Jump to content

6.5x55 eller 308W til jakt og langhold?


NRB89

Recommended Posts

".......308 og 6,5 uinteressante kalibre" :overrasket:

Sjokkert?? :lol:

 

Hvis pris ikke er et spørsmål og rifla skal være "normal" ønsker jeg meg mest av alt en 7mmRSAUM. Jeg tror slik trenden er i dag, at alle som vil ha en "normal/bærbar" storviltjaktrifle hvor det også skal skytes langt ville valgt noe i 7mm.

 

Personlig bryr jeg meg om pris (da jeg også har andre utgifter), og jeg jakter ikke storvilt på 1 km avstand (enda :shh: )

Derfor holder jeg fast på 6,5x55 SCAN til mengeskyting, og jeg lader selv :wink: Det betyr ca.3,50 per smell + 1 kr i løpsslitasje. Billigere kan det ikke bli for en god til 1000m + patron.

 

Når det kommer til elgen tror jeg ikke den merker noen forskjell på 308 kontra 6,5 om en ikke kjøper søppelammo av billigste sort.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tenkt mye frem og tilbake. Slik jeg ser det, vil det bli mest langhold i fremtiden. Derfor har jeg bestemt meg for 6,5x55 i første omgang :D .

 

Men jeg er åpen for andre kaliber til storviltjakt ved en senere anledning. Derfor har jeg økt budsjettet litt og vurdert å gå for en systemrifle.

 

Jeg har sett litt på Shultz & Larsen (Victory), Sauer (202/200str) og Blaser R8. Skal selvfølgelig ha en annen stokk (KKC-GRS-Mcmillian) :D

Erfaring med noen av disse til langhold? Kom med possitive og negative sider og den du ville valgt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

200STR: Billig og bra, tung og stabil. Raske magasinskifter, bytte av løp på noen få minutter. Mitt tips er å beholde originalskjeftet en stund, og se om du liker det. Noen av oss gjør faktisk det, selv om det er langt mindre trendy enn alternativene du lister. Ikke tenk så mye på hva de andre har før du har blitt kjent med utstyret ditt selv først, og du får MYE ammo for prisen av et nytt skjefte. Etter min mening er det større behov for å bytte til 500grams avtrekk før stokken bør skiftes. Pass på å unngå oljesøl ved pussing, selv med pussestokk-innfører: Kommer det olje mellom løp og kassa blir du aldri klok på hvor treffpunktet havner neste gang.

 

Optikk av god kvalitet, med mil-dot retikkel så du kan være med på langholdsmatchen i mars ;) og en skikkelig base.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig:)

Husk at 200STR er sponset av staten, den er mye dyrere i feks tyskland, så du får mye våpen for pengene her. Kjøp med lang og tykk pipe, så kan du heller kappe den senere, det blir billigere enn å kjøpe lengre pipe om den lysten skulle komme. :)

 

DFS har linksvåpen inne: http://www.dfs.no/nettbutikk-og-salg/st ... ing-vapen/" target="_blank og det er ingen prisforskjell på høyre eller venstre: http://www.dfs.no/Documents/Skytterkont ... 0113v2.pdf. Du trenger IKKE være medlem i DFS for å handle der, de driver butikk, og penger er penger. Samme med ammo også. Jeg hører at enkelte skytterlag krever at man skyter ett visst antall stevner i året for å kjøpe ammo til skytterlagspris, det hefter ikke salgskontoret ved DFS seg ved, det er bare å dukke opp med våpenkort og bankkort.

 

Magne Landrø er også forhandler av sauer: http://landro.no/" target="_blank

 

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Takker! :D

 

Du sier tykt løp og lang pipe (74/21) er det denne her jeg bestiller da?:

504

Kal. 6,5

74/21

Links

Fungerer det bare slik at jeg sender en mail med en bestilling? Må den hentes et spesielt sted, eller blir den tilsendt i posten?

Bor i Kristiansand :)

 

 

En annen ting jeg lurer på:

Jeg skal ha en "langholdskikkert" påmontert. Men vet dere hvor mye jeg må beregne i børsemakerarbeid, tenker da på skinne,ringer osv... for å få den rigget til langhold? Holdene vil nok strekke seg til kilometeren nå:)

Blir kikkerten montert på kassa på 200str?

Link to comment
Share on other sites

Bor i Kristiansand

Dersom du bor i Kristiansand vil du kunne få god hjelp til dette fra Sørlandets Benkeskytterklubb. Vi skyter fra 0 til 1000m flere ganger i måneden nå, og det er ingen tvil om at du vil spare penger og frustrasjon ved å se på utstyret vi bruker.

 

På Finn selger de ferdige skinner for kikkert. Denne glir du rett på i sporene til diopteret.

Har de og på Skytterlinken.

Disse skinnene kommer du ikke til 1000m med om du ikke har en helt spesiell kikkert. Du må ha en vinklet skinne om dette skal gå.

 

Både oppsett av utstyr og skyting på langt hold er etablert kunnskap og det er ingen vits i å finne det opp på nytt selv, eller gå i alle fellene folk har gjort før

 

K

Link to comment
Share on other sites

Heisann *M67* :winke1:

Jeg er medlem av SBSK, ble medlem på slutten av 2012 sesongen. Så har kun vært med på et fåtall treninger (hovedsaklig på grotjønn).

Har til nå bare skutt med 22 LR/17HMR og er så sykt interessert i å skyte på lengre hold.

Er veldig fersk når det gjelder langhold og det utstyret man trenger, så jeg tar imot all hjelp med stor takk :wink:

Hva tenker du om våpenet jeg har planer om å skaffe (sauer 200str 6.5x55, links med 74/21 stokk)?

Da har jeg jo muligheten til å hive inn et annet løp ved en senere anledning. Tenkte å starte med orginalstokken og bli kjent med våpenet og så kjøpe en ny stokk etterhvert.

 

Som sagt, så tar jeg til meg all hjelp og info jeg kan få, da jeg er så fersk innen dette. Øynene mine "ruller" når jeg ser alt det fancy tingene folk har på riflene sine :D

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT

Du trenger IKKE være medlem i DFS for å handle der, de driver butikk, og penger er penger. Samme med ammo også. Jeg hører at enkelte skytterlag krever at man skyter ett visst antall stevner i året for å kjøpe ammo til skytterlagspris, det hefter ikke salgskontoret ved DFS seg ved, det er bare å dukke opp med våpenkort og bankkort.

Hvor ligger dette kontoret, sa du?

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker du om våpenet jeg har planer om å skaffe (sauer 200str 6.5x55, links med 74/21 stokk)?

Det jeg tenker om det er vel stort sett at jeg skulle hatt en til :roll:

 

Det som går igjen i mange tråder, og blant de medlemmene i SBSK som har slike er at 70cm er nok, 74 vipper over til uhåndterlig. DEt er iallefall 5-6 stykker som skyter langhold regelmessig som har 200STR og det er mye å hente på å spørre disse, og på å se på riflene, ta på dem og gjerne skyte med dem. Om du skal skyte en av de nærmeste helgene så kan du godt få prøve en av mine.

De forskjellige har valgt forskjellige løsninger på alt fra stokk til montasjer og kikkerter, felles er at alle har picatinny skinne og ringer - ville styrt unna andre montasjer, unntatt Spuhr. Men om du ser på de forskjellige riflene så vil du se hva du liker og ikke liker, pog få ret mye bedre grunnlag for å bestemme deg enn å lese her inne.

 

 

A8F8FE7C-59B1-4363-8046-9456086A5F81-12562-00001BA9313D5586_zpsec937a0a.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem av SBSK, ble medlem på slutten av 2012 sesongen. Så har kun vært med på et fåtall treninger (hovedsaklig på grotjønn).

Har til nå bare skutt med 22 LR/17HMR og er så sykt interessert i å skyte på lengre hold.

Er veldig fersk når det gjelder langhold og det utstyret man trenger, så jeg tar imot all hjelp med stor takk :wink:

Hva tenker du om våpenet jeg har planer om å skaffe (sauer 200str 6.5x55, links med 74/21 stokk)?

Da har jeg jo muligheten til å hive inn et annet løp ved en senere anledning. Tenkte å starte med orginalstokken og bli kjent med våpenet og så kjøpe en ny stokk etterhvert.

 

Som sagt, så tar jeg til meg all hjelp og info jeg kan få, da jeg er så fersk innen dette. Øynene mine "ruller" når jeg ser alt det fancy tingene folk har på riflene sine :D

 

For å få god montasje til en mer eller mindre fornuftig pris kan du vurdere disse:

Skinne uten tilt:http://www.mil-optics.de/Seite-63

Skinne med tilt (hvis du klarer å få tak i): US Optics 20 MOA for SSG 3000, finner den ikke på siden deres nå, men du kan jo lete litt her: http://www.usoptics.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Base/ringer med tilt: http://www.brownells.com/optics-mountin ... 54929.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Spuhr: http://www.brownells.com/optics-mountin ... 54837.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Vet ikke hva den koster i Norge, men mener den er vesnetlig billigere i USA. Hvis du kjenner en svenske som vil låne deg adresse så sparer du mye på å få det sendt dit, uansett hva du kjøper fra statene eller EU.

 

Av en eller annen grunn har jeg et halv-erotisk forhold til Badger, så jeg kommer til å kjøpe deres one-piece ringer når de jeg har nå "må" byttes. ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange gode kommentarer her.

 

Har ikke erfaring med langhold men til praktisk jakt opp til 300m er vel 6,5 og 308W såpass jevne at ikke noe vilt vil kjenne noen forskjell.

 

Selv har jeg fullt våpenkort med kun 30 kaliber. Hadde en 6,5 men den ble solgt. Ikke fordi den var dårlig men fordi den ikke tilbød mye annet enn 30 kaliber. Praktisk å ha en våpengarderobe i ett kaliber.

 

Systemvåpen har vært prøvd men det funker ikke hvis man setter litt krav til håndterbarhet under forskjellige jaktformer og trening.

 

Helt andre krav til vekt , skjefte, siktemidler, løpslengde, avtrekk ++ på en hundeførerbørse versus et banevåpen.

 

Har derfor valgt bort system til fordel til egne dedikerte våpen til de forskjellige formålene. Å bruke en R8 til alt ble såpass dårlig at den ble solgt.

 

Det eneste disse våpnene har til felles er at de er 30 kaliber.

 

Kunne jeg gjort det samme med 6,5? , nei tror ikke det uten masse custom ombygging.

 

6,5 er et særnordisk fenomen og Barnes driter i dette kaliberet når de designer en ny kule. Det samme gjør Browning når de lanserer en BLR take down som er ypperlig til hundefører.

 

Remington 700 serien som er er alle hjemmesnekrere sin drøm da det er så billig å bygge om dette at fiasko tåles godt (veldig viktig her jeg erfart) leveres ikke i 6,5 osv.

 

Kunne forstsatt med eksempler i det uendelige men poenget er egentlig om jeg savner 6,5??

 

Svaret er nei!

 

Tar det som en selvfølge at dette innlegget kun høster betingelsesløs applaus :mrgreen:

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Norma 6,5x55 GT 130 grain gir ca 830 m/s i 74 cm løp.

Norma 308 GT 150 grain gir ca 830 m/s i 61 cm løp.

 

På 600 meter må du skru ca 47 klikk på 6,5 mot ca 53 på 308.

I forhold til bruk på rekreasjonsskyting på 600 meter, blir det vel stort sett snakk om følelser. Begge fungerer.

 

 

Til jakt på elg - fortsatt fabrikkamunisjon.

Med Federal 165 grain Throphy Bonded Tip High Energy, får du en utgangshastighet på ca 870 m/s i et 60 cm løp. BC på 0,45. Den leverer ca 2055 J i 620 m/s på 400 meter.

 

Bruker selv en Sauer 202 med 67/19 i 6,5x55 til rekreasjonsskyting på moderate lange hold. På elgjakt setter jeg i 308 løpet.

Link to comment
Share on other sites

Norma 6,5x55 GT 130 grain gir ca 830 m/s i 74 cm løp.

Norma 308 GT 150 grain gir ca 830 m/s i 61 cm løp.

Men Norma 6.5x55 DL Felt gir 920m/s med den samme kula... Det du serverer er jo en helt tullete sammenligning, hard ladd 308 mot knapt ladd 6.5x55 :roll: Om du gir dem samme løpslengde, så får de faktisk omlag samme hastighet, 140gr og 155gr.

 

 

I forhold til bruk på rekreasjonsskyting på 600 meter, blir det vel stort sett snakk om følelser. Begge fungerer.

308 fungerer i praksis dårlig, iallefall om en sammenligner med 6.5x55 og gode kuler - det kan knapt sammenlignes.

Å gå fra 308 til 6.5x55 er en gamechanger, omtrent som å gå fra 6.5x55 til 338LM - holdet du akkurat kan treffe noe på, blir enkelt og trivielt.

Om to skyter sammen, med de to ladningene du nevner (og dette så jeg grundig og tydelig senest på lørdag, på på 500 og 600m) på en blink som er, si 30x30cm, så kan jeg love deg at han som har 6.5x55 treffer, og treffer og treffer. Mens han med 308 vil slite med å treffe. Selv i svært lite vind.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg mente ikke å sammenligne 6,5 og 308 til ren langholdsskyting. Jeg er klar over at 6,5 er mye bedre egnet. Trådstarter skal ha en rifle i ett kaliber og jeg forsøkte bare å synliggjøre at det går an å skyte på litt lengre hold med 308, samtidig som du kan få bra fabrikkamunisjon til elgjakt på litt lengre hold hvis det er ønskelig. Beklager forøvrig sammenligningen av GT hvis det provoserte, var ikke hensikten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen 500m stevner med litt forskjellig. .223 og 69gr Scenar i en Bushmaster, .308 og 155 scenar i en 700 og et med en DPMS LR308 i ... ja, 308... Resultater av dette kombinert med ikke fantastike skyteferdigheter er listefyll fra midten og ned. Ikke havnet sist noengang, selv med en halvauto i .223, så det meste fungerer, men... Som M67 sier så skjer noe når man går fra det som akkurat funker, til noe som funker godt. Gikk over til .260rem og skyter 123gr Scenar. Det er betydelig enklere å få til noe med den, og jeg blir griseimponert over hva den lille kula der klarer å få til. Etter bytte av kaliber ble det plutselig litt morsommere å skyte også. Da var det et par stevner der jeg ikke bare var listefyll lenger. Gikk dritt på siste to, men det var min skyld. 6,5 et eller annet ER overlegen .308win på nært all skyting på skiver av et eller annet slag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...