Jump to content

Feltklasser og faktorkrav.


helon

Recommended Posts

Alle klasser med faktorkrav bør ha tilgjengelig fabrikkamo som holder kravet.

 

1 -Klasse Revolver bør få faktorkrav.

2 -Klasse Mag 1 har for høy faktor da mye fabrikkamo ikke holder kravet.

3- Mag 1-2 bør ha en max grense på kulevekt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1: Uenig, det er ikke absolutt alle som bruker revolvere som ville tålt alle slags ladninger.,

2: Absolutt enig.

3: Uenig, men kommer an på hva du tenker på.

 

Ellers synes jeg at faktorkravene burde settes i forhold til hva fabrikkammo flest sin faktor ligger på, for å gjøre det enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Revolver klassen ville da kunne bli mer omfangsrik med bruk av alle tilgjengelige revolverkalibere 45-44 -38 om kravet hadde hvert satt til faktor som fanget dem alle.

Dagens fritak for krav blir da totalt dominert av 38 fisen da det er et hav opp til de andre.

 

Mag 1 må ned til nivå fabrikk amo om ikke må alle være hjemme ladere og slik skal det ikke være.

 

Mag 2 bør ha max kulevekt. Her kan det oppleves å se en stakkar med 5 tommer og 245 grains kule mot 10 tommer 310 grain, dette er rått parti da første er en Heavy sak og sistnevnte knapt er magnum. (Løpslender bør mulig også vurderes da 10 tommer knapt lages lenger fra fabrikk)

 

Det bygges og lader til alle fordeler, malen burde kanskje være tilnærmet noe mer fabrikk våpen og amo.

Link to comment
Share on other sites

Revolverfelt bør standardiseres til kun kal .38 og ha faktorkrav omtrent som militærfelt.

 

Mag 1 bør kun være .357 M. Faktorkrav bør være som ved standard fabrikkammo.

 

Mag 2 bør kun være .44 M. Faktorkrav bør være som ved standard fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Revolverfelt bør standardiseres til kun kal .38 og ha faktorkrav omtrent som militærfelt.

 

Prøv å kronografer en fabrikk 38 WC, den holder ikke kravet til mil felt.

 

Det er vel den originale 38 ladningen til sportsskyting med revolver :mrgreen:

 

Da blir det helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Revolver burde hatt faktorkrav vist man skal diskutere

hvorvidt reglemanget skal medvirke til at man skal konkurere

på tilnærmet like forhold og vansklighetsgrad.

 

I dag så er Reveloverfelt, Spes Rev og Spes Pistol litt

sånn "leke og morro konkuranse". I revolver lader man seg til medaljer

sammenlignet med en som står og skyter fabrikk ammo. Man behøver

ikke ha mye fantasi for å forstå at dette ikke er i nærheten

av å vere like forhold som er styrt av reglemanget, men forholdene

er styrt av at skytteren selv må velge om han skal begynne og

lade og trimme avtrekk for å konkurere ut fra dem fordeler

dette har i konkuranseøyemed.

 

I spes rev og spes pistol er det omtrent det samme. Vil man ha

optimale fordelaktige forhold, så må skytteren kjøpe .22. Når

reglemanget innefor desse klassene tillater bruk fra .22 til 45 acp

så er det vel ikke så mye å diskutere hva som gir best

vinner odds. Her er det litt synsing om dette med svake ladninger på

38 vs. tungt avtrekk på 22, men saken er jo at dem som står på pallen

er dem som skyter 22 og gjør riktige avtrekk.

 

I begge tilfeller ovenfor, så er skytterens ambisjonsnivå styrt

av invisteringen, og ikke ut fra at reglemanget prøver å tilnærme

like vansklighetsgrader på ammo innefor samme klasse.

 

Dette med faktor eller ikke, er egentlig 2 diskusjoner.

1) Skal faktor kravet vere er virkemiddel i reglemanget for å tilstrebe

like konkuranseforhold ?

 

2) Ønsker man bevist å ha såkalte 'frie klasser' der det er skytterens

egne ambisjoner og invistering i utstyr som er avgjørende for hvorvidt

man konkurerer tilnærmet like forhold.

 

Det som er meg fortalt er at man bevist ønsker en slik fri klasse, og

da er det bare å invistere riktigt så blir forholdene utjevnet. Gjør du

ikke det, så ikke klag om du havner nede på resultatlistene.

 

Mill + Mag1 + Mag2:

Regelverket prøver å tilstrebe like konkuranseforhold og vansklighetsgrad

på ammunisjon, men ikke på utstyr. Mag 1 tilater vel alt fra 357 til 10mm auto

bare kravet holdes. Mag 2 tilater jo 44 mag til 500 S&W.

Men tross alt.....minimumsenergien som ammoen skal yte er fastsatt i regelverket.

 

Rev + Spes Rev + spes Pistol:

Skytterens invistering av utstyr (ladeutstyr og kalibere) styrer tilnærmingen

mot den mest optimale konkuranse situasjon, og dem som da har "riktigt" utstyr

konkurerer på tilnærmet lik vansklighetsgrad. Kjøp en supertrimmet revolver

og bruk ladninger som såvidt forlater løpet, og du står nærmere pallen en

en som må ta rekylen fra fabrikk ammo og dra avtrekk som er flere kilo.

 

Jeg ville ikke hatt noe imot om faktor kravet på revolver ble satt til det

som er Fabrikk wadcutter nivå. Da kunne man seriøst si at 2 stykker med en

6" 686 har tilnærmet seg mye i det å konkurere med samme vansklighetsgrad,

og den type ammo er også da tilgjengelig for alle. Men jeg forstår også at

man ønsker å ha det slik som det er, for det er endel av hele trivselsbildet

i denne sporten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man ikke burde ha altfor mange tekniske regler rundt denne skytingen, da folk flest som skyter i en klubb type "for moro skyld" har null peiling på hva "faktorkrav" osv er når det snakkes om det og gjør at vedkommende blir altfor forvirret til å ville stille opp på konkurranser osv for å ikke virke som en idiot. Ja, jeg vet at reglene er til for å beskytte den uerfarne skytteren på konkurranser :lol: som ikke kjenner til hvert bidige triks for å komme høyere på listen.

 

Det som blir nevnt her i tråden, angående en fri klasse, så hadde det vært særdeles artig i feltløypa. Man kan gjøre "hva man vil" på våpenet og ammo, inkl. kikkert/rødpunkt sikter osv.

Link to comment
Share on other sites

"Revolver burde hatt faktorkrav vist man skal diskutere

hvorvidt reglemanget skal medvirke til at man skal konkurere

på tilnærmet like forhold og vansklighetsgrad."

 

Dette er jo et møst innenfor alle former for konkurranse og må selvsagt også etterstrebes her.

 

"I dag så er Reveloverfelt, Spes Rev og Spes Pistol litt

sånn "leke og morro konkuranse"

 

Enig i at SP-SR er en litt spesiell klasse da den er ment for å fange alt som ligger i skuffer og skap og derfor 5 skudd, er vel greit som det er.

 

"1) Skal faktor kravet vere er virkemiddel i reglemanget for å tilstrebe

like konkuranseforhold ?"

 

Selvsagt.

 

"Mill + Mag1 + Mag2:

Regelverket prøver å tilstrebe like konkuranseforhold og vansklighetsgrad

på ammunisjon, men ikke på utstyr. Mag 1 tilater vel alt fra 357 til 10mm auto

bare kravet holdes. Mag 2 tilater jo 44 mag til 500 S&W.

Men tross alt.....minimumsenergien som ammoen skal yte er fastsatt i regelverket."

 

Men er for høy i Mag 1

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, jeg sendte inn forslag om å senke kravet i Magnum 1 og 2 etter forslag fra skyttere i mitt distrikt, men dette ble nedstemt av fagkomite.....

 

Men 7 April velges det ny fagkomite så det er vel håp om at vi til høsten kan diskutere alt det vi har jobbet med i de siste 10 år ennå en gang ;)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det med faktorkrav i revolverfelt har vært diskutert opp og ned her inne før, men etter min mening er det reinspikka tøv med faktor.

For det første trenger vi ikke enda flere regler å forholde oss til.

For det andre vil krav om faktor slå uheldig ut for de som stiller med lette standardvåpen rett ut av eska kontra de som skyter med tunge spesialbygg, herunder undertegnede.

Jeg er altså en av de som ville få et overtak på en del av mine konkurrenter dersom man hadde et faktorkrav, og det synes jeg er urimelig.

Alle (som gidder) kan lade snille ladninger, men alle har ikke mulighet til å skaffe seg dyre spesialbygg.

Link to comment
Share on other sites

Men alle bør kunne kjøpe fabrikkamo og være på lik linje med resten.

Det er de ikke uansett så lenge andre skreddersyr ammo og våpen.

Skreddersydd ammo går best.

Skreddersydd ammo til skreddersydd våpen går aller best.

*ironimodus på* For å gjøre alt dønn likt kunne vi jo innføre partirevolveren og skyte med partiammo. Det ville sikkert bli gøy og heve sporten til nye høyder.*ironimodus av*

Om folk har muligheten og valgfriheten til å tilpasse våpen og ammunisjon som de selv liker best, vil det være interessant for flest mulig.

At latingene som ikke gidder ladingen skal pådytte alle andre bruk fabrikkammo eller tilsvarende er veldig urimelig.

Link to comment
Share on other sites

At latingene som ikke gidder ladingen skal pådytte alle andre bruk fabrikkammo eller tilsvarende er veldig urimelig.

 

Du misser litt nå, det er ikke snakk om å pådytte alle andre fabrikkamo men å gi alle en mulighet til å kunne kjøpe fabrikk og ikke stille med handikap om faktor hadde hvert satt i revolverklassen og de som vil lade (som de fleste) gjør selvsagt det. Med faktor i denne klasse vil tilnærmingen til også andre kalibere som 45LK/ACP-44SP kunne bli mer aktuelle kalibere i denne klassen. I dag faller disse helt utenfor envær klasse.

Link to comment
Share on other sites

......og en ting til, skal man skyte magnum, ja så må man regne med at det smeller litt da :winke1:

 

......og man må kanskje regne med å lade litt også, eller så får man holde seg til de andre 6 klassene hvor fabrikkskudd fungerer utmerket :winke1::winke1:

 

.....og skulle noe vært endra så kunne man økt faktor på mag 2 til 300++

 

Hurra! En som jeg er enig med! Med det samme synes jeg man kunne heise faktorkravet i både mag 1 og 2 og la det være som det er i revolver! På den måten slipper vi fisladninger i magnumklassene slik det er i dag. De som ikke vill skyte ordentlig magnumladninger eller som ikke lader selv kan la være og skyte i revolverklassen:-)

Link to comment
Share on other sites

*ironimodus på* For å gjøre alt dønn likt kunne vi jo innføre partirevolveren og skyte med partiammo. Det ville sikkert bli gøy og heve sporten til nye høyder.*ironimodus av*

Det har jeg prøvd. I den tida jeg var HV-mann og dro på militært NM. Alle skjøt med Glock med godkjent innmat, og alle skjøt med militær ammo. Og vet du hva som skjedde? Bestemann (P. Bratli) vant uansett!

 

Og når det gjelder en eventuell ny fagkomite: Dersom ingen stiller til valg, blir foreslått, får stemmer, så skjer det ingen endring. Jeg ville nok ha satset mine penger på at fagkomiteen kommer til å bestå forholdsvis uendret.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvem som vant, så var iallefall konkuranseforholdene like, og det er vel det denne debatten dreier seg om.

 

Nå er jeg ikke noe tilhenger av å gå til slike ekstreme forhold. Det er en gylden middelvei. Men "Reglemanget"

burde vere medvirkende til å utjevne ulikhetene, og da er det jo en god start å sette en felles fakter

krav der det er muligt.

 

Kan godt hende Mag1 bør senkes litt for å minke risiko på ugyldig ammo, og det kan godt hende Revolver burde

vært innført med noe som lå litt under wadcutter nivå.

 

Men......som jeg ble fortalt engang.........man skjermet Revolver klassen for dette med faktor krav fordi man bevist

ønsket å ha en 'lekeklasse' (som bunner ut i at mange har lading som endel av hobbyen). Og det er også greit, men

da må man skjære gjennom og si at det skal vere slik, eller så kommer desse diskusjonene med jevne mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. såvitt skal det vare forskjell på magnumklassene og de andre, det sier vel navnet magnum.

Er dagens kjøpemagnum ammo så lavt ladet enn det den var fra begynnelsen når kalibern kom på markedet? Hvem satte faktorkravene og hvorfor havnet dem på de nivåene dem er i dag i M1 og M2?

Var det kjøpeammo å få kjøpt som holdt kravene den gangen? Eller var klassene fra begynnelsen tenkt kun for dem som lader selv?

Link to comment
Share on other sites

.........Hmm.. såvitt skal det vare forskjell på magnumklassene og de andre, det sier vel navnet magnum.......

Dette er det ingen som er uenig i og er heller ikke endel av diskusjon, så la oss ikke spore av. Tilbake til trådstarters spørsmål:

 

1 -Klasse Revolver bør få faktorkrav.

2 -Klasse Mag 1 har for høy faktor da mye fabrikkamo ikke holder kravet.

3- Mag 1-2 bør ha en max grense på kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Faktor krav på revolverfelt er faktisk litt dumt. Det vil bare ende hvilke kalibre folk bruker. Sier man F.eks 120 i fkator, er det en smal sak å lade en 200 gr 44 kule i ei .44 special hylse til 602 f/s og ha både lav rekyl og lite smell. Det blir bare dyrere.... Joda, jeg skulle ønske det var et fornuftiog krav - men da får man helelr skyte PPC.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er et fåtall som orker å gå den veien bare for å få litt større hull i skiva, men at

det er muligt å gjøre det slik er nok tilfelle.

 

Hvor mange er det som eksempelvis gjør tilsvarende med 45 acp i militærfelt ?......noe få

kanskje lader lette kuler og bytter på fjærer for å få ting til å funke, men det er unntakene

og ikke regelen. I pistol så er det jo mekanikken som tilslutt setter begrensingen hvor

mye ned man kan lade ned en 45 acp før den bare slutter å virke. Det er 9mm som dominerer.

 

Ble det faktor krav i revolver, så tror jeg likevel 38 ville bli foretrykket selv om det teknisk er

muligt å bruke en 44 spesial. Jeg vet hekller ikke hva faktor 38 wadcutter ammo ligger på, men det

er nok noe lavere en 120 vil jeg tro, og om det er hensiktsmessigt med en 44 spes blir jo

da noe som kan diskuteres.

 

Men at det er et poeng å ta med i diskusjonen selfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, og du vil få betraktlig lavere rekyl med en 240 gr SWC en med en tilsvarende faktor ladningen i 38

(Faktro, er i det hele tatt en litt dustete måte å regne -energi- på)

 

Eksempel vis kan jeg kaste en lett bowlingkule på noen og glatt få 120 i faktor, uten at de dævver av den grunn...

 

Eneste veien rundt det er så sette krav om fabrikk standard, slik det er gjort i PPC

Link to comment
Share on other sites

Faktor krav på revolverfelt er faktisk litt dumt.

?Dumt? Greit at de fleste regler rundt skyting er 'dumme' men det er vel en grunn?

Her blir man IKKE enig om at .38 revolver bør være så svake at de så vidt klarer å bryte pappskiva på 15 meter mens Mag1 MÅ være så kraftig at dette ekskluderer alle som ikke har tid / råd eller muligheter til å lade selv..

Dette har ingenting med SMELLET å gjøre som flere snakker om. Dette har veldig mye å gjøre med den enkelte skytters muligheter og økonomi. :roll:

JEG synes det er ufattelig dumt at jeg må stille med et handikap i .38 ettersom jeg skyter fabrikk..

JEG synes det er utrolig dumt at jeg kan bli disket når jeg skyter ammo i .357 magnum fabrikk..

Skal flere av skyteprogrammene kun være for de som lader ammoen selv?

:D Men det er jo gøy å skyte da!

Link to comment
Share on other sites

Og det p lade selv gir stort sett fordeler i alle skyesporter
Men skal det være en FORUTSETNING for å delta i skytesporten at du lader selv? Nå vet jeg ikke om så mange som har blitt disket for for lav faktor i magnum men det kan sikkert andre svare på. :P Heldigvis for meg så holder jeg meg godt nede på resultatlistene og blir sjeldent utsatt for kontroll i feltløypa! 8)

Og de dustene som sprenger sine våpen grunnet feillading har alltid bare seg selv å takke! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen mener vel at en .38 som knapt nok går gjennom pappen - har distansert seg fra "termen" feltskyting.

Det er vel årsaken til at faktor er tema - år etter år (?).

 

Og jeg er èn av de noen :wink:

 

Men "komitèer og råd" - har skrevet ned hvordan det skal være!

 

Så da så :!:

 

Ikke lenge igjen før feltsesongen nå :thumbup: - både med og uten kuler som går gjennom pappen :lol:

 

Men innen da - har egne ladninger med faktor over 60 - penetrert både skinn og bein i Afrika :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Men "komitèer og råd" - har skrevet ned hvordan det skal være!

Tror disse diskusjonene innen grenen feltskyting og dens reglement vil fortsette med småjusteringer i evig tid om ikke det opprettes en egen separat feltkomite under NSF. Mye handler om «hvor vi vil videre med grenen felt» og bare da ville vi få et godt svar på dette om noen som brenner for og har en genuin interesse for nettopp felt en gang ville fått sin egen feltkomite.

 

En ting er i hvert fall sikkert, slappe fise 38 ladninger har ikke noe å gjøre i felt. Den som vil skyte slikt kan heller velge fin eller grov. Felt bør bygge på feltvåpen og dertil amo såpass særegent bør felt være at den ikke passer in her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...