Jump to content

Rifle for Svalbard


welrod

Recommended Posts

Hei

 

Planlegger tur til Svalbard neste år. Trenger råd om rifle. Det enkleste er jo selvfølgelig å leie en mauser, men man er jo våpen interessert........

Er en Marlin 1894 i 357mag OK? 357 mag regnes som litt beskjedent fra revolver, men hastighet øker jo betraktelig i rifle.... Har en win 1894 i 30-30, men den er litt klønete å adskille for fly frakt.

Link to comment
Share on other sites

Hej :!:

 

Detta var ett hett diskussionsämne i Sluttstykke kom jag ihåg. "NiclasFoto" som bodde där kom med många förslag(Vad har skett med honom förresten :?::? ).

Efter många diskussioner kom man fram till att en rostfri Ruger M77 i 30-06 var ett fint vapen,tyckte de ja....

Personligen så tycker jag att det måste väl vara ett av världens tråkigaste och styggaste vapen och är man vapenintresserad så är väl inte det någon stor "hit". Funktionellt är det säkert,men inte speciellt roligt är det. :(

Jag "ordinerar" följande till Dig: En Blaser R 93 Professional i 9,3x62,toppad med ett Zeiss Victory Varipoint 1,5-6x42 med riktmedel "0". Så kan Du rustad både för längre håll och "close combat" på isbjörn,något jag absolut inte hoppas att Du får uppleva... :wink:

Laddning :?: Jag hade personligen skjutit in med fabriksladdad 18,5 g Norma Oryx. 8)

 

Good Luck :!::)

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 med en god allroundkikkert montert høres bra ut!

 

Når det gjelder Blaser, så bør du helller gå for et våpen du kan stole på. Blaser er vel mer ei motebørse for Bærum-jegere som har sett for mye filmer av danske jegere på rådyrjakt.

 

Hvis du skal bygge børse har du all verdens mulighet til å komponere noe virkelig solid og bra, men hvis du er mer ute etter fabrikkrifle villle jeg søkt meg rundt etter en brukt Sako 75ss. Cz550 og Ruger to andre gode og rimeligere alternativer, men som ofte trenger litt justering av børsemaker før de er klare til bruk!

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 med en god allroundkikkert montert høres bra ut!

 

Når det gjelder Blaser, så bør du helller gå for et våpen du kan stole på. Blaser er vel mer ei motebørse for Bærum-jegere som har sett for mye filmer av danske jegere på rådyrjakt.

 

Hvis du skal bygge børse har du all verdens mulighet til å komponere noe virkelig solid og bra, men hvis du er mer ute etter fabrikkrifle villle jeg søkt meg rundt etter en brukt Sako 75ss. Cz550 og Ruger to andre gode og rimeligere alternativer, men som ofte trenger litt justering av børsemaker før de er klare til bruk!

 

:lol::lol: Det var en rolig teori Du har om R 93 ägare :!::D

Känner inte riktigt igen mig där,då jag är en svensk bonnpojk :!::D

Du syftar säkert på Hunters Video med Erik Pedersen & Co... :wink:

Men jag hade gått på en "Bærumrifle" jag...det är det som isbjörnen vill ha... :D

Link to comment
Share on other sites

Måtte provosere litt, bra du tar det med et smil :D

 

Er riktignok skeptisk på plastmagasinet og sikringsløsningen til Blaser i kulde, samt opererering av bolt med med skitt og lort i på våpenet... Balanse og presisjon er riktignok veldig bra på Blaser, men det er vel ikke dette man legger til grunn hvis man skal ha med seg ei bruksrifle for alle slags forhold til Svalbard?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri vært på Svalbard på slikt vis at bevæpning har vært nødvendig (men har da sett isbjørn på rimelig nært hold i Svea og i Singapore, digre dyr :shock: ) men om det er isbjørnforsvar som er hensikten trenger en vel ikke kikkertsikte og fancy rifle? En tørrpusset HV-mauser med fullt magasin eller en Rem870 fyllt med slugs ser jeg for meg som et mer realistisk verktøy?

Link to comment
Share on other sites

Velg nå ikke en hagle. Rifle er det aller beste. Eneste grunnen til å velge hagle er at du kan putte alle slags "non leathal" ammo i den. Dvs gummikuler og en hel masse lyd, lys og røykeffekter som brukes til å skremme dyr. (Har sett dette på Animal Planet!). Dette er er nok ikke aktuellt med mindre du er på søppelfyllinga i Longyerbyen.

 

Er du på ekspidisjon, der isødet i selv er en større fare enn bjørnen velger, mange en eller annen revolver pga vekt og størrelse.

 

Ellers må jeg si at i slike diskusjoner er det nesten som det er et ønske å kunne komme for nært bjørnen som avgjør valg våpen. Ikke basisk trygghet, eller turglede.

Link to comment
Share on other sites

en rostfri Ruger M77 i 30-06 var ett fint vapen,tyckte de ja....

Personligen så tycker jag att det måste väl vara ett av världens tråkigaste och styggaste vapen och är man vapenintresserad så är väl inte det någon stor "hit". Funktionellt är det säkert,men inte speciellt roligt är det. :(

Tastes differ. Hvis jeg står i fare for å ende opp som bamsemums, velger jeg "funktionellt säkert" heller enn "speciellt roligt". Hver gang 8) Derfor ville jeg også -- uten egen erfaring fra Svalbard -- sterkt vurdert åpne sikter, f.eks. et godt gammeldags jaktdiopter, istedenfor optikk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Planlegger tur til Svalbard neste år. Trenger råd om rifle. Det enkleste er jo selvfølgelig å leie en mauser, men man er jo våpen interessert........

Er en Marlin 1894 i 357mag OK? 357 mag regnes som litt beskjedent fra revolver, men hastighet øker jo betraktelig i rifle.... Har en win 1894 i 30-30, men den er litt klønete å adskille for fly frakt.

 

Mye tøft stasj man kan dra med seg på tur, men jeg ville nå spurt meg selv hva som er hensikten med turen...

 

Er hensikten å se tøffest ut i Longyearbyens gater?

Er hensikten flest mulig nærkontakt med bjørn?

Er hensikten jakt? I såfall på hva?

Er hensikten fiske, foto, toppturer..ja hva skal du der? Så velger man bevæpning etter det...

 

Personlig har jeg ikke noen erfaring med svalbard, og heller ikke med isbjørn. Men jeg har en del turerfaring, og en del meninger om hva som er mest hensiktsmessig for meg!

 

Og personlig ville jeg ikke brukt masse penger på et fancy våpen med ditto kikkert, skal man være ute på tur i ukesvis får utstyret tøffere behandling enn om man skal på en liten helgetur.

En revolver er kjekk å se på og lett å bære, men jeg skyter mye masse bedre med ett tohåndsvåpen, og i ei kritisk situasjon tror jeg ikke at jeg hadde vært i stand til å sette presise skudd med en. Så ei kort lett og hendig rifle i rustfritt og laminat påskrudd åpne sikter, gjerne i 308win, tror jeg ville blitt mitt valg om jeg skulle på svalbardtur.

Eventuelt ei hagle med slugg, kanskje ikke det mest effektive men det er jo til forsvar og ikke til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk vært på svalbard! To vintre, var masse på tur, mest med scooter som transport, men også ski og til fots.

 

Jeg hadde ei gammal rifle 30.06 jeg ikke var redd for å ødelegge, og kikkerten skrudde jeg straks av. Det er to grunner til at jeg ikke ville ha kikkerten på, den ene er at på kalde dager, så dugger det og fryser og du kan ikke se gjennom det, dette skjer når du puster eller når du beveger deg meldom kald og varm luft, ut og inn av hytte / telt for dobesøk etc. Den andre grunnen, som også er grunnen til å velge ei rifle du ikke er redd for er at våpenet får mye misshandling, det oppfattes fort som en dum kjepp som bare er i veien og behandles deretter, men den må allikevel være med, vedlikeholdes og funksjonere hver gang!

 

Når jeg skulle på rein- eller seljakt, tok jeg fram gobørsa i 6,5 og med kikkert.

 

Jeg ville gjort det på samme vis igjen, 30.06 med jernsikter, mauser med sidemontert bærereim er faktisk bedre å bære, og det er stort sett bæring børsa brukes til. Så kan du heller la lystene dine får spillerom på jaktbørsa.

Link to comment
Share on other sites

en rostfri Ruger M77 i 30-06 var ett fint vapen,tyckte de ja....

Personligen så tycker jag att det måste väl vara ett av världens tråkigaste och styggaste vapen och är man vapenintresserad så är väl inte det någon stor "hit". Funktionellt är det säkert,men inte speciellt roligt är det. :(

Tastes differ. Hvis jeg står i fare for å ende opp som bamsemums, velger jeg "funktionellt säkert" heller enn "speciellt roligt". Hver gang 8) Derfor ville jeg også -- uten egen erfaring fra Svalbard -- sterkt vurdert åpne sikter, f.eks. et godt gammeldags jaktdiopter, istedenfor optikk.

 

 

Så Du menar att en R 93a inte är speciellt säker.... :?::?

Och sen får Du komma ihåg att inte alla skjuter lika bra med en gammal rallamikkbössa med jaktdiopter kontra en modern,välbalanserad studsare med modern optik för skott på varierande håll. Killen var ju vapenintresserad och en Ruger M77 är ingen hit om man är det. Och man får absolut inte både "i pose och sekk" om man anskaffar en sådan. Funktionell är den säkert men en satans tråkigare bössa skall man leta efter... :roll:

Men som sagt,det är min mening. Smaken är som baken delad. Och jag skulle inte tvivla att ta med mig en R93 Professional med optiken jag tidigare nämnt,om jag skulle dit :!::)

Link to comment
Share on other sites

Valg av våpen kan avgjøres av mange ting bla. bruksområde, våpenets egenskaper, følelser eller en kombinasjon av dette.

Det er litt avhengig av når på året du kommer, hvor lenge du skal være og hva du skal gjøre.

Skal du kun kjøre scooter er det mindre problematisk med en tung rifle enn hvis du skal gå i ukesvis på beina.

Ved et eventuellt bjørnemøte, skal du ta vare på kun deg selv eller flere?

UNIS og Norsk Polarinstitutt bruker synt. ruger 77 i kaliber 30-06.

 

Jeg startet en tråd på Sluttstykket om dette for et år siden.

Da jeg flyttet opp hit var noen av mine kriterier for riflevalg:

-åpne sikter

-uten løst magasin

-velprøvd mekanisme som fungerer under "alle" forhold

-ikke for tung

-sikring som låser sluttstykket

 

Rådene fra den gang gikk mest på å kjøpe en mauser og få en børsemaker til å gå over den før avreise.

Jeg hadde nok kjøpt en mauser til kr 1000,- og brukt den hadde ikke vært for at jeg skyter links.

Jeg kjøpte derfor laminat Ruger77, kaliber 308W til kånå og 30-06 til meg (links versjonen kommer kun med lang kasse, ellers hadde det blitt 308 på meg også)

En av disse er med oss hver gang vi beveger oss utenfor sivilisasjonen, men det har ikke vært nødvendig å bruke dem til selvforsvar. Så de bæres mest rundt.

 

Det er mange forskjellige våpen i bruk her oppe, rifle, hagle, bøylerifle og revolver.

Jeg ønsker nå å skaffe meg en revolver jeg kan ha med meg på tur, men da bare til beskyttelse av meg selv. Skal familien være med på tur er det rifla som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, gode gamle Blaser-diskusjonen.

Eg ville heller ikkje valgt ein Blaser der oppe. Den har plast, og den er for dyr...

 

Må og hugse på at du skal ha eit våpen du skal drasse rundt på heile tida, og forhåpentlegvis aldri bruke det. Vekt er med andre ord eit stikkord.

Korte hold i sjølvforsvar. Kutt ut optikken.

 

Mine valg:

Enten ei 1895 Guide gun i 45/70. Må vel vere ein solid stopper av det meste.

Eller ei go gammal HV-mauser i 30-06. Med anti-sjølvmords-tilbringer i magasinet og fabrikkammo i 180 el 200 grs. Stålkappa bakpå kolben er sikkert finfin når magasinet er tomt og bjørnen begynner å komme nær...:D

 

Men mest sannsynlig hadde eg brukt mi gode gamle 700ADL synth i 308W. Ville helst plukka av optikken og skrudd på igjen dei opne sikta, men har kappa løpet og dermed festa for for-siktet.

 

Konklusjonen min blir vel: Keep it simple, stupid. Bruk det du har (Men ville brukt storviltkravet som absolutt minimum).

 

PS: Aldri vore der oppe, so eg har ikkje peiling på kva eg snakkar om her :P

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok lett litt langt inn i skapet etter en orginal Mauser G33/40 selvfølgelig i orginalkaliber 7.92 med orginale sikter.

Kort (1 meter), lett å gå bære, virker helt sikkert hver gang, solid som f...og 7.92 er antagelig vel så bra som 308/3006 til selvforsvar. Hadde nok også giddet å drasse på en Ruger Redhawk som leverer 310 grainere i 1450 fps... Også selvfølgelig en kvalitets salongrifle, med kikkert..

 

It takes but one shot..

Link to comment
Share on other sites

sen får Du komma ihåg att inte alla skjuter lika bra med en gammal rallamikkbössa med jaktdiopter kontra en modern,välbalanserad studsare med modern optik för skott på varierande håll.

Grunnen til at jeg ville satset på åpne sikter har ingenting med optikkens kvalitet å gjøre. Selv en LeiSwaroZeiss dogger og rimer på linsene ved brå temperaturforandringer, og et 1cm tykt lag med fokksnø gjør selv det beste glass umulig å se gjennom.

 

Når det gjelder Selbstschützapparat no. 93 kontra "gammal rallamikk" med romslige klaringer for fremmedlegemer tror jeg vi bare får være enige om å være uenige ;)

Link to comment
Share on other sites

Och sen får Du komma ihåg att inte alla skjuter lika bra med en gammal rallamikkbössa med jaktdiopter kontra en modern,välbalanserad studsare med modern optik för skott på varierande håll.

 

Om en skulle ha et våpen til selvforsvar mot isbjørn, vil nok ikke varierende hold være et tema. Tror nok bamse skal ha kommet rimelig nær før du åpner ild mot den, ellers kan en nok fort sitte i saksa på en annen måte..

Jeg sitter med et inntrykk av at felling av isbjørn i selvforsvar vil medføre en ganske nøye gransking i etterkant..

 

Nå skal det sies at jeg aldri har vært på Svalbard, men noen tanker om tema har jeg jo gjort meg.

Tror nok at om jeg skulle til Svalbard, og skulle ha en børse til å slenge rundt i de fleste sammenhenger, hadde rifla nok vært som følger:

M-98 låskasse, med spor for klipslading. Original sikring og avtrekk.

Slank pipe i kal 9,3x62, omtrent 48-50cm lang. Åpne,grove og faste sikter.

Glassfiberstokk, tilpasset med ganske kort kolbelengde, med tanke på tykk bekledning etc..

Reimbøyler på venstre side av forskjefte og kolbe. Ryggsekk-type reim, så børsa henger bekvemt på ryggen, helt til du trenger den.

Siktene ville jeg skutt inn med Normas nye Oryx-patron med kule på 325gr.

I tillegg ville jeg hatt et par ladeklips med overnevnte ammo i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Selbstschützapparat no. 93 kontra "gammal rallamikk" med romslige klaringer for fremmedlegemer tror jeg vi bare får være enige om å være uenige ;)

 

 

 

Det är vi :!::)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha satset på en rifle med mauser mekanisme og da er det vanskelig å komme utenom Ruger M77. Gjene i rustfri med laminatskjefte eller plastikkstokk. Kaliber 30-06 eller noe kraftigere hvis du håndterer kraftig rekyl. Det suverene med mauserutdrageren er at du kan ta ladegrep i alle mulige vinkler. Om rifla peker opp eller ned spiller igen rolle, mauser utdrageren svikter deg ikke. Greit å ha om du skulle komme opp i en stresset eller kinkig situasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Di derre ruger-riflan di bruka der på UNIS og som mange av di som bor der oppe har hade nu jeg aldrig hatt med meg på fjellet.. Sies att di har en pålitelig mekanisme men det får stå for di. Like till mange (di aller fleste) av guidan der oppe bruker Ruger sine rustfrie 77våpen i kal 308 eller 30-06.. jeg kan jo tryggt si att jeg aldrig følte meg trygg når jeg såg guidan med i byrsene der over skuldra.

 

Du finner jo ikke råere og mere pæss trege mekanismer i noe annet våpen på markedet! Det er min konkrete opplevelse av di våpnene, og nei, jeg har "befølt" mange av di både der oppe og her nede..

 

I di aktuelle temperaturene der oppe så er det viktig å bruke en tørr mekanisme,, uten fett som blir tregt i kulden.. Disse rustfrie ruger-riflene trenger nesten både litt fett og olje for å repetere perfekt og smuuuuud.. Alltså nei,, fytti rakkern.

 

Jeg brukte min guide gun (1895 gs) når jeg hade bopel der oppe og stolte både på byrsa i seg selv men jeg stolte også på "meg med det våpenet".

 

Revolver er ikke noe for en hver i selvforsvar spørr meg. Langt lettere å treffe rett med rifle når det absolutt må forsvares. Flere der oppe bruker 44mag,, noen 500 S&W og noen 357mag.. Jeg vill nok si att jeg godt hade følt meg trygg med en revoler i 44mag men en guide gun i 45-70gov er deilig å ha.. smidig og deilig som få andre rifler. Artig som bare det på skytebanen også!

 

For å kommentere di gamle mauseran di leier ut på øya så synes ikke jeg att du er noe særli bra.. sikkert ok pålitelige men di er jo bare så store og tunge.. bra for turistan slik att di ikke pakker riflen ned i sekken :) derfor så er det jo ok att di er store og tunge :)

 

Lykke t.

 

MVH Niclas,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en fottur på Svalbard for noen år siden. Den gang hadde jeg med meg er .357 revolver, men følte meg veldig liten ved tanken på et bjørnemøte. Det er tross alt ikke småtasser vi risikerer å møte, og skulle det skje, da skal man tross alt holde hodet kaldt og våpenet stødig. Skulle jeg tatt samme turen i dag hadde jeg uten tvil tatt med meg min Marlin i 45-70.

 

Edit: skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel holde kjeft jeg også siden jeg ikke har satt min fot på isbjørnland.

 

Men når det gjelder kulde, snø, is og ublid håndtering så er det klart at det setter en viss standard for eventuelle våpen til selvforsvar mot isbjørn.

 

Mange snakker varmt om gamle Mauser M/98 og det er ikke helt uten grunn, nå til dags skal det godt gjøres å finne noe så gjennomprøvet og funksjonssikkert under alle forhold.

Åpne sikter er en selvfølge, og da helst et litt grovt skursikte med tilsvarende korn, bare å børste av eventuell snø som legger seg der.

Kaliber er vel hipp som happ bare det holder kravet, men 9,3x62 ligger mitt hjerte nær.

 

Om man likevel skulle gå for noe annet så er ikke Marlin i .45-70 det dummeste valget, men da ville jeg sørget for å holde mekanismen fri for snø og surre en runde eller to med fryseteip rundt bøylen så den ikke glir ut i halvåpnen posisjon.

Det siste er VIKTIG da patronen som ligger først i magasinet kan gli ut og sperre mekansimen... :shock:

Om dette skjer må man enten dytte patronen tilbake i magasinet med en knivspiss eller et tynt skrujern, for så å lukke bøylen og ta ladegrep, eller man må demontere magasinet og dra patronen ut den veien.

 

Ingen av de to nevnte alternativ står for meg som særlig forlokkende om en sulten isbjørn nærmer seg.

 

Hmm, var det noen som nevnte Mauser her?

 

Og hva angår "Selbstschussgerät 93" så sier jeg huff og grøss, når været i Finnmark tok knekken på syntetskjefter og gjorde normale mekanismer treeeege så tør jeg ikke tenke på hva været på Svalbard kan gjøre med en Blaser...

Link to comment
Share on other sites

Først av alt: Følgende er synsing og kun synsing.

 

Forhold våpenet skal brukes i = +10 - -30grader C.

Luftfuktighet = varierende.

Frost og snø problemer = Masse.

Bruk = Selvforsvar mot isbjørn.

Bæring = ja.

Sleping, dunking, generell mishandling = Mye.

Avstand til mål = Kort, svært kort (under 20m).

 

Kikkertsikter og andre optiske hjelpemidler utgår grunnet tempratur, snø og absolutt krav om pålitlighet.

 

Mekanisme må ha styrt mating eller kunne repeteres i alle vinkler.

Mekanisme må være grov nok til å fungere i alle tempraturer og forhold (samme krav som til ei skyttergravsrifle om vinteren i WWI).

Ingen plast og ingen løse magasiner.

Absolutt pålitlig sikkring, med mulighet til å låse sluttstykket i lukket posisjon.

Avtrekk type militært (= smeller kun når en vill det skal smelle).

Rifla bør være kort (gjerne av karabin type) og ha nedkortet kolbe med glatt avsluttning for bruk mot tykke klær.

Vekt bør holdes så lav som mulig, da helst ved å holde rifla kort.

Reimfester på venstre side.

Kaliber = 308/8x57/3006 + + (fabrikk patroner).

Rifla skal klare seg godt med lite fett i mekanismen (Ezoox bør holde) og med lite stell utover å holde løpet rent (Tape/kondom over munningen).

Den bør være billig.

 

Rifla skal i utgangspunktet ikke brukes til jakt.

 

 

 

Nå folkens, utelukker ikke dette det meste av våpen som ikke er en eller annen form for Mauser mekanisme (CZ550 etc) og da kansje helst orginalen i kort karabin utgave (G ett eller annet?), eller en Marlin Guide Gun har vel også de nødvendige egenskapene (utifra hva dere skriver, jeg har aldri tatt på en).

 

Skal man jakte, må man nesten ha med seg en jaktrifle også (eller ha en montasje som en kan stole på for å hurtig montere kikkertsikte på rifla).

 

Husk at en slik rifle alltid må smelle når en trenger den, selv om den gikk kast i kast ned ei betongtrapp og har blitt slept gjennom snø og grus i minuttene før det må smelle.

 

Om man har en blaser som man kan gjøre slikt med, og den garantert treffer der en sikter på 20m uten mere klargjøring enn ett ladegrep (ikke noe fifling med sikte) ti av ti ganger, ja så greit for meg om der ikke er noe som ellers kan mistes av rifla. :wink:

 

 

P.s. Alle rifler som ikke holder denne spec'n er kun for mental ronking, og har ingen ting med ett rent selvforsvars våpen å gjøre. :D

Link to comment
Share on other sites

først avklare mitt grunnlag for synsing:

1) jeg har aldri satt mine ben på svalbard.

2) jeg tror jeg har vært borti noe av det værste værforhold man kan ende opp med på fastlands europa med våpen i hånd (høst/vinter i finnmark, både på kysten og på innlandet) så jeg kan kansje få lov til å mene noe her alikevel?

3) våpenet skal brukes primært til selvforsvar mot bjørn (der jeg jakter elg nå, er det bjørn, så jeg har kansje tenkt gjennom ting og tang)

 

mitt valg av våpen ville blitt en M98K(-F1).det er et våpen med kontrollert mating, det har åpne sikter som er fullt brukbare. remmen er på siden å våpenet er greit å bære mye. reserve ammo ville jeg hatt i ladeklips i lomma, da er det mulig å etterfylle fort(sannsynligvis ikke noe poeng, men muligheta er der). kaliberet tar livet av en bjørn. med litt trening klarer man skyte 5 skudd på 8-10 sek med en slik børse. jeg ville prøvd fått tak i en med "winter trigger guard" eventuelt ville jeg prøvd fått bygd om underbeslaget til et slikt. (større avtrekkerbøyle, gjør at det er lett å ta avtrekk med hansker/votter på) i tillegg ville jeg kansje forlenget hevearmen slik at det er lett å ta ladegrep i en pressa situasjon, eventuelt med votter på. eventuelt kunne jeg montert et jaktdiopter på den, om man ikke liker åpne sikter. i tillegg ville jeg vurdert fått korta løpet til 47 cm slik at børsa ble under meteren lang, å selvfølgelig fått tilpasset forskjeftet og satt på forsiktet igjen.

 

å denne børsa hadde ikke fått en dråpe olje vinterstid.

skulle selvfølgelig funksjonstesta den. å trent endel med en sånn. er ca 15 år siden jeg skjøt tusenvis av skudd med slike børser.....

 

moderne fine greier som sauer 202, blaser R93 osv hadde jeg ikke engang vurdert. alt for mye fine løsninger som sannsynligvis er bra på jakt hvor man gidder ta seg av børsa si med jevne mellomrom og de dagene det er ekstreme værforhold holder man seg vel inne med en toddy?

Link to comment
Share on other sites

På Svalbard selger den ene sportsbutikken en fiffig hjemmelaget sak som di kaller for "gator".. ett stykke neoprene med to striper borrelås langs hver sin side og ett lite hull for sluttstykkehodet,, det surres ett varv runt mekanismen og minimerer risikoen for at sny og dritt skall komme till + att den eliminerer risikoen for att sluttstykket/bøyelen skall gå opp.. Dessuten så er den enkel å bare slite loss fra våpenet hvis en må bruke våpenet.

Den fungerer alltså like godt till bøylerifle som mausermekanisme! Jeg brukte gator,en hver gang jeg var ute på tur!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Folk med mausere har også dødd for charging polarbear, eller? Ta en titt på den børsa som er utstillt på museet,, den med patron fortsatt fastkilt :) Hvor mange ble ikke drept grunnet den feilfungerende mauseren da?,, husker ikke.

 

Det viktigste er vel att en kjenner byrsa si godt innenfra og ut. Folk som leier di derre gamle mauserene på øya trur jeg ikke kjenner våpene sine så godt.

 

Husker når jeg så (og filmet,, finnes på youtube forøvrig) to franske karer som holdt på å pusse mauseren sin mitt om blanke dagen i sentrum av L,byen.. mitt blandt folk å fæ.. hehe slikt skjer bare på svalbard.. Eller hva med gjesten på caféen "fruene" (også den filmen på youtube) som kommer in med byrsa over skuldra :shock: Slikt skjer ikke mange steder i verden :D

 

Bruk ett våpen du kjenner godt og stoler på. Teste ut hvor kjappt du klarer å komme till ett 2e skudd.. og prøv å finne ut hvor langt en isbjørn i forskjellige hastigheter har kommet før du får fyrt av skudd nr 2.

Hvis du tenker deg att det ikke er lov å skyte PÅ bjørnen på lenger avstand en 10m (men det evauleres vel fra fall till fall) så må du lade om veldig kjappt for å hinne skyte nr skudd nr 2.

Det skall væl også sies att di fleste bjørnene som blir skutt i selvforsvar på Salbard ikke kommer så veldig kjappt løpende mot folk.. den lurer seg snarere nermere og nermere inpå.. men jeg gjetter att det kan bli langt mere farlig action etter 1e skuddet!

 

-Så kanske en Baikal dobbeltrifle i 45-70 hade vært det beste ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Folk med mausere har også dødd for charging polarbear, eller? Ta en titt på den børsa som er utstillt på museet,, den med patron fortsatt fastkilt :) Hvor mange ble ikke drept grunnet den feilfungerende mauseren da?,, husker ikke.

 

Det viktigste er vel att en kjenner byrsa si godt innenfra og ut. Folk som leier di derre gamle mauserene på øya trur jeg ikke kjenner våpene sine så godt.

funksjonsfeil pga feil bruk kan du ikke gardere deg i mot. uansett mekanisme.....

hva er bedre en en mauser da, med et minimum av vedlikehold og ut-inn av hus, sne, sludd, is, osv...

 

alt kan slutte fungere om manlar vær å behandle det, eller om man bruker det feil. på mausere feks er det et must at man ikke tar "pusekatt" ladegrep, for ellers spretter ikke tomhylsa nødvendigvis orntlig ut å vil lage fuss.

Link to comment
Share on other sites

Self kan allt slutte å virke.. men når en leser her i tråden så er høres det nesten ikke slik ut ;)

 

Mauser er bra d. Ønsker ikke å påstå noe annet. Men for eksempel ruger sin M77 er ikke å stole på spørr meg. Men hvis en ser till hvor mange som bruker di byrsene der oppe på øya så hører jeg till mindretallet med det jeg mener! Jeg må nok bare akseptere det 8)

 

Hvor mange av turistene vet om "pusekatt-ladegreppet" du skriver om?.. neppe så bra valg,, men kanske det beste blandt mange mindre bra.. :roll:

 

Jeg mener att det rette våpenet er det våpen en kjenner godt og som en klarer å rikte korrekt till ett kjappt andreskudd.

500 S&W som noen bruker der oppe (i revolver) er det nok mange som skyter semre med sammenlignet med 44mag.. Finnes nok mange slike eksempler.

Link to comment
Share on other sites

Folk med mausere har også dødd for charging polarbear, eller? Ta en titt på den børsa som er utstillt på museet,, den med patron fortsatt fastkilt :) Hvor mange ble ikke drept grunnet den feilfungerende mauseren da?,, husker ikke.

 

:wink:

 

Rifla som er utstillt på museet der patronen er fastkilt er IKKE en mauser. Hart du så liten våpenkunnskap bør du holde kjeft :D

 

rifle.jpg

 

Hvordan rifle er dette da "kruttlysten"? :twisted::twisted::twisted:

 

Rugers boltrifler er utmerkede for Svalbard, og er testet gang på gang til å fungere i dette klimaet. Jada alle rifler med dårlig vedlikehold ka svikte, men boltrifler med "mauser mating" er langt bedre enn det du anbefaler av en dårlig lever action :twisted::twisted::twisted:

 

Her er historien( om rifla) fra Svalbard:

 

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/fransra/historie.htm

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du verden da! Ja jeg har nu aldri sagt att mausermekanismen er ett dårlig valg for det bruket..

Jeg har heller aldrig sagt att ruger sine rustfrie M77 er ikke fungerende våpen. Jeg skriver jo sort på hvitt att det jeg mener ikke er hva di fleste andre mener... (!)

 

Idag skall jeg gjøre ett besøk hos min lokale jakt&våpen-handler.. der finnes væl godt å vel ett hundretall våpen av forskjellige typer. Jeg kan garantere deg att hvis jeg går en runde å bare repeterer alle byrsene en etter en som står der så vill min mening om Ruger sine rustfrie M77 bli bekreftet. (Burde jeg skrive-avsløre att jeg allereda har gjort det :roll: hehe, jo jeg har det och det er ikke første gang der og ikke første gang andre steder inklusive når jeg var bofast på øya)

Jeg aner ikke, men hvorfor skjønner ingen hva jeg mener her..? godt sprøsmål. føler meg inmari idiot faktisk!

Klarer bare ikke å se hvorfor disse pæsse kasse Rugeran er blitt så populere. Må være det lave priset.. eller kanske synes folkens att rustate rustfrie våpen er fine eller noe. Jeg aner ikke!

 

Noe jeg også ikke førstår er hvorfor di bruker stål i disse Rugeran som har så inmari høy grad av friksjon. Akkurat som om stålet i kassen og i sluttstykket spiser hverandre når en repeterer. Ja "di mekanismene klarer en del dritt" sier folk og kanske stemmer det. Men jeg tviler på det når di er så ekkle Uten noe som helst dritt :shock:

 

Må jeg si att jeg liker mange av Ruger sine våpen? Jo jeg gjør det. Det er bare disse rustfrie riflene jeg ikke skjønner meg på!! :wink:

 

-Jeg trudde att det var en mauser,, den du har på bidlet der. Beklager.. burde vel holde kjeft da ;)

 

Marlin 1895.. Jeg håper ikke du blander in den blandt mange andre våpen av bøyletypen. Jeg opplever bøylerifler som meget forskjellige våpen fra kaliber og tillverker.

Ja, en bøylemekanisme som ikke fungerer slik den skall/må hade ikke heller jeg stolt så stort på. Men når en rifle (blandt annet den rifla jeg har) mater så nydelig med alle håndgrepp,, ved sakte repetering som kjapp repetering.. Disse mekanismene har også en del toleranse for dritt och skitt,, men vi snakker jo ikke mauserfrigang her self!

 

VS-debatten er absolutt aktuell & artig uansett hva folk synes og mener. Men vi er vel alle enige om att hvis en bruker ett våpen en kjenner godt og som holdes rent så burde alle være glade.

 

MVH Niclas,

 

Ps, har dere/du sett forsidebildet på S. Widstrand og M. Erlander sin bok "Ajunngilac" der den grønlandske ekimåen står på isen med bøyleriflen sin i armene. Ett bilde sier mere en tusen ord. Eller kanske har di aldrig sett en mauser di :mrgreen: ( :roll: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bør kanskje spesifisere hva jeg mente var svakheten med Marlin 1895 her.

 

Jeg har hatt min i snart 14 år og skutt MYE med den, har aldri hatt problemer med skytinga, den spiser alt og repeterer kjapt og glatt, men...

Nå har jeg brukt den mye som hundefører, og der kommer svakheten frem.

Under bevegelse i terrenget hvor geværet skumper borti trelegger og slikt har bøylen en tendens til å gli en halv centimeter ned, i disse tilfellene hender det også altfor ofte at en patron glipper ut av låsinga til magasinet og kiler seg inn under frembringeren, med det resultatet at hele mekansimen går i stå og sitter bom fast.

 

Det er ingen ønskverdig situasjon, og behandlingen er ikke stort mykere når man ferdes med snøscooter.

 

Derfor har jeg gjort det til en vane å surre en eller to runder med frysetape rundt skjefte og bøyle, det er nok til å holde bøylen på plass og unngå problemer, frysetapen er heller ikke til hinder når jeg får lyst til å bruke geværet i en fart, det er bare å tre fingrene inn og ta ladegrep.

 

Men borrelås-saken som er nevnt her vil antagelig fungere like bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke, men hvorfor skjønner ingen hva jeg mener her..? godt sprøsmål. føler meg inmari idiot faktisk!

Klarer bare ikke å se hvorfor disse pæsse kasse Rugeran er blitt så populere. Må være det lave priset.. eller kanske synes folkens att rustate rustfrie våpen er fine eller noe. Jeg aner ikke!

 

Er vel ingen som har påstått at Ruger har spesielt glatt sluttstykkegange, og det er vel velkjent at rustfritt våpenstål har høyere friksjon enn "vanlig" stål. Vil uansett tro at hvis det kommer en bjørn luntende så finner de fleste fram litt ekstra krefter å ta ladegrep med. :twisted:

 

Hvorfor de er så populære..? Tja, endel anser det vel som et kvalitetsstempel i seg selv av disse brukes av Polarinstituttet mfl. Og Ruger er jo generelt kjent for å være solide, velfungerende våpen.

Forresten, hva slags alternativer har man dersom man skal ha en rifle med synt stokk, noenlunde rustfri, kontrollert mating - og til en fornuftig pris..?

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke sant! Slik jeg skrev over,, prisen er (gjetter jeg) grunnen till att di byrsene er blitt så spredde der oppe.

 

Ja en rustfri Ruger M77 i kompakt modell er ikke noe dålig valg. Men jeg tror att mange som velger (eller vet faktisk flere! ;) ) en slik byrse faktisk ikke har noe koll på hva som er bra og ikke bra.. litt vel mye ukritisk tenking vet jeg finnes.

 

Ja ett bestemt ladegrep er sikkert ikke problemet når bjørnen kommer charging emot.. men hvor mange ganger får en ikke "byrålådseffekt" når en tar i med sluttstykket i di riflene? kanske er det meg som ikke aner hvordan di skall brukes,, :wink:

 

Trur det har mere med det rustfrie stålet å gjøre en mekanismen i seg,, mekanismen er jo bra den som sagt!

 

Jeg ser ikke noe must med å ha rustfritt våpen på svalbard. Særlig når jeg ser hvordan mange av di rustfrie riflene ser ut! Så hvis en passer på ei blånert rifle så er jeg rimelig sikker på att den holder seg fin og fresh lenge!

 

Det er ganske så utbredt på øya å bruke pumpehagle. Noe jeg ikke heller førstår. Fungerer jo sikkert ok i di aller fleste fall og kanske min skeptism er umotivert i virkeligheten.

 

MVH Niclas,

Link to comment
Share on other sites

Mossberg 100 ATR selges for under 3000kr på Svalbard.

 

Ble bært av vår guide der oppe i mai, 30-06, jernsikte, stainless, syntet, rip-off kammerbeskyttelse, tapet munning.

 

Den så da pålitelig ut, men ingen bjørn observert, og det var ikke meningen på vår skitur.

Link to comment
Share on other sites

Mossberg 100 ATR selges for under 3000kr på Svalbard.

 

Ble bært av vår guide der oppe i mai, 30-06, jernsikte, stainless, syntet, rip-off kammerbeskyttelse, tapet munning.

 

Den så da pålitelig ut, men ingen bjørn observert, og det var ikke meningen på vår skitur.

 

 

3000 Spänn :!::shock: Det var jäkligt billigt :!::shock:

Det är ju billigare än mitt kikarsiktemontage :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke dette bra nydelig ut ?

Tåpelig å fotografere slike "trofé" bilder men jeg inrømmer,,, jeg klarte ikkje å la være når jeg kom på den gale idéen og hade sjansen når ingen så meg :oops: ( 8) )

vapenliten01.jpg

 

 

Her har vi en spitsbergentravel-guide i koversasjon med to turister på tur.. Rustfri M77 "nedover" langs ryggen med tejpet munning.

0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg skjønnte att det var en slik du mente. Jeg bare lenket till ei Mossberg som ble solgt på øya når jeg bodde der.

 

Fant ett bilde på rifla over alle rifler ( :wink: ),, med Gator og teipet munning..

Gator er alltså den nemte neoprenegreien som den ene sportsbutikken lager & selger... fungerer supert og beskytter hele mekanismen (også mausermekanisme!) effektivt mot is (ising), sny og annen dritt..

(her poserer rifla atme noen deilige fossiler,, den mørke bladfossilen under kosten..

0-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå skryter du mye av gunnern din Niclas, men du vet jo at min er mye tøffere.For den har jo Svalbardkartet brent inn i kolben! :wink:

 

 

 

:lol:

 

Halloen MVS!

Hehe, ja det blir mye skrytings føler jeg :)

Ja jeg er faktisk litt sjalu på det kartet ditt, det var bare helt fenomenalt fint gjort! Blev veldig imponert 8)

**

Her har vi spitsbergentravelguidan i full action,, med M77ene over skuldra!

000.jpg

 

MVH Niclas,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...