Jump to content

Alt salg av Ruger SR-22 er stanset


Lindskog

Recommended Posts

selv POD ville nok finne den morsom.

Da er det i det minste noen som ler.

 

Jeg synes vi går mot et nesten Kafka-eske forhold slik jeg tolker de siste signalene. Men fordi det har gått så sakte har vi rukket å venne oss til det, som en frosk som ikke hopper ut av gryta om en bare skrur opp varmen sakte nok. I et halvt århundre hadde vi 50-100'000 mann med maskingevær i heimen, og selv om det var noen (kanskje for mange) tragiske hendelser var det ikke slik at gatene var røde av blod. Allerede for 8 år siden klarte en seniorrådgiver i POD å beskrive et halvautomatisk salonggevær som et verstingvåpen. Hva har skjedd?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 309
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@istmus: Dersom DN mente utseende da de skrev "militær karakter", hvorfor står det da intet om utseende i rundskrivet der de forklarer begrepet? Dersom man hadde forholdt seg til nevnte rundskriv, ville kriteriene være (etter dagens standard) faste og fine (Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder også modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked.) Og selv om jeg gjerne skulle sett ditt scenario om at funksjon blir det avgjørende for lovlighet til jakt, har jeg mer tro på at jeg i min levetid får oppleve at mennesket helt slutter å bite seg selv i kinnet under spising...

Link to comment
Share on other sites

EM:Men fordi det har gått så sakte har vi rukket å venne oss til det. He, ja, vi vil bli vant til ev. nye innstramminger også, det kan bli noen sure forumdebatter fremover er jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen på SR22 og alle andre våpen til jakt, er forbud mot å bruke de på jakt med mer enn 10 skuddmagasin i.

 

Nesten ingen "sivile" vil se forskjell på ett hvilket som helst "svart?" våpen, enten det er hel, halv, eller ikke auto i det hele. Dette burde gutta hos POD og DN vite.

 

Det folk ser og reagerer på, er om jaktbørsa har ett langt bananmagasin stikkende ut. Ett slikt magasin kjenner de igjen fra tusenvis av filmer, det betyr "maskingevær".

Ved å redusere maks magasinkapasitet ved bruk til jakt, kommer man seg elegant rundt problemstillingen, og folk kan få ha tingene sine så tactikole de vil når de plinker og trener. Og samtidig ha de ned dresset med ett standard original magasin ved jaktbruk (vi har vel uansett ikke lov til å lade med mer enn tre skudd på jakt uansett med 1/2 auto).

 

Dette er slik jeg bruker min 10-22, standard magasinet i ved jakt og når jeg forflytter meg, 25sk bananmag i når familien skal kose seg i fjæra med felles skyteorgie.

 

Appropo min 10-22.

Jeg har en Boyds stokk på rifla mi, med standard magasin er det ingen som reagerer hverken hjemme i hagen med naboer, eller på DFS trening for å skyte den inn. Drar jeg frem 25sk bananmagasinene, skjer det noe med de rundt. Plutselig er rifla fryktelig interessant, og komentarer og spørsmål kommer. At rifla har ligget fremfor nesen deres uten mag i timesvis ser ikke ut til å spille noen rolle, i det øyeblikket bananmagasinet settes i skjer det rett og slett noe med folk (Elsk hat faktoren kommer frem, og en ser fort hvem som er hva).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det hele vingemutteren . Og ja, det skjer noe følelsemessig med store magasiner, de kjenner alle igjen. Av disse liker jeg best de som har lyst til å prøve. Jeg kan ikke se at vi trenger noe nye reguleringer i det hele tatt, kansje tydeliggjøre de vi har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd for at frittstående pistolgrep også er en slik visuell markør som gir "menigmannn" en krigsvåpen assosiasjon., i tilegg til stort magasin. Og regelverket er ullent, til tross for fler forsøk på opprydding.

Viktig å huske at vi her inne er blodnerdene på dette området. skal vi bedrive kamp for å beskytte skytterbevegelsen i norge, er det essensielt at vi også husker at vi er et bitte, bitte lite mindretall. Det er ikke så eenkelt for alle andre, som det er for oss å se forskjell på ting, blant annet.

 

Som et ekesempel: Jeg avholdt en gang et sikkerhets / Introduksjins kurs til CAS i SWS forbudet Halveis ut i teorien innså jeg at ikke alle deltageren faktisk viste noe så "opplagt" som forskjellen på en singleaction og en Doubleaction revolver. -Og det er det som er normalt!-

Link to comment
Share on other sites

Og det er ikke så lenge siden jeg holdt ett kurs, der en del deltagere ikke hadde noen reell forståelse av hvordan patroner kom seg fra magasinet, og inn i kammeret... Greit å vite.... Men lett å glemme at det kan fremstå som litt uforståelig og komplisert.

Men det er ikke normalt å vite, og da er det ikke så rart at Gjørv kommisjonen kan konkludere med at man kan få automatisk ild ved å bytte magasin

Link to comment
Share on other sites

visuell markør som gir "menigmannn" en krigsvåpen assosiasjon

Her er mye av problemet, vi har godtatt betingelsene uten å stille spørsmål. Vi legger hele tiden til grunn at det er mannen i gata som mener så mye om krigsvåpen, men er det virkelig tilfelle? Det eneste jeg vet med noen grad av sikkerhet er at andre jegere og skyttere mener veldig mye om dette, hva om vi bare driver og beskytter oss selv fra vår egen trangsynthet?

Link to comment
Share on other sites

mitt intrykk er abolutt at alt annet en "elg børse, salong og dobbeltløpet hagle" er mer og mer uglesett.

Jeg opplever det stikk motsatte. Terskelen for kommentarer er betydelig flyttet de siste årene. Folk, både skyttere og andre tilpasser hele tiden sitt bilde av "ei rifle" til de de opplever og ser.

 

Etter Hassels logikk skal vi forby disse riflene under her?

 

Harald-Stenvaag.png

 

dsc_1027-kopi.jpg

 

AICS-1.jpg

 

tubegun%20013.jpg

 

fortner%20junior.jpg

 

Eller er inntrykket først og fremst et av brukeren, og ikke så mye våpnet? Eller er det fargen?

 

Da jeg gav uttrykk for at jeg hadde lyst på et luftvåpen ala det "Gyda" over her holder, så fikk jeg klar beskjed (på Chatten) om at man i Norge ikke har bruk for luftrifler som ser ut som angrepsrifler, og at disse burde være forbudt.

Trangsynthet er den verste synsfeilen!

 

Skal effektive, moderne våpen være forbeholdt konkurranse, eller skal de være lov til jakt også? Det tok nestn 100 år fra Kragen kom, til forbudet mot magasin på reinsjakt ble opphevet - vil Hassel at pistolgrep, løst magasin, og andre utseende faktorer skal være forbudt i 100 år og så er det greit?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her ser vi at erfaringene spriker, jeg opplever at størrelse, vekt og slike basale egenskaper er vel så imponerende for folk uten noe forhold til våpen.

 

Vi kan heller ikke se bort fra at holdningene til folk er et resultat av en langvarig kampanje fra forvaltningen selv, hvordan tror du debatten etter 22/7 hadde gått om den offisielle holdningen hadde vært at utseende ikke påvirker våpenets egenskaper og at norske jegere og skyttere ikke utgjør noen trussel mot befolkningen?

 

Jeg vet det er vanskelig å komme med en enkel konklusjon, men jeg synes i det minste vi skal vurdere muligheten for av vi selv har vært med på å skape de holdningene vi nå sliter med.

Link to comment
Share on other sites

M67

Ingen av de våpna du har avbildet gior noen spesiel "krigsvåpen" assosiajson (kanksje med untak av den grønne "snaiper rifla"

Forlvøvrig har jeg intetn øsnke o noen forbud, som jeg kjenner til.

 

Når jeg referer til "folket i gata" så tenker jeg på de fleste jeg komemr i kontakt med som barneskolelærer, og i forbindelse med annen fritidsaktivitet en skyting.(NB jeg bor på lanet, og skytterlagsmedlemskap er vanlig) Men det er en god del jegerer også (deriblandt min far) som overhode ikke ser noe poeng med pistoler og halvautovåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det at de ikke ser noe poeng i pistoler og halvautovåpen, skyldes utelukkende at de ikke selv driver med konkurranseskyting (kun jakt) og er så egoistisk anlagt at de ikke evner å tenke at andre, som driver med denne idretten, kan ha behov.

 

Jeg syns det er en falitterklæring fra samfunnet at vi lar navlebeskuende fjols diktere reglene våre, men slik er det nå engang, når man har valgt politisk ledelse som er nærmest eget ståsted.

 

Kanskje, hvis man klarte få banket inn i huet på lusekoftebærerne at moderne ergonomi og maskinering av metall fører til bedre presisjon, som igjen reduserer sannsynligheta for at man påfører et dyr unødvendig lidelse, akseptnivået ville gått noe opp?

 

//Svein

 

p.s. beklager at postingen over er noe mer snarky enn jeg normalt skriver. Har ikke helt dagen.

Link to comment
Share on other sites

Men det er en god del jegerer også (deriblandt min far) som overhode ikke ser noe poeng med pistoler og halvautovåpen.

 

Nettopp. Folk blir jo fremdeles uglesett enkelte steder pga lyddemper, og bare prøv å ta treningskudd med en AR15... Vi kan ikke forvente at hverken forvaltning eller mannen i gata skal ha et mer objektivt syn på våpen enn vi selv har. Vi er nå i ferd med å havne på et nivå hvor salonggevær kan bli sett på som militære verstingvåpen, hvem har egentlig skylden for det? ABB, bokstavkjeks-gjengene, TV eller valnøtt-og-vadmel-mafiaen?

 

Jeg har opplevd at folk som kjenner på en revolver for første gang utbryter "Dæven, kan du drepe noen med denne?" med et snev av spenning og fascinasjon, og da snakker vi om pasifister som aldri har gjort en flue fortred. Når jeg forklarer at det ikke er noe jeg synes er interessant eller underholdende å tenke på, at dette er et konkurranseredskap som skal behandles med respekt blir det veldig fort kjedelig. Jeg får heller ikke mange spørsmål om å bli med på banen for å prøve, kanskje nettopp fordi jeg er ganske traust og kjedelig ovenfor ikke-skyttere. Vi skyttere kan alltids dra på banen og leke oss med å spyle ammo etter dritt og ingenting, men det gjør jeg ikke med vanlige folk. Først må folk lære seg å se på våpen med respekt, "lek" kommer senere.

 

Så ingen av mine venner og bekjente bryr seg stort om hva jeg har av våpen, de kjenner meg såpass godt at de vet at jeg ikke flyr rundt med en gønner på lomma eller fantaserer om å leke skarpskytter i et klokketårn. Og slik har nok de aller fleste her inne det. Vi må bare lære oss å innse at folk flest ikke er så forskjellige fra oss selv.

 

La meg spørre følgende spørsmål: Hvor mange her inne føler at de kunne hatt en AR15 i hjemmet uten å utgjøre noen trussel mot folk? Er det i det hele tatt noen som føler at de greit kan ha en mauser men at en AR15 ville gjort de farlige for omgivelsene? Og hvor mange føler at en halvauto ville gjort de til en mindre ansvarlig jeger? Jeg kjenner ikke en eneste person som tror de ville begynt med bajasskyting i skauen om de hadde en halvauto, så hvorfor skulle det være et problem i andres hender? Kan vi ikke ha litt mer tillit til våre medmennesker? Hvis vi tror at alle andre er idioter som ikke burde ha våpen burde vi ikke bli forbauset over at de tenker det samme om oss.

Link to comment
Share on other sites

Det er to arenaer og to agendaer her.

 

Det ene er den store fæle opinionen, befolkningen som ikke skyter, og som i stor grad formes av media.

 

En eldre dame jeg kjenner er mitt favoritteksempel på opinion - hun hører kun om våpen gjennom overskrifter i media. Da har noen skutt noen, alt er fælt og hun er klinkende klar på at alle våpen bør forbys, jakt er uansett dyrplageri og bør forbys det og. Hun ser ikke på skiskyting.

 

De som eventuelt gjør det ser f.eks. dette

978x.jpg

neuner-magdalena-interview-514.jpg

 

Dette våpenet vil de da forbinde med noe positivt, og det vil aldri bli forbudt

skiskyttervpen.jpg

 

Jeg overlater til den enkelte å se på hvordan balansen i media er når det kommer til våpen - er det mest positiv eller negativ omtale? Har denne balansen noe med våpenet? eller har det noe med hva det har blitt brukt til, og hvem som har brukt det? Hva kan vi gjøre med det?

 

Det andre arenaen er den uutømmelige trangsyntheten til skyttere. Jeg har ikke bruk for hverken hagler (særlig ikke halvautomatiske), pistoler, AR15 eller Ruger SR-22....

Men jeg begriper at dersom det er enkelt for noen å forby disse - så er det like enkelt å forby de våpnene jeg bryr meg om å ha

Hvis jeg sørger for å få forbudt alt jeg ikke liker, og alle andre gjorde det samme - så ble det forbanna lite som var lov. De som ikke forstår det kaller jeg trangsynte i denne sammenhengen. Og vi kan ikke holde på sånn.

 

Derfor forsvarer jeg de jeg listet. En eller annen anbefalte "splitt og hersk" som taktikk for å overvinne en motstander - men dette klarer skytterene så fantastisk bra selv, "jeg har ikke lyst på en SR-22, bare forby den" - kan man si med ordene "har ikke et aktverdig formål", og høres seriøs ut.

 

Det det uansett koker ned til er omdømme og rekuttering. Min oppfordring til alle er at dere idag skal gå ut gjøre noe aktivt for å gi skyttersporten et mer positivt omdømme. I morra skal dere gjøre noe aktivt for å rekruttere en skytter - og slik fortsetter vi annenhver dag, ad infinitum.

Jeg har allerede gjort noe for å gjøre sporten kjent på en positiv måte idag, og senere idag skal jeg se om jeg kan bidra til rekruttering.

Disse tingene er garantert MYE mer effektive enn å sitte og surmule: ut og jobb!

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Flotte innlegg Erlend og M67.

 

Hvis det er noen som ikke tør å ha en selvladerrifle i skapet i frykt for at de selv skal gå amok med den, da synes jeg vel helst at de skal levere inn den gamle Mauseren også, sånn i tilfelle.

 

Jeg trenger ikke en bil som kan kjøre i mer enn 100 km/t, ihvertfall ikke mer enn 120 km/t. Det gjør jo ingen andre heller, så da kan vi jo like godt forby det. Eller? Så fort man nevner andre ting enn våpen så virker det som folk ser poenget, men når det gjelder våpen, ja da er bare det jeg driver med viktig.

Link to comment
Share on other sites

skal vi bedrive kamp for å beskytte skytterbevegelsen i norge, er det essensielt at vi også husker at vi er et bitte, bitte lite mindretall.

 

 

Dette er mer eller mindre ditt mantra Hassel, "vi er et bitte, bitte lite mindretall".

 

Vi er da for pokker ikke så små, 486 082 registrerte våpeneiere pr 24. november 2011, kanskje noen flere i dag. Som jeg har sagt før, bare AP og FRP hadde flere stemmer ved siste stortingsvalg.

 

486 082 våpeneiere betyr vel noe sånt som +- 1 million familier, og da er vi raskt på vei mot halvparten av alle stemmeberettigede i dette landet. Jakt og skyting er antallmessig den nest største idretten i Norges land, bare slått av futtbollen, men faktisk foran "nasjonalsporten" ski. "Kapital" hevdet i en artikkel en gang at når det gjelder skihopping hadde Norge en bakke pr. aktiv utøver, det var vel noe slikt som 150 stk. Jeg tviler på at lengdeløp på skøyter er større en praktiskskytterne, så du burde egentlig slutte å stå med lua i hånden og messe om hvor små og ubetydelige vi er.

 

Jeg ønsker meg at du endrer fra en "liten ubetydelig minoritet" til "en meget stor og viktig idrettsbevegelse."

 

Ellers er jeg jo stort sett enig med deg da :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev vel at vi er et bitte, bitte lite gruppe som ser forskjell på .22 ar'er og full size børser osv

Hvis du ser denne forskjellen så klart, hvorfor jobber du da så hardt for å se ting fra motstanderenes ståsted? Tror du DET vil få de til å endre syn? Skal man møte tåpelige og irrasjonelle meninger med dyp forståelse og overbærenhet eller er det kanskje på tide å si at det er tullete?

 

Å diskutere "militært utseende" på et salonggevær havner på samme nivå som å diskutere racer-utseende på moped. Tenk om noen skulle tro at en 16-åring kjører rundt på en R-sykkel med 150HK? Hvor skal denne farsen egentlig ende?

Link to comment
Share on other sites

Celine+Goberville+Olympics+Day+2+Shooting+13tQFE9OPbOl.jpg

Fransk halvauto-/ konkurranseskytter. Avbildet med 10m redskap, C Goberville

Olena+Kostevych+Olympics+Day+5+Shooting+CxsKAQE5R0Bl.jpg

Halvautogrenen SP (.22 1/2-auto finpistol) 2012 London OL Bronsjemedalje, O Kostevych

_61964578_149622438-kimjangmi.jpg

Halvautogrenen SP (.22 1/2-auto finpistol) 2012 London OL Gullmedalje, Kim Jang-Mi

 

"Ingen" som har hørt om disse, vettu.

Men "våpenlignende gjenstander", "det vitne mente kunne se ut som en pistol eller våpengjenstand", det, det, kan vi lese om...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg forstått det slik at våpen av militær karrakter ikke er det samme som at våpenet ser taktiskt ut...

(men jeg har missforstått et og annet før)

Regelen er vel i seg selv deffinert at våpen produsert FOR militært bruk ikke godkjennes.

(Mauseren forblir en liten kuriositet i denne regelen?)

Ruger 10/22 er laget for det sivile markedet, og ferdig med det.

Hva man setter på av plast, har lite med FAKTA å gjøre, den er fremdeles laget for det sivile marketdet, uavhengig av om en milits kjøper inn et parti sivile våpen.....

Jeg kunne glatt ha hatt en slik kråkeknekker som SR-22.

 

Men er det noe nytt her?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok raskt akkurat det som vil være resultatet... "folk flest" henveder seg til eksperten, i dette tilfellet DirNat, og er eneig i det de sier.

Men det er jo i og for seg sant det Dir nat sier, om sine begrunnelser. Det vil ikek si at det en "riktig" avgjørelse, men den stemmer nå med begrunnelsen.

Link to comment
Share on other sites

Den høres logisk ut, men jeg har opplevd nok overraskelser i min korte tid til at jeg tar sånne oppleste og vedtatte sannheter med en klype salt skepsis.

 

At "sivilister" ikke ser forskjell på jaktvåpen og "krigsvåpen" har jeg ingen problemer med å tro på. At den magiske grensen går der som DN sier, er jeg mer skeptisk til (ref. blant annet reverigg-tråden, mye der som glatt kunne passert som snajper-våpen).

At "sivilister" som ikke ser forskjell på jaktvåpen og krigsvåpen automatisk tror at samtlige norske jegere er gerilja-soldater, tror jeg ikke uten videre. Problemet er mer hvorvidt man i det hele tatt vet at det foregår jakt i landet, vi så jo hysteriet ved jaktstart i 2011...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har fått ut av min kommunikasjon med DirNat og POD så langt er at DN sier de forholder seg til POD's liste over godkjente jaktrifler, og POD sier de forholder seg til hva DN har godkjent.

 

Har dere tatt noen stilling til hva som kom først, høna eller egget? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

POD og DN er begge gode kompiser når det gjelder våpen, såpass vet vi allerede. Problemet er at begge har store friheter til å synse etter mer eller mindre egendefinerte kriterier, og da kan en ikke forvente stort mer. Mitt inntrykk av Kripos er bedre, de står for den tekniske undersøkelsen mtp ombygging til helauto etc, og har så lange jeg har fått med meg gjort den jobben relativt nøkternt og objektivt selv om de ved ett tilfelle skal ha klart å få en AR-klone til å gå helauto ved bytte lower :?

Link to comment
Share on other sites

Uansett er problemstillingen avvist av JD

Ser slik ut, så vi kan glemme det poenget. Kripos er ikke feilfrie, deres vurdering av US M1 er også litt drøy siden det krever maskinering og deler som ikke er lett å få tak på. Men det virker likevel som om de er mer objektive i deres vurdering av våpen enn POD og DN. Kanskje de skulle overtatt hele godkjenningsbiten?

Link to comment
Share on other sites

.. Har hørt fra troverdig hold, at i alle fall en .22 topp til sivil AR går på en militær 416k lower.... Men at den da ikke gikk fullauto..

 

Militære HK'er har samme pinnegemometrien som sivile og militære amerikanere, så den veien er det ingen hinder (bortsett fra .22'en som kun vil fungere på semi, hvis man ikke putter i en autotrip som er tilpasset settet/upperen i tillegg).

 

Sivilutgaven fra HK er den som avviker fra standarden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...