegge Smøla å organisere jakten på samme måte som f.eks. Ørland. Man kjøper kort og jakter hvor man vil i hele området kortet dekker. Uten å være avhengig av innavl og kamraderi.

 

Vet forresten noen om det er andre kommuner enn Smøla som har tidlig jaktstart i år?

Link to comment
Share on other sites

Gåsejakt på smøla er for øyboerene og de inviterte.....

 

Da er det ikke rart at det skytes alt for lite gås på øya,.,samma visa hvert år, ut i tidens krav og syte og klage på ditt og datt,.,Nei ta å sett ned gulrot over hele øya ,så slipper vi utbygdes å høre på sytinga over at gåsa spiser opp gresset :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grunneierne må få bestemme selv hvorvidt de vil ha jakt på bøene sine, og hvem som skal jakte. Akkurat dette med grunneiers råderett er det meget delte meninger om, mange ser ut til å mene at grunneier må være sist i rekka av folk som skal ha meningsrett. For mitt eget vedkommende støtter jeg bøndene. De vil helst ikke ha gås, så hvis full jaktaktivitet fra tidlig av gjør at gåsa stikker, får bøndene sine ønsker oppfylt. De har nok å stri med om ikke gåsa skal komme og drite ned avlingene i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Årets "jakt" på Smøla er en ren parodi. Man har helt enkelt glemt at man skal beskatte/regulere en bestand med, ja nettopp, JAKT!

 

Så snart man skal iverksette beskatning av gåsebestanden, så innføres et regime som tydeligvis skal sikre at det IKKE skal skytes gås. Selv om bestanden har økt minst 5 ganger på 25 år.

 

Er det forskere med økonomiske motiv, egeninteresser, og jaktmotstandere som styrer skuta? Disse har stått for 25 år med "synsing"

Men en ting slår synsing over tid - nemlig statistikk!

 

Se på statistikkene - det skytes mindre gås nå, enn for 25 år siden.

 

Med unntak av 2 år. Fjorårets jakt (da man hadde full jakt fra dag 1), samt det året man hadde morgen, og kveldsjakt, selv i "tidligjakta". Utover dette snakker man lave fellinger.

 

Fokuset til forvaltningen ligger på "skadedyr", "skadefelling", og tildeler skadeløyver over en lav sko. Hvor er begrensningene på skadefellingene? Klokkeslett? Datoer? Man tildeler en umasse skadefellinger på våren, og det skytes vel nå mere gås i skadefellingen, enn gjennom ordinær jakt.

 

Men effektivt er det nok - Forvaltningen har greid å redusere statusen til et utmerket matvilt, og gjort det til et rent skadedyr! Man har også lyktes med en ting til - nemlig å fjerne utabygdes jegere, slik at noen få, kan få "all jakt for seg selv".

 

I praksis er det nelig slik, at noen få jegere sikrer seg jaktretten til innmarka til grunneiere, og dermed er de aller fleste utelukket fra jakta. Man kan jo bare jakte innmark de første dagene.

 

Når den ordinære "jakta" så begynner i år, eller den delvise utmarksjakta starter den 5. august starter, så vil nok 90% av gåsa allerede ha trekt. Skremt av den hånfullen med lokale jegere, som har sikret seg innmarksjakta. Dermed blir det jo lite interessant for de jegere som har løst jaktkort, og kun har utmark som mulighet.

 

Så folkens - spar penga på tur til Smølajakt. Det er helt poengløst å bruke penger på å reise ut dit, eller løse jaktkort. Man får ikke anledning til å jakte, i praksis.

 

Men dette var en genistrek for noen få lokale, som vil ha noen jaktdager for seg selv, ekslusivt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

A Sydneysider went goose hunting in the Northern Territory. He shot and dropped a bird, but it fell into a field on the other side of a fence.

 

As the southerner climbed over the fence, an elderly station owner drove up in his ute and asked him what he was doing. The southener responded, “I shot a goose and it fell in this field, and now I’m going to retrieve it.”

 

The old bloke replied. “This is my property, and you are not coming over here.” The indignant southerner said, “My friend is one of the best trial attorneys in NSW and, if you don’t let me get that goose, I’ll sue you and take everything you own.”

 

The old station owner smiled and said, “Apparently, you don’t know how we do things in the Territory. We settle small disagreements like this with the Humpty Doo “Three Kick Rule.”

 

The southerner asked, “What is the Humpty Doo Three Kick Rule?”

 

The station owner replied. “Well, first I kick you three times and then you kick me three times, and so on, back and forth, until someone gives up.”

 

The southerner quickly thought about the proposed contest and decided that he could easily take the old codger. He agreed to abide by the local custom. The old station owner slowly climbed out of the ute and walked up to the city feller. His first kick planted the toe of his heavy work boot into the southerner’s groin and dropped him to his knees. His second kick nearly ripped the man’s nose off his face. The grunter was flat on his belly when the station owner’s third kick to a kidney nearly caused him to give up.

 

The southerner summoned every bit of his will and managed to get to his feet and said, “Okay, you old coot now it’s my turn.”

 

The old station owner smiled and said, “Naw, I give up. You can have the goose.”

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å jakte kanadagås, kortnebbgås og grågås i høst.

 

Har sett på Sillosocks lokkegås - de virker rimelige og lette å transportere.

 

Jeg bruker selv sillosocks og de funker kjempefint. Tar liten plass og skaper bevegelse i vinden som er veldig viktig for å få fuglene mest naturtro.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan lokker man på gås?

For i fjor prøvde vi det, men INGEN landa selv om vi hadde mye overflyvinger. Skjul var ok, utsettet av lokkegjessene var ok men vi er livsikre på at fløytinga mer skremte vettet av de enn at den lokka de :mrgreen:

 

Å lokke på gås er ikke bare bare. Først må du ha bra med lokkegjess og en god lokkefløyte. jeg selv bruker Greylag hammer(krever en god del øving)og ca 70-80 lokkegjess (ikke nødvendig med så mange :wink: )

MEN viktigst av alt er å ha det jordet som gjessene vil komme å slå seg ned på!

Som regel kommer de igjen dit de har beitet kvelden før. Så dra litt i rundt og speid etter gjess kvelden før og hør gjerne med en del grundeiere så du har flere jorder å velge mellom.(så du ikke jakter på samme plass hele tiden) Så drar man ut tidlig før sola står opp, sett ut lokkefuglene og bruk veldig gjerne Lay out blind kamuflert med masser av halm, gress i forhold til gress eller korn åker.

Jeg selv foretrekker å ligge midt inne i lokkegjessene og får gjessene til å gå ned forran blindsene.

Håper det var til hjelp :D

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder også å se på fuglene hvordan de reagerer på lokkinga. Jeg bruker å prøve på å etterligne det gåsa sier når de kommer inn over jordet.

Men hva hjelper vell godt kamuflerte blinds og masser av lokkegjess hvis du jakter på feil plass?

For å få den perfekte jakt på gås så må alt klaffe og det er jæveli artig når det skjer!!

Link to comment
Share on other sites

Enig der ja!

Kan du ikke å bruke lokkefløyta så skremmer du mer en du lokker...

Også har du den teorien om at bulvanene skal beite mot vinden.

Etter min mening så er det bare tull, for når du ser hvordan gjessene sitter på jordet.

Så er det jo ikke noe spesiellt system på de.

Det eneste er at de lander i mot vinden.

Så jeg setter de i en halv måne eller en litt kort u med plass i midten så de kommer inn et lite stykke unda blindsen.

Det har funka veldig bra!

Og en ting til: har du blinds og ligger midt i åkern. Ikke nøl med kamuflasjen!

Kamulflasje er alt! Merker gåsa den minste ting så er den borte!

Link to comment
Share on other sites

Heisan igjen, hadde tidligere nicknavn gåsejegern fra fosn, snart ny sesong for gåsejakt men ser ut som det kommer nye

regler for vært år som gjør gåsejakta værre og værre. Først kom kveldsjakta bort å nå er det i tidlijakta jakt fra kl 02.00 -10.00

om jeg har forståt det riktig, er vel sjelden det er noe gås på innmarka før kl 04.00 så skjønner ikke vitsen med å sette jaktstart fra kl

02.00.

 

Apropo lokefløyter å lokking av gås, i fjor jakta jeg i fjæra og hadde en åker bak meg, på den åkeren lå det to jegere

og lokka i et sett. Det hørtes mer ut som en parringssyk elefant en ei grågås, at gåsa holdt sei laaaangt unna den dagen

var ikke akkurat noe rart. Så enig i de som sier ler deg å brukke lokkefløyta eller så gjør den mer skade en nyte, da er

det bedre å ikke lokke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er spent i år om gåsejakta her oppe blir bedre enn i de siste årene, merkelig dårlig. På øyene her oppe hvor vi jakter har antall jegere og gås økt med årene mens utbyttet har blitt dårligere. Våren og forsommeren i fjor var preget av kaldt og blåst, hekkingen og trekkene var ikke som "normalt". I år ser det bedre ut, hatt en fantastisk mai/juni og deler av juli. Gåseungene er på sjøen 14.dager tidligere enn de pleier og hva det vil si for gåsejakta gjenstår å se...

I tillegg har vi klart å få til en regulering av jakta i samarbeid med FeFo(grunneier). Reguleringen går ut på å "frede" gåsa ett gitt tidspunkt mellom kl.0800-1600 den første jaktuka. Dette av hensyn til gåsa for det skytes til "alle"døgnets tider og den får ikke ro, dernest hensynet til fastboende og hytteeiere på øyene(relativt små øyer) som synes det har vært vel mye smelling rundt om. Vi får se om jakta tar seg opp, for noe bør gjøres når antallet fellinger går ned mens gåseflokkene og jakttrykket øker!?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder gåsejakta så syns jeg det enkelte plasser selges for mange kort pr dag, hadde vert

bedre med begrenset kortsalg slik at jegere slipper å sloss om åkrene. Som for eks i tidligjakta på ørlandet

hvor det er få åkre man kan sitte på når kornet ikke er trøsket. Da blir det fort noen som blir sittende med

skjegget i postkassa uten en skjikelig plass å jakte.

Link to comment
Share on other sites

Tidligjakta i år tror jeg blir waste of time , var på sjøen å fiska i går å da fant jeg ut hvorfor det

ikke er gås å se på innmarka enda. Gåsa lå på havet med unger hvor enkelte individ ikke var flygedyktige enda, også

voksengåsa hadde tungt for å komme på vingene så er nok ikke helt ferdig med mytinga enda nei.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan lokker man på gås?

For i fjor prøvde vi det, men INGEN landa selv om vi hadde mye overflyvinger. Skjul var ok, utsettet av lokkegjessene var ok men vi er livsikre på at fløytinga mer skremte vettet av de enn at den lokka de :mrgreen:

 

Å lokke på gås er ikke bare bare. Først må du ha bra med lokkegjess og en god lokkefløyte. jeg selv bruker Greylag hammer(krever en god del øving)og ca 70-80 lokkegjess (ikke nødvendig med så mange :wink: ) :

 

hvordan funker det å bruke båndspiller til å lokke?

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på opplæringsvideoen på Graulag hammer da?

Den krever jævla mye øving!

Jeg brukte kjempe lang tid på å få den til å høres bra ut og enda så er det ikke helt på topp...

Båndspiller tror jeg ikke vil funke like bra, for det blir en skarphet i høytalerne som gjør at ikke lyden vlir den samme....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...