Jump to content

NM Spesialfelt 2013


Arvmar

Recommended Posts

Då ser det ut til at eg kan få med meg første dag av NM Spesialfelt på Oppdal. Gledar meg til det eg reknar med blir eit svært godt arrangement også i år.

Denne evindelege premiediskusjonen der vaksne mannfolk synes dei får for lite i premiar synes eg er patetisk.

Om det skulle bli eit bra overskot til dei klubbane som gidd å arrangere, så er ingenting betre enn det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nøkkelen er å skaffe sponsorer, de fem våpnene som vi delte ut kom fra Børselars som ga bort gavekort på en spesialpistol, Winge våpen som ga to gavekort på en 686 og en 629 etter at vi selv kjøpte ett gavekort på en spesialrevolver hvor pengene kom fra en Rema 1000 butikk ;)

 

Videre kjøpte vi kniver fra Brusletto for ca 75000, dette var da etter at vi hadde fått en utrolig bra rabatt, det vil si at siste mann som fikk premie fikk en kniv til verdi ca 350-400 kr hvis en skulle kjøpt i butikk. Vi fikk også noen tusenlapper fra næringslivet som gikk til å kjøpe inn feks Tivoli DAB radio pluss mye annet, vi fikk også en del gavepremier som ble delt ut til de som kom på sølv og bronse i hver øvelse. Dette kom da i tillegg til kniv som alle fikk.

 

Det siste våpenet vi fikk ble loddet ut, dette ble gitt av Berhard Kvale fra Rafdal og Kvale våpen. Her gikk alle pengene til kreftsaken i sin helhet.

 

Så det er fullt mulig å gå i overskudd, men man må jobbe litt. Vi kjørte 100 kr fra hver skytter inn i premiepotten og kjøpte så premier for alt til rabatterte priser og ikke som andre gjør....priser det til maks pris og betaler 10% av summen og sier de har brukt 1/3.....har selv ett skyvelær fra Ørlandet priset til 475 kr samt 5m målebånd og puter og dyner til uhorvelige summer skal en tro arrangøren :)

 

Men gjør som dere vil, samme for meg....men kommer det noen drittpremier er det bedre å la vær å gi bort noe og ta alt selv, kall det en dugnad. Vi kommer å skyter uansett, men vær snill og ikke si at dere følger "reglene" og ruter 1/3 av startkontigent tilbake til skytterne, for mange av de kan faktisk regne ;)

 

Uansett, så lenge dere ikke koker grillpølsene kan det ikke gå galt ;)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle kjente og ukjente skyttere der ut. Litt gøy/trist og sitte og lese hva som er problemet når dere deltar på NM. For og ta premieringen først, personlig synes æ det er mer moro og få en deltaker premie fra klubber rundt i landet som arrangere NM. Fine minner synes æ, en gang fikk æ ei plast bøtte med såpe for å vaske bilen, æ synes kanskje ikke fult så mye om det men orket ikke og bruke tid og energi på å klage over det, livet er for kort til å bry sæ om sånn små ting. Plassen hvor æ fikk bøtta skal æ ikke nevne men hadde en liten mistanke om at det var noe sånt når en blir møt med en reklame fra Europris på størrelsen men et hus. Hi hi.

Æ var så heldig i fjor at æ fikk ha våpenkontrollen under spesial NM, en får da se mange fine våpen og snakke med utrolig mange trivelige skyttere. Og med hånda på hjerte æ hadde aldri trodd at så mange ble gla for deltakelse premien, en hadde skutt i 27 år og aldri fått noe. For mæ teller medaljene, om æ blir nr 4 eller 84 spiller ingen rolle. Men hvis æ ikke deltar og heller jobbe så har æ et overskudd på ca 16.000,- på ei NM uke. Da spiller det virkelig liten rolle om premien min på 25 plass er 41,- eller 91,-.

Men det som gjør mæ enda tristere er at det ikke blir samme løypa, æ håpet virkelig at det skulle bli samme løyp, for i fjor hadde æ litt flaks og traff noen vanskelig blinker, hadde løypa vært den samme hadde æ sluppet og skyte på de i år, for da hadde det jo allerede vært hull der. 

Men æ håpe mange vil delta på banketten, da uten diskusjon om premier men et sosialt samvær, kanskje vi er heldig med været og kan sitte ute rundt et bål. Trivelig og treffe dere uten våpen i hånda og da sjø. 

P.S I klubben hvor æ skyter (Støren pk) har vi i vinter gjort om litt på premieringen, vi tar 40,- kr pr start og premiere kun de under 21 år. Alle juniorer og ungdommer blir kjempe fornøyde. Vi må tenke på rekrutteringen også, vi er jo snart veteraner alle sammen inne sporten vår . 1/3 av medlemmene våre er damer, sånn da fikk æ sagt det også. 

 

Arild Inge Wollan

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at dette med premier er et litt "ømt" tema. Personlig ligger jeg så langt nede på listene at det ikke er tema :D

Oppdal i fjor var mitt første NM, en opplevelse å ta med seg videre. Kjempeflott anlegg og en funksjonærstab som sørget for at alt gikk på skinner. All ære til arrangøren/e.

Målet i år blir veldig enkelt: Gjøre det bedre enn i fjor :mrgreen:

 

Vedr. premier: Husker da fatter var aktiv i sporten, da var det krystall det gikk i... Moderen var IKKE veldig fornøyd. Askebeger på 2kilo og diverse andre blytunge gjenstander var ikke det mest populære som kom inn i heimen.

 

Nok snikksnakk, nå må det trenes !

Link to comment
Share on other sites

Bøtta fikk du nok hos oss på Mysen i 2008 den Karsken. Da jobba vi hardt med å tigge gavepremier, og trodde det var vel og bra, men til tross for utrolig mange timer med innsamling av premier, ble det misnøye.... Så på våre 2 neste NM (bane 2010, og felt 2011) kjørte vi 1/3 premiering med gavekort fra Petter. Og vi brukte 1/3, på krona etter tabellen, i tillegg til at vi delte ut deltagerdiplom som ble utrolig godt mottatt. Har sett andre "kopiere" deltakerdiplomen vår på senere NM og det er bare hyggelig, håper det blir er vane framover..

 

Men det jeg tror irriterte skytterne i fjor var at det ble sagt at det var gavekort med 1/3 premiering, men alle med litt sunn fornuft skjønte jo at det var langt mindre enn 1/3... Så det er jo ikkeno problem om man ikke sier 1/3, men sien at man bruker 1/4 eller 1/5 i stedet :winke1:

 

Men uansett gleder jeg meg til å besøke dere til sommern.. Blir garantert årets høydepunkt på skytefronten, og gleder meg til banketten :) HADDE KOMMET UANSETT OM DET IKKE VAR PREMIERING I DET HELE TATT :wink: Som jeg sa tideligere, løypa, funksjonærene, og spesielt våpenkontrollen var helt topp, hadde ikke klart å gjort det bedre selv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har selv arrangert ett spesialfelt NM med over 100 tusen i overskudd, og vi hadde premier til over 140 tusen på bordet på ca 700 deltakere, så hvorfor andre ikke klarer å tjene penger og samtidig gi noe tilbake til skytterne er jo merkelig, vi ga til og med bort 4 våpen...rettelse...5 våpen under vårt NM....

 

Rart det gitt, men det handler vel mer om hvor grådig man er...

 

K.

 

Om jeg ikke husker feil så hadde dere gratis kaffe og meget hyggelige priser i kiosken også. :D

Link to comment
Share on other sites

Kan årsaken til det store overskuddet ligge i de faktiske forhold, at man hadde en professionell pengemann til å holde orden på økonomien?

 

Det kan hende at de glade amatører trenger noen til å holde kontroll på finansene. Etter endel NM forskjellige steder så har jeg erfart at grunnlaget til overskudd ligger i

 

Planlegging, planlegging, planlegging. (og så holde seg milimeternøyaktig til den planen) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke for premienes skyld, bare så det er sagt, men når premiene er i et misforhold med påmeldingsavgiften, blir jeg ikke så fornøyd.

Når en påstår at en bruker 1/3 av påmeldingsavgiften til premiering og sannheten nok ligger rundt 10%, blir det feil i mine øyne.

Selv 1/3 er etter min mening for tamt.

Jeg hadde heller foretrukket å betale 100 kroner der ingenting gikk til pengepremier såfremt man var åpen om det.

Klart det koster å arrangere, spesielt et NM, men det er lov å være ærlige og edruelige.

Link to comment
Share on other sites

Enig...

 

Men jeg hadde kommet å skutt for 300.- uten premie også jeg, men da måtte de informert om det på forhånd. Det som gjøres nå av mange er å si de bruker tabellen men da med mindre enn 1/3 i retur til skytterne og det ikke greit, da føler man seg bare lurt....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Bromark og El Gringo...

 

 

Og om "byraacraten" mener at det er en "professjonell pengemann" som trengs for å få overskudd på et NM tyder det på at han aldri har vært med på å arrangere et NM.....

 

Det som trengs er en gjeng som ikke er redd for å stå på litt, og også tåler å få litt møkk på fingera.. Og til premieringa finnes det tabeller som sier hva hver skytter skal ha om man bruker 1/3 pengepremier. Man får også litt rabatt når man kjøper gavekort for 150-200 000,- og den rabatten er jo i prinsipp nok til å dekke deltagerpremien..

 

Men det den "profesjonelle pengemannen" sikkert er god på, er å trekke fra mest mulig fra premiepotten før premiene fordeles...........

Link to comment
Share on other sites

vil si en ting jeg. hvorfor klage å klage på noe så smått. er man på nm for på ta med seg en krone mer her å der eller er man der for å konkurere eller ha det hyggeli med mange kjente innen sporten vår. jeg er ikke akkurat den som ligger helt i toppen på nm men håper jo selvfølgelig å havne så langt opp som mulig :D greit nok om det sies en ting så må man gå etter det, om man underveis møter på motgang eller ting skjer som gjør at man må gjøre om for å få ting til å gå rundt så er det bare slik.

vil også legge til at jeg gleder meg til å møte alle kjente å ukjente igjen på nm men så skal jeg si en ting til :D jeg skal knuse alle på spes revolver i år med min nye .32 manurhin :D:P

eller skal du slå meg med din nye Karsken :)

Link to comment
Share on other sites

Tja æ skal no prøve å slå dæ + fler til Kimo. Håpe det er så store premier at æ ikke går i tap når æ må ta mæ fri ei uke da. :-) Men å si at du ikke ligger i toppen er jo å ikke fortelle hele sannheten da, synes tydelig å huske at du ble NM vinner i grov æ på Mysen .......

Link to comment
Share on other sites

Hintet du til noen spesiell Øyvind.

E stille å beskjeden æ i allefall.

Gleder meg kjempemassa til NM i år også.

Skal prøve å henge på i toppen med Manurhin MR32 i spesialrevolver og Manurhin shillouette i mag 1.

Heldigvis er jeg ikke avhengig av pengepremiene for å overleve (da hadde jeg sansynligvis hatt en annen kroppsfasong) :forvirra:

Men det er greit at når det først går godt så er premiene i stil med startkontigenten.

 

Gleder meg også til NM i Larvik der vi bare skal delta som skyttere og ikke arrangører.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det kan spøke for deltakelsen her i gården siden arrangøren har prioritert bankett foran skoleungdom.

Siden NM starter fredag i skoleåret må de fleste av oss reise allerede torsdag, noe som gjør at avslutningselevene gjerne må velge mellom skoleavslutning og NM.

Det sier seg selv at ungdommene vil delta på avslutningen etter 10 års skolegang før de spres for alle vinder.

 

Aaaaarghh..... :x

Måtte bare ha det ut av systemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

2.6.8 TERMINFESTING, PROGRAM OG INNBYDELSE

2.6.8.1 Norgesmesterskapene skal være angitt med tid og sted i terminlisten.

2.6.8.2 Fagkomiteen skal skriftlig oppgi dato for neste sesongs NM til kretsene innen fristen for anmeldelse fra klubb til krets. Jfr. punkt 1.4.1.

2.6.8.3 Arrangør skal i tillegg til å sende ut innbydelse senest to måneder før stevnedato, også sørge for at de samme opplysningene gjøres tilgjengelig på hjemmeside; enten på egen hjemmeside med link fra forbundets side, eller på forbundets side. Følgende opplysninger skal kunngjøres: Bane, skytetider, klasser, påmeldingsfrister, startkontingenter, premiering, herunder pokaler og vandrepokaler, samt navn, adresse, telefon og e-postadresse for påmeldinger og eventuelle forespørsler.

Link to comment
Share on other sites

Du får sette deg inn i regelverket da wheelgunner686 før du setter krav.

8.25.14.2

Feltløype i NM.

Programmet for feltløypa skal godkjennes av Fagkomité pistol.

Arrangør skal sørge for at feltløypa for NM blir forelagt fagkomité pistol for godkjenning senest 1 mnd før mesterskapet finner sted.

Søknaden skal inneholde opplysninger om avstander, skytetider, sky-testillinger, figurer og form på disse. Gjerne visuelt (tegning/foto).

Arrangøren skal sørge for at programmet gjøres tilgjengelig for delta-gende klubber/ lag senest 2 uker før NM, i form av skriv eller på ar-rangørens hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Du får sette deg inn i regelverket da wheelgunner686 før du setter krav.

Tror du skal lese litt nøyere, jeg har aldri påstått at løypa skulle vært publisert allerede, bare spurt etter NÅR den publiseres. Og om et av de tidligere innleggene innebar om den allerede skulle vært det.

 

Derimot har jeg svart på Ken Adams utsagn om at man ikke kan stille krav til arrangør fordi de er frivillige.

Link to comment
Share on other sites

Det er et utbredt fenomen her på Kammeret at man ikke sjekker reglementet, men heller svarer ut fra sviktende hukommelse eller ut fra hvordan man sjøl synes ting burde være. Og dersom man siterer reglementet for å motsi disse debattantene, preller det av som vann på den berømte gåsa. Det skal mer enn henvisninger og sitater til for disse gutta.

 

Og kan man tolke innlegget til en "motdebattant" på verst mulig måte, så gjør man det. Jada, jeg har gjort det sjøl og kan ikke garantere at det ikke vil gjenta seg.

 

Og når det gjelder NM-arrangører, skal vi være glade for at de fins. MEN vi skal også forvente at arrangementet blir så bra som et NM skal være. Det ideelle hadde vært hvis arrangørene sto i kø, så vi kunne få NM i alle landsdeler iht rulleringsplanen. Trønderne er flinke til å samarbeide med naboklubbene om å arrangere NM. Der tror jeg vi alle har noe å lære!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...