Jump to content

Blandingsvalper verdi?


Skarvekongen

Recommended Posts

Vi har en Petit Bassett tispe som slet seg i forrige løpetid og klarte kunststykket å pare seg med en Svensk-Dansk gårdshund som bor i nabolaget. Det ble en nokså dramatisk historie med fødselen og diverse, så med barn innblandet var det ikke noe alternativ å avlive valpene! Så er det sagt :!:

 

Tispa vår er etter svært gode jaktgener, og har 1 premie rå på drevprøve. Hun er 3 år, og det er felt rundt 15 rådyr for henne.

 

Vi skal forsøke å få valpene til gode hjem, og kan de brukes til noe er det selvsagt svært hyggelig. De skal heller ikke være så billige at noen kjøper bare pga pris. Spørsmålet er hvilken pris de bør selges for ?

Link to comment
Share on other sites

Forslaget om å gi dem bort er i mine øyne bare for dumt. Slik jeg ser det vil man jo ta en pris som både dekker faktiske utgifter, pluss luker ut de mest useriøse kjøperene. Arbeidet og utgiftene med valpene er jo der uansett de, samme hvilken rase eller blanding det er.

 

Jeg har blandingshund nå, og har hatt en tidligere. Den første ga jeg kr. 4000,- for inkludert alt, og han jeg har nå ga jeg kr. 2000,- for uten chip. Begge kullene var forøvrig planlagt.

 

Kanskje ta en liten titt på Finn.no, se hva prisene ligger. Det selges mye blandingshunder. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at man skal ta betalt også for blandingsvalper. Det koster med vaksiner og fòr, men det viktigste synes jeg, er at "det man har betalt for, tar man bedre vare på"! Det man får gratis..er det ikke like nøye med..virker det som om mange tenker. Det er lett å ta en gratisvalp...mens man tenker seg om 2-3 ganger når man må betale noen lapper for valpen!

Det er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Og denne blandingen vil vere friske hunder med godt gemytt?

 

Har sett litt for mange blandingshunder med dårleg gemytt til att eg vil ha det sjølv eller anbefalle det til nokon andre. Og da trenger ikkje eg å fortelle kva eg hadde gjort og det allerede da eg oppdaga att tispa skulle ha kvelpar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blandingshund nå, og har hatt en tidligere. Den første ga jeg kr. 4000,- for inkludert alt, og han jeg har nå ga jeg kr. 2000,- for uten chip. Begge kullene var forøvrig planlagt.

 

Kanskje ta en liten titt på Finn.no, se hva prisene ligger. Det selges mye blandingshunder. Lykke til.

Planlegger folk blandingshunder? Jøss....

Ja, jeg vet hundekjørere mixer litt, men jeg vet også hva de gjør når de da får hunder som ikke fungerer.....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alle dager tror noen at blandingshunder fører til dårligere gemytt?

Om forskjellen på rasene som mikses er stor, så blir nødvendigvis de fysiske atributtene og evt spesielle rasetypiske egenskaper (stand, jaktlyst, apporteringsvilje, osv) være ganske vilkårlig, men gemytt er universalt.

 

Om du ser mange blandingshunder med dårlig gemytt, så skyldes det trolig en av to ting:

1) Du skylder på det fakta at det er en blandingshund, istedenfor å skylde på eieren/oppdretteren når du ser tegn til dårlig gemytt.

Dette er en helt vanlig mennesklig funksjon som hjelper oss å bekrefte hva vi allerede tror, selv når det er feil.

2) Du (eller dine venner) behandler blandingshunder dårligere.

Utifra holdningene enkelte har til bastarder som mindreverdige, så er det slettes ikke utenkelig at de får dårligere oppfølgning.

 

Til ditt forsvar skal det dog sies at blandingshunder oftere avles av useriøse oppdrettere enn rasehunder, men da handler evt feil i gemytt om miljø heller enn arv.

Link to comment
Share on other sites

Man tar ikke betalt for slike uhell, sånn er det bare!

En gang street mix, alltid street mix, men det er ikke dårlige familie hunder for det, kan tilogmed bli gode jakthunder av slike uhell, og somregel er de friskere enn rasehunder og, pga nye gener. De forskjellige hunderasene har jo oppstått på ett vis :roll: Men man tar ikke betalt før de blir ansett som en egen rase

Jeg ga 2000 for en renraset Bordercollie, men som mangler papirer på far siden (som om bikkja bryr seg om det) det ble en kanon god sauehund

Link to comment
Share on other sites

Her i familien ble det engang blandet Strihåret dachs med Bischon frisè ved et uhell. Resultatet ble to valper. Mener vi tok 3000 kr stykket, uten at noen stussa på det. Mener å huske at den ene fungerte ganske godt på rådyra.

 

Hvis man synes et par-tre tusenlapper er for dyrt for et familiemedlem som kanskje skal være med i 12-15 år, så har man vel egentlig ikke så lyst på den valpen.

 

Kan være litt jaktlyst i noen Dansk-Svenske gårdshunder også. En kompis av meg har ei tispe som han har med som støtende hund under skogsfugljakta. Blir sannsynligvis uansett noen fine hunder med hendig størrelse dette.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel egentlig om du er interessert i å sitte igjen med en valp eller tre om du ikke får solgt de.. Hadde det vært meg hadde jeg vært glad til om jeg hadde blitt kvitt valpene så hadde jeg heller planlagt kull nr 2 og hentet inn litt penger der.

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på om prisen på en valp gjør deg til en mer eller mindre seriøs og bra hundeeier eller ikke.

Jeg har i alle fall sett at prisen på en valp fort gjør en "oppdretter" mindre seriøs i forhold til hvem han/hun selger valpen til.

 

Jeg har selv solgt noen renrasede valper(3 kull), og jeg har i enkelte tilfeller heller gitt bort en valp til noen enn å selge den til noen andre folk jeg var i tvil om som hundeeiere.

 

Hovepoenget i dette tilfellet, er at dette ikke er et planlagt kull. Det er et resultat av et uhell og denne parringen mellom disse to hundene er heller ikke blitt prøvd før.

Så man har overhode ikke begrep om resultatet.

Selvsagt kan dette bli knallbra familiehunder, og kanskje det tom. kan bli brukbare/bra jakthunder, men det er det ingen som vet.

 

Jaktlyst/evne hos mor er nærmest uinteressant, da man helt klart bør styre unna denne blandingen om man først og fremst ønsker seg en jakthund, da det er et for stort sjansespill å ta på seg en slik hund over mange år til bruk på jakt. Det er helt umulig å vite hva som evt overføres til valpene.

 

Hunden kan heller ikke brukes til utstilling, jaktprøver og avl.

 

Personlig bruker jeg heller 12000 kr på en valp av meget god avstamning fra en seriøs oppdretter enn 2000 kr på et sjansepill av et uhell.

 

Jeg ser ikke noe problem i at det tas betalt så mye for valpene at det dekker utgiftene man har med dem, men det er også maks etter min mening.

 

Og dem bør selges/gis bort som familiehunder og ikke noe annet. Så kan evt den nye hundeier kanskje være så heldig at han/hun får en jakthund på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

ta litt bet for kost og losji det kan være en bra jakt hund for det om det e blandings hund ga 400kr for en bandings pointer for snart 15 år sia og eg har han enda har vært i god form og lite sykdom dem e sunn disse blandings hundan!!!

Link to comment
Share on other sites

Uansett har denne valper en verdi. Begge foreldre er jakthunder med forskjellige jaktspesifikasjon . At denne hunder blir sofabamse kan man etter min mening utelukke . Hvis de kommer på en gård så vil de oppfylle sine oppgaver .

Hver morgen stå en nytt kunde opp , du må bare finne den .

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si absolutte max 3-4.000. Og ikke under 2.000 med mindre det er noen du kjenner. Valpene skal få det godt, og folk skal ikke kjøpe bare for det er billig. Tar du 4.000 forventer jeg at de er chippet og vaksinert.

Ja, det er like mye jobb om det er mix eller renraset, men det skal ikke lønne seg å ha løs bikkje på bygda.

Å henvise til prisene på finn.no er dagens dummeste. Ja, folk avler på mye rart og tar seg betalt. Jeg har fler ganger sagt at finn.no burde hatt en direkte rapporteringsknapp tol mattilsynet. Mye rart der inne. Skal det henvises til priser på finn, så se heller på prisene på renrasede hunder i samme gate.

Jeg solgte renrasa støvervalper i sommer og høst. Registrert, gode linjer, chippa, vaksinert osv og folk prøvde prute på en valpepris på 7.000,-. Å selge mix dyrt får man bare svi for selv den dagen man skal selge renraset selv!

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er dette et uhell, og ikke noe planlagt. Jeg vil derfor ikke sammenligne dette med noen form for oppdrett.

 

Du spør om verdi. Verdi for hvem ? Salgsverdi / inntektspotensiale - eller bruksverdi ?

 

At man har skutt x antall dyr for en hund forteller mest om skytteren(e).

 

Hva slags former for egenskaper er det som er blandet ? Hva slags miks kan man forvente ?

Se for deg at man blander Norges beste Stående fuglehund og Norges beste Harehund - får man da Norges beste på både fugl og hare ??? - eller en stående hund på hare ??? - eller en losende fuglehund ???

 

Er foreldrenes helsestatus kartlagt ? Kanskje man snakker om et kull etter to individer med HD ?

 

Basert på det jeg vet så langt om dette kullet, hadde ikke mine barn fått lov å ta denne miksen i hus om de fikk betalt for å ta den inn - de kunne jo blitt glad i dyret.

 

Om et slikt uhell hadde blitt født her i huset, hadde jeg sørget for mest mulig informasjon om begge foreldre - og håpet i det lengste på å finne best mulig egnede hjem for valpene uten å vurdere betaling for disse.

 

Så lenge du vet hvem faren er, antar jeg at parringen ble observert. Parringen var et uhell, men ikke valper / fødsel. Det var et planlagt og bevisst valg i form av at man ikke oppsøkte veterinær dagene etter tjuvparringen, og fikk en angresprøyte ?

Link to comment
Share on other sites

Det vitner om seriøsitet og ansvar hos selger om man chiper og evt vaksinerer valpene, og deretter tar en akseptabel pris. Jo lavere pris man setter, jo mindre verdi har faktisk dyret i andres øyne. Når man ser hva helt merkelige blandinger selges for ( helt opp til full pris!) synes jeg man bør sette en helt grei pris på disse også. Da tas selger og hund mer seriøst etter mine øyne. Når uhellet er skjedd og valpene født plikter man å følge opp og sørge for et godt liv for dem, og det er et dårlig tegn om de må gis bort. Men om det er noen man vil gi bort til er det noe annet, enn om de annonseres som gratisvare.

Ca 20-30 % opp til 50% av fullpris tror jeg ikke er uvanlig. Her er linjene på begge sider renrasede noe som veier litt opp i forhold til typiske gatemix.

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Så om jeg parrer 2 tilfeldige grå elghunder (NEG), som ikke er utstillings eller jaktpremiert, parringa er ikke anbefalt av avlsrådet heller. Men jeg chipper og vaksinerer valpene, da kan jeg kreve mer for de enn det en som parrer 2 championer krever for valpene sine??

Jeg er jo en ansvarsbevisst oppdretter om jeg krever høy pris for valpene i følge siste taler.

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet har jaktlyst null verdi som salgsargument. Dette blir en evt bonus for kjøper. Men hund som turkompis har også en verdi for svært mange.

Det er mulig du dro hensikten min litt lengre enn nødvendig der, eller så skrev jeg dumt. Men å sette skampris er lik gi bort, og når du ser hva gatemixer annonseres til på Finn er det helt vilt. Jeg synes derfor at det er rimelig å sette en helt grei pris på disse siden begge linjene er kjente og har papirer (?) verdien i det er ikke stor men man vet mer hva man KAN få her enn hos disse "bevisste blandingsvalpene av miniatyrraser" enkelte selger for flerfoldige tusen.

Nei det er like tullete å ta lik pris på papirløse dyr eller dyr med lavere merittliste som toppremierte, naturligvis!

Det jeg er imot er at dyr får nullverdi. Slik katter har. Og det skader oppfatningen om dyret generelt.

Klarte jeg meg bedre nå?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet har jaktlyst null verdi som salgsargument. Dette blir en evt bonus for kjøper. Men hund som turkompis har også en verdi for svært mange.

Det er mulig du dro hensikten min litt lengre enn nødvendig der, eller så skrev jeg dumt. Men å sette skampris er lik gi bort, og når du ser hva gatemixer annonseres til på Finn er det helt vilt. Jeg synes derfor at det er rimelig å sette en helt grei pris på disse siden begge linjene er kjente og har papirer (?) verdien i det er ikke stor men man vet mer hva man KAN få her enn hos disse "bevisste blandingsvalpene av miniatyrraser" enkelte selger for flerfoldige tusen.

Nei det er like tullete å ta lik pris på papirløse dyr eller dyr med lavere merittliste som toppremierte, naturligvis!

Det jeg er imot er at dyr får nullverdi. Slik katter har. Og det skader oppfatningen om dyret generelt.

Klarte jeg meg bedre nå?

 

Jeg er mye enig i dette, men samtidig blir det helt feil og det sendes også signaler som er helt feil etter min mening om man selger feilparringer/uhell med fortjeneste.

Selvkost er maksimum.

Og man vet virkelig ikke hva man får etter en sånn parring, da den ikke har skjedd tidligere mellom disse to hundene(i det minste ikke med resultat).

 

Jeg har veldig lite tro på at pris sier noe om hvor seriøs og bra den evt kommende hundeieren kommer til å være.

Det har jeg sett plenty med ganger når det gjelder renrasede hunder jeg selv har solgt billig eller gitt bort.

Man må bare være så nøye som mulig på å vurdere den/dem man gir/selger valpen til, og ikke være opptatt av å bli kvitt den fortest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om man har en tyvparring kan man (i følge noen her) la være å fjerne valpene (det koster jo noen kr) og heller la avkom med ukjente egenskaper komme til verden, og ta en pris hvor man i det minste såpass at man ikke skal ha noen utgifter, man kan tilogmed tjene noen kr om man vil det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo tross alt noen faktorer man skal vurdere før man bestemmer seg for å sette "angresprøyte". Dette kan by på rimelig bra med bivirkninger på tispa; bla betraktelig større fare for pyo (livmorbetennelse), jursvulster, uregelmessig løpetid og problemer for tispa å ta seg dersom det ved en senere anledning er ønske om en planlagt parring. Hadde det vært min tispe ville jeg sannsynligvis kjørt kullet og heller redusert antallet valper ved fødselen dersom det er mange.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om man har en tyvparring kan man (i følge noen her) la være å fjerne valpene (det koster jo noen kr) og heller la avkom med ukjente egenskaper komme til verden, og ta en pris hvor man i det minste såpass at man ikke skal ha noen utgifter, man kan tilogmed tjene noen kr om man vil det :)

Interessante konspirasjonsteorier du fremsetter :oops:

 

Hva med å anta at andre har gode intensjoner inntil det motsatte er bevist?

Link to comment
Share on other sites

Konspirasjonsteorier?

Noen snakker om "halve prisen av rasevalper" andre nevner "dekning av utgifter", andre igjen nevner at "dersom man tar en høyere pris virker det som man er mer seriøs".

Om kullet har vært et "uhell", er vel ikke lett å vite, spesielt ikke om noen da priser valpene høyt.

Link to comment
Share on other sites

Høyere pris er nok for å sørge for at kjøpere er seriøse, ikke at man blir tatt som mer seriøs selv.

 

Er nok få som er lei seg for å få noen tusenlapper ekstra heller, men det må de nesten få lov til i et fritt marked. Risikerer jo å sitte igjen med en gjeng om man priser seg helt ut.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Petit Bassett tispe som slet seg i forrige løpetid og klarte kunststykket å pare seg med en Svensk-Dansk gårdshund som bor i nabolaget.

(…)Tispa vår er etter svært gode jaktgener, og har 1 premie rå på drevprøve. Hun er 3 år, og det er felt rundt 15 rådyr for henne.

Nå som det meste annet er sagt, så kan jo valpene bli jaktbikkjer til ymse formål, når nå engang uhellet var ute. Den kombinasjonen blir små nok til rådyrjakt feks (maks 41 cm boghøyde), og D.-S. Gårdshund er jo noen energiske tasser de og, selv om de mest var holdt som rottejegere osv på gårdene. Kjenner ikke pbgv-tispa di av beskrivelsen, med mindre du hvisker det til meg på en PM feks. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt gi bort valpene hvist du vil , men ha en anonnsepris på minst 2000 ,- det er flere userijøse der ute enn man skulle tro. Når du setter en pris får det folk til og tenke seg om to ganger., det er ett stort ansvar og skaffe seg en hund. Men når noe er gratis hopper de frem uten og tenke på dette ansvaret. Jeg kjenner personer som har hentet gratis valp, og avlivet den etter en måned ,fordi det ikke var slik de hadde tenkt, å eie en hund. :(

Link to comment
Share on other sites

Min personlige oppfatning er at disse valpene på salgstidspkt er ren lotto som evt mulig jaktbikkje..... Derfor kan de ikke selges som det, og da ville det for meg vært en redelig sak å gi de bort eller selge de til selvkost. Men det betyr jo ikke at dette er den eneste mulige løsningen- det er den løsningen jeg synes er best.

 

Det å sette en høyere pris garanterer ingenting- etter min oppfatning sannsynliggjør det heller ikke at eierne er mer seriøse/ vil behandle bikkja bedre enn noen med mindre penger.... Men jeg ser at andre kan anta at det er en sammenheng mellom hva du betaler og hvordan du behandler "varen", uten at jeg helt klarer å tenke sånn om et familiemedlem....

 

Det som overrasker meg mest i denne tråden er at trådstarter stiller et åpent spm, og når han får svar som ikke passer med sitt eget syn så blir han snurt og spydig. Det er vel kanskje ikke den beste måten å fremstille seg på ?

 

Forøvrig ønsker jeg Skarvekongen, og ikke minst valpene lykke til!!

 

 

N

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg stiller et enkelt spørsmål om hva en omsetningsverdi er for blandingsvalper. Ingen baktanker med dette. Når det så kommer et par bedrevitere som med kverulerende undertone forsøker å gjøre dette mye mere komplisert enn det er blir jeg overhodet ikke snurt, kun oppgitt over at nok en tråd forsøples av folk som ikke bidrar med noe som helst annet enn forsøk på å tillegge andre meninger de ikke har....

Link to comment
Share on other sites

Håper at jeg ikke forsøpler tråden med min mening.

 

Jeg har hatt renrasede hunder - i all min tid.

 

Noen har jeg fått - andre har jeg betalt for.

 

Skulle jeg hatt meg en hund nå (hvis min TJT har gått bort) - ville jeg ventet til jeg har funnet noe som jeg hadde hatt tro på.

 

Hadde det vært en renraset - ville jeg betalt markedspris.

Hvis det hadde vært blandingsrase - som jeg ikke kunne utnyttet - hvis det ble "folk" av den, ville jeg ikke betalt mer enn hva eieren har bekostet.

 

Jeg har jaktet med foreldrene til disse

 

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/ ... e=40774478" target="_blank" target="_blank

 

og er en sånn blanding jeg kunne tenkt meg, hvis jeg ikke hatt noe fra før.

Link to comment
Share on other sites

Topp link.

Her er bruksområdet dokumentert på BEGGE foreldre.

Det eneste som mangler er informasjon om HD, men noe skal jo overlates til en telefonsamtale også :)

 

For meg fremstår dette som seriøst, grunnet god informasjonsvilje.

At valpene gis bort er et ekstra pluss.

 

 

For øvrig :

Sist gang jeg forsøkte å gi bort en valp, (godkjent kull til en toppkar som jeg absolutt ville gi valp), fikk jeg betalt, da han ønsket å vise at han satte pris på både meg og valpen.

Hunden har vært kåret til årets beste innen sin rase flere ganger. Dette betyr mere enn penger.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt både renrasede og blandingshunder men da jeg ikke har brukt noen av de til jakt så uttaler jeg meg ikke om den biten.Jeg betalte selv 3000 kr for min siste blandingsvalp (grå elghund/schæfer) og synes prisen var helt ok med tanke på både arbeid,mat og vaksiner som selger hadde ordnet med.Utrolig flott bikkje som var både snill og lydig men måtte avlives ifjor pga.kreft :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...