Jump to content

Våpen på fly


Ullsokk

Recommended Posts

Dersom man tar med ammunisjon på fly plikter man å informere flyselskapet om dette (ihht. § 28 i Forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv.: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-2011 ... 14.html#28" target="_blank" target="_blank" target="_blank).

 

Dersom man skal ta med våpen ser jeg ikke noe sted (bortsett fra SAS' egne nettsider) at man må opplyse om dette. SAS begynte å ta 200 kr i gebyr pr. kolli som inneholder våpen i Desember 2012. Scannerene som gjennomlyser innsjekket bagasje er automatiske og leter kun etter ekspolsiver, etter det jeg kjenner til (derav kravet om å varsle om innsjekket ammunisjon). Jeg skal forholde meg til lovverket, men flyselskapenes retningslinjer er det kanskje ikke så farlig med... Tar jeg feil noe sted?

Link to comment
Share on other sites

Har bare reist i Norge med våpen. og vist jeg ikke tar feil er det bare med Norwegian jeg har hatt med meg våpen i bagasjen. Da har det virket som om de passer litt ekstra på kofferten som inneholder våpenet. Har stått med angst, klump i halsen og nesten tårer i øynene med siste koffert på båndet og ikke noen våpen-koffert å finne... Men det viste seg at jeg måtte hente koffereten i luka og ikke fikk den utlevert uten bagasje kviteringa :clap: så å spare den 200 lappen eller hva det nå er du vill tror jeg ikke jeg hadde brydd meg om. skulle bagasjen forsvinne så tror jeg du får et stort forklarings problem om du ikke har skjekket den inn som våpen. Så det er nokk ikke bare for å loppe deg for noen ekstra kroner.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har sendt våpen og informert og merket etter alle kunstens regler har bagasjen kommet rett på båndet sammen med "vanlig" bagasje. Da synes jeg det virker tryggere om potensielle kjeltringer ikke blir opplyst om at det er et ubevoktet våpen som kommer. Dette er 2 av 2 sendinger, så det er ikke sikkert det er "normalen".

 

På avinors sider står det at våpen er tillatt å sjekke inn, uten videre merknader. Ammunisjon har derimot merknad: "Selskapenes prosedyrer for håndtering av våpen og ammunisjon skal være i henhold til bestemmelsene for farlig gods."

De skriver også helt generelt for bagasje: "Husk at flyselskapene og tollmyndigheter i ulike land kan ha andre begrensninger på hva du kan ta med."

Sakset herfra: http://www.avinor.no/avinor/bagasjeogin ... 20_Bagasje" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Dermed tolker jeg det som at flyselskapet vil loppe meg fordi de fleste vår med på det uten protest. 200 her og 200 der, det blir penger det også for en student. Sparte penger og også skattefrie :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du egentlig vil frem til? Å kunne fly med våpen uten å betale ekstra? Jeg har hatt telefonsamtaler og mail med både SAS og Norwegian siden jeg flyr ganske så ofte med våpen innenlands. De har begge sagt at du skal melde fra på forhånd, og ja det er gebyr.

Link to comment
Share on other sites

Er billig å reise med våpen i Norge. Sluttstykket/vital våpendel skal være atskilt men siden det koster de samme 200 spennene å sende dette atskilt kan man i mange tilfeller klare seg med bare en våpenkoffert og en svær dufflebag. Alt sendt som våpen for 200 spenn.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Er vell ikke en menneske rett å få ha våpen i fly bagasjen heller, så kan sikkert være greit å følge selskapets regler og ikke vri og vrenge på reglene. Plutselig setter de en full stopp vist det blir for mye styr med "luringer" som bare skal ditt og datt...

Sist jeg fløy måtte jeg ikke merke koffereten utvendig heller. Men vist du ikke vill/kan holde deg til reglene så får heller våpnet ligge hjemme spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal det ikke være en menneskerett å ha med våpen som bagasje, på lik linje som med annet sportsutstyr? Eller friluftsutstyr,for den del..

Men, man skal jo selvfølgelig følge reglene å gi beskjed til flyselskapet. Å betale gebyret de krever. Da er det jo også naturlig å forvente at våpenet blir utlevert til deg personlig i skranken for spesialbagasje, å ikke kommer ut på bagasjebåndet slik at enhver annen kropp med litt utvannede holdninger angående mitt og ditt kan grabbe tak i våpenkofferten.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det ikke er er i strid med meneske rettighetene :winke1: Er vell ikke noe problem for selskapene å nekte å transportere det de ikke ønsker å ha om bord.

 

klippet fra en annen tråd

husk på at dersom våpenet blir skadet under transporten, og du ikke har sendt den som et eget kolli, blir den sannsynligvis erstattet etter standard bagasjevilkår. Du vil ikke få dekket hele verdien av våpenet. Egen reiseforsikring er derfor å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Skal fly med norwegian og børse i morgen. Skal bli spennede å se hvordan det går. Har varslet og forhåndbetalt - men litt overspennende er det alikevell.

Går helt sikkert brillefint. Gi beskjed i skranken så får du to fine oransje "Firearms" tag'er til å feste på våpenkoffert og bag/koffert som du har sluttstykke/ammo i og leverer alt som spesialbagasje. Eneste ufordelen jeg ser er at man må stille seg i to køer men det bruker å gå veldig fint.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har sendt våpen og informert og merket etter alle kunstens regler har bagasjen kommet rett på båndet sammen med "vanlig" bagasje. Da synes jeg det virker tryggere om potensielle kjeltringer ikke blir opplyst om at det er et ubevoktet våpen som kommer.

 

Dette er det ikke flyselskapet men bakkemanskapene (ofte tredjepart) som styrer med, og kunskapen om våpentransport er heller laber både hos stuerne og i "sikkerhetsteateret"!

Noen ganger må man hente ut våpen og sjekke det inn på nytt ved mellomlandinger, andre ganger ikke.

Noen ganger kommer det en fyr og overleverer våpenet til meg i luka for spesialbagasje uten videre seremoni, andre ganger må jeg legitimere meg med både gjenpart av bagasjelapp og ID (løsningen jeg er mest bekvem med), og andre ganger igjen kommer våpnene på bagasjebåndet sammen med annen bagasje...

De gangene våpnet har kommet på bagasjebåndet har jeg påpekt dette i serviceskranken, men skjelden fått annet resultat enn et skuldertrekk.

 

I sikkerhetskontrollen er også kunskapen varierende.

Har reist en del med håndvåpen, der det ikke nødvendigvis vises på røntgen at vital del er fjernet og opplevd ymse behandling. Noen krever avtrekkslås, noen krever whirelås, og noen forstår ikke'no og vil se innholdet i våpenkofferten uansett.

Syns det ble for mye hasssle å måtte møte hos securitas og låse opp våpenkofferten annenhver gang man reiste så jeg har endt opp med en "paranoid-løsning" når jeg reiser med pistol/revolver;

- Revolver: Whirelås gjennom tønna + avtrekkslås

- Pistol: fjern løp, whirelås gjennom sleiden + avtrekkslås

 

Lykke til på turen! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten på ei transporttjeneste som dette ser ein først når det verst tenkelege skjer; at våpenet ditt blir borte. Det opplevde eg med Norwegian i fjor, og samspelet mellom Norwegian og bagasjehandlings-selskapet på Gardermoen, Røros flyservice opp mot meg som kunde var alt anna enn imponerande.

 

Profesjonelle var dei derimot på ankomststaden, flyplassen i Manchester - sjølv om dei ikkje hadde skuld i noko av problema.

Link to comment
Share on other sites

Både passasjer, børse og sluttstyukke har komemt frem uskadd. fikk ikke lov til å ha sluttstykket i "carry on" så den kofferen ble sjekekt inn utyen ekstra avgift sammen med børsa i eget kolli. Begge kolli ble utlevert på spesialbagasje, med sjekk opp mot min del av "tag". Raskt og smertefritt. Kostet 199 spenn, så takk til Norwegian for det.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp! Uansett hvordan man snur og vender på det så skal vital del være i innsjekket bagasje og denne bagasjen er nå en del av 199,- pakken.

Det jeg ble mer overrasket over sist gang var at Omnifuel primusen min som lå i oppbevaringsposen sin uten flaske eller pumpe ikke fikk være med i håndbagasjen(rypesekken blir ofte også brukt som reisesekk) gjennom sikkerhetssjekken. Den var skikkelig farlig fordi den ikke lå i uåpnet orginalembalasje. Norwegian sendte da sekken min som vanlig kolli uten å ta ei krone for det ekstra og tanta i skranken bare himlet med øynene når hun hørte hvorfor jeg måtte sjekke også den sekken inn.

Link to comment
Share on other sites

Har også blitt stoppet med omnifuel uten flaske i håndbaggasjen på fly. De pekte veldig på skjermen og ba meg pakke opp. Heldigvis hadde kontrollørene kunnskap om hva det var som ble pakket ut, og de smilte og ønsket meg god tur videre...

 

Jeg har også reist med min el-bass i ryggsekkfutteral (til forveksling likt riflefutteralet mitt...) og da har jeg fått veldig mange stive blikk... Men alle smiler veldig bredt når jeg villig åpner for å vise frem... Har sluttet å ta med meg den på flyet nå...

Link to comment
Share on other sites

Det er nå det siste jeg ville gjort, men så har jeg vært på avhørsrommet i forbindelse med frakt av våpen. Var bare tull fra de som scannet sin side, men opplevelsen var ikke så veldig gøy.

 

Om 200kr er så viktig for deg, så er det bare å fortsette. Jeg vil aldri anbefale slikt på et åpent forum. For tåpelig, ja det er det.

Link to comment
Share on other sites

............................................________

....................................,.-‘”...................``~.,

.............................,.-”...................................“-.,

.........................,/...............................................”:,

.....................,?......................................................\,

.................../...........................................................,}

................./......................................................,:`^`..}

.............../...................................................,:”........./

..............?.....__.........................................:`.........../

............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../

.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/

..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}

...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../

...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../

............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”

............/.`~,......`-...............................\....../\

.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__

,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,

.....`=~-,_\_......`\,.................................\

...................`=~-,,.\,...............................\

................................`:,,...........................`\..............__

.....................................`=-,...................,%`>--==``

........................................_\..........._,-%.......`\

...................................,<`.._|_,-&``................`\

Link to comment
Share on other sites

Alvorligheten i dette er nok omtrent som med en koffert på 25 kg som ikke er merket "heavy". 200 kr spart.
Etter å ha jobba som bagasjestuer i fire år vil jeg bare informere at å merke bagasjen som heavy gjør at vi som løfter den vet at den er ekstra tung, så vi ikke forstrekker oss. Ingen seier å lure seg unna den merkinga. Hvorfor ikke følge reglene?
Link to comment
Share on other sites

I går tok jeg med 2 etthåndsvåpen i innsjekket bagasje. Ingen merket noe. Alvorligheten i dette er nok omtrent som med en koffert på 25 kg som ikke er merket "heavy". 200 kr spart.

 

Du hadde fortjent at bagasjen din kom på avveie, hvordan hadde du da forklart dette ovenfor politiet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er nå en arbeidstime, sparte penger er skattefrie. Jeg snakket med en bekjent som jobber som vekter i sikkerhetskontrollen, og han sa også at det var uten betydning hvorvidt våpenet var merket og meldt fra om. Men de foretrakk at det ikke var skyteklart, dvs enten demontert/låst eller vital del i eget kolli.

 

Primuser sa han de måtte være strenge på, da regelverk krevde attest på at den var tom og renset for brennbar væske (med mindre den var helt ny). Og en slik attest kunne ikke hvem som helst skrive ut må vite... Dette må vel kunne sies å tangere mot hysteri, men slik er nå reglene (var noe felles-for-EU-greier).

Link to comment
Share on other sites

Nuvel. Eg kan i alle fall ikkje anbefale følelsen av i tre dagar å gå rundt utan å vite kvar våpenet ditt er. Dersom eg i tillegg ikkje hadde varsla på forhånd om at bagasjen min som blei rota bort inneheldt skytevåpen, så trur eg følelsen iallefall ikkje ville vore BETRE...

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med en bekjent som jobber som vekter i sikkerhetskontrollen, og han sa også at det var uten betydning hvorvidt våpenet var merket og meldt fra om. Men de foretrakk at det ikke var skyteklart, dvs enten demontert/låst eller vital del i eget kolli.

 

Kun 2 setninger, men huff så mye feil..

Link to comment
Share on other sites

Sist vi reiste nå skulle sas ha 450 kr for våpen og 450 for bagasje med ammo og sluttstykke. Så det begynner å koste å reise med stats selskapet :(. Norwegian har 199 fortsatt. Så ved neste drivjakt blir det større våpenkofferter og samle bagger med ammo.

Link to comment
Share on other sites

Sist vi reiste nå skulle sas ha 450 kr for våpen og 450 for bagasje med ammo og sluttstykke.

 

Hva??

Er dette lenge siden? Sist jeg reiste kostet det 200,- for våpenkoffert (mot 300,- for ekstra koffert uten våpen), har prisen gått opp med over 100% siden påske?

 

 

EDIT: sjekket med SAS sine nettsider og prisen er fortsatt 200,- innenlands (inkl Svalbard) og 450,- for resten av verden...

Link to comment
Share on other sites

Dette var til polen i mai. Gjengen prøvde å levere innsjekket bagasje med ammo, men betalte for våpen. Da de skulle gå ombord var billetten til de det gjaldt sperret og damen kom med kort automaten. Dermed kostet det 900 kroner og ha med våpen og ammo. Så pakk sammen hvis dere er fler. Norwegian har fortsatt 199 kroner på utenlands også. Dette er jo pr vei. så snart koster det mer å ha med våpen enn selve billetten

Link to comment
Share on other sites

Vi vurderte å fly til Bodø-Torp når vi skal sørover på ferie, men Widerøe skal ha 900 for våpen. Da ble det Gardermoen med Norwegian istedet. Helt vanvittig pris.

 

 

edit: kona sa det kostet 900. Ved nærmere ettersyn er det faktisk bare 170kr. Der gikk hun på en liten blemme gitt. Skal minne henne på det flere ganger når vi humper på melkeruta på vestfoldbanen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med en bekjent som jobber som vekter i sikkerhetskontrollen, og han sa også at det var uten betydning hvorvidt våpenet var merket og meldt fra om. Men de foretrakk at det ikke var skyteklart, dvs enten demontert/låst eller vital del i eget kolli.

 

Kun 2 setninger, men huff så mye feil..

Hva er feil, og hva er din kilde? Jeg vet at dette med f.eks. lås er tull ift. lovverket. Slik jeg leser våpenloven er det heller ikke ulovlig å sende et fullt fungerende våpen med fly, i posten etc. De som har fått tilsendt våpen via post fra forhandler har nok som regel fått dette komplett. Forhandleren får vel også sine våpen komplett fra produsent uten at det er videre problematisk. Flyreiser blir det samme. Men om noen uvitende skulle kontrollere sendingen ser det bedre ut om det er låst/mangler noe.

 

 

Ja, vekter i sikkerhetskontroll håndtere nok mye spesialbagasje som våpen......

Her mente jeg sikkerhetskontroll både av innsjekket og passasjer (/håndbagasje). Det er ofte samme folka som sjekker begge steder. Personen jeg snakket med hadde i hvert fall jobbet begge steder. (Om det var det du siktet til)

 

Da tror jeg damen i skranken har blåst dere!

200,-/450,- er for et EKSTRA kolli med våpen. Jeg har aldri betalt for å ha sluttstykke/ammo i vanlig innsjekka bagasje!

Dette er et gebyr som kommer i tillegg til prisen for å sende et kolli. Dersom du skal ha én koffert med bagasje og litt ammunisjon + 1 våpenkoffert med deg blir det 2xgebyr for våpen/ammo og 1xgebyr for ekstra kolli (siden SAS har 1 kolli inkludert i prisen).

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal ha én koffert med bagasje og litt ammunisjon + 1 våpenkoffert med deg blir det 2xgebyr for våpen/ammo og 1xgebyr for ekstra kolli (siden SAS har 1 kolli inkludert i prisen).

 

Ok, da hadde jeg sluttet å bruke SAS.

Jeg og 3 andre reiste senest i mai med Norwegian til Skottland på jakt

 

Flybillet inneholdt:

1 Håndbagasje

1 Koffert (klær/utstyr/ammo/sluttstykke)

1 Våpenkoffert

 

Her er utsnitt av billetten min, trykk på bilde for større versjon!

SUg1b2dl.jpeg

 

Som ga meg 2xgebyr (tur/retur) a 200,- Det var IKKE 1xgebyr for våpenkoffert. Det er veldig enkelt å sjekke, bare forsøk å legg inn bestilling, så ser du sluttsummen på billetten.

Eneste som mankerer nå er at en eller annen "gjøk" ringer Norwegian, og de får en idé til å legge på ekstra gebyr for et kolli til... Som vil da ødelegge for tusener av passasjerer :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Hei, blåser litt liv i denne tråden igjen.
Jeg skal reise med fly (SAS + Widerøe) og ha med meg O/U hagla mi og lurer litt på noen her har noe erfaring med hvordan jeg kan/bør pakke dette? Forstår det slik at våpenet sendes som separat spesialbagasje, men kan jeg da f.eks. pakke forskjeftet i min vanlige innsjekkede bagasje, eller må dette også sendes som spesialbagasje? Er alternativt det motsatte en mulighet (altså baskylen og løpene i kofferten og forskjeftet i separat spesialbagasje)? Har lest på nett hos både SAS og Widerøe og har prøvd å ringe dem, men jeg synes de er ganske vage i ordleggingen sin så jeg ble ikke så mye klokere.

Tusen takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg kaprer tråden litt for å slippe å oprette ny tråd.

 

Skal ut å fly med rifla mi i innlandsnorge. Pakking og regelverk har jeg lest meg opp på.

 

Men sas sier at man bør møte opp minst 2 timer før avgang.  Jeg har da sendt ting som spesialbagasje før uten at det har tatt mer en 2 minutter. papirarbeidet på flyplassen kan da ikke være stort for et våpen?

 

Noen som kjenner til hvor mye "styr" man må igjennom på gardermoen før mannen i skranken for spesialbagasje ruller avgårde palicasen min?

Ser helst å ikke måtte stå opp kl 4 på natta for å kaste bort 1,5 time på gardermoen.

Link to comment
Share on other sites

Lite til ingenting. Dro gjennom for en ukke siden. Sjekka inn på automat. Dro til manuell innsjekking og sto i køa der, leverte fra meg bagasjen og så ikke mer til den før jeg jeg var fremme. Dette var med pistol, hadde jeg hatt våpenkoffert hadde det vel blitt en tur til spesialmannen 30 meter unna i tillegg, der er det sjelden er kø, om ikke ett hockeylag eller en stavsprangklubb står før deg.

Link to comment
Share on other sites

oyvind1 skrev (4 minutter siden):

Lite til ingenting. Dro gjennom for en ukke siden. Sjekka inn på automat. Dro til manuell innsjekking og sto i køa der, leverte fra meg bagasjen og så ikke mer til den før jeg jeg var fremme. Dette var med pistol, hadde jeg hatt våpenkoffert hadde det vel blitt en tur til spesialmannen 30 meter unna i tillegg, der er det sjelden er kø, om ikke ett hockeylag eller en stavsprangklubb står før deg.

Var dette jeg også tenkte meg. Flyr rundt 30 ganger i året, og hos sas pleier ting å gå ganske så knirkefritt. Da blir det 45 minutter ekstra i senga med opplading til hjortejakt i hardanger! 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...