Jump to content

Bruk av skytevåpen.


renegade77

Recommended Posts

Har leita gjennom lovdata om bruk av våpen, men klarer ikke finne noe om hvor man kan skyte lovelig. Utenom bane. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvilke lover som gjelder utenom jaktider? For da kan man jo skyte nesten over alt på fjellet/skogen/havet. Eller tar jeg feil??? Hva vist jeg tar rifla på ryggen nå, og går meg en tur i skog og mark for og trene litt. Hva da?

Vet det er mye forskjellige meninger om dette, så trenger lov og forskrifter som viser til noe konkret..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I utgangspunktet er problemstillingen feil. Spørsmålet er ikke om det er tillatt å skyte, men om det er forbudt å skyte. Er ikke noe forbudt, så er det lov. (Et fint og viktig grunnleggende rettsprinsipp vi har i blant annet i Norge)

Men det kan reguleres av en del andre lover, forskrifter og lokale reguleringer. Blant annet i forhold til støy, og sjenanse.

 

Den største utfordringen er det at "publikum" i de siste årene har blitt mer nervøse i forhold til skyting, og gjerne koler inn politet "for å være sikker". Og da kna det bli litt klabb og babb. Et annet viktig prinispp er nemelig det, at selv om noe er lov, så er det ikke nødvendigvis lurt å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Har leita gjennom lovdata om bruk av våpen, men klarer ikke finne noe om hvor man kan skyte lovelig. Utenom bane.

 

Merkelig at du som jeger ikke vet svaret på dette :roll::roll:

 

Svaret finner du i "viltloven/forskriftene" samt lokale forskrifter inklusive politivedtektene for området du ser for deg å bære våpen/skyte.

 

Minimum er grunneiers tillatelse( krav) samt minimum er lokaleforskrifter og politivedtektene i kommunen...

 

Skyting utenfor bane vil ofte tiltrekke seg en oppmerksomhet slik at politiet varsles og ofte reagerer...Det skal ikke så mye til før man siktes for uforsiktig omgang med skytevåpen...

 

Hvorfor ikke bruke skytebanen?

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at du som jeger ikke vet svaret på dette :roll::roll:

 

Svaret finner du i "viltloven/forskriftene"

Finner det faktisk ikke jeg heller så siden du åpenbart vet det synes jeg du kan linke til §.

 

 

Minimum er grunneiers tillatelse( krav)

Den har jeg også levd etter, men savner fortsatt en link til §

 

Eneste jeg finner er fra Viltloven:

§ 45. (ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

Men finner ingenting om treningsskyting. :oops:

Link to comment
Share on other sites

G Larson kan kanskje da forklare hvordan han vil skyte med ett uladd våpen :roll:

 

Videre er skyting vurdert i lovavdelingen og også i rettspraksis til at skyting ikke er endel av allemansretten.

 

Grunneier har en særdeles sterk rett til hvilke aktiviteter som "han" ( dersom det ikke strider mot annen lov) kan nekte/tillate.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor ikke bruke skytebanen?

2 måneder i året er jeg hjemme samtidig med at banen er åpen. Da kan jeg trene 2 ganger i uken. Bak huset mitt ligger store området med skog, myr og jorder der jeg har lov til å jakte og trene resten av året. Naboene mine og resten av bygda er vandt til smell og vet at det er noen som trener litt i ny og ne. Hvorfor ikke bruke hodet?

Link to comment
Share on other sites

Det mest nærliggende som regulerer dette er politivedtektene for hver enkelt kommune. Dette er sakset fra vedtektene for min hjemkommune, men jeg tror de er ganske lik over hele landet:

 

§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue o.l.

 

Her er utdrag av forskriftene for Sørsjøen naturreservat :

 

2. Pattedyr og fugler, herunder deres hi, reir og egg, er fredet mot enhver form for skade, ødeleggelse og unødige forstyrrelser som ikke følger av tillatt ferdsel eller tiltak i medhold av punktene V-VIII. Jakt, fangst og bruk av skytevåpen er forbudt.

 

Her er utdrag av forskrift for Grøntjønnan naturreservat:

 

Pattedyr og fugler, herunder deres hi, reir og egg, er fredet mot enhver form for skade, ødeleggelse og unødige forstyrrelser som ikke følger av tillatt ferdsel eller tiltak i medhold av punktene V-VII. Jakt, fangst og bruk av skytevåpen er forbudt.

 

Etter det følger gjerne paragrafer om ting fredningen ikke er til hinder for. Bla for Grøntjønnan, reinsjakt og rypejakt og for Sørsjøen hjorteviltjakt. Men det virker som om treningsskyting er forbudt. Dette er bare to reservatet i min hjemkommune. Her er link til forskriftene for alle naturreservat i Norge:

 

http://www.lovdata.no/for/lf/verne-NATURRESERVAT.html" target="_blank" target="_blank

 

edit: det var da pokker så stor de bokstavene ble da....er ikke meningen å rope.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor ikke bruke skytebanen?

2 måneder i året er jeg hjemme samtidig med at banen er åpen. Da kan jeg trene 2 ganger i uken. Bak huset mitt ligger store området med skog, myr og jorder der jeg har lov til å jakte og trene resten av året. Hvorfor ikke bruke hodet?

 

Spørmålet må du da stille til grunneier :wink: Er det slik du beskriver vil nok mange grunneiere si ja. Noen sier også nei fordi de i perioder ikke ønsker denne aktiviteten i utmarka.

 

Jaktrett er heller ikke nødvedigvis er rett til treningskyting :shock: Særlig ikke når skytetreningen har ett preg av skytetrening med noe omfang og ut over "test av våpenet" :wink: Grunneierens rett er sterk i slike saker.

Link to comment
Share on other sites

Joda, så klart har jeg avtalt med grunneiere (4stk) om å bruke noen jorder og skogsteiger til trening. Vi prøver å holde oss til lyddempere om vi skal trene mye, men noen kjappe skudd uten skjer rett som det er. Spør pent og ta hensyn til folk flest. Vær en god ambassadør for jakt og skyting så er det sjeldent noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Må jo takke for mange svar. Men alt dette viste jeg jo. Som sagt søkt igjennom en mengde lover og regler. Kommune/stat o.l men finner ikke noe håndfast.

 

Spørsmålet hvorfor ikke bruke bane er jo selfølgelig der. Men nå er det jo sånn her i verden at alle kan ikke ha diverse fasiliteter. Sitte timer i bilen for og få skutt noen skudd er ikke aktuelt. Greit når man skal skyte opp, men det får holde. Og vist men har jaktet litt så vet men jo at de 30 trenings skuddene ikke er nok til og bli god å skyte. (storvilt) Mener selv at det er mange som ikke skulle hatt lov og drive jakt på grunn av skyteferdigheter. Mange skulle trent mye mer.

 

Tror jeg skal ta en telefon til nærmeste kammer og høre hva dem synes. Men der er jo også folk forskjellig, med forskjellig oppfatning.

 

Må vell begyne å varme opp folk litt så dem ikke er så skvetten. Ta tom våpen koffert med seg når man handler bare for og venne dem til synet eller henge en blombert rifle/hagle i bakruten på bilen til pynt. Når polisen har stoppet deg x antall ganger så vet dem hvem du er og bryr seg ikke lengerer. Så lenge du ikke er provoserende.

 

Må kansje begyne og tenke litt psykologi. Greit man blir sett på som en våpen gal tulling, Men det er ingen som bryr seg om hva du har med deg lengere.

 

Har en liten historie om en kar som hadde en våpensamling og skulle vise den fram. Rigga til blombert mitraliøsen på trappa på en fest. :D DA blei det stor ståhei med alt av blålys. :D Blei jo lagt i jern. Men fikk en klapp på skuldra og "vær nå litt forsiktig neste gang talen", når forklaringa var tatt. :smile: Ingen sure miner, Men en god historie og en god later i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Det følger av Straffeloven § 7. 1. "Ved offentligt Sted forstaaes i denne Lov ethvert for almindelig Færdsel bestemt eller almindelig befærdet Sted."

 

hvordan tolker dere almidelig ferdsel??

min tolkning: plasser med mer en 20 mennesker, eller ett sted der så mye folk normalt ferdes.

 

Så vist dem ikke ser eller hører deg fra et slikt sted så er det greit??

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips, er å melde fra til politiet om hen du skal skyte og når du skal skyte, så slipper du masse styr vist det kommer bevepnet politi. Du sender en mail til ditt lokale politi kontor, tar deg et par min. Du er ikkje pliktig å melde fra, men du kan sparer deg for veldig mye om det skulle være noen som ringer til de.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg ringte for å melde fra at jeg skulle skyte bak låven, fikk jeg et ja, for så å bli oppringt om at jeg måtte stoppe skytinga umiddelbart. Jeg spurte hvorfor og fikk som svar at de ikke visste om det var lov eller ei. Ringte opp seinere på ettermiddagen og spurte om de kunne henvise til noe paragraf som forbyr dette, det ble vanskelig for dem. Jeg sa at jeg kom til å fortsette å skyte hvis det ikke spesifikt er forbudt noe sted. Det hadde de forsåvidt forståelse for. Ringte lokale politimesteren dagen etter og fikk som svar at det var bare å skyte så mye jeg orket, så lenge jeg hadde sikkerheten i behold og at det ikke var til vesentlig sjenanse for eventuelle naboer.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke korrekt, se linken i posten over.

 

Hvis du leser din egen link så ser at det ikke er en generell definisjon men at det gjelder den spesifikke loven, hva som er offentlig sted kan variere fra lov til lov.

 

Så pr. definisjon uten at noen spesifikk lov er nevnt så er alt som ikke er privateid offentlig.

Link to comment
Share on other sites

Eh nope, blander ikke sammen noen ting.

 

offentlig eiendom er noe som er eid av stat eller kommune, betyr ikke at alle kan ferdes der likevel.

 

Offentlig sted er et begrep som sier noe om hvem som kan ferdes der, dvs i praksis at hvem som helst kan ferdes fritt.

 

Privat er privat, trenger ikke defineres som eiendom eller annet, ofte kan likevel offentligheten ha f.eks. hevd på å ferdes på privat grunn.

Link to comment
Share on other sites

Vi ringer til politiet hver hang vi skal brenne av ei kasse med duer.. Hvis vi ikke ringer, kommer de hver gang. I følge politiet selv er de pliktet til å finne ut hvorfor det smeller om noen klager. Noe som ender opp med at du har de på døra hver gang..

En liten telefon så er alt greit.

(Dette er privat grunn)

Link to comment
Share on other sites

PS: Hva er definisjonen på offenlig sted??

Noe som ikke er eid av private!

Dette er vel ganske grei sammenblanding av definisjoner?

 

Igjen så er svaret nei ... men hva er det du ikke skjønner etter at det ble forklart litt lenger opp?

 

Du må gjerne konkludere med at jeg har forklart meg feil men da er en tilhørende del av konklusjon at du forklarer hva som er riktig!

Link to comment
Share on other sites

Har leita gjennom lovdata om bruk av våpen, men klarer ikke finne noe om hvor man kan skyte lovelig. Utenom bane. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvilke lover som gjelder utenom jaktider? For da kan man jo skyte nesten over alt på fjellet/skogen/havet. Eller tar jeg feil??? Hva vist jeg tar rifla på ryggen nå, og går meg en tur i skog og mark for og trene litt. Hva da?

Vet det er mye forskjellige meninger om dette, så trenger lov og forskrifter som viser til noe konkret..

 

 

Hei

 

Du må ha løyve fra grunneier, Og ha "sikkerbakgrunn" og du bør vise hensyn til naboer.

Vedtektene fra den aktuelle kommune når det gjelder skyting med våpen må sjekkes.

Eg kan garantere deg at det er ubehagelig om der plutselig står en flokk med bevæpnet politi rundt deg.

Om noen melder fra om skyting så skal vel politi faktisk rykke ut for å sjekke.

Du sparer en masse plunder og styr om du varsler og får løyve i forkant.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Synd samfunnet har utvikla seg sånn! Jeg føler ikke for å ringe hver gang å spørre/ si ifra om noe jeg vet er helt legalt. Jeg skal heller takle det godt om det kommer 10 svartkledde mann. Har alltid med meg mye kaffe, så det skal vel bli nok til alle. :) Om folk blir redd bare de hører litt skyting så må jo det være greit. De får bare ringe inn og polisen er hjertelig velkommen på besøk :)

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne konkludere med at jeg har forklart meg feil men da er en tilhørende del av konklusjon at du forklarer hva som er riktig!
Du påstår at definisjonen av offentlig sted er at det ikke er i privat eie. Dette er feil da f. eks. privat eid utmark er tilgjenngelig for almennheten og således å betrakte som offentlig sted.
Link to comment
Share on other sites

He, he..........blir mye kål utav sånne tråder :P

 

Det er ikke noe vits ï å diskutere sånt. Offentlig sted er en av de tingene som er definert fullstendig i lovverket. Nytter ikke hva noen synes om sånn eller sånn. Hvis en er uenig i lovverket må en stemme på et politisk parti som er rede til å endre lovene. Menigmann har liten påvirkningskraft alene.

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenhengen er ikke privat eller offentlig eid utmark å betrakte som offentlig sted, heller ikke private veier. Offentlige veier, plasser, offentlige bygg ol. er offentlig sted.
Utifra denne logikken bør man altså kunne skyte utendørs flere steder innenfor ring 3?

 

Det vesentlige for om noe er offentlig sted eller ikke er bruken, ikke eierskap. Privat grunn som jevnlig benyttes til rekreasjon av almuen er å betrakte som offentlig sted, statsalmenning lang pokker i vold vil ikke være det.

 

Det vesentlige for om man kan skyte der er at det ikke er å betrakte som offentlig sted og at man har tillatelse fra grunneier, det være seg staten eller privatperson.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne konkludere med at jeg har forklart meg feil men da er en tilhørende del av konklusjon at du forklarer hva som er riktig!
Du påstår at definisjonen av offentlig sted er at det ikke er i privat eie. Dette er feil da f. eks. privat eid utmark er tilgjenngelig for almennheten og således å betrakte som offentlig sted.

 

Og du sier jeg roter med definisjoner.

 

At noe er tilgjengelig for allmenheten betyr på ingen måte at det er et offentlig sted, med tilgjengelighet i tilfellet hvor dette skjer på privat grunn er begrenset til noen veldig få eksempler hvor ferdsel er det mest vanlige ... nesten alt annet som foregår på samme grunn så må det forespørres grunneier først.

 

Men dette må du gjerne lese mer om i straffeloven 12.2.2 som omhandler definisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne konkludere med at jeg har forklart meg feil men da er en tilhørende del av konklusjon at du forklarer hva som er riktig!
Du påstår at definisjonen av offentlig sted er at det ikke er i privat eie. Dette er feil da f. eks. privat eid utmark er tilgjenngelig for almennheten og således å betrakte som offentlig sted.

 

Og du sier jeg roter med definisjoner.

 

At noe er tilgjengelig for allmenheten betyr på ingen måte at det er et offentlig sted, med tilgjengelighet i tilfellet hvor dette skjer på privat grunn er begrenset til noen veldig få eksempler hvor ferdsel er det mest vanlige ... nesten alt annet som foregår på samme grunn så må det forespørres grunneier først.

 

Men dette må du gjerne lese mer om i straffeloven 12.2.2 som omhandler definisjoner.

"Et offentlig sted er definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted. At området er privat eid, og eieren kanskje heller ikke ønsker ferdsel, er ikke avgjørende hvis slik ferdsel rent faktisk finner sted."

 

Såvidt jeg kan se støtter din referanse mitt syn...

 

 

Jeg burde immidlertid presisert at utmark kun er offentlig sted dersom den faktisk reglmessig brukes av almuen.

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom tråden, og det bekymrer meg at ingen kan linke til bestemmelsen om øvelsesskyting på privat grunn. Jeg vet at jeg har lest dette et sted, en gang.

 

Jeg mener å ha lest at "Øvelsesskyting på privat grunn kan foregå med grunneiers tillatelse, så lenge det ikke er til fare eller sjenanse...osv." Er dette lurt ut av regelverket, eller er det bare jeg som er for dårlig til å lete?

 

Prøvde å finne det i dag pga. denne nyheten: http://www.itromso.no/nyheter/article7624663.ece

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å finne det i dag pga. denne nyheten: http://www.itromso.no/nyheter/article7624663.ece" target="_blank

 

Dette kan faktisk bli en "viktig" sak dersom det var lovlige våpen og denne skytingen var med grunneiers tillatelse ( og andre nogenlunde sikre forhold)...

 

Ser og foratår politiets tolkning/foratåelse i denne sak.... Dog har man sett på privat skyting på privat grunn som noe som dersom skytingen er sporadisk og ikke har preg av skytebane/ organisert skyting noe grunneier kan bestemme....

 

Bærer skytingen preg av organisert og hyppig skyting så har politiet rett tolking...

 

Våpeneierenene vil her uansett kunne få ett forvaltningsvedtak mot seg....

Link to comment
Share on other sites

I motsettning til det denne politimannen påstår har jeg aldri hørt noe om et generellt forbud mot skyting utenfor skytebane.

 

Vil tro at politijuristen allerede har vurdert saken som ett § 352 forhold...

 

Selv om saken evt henlegges vil det fort bli forvaltningssak og våpen inndras.

 

Bruk heller skytebanen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uten å ta stilling i denne spesifikke saken. Om noen (personlig) i politiet vil deg til livs knekker de deg uansett om du har gjort noe ulovlig eller ikke. En vanlig person har sjelden ressurser til å kjempe mot systemet. Om det bestemmer seg har det (de) tilnærmet ubegrenset med tid og penger (dine skattepenger) til å få "rett".

 

Forstemmende? Ja, men slik er rettstilstanden på en del områder i dette landet så lenge systemet er slik utformet at det kan "straffe" uten å gå veien om domstolene.

Link to comment
Share on other sites

Vi bør vel ikke ta for hardt i her, uten kjennskap til saken er det umulig å si om skytingen var lovlig eller ikke. Et steinbrudd gir ikke nødvendigvis god sikring mot rikosjetter etc. Men følgende uttalelse gir grunn til å protestere litt:

men all skyting skal foregå på godkjente skytebaner - eller under godkjent jakt

 

Man vel kunne forvente litt bedre kjennskap til loven fra en fungerende operasjonsleder?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...