Jump to content

Zeiss Victory. Var dette en god pris?


Roboard

Recommended Posts

Fikk i dag ervervet meg en ny Zeiss Victory 2.5-10x50 med opplyst retikkel #60

Betalte 10200.- og trodde jeg hadde gjort et knallkjøp da jeg har sett disse vert priset til alt ifra 15-19000.

Men så etter litt kammerGoogling har jeg sett et hav av forskjellige priser på nevnte kikkert og ble med ett litt usikker igjenn.

Så er det noen her som har noen formening om jeg har gjort et godt kjøp eller ikke?

(Og da mener jeg ang. pris, kikkerten vet jeg jo er bra)

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Til tross for at xxl har solgt disse så billig så er det VELDIG få som har fått kjøpt den til den prisen. XXL sine pris stunt blir tatt frem i flere tråder og lagt altfor mye vekt på.

 

Tja, lagt for mye vekt på?

 

Fakta er at om man er prisbevisst og har god tid, så er XXL et fantastisk bra sted å handle kikkertsikter.

Ofte lave faste priser på zeiss, ofte 25% på alt, og ofte veldig nedsatt ved modellutfasing ol.

Leicaen til 5k, alle classic tilbudene og det store victory utsalget før HT kom er alle smått legendariske.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertbransjen ser for meg ut til å være pill råtten... Man vet aldri hvilke priser som kommer neste dag. Spesielt gjelder dette Zeiss, og det underbygger integriteten og seriøsiteten til merket som sådan. Jeg kjøpte selv et Victory HT 2,5-10x50 for 10500,- på et internettsalg, og det var ikke hos XXL.

 

Swarovski ser ut til å være et hederlig unntak i så måte. De holder relativt stabile priser.

Link to comment
Share on other sites

Så kikkertbransjen er råtten fordi XXL selger uten fortjeneste og relativt ofte med tap?

Ønsker du ordninger som enkelte premimum merker har innenfor andre bransjer, hvor det er forbudt å selge varen for under veiledende (villedende) pris? Slik at de bevisst kan holde et kunstig høyt prisnivå?

 

Som forbruker burde du heller være sjeleglad for at de velger en slik metode for å reklamere for butikken sin.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er jeg glad for å kunne kjøpe Zeiss til Europas laveste priser. Men hva gjør kjeder som f.eks XXL med prisnivået generelt (ikke bare for optikk) ?

De bruker sine muskler og ødelegger muligheten for andre og mindre selskaper til å gjøre forretning. Det er helt fint å ha et og annet lagersalg, men spør din lokale våpenforretning hvor mange Zeiss'er han har solgt de siste årene. Jeg for min del synes det er svært så behagelig å ha ei lokal sjappe..

Link to comment
Share on other sites

Si meg, hvorfor poster du dette på Internett, ønsker du ikke at leserbrev-spalten i din lokalavis skal overleve kanskje??????++

 

Verden går videre, så er det opp til hver enkelt leverandør å tilpasse seg netthandel, storinnkjøp, tapskampanjer osv.

 

Monopol er leit, kamp om å få monopol/markedsandeler er vakkert. Det er en stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er fornøyd med XXL sin prispolitikk. Ja mulig de er på vei mot å få monopol på en del varer men i dagens samfunn med internett så vil de raskt miste det hvis prisene øker så andre ser det er penger i å selge et produkt. Om 10 år vil jeg tippe det står igjen 4-5 større butikker/kjeder som fører utstyr til jakt/skyting. Mulig utvalget blir mindre men verden har blitt så liten med internett i dag at det å handle fra utlandet ikke er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker såvidt en tid med små kolonialbutikker på hvert hjørne, mange hevder at da var det fantastisk utvalg og en voldsom service. Virkeligheten er at de hadde omtrent ingenting; skulle du ha brød måtte du gå til bakeren, skulle du ha kjøtt måtte du til slakteren. Melk hadde de (men en skal ikke langt tilbake før en måtte på et meieriutsalg!). Frukt hadde de heller ikke, det var en egen fruktbutikk (som hadde 3 grønne epler og en brun banan). Fisk fikk en i fiskhallen.

Joda alt var bedre før i tiden...

Og joda, vi hadde TV; begynte kl 1750 med Ettermiddagsnytt og slutttet med Kveldsnytt kl 2300. Når NRK kom med noe de kallte "nattkino", en film som begynte kl 23 på lørdager gikk postmennene skoene av seg og bar på seg proplaps med sinte leserbrev (jo-de skrev brev på linjert ark fra "Norgespost"-blokken!!) om dette vanviddet av synd og vold!

 

Jaja-nu skal jeg da kose meg ved radioapparatet og noen mokkabønner.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker såvidt en tid med små kolonialbutikker på hvert hjørne, mange hevder at da var det fantastisk utvalg og en voldsom service. Virkeligheten er at de hadde omtrent ingenting; skulle du ha brød måtte du gå til bakeren, skulle du ha kjøtt måtte du til slakteren. Melk hadde de (men en skal ikke langt tilbake før en måtte på et meieriutsalg!). Frukt hadde de heller ikke, det var en egen fruktbutikk (som hadde 3 grønne epler og en brun banan). Fisk fikk en i fiskhallen.

Joda alt var bedre før i tiden...

Og joda, vi hadde TV; begynte kl 1750 med Ettermiddagsnytt og slutttet med Kveldsnytt kl 2300. Når NRK kom med noe de kallte "nattkino", en film som begynte kl 23 på lørdager gikk postmennene skoene av seg og bar på seg proplaps med sinte leserbrev (jo-de skrev brev på linjert ark fra "Norgespost"-blokken!!) om dette vanviddet av synd og vold!

 

Jaja-nu skal jeg da kose meg ved radioapparatet og noen mokkabønner.......

 

Ubderholdende skrevet, men dog ikke spesielt relevant i denne saken.....

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at Zeiss tidligere var et produkt som ble omsatt til noenlunde like priser uansett om det var hos en lokal sjappe eller fra en kjedebutikk. Dersom noen skulle videreselge en brukt Zeiss, var butikkprisene fortsatt de samme slik annenhåndsverdien var relativt høyt. Idag vet man aldri hva morgendagens butikkpris vil være på Zeiss, og annenhåndsverdiene er råtne...

 

Jeg forsøkte for en tid tilbake å bestille en Zeiss Classic 2,5-10x50 hos min lokale sjappe, og var forberedt på å betale litt mer enn hos XXL. Problemet var bare at forskjellen ikke var en 500 eller 1000-lapp, men 3500,-

Link to comment
Share on other sites

Må si meg litt enig med Skarvekongen her.

 

Hadde blitt forbanna om jeg hadde kjøpt et produkt som neste dag hadde vært dumpet

mye i pris og annenhåndsverdien likeså.

Det er vel tross alt de som betaler normal pris som får butikkene til å gå rundt og disse

kundene er det nok lurt å behandle bedre en som så.

 

Tilbud er det alltid og det er bra, men blir det for ekstremt blir det bare for jævlig for

de som taper 5000.- over natten på en skarve kikkert.

Hadde nok aldri handla i den butikken/kjeden til normal pris flere ganger hadde jeg

opplevd noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Derfor lar vi de lokale sjappene som ikke vill/kan konkurere på pris dø. I dag er det så lett å finne beste pris og posten fungerer faktisk ganske bra.

 

Det er ikke så enkelt..

 

De mindre aktørene har ofte andre/dårligere rabattsatser enn de store kjedene, og har da ingen mulighet til å kunne matche priser uten å tape penger.

 

Deler av bransjen er pill råtten, ingen nevnt/glemt..

Link to comment
Share on other sites

Hva med de som handler på XXL og Jakt & Friluft når Zeiss og S&B selges til "ordinær" pris kr 15 000,- den ene dagen, for så å finne samme produkt til kr 10 500,- dagen eller uka etter? Er det seriøst, eller ville du føle deg lurt?

 

 

Da ville jeg gått tilbake og henvist til fornøyd garantien, og brukt garantien om åpent kjøp som nå er hevet fra 30 til 100 dager og fått refundert pengene. Er gjort :wink:

 

Skal forbruker tilgodesees må vi ha flere store som har råd til å drive priskrig, da går prisene ned.

 

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jepp, svært så enkelt å handle på slike betingelser; Først skal en stakkar gjøre seg kjent i markedet og i løpet av noen dager/uker finne ut hvor det lønner seg å handle. Og deretter følge samme butikk og nettsider i 100 dager for å forsikre seg om at han ikke er blitt lurt :lol::lol:

 

Alt mens kikkerten ikke kan brukes siden XXL's 100 dager åpent kjøp fordrer at varen er ubrukt.

Link to comment
Share on other sites

Skal forbruker tilgodesees må vi ha flere store som har råd til å drive priskrig, da går prisene ned.

 

Og når priskrigen er over og konkurrentene er borte blir nok forbrukeren taperen,vet ikke

om dette er det beste i lengden.

Vi bør også ha i bakhodet hva vi får av service ved seinere reklamasjoner og ikke bare

pris ved kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Skal forbruker tilgodesees må vi ha flere store som har råd til å drive priskrig, da går prisene ned.

Sauerhansen

 

Her Hansen bommer du grovt. Om priskrigen på enkeltvarer blir hard nok går prisnivået for det aktuelle markedetssegmentet OPP ikke ned. Enkle økonomisk modeller viser deg hvorfor.

Hvem tror du ender opp med å betale regningen for "markedsføringen" det er å selge enkeltvarer med tap for å fremstå som rimelig?

 

Dagligvarebransjen er det beste eksempelet på dette i Norge. 4 store aktører fighter med nebb og klør om markedsandeler, det generelle prisnivået på mat i Norge kjennetegnes vel ikke med å være spesielt lavt?? Nå er det mange flere faktorer enn konkurransen i detaljistleddet som avgjør prisnivået i ett marked spesielt på mat, men det bidrar ikke positivt på hverken utvalg eller det generelle prisnivået at konkurransen er beinhard.

 

Her hjemme er den klart mest effektive markedsføringen lav pris. Nettopp fordi det er typisk norsk å være ganske kjip. Det er vi nesten alle sammen, undertegnede inkludert. Om en velger en strategi der en markedsfører seg som prisledende på høyprofilerte varer som i dette eksempelet Zeiss gir dette ett effektivt inntrykk av å være billig. At det i veldig mange tilfeller langt fra stemmer er vist ikke like viktig.....

Link to comment
Share on other sites

@sauer 150

Dagligvarebransjen er et elendig eksempel i denne diskusjonen, da ingen med vettet i behold bestiller alle matvarene de trenger fra det store utland. (men ja, de 4 store voldtar befolkningen, men det er ikke relevant her.)

Globaliseringen sørger for at det innenfor vår bransje er utrolig vanskelig å etablere noe monopol, kanskje med unntak av for hele våpen og ammunisjon, da det er litt mer stress å importere selv.

 

Og ja, kundene tar regninga for at prisene dumpes på utvalgte varer, de kundene som ukritisk plukker med seg alt annet også, istedenfor å bare kjøpe det som er billig. At andre spleiser på mine nye kikkertsikter syns jeg er ganske så storveis :)

 

@ dere som syns tilbud er dumt fordi man føler seg så lurt om man tidligere har betalt full pris.

http://www.xxl.no/XXL-garantier

Fornøydgarantien fungerer fint selv om varen er brukt, i 30 dager. Det er idiotisk å forvente at alle andre skal bli flådd for all framtid bare fordi du var utålmodig, vent heller på tilbud før du kjøper.

 

ps. nei, jeg har ingenting med XXL å gjøre, annet enn at jeg benytter meg av gode tilbud når de dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

@sauer150

 

Det jeg mener er at jeg gir beng i om de små overlever dersom de ikke kan være konkurransedyktige på pris.

Jeg betaler vel ikke flere tusen kroner ekstra for at en liten enkelt butikk skal bestå om det så er i nabohuset mitt. Handler konsekvent der de gir best pris :wink:

 

Noen er enig og noen er uenig så får bare være, men jeg tror flere og flere av de mindre vil forsvinne de neste årene.

De mindre med egne agenturer kan nok overleve på dette, de uten får det vanskelig

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg er villig til å betale (litt!) for å bidra til å holde liv i en lokal sjappe, men da er det en forutsetning at de faktisk har eller kan framskaffe rimelig kjapt det jeg er ute etter av vanlige greier.

For å holde oss til tråden-jeg forventer ikke at de skal ha alle varianter Zeiss i hylla, men de må kunne fortelle når de kan ha de i butikken og til hvilken pris.

 

Hypotetisk for min del, det er snart 20 år siden den lokale sjappa med noen som helst kompetanse inne jakt, fiske og våpen stengte dørene (ikke min feil-de fikk absurde andeler av mine penger fra 12års alderen...).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...