Jump to content

Tips før kjøp, spes. ang. Dier


simond86

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Vet det er ørten tråder om emnet, men selv etter søking og litt google tid er jeg ikke helt sikker.

Har tenkt å kjøpe inn ladeutstyr å begynne å lade i kaliber .222, .223, .308 og 30.06 til å begynne med.

Har lest mye på nettet og bestemt meg for å gå for et hornady single-stage kit + det tilbehøret man trenger for å komme i gang.

Forhåpentligvis utstyr som vil vare i mange år, og fungere fint til mitt bruk.

Skal lade -trening og jaktammunisjon, så trenger vel ikke noe av det svindyre superutstyret som de som skyter BR antar jeg?

 

Det er i die-jungelen jeg virkelig blir forvirret. Slik jeg TROR det er, er som følger:

 

Helpressedie: Presser hele hylsa tilbake til "fabrikkstandard" og støter ut tennhetta

 

Neck-size: Resizer kun halsen på hylsa(støter også ut tennhetta?)

 

Seating: Setter i kula(krymper den og?)

 

Er det slik, eller er jeg helt på jordet?

 

Mener også å ha lest/sett presseoperasjoner der en die seater kula, og en annen krymper den på plass. Kan dette stemme?

Er som sagt ikke ute etter maximal presisjon, men best mulig uten å kjøpe meget fordyrende utstyr.

Hvilke dier er da nødvendig i hvert kaliber?

 

Og helt til slutt: Vil en -neck og seating-die fungere om hverandre på f.eks .308 og 30.06 da diametrene skal være identiske?

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Har lest mye på nettet og bestemt meg for å gå for et hornady single-stage kit + det tilbehøret man trenger for å komme i gang.

Vanskelig å argumentere mot

 

Har tenkt å kjøpe inn ladeutstyr å begynne å lade i kaliber .222, .223, .308 og 30.06 til å begynne med

Begynn med ett kaliber, så kan du kjøpe noe annet til de andre om du ikke er 100% fornøyd.

 

Helpressedie: Presser hele hylsa tilbake til "fabrikkstandard" og støter ut tennhetta

 

Neck-size: Resizer kun halsen på hylsa(støter også ut tennhetta?)

 

Seating: Setter i kula(krymper den og?)

Det har du fått riktig. I de kalibrene du nevner er krymp unødvendig, og reduserer både presisjon og hylsenes levetid.

 

Vil en -neck og seating-die fungere om hverandre på f.eks .308 og 30.06

Nei, eller "ja", du vil kunne size 30-06 med en 308 die, men da må den justeres om hver gang, og den får ingen støtte, så den vil lettere bli skjev. Men i et nødsfall går det.

 

Er som sagt ikke ute etter maximal presisjon, men best mulig uten å kjøpe meget fordyrende utstyr.

Hvor mye skal du lade og hvor lat er du, skal du KUN bruke hylser som er nye, eller skutt i eget våpen? God tilgang på hylser?

 

Sizedier kjøper du std. helpressingsdier fra Hornady, RCBS, Forster, eller Redding, samme med seater. Kjøp til ett kaliber, om du er ekstra lat, og finner ut at du kan bruke halspressedier, kan du da evt. kjøpe halsdier først, eller kun det, i de andre kalibrene dine.

Seater kjøper du en vanlig først, om du vil ha en "mer presis" i et av de andre kalibrene følger du opp med en "sleeved" der hylsa har støtte hele veien.

Iallefall, prøv deg litt fram, for det er ikke sikkert du liker de samme tingene som alle andre,

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar

 

Nei, er ikke lat :lol: men vil bare være sikker på at jeg sitter inne med de rette kunnskapene så jeg ikke hopper ut på tynn is.

Blir kun å bruke nye hylser, selvskutte eller noen jeg vet historikken til.

Lurt tips å teste ett sett fra en fabrikat, før man kjøper alt der :oops:

Blir i utgangspunktet ikke å skyte så veeeeldig mye, men det kan fort endre seg.

 

Har som utgangspunkt 1000 Fiocchi skudd i .223 som jeg nettopp har kjøpt, og tanken er da naturligvis at hylsene til disse skuddene skal få "ni liv" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og mine 20 års erfaring med Lee er den helt motsatte. Litt fikling må en regne med på noen av produktene, men stort sett synes jeg Lee kommer best ut når pris er en faktor. Og diesettene er det ikke noe feil med, eneste er som sagt at colleten leveres med en litt overdimensjonert dor. Jeg har et diesett fra Redding liggende, men annet enn låsemutterne (som man enten elsker eller hater) synes jeg ikke at jeg fikk mer enn det Lee leverer til lavere pris.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillene. Har selv lagt merke til at LEE er elsket eller hatet, bare gjennom nettsurfingen min i søket på å sette meg inn i lading :lol:

Lee er vel mye for pengene, men det er vel også sett på som "startutstyret" for å komme i gang.

Blir nok å gå for ett hornady sett først for å se om jeg blir tilfreds med det siden alt det andre jeg skal ha blir hornady.

På tross av dette:

" target="_blank :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Merkelig at mine LEE collet dier gir ypperlig kulehold. Men det forutsetter vel at du gir fullt trykk på armen på alle hylsene.

Hadde en kompis innom som satte seg ned å presset en del hylser for meg, de hylsene måtte gjennom en pressing til før jeg var fornøyd. Han hadde ikke gitt nokk trykk på armen når han presset.

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere med Lee-hatere er trøttende, de er så bastante. Få Lee-tilhengere påstår at Lee lager verdens beste produkter, mens motstanderne ofte høres ut som om varen kom innsmørt i bikkjedritt.

 

Hvis du har falt for en Hornadypresse så gå gjerne for det, det jeg har sett fra den fronten har sett veldig pent ut. Og får du et ferdig sett med dier så kjør på, de er ikke dårlige de heller. Men for halspressing bør du vurdere Lee først, de gir veldig bra resultat med et minimum av innsats og prisen er ikke avskrekkende.

Link to comment
Share on other sites

Litt fikling må en regne med på noen av produktene, men stort sett synes jeg Lee kommer best ut når pris er en faktor

Hvis jeg ville ha byggesett til dier så kjøpte jeg det, jeg lader for å få ammo, ikke for å modde ladeutstyr :wink: Lee virker, men jeg har altså ikke hobbyer for å irritere meg over utstyr.

 

Lee er en udiskutabel vinner på pris, og Lee leverer produkter som man kan lade med. Jeg har hatt mye forskjellig Lee - kruttmålet var bra, men det ble knust. Alt laget god ammo, og etterhvert en mer og mer irritert hjemmelader... Jeg ladet 6.5x55 på Lee Challenger, med Lee Collet til engang på 90-tallet, 1000vis av skudd, så gikk jeg over til Bonanza BR, og så til Redding Comp for ikke så mange år siden.

Har ikke en eneste Lee dings igjen, om Erlend Meyer eller Fredrik kommer innom, og jeg finner en Lee dings, så skal jeg hive den etter dem gratis, så langt jeg klarer. Nå kan man det med Lee-dier, Redding sine koster vel 10 ganger mer?

 

 

Jeg har et diesett fra Redding liggende, men annet enn låsemutterne (som man enten elsker eller hater) synes jeg ikke at jeg fikk mer enn det Lee leverer til lavere pris.

Låsemutrene er faktisk helt ubrukelige både på Lee og Redding, men imotsetning til Lee sine, som ALDRI låser (er jo derfor Lee-folk tror man må ha Quick Change plater?), så låser Redding sine FOR ALLTID... iallefall om man er uforsiktig. Heretter kjøper jeg Sinclair låseringer med Redding sine dier.

 

Jeg har landet på Redding Competiton til sizedier, og Forster Ultra seaterdier. Til en begynner vil jeg anbefale helpressedier, "Full Lenght Sizer", fra RCBS, Hornady, Redding eller Forster - eller Lyman. På et tidspunkt må du helpresse et eller annet, og da trenger du bare ei die om du har helpressedia. Du kan fint halspresse med den, ei egen neck-die er grei om du vil smøre mindre.

 

Men du trenger ikke Redding Comp, og du kan godt bli mer enn nybegynner før du må plages med å modde mandrellen i Lee Colleten, og dra grader av fingrene i colleten. Collet dia er faktisk ikke dum, men strengt tatt er den bedre egnet for erfarne folk enn for nybegynnere. Mange plages med innstilingen av den, med kuleholdet, med å modde mandrellen, og med at ujevnt press gir ujevne patroner. For de som har løst disse kodene, er den ypperlig, selv hatet jeg stripene den laget på hylsehalsen.

 

Lee Collet-dia har en stor fordel, som den deler med Redding Comp. dia - du slipper å smøre og vaske.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alt laget god ammo, og etterhvert en mer og mer irritert hjemmelader.

Men alle er da ikke skrudd sammen likt? At du irriterer deg over noe betyr ikke at alle andre MÅ gjøre det samme, noen er puslere av natur og fikser på ting enten de trenger det eller ikke.

Folk er forskjellige og setter forskjellig krav til tingene sine. Noen skal ha det beste samme F hva det koster, andre nøyer seg med "godt nok" om prisen er riktig. Det er DET Lee-hatere har problemer med å innse. Lee-fans pleier å være rimelig ærlige på dette punktet, litt fikling kan påventes, feks på doren til colleten. Men det er en engangsjobb, og enkelte liker å kunne tune dien etter eget ønske.

 

Når det gjelder låseringene til Lee er jeg ikke super-fan, men jeg foretrekker de nok fremfor Reddings som krever verktøy og lager grader i gjengene. Og setter man to Lee-ringer mot hverandre med en o-ring i midten sitter de som heia. Men igjen, dette er meninger og ikke absolutte sannheter.

Link to comment
Share on other sites

At du irriterer deg over noe betyr ikke at alle andre MÅ gjøre det samme

Det sier jeg heller ikke. Eller gjør jeg det? Det er i allefall ikke meningen. Det eg tror eg vil fram til, er at sålenge fikling må påregnes så er det muligens ikke for nybegynnere? Man kan forresten fint bruke den som den er, men da må en ta i mer, og leve med stripene på halsen.

 

Fordelen er som mange er inne på, en trenger ikke smøre, og sannsynligheten for å lage skjeve patroner er langt lavere enn med de diene som drar opp halsen med en ekspander. Særlig om en dreier hylsehalsene, da har en die kapabel til BR-ammo like bra eller bedre enn noe annet. Men det er mer fikling til å begynne med, og en er følsom for endringer i tykkelsen på hylsehalsen.

 

Jeg pusset ned min Lee Collet mandrell mange år før internett og slikt, og måtte også ha av gradene på den dingsen som klemmer. Dengang måtte vi spekulere ut slikt selv, når man hadde vært så dum å kjøpe det billigste, og det tok litt spekulering, og noe litt merkelig ammo... Men som sagt, etterhvert ble det 1000vis av skudd, så jeg har ikke bare sett på en Lee die og avfeid den. Jeg ble konvertert etter sikkert 10 år med Lee, da jeg kjøpte .22Hornet, og et vanlig diesett.

 

Folk må få lov til å like de diene de liker å bruke, og ikke bli tillagt onde hensikter selv om man beskriver ulemper med andre produkter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det sier jeg heller ikke. Eller gjør jeg det? Det er i allefall ikke meningen.

Ta det med ro, du er på ingen måte den verste.

 

Men det er mer fikling til å begynne med, og en er følsom for endringer i tykkelsen på hylsehalsen.

Ingenting er perfekt, men Colleten må da vitterlig være mindre følsom enn en bushing? OK, at man kan merke forskjell fra lotter med forskjellig diameter, sammenliknet med en egen bushing for hver diameter er jeg enig i. Men for variasjoner innenfor en lott vil en collet være bedre.

 

Forøvrig var den siste colleten jeg kjøpte (222R) fri for grader, måtte bare polere ned doren litt.

 

Folk må få lov til å like de diene de liker å bruke, og ikke bli tillagt onde hensikter selv om man beskriver ulemper med andre produkter.

Joda, men det blir så totalt blottet for perspektiv til tider.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Har du sjangsen så prøv litt forskjellige presser og kruttmål.

Eg betalte med glede noen kroner ekstra for en Forster presse.

Kruttmål er det litt vanskelig å gi råd om.. Grovkornet krutt er en utfordring for de fleste kruttmål.

Men de kruttmålene som takler Norma15 viht160 og lignende uten å lugge for mye er gode kruttmål i mine øyne.

Dier..Der er mye bra men du må betale litt ekstra for dier der du slipper å modifisere for å få bra kule hold..

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusset ned min Lee Collet mandrell mange år før internett og slikt, og måtte også ha av gradene på den dingsen som klemmer. Dengang måtte vi spekulere ut slikt selv, når man hadde vært så dum å kjøpe det billigste, og det tok litt spekulering, og noe litt merkelig ammo...

K

Her må jeg få lov til å arrestere bittelitt.

Sent på 90 tallet, da collet dien var rimelig fersk, og jeg kjøpte mine første slike, så sto det i bruksanvisningen at man kunne polere mandrelen ned X antall hundredels tommer om man trengte mer kulehold. Så om man leste hele bruksanviningen trengte man ikke spekulere ut alt selv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jøss, bra jeg ikke visste hvor dårlige sånne Lee-dier var da jeg begynte å lade; da hadde jeg sikkert gitt opp lading og skyting for lengts og drevet med bunadsøm eller noe slikt....

 

Låseringene fra Lee er mierda-utover det er de akkurat like bra som standard-dier fra alle andre leverandører. Like bra-bare billigere.

Link to comment
Share on other sites

l

Hei..

 

Har du sjangsen så prøv litt forskjellige presser og kruttmål.

Eg betalte med glede noen kroner ekstra for en Forster presse.

Kruttmål er det litt vanskelig å gi råd om.. Grovkornet krutt er en utfordring for de fleste kruttmål.

Men de kruttmålene som takler Norma15 viht160 og lignende uten å lugge for mye er gode kruttmål i mine øyne.

Dier..Der er mye bra men du må betale litt ekstra for dier der du slipper å modifisere for å få bra kule hold..

 

Blir ikke å kjøpe Forster Co-ax, blir vel som å kjøpe Aston Martin på 18-årsdagen :-P Her jeg bor er det ikke sjangs til å teste en dritt, vet nesten ikke om folk på min alder som går på jakt engang.

Blir nok å gå for hornady settet med tilhørende dier, kjøper bare lee eller redding neck-die etterhvert hvis jeg blir lei av å lube.

Følger ikke med trimmer i kitet og også der blir det hornady. Det som er litt uvanlig og veldig kjekt etter min mening er at det følger med digital vekt :D

Er nok over middels nevenyttig og vel så det, så skulle nok fått den collet-dia til å fungere tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

men Colleten må da vitterlig være mindre følsom enn en bushing?

Nja, nei, igrunn ikke. Det er og uansett mye enklere, og først og fremst mer reproduserbart, å bytte bushing enn å dreie ned mandrelen, eller justere noe, syns/tror jeg - om han som lader vet hva han gjør så er det ikke store forskjellen.

 

Men om du leser innleggene mine så anbefaler jeg en helt std. helpressedie. La mannen lære seg å lade først. Man trenger ikke dille med eksakt rett kulehold eller verdens retteste patroner (som trolig blir nesten helt rette uansett) før man har ladet litt - derfor en die uten bushinger, mandreller elle noe som kan gå galt.

 

Sent på 90 tallet, da collet dien var rimelig fersk

He - what? Jeg køpte mitt første ladesett på -80 tallet engang, det er rimelig sikkert, siden jeg flytta hjemmefra i 87, og lada før det... Det var et Lee-sett, og jeg kan ikke huske å ha kjøpt collet-dia for seg, eller etter det, men det kan ha skjedd, og blitt visket ut :? Bytta ut hele greia med RCBS tidlig-midt på -90tallet omtrent.

 

Men jeg lover, aldri, aldri , aldri, å stille spørsmål ved Lee diers uovertrufne perfeksjon, kors på halsen!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja, nei, igrunn ikke. Det er og uansett mye enklere, og først og fremst mer reproduserbart, å bytte bushing

Du misforstod poenget mitt. Om man lader en serie med ubehandlede hylser vil colleten gi jevnere hold, for en fast bushing vil innvendig diameter være direkte relatert til halstykkelse mens for colleten er den primært relatert til doren og kun sekundært halstykkelsen. Med jevn halstykkelse kan man nok få jevnere resultat fra lot til lot ved å velge riktig bushing.

 

Men jeg lover, aldri, aldri , aldri, å stille spørsmål ved Lee diers uovertrufne perfeksjon, kors på halsen!

Joda, men ha litt perspektiv på det hele. Tusener på tusener er kjempefornøyd med Lee, så det kan hende at det er du som har litt mer bastant syn på hva som er godt nok. Enkelte skal alltid påstå at de ikke engang duger som søppel, og det rimer dårlig med min erfaring. Kjenner folk med laaang erfaring, sans for kvalitet og romslig nok økonomi til å kjøpe det de vil som likevel bruker Lee (samt alle andre merker).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sliten Subaru, som i følge kollegaen min drikker bensin. Den kostet meg 40.000,- kr for tre år siden. Har brukt 4-5.000 i deler på den. Bremseklosser, ny potte, frontrute, noen filter og litt olje. EU-godkjent uten merknader... Jeg og kollegaen min deler på å kjøre på jobb i perioder, og han elsker å hakke på møkkabilen min. Bilen hans, en Mercedes ML360 koster over 10 ganger mer enn det jeg har betalt for min. Fantastisk bil, men det er ikke snakk om at han tør ha dykkesaker baki den, eller slenge en nyskutt hjort der. Da han fikk feil med den lille bryteren som styrer rettning på lufta i kupeen, så kostet det 12.000 å fiske. På min bil er dette en liten platsknapp til 5 kroner. Ekstra festlig er de når han synes at jeg skal kjøre til jobb siden det har snødd mye, og brøytebilen ikke har kjørt ennå. Jadda, man må være komplett idiot for å kjøpe en slik blikkboks av en bil som jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Hei Simond86

 

For et drøyt halvår siden var jeg i samme situasjon som deg. Jeg trålte mange tråder her på kammeret for å finne svar på de spørsmålene du her søker svar på. Jeg ble aldri klokere. Jeg lærte derimot at enkelte fabrikater har sine tilhengere og motstandere, som LEE. Til slutt fant jeg en tråd der en daglig leder for en av de store spesialforetningene på østlandet uttalte seg. Underlig nok, etter som jeg er var på bukken og havresekkensituasjoner, satt jeg igjen med en følelse av at dette var en av de mer objektive vurderingene av ladeutstyr på forumet.

 

Av den enkle grunn valgte jeg å hengi meg totalt, sterkt i mot min natur, til selger i anbefaling av utstyr. Jeg hadde tross alt så lite peil at jeg ikke kunne vurdere argumenter for og i mot enkelte merker. Jeg satt meg i bilen, kjørte 10 mil, til før nevnte butikk og la korta på bordet; jeg skal ha den og den pakka (pris og innhold sjekket opp på forhånd), anbefalt av daglig leder under privatsignatur her på kammeret, og stilte det kritiske spørsmålet: hva mer trenger jeg? Den unge, hyggelige ekspeditøren skjønte hvilket nivå kjøper var på og la lista der etter og plukka frem et diesett, fornuftig priset, fra en "anerkjent" leverandør, samt kuler og tennhetter.

 

Vel, et halv år etter, blir hylsene like når jeg presser dem, hettene sitter godt, de får like mye krutt og kulene sitter like dybt. Og det viktigste; det smeller hver gang og kulene sitter der de skal.

 

Mitt tips er å besøke en seriøs forhandler, en med gode skussmål, og spørre den hva du trenger. De vil nødig selge deg noe som de får mengder av reklamasjonsstress med, samtidig som at de ønsker at du kommer tilbale og kjøper kuler, tennhetter og krutt der... En femtilapp fra eller til i pris dekker i dag ikke en pils på kroa en gang.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering av innlegget over. Kjell Olav

 

Nå har jeg bestemt meg, blir komplett hornady sett med trimmer og et sett dier fra arms24.com

Det er basert på ting jeg har lest på nettet, konstruksjonen ser bra ut og jeg tror ikke jeg blir å klare å slite denne ut :-P

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra de i dag på 25 euro, dette er vel og merke til Sverige.

De har ett kart på siden dems over fraktpriser, men kun eu-land som er mulig å trykke på slik jeg skjønte det. Resten var fadet ut i grått.

Jeg bestiller poste restante til abisko og kjører over grensen og henter det, da unngår jeg toll og moms på dagskvoten som jeg ellers måtte betalt ved bestilling rett til Norge. Bestilte en pakke fra England på samme viset, og det fungerte finfint.

Enstasjons-kitet + hylsetrimmer og ett 3-sett die(Hornady alt sammen) kommer seg da på 3500,- inkl. frakt.

Bare enstasjons-kitet koster 4000,- + frakt her på berget uten dier og hylsetrimmeren.

Så total besparelse vil være en plass rundt 2000-lappen, og det er nok for en student og småbarnsfar som meg selv.

Garanti og sånne ting er jeg ikke så bekymret over, regner med kvalitetskontrollen er såpass bra at jeg ikke skal få noen problemer med det.

Noen som vet hvor man kan få tak i krutt og sånt til en grei pris i ofotregionen?

Link to comment
Share on other sites

Må jo si at det kan være på sin plass å skille til hvilket nivå man lader til. Jeg har Lee collet sizer og kuledie for 308W som primært blir jaktkaliberet mitt. Her snakker vi om tradisjonell jakt på storvilt osv.

Til 6,5x55 har jeg i tillegg RCBS diesett men kommer til å kjøpe Redding Comp kuledie kanskje også sizer men det er jo primært fordi dette kaliberet skal være kjepphest kaliberet mitt hvor halve morroa er å dille og dulle og hore opp ladeutstyret med pornoutstyr når man føler at pengene brenner i lomma. Tror vel på ingen måter at slikt superutstyr vil gjøre skytingen min så forbanna mye bedre men har man lyst har man lov osv.

Låseringen fra LEE synes jeg bare er teit så jeg har allerede kjøpt inn Hornady LnL konvertering til RCBS pressa mi.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp et RCBS-sett i hus, og det som slår meg er hvor halvhjertet det er på noen punkter.

 

Pluss:

Diekroppen er godt laget.

Fin justering av ekspander.

Låseringer med settskrue i messing, da får man god låsing uten skader på gjengene.

 

Minus:

Latterlig lang stang på utstøter.

Ingen sikring mot brekkasje av utstøter.

Idiotisk justering av settedybde. Ærlig talt, skrutrekkerspor og låsemutter, skal man virkelig trenge verktøy for å justere slikt?

 

Lee har valgt en mye mer brukervennlig løsning der med flytende stempel og verktøyfri justering.

 

Når jeg er ferdig med å modifisere settet kommer det til å bli veldig bra, skal lage en serratert toppskrue og låsemutter med o-ring for enkel justering. Men som det kommer ut av esken ser jeg ikke at disse er bedre enn Lee når man tar med pris i betraktning, man får et sett med Collet for mindre enn et basis-kit fra RCBS.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Jeg skjønte at jeg kom til å fornærme noen, men dette er jaggu i ferd med å ta kaka! Pappan min er mye tøffere enn pappan til dere andre, så det så! ;-)

 

Jeg innrømmer lett at LEE har enkelte GENIALE løsninger på deler av utstyret sitt. Hadde de bare kunnet ansette en kompetent mekaniker til å lage tingene for seg!

Link to comment
Share on other sites

Pappan min

Spar meg. Hvorfor skal det være så h*lvetes vanskelig å diskutere dette på en saklig måte?

 

Jeg innrømmer lett at LEE har enkelte GENIALE løsninger på deler av utstyret sitt. Hadde de bare kunnet ansette en kompetent mekaniker til å lage tingene for seg!

Det er en måte å se det på ja, selv om jeg ikke er enig i at Lee er dårlig kvalitet er det ofte litt røffere i utførelsen og jeg kunne gjerne sett at de la litt mer arbeid i detaljene. Men det motsatte gjelder for en del av de andre, det er høy kvalitet men akk så lite gjennomtenkt til tider. Jeg får alltid følelsen av at de følger samme tegninger som i 1960 uten engang å tenke tanken på at de kanskje kunne gjort ting bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Beklager usakligheten her (litt!). Grunnen til det er at jeg ALLTID får beskjed om at det jeg selv har opplevd gjennom tjue år som hjemmelader er FEIL. Det hjelper ikke at jeg faktisk har PRØVD masse utstyr selv, og at sundet nedenfor her snart ikke er farbart med båt fordi det står LEE skrevet med tett skrift på bunnen der. Hvis jeg så mye som PRØVER å nevne at det er forskjell i kvalitet på ladeutstyr går dere (ikke bare du Erlend, dette gjelder en hel rekke folk her inne) rett i taket og må påpeke feil og mangler på andre typer utstyr. Jeg har aldri sagt at noe merke er perfekt. Jeg forundres også over at produsentene ikke gjør små forandringer for å forbedre produktet sitt, for det er helt klart potensiale for forbedringer over hele linja. Det jeg sier er at MIN ERFARING er at den gjennomførte kvaliteten på verktøyet fra LEE er vesentlig lavere enn alle andre. Derfor vil jeg FRARÅDE nybegynnere å starte med det. Hvis noe må modifiseres for å fungere er det lurt å la en ERFAREN hjemmelader gjøre det, da han lettere vil FORSTÅ hvorfor det ikke fungerer og skjønne hva som må gjøres for å få det til å fungere. Jeg skjønner ikke hvorfor nybegynnere på død og liv skal oppfordres til å kjøpe halvfabrikata som gjør et allerede krevende tema enda vanskeligere. Det hele koker som regel ned til et spørsmål om pris, og det er et argument som ikke holder vann i det hele tatt. Om du må lade tre eller fire hundre patroner før utstyret er tjent inn bør ikke være avgjørende for om du kjøper kvalitet eller ikke. Det er ikke billig å STARTE med lading. det må kjøpes inn komponenter også. Jeg vil oppfordre en vordende hjemmelader som kun har råd til utstyr fra LEE til å utsette kjøpet litt. Samle tomflasker og spar litt til og kjøp et sett som rett og slett er BEDRE.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke værre enn at det er også ting fra LEE som ikke er noe bra mens andre ting igjen er vel så bra som noe annet hvis ikke bedre feks collet'en. Kjøpte litt småpjusk som hylsetrimmer fra LEE som virker veldig enkel og grei mens den lille dippedutten til å fjerne grader fra hylsehalsen var helt pyton ifht den jeg har fra RCBS. Universal decap dien fra LEE er også finfin synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til det er at jeg ALLTID får beskjed om at det jeg selv har opplevd gjennom tjue år som hjemmelader er FEIL

Poenget er at mine 20 år har gitt meg helt motsatt resultat, og jeg skal glatt spa frem et par andre med like lang erfaring som er enig med meg. Så det er viktig å skille mellom absolutte fakta og egne preferanser. Om jeg har blitt tolket til at Lee er feilfrie så beklager jeg, det har jeg aldri ment. Men jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i beskrivelsen av at det bare er skjit, jeg har feks enda til gode å kjøpe dier fra Lee som ikke har fungert.

 

Jeg tipper vi vektlegger pris, kvalitet og funksjonalitet forskjellig, og det er helt greit. Dette er meninger og preferanser man aldri vil bli enige om, og jeg ser ingen grunn til å krangle rundt slikt.

 

Litt pepper fortjener nok Lee over kvalitetskontrollen, og det er bra at det kommer frem. Men faktum er likevel at veldig mange er veldig fornøyd med Lee, så med mindre alle disse er idioter så må du vel si deg enig i at dine absolutte påstander ikke henger helt på greip?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun ladekomponenter fra LEE. Kjøpte dette for 2 år siden som nybegynner, så jeg betrakter meg selv fremdeles som

en nybegynner her på dette feltet.

Grunnen til at jeg kjøpte dette var pris og uvitenhet. Men heldigvis har jeg ikke prøvd noen "bedre" fabrikater enda.

For jeg har ikke hatt noen problemer med ladningene mine enda. Og dette er uten å gjøre noen som helst "forbedringer" på diene.

Sier ikke med dette at LEE kan måle seg med f.eks. RCBS, men det er fordi jeg ikke vet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med Lee er at man har råd til å teste litt, kutte, file, bore, frese og polere der man mener det er nødvendig - det er jo halve morroa med hjemmelading.

 

Men klart det å plukke fram en eske med "Forster" eller "Bonaza" er jo litt mer "andektig" enn å åpne roteskuffa og tømme Lee utstyret utover bordet. Likevel har jeg like stor glede av å lade og skyte ammo som er ladet på Lee sitt velfungerende og rimelige verktøy. Presisjonen blir også noenlunde lik, i allefall til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Joda. Jeg ser selfølgelig den, og er nok selv i kategorien eksperimentglad. Men som jeg har sagt før: Dette er ikke noe for nybegynnere!!! Det er nok å sette seg inn i om man ikke skal være nødt til å lage verktøyet selv også! Skal man file på sånt utstyr krever det at man skjønner hvordan det SKAL være, og det er det svært få nybegynnere som gjør. Jeg blir rett og slett provosert når nybegynneren anbefales utstyr som med stor sannsynlighet vil gjøre det vanskeligere å lykkes med hobbyen han er i ferd med å starte på. Nå sier jeg takk for meg i denne saken. Tror jeg har fått sagt mitt...

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at mine 20 år har gitt meg helt motsatt resultat, og jeg skal glatt spa frem et par andre med like lang erfaring som er enig med meg.

 

Mulig jeg er en av dem?

Har satt sammen patroner selv i 30 år i år (lite jubileum) og har brukt mye rart av utstyr.

Da har jeg ladet alt fra rifle til pistol og revolver på div presser og diesett. Stort sett har det meste fungert fra greit til strålende, men noe har også laget problemer. Mest dier, enten fordi de er "dumt" laget eller fordi dimensjonene er feil. Feil som at de ikke setter skulderen nok tilbake på riflehylser, (lett å fikse) eller at en 9mm sizer ikke presser hylsa nok til å gi hold på kula. Dette uansett hylse eller kuletype. Som Erlend er inne på trenger enkelte kulesettere verktøy for å justere lengden på patronen...irriterende.

 

Av dier så har jeg heller aldri hatt problemer med Lee, de har vist seg å ha god kvalitet og gir mye for pengene. Men, låseringen går stort sett rett i roteskuffen og jeg skulle også ønske at justeringsskruen på kulesetteren var av stål i stede for aluminium. Uansett har den holdt i en årrekke på dier som er mye brukt.

 

Presser fra Lee har jeg mindre erfaring med, men kan nevne de jeg har hatt/har. Har hatt en LoadMaster som etter noen år ble byttet ut med en Dillon 550. På mange måter en genial presse som slo 550'n ned i støvleskaftene når det kom til hastighet....når alt fungerte. Men det var funksjonsikkerheten som var det store problemet, for mye plast, hettemater som måtte vibrere for å fungere osv. Det ble for mye heft til at jeg orket å holde på med den. Nå trenger jeg ikke like mange patroner pr år som i "gamledager" og har derfor gått bort fra de mer eller mindre automatiske pressene. En Lee Classic Cast ble innkjøpt for noen år siden og har gjort en utmerket jobb, stor og romslig og ikke minst solid. Et bedre kjøp tviler jeg på det er mulig å gjøre.

 

Når det kommer til Lee Collet så er denne genial og gir meget rett pressing av hylsehalsen. Som regel må senterstanga i denne slipes ned noen hundredeler for å gi nok kulehold. Om en greier dette selv (10 min jobb med smergel og drill) så er dien et meget godt kjøp. Null smøring og rette hylsehalser er stikkord her.

 

Etter disse årene med lading av en drøss forskjellige kalibre har jeg kommet frem til mitt oppsett av dier, det er slik:

Lee Collet til halspressing.

Forster BR eller Redding Competition kulesetter.

Redding Bodydie til å sette skulderen tilbake med når hylsa begynner å kamre hardt.

 

Dette har fungert optimalt for meg, med god presisjon på ferdig ammo, og hylser som varer lenge.

Link to comment
Share on other sites

En fryktelig god grunn til og kjøpe Lee utsyr er pris, det man sparer på utstyr, det bruker du på krutt, kuler og tennhetter! Hylser er "gratis" på skytebanen :wink:

 

Viss man kjenner veien rundt i en verktøykasse, så kan disse småfeilene rettes opp kjapt og billig, eller så kan man gi F, og lage helt grei trenings og jakt ammunisjon, rett ut av eska!

Men ja, man får hva man betaler for, og finishen er noe grov på gjenger og slik, men det fønker! Og disse colletene/ mandrellene er jo kjappe og polere opp selv.

 

Jeg har selv stort sett bare lee utstyr, dvs jeg fikk ett die sett fra CH4D i posten i dag, og det virker bedre i utførelse enn mye av det andre jeg har sett! (Har ikke testet det enda, siden rifle og hylser er i postens varetekt)

 

Kraftig og god serratering, slik at man får godt tak, verktøyløs justering både på utstøter og seater dien, men ett minus, det er ingen form for sikring av utstøterstangen, er noe feil, så knekker den (er utskiftbar) så her er det ett stort pluss til Lee, der stangen glir opp, og indikerer feilen, og man kan resette den, og fortsette ladingen

Forholdsvis rimelig var det også, sammenlignet med RCBS sitt i samme kaliber (8X58RD, sjekk selv)

 

En ting jeg vil si om Lee sin kruttvekt: Ta den med ut i garasjen, ta den største slegga du finner og knus den!!!! Eller ta den med på skytebanen, og blås den til himmels, makan til møkk skal man lete lenge etter :evil:

Den som fulgte med settet mitt ga aldri samme vekt på samme ting man testet med osv, og kunne aldri bestemme seg hva vekta var...

Sa de på værmeldingen at det skulle være storm ved Stadt, så var den helt umulig....

 

Med mine små kvanta med lading, og fokus på kos i lade bua, så ble det en Lyman DPS3 elektronisk krutt dispenser, genial greie. Og ja, jeg liker gadgets :wink:

 

Poenget mitt blir vel kansje noe sånn som att viss du skal lage helt kurant ammunisjon, rimelig og greit, og ikke i for store kvanta, så er lee godt nok, men skal man ha top of the line konkurranse ammunisjon/ store mengder, så kommer man kansje bedre utav det med noe annet?

 

Kjøp det utstyret du selv blir komfertabel med, for alt som selges kan nemmelig brukes til å lade god ammunisjon med!

Smaken er som baken, Delt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet tusenvis av patroner med RGB serien fra LEE, og aldri hatt behov for å gjøre noe som helst annet enn å skru de ned i pressa og justere inn.

 

Vekta er dønn nøyaktig, men fiklete/treig i bruk. Hvis man setter den på en hylle, eller et annet sted som ikke er påvirket av vibrasjonene fra ladebenken, så funker det helt fint.

 

Om noen vil knuse sin, så send den heller til meg (jeg betaler selvfølgelig porto'n).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vertfall ikke gjort det, men det er da ikke noe iveien med og bruke diene/pressene deres fordet?

Viss man bruker kruttmål, så kontrollveier man, og gir gass på ladinga, enkelt og greit, men for den med "tenning rett i kruttet" så er ikke vekta til lee sundt og ha i hus, kjøp en fra RCBS, Lyman eller noen andre istedet eller kjøp en slik billig elektronisk greie fra DX og bruk lee vekta til og kontrollere med en skjelden gang, da går det ann og leve med dingleverket.

Link to comment
Share on other sites

For all del, men jeg skulle gjerne forstått hva man faktisk MÅ gjøre med et Lee-sett før man kan bruke det. Folk flest bare bruker det som det kom og de produserer likevel bra ammo.

 

Jeg har ikke måttet gjøre noe som helst med noenting av mitt Lee Anniversaryutstyr. Har hatt det i tre år og har knapt rørt noe som helst etter det var ferdig justert.

 

Har imidlertid gjort et par grep for å få en enklere hverdag. Byttet ut kruttvekta med en elektronisk. Ikke fordi Lee-vekta var fiklete, men fordi absolutt alle andre lignende kruttvekter jeg har sett/sett bilder av ser like greske ut for meg. Har i tillegg investert i et gammelt Lyman kruttmål til småpatronene, .222. Det er litt mer nøyaktig når jeg skal ned i 13 - 18 grs. Innbiller meg selv at tidels grains har noe å si...

 

Har også skaffet meg en RCBS tennhetteisetter fordi jeg ikke helt hadde sansen for det mateopplegget som var påmontert pressa. Bruker en håndholdt helt manuelt. Ikke mer effektivt, men jeg kan lene meg bakover i tv-stolen mens jeg knepper på plass hettene.

 

To ting har jeg imidlertid gjort, og det er å bytte TIL Lee. Kjøpte et avgraderingsverktøy, tror det var Lyman. Ga over 200,- mener jeg å huske. Dritt fra ende til annen. Ødela mer enn avgraderte. Lee'en er mye bedre. Kjøpte RCBS-diesett til .222en (første jeg begynte å lade). Aldeles umulig å bruke til rifla mi i hvert fall. Veldig ujevn pressing. Noen hylser gikk fint, og ladearmen gikk fint, men noen var håpløse. Kjøpte Lee RGB, og vips alle sorger borte. Og MYE mindre frustrerende å bruke. Leediene klarer til og med jeg å justere...

 

Så sånn er det. Man ikke gjøre noe som helst tror jeg. I hvert fall ikke om man er en lavtproduserende hobbylader som meg. Har vel ladet omkring 2 000 skudd på tre år, maks, i .222, .223, .308 og .30-06.

 

Det er kun en eneste ting som ikke er bra, og det er trekula på pressearmen som har løsnet. Men å kalle det et problem er å ta i.

 

Settet kostet meg tusen spenn, og det har vært verdt hver krone.

 

Men selvfølgelig. Det er litt plast og kanskje noen enkle løsninger, men om en lavtproduserende hobbylader (altså som meg - igjen) MÅ vel ikke kjøpe noe som koster tre, fire ganger mer? Jeg er i hvert fall lykkelig så langt, i min "Lee-verden". Og min neste presse heter også Lee, en 4-hulls turretpresse, for da kan jeg slippe å dille med å skifte diene støtt og stadig, og ja, låseringene er ikke det heeeelt store her! Det var bedre på RCBS-dien...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...