Jump to content

Links eller rechts, hva skyter du?


asylta

Skyter du links?  

185 members have voted

  1. 1. Skyter du links?

    • Ja, jeg skyter links (venstre)
      75
    • Nei, jeg skyter rechts (høyre)
      95
    • Jeg skyter like bra med begge (ambidextrous)
      15


Recommended Posts

Edit: Endret oversrkift i håp om at alle kunne svare. Dette da det vil føre til best statistikk ovenfor fordelingen mellom links og rechts.

Spent på resultatet, og den fordelingen kammermedlemmene har seg imellom.

 

Jeg skyter selv links, og lurer rett å slett på hvor mangen på dette forum som er det. Så kan vi samtidig slenge på en stemme for de som skyter like bra med begge, det er kanskje noen av de også.

 

Pr 15/3-2013 kl 11:30 er det 167 personer som har svart på spm., hvorav 43% svarer links.

 

For de som har kommentert på hvilke våpen de har i links er statistikken slik:

Browning X-Bolt : 2stk

Ruger M77: 4 stk

S&L Classic DL: 2 stk

S&L DL 97: 1 stk

S&L Victory: 1stk

Tikka T3: 2 stk

Savage GLV: 1 stk

Savage 16/116: 1 stk

Blaser R93: 4 stk

Blaser R8: 2 stk

Sauer 202: 3 stk

Sauer STR: 2 stk

Heym: 1 stk

Remington 700: 4 stk

Sabatti 90: 1 stk

CZ 452: 3 stk

Antonio Zolli: 1 stk

Varberger: 1 stk

Kongsberg: 1 stk

Blaser K95: 1 stk

Browning A-Bolt: 1 stk

 

Om noen av oss ville ha montert ny stokk fra KKC eller GRS er det kun 11 av 30 som kunne gjort det ettersom de lages kun til disse våpen pr idag:

GRS lager links stokk til: S&L Classic og Classic DL, Tikka T3, Sauer 202 og 200STR og Remington 700 BDL.

KKC lager links stokk til: Kongsberg 393/Lekelander 389, Remington 700, S&L Classic og M97-DL, Sauer 200STR og 202 og Tikka T3.

Av disse 39 våpen kan ca 15 stk få kjøpt seg en norksprodusert GRS eller KKC stokk.... Antallet som kan få seg en slik om riflene hadde vert rechts er ca: 36.

Om de altså gjør de (sannsynligivs) enkle grep med å frese links stokker av de modeller de alt har i rechts, kan de øke kundebasen med over det dobbelte bladt linksskyttere....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For de som skyter links, så kunne de kanskje også skrevet hvilke våpen det har. Da får vi jo samtidig en oversikt over de mest populære linksvåpen på markedet...

 

Selv har jeg:

Rifle: Browning X-Bolt Hunter i .308

Hagle: Beretta 686 Special med links kolbe, og rechts mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger m77mk2 30.06 med laminat stokk. Har fungert godt til hjortejakt i mange år..

 

I tillegg har jeg en Schultz & Larsen CLASSIC DL LINKS med GRS stokk, rifla er i kaliber 6,5x55. Super rifle, men litt for tung til hjortejakt i bratte vestlandslier (mener jeg).

Link to comment
Share on other sites

Er opprinnelig linksskytter, men grunnet dyrere og mindre utvalg, ble det rechtsrifle. Og da var jeg i gang med begge skuldre, og jo mer jeg skyter, desto mer hipp som happ blir skuldervalget. Skyter like dårlig uansett... Der det kan velges hvilken skulder som brukes, er skyting med maks avtrekkskontroll = links, og frihåndskyting der det å holde rolig føles viktigere enn maks kontroll på avtrekket = rechts. Men forskjellene blir altså mindre og mindre.

 

Også med hagla begynner det å hjelpe med rechtsskytinga, selvom jeg aldri har trent noe særlig på det. Økt håndtering av rifla fra "feil" skulder har faktisk hjulpet på haglefronten også, virker det som. I høst ble ca. 40 % av ærfuglene jeg skjøt, skutt rechts (jakter fra kajakk, og havner fuglen på feil side/flyr slik den ikke skal, er ikke bevegelsesmulighetene i kajakk så gode at det kan gjøres en helomvendig og skytes links. Dermed blir det rechts, litt uvant, men funker helt greit...).

 

Så jo, det finnes ubesluttsomme skyttere her, med tilnærmet likegylig skuldervalg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyter høyre, men er venstrehendt og har venstredominant øye. Kommer til å fortsette med høyrerifle, men skal prøve meg på venstre med hagle. Har akkurat solgt en eldre Fabarm 20/76 høyre og har kjøpt en eldre Beretta Urika halvauto i 20/76, med høyremekanisme. Denne er imidlertid nøytral i stokken og kan shimses i "alle" retninger. Har en eldre Sako .308, en eldre Brno Fox .222 og en nyere Remington 597 .22lr, alle høyrevarianter. Grunnen til at jeg skal prøve å bytte side med hagle er en rekke mystiske bom. Prøvde en tur på leirduebanen i fjor og traff like godt med venstre, selv om jeg aldri hadde skutt med hagle med venstre. Tok også storviltprøva stående med venstre og links Remington 700 .30-06 jeg aldri hadde skutt med, så det funker jo med rifle og venstre og. Men det blir for dyrt å bytte ut alt! Men jeg satte da kryss på alternativ 3!

Link to comment
Share on other sites

Links

 

Har nå blaser r93 links. Men har i flere år brukt rechts børser alt fra hagle til rifle, banebørse og jaktbørser. Klarer å skyte rechts men bruker altfor mye tid på å finne riktig stilling. Men det er helt luksus å endelig bruke links børse

Link to comment
Share on other sites

Links, jeg og.

 

Jeg er venstrehendt med venstre som ledeøye. Skyter links, men det meste annet er hipp som happ om jeg bruker høyre eller ventstre.

 

Hagla er en Benlli Vinci med venstreskims på stokken og snudd sikring. Ellers har jeg en Marlin 70P og en Winchester 9422, begge rechs som brukes links.

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert forstått det allerede, men en slik undersøkelse gir deg ikke god kunnskap om andel linksskyttere. Årsaken er at en som skyter links (og er en minoritet) vil ha større tilbøyelighet til å svare. Tenk deg en undersøkelse der du spør om leserne skyter med en eksklusiv, sjelden rifle (eks Sauer) de fleste som har slik rifle vil være nysgjerrige, og svare, mens få andre gidder å klikke.

 

Nå er det 50/50 i undersøkelsen din (ser bort fra de som skyter like bra m begge)

 

Om vi antar at de ca 10% av befolkninga som er venstrehendte skyter links, kan vi utfra 50/50 resultatet estimere at de som skyter links er omtrent 9 ganger så tilbøyelig til å svare som de som skyter rechts...det er ca 10% venstrehendte i befolkninga

 

Mvh C

 

Editert 15/3

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan stemme det, men det gir samtidig en pekepinn på hvor stort antallet er. Det beste hadde selvsagt vert å fått alle kammer medlemmer til å svare. Men jeg kan jo ikke tvinge folk til å trykke på en knapp... Det virker jo kanskje som om det kan være vanskelig for noen å bidra til å få en riktig statistikk, ettersom det pr nå er bare drøyt 80stk som har tatt et valg.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor mange medlemmer det er på kammeret. Men vil tro at antallet er såpass stort at vi kan si det er et representativt grunnlag. Altså ville andelen gått mot landsgjennomsnittet, altså ca 10%. Ser ingen grunn til at det er verken mer eller mindre venstrehendte blandt skyttere enn resten av landet.

 

Er links selv.

Blaser R93

Sauer 202 Jaktmatch

Beretta 686

Cz 452

TC Contender (unisex).

Link to comment
Share on other sites

Er høyrehendt og skyter vanligvis rechts, men har vent meg til å skyte links i noen situasjoner.

 

Lite relevant for sivil skyting, men en gang for lenge siden ble vi i TMBN opplært til å skyte venstrehendt ved runding av venstrehjørner i bygninger, for å kunne utnytte dekningen maksimalt og ikke eksponere kroppen mer enn nødvendig. Jeg har fortsatt med dette etter bytte til blå uniform, og skyter konsekvent venstrehendt med MP5 på de årlige godkjennings-øvelsene hvor man har "venstre barrikade". Litt utfordringer må man gi seg selv, det stjeler jo litt tid å veksle over fra høyre til venstre og tilbake men jeg føler likevel at jeg vinner noe på dette. Kan bytte side på halvannet til to sekunder, og får mye bedre utnyttelse av dekningen på denne måten.

 

Likevel kan jeg ikke krysse av for å skyte like bra med begge sider. Jeg treffer greit nok til praktisk bruk links, men får bedre samlinger rechts.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt i brukerlista over antall innlegg. Det er faktisk over 10 700 bruker som har ett eller null innlegg og har ikke sjekket hvor mange som har to til ti innlegg, så det er langt fra så mange som man skulle tro som er aktive brukere. En kan med andre ord ikke forvente så skremmende mange innlegg her. De fleste er med andre ord innom bare for å lese innlegg.

 

Nederst på forsiden står det også hvor mange som er på forumet til enhver tid, og det er sjelden over 200, og om mange bare er innom innimellom uten å legge inn noe svar, kan en ikke regne med så altfor mange innlegg. Over hundre som har lagt inn stemme, er faktisk ikke så ille likevel. Men jo flere jo bedre. :)

 

Tanken om å kanskje få stokkmakere, eller rifleprodusenter for den saks skyld, til å produsere mer linksstokker er kanskje ikke så dum. Om det virker, spørs jo. Vi snakker jo ikke om verdens største marked her. Det er jo litt frustrerende å se alle de flotte høyreriflene for så å se at de bare har èn variant i links, og da gjerne med begrenset kaliberutvalg. En blir unektelig litt "handikappet" her, og spesielt om det ikke kan skaffes en ønskelig stokk i links som passer uten voldsomme kostnader.

 

Feks kunne jeg gjerne tenkt meg en Browning X-bolt med syntstokk i .223 eller 7mm-08, men det finnes jo ikke. Da blir det den trauste trestokken som er alternativet. Er nok ikke så veldig interessert i verken GRS eller KKC, men heller fine syntstokker (har gått fra svoren trestokkmann til å se litt mer fordelene med syntstokk!).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nei, det stemmer ikke, og årsaken kan du lese i et innlegg jeg hadde lenger opp.

 

Du kan lage en lang rekke spørreundersøkelser som gir deg et skeivt bilde av virkeligheten. "Hvor mange av brukerne bor i Malvik" vil ssvis bli lest av alle fra Malvik men neppe av mange andre.

 

Mvh

C (statistiker av yrke :-)

Link to comment
Share on other sites

Det store spørsmålet er vel hvor mange av kammermedlemmene som er aktive her inne. Det har kanskje moderatorene en bedre oversikt over..? uansett så indikerer tråden at det er en del av de som er aktive her inne som er links skyttere.

Om det har seg slik at 10% skyter links, skal vi da anta at ca 730 personer har vert aktive på kammeret den siste måned. ettersom 73 personer har krysset av for links. Regner ikke med at alle de 19.000 + individuelle brukerne her faktisk er aktive. noen har vel endret epost, glemt passord og lagd nye profiler (som da ikke er blitt fanget opp og slettet av moderatorene. samt mange som har fått svar på sine spørsmål og glemt hele kammeret)

 

at det er links skyttere som er mest tilbøyelig til å svare, er kanskje sant. Men jeg mener uansett at undersøkelsen gir et inntrykk av at det på kammeret er en hel del aktivebrukere som skyter links. og kanskje mer enn man skulle tro.

Link to comment
Share on other sites

Svarene er på oppfordring fra tidligere førsteinlegg der jeg spesifikt ba om at links skyttere oppga våpentype for oversikt over de mest populære links rifler.

Dette fremgår forsåvidt i første innlegget fortsatt, der jeg påpeker hvor få linksvåpen som med letthet kan skaffe seg en norskprodusert jaktfeltstokk fra GRS eller kkc kontra rechts.

 

Har ingen problem med å skjønne at den tiltrekker seg links skyttere, og utifrå de prosentandeler chmeland oppga kan vi jo da anta at det er ca 730 brukere innom jevnlig. Forutsatt at 10% av skyttere er links og at 73 har svart det.

 

Forresten så har jeg litt problemer med å skjønne hvorfor en som ikke er links har vansker med å trykke på rechts knappen.... Er jo bare et spørsmål om hva man foretrekker, men det er vel for mye forlangt å bidra med et museklikk for statistisk verdi dessverre.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke noe i det jeg skriver som indirekte forteller at det er 730 brukere som er innom.

 

Du prøver å finne en sannsynlighet her, nemlig sannsynligheten for at en tilfeldig kammer-bruker skyter links.

 

Om alle var pliktoppfyllende og delte din interesse for emnet, og svarte, ville du funnet svaret.

 

Det er imidlertid to andre sannsynligheter som er ukjent, og som forstyrrer kraftig:

 

Sannsynligheten for at en som er links leser (og gidder å svare)

Sannsynligheten for at en som er rechts leser (og gidder å svare)

 

Om begge er 1 (100%) får du svaret du søker, og samtidig svar på hvor mange som er innom

Om begge er like (feks 1/10) finner du svaret men ikke hvor mange brukere som er innom

Problemet er at du ikke kjenner noen av dem. Men jeg vedder en krone på at den første er mange ganger større enn den andre, som jeg antydet 6-7-8 gangen.

 

C

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...