Jump to content

Arg de forbanna Mauserne.....


Mas-36

Recommended Posts

Hva er det med disse Mausera? Når jeg tror jeg er ferdig med de og har kjøpt en nyere våpentyper. Så kommer lysten på en ombygget Mauser M98 tilbake :oops:

 

Har heldigvis lært dette nå og har en jeg aldri skal selge :mrgreen:

 

Kan nevne min Mauser er en M67 kasse med ei 8x57IS militærpipe med NM-149 underbeslag laget av Våpensmia på Dokka. Stokken er en Boyds laminatstokk. Kikkerten er en 2,5-10x56 i medium prisklasse. Ingen demper enda på den, men det frister med en slik S&L demper til 990kr på jakt og friluft om dagen.

 

Flere som har det slik?

 

Og hvordan er Mausern din?

Link to comment
Share on other sites

Kan vel kalles Boltriflenes AK-47.

Den har en konstruksjon som er i bruk av mange over hundre år etter, de bare FUNGERER.

Har selv en gammel HV-mauser som er helt original med åpne sikter, da jeg fikk den hadde den stått ubrukt siden 40-50 tallet en gang.

Pusset løpet og skjøt 10 skudd innenfor en snusboks på 100 meter knestående med anlegg, med militærammunisjon fra 1953.

Tror aldri jeg blir å kvitte meg med den!

Link to comment
Share on other sites

De har en viss sjarm over seg. Alle burde ha en Mauser i skapet, er nå min mening. Jeg så nettopp en dokumentar om Mauser, linken er en plass på kammeret.no men av hensyn til dere skal jeg ikke for jeg skulle bare klikke på den og det viste seg den var på 45 min... Kunne ikke løsrive meg :mrgreen:

 

Blaser_308: Deilig å ikke betale 30K for ei børse som ikke alltid virker som den skal, mens man kan betale en høvding (eller "arve") for noe som alltid virker. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja. Først skal en få smidd om hevarm, så skal en få på montasjer og nytt avtrekk. Og stokken var ikke det helt store, og når alt er gjort innser du at pipa egentlig er gåen...

 

Billig det der :mrgreen:

 

Jeg la aldri så mye i det, stokken ble spikket om og pipa holdt til jaktbruk. Alt annet enn hevarm og montasjer gjorde jeg selv, så det var et særdeles lærerikt prosjekt. Fordelen med en slik børse er at en ikke kvier seg for å finne frem verktøy, for verdien er jo null i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

De har en viss sjarm over seg. Alle burde ha en Mauser i skapet, er nå min mening. Jeg så nettopp en dokumentar om Mauser, linken er en plass på kammeret.no men av hensyn til dere skal jeg ikke for jeg skulle bare klikke på den og det viste seg den var på 45 min... Kunne ikke løsrive meg :mrgreen:

 

Blaser_308: Deilig å ikke betale 30K for ei børse som ikke alltid virker som den skal, mens man kan betale en høvding (eller "arve") for noe som alltid virker. :lol:

 

Linken ligger på Mausertråden.La den ut i romjulen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg snytt for en god prosjekttråd her, spad1. Går og har lyst til å gjøre noe slikt selv.

Ble desverre dårlig med bildetaking når jeg lagde det.men kan lage en tråd neste gang jeg skal støpe et...Forøvrig er det bare å bruke søkefunskjonen. Bly har jo laget et par tråder om støping av skjefter både i karbon og polyester :)

Link to comment
Share on other sites

Ja den gamle 'Adolf'n ' M98 er noe rart ! Slarkete og jævlig ikke pen en gang eller men bruksvåpen ! ja for f... ! fungerer alltid ! sikker lås ! sollid som få og rett og slett et dugenes redskap . Jeg har ingen pr. i dag men vet jeg skal lage et prosjekt igjen en vakker dag :D

Link to comment
Share on other sites

Aldri skjønt den Mauser greia.

 

Kikkertmontasje så høyt som et epletree.

Annenhåndsverdi - man må betale for å bli kvitt ho :mrgreen:

 

Lett å se at du ikke har skjønt "mausergreia", kommentaren om høyde på kikkertmontasje er helt feil. Med f.eks. Weaver grand slam baser i stål og Leupold QRW ringer er du like høyt eller lavt over senter på løp/låskasse som på andre rifler. Det finnes andre montasje systemer som også gjør det mulig med lav kikkertmontering.

Ellers er det egentlig få rifler du kan få så mange forskjellige stokker i alle prisklasser til. Det samme gjelder løp og sikringer for ikke å snakke om avtrekk og til dels underbeslag.

Mange liker å si at det blir så dyrt å bygge om mausere, men ofte sammenligner de billigrifler med fiberforsterkede plastskjefter, ingen låsing av boltmuffe, sikring som ikke låser tennstempel og billige drittløp(jamt over det budsjettrifler er levert med) med orntli custom M98 rifler. Velger man billige deler til en M98 er forskjellen ikke så stor, sjekk bare Midways utvalg av skjefter, løp, avtrekkere og sikringer.

Om mauser M98 hatere kunne være litt saklige og faktisk sammenligne epler med epler så hadde de bare hatt et argument mot mauser M98; de liker ikke M98 systemet.

Link to comment
Share on other sites

Om mauser M98 hatere kunne være litt saklige og faktisk sammenligne epler med epler så hadde de bare hatt et argument mot mauser M98; de liker ikke M98 systemet.

Mitt største ankepunkt mot M98 er fansen som ukritisk skryter en 115 år gammel konstruksjon opp i skyene. Joda, den strømmer over av sjarm og nostalgi, og er stort sett både robust og pålitelig. Og til normal jakt er de som regel mer enn presise nok.

Men verden har faktisk gått fremover det siste århundret, moderne kasser er både sterkere og mer presise. Ikke alt har blitt bedre, en del finesser har nok blitt rasjonalisert bort. Og mange kasser er litt kjedelige sammenliknet med linjene til en pen M98. Men det ER en grunn til at ingen bruker M98 til annet enn jakt lenger, sammenliknet med mer moderne konstruksjoner kommer den til kort på mange punkter.

 

Hvis du liker M98, fint, men ikke lur ferske jegere til å tro at dette er verdens beste rifle. Ferdig ombygd kan man gjøre gode kjøp i disse tider, og skal man legge noen tyvetalls høvdinger i et customprosjekt hvor alt er etter ditt hjerte kan man få en fantastisk flott børse. Men om en bare skal ha en rifle som er presis og pålitelig uten å betale skjorta er det langt bedre valg å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sammenligne epler og epler og ikke poteter og trøfler?

Sjarm og nostalgi o.l. er ikke egenskaper et objekt innehar, de er subjektive egenskaper som subjektet projiserer på objektet. Ofte ser man at subjektive og objektive egenskaper blandes sammen når objekt skal beskrives.

Om en M98 er verdt å ta i bruk med større eller mindre modifikasjoner er det tydeligvis uenighet om, og slik forblir det nok i overskuelig fremtid. Hvem har rett? Det er vel en subjektivt oppfatning basert på den enkeltes synspunkt og erfaring.

Hvis noen lurer på hva som kan gjøres med en M98 for å få den til å bli en ok jaktrifle så svarer vi som liker og har erfaring med M98 etter beste evne. Så får noen bare mislike våre synspunkter. Det er greit det.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sammenligne epler og epler og ikke poteter og trøfler?

Jeg sammenlikner rifler med rifler, og er vel snill som tar med estetiske og nostalgiske elementer? Uten de taper mauseren på nesten alle punkter. For oss som ikke er datamaskiner er subjektive argumenter er ofte like relevante som de objektive, for en entusiast er følelsen en får når en henter frem børsa like viktig som hvor mange millimeter den samler på. Jeg er helt enig i at en skikkelig gjennomført mauser-rigg kan være direkte flott, og at den fungerer som jaktvåpen er det ikke noen tvil om. Dog er ikke mauseren automatisk ensbetydende med perfekt funksjonering, min kunne feks krangle med korte, butte kuler.

Kvaliteten er heller ikke alltid like bra, mange er laget av heller middelmådig stål under krigen og lider tydelig under det. Var det her eller på SL at det dukket opp en hvor begge låseklakkene røyk under bruk? Og ignorant hadde vel en posting hvor han presenterte resultatet av destruktiv testing av slike og de røyk lange før mer moderne kasser. Så hverken styrke, kvalitet eller presisjon er nødvendigvis på høyde med hva man vil forvente av en moderne kasse.

Jeg har ikke noe problem med at folk liker M98, jeg må faktisk innrømme at jeg har blitt mer glad i de etter at jeg solgte min :wink: Men en del tror at utviklingen bare har gått bakover de siste hundre årene, og det faller på sin egen urimelighet. Hver gang en prøver å poengtere begrensingene mtp presisjon er det alltid noen som kommer med at deres mauser kan skyte opp rasshølet på en mygg på hundre meter, men faktum er at ingen lenger bruker de til konkurranse hvor presisjon virkelig teller.

 

Så det ubegrunnede hatet som ofte kommer frem når det gjelder mauser er nok i stor grad et motsvar på den like ubegrunnede troen på at det er verdens beste børse. Og jeg blir litt trist når jeg møter folk som aldri har eid noen annen børse enn mauser som tror dette er det gjeveste som finnes. Mange av de ville nok vært langt mer fornøyd med en mer moderne konstruksjon. Men alle i ælj-laget bruker jo det, så den må jo være bra...

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som om TS har m98 i tankene.

 

Men hvis tråden ska omhandle andre "Mausere" også bør man kanskje skille på konstruksjonene til Paul Mauser, og de som bare er Mauser i navnet.

 

Paul Mauser døde i 1914.

 

Pistolen Mauser HSc ble konstruert av Axel Seidel i 1935-36.

Link to comment
Share on other sites

TS refererer til M98 i sitt første innlegg, men han hadde tydeligvis ingen motforestillinger da jeg la in HSc-en. Og Mauser som varemerke og innovatør er ikke begrenset til Paul Mausers levetid og konstruksjoner. Et svært interessant Mauser-produkt er f. eks. Model 66, en av de første vellykkede systemriflene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med at andre enn M98 og Paul Mausers konstruksjoner vises i tråden som sådan så det overlater jeg til TS.

 

Men siden Kammeret også skal være en plass for å utveksle kunnskap og å lære, syntes jeg kanskje det hadde vært på sin plass å opplyse om konstruktøren, hvis mulig, der merkenavnet er Mauser uten at Paul Mauser var involvert i konstruksjonen.

 

Jeg antar selvfølgelig at de fleste ikke forbinder Paul Mauser med Mauser M03, men dess lenger vi beveger oss tilbake i tid kan jo dette lett føre til misforståelser.

Link to comment
Share on other sites

Men det ER en grunn til at ingen bruker M98 til annet enn jakt lenger, sammenliknet med mer moderne konstruksjoner kommer den til kort på mange punkter.

 

 

Mauser-systemet ble konstruert i en epoke der arbeidstimer ikke var dyrt.

Slik er det ikke lenger. En fullfunksjons M98 kasse av god kvalitet er svært dyr å produsere jmf. med mer moderne konstruksjoner.

Er Mauser-mekanismen perfekt? Nei, til benkeskyting og rent presisjonsmessig er det kommet bedre alternativer. Men som en totalløsning der pålitelighet og adekvat presisjon går hånd i hånd, våger jeg påstanden om at ingen har funnet opp noe bedre.

enda

Link to comment
Share on other sites

Men som en totalløsning der pålitelighet og adekvat presisjon går hånd i hånd

Jeg er ikke uenig, selv om det avhenger av hva som menes med adekvat presisjon. Ekskluderer vi topp- og langholdsjakt er jeg langt på vei enig.

Og kontrollert mating ER en fordel, selv om de færreste virkelig trenger det.

 

Men man glemmer ofte å skille mellom gode sivile kasser og ting av mer ymse kvalitet produsert under krigen, og selv med kasser av god kvalitet er ikke styrken på samme nivå som mer moderne konstruksjoner. Håndtering av gasslekkasje er jo fint, men er nå det egentlig et problem i disse dager?

 

Totalt sett er M98 en fantastisk konstruksjon, det er ingen andre design fra samme tidsperiode som når den til knærne. Men best i dag? Det avhenger helt av hva man ønsker ut av et våpen, den er ikke bedre på alle punkter.

Link to comment
Share on other sites

Men som en totalløsning der pålitelighet og adekvat presisjon går hånd i hånd

og selv med kasser av god kvalitet er ikke styrken på samme nivå som mer moderne konstruksjoner. Håndtering av gasslekkasje er jo fint, men er nå det egentlig et problem i disse dager?

 

Jeg får stille det samme spørsmålet tilbake da Erlend, er dette egentlig et problem i disse dager? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke alltid dette behovet for å diskutere for og imot Mauser.

 

Når det gjelder konstruksjonsmessige forskjeller på Mauser og andre mer moderne mekanismer vil det alltid være kompromisser.

 

Når det gjelder praktisk presisjon så er det som regel ikke uvanelig at en Mauser går 20-30mm @ 100m. Det er det da vitterlig mange andre moderne rifler som gjør også.

Så er det noen, gjerne litt dyrere europeiske våpen som går ned mot 15mm @ 100m.

 

Men hvis behovet ditt er ei rifle for storviltjakt på tradisjonelle avstander, så blir det litt sært å hevde at rifla som går 15mm er bedre. Det blir i beste fall veldig teoretisk siden man ikke har noen bruk for den presisjonen til beregnet bruk.

 

Man kan også velge bort unødvendig presisjon, hvis man for eksempel jakter farlig vilt, for et system med et langsommere men tungt tennhetteanslag som gir sikker tenning under alle forhold i steden for et kort og raskt, men kanskje svakere anslag.

Eller man vurderer en sikring som løfter tennstempelet fysisk fri fra avtrekket som sikrere og bedre for måten en jakter på, enn et som bare låser avtrekkeren.

 

Dette er personlige vurderinger og avveiinger som etter min mening ikke kan klassifiseres i best eller ikke best, men valg av forskjellige egenskaper etter behov.

 

Og husker jeg ikke helt feil ble Mauseren brukt i Benchrest de første årene etter krigen og de pinte da gruppene ned i rundt 10mm, og det burde da holde til det meste.

Link to comment
Share on other sites

I afrika er det noe som heter "presist nok"

 

Forbi et visst punkt flytter fokus seg fra samlingene til andre faktorer slik som pålitelighet under ekstrem varme, mye skitt og sand og skyting fra utradisjonelle stillinger ( opp-ned, liggende osv). Da er det viktig at rifla feeder riktig, at det smeller når man trekker av og at en viss mengde dritt og lort rundt og i mekanismen ikke stopper våpenet fra å smelle.

 

Med tanke på alle Brno/Cz slarkepurkene som har stoppet angripende løver og bøfler der nede i 100 år, tror jeg man skal argumentere rimelig godt for å hevde at det ikke er treffsikkert nok for små piggokser som står og gafler i seg epler ute på et jorde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...