Jump to content

Feltklasser og faktorkrav.


helon

Recommended Posts

Skjønner ikke denne misunnelsen, ja man kan skaffe seg fordeler i felt.

Om man kjøper riktig våpen, tuner våpenet (obs! Betyr at man må lade selv). Og ellers tenker seg om.

Dette koster gjerne noen kroner, og som alltid koker alt ned til hva en prioriterer.

 

Om man er så bekymret for svært svake felt ladninger, så skal man være klar over at de ikke kommer uten sine bekymringer.

For å unngå kuler som står i pappen på 15m hold (også kjent som feil ladning). Trenger man kun å se til at minst ett hold pr løype er på minst 40m.

 

Men egentlig synes jeg at denne diskusjonen virker bunne i misunnelse, over andres prioriteringer.

Link to comment
Share on other sites

Hva er et feltvåpen ?

Hva er feltammo ?

 

Feltvåpen

Ett typisk feltvåpen kontra banevåpen tror jeg alle ser ulikhetene ved der banevåpen er bygd/konstruert for super presisjon med dertil egnet patronvalg som kal 22-32 og et hånds våpen. Feltvåpen er konstruert for to hånds og dertil kraftigere amo

Tror neppe vi får se politiet går med en GSP 22 eller 32 i hylsteret.

 

Feltamo

Da sier det seg selv hva felt amo er og en 38 fis detter igjennom her.

Link to comment
Share on other sites

Feltamo

Da sier det seg selv hva felt amo er og en 38 fis detter igjennom her.

Sier du det? Interessant.

 

Så vidt jeg vet er maks hold for felt (ikke 1S), 70m.

Derifra kan man elegant utlede at feltamo er all amo man klarer å penetrere pappen med på 70m hold. :wink:

 

Ingen fordel uten bakdeler, liten rekyl? = potet bane til 70m. Noe som betyr at de som stort sett gjør det godt har laborert frem ladninger som ligger ett sted i mellom ytterpunktene.

Man må huske at amoen skal gå godt i våpenet også, lite å vinne på svak amo om løpet ikke liker den.

 

Fordelen ligger ikke i svak amo som sådan (skyter selv med relavtiv hard feltladning, da jeg prioriterer kulebane), men i tunede våpen som har betydelig bedre avtrekk enn det som kommer fra fabrikk.

Og da kommer hjemmeladning som nissen på lasset.

Link to comment
Share on other sites

*ironimodus på* For å gjøre alt dønn likt kunne vi jo innføre partirevolveren og skyte med partiammo. Det ville sikkert bli gøy og heve sporten til nye høyder.*ironimodus av*

 

Det der er vel mer enn bare ironi, det ligger MYE sannhet i det. Med mindre vi standardiserte på ETT våpen (ala Sauer i DFS) i revolver, vil det alltid være mulighet for å kjøpe/tilegne seg fordeler.

 

Og, man ville uansett ha fordel av å lade selv, da man kan kan "tjune" avtrekket mye finere med myke Federal-hetter, en man kan med fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Men egentlig synes jeg at denne diskusjonen virker bunne i misunnelse, over andres prioriteringer.

 

+10

 

Når en tenker på hvor mye dette har diskutert her inne, er det ikke kommet noen nye faktorer inn i diskusjonen ennå.

 

De som lever i sin lille drømmeverden om at faktorkrav vil endre resultatlista, bør ta en titt på resultatlistene for 1r, mag1 og mag 2

Da vil de se at det stort sett er de samme 20 som er på topp av alle listene, selv med 3 forskjellige ammoklasser.

 

Merkelig, ikke sant :mrgreen:

- har i alle fall ingen ting med hvor meget disse trener eller er seriøse i sin sport :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at dere som svarer nå ikke har giddet å lese side 1 i tråden eller TS sitt innlegg?

Alle klasser med faktorkrav bør ha tilgjengelig fabrikkamo som holder kravet.

1 -Klasse Revolver bør få faktorkrav.

2 -Klasse Mag 1 har for høy faktor da mye fabrikkamo ikke holder kravet.

3- Mag 1-2 bør ha en max grense på kulevekt.

For sikkerhets skyld siterer jeg innlegget hvor TS etterspør FABRIKKAMMO som holder kravet til de forskjellige øvelsene.

Hvis disse "topp 10" eller "topp 20" ikke har noe problem uansett faktor på ladninger så hvorfor ikke innføre dette?

 

JEG skyter som nevnt kun for moroskyld men kan GJERNE tenke meg å delta sammen med toppskytterne våre uten å bli disket fordi jeg ikke lader selv!

Og jeg er neppe mye misunnelig Vingemutteren eller Brassy!

Link to comment
Share on other sites

Vel, til en viss grad kan jeg forstå et ønske om faktorkrav i revolver da poenget med faktorkravene i f.eks Mag1/Mag2 er at man skal ikke kunne kjøpe seg til bedre resultater (ihvertfall på ammofronten) ved at man ikke lader slik at det gjør mindre vondt å bli truffet av den ammoen kontra å bli skutt på med softgun.

 

Skal jeg være litt egoistisk her, så må gjerne faktorkravet i Mag1 bli høyere siden jeg allikevel må ha en ekstrem ladning i mitt Mag1 våpen :winke1:

 

Skal jeg være altruistisk her, så bør det gå an å handle hylleammo til samtlige øvelser som lovlig kan benyttes i skyting på butikken slik at ikke dette skal bli en sport for kun eliten med ræva full av penger.

Link to comment
Share on other sites

Nå tenker jeg ikke på den måten, men de som skyter såpass lite at det er billigere å kjøpe 10 pakker med *sett inn kaliber som koster 120-150kr pakka på xxl* for å skyte litt på treninger og delta på 2-3 stevner i året, enn å innvestere i skamdyrt ladeutstyr (ja, 3-4000,- kan man heller bruker på flere våpen :thumbup: )

Link to comment
Share on other sites

Det ble gjort en test for en stund siden og de fleste solgt over disk holder kravet i en 6" 357/44. Men det skal sies at noen var lave og kan hvis våpenet ikke er helt på nett ryke på faktoren. Men fagkomite mente at folk måtte teste og sørge for at ammunisjon brukt holder kravet evnt lade selv....

 

Uenig kan man være, men det hjelper lite å kjempe 1 mot røkla....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at vi lader er vel for å få billigere ammo.... Må vel i såfall være de med "ræva full av penger" som kan kjøpe hylleammo
Nix, det er høst sannsynlig grunnen til at DU lader selv.

Trener og skyter du mye kan det være penger å hente men det koster MEG ikke mange kronene å delta på et revolverfeltstevne:

405114 Magtech .38 SPL 158GR LRN kr: 2,16 pr skudd

405115 Magtech .357 MAG 158 GR FMJ Flat 3,11 pr skudd

Prisene er hentet fra Magne Landrøs' prisliste.

Jeg har overhode ikke "ræva full" av penger. Utrolig skuffende at Johansen og Bromark er i fronten for å anbefale folk å lade selv eller gi f**n i å skyte!

Det er tross alt vi 'listefyllet' som betaler for premiene de får!

Link to comment
Share on other sites

Hadde du gidde å tatt hue ut fra ett visst sted og fulgt med i timen Woff så ser du hvor teit innlegget ditt er.....

 

Hvem sto å la frem ett forslag for fagkomite for to år siden om å senke kravene i Mag pga at det var flere typer som var i grenseland? Var det deg? Har vel aldri sett deg delta på noe slikt, stor i kjeften kan en være hjemme i sin egen stue, men ute blant folk bør man vite hva man snakker om.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk. Joda, jeg husker det selvsagt. Var bare litt deppa over innstillingen:

Uenig kan man være, men det hjelper lite å kjempe 1 mot røkla....
Betyr det at du fortsatt skyter hjemmeladd ammo som ikke holder faktorkravet? :lol: (NOEN kaller akkurat det juks!)

Som sagt før: Jeg deltar kun fordi jeg stortrives med å skyte! Jeg har overhode ingenting mot at 'racere' gjør omtrent det de kan for å vinne! Bruk gjerne titusner på våpen og mer på ammo for min skyld. Jeg har ingen ambisjoner om å true deg eller andre på listetoppen.

(Ikke har jeg råd til det heller!) :roll:

Jeg har derimot råd til å kjøpe noen få esker med .357 fabrikk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som aldri har ladet så mye som en eneste patron selv. Skyter fabrikk i .32, 9mm, 357 og .44 men ser ikke problemet. Koster litt mer men funker bra. .38 er vel den eneste jeg får en skytterkollega til å lade til meg....

 

Uansett handler det lite om ammo eller våpen, min 357 koster bare litt iver 5000 og den holder da til greie plasseringer. Det samme med min .44, så begynn å tren mer og klag mindre så kommer resultatene også skal du se.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

:) Da er vi jo nesten enige da! Joda jeg vet at hvis jeg klager mindre så får jeg nok trent mye mer! Jeg kunne jo bare kutte ut å klage her på kammeret og ta en tur på utebana og forbedret mine ferdigheter litt.

Men siden jeg er litt makelig anlagt liker jeg at det er lyst nok til å se blinken og ikke minst varmt nok til å hæle (http://vgd.no/samfunn/spraak/tema/845793/tittel/aa-haele). Bak tastaturet er det iallefall HETT nok av og til! :D Artig å være en mot røpla av og til!

Beklager at jeg har ertet enkelte her. Minner om at TS skrev dette:

Alle klasser med faktorkrav bør ha tilgjengelig fabrikkamo som holder kravet.

1 -Klasse Revolver bør få faktorkrav.

2 -Klasse Mag 1 har for høy faktor da mye fabrikkamo ikke holder kravet.

3- Mag 1-2 bør ha en max grense på kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at vi lader er vel for å få billigere ammo.... Må vel i såfall være de med "ræva full av penger" som kan kjøpe hylleammo

Selv om jeg nok sparer litt på å lade selv, er den viktigste grunnen til at jeg lader 9mm og .38 spec at jeg vil ha ammo som jeg VET smeller hver gang. Jeg tviler på at jeg er aleine om det.

Link to comment
Share on other sites

Skal en prøve å dra noen konklusjoner etter en del innlegg nå så blir det at det er mye ulike meninger om det meste.

 

Hva med en slik enkel løsning:

 

1-Fin (kal- 22) banevåpen tilpasset felt 5 skudd med innersoner.

2-Grov (kal- 32) banevåpen tilpasset felt 5 skudd med innersoner.

3-Revolver - kaliber over 32 (ingen faktor)og til den største kaliber. 6 skudd uten innersoner.

4-Pistol - kaliber over 32 (ingen faktor)og til den største kaliber. 6 skudd uten innersoner.

5- Mag 1-2 som nå.

6- SP – SR som nå.

 

En 10 sekunders standplass vil nå gi:

Banevåpnene det de ønsker 5 skudd, bedre tid med innersoner.

Feltvåpnene 6 skudd, hurtighet er prioritert og uten innersoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter nok mest fin- og grovfelt (fordi det hender jeg må velge bort noen søndager på todagersstevner) men jeg har aldri ønsket meg 5 skudd på felten. Selv for meg som skyter FAS funker det greit med 6 skudd. Og det gir arrangør mulighet for å bruke flere mål samtidig som flere skudd medfører at løypa skille ørlite grann bedre.

 

Men nå må jeg innrømme at jeg er en av dem som synes felten er OK som den er, selv om jeg savner dårligste hånd.

 

Kravene til faktor og skjefteutforming på militærpistol har jeg ingen problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter nok mest fin- og grovfelt (fordi det hender jeg må velge bort noen søndager på todagersstevner) men jeg har aldri ønsket meg 5 skudd på felten. Selv for meg som skyter FAS funker det greit med 6 skudd. Og det gir arrangør mulighet for å bruke flere mål samtidig som flere skudd medfører at løypa skille ørlite grann bedre.

 

Men nå må jeg innrømme at jeg er en av dem som synes felten er OK som den er, selv om jeg savner dårligste hånd.

 

Kravene til faktor og skjefteutforming på militærpistol har jeg ingen problemer med.

 

Ja det er mange innfallsvinkler en kan se om hvordan felt ønskes kan være, fra ytterpunktene av felt som en forlengende arm av bane og til og gjør felt til en så særegen gren der det vil være to ulike egenskaper som kreves.

Baneskytteren ønsker å videreføre sin presisjonsskyting med dertil spesifikke våpen, stående BH, 5 skudd og små mål og greie tider.

Feltskytteren ønsker å fremme sine formål med spesifikke våpen, hurtighet, bevegelse, BH, DH, stå, ligg, kne, sittende Osv.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg du generaliserer vel mye. De fleste vil nok kalle meg baneskytter. Jeg vil ALLTID prioritere et banestevne foran et feltstevne (men nå bor jeg jo i Nord-Norge, så det hender aldri at det er 2 stevner innen rekkevidde samme helg) og jeg drar på bane-NM stort sett hvert år mens jeg aldri drar på felt-NM. Når man bare har tid og penger til ett NM om sommeren er det valget enkelt for meg.

 

Likevel er jeg helt klar på at felt er felt! Når jeg drar på et feltstevne så gjør jeg det fordi jeg har lyst til å oppleve noe annet enn presisjonsskyting. Derfor ønsker også jeg at felt skal skille seg markert fra baneskyting. Så gi meg store figurer og dårlig tid, med litt hjertebank og adrenalin! Fallfigurer og tippere? Enda bedre!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fordelen med å lade svakere patroner til revolverfelt er sterkt overdreven. Patroner på fabrikknivå er rimelig milde i rekylen uansett. Man får også fabrikkpatroner som har ganske myke tennhetter slik at de går av i en tunet revolver med noe mildere fjærer.

 

Skal du kjøpe deg fordeler går det an å bruke mye penger på selve våpenet. Dette gjør skyttere som er seriøse på å få best mulig plassering i toppen. Slik som i all annen sport forøvrig.

 

For middels skyttere som jeg og de fleste andre er så er denne fordelen neglisjerbar.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste hadde vel vært å bruke mere fallfigurer slik at ladninger som bare sier "poff" mister poeng når de ikke faller?!?! Selv liker jeg litt faktor, bruker PPC-ladningene mine til alle skytegrener hvor jeg bruker revolver og de smeller litt mere enn bare "poff" samt at kulene går gjennom pappen på 50 yards.

 

Til de som vil ha mildere rekyl, skaff en tyngre revolver da vel... Blir liksom litt sånn baneskyting i felten, det neste er vel at noen stiller i sånn "rifledress" på feltøvelser, sånn stiv dress som man ser på landskytterstevnet. Noen vil alltid prøve å finne lure løsninger for å få ett eller to mere poeng. Lages det nytt reglamang, så vil det garantert være noen som finner smutthull....

 

Skyt mer, og diskuter enda mer! Kammeret.no er en morsom plass å diskutere!

Link to comment
Share on other sites

Blir liksom litt sånn baneskyting i felten, det neste er vel at noen stiller i sånn "rifledress" på feltøvelser, sånn stiv dress som man ser på landskytterstevnet. Noen vil alltid prøve å finne lure løsninger for å få ett eller to mere poeng. Lages det nytt reglamang, så vil det garantert være noen som finner smutthull...!

 

Mener jeg har lest i reglementet til feltskytinga at det ikke er tilatt med noe støttende bekledning, så skytterjakke har du ikke kommet langt med!

Link to comment
Share on other sites

jeg sier det enkelt jeg. la nå krava være slik de er. vi har ett helt annet problem her i norge. vi bør få opp ferdighetene til hver enkelt skytter i stede for å se på regler som kan få alle inn på samme bane å eventuelt gjøre det vanskeligere for andre.

slik jeg har forstått det så er det ikke annet enn skyttern som bestemmer om hvor skuddet skal stå. er det hardt ladet\ svakt ladet spiller ingen stor rolle. løfter du våpnet, sikter å gjør ett korekt avtrekk, om det er lett eller tungt så står skuddet akkurat der du vil det skal stå.

greit nok jeg er enig i at man bør kunne kjøpe butikk ammo som er lovlig i alle klasser, men det må jo være en feil de som satte første krava skulle tatt på seg å fikset.

ingen er like her i verden. en er født god til å skyte, andre ikke. men som jeg selv har erfart er du god nok å har dagen så trenger du ikke å ha det beste våpnet eller den beste ammon for å gå til topps :D man kan klare det med de dårligste å :D

Link to comment
Share on other sites

jeg trives utmerket med gjeldende regler og kan ikke se nødvendighet av endring da dette neppe vil gjøre noen forskjell,obs jeg lader for at det er en intresse dette medfører ikke noen besparlse jeg skyter bare litt mere

 

Ja det er ikke noe galt med dagens regler og trengs ikke endres.

 

Bare skyttere som har problemer med å tilpasse seg gjeldende regler og akseptere at verden er ikke slik JEG vil den skal være :mrgreen:

 

Dette med faktor i revolverfelten føler jeg er ferdig diskutert her inne for lang tid nå :D

 

Hvorfor skal fabrikkammo være rettningsgivende for hva som skal være gjeldende faktorkrav i magnumklasser ?

 

Da bør kanskje det samme være gjeldende for militærfeltklassen, dvs vi må da heve faktorkravet til 140 der :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i tråden spurte jeg om noen visste grunnen til at .32 ikke er tillatt i revolverfelt.

Jeg spurte i denne tråden fordi trådtittelen begynner med "Feltklasser.."

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har flere bekjente som har revolvere i .32 og de (jeg også) har litt problem med å skjønne hvorfor det ikke er et tillatt kaliber i revolverfelt.

Om årsaken er at den skulle gi noe skytemessig fordel angående rekyl så burde det være faktor på revolverfelt er (som tidligere nevnt) min mening..

 

Med andre ord så er ikke årsaken til at jeg syns det er greit med faktor fordi jeg ikke gidder lade selv, men fordi jeg ikke helt ser noen sammenheng i kaliberbegrensingen på revolverfelt... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er så mange ting i regelverket som kunne vært endra, men da blir det lissom bare å endre for endringens skyld.. Jeg har selv foreslått og fått gjennom et par endringer, men dette er ting som forenkler stevnearrangering, og fremmer muligheten for mere skyting for ungdommen :winke1: Småpirk som faktor, kaliber, og klasser er det umulig å bli å gjøre alle til lags uansett, så det er vel bra som det er.....

 

Og det viktigste er etter min mening å ikke komme med flere regler enn nødvendig. Jo flere regler om faktorkrav, klasser,våpen, ammunisjon, funksjoneringsfeil osv jo mere blir det å forholde seg til for oss som faktisk gidder å arrangere stevner.

 

Og når det gjelder lading/kjøpeammo er det forholdsvis greit syns jeg, om du ikke gidder eller har mulighet til å lade selv, er det jo kaliber .22 - .32 - 9mm å velge i som rimelig og god kjøpeammo... Ønsker man å skyte revolver, mag 1 og mag 2 må man bare innse at man må lade for å få optimal ammo... Sånn er det da med all annen sport også, man må finne seg i å tilpasse seg, og ikke prøve å tilpasse sporten så den passer for alle, for det er umulig... Kan lissom ikke forlange å kunne vinne formel-1 med ei gammel boble heller :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...