Jump to content

Geco 9mm


300 win mag

Recommended Posts

Glocken har polygonløp å tåler hard mantel bedre enn en normalt riflet pipe. Glocken har også plastramme som gir etter slik at den ikke sprekker når den blir matet med et høyere trykk, andre materialer gjør ikke det.

"Försvarets Glocker" slites rimelig mye raskere enn andre. Det er ingen tvil om at m/39B er hard kost for håndvåpen, eller er det bare tilfeldig at Sverige er det landet i verden med suverent flest eksperter på å sveise sprekker i rammer og sleider :wink:

En patron i 9mm en anslagsenergi på 600 joule eller en faktor på nær 160 (i K-pist) er ikke akkurat helsekost samme f... hva pistolen din heter.

 

Geco har to versjoner av 9x19mm med 124 grains kule, én er berenet for normalbruk i håndvåpen, den andre derimot...

Link to comment
Share on other sites

Woff, bitetesten ja. Den tanken streifet meg faktisk ikke. Kanskje gjøre noe med gebiss og en fjær, slik at man får likt trykk hver gang. :winke1:

 

PPC-skyttern, da regner jeg med at den IPSC merkede som vi har snakket om i denne tråden er den for normale håndvåpen, yes?

 

Så polygonløp tåler hard mantel bedre altså? Det var jo godt å høre. Da skal jeg fortsette å skyte Geco med enda litt bedre samvittighet enn før.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på de to geco`ene i 9x19 ?

Jeg har ikke all innside info så jeg skal holde kjeft litt til. Pedersens Vaabenlager var nevnt tidligere, han har litt mer info så hans mistro er kanskje ikke helt ubegrunnet.

Nå er en av sjefene hos Geco en kar man av og til treffer i skytesammenheng, skal se hva jeg kan få lurt ut av han ved neste annledning.

 

Skyter ikke forsvaret miljøammo med stålkjerne i sine glocker ?

 

Ja... og det går jo strålende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er nok ikke tilfeldig, da m/39b har var lett tilgjengelig i HV i lang tid og Svensker er gjerrige så skyter vi da helst med gratis ammo.

:D Mange har da også oppdaget at våpnene fått juling.

 

Jeg ville ta tenkt meg om to ganger før je brukte den i dyrere våpen. Nå er hverken Glock eller M/39b guds gave til sivile skyttere, men den ene er gratis og den andre er slitesterk og passer da bra sammen :D

For meg er våpnene et bruksting med begrenset livslengde og det hele blir et regnestykke, holder min Glock for ca 5000 gratis patroner har det betalt seg og jeg går i pluss. Dessverre er den ikke lenger tilgjengelig på samme måte som under 80-90-talet når det var nermest fri flyt av ammo blandt HV-soldater. Ujuj vilken skytefest 90-talet var :D

 

Det var dagens off topic :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

PPC-skyttern, da regner jeg med at den IPSC merkede som vi har snakket om i denne tråden er den for normale håndvåpen, yes?

Vel, inntil KviteKrist la ut bilder viste jeg ikke hvilken som lå i "IPSC" esken. Vi må da ikke bli navie her, er det virkelig noen som tror at antallet forskjellige pappesker er lik antallet forskjellige produkter :P

Den andre kula til Geco har heldekkende mantel.

 

Den IPSC logoen på esken er igrunn en helt egen historie, men den kan andre bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

0.34 mm? Det syntes jeg hørtes tjukt ut.

 

Har noen kuler jeg skal sage opp selv. Hvordan gjorde du det? Resultatet ser jo meget bra ut.

 

Det målet bør du ta med ei lita klype salt, men tjukkelsen minska fra topp til bunn.

 

 

Sagde den enkelt og greit i to med baufil og slipte halvdelene på ei diamantskive, så tok eg og ga den ein grovfinnish med 400 sandpapir.

 

 

Til info så var vel dette 124grains.

Link to comment
Share on other sites

"Försvarets Glocker" slites rimelig mye raskere enn andre. Det er ingen tvil om at m/39B er hard kost for håndvåpen, eller er det bare tilfeldig at Sverige er det landet i verden med suverent flest eksperter på å sveise sprekker i rammer og sleider :wink:

En av grunnene til det er også at det i Sverige er full av M/40 pistoler som mange er av tvilsom kvalitet. Her ved selvsyn sett uskutte våpen

fra krigen sprekke etter et par magasiner med svak Lapua 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen i verden som har klart å slite ut en glock i 9mm ? 8) . Må si meg litt enig med deg Ken adams, med dersom man er så heldig å få lov å skyte så mye at du sliter ut en glock så koster en ny ramme under 3k. Blir et musepiss i havet sammenlignet med ammo kostnaden 8)

Link to comment
Share on other sites

"Försvarets Glocker" slites rimelig mye raskere enn andre. Det er ingen tvil om at m/39B er hard kost for håndvåpen, eller er det bare tilfeldig at Sverige er det landet i verden med suverent flest eksperter på å sveise sprekker i rammer og sleider :wink:

En av grunnene til det er også at det i Sverige er full av M/40 pistoler som mange er av tvilsom kvalitet. Her ved selvsyn sett uskutte våpen

fra krigen sprekke etter et par magasiner med svak Lapua 9mm.

 

Ble brukerforbud på disse i Försvaret sånn ca 1990 grunnet sleider som traff skytteren i ansiktet og andre typer av haverier. Husker jeg reglemanget riktig var det kun m/39 ammoen som skule brukes i m/40 pistolene. Absolut IKKE m/39b.

M/40 pistolene er sannsynligvis spiker i dag (hvis nå stålet var bra nok til det :roll: ) men dem fantes hvis jeg er riktig informert ofte hos pistolklubber som fått/lånt eller kjøpt dem av forsvaret før 1990. Min svenske klubb hadde tidigere flere av disse men dem ble så og si sjeldent brukt da dem var søppel å skyte med og rett og slett av dårlig kvalitet ifølge eldre skytterkamerater som var med på den tiden. Men ved klubbens oppstart i 1959 var det disse som var i bruk, lånt fra nermeste regemente som den gangen var I17 i Uddevalla.

 

Men tilbake på sporet og Gecco ammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Første gang jeg prøver Geco 9 mm Luger 124g i dag i min Glock 34. På de første 15 skuddene hadde jeg 2 forkilinger hvor hylsa ikke ble kastet ut, samt et klikk fordi tom hylte ikke var kastet ut av løpet. Dette er ammo jeg byttet mot forsvarsammo bare for å teste litt.

 

Frem til nå har min Glock spist alt uten problemer, dette er første gang jeg opplever dette. Skjøt 50 Geco og 100 forsvarets etterpå. Opplevde ikke noe flere slike hendelser. Var nypusset Glock og det er ikke gjort noen endringer på den.

 

Er dette noe kjent Geco problem?

Link to comment
Share on other sites

Har stor sett skutt baurnall, magtech og geco. Dei 2 siste bestillingen var hos pvas først magtech og så geco.

De jeg vett er at jeg ikke skal kjøpe baurnall igjen 50 skudd sote som 300 magtech eller geco.

Etter sist bestilling som var geco var nå alle fornøyde og ingen klager på dei.

Men de blir magtech neste gang siden vi handler hos pvas, ca samme pris uanz.

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg prøver Geco 9 mm Luger 124g i dag i min Glock 34. På de første 15 skuddene hadde jeg 2 forkilinger hvor hylsa ikke ble kastet ut, samt et klikk fordi tom hylte ikke var kastet ut av løpet. Dette er ammo jeg byttet mot forsvarsammo bare for å teste litt.

 

Frem til nå har min Glock spist alt uten problemer, dette er første gang jeg opplever dette. Skjøt 50 Geco og 100 forsvarets etterpå. Opplevde ikke noe flere slike hendelser. Var nypusset Glock og det er ikke gjort noen endringer på den.

 

Er dette noe kjent Geco problem?

 

Det kan minne litt om mine Gecoproblemer:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=973061#p973061

 

Den nye typen (231 82 81) har jeg skutt i overkant av 1000 av uten et eneste problem.

Link to comment
Share on other sites

Siste gang jeg kjøpte Geco 124 grains 9mm, så var de svakt ladd. Kjøpt på G-Max. Det må være varmt i rommet samt at jeg må holde hardt for å ikke få "limp-wrist"-forkiling. Jeg kjøpte 1000 stykker, så jeg skyter innendørs og samler tomhylser.

 

Går bedre med S&B 115grains.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Geco 231 48 43 er noe helsikkes søppel(ha ordbruken min unnskyldt men jeg måtte få det ut)

Kjøpte disse hos Intersport for 1,59 pr skudd (V.kj 1000sk). Cz'en svelger de lett, men både på G19, Um match m.fl er det "jamming", og/eller en får en haug sviende partikler rett i trynet. Ekkelt ! S&B kjøpt hos samme butikk er aldri noe tull med.

Link to comment
Share on other sites

Tror den store etterspørselen gjør at produsentene senker kvalitetskravet for å mette markedet, mye rar ammo om dagen syns jeg, har selv opplev å få en pakke med 44mag hvor 8 patroner ikke ville gå av og en hadde så skjevt satt prosjektil at den ikke entret tønna engang, har også fått en eske med Fiocchi 9mm hvor det var 3-4 skudd som ikke ville gå av, Magtech har jeg aldri hatt problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har banket ut en kule 124grain Geco, så satte jeg propanbrenneren på kula og tømte ut alt bly. Som tidligere nevnt så er tykkelsen på mantelen nevnt i tråden og blykjerne konstatert. jeg kan konkludere med at kun mantelen som veier 17,8 grain har stål/jern. Innhold/kjernen er rent bly, den biter ikke på magneten. Ting blir litt annerledes hvis kjernen har stål eller en høyere hardhet enn bly. Uansett så er ikke stålmantel et første valg for meg, jeg blir usikker. Jeg har fri tilgang på forsvarets miljøammo, men ikke mottatt eller avfyrt et eneste skudd med denne i min Tanfoglio.

Link to comment
Share on other sites

Den lille forskjellen i hardhet på Gecos kobberbelagte jernmantel og ren kobbermantel er neglisjerbar mtp. løpsslitasje. Jeg har skutt over 6000 av disse i min P226, og det er ingen synlig slitasje i løpet. Så lenge man kjøper riktig type Geco 124grn (dvs. ikke fra den defekte batchen sveitsisk ammo, men den typen som lages i Fürth) ser jeg ingen grunn til å kjøpe noe annet så lenge den går bra i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde fri tilgang på ammo ville jeg brukt det. Hvor mye koster et nytt løp? Hvor mange gratis patroner må du skyte for å gå i null hvis nå slitasjen er så høyt som enkelte trur/sier? Ny pipe 2-3k? Det tilsvarer kun 1500-2000st patroner hvis du skal kjøpe dem over disk.. Nå kan ikke jeg noe om Tanfoglio, men skaff deg en ekstra pipe som du trener med og skyter stålkjerne ammo og så bruker du en pipe med fin hjemmeladet eller kjøpeammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg prøver Geco 9 mm Luger 124g i dag i min Glock 34. På de første 15 skuddene hadde jeg 2 forkilinger hvor hylsa ikke ble kastet ut, samt et klikk fordi tom hylte ikke var kastet ut av løpet. Dette er ammo jeg byttet mot forsvarsammo bare for å teste litt.

 

Frem til nå har min Glock spist alt uten problemer, dette er første gang jeg opplever dette. Skjøt 50 Geco og 100 forsvarets etterpå. Opplevde ikke noe flere slike hendelser. Var nypusset Glock og det er ikke gjort noen endringer på den.

 

Er dette noe kjent Geco problem?

 

er den merket ipsc? eller dårlige lotten?

Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg i NROF fikk sleiden skadet med miljøammo fra forsvaret, det var en Glock 17. Han fikk riktignok ny sleide, men jeg frykter ikke mest løpsslitasje, heller trykk som kan slarke opp hele Tanfoglioen.

Nå er ikke forsvarets miljøammo trådstarterens tema, nevner den likevel. Jeg tror ikke Geco 9mm. er i samme kategorien. Dette er to vidt forskjellige patroner. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva ligger egentlig 124gr FMJ geco'en på nå hos Gmax ved kjøp av 1000+ skudd?

Var innom Gmax i Kristiansand i dag og ble fortalt at de lå på 1,55 med "medlem av klubb" rabatten.

Sist jeg handlet tidligere i år betalte jeg 1,50 pr. stk. og handlet 4000.

Så i en annen tråd her på kammeret at prisen var nede i 1,39, og nevnte dette for selgeren (at jeg hadde hørt prisen var det). Og da mente han at dette var prisen klubber fikk ved innkjøp, men at ikke klubben engang hadde lov til å videreselge for den prisen.

 

Jeg stussa litt på dette, men endte opp med å kjøpe det de hadde igjen av 9mm (900 skudd), til 1,55 pr. skudd (som ved kjøp av 1000).

 

Det som videre var litt artig var at da jeg kom hjem og sjekka innholdet i den nesten fulle kassa jeg hadde fått med meg var at han hadde sendt med meg 8 pakker med 124gr FMJ (de vanlige) og 10 pakker av 115gr HP.

 

Han spurte heller ikke om leg, noe jeg trodde de var pliktige til å spørre om å få se.. Sommervikar jeg har vært ute for kanskje? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var 1,39 sist jeg handlet, men det er vel brått over et halvt år siden. JHP'en lå vel da på 1,80 tror jeg. Forøvrig flott ammo, 150% ekspansjon og 100% restvekt på de jeg har prøvd. Ikke kast de bort på papp ihvertfall, frukt eller vannfylt tomgods er mye mer givende. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...