Jump to content

6.5x55 eller 308W til jakt og langhold?


NRB89

Recommended Posts

Er på utkikk etter ei ny grovkalibret rifle som skal brukes til:

 

1) Jakt (fra rev og opp til elg)

2) Langholdstrening/presisjon, alt fra 100-og opp mot 1000 meter (oftest mellom 400-700 m)

 

Rifla/kaliberet bør møte disse kriteriene:

 

1) Rimlig fabrikkammo (treningsammo)

2) Stort utvalg av ammunison ifht ulike jaktformer

3) God ballistikk

4) Ekstrem presisjon :D

 

Dette er en "non stop" diskusjon, og jeg har hørt at "seksogenhalven" er det jeg bør ha :shock: , men andre sier 308W er det som duger til dette formålet :shock:

Her inne på forumet er det mange dyktige og erfarne jegere og langholdsskyttere, så jeg suger til meg alt av informasjon av dere før jeg skal gå til innkjøp av min etterlengtede JAKT OG LANGHOLDSRIFLE :D:D

 

Kom også med andre kaliberkrav evt. riflemodell som dere mener utfyller kravene mine :D

 

Let "the discussion" begin 8)

Link to comment
Share on other sites

JA! dette er sannelig ikke lett. har sett på noen forskjellige rifler med løpsbytte. i dag så jeg på en bergara bx 11.

hvis treningsammunisjonen (fabrikk) ikke skal koste mer enn 10 skuddet, er det da disse to kaliberne jeg har å velge i? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Til bruk på elg er utvalget av tyngre kuler (180 gr) formidabelt i .308 samt at du har muligheten til å velge homogene kuler som er godkjent.

 

Når det er sagt så kan du ikke trå feil med noen av disse så det er bare å bestemme seg.

 

Dette er absolutt en fordel og jakt på storvilt vil skje i fremtiden.

Finnes det noen tester/testdata som kan konkludere med hvilken av 6.5x55 og 308win som er best på hold ut til si 600 meter?

Link to comment
Share on other sites

Han tenkte å jakte med den og.....

Da kan det være greit å få med diopter, så veier den ikke så mye :lol:

 

Foregår ikke elgjakta 2 meter fra nærmeste kjørbare vei?

 

Finnes det noen tester/testdata som kan konkludere med hvilken av 6.5x55 og 308win som er best på hold ut til si 600 meter?

Slutt og spør! Kjøp en 6,5 begynn å skyt. Pass på så du ikke ender opp som oss andre med sykelig fiksering på kalibervalg. Det fører ikke noe godt med det. Forresten har du vurdert 30-06...??

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke dette litt hipp som happ da? Jeg har 308 fordi jeg har Remington, kona har 6.5x55 fordi hun har Tikka. Vi er fornøyd begge to.

 

Utifra kriteriene dine så ville jeg valgt 308 hvis det ble mest elgjakt, og 6.5x55 hvis det ble mest langhold. Hvis det skulle bli akkurat like mye av hver så hadde jeg slått kron og mynt. Uansett så er det mye mer til ei god børse og en god skyte- eller jaktopplevelse enn kaliber. Når jeg ligger og skyter tenker jeg ladegrep, siktebilde, pust og avtrekk, ikke hverken 308, 6.5 eller noe annet. Bare velg en.

 

Når det gjelder kikkert til både elgjakt og langhold, hva med March 3-24x42 FFP? Jeg har ikke fått testa den selv, men jeg har tittet litt på sidene til Vertebrae, og synes den ser lovende ut som en kombinert jakt og langholds kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips til kikkert!

Dere har nok helt rett, er bare å velge ett av de og skyte skyte skyte....

Men tror de aller fleste har vært nyskjerrig når det gjelder dette, spesielt ved førstegangskjøp og ikke minst om en skal legge litt peng i våpenet.

 

Takker iallefall for gode tips, og avslutter dermed denne tråden!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Som bly skrev: Sauer 200 STR med GRS sporter/Varmint stokk. Så kjøper du et løp i 6,5x55 i 70 el 74 cm. Et løp i 308w som du kapper på 47-50 cm. Evnt dreier ned også. Hvis du ikke tar med dreiejobben så koster et sånt løp litt over 3000 på Magne Landrø. Da har du gull børse til både jakt og langhold :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Merk: Følgende data er kun gyldige når det gjelder hva som er best egnet til langholdsskyting og har ingenting med jakt å gjøre.

Definisjonen av best blir i denne sammenheng å forstå som det som er hyppigst benyttet av noen av de beste taktiske/praktiske langholdsskytterne i USA. Se på navnene og utstyret så ser dere at dette ikke er nybegynnere.

 

Merk dere spesielt hvor mange av utøverne som benytter 308.

 

15-45-1.png

 

 

calibers12-4.png

 

 

 

Se denne tråden for mer nyttig statistikk:

http://www.snipershide.com/forum/ubbthr ... er=3728307" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Takk for info og statistikk Vetle...

6,5 er det som frister mest. Det eneste er med tanke på storviltjakt i kombinasjon med kappa løp + demper. Ser det er en del som tar opp dette med at en vil slite med kravene til anslagsenergi, spes om en ikke lader selv (noe jeg ikke kommer til å gjøre med det første)... Vet du har god peil på våpen og spes 6,5-en. Hvilken løpslengde bør jeg isåfall velge?? Er det en spes lengde du vil anbefale for mer for langhold og en annen lengde for storvilt?

Link to comment
Share on other sites

Som djevelens advokat kan må jeg argumentere litt for 308 også:

 

- Mye bedre utvalg i ferdigladd jaktammunisjon

- Lengre løpslevetid (Løp i 308 blir så godt som aldri utskutt)

- Fremdeles veldig effektiv i korte løp

 

Vil du skyte langt med 308 så kjøper du denne ammunisjonen (Norma Golden Target):

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3048

 

Den går sidelengs inn i skivene på 1080m har vi erfart, men den fungerer greit ut til 800?

Den koster 7,38kr per skudd og du kan selge hylsene for ca 1,50 etterpå. Netto per skudd ca 6kr. Ikke så galt det for god match-ammo når elendig drittammunisjon laget i konsentrasjonsleirer (OK, overdriver en smule) likevel koster 5kr.

 

Samme ammunisjonen i annen eske er Norma Jaktmatch.

Når den selges som Jaktmatch koster den litt mer, men du får tak i den overalt.

 

Vil du dra på litt så bestiller du ferdigladd Lapua Scenar (155grs) fra Landrø. Men vær obs på prisen, pene 14kr per skudd.

 

Uansett hva du gjør, legg penger i ammunisjon og trening. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Ingen kan kjøpe seg til kompetanse og ferdigheter.

 

Sånn, da har jeg iallefall argumentert litt mer balansert :wink:

 

Hva som er riktig for deg er noe du finner ut av ved prøving og feiling. Det som er best for meg er kanskje, antagelig, sikkert ikke det riktige for deg. Angående løpslengde, jakt og anslagsenergi er det andre mer kompetente personer på forumet som har hundre ganger mer vilt på samvittigheten enn meg du heller skal lytte til. Jeg hater elg, gidder ikke reinsdyrjakt, ser sjeldent/aldri hjort, og rådyr dør uansett hva du skyter dem med så min jaktmessige erfaring er ikke relevant.

Link to comment
Share on other sites

Merk: Følgende data er kun gyldige når det gjelder hva som er best egnet til langholdsskyting og har ingenting med jakt å gjøre.

Definisjonen av best blir i denne sammenheng å forstå som det som er hyppigst benyttet av noen av de beste taktiske/praktiske langholdsskytterne i USA. Se på navnene og utstyret så ser dere at dette ikke er nybegynnere.

Se denne tråden for mer nyttig statistikk:

http://www.snipershide.com/forum/ubbthr ... er=3728307" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ser en på litt resultater fra 2012 her i landet ser en også litt tendenser, avhengig av hvor det er arrangert og hvilken "masse" som har deltatt.

Res_500gr_zps1a8746fa.jpgRes_500_2_zps9e2604dc.jpgRes_500_1_num_zps558bb188.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye 308 på lange hold. Fin patron om du liker å skyte mye.

Med 6,5x55 blir ammunisjonsforbruket merkbart mindre.

 

Har du ikke tilgang til bane over 600m ville jeg helt klart ha valgt 308 sålenge elgjakt står på programmet.

Ut til 5-600m spiller det nesten ingen trille hva du skyter så lenge Bc G1 kan dra seg opp mot 0.5.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det ikke så ofte nå lenger, men har gjort det litt. Fikk aldri nok erfaring til å si så mye da jeg ikke har skutt nok og langt nok til å mene så altfor mye, men... Skjøt stort sett NM60 ut til 600-650. Der stoppet den å være "enkel". Litt pga patronen og mye pga min erfaring med vind og div. Lengste jeg skjøt med .308 og traff som jeg skulle har vært ca 800m, da med 155Scenar. Ikke nok trening, erfaring eller amm til skyting på så lange hold. Nå skyter jeg heller noe annet om det er langt. Ellers er det fler her inne som har erfaring med skyting ut til drøye 1000-1100 og mer...

Koker vel litt ned til hvor langt er langhold.. Og hvor mye jakt blir det vs. langhold. Nå har jeg skutt .260 et drøyt år og er igrunn godt fornøyd med det. 6,5 kuler flyr generelt bedre enn .30 kuler i .308win hastigheter. En passe ladet .308 med rett kule funker fint, men det er som oftest enklere med ei bra 6,5 kule i passe fart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gi deg et konkret eksempel på forskjell mellom kalibrene du vurderer for "langhold". Du nevnte noe om 600m.... 308 kontra 6,5.

Jeg pleier å skyte på en gong som er 20x20 cm og som henger på 680 m med begge kalibrene. 308en har kort løp (45cm), og kula 167gr Scenar kommer ut i ca.760 m/s (her er det ikke stort mere å hente). I 6,5en er løpet forholdsvis langt (62cm), og jeg skyter en 139gr Scenar i ca.815 m/s (som er en rimelig slapp ladning i forhold til hva du kan oppnå). Selv om jeg lader selv er begge disse ladningen representativ for kjøpeammo som koster ca.6-8 kr/stk hos skyterlaget (DFS).

 

Nå tar jeg tall ut fra hukomelsen uten å sjekke, så ta det med en klype salt :wink: Innskutt på 100 m må jeg for 6,5 justere opp ca.5,7 mil (tilsvare at jeg sikter 3,9m over blinken). Med 308 må jeg opp 8,5 mil (tilsvarer at jeg sikter 5,8m over blinken). Ganske stor forskjell??

 

Subjektivt er det ca. dobbelt til firedobbelt så vanskelig å treffe med 308 kontra 6,5 (avhengig av vind) :wink:

 

Så har du alle andre variabler da. Du kan "beefe" opp 308en. Langt løp, letter kule, mere fart....???., men da er den ikke kort og hendig lengre, og 6,5en vil fortsatt yte bedre :wink: 6,5en kan også "beefes" opp.... :wink:

 

Vil du ut til 1000m med de to eksemplene jeg har gitt deg, er det bare 6,5en som når frem. Hvor det blir av 308en må gudene vite :mrgreen::lol: (eller M67 :lol:, les en av trådene hans for svar! )

Link to comment
Share on other sites

Litt utenfor emnet, men underkalibert ammo brukes ikke av langholdsfolket? Jakt er vel ikke aktuellt men for langhold blinkskyting er det muligens brukbart? Hvis ja, blir 308win brukbart men sannsynlig er ammoen dyr hvis den kan skaffes?

Bare noen funderinger fra en som ikke har peiling :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mener utgangshastigheten var ca 1400m/sek. Kulefallt var litet husker jeg men jeg husker ikke detaljene. Klarte skarpskytterprøven i 1999 men lerde meg kun tabellene for ak4OR/AG3 med Hensholdt kikkertsikte 4x for det var det vi hadde i HV på den tiden og der var ikke sabot ammo noe tema. De gamle men velskytende M/96 6,5x55 ble dessverre inndratt i 1994-1995. Försvaret ville ikke ha noe 100års jubileum på det våpnet..

 

Men tilbake til tema, 308win vs 6,5x55 :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hukommelsen sviktet meg en smule der:

 

En bekjent skjøt med svenskenes psg90, og hadde da 7 klikk (0.2mil pr klikk) ut til 800m, så det stemmer dårlig med 70cm på 1000m, jeg beklager.

 

4.81mm, 66gr kule holder 1340m/s V0 ved 0 grader C. Hvis man ANTAR en BC1 på 0.5 gir det 2.6MIL/209cm drop på 800m, og 4.0MIL/399.9cm på 1000 meter. Laaaangt fra mine annonserte 70cm, men godt nok til at man kan bomme grovt på avstandsbedømmelsen og likevel gjøre en god figur.

 

Noen linker med (overfladisk) info og synsing, lite av dette er særlig matnyttig:

http://www.sniperforums.com/forum/cartr ... nds-2.html" target="_blank

http://www.snipercentral.com/psg90.htm" target="_blank

http://www.iaaforum.org/forum3/viewtopic.php?f=8&t=9168" target="_blank

http://ammo.ar15.com/project/Ammo_Cross ... 948%20SLAP" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Antall klikk på kikkerten kan vel ikke være en utslagsgivende argument for å velge 6.5. da trenger man bare en bedre kikkert.. :)

 

Helt ærlig har jeg bare erfaringer med .308Win og dermed kan ikke akkurat rakke ned på en kaliber jeg ikke har utstrakt bruk med. Numedalstevnet om litt over en måned vil jo vise hva en relativt fersk langholdskytter kan utrette med en Remington kalibret i .308Win. Jeg valgte .308Win for å gi meg selv blant annet størst mulig slingringsmon med hensyn til jaktmuligheter samt at jeg har fra tidligere erfaringer med .308Win og ikke bryr meg nevneverdig om å ha noe mindre rekyl fra en 6.5.. Ikke verdens beste argumenter, men det funker for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tenkt deg på elg jakt 308 helt klart!

Hvis ikke så er det det samme hvem av dem du velger, liten forskjell ut til

1000m uansett :)

 

 

Du sier det er liten forskjell, men andre sier de holder "følge" frem til 5-600 m, dermed tar 6.5-en over.

Skyter du selv med 308? :winke1:

 

Er egentlig ute etter folks erfaring som faktisk bruker 308-en til langhold. Jeg vet hvor suveren 6.5 er, men trenger info fra

de som bruker 308. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@NRB89

Hva er det egentlig du vil vite om 308 til langhold?? :shifty::wtf:

Jeg har begge, og gidder ikke bruke 308 til formålet, rett og slett fordi 6,5 gjør alt så mye bedre til en billigere penge.

 

Skal du virkelig utnytte 308 må du ha lang pipe og enten skyte 155gr kuler (som kan være kilen å få presisjon med da de er secant ogive (slå det opp hvis du lurer)), eller lade selv å bruke 175gr kuler (de er unødvendig dyr i innkjøp).

 

Ut i fra det du har sagt tidliger tror jeg ikke du har lyst til noen av delene. Og bare for å ha sagt det, så er Norma Jaktmatch et elendig alternativ til langholdsammo i mine øyne.

 

6,5 er "VW bobla" innen langhold. Best om du tenker pris og tilgjengelighet :wink: Du kan kjøpe en kvalitetspatron toppa med en 140gr kule fra et hvilket som helst skytterlag overalt i Norge, "and then you're good to go" :wink: Mere geni trenger du ikke være :yawn:

 

Hvis du ønsker har kanskje jeg en 308 til salgs. Den er MYE bedre til elgjakt enn 6,5 :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe ja jeg har ikke skutt så mye med 308 :roll: men det er mye

man kan lese ut fra tabbeler...

 

Tok kanskje i litt men her er et eksempel:

 

Kule/kaliber......................................BC....................Fart

6.5x55 Lapua Scenar HPBT, 139gr........0.578................2700fps

 

308 Nosler E-Tip Bullets, 168gr............0.503................2700fps

 

Si at begge er skutt inn på 200yards (ca. 180m)

 

Avstand.............Fall (tomme) 6,5x55..............Fall (tomme) 308

500yd................-45.4908...............................-47.7557

 

750yd................-143.8396..............................-154.3927

 

1000yd..............-320.9928..............................-353.4324

 

Tar selvfølgelig forbehold om feil men tror dette ikke er så langt unna sannheten :P

Link to comment
Share on other sites

..men det er mye man kan lese ut fra tabbeler...

..........og det er akkurat her det oppstår et praktisk problem. Du kan sikkert fortelle hvor enkelt det er å få tak i en ferdiglada 168gr E-tip, og til hvilken pris per skudd. Så er det neste problemet; kommer den virkelig ut i 820m/s av den rifla som den skal skytes i???

 

For 6,5 kan du hvor som helst få tak i det du har beskrevet for mellom 6-8kr/smell :wink:

 

Hvis hjemmelading og pris er ikke er et spørsmål, er 308 og 6,5 uinteressante kalibre :yawn:

Link to comment
Share on other sites

Eksempelet jeg har kommet med er basert på tilnærmet maks ladninger så er ikke sikkert

disse hastighetene er reelle i alle våpen. :wink:

 

".......308 og 6,5 uinteressante kalibre" :overrasket:

Sjønner ikke helt hva du mener? Hvis du ikke lader selv så kan det henne at det er bedre tilgang på

langholds ammo til 6,5? Vel jeg lagde en liten sammenlingning av 308 og 6,5 for å illustrere at 308 ikke

er noe særlig dårligere alternativ en 6,5 særlig ikke hvis du lader selv.

Dessuten så sier trådstarter at langholdsskytingen oftest vil foregå på 400-700m og at

han skal jakte elg.

308 uten tvil :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Avstand.............Fall (tomme) 6,5x55..............Fall (tomme) 308

500yd................-45.4908...............................-47.7557

 

750yd................-143.8396..............................-154.3927

 

1000yd..............-320.9928..............................-353.4324

For det ene, i praksis, så oppnår man omlag samme hastighet på ei 155gr og ei 139grs kule, en kan skremme de ut i nærmere 3kfps, om en absolutt vil, 168 blir hengende etter på hastighet.

For det andre, sivilt, hvor man tør å måle avstanden, så er kulefall bare noe man korrigerer for, det vedrører treffsannsynligheten i liten grad, iallefall her. En VIL imidlertid støte på begrensninger i montasjer og kikkerter, og hvilke kikkerter en kan velge, om en skal til 1km med 308.

 

Det som er den store forskjellen på de to er vindavdriften.

windchartx580.png

I denne grafen har de ladet 6.5-284 omtrent slik en kan lade en 200STR i 6.5x55, og en ser greit hvordan 308 skiller seg ut fra "mengden" av andre kalibere som brukes. 308 brukes KUN fordi det er et militært kaliber, og spesifisert i enkelte konkurransedisipliner, ikke pga. egenskaper.

 

Trådstarter spør etter personlig erfaring. Jeg har begge kalibere. Og jeg har skutt ut til 12-1300m med 308, og 14-1500m med 6.5x55. I vindstille går alt an, og en har god presisjon på 11-1200m med 308 og 155gr Scenar - I VINDSTILLE, som her er en stille høytrykks vintermorgen, ute på et vann, før sola står opp...

På en alminnelig dag kan en bare glemme sånt, og kun et vann, eller en sandørken kan avsløre hvor kulene blir av.

På papir, der det blir huller, så er 6.5x55 omtrent 2-300m "bedre", du kan gjøre på 1200m omtrent det du kan på 1000, på 1000 det du kan på 800.

En 40x40 cm gong på 1000m er ikke så veldig vanskelig å treffe med "de fleste" skuddene med 6.5x55, på en vanlig dag med litt vind hit og dit, en kan tilogmed se ei slags samling av og til, og korrigere seg fra kant til senter :roll: Men med 308 er det (for meg) nær umulig å få til annet enn et og annet tilfeldig treff.

 

Da jeg var yngre lærte vi at 6.5 var bedre til elgjakt enn 308, da kulene har høyere tverrsnittsbelastning, og derfor større inntrengningevne. Jeg har ikke hørt det argumentet på ei stund, men at elgen dør av 6.5mm kuler, det vet jeg (det er bare et spørsmål om antall :wink: )

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

hehe ja jeg har ikke skutt så mye med 308 :roll: men det er mye

man kan lese ut fra tabbeler...

 

Tok kanskje i litt men her er et eksempel:

 

Kule/kaliber......................................BC....................Fart

6.5x55 Lapua Scenar HPBT, 139gr........0.578................2700fps

 

308 Nosler E-Tip Bullets, 168gr............0.503................2700fps

 

Blir det ikke litt for dumt å trekke frem 308 som et like godt alternativ som 6,5 ved hjelp av en homogen kule, for så og sammenligne kulefallet??

Tar det som utgangspunkt at du har drevet litt med dette selv, og dermed har gjort det den erfaringen at det er vindavdriften, og å få ned feilmarginen her som er interessant. Da blir ikke forskjellen mellom G1 BC på 503 og 578 så lik lengere.

 

En annen ting med å bruke homogene kule til mengdetrening, er at du kommer til å pusse deg i hjel for å unngå at løpet tettes igjen med mantel. Og blant homogene kuler er E-tip spesielt jævelig.

 

Så, et lite tips fra en som selv jakter elg og skyter langhold med 308: Velg 6,5x55

 

MVH Sofus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...