Jump to content

Geco 9mm


300 win mag

Recommended Posts

Det verserer noen rykter om at Geco's 9mm skal inneholde en stålmantling el. som gjør at denne ammunisjonen påfører våpnet mer slitasje enn stålfri ammunisjon. Dette er den samme problematikken som har vært diskutert rundt forsvarets miljøammo.

Jeg kan ikke finne noe på hjemmesidene til Geco som skulle tilsi at dette ryktet stemmer.

Hva mener dere? Er det noen som sitter på info som kan bekrefte eller avkrefte dette ryktet?

Link to comment
Share on other sites

Nix, Geco 9mm har ren jern-mantel (riktignok kobberfarget). Dette er omtalt her på forumet før og jeg tror det ble lagt ut et bilde av en gjennomskåret kule. Hvis du finner gamle brukte kuler så ser du tydelig dette i form av rust. Mantel-laget er så tynt at det ikke medfører noen problemer ala ny miljøammo..

Link to comment
Share on other sites

Husker du hva tråden heter? Link? Jeg har sett gjennom 9 sider med søk på geco, men finner ikke noe matnyttig.

Bilde hadde vært supert! Det jeg egentlig trenger å vite er vel om det er noe grunnlag for dette ryktet som kan gjøre det mindre interessant å velge Geco til 9mm-skytingen. Jeg har skutt nærmere 3000 geco gjennom min pistol til nå, men dette er av pakkene som var før IPSC-logoen kom på.

Link to comment
Share on other sites

stålmantel sliter ikke på våpenet. Denne miljøammoen har stålkjerne i stede for bly. Noe som gjør at kula ikke gir etter for riflebommene i løpet og derfor sliter noe voldsomt på løpet. Det viktigste er at kjernen er bly, dersom mantelen er stål er den garantert svakere en stålet løpet er laget av. Dette er ivertfall slik jeg har forstått det. Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil :D

Link to comment
Share on other sites

Sparsomt med info på hjemmesiden til Geco, men jeg kan ikke se noe som antyder stål på hverken bilder eller i beskrivelsen.

http://geco-munition.de/en/products/hand-gun-cartridges.html#!95/591/350

Hadde vært interessant å vite om noen har kuttet en kule av den nye produksjonen i to, slik at man evt kunne se om det var noe muffens ute og gikk.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Finner heller ikke den tråden jeg refererte til. Mulig dette var på det gamle forumet. Det ble også diskutert om jernmantelen hadde noe å si for løpsslitasjen. Forsvaret har jo brukt opp noen lass med denne ammoen uten at det har ført til noen rapporterte store løpsslitasjer.. Hadde det vært stålmantel hadde det nok vært mye verre!

Jeg har brukt noen tusen Geco'er selv og bedre ammo finner du ikke! :-) Du kan nok trygt fortsette å bruke de!

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om Fiocci er mistenkt for stål ? Lurer på å prøve et par tusen av de. Men jeg har skutt tusenvis av gecco i glocken min har ikke merket noe slitasje i løpet. Men bildet lenger opp viser jo at der er stål eller jern i enten kule eller hylse. Er det så farlig om det er stålmantel da ?

Link to comment
Share on other sites

Svensk m/39B 9x19 har nesten 2mm (1,8mm hvis jeg husker riktig) stålmantel og går for å ha god penetrasjonsevne grunnet dette. Disse ble tidigere delt ut gratis til pistolklubbene da amoen begynnte bli gammel og den ellers måtte destrures og det koster penger.

Det fantes enorme moblager med denne ammoen da kpist m/45 ble faset ut.

 

Den tykke mantelen gir høyere trykk og mer slitasje på våpnene, men som jeg har forstått det er det ikke pipene som får juling uten sleider og annet. Polisen som også fikk masse av denne ammoen inførte etterhvert skyteforbud med den i SIGene sine og brukte den kun i MP5ene.

Jeg vet om Glocker som har russlet langt over 50k og dem samler fortsatt bra.

 

Litt avsporing men jeg trur ikke Gecco ammoen er noe farlig for våpnene våre. Men nr jeg lyst skal jeg demontere en Geccokule og klyve den på mitten så får vi se hvordan mantelen er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ihvertfall ikke bruke den Geco 9mm ammunisjon som er i salg per dags dato, den er hard kost for sleider og rammer selv med og putte i strammere fjærer.

 

Geco hadde en 9mm belagt ammunisjon (copper plated) for noen år siden denne var en del snillere og skyte med samtidig som den holdt faktor utav en 4" pipe, den var heller ikke magnetisk slik som den nye er.

 

Men det kan være att denne ammunisjon er laget av det som kalles "bløtt stål" på norsk som tyskerene brukte ofte i sin ammunisjon, husker ikke hva definisjonen på det var, men det vet kanskje noen andre, det skulle ihvertfall ikke slite noe mer på løpet om det er av dette materialet.

 

Noen som har testet noen andre patroner enn 9mm om de også er magnetiske?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser en som nevnte jern. Er det sansynlig at det kan være? Syns det er rart at et tynt lag med stål klarer å holde hele patronen vannrett i lufta. Men nå er jeg ingen fysiker he he. Dersom det dreier seg om bare et tynt lag hva har det å si slitasjemessig på f.eks en glock mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er jernmantel som kun er ubetydelig hardere enn kobber og som ikke medfører noen problemer!

Geco har brukt denne mantelen i sine kuler i minst 30 år nå og som nevnt er dette også ammo som er kjøpt inn og brukt av forsvaret.

Stikkordet her er altså JERNMANTEL!

Tro meg, hadde de benyttet stål som mantel så hadde det blitt ramaskrik ja! Hvis du / dere er i tvil så får dere ofre en patron, ta fram ei fil og prøv! (Jada, jeg har prøvd!)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et kjapt eksperiment med litt smergelpapir sier vel sitt ja, disse kunne like gjerne vært malt med kobberfarge, et drag med sandpapiret avslørte hva som var under, resultatet på bildet er etter 4-5 drag med sandpapir hehe

 

20130508_172435_zpsa2e41b3e.jpg

Link to comment
Share on other sites

:wink: Vil tro at hovedgrunnen til kobberbelegget er å forhindre rust.

Det du ser under kobberbelegget er jernmantel og så finner du bly innenfor der igjen. Jernmantelen er vel en tiendels millimeter eller to tykk. (Anslagsvis..)

Du får file LITT TIL Tom K... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mine pistoler har også kost seg med tusenvis av Geco. Eneste minuset jeg har om de nye Geco'ene er at hettene (grunnet miljøkrav) lett skades av fuktighet, noe som ikke gjalt de gode gamle skuddene. Men normal oppbevaring sikrer disse mot problemer!

Link to comment
Share on other sites

For min del tar jeg dette med knusende ro, selv om jeg ikke skyter Glock. Det er, som flere her har skrevet og vist, snakk om et særdeles tynt lag med bløtt jern.

 

Hvis noen har store lagre med Gecko 9mm de vil bli kvitt så tilbyr jeg meg å kjøpe dem billig. Send pm.

 

EDIT: Tok forresten og bråsjekka, Gecco .38 og .357 har ikke magnetiske tupper noen av de. .38 har IPSC merking, .357 har ikke, og begge er kjøp i år.

 

En tanke slo meg: Kanskje vi tenker på dette helt feil? Kanskje er det ikke "uff, farlig stålammo", men heller "jippi, drittbillig panserbrytende"? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jippi, drittbillig panserbrytende
Nix, de oppfører seg som vanlige kobbermantelkuler. Har ingenting med panserbrytende å gjøre! :mrgreen: (Har forøvrig kjøpt Geco for 1,- pr skudd fra noe forsvars-overskudd.. :oops:)
Link to comment
Share on other sites

Jajamen, så det og er ikke irritert eller noe, bare så det er klart. Vi er jo faktisk helt på linje her også: Gecon er god som gull. Vi får heller dele på de enorme mengdene Geco som nervøse Kammerbrukere snart legger ut for salg.

 

Forresten, noen som har en god ide på hvordan teste overflatehardhet med enkle midler? Jeg tenkte ta en automatkjørner og lage et merke i Geco og en del annen ammo for så å sammenligne dybden. Hvis noen har en bedre eller mer nøyaktig ide er det bare å fyre løs.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Kunne tenke meg å foreslå bitetest... (Sånn dem sjekker gullpenger på film..) :lol:

Det med automatkjørner var jo en fin ìde hvis den gir like hardt slag hver gang. :wink:

Ellers bør jo knivmakerene ha noe som kan måle hardhet i knivblad. Vil tro at sånt testutstyr koster..

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser en som nevnte jern. Er det sansynlig at det kan være? Syns det er rart at et tynt lag med stål klarer å holde hele patronen vannrett i lufta. Men nå er jeg ingen fysiker he he. Dersom det dreier seg om bare et tynt lag hva har det å si slitasjemessig på f.eks en glock mener dere?

 

Nada, skyt med Glocken din og var glad. Som det nevnes er m/39B ren MP ammo men brukes i Försvarets Glocker og det virker som om den har forholdsvis god presisjon også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...