Jump to content

Tips før kjøp, spes. ang. Dier


simond86

Recommended Posts

Hehehe, må le litt for meg selv når det "tar litt av" i debatten her...

Som eneste her som ikke har eget ladeutstyr(rett rundt hjørnet) mener vel jeg også etter å ha summert alt man trenger ved førstegangskjøp at dette er ingen direkte billig affære. Men det er ikke derfor jeg vil starte med det, jeg har 2 hobbyer jeg bruker penger på, istedet for å ha 10 med europris utstyr.

Som student, 2-barnsfar med samboer som også er student er selvfølgelig pris viktig for meg også. Men når jeg da kan kjøpe kitet, hylsetrimmeren(som ikke er med i kitet!hmpf!) og et komplett sett dier for ca. 4000,- i motsetning til 6-7000,- her på berget, mener jeg fortsatt at jeg har gjort et godt kjøp tatt i betraktning at det er et relativt dyrt merke. Og det er ikke MYE kontra ett LEE sett til ca. 3000,-

 

Men det kan vel kort og godt summeres i at hvis pris eller ved lav-volum lading er den viktigste faktoren, er LEE vinnermerket.

I motsatt tilfelle ser det ut som det meste unntatt LEE er vinnermerkene.

Det ligger selvfølgelig en viss "kjærlighet ved første blikk" faktor inne i bildet også. Min tankegang når jeg kikket på utstyr, var at jeg kikket på presser på youtube up-close og også observerte ladeprosessen på hver enkelt presse.

Hvis man har litt mekaniske kunnskaper ser man fort at de litt dyrere pressene har en mer gjennomtenkt konstruksjon med færre bevegelige "slitedeler", noe som som regel resulterer i lengre levetid.

Tenkte også for min del da jeg gikk for Hornady(etter å ha sett ørten videoer) at de har mange bra løsninger/patenter som f.eks lock n' load bushingene, hylsetrimmeren, DIGITAL kruttvekt i kitet osv.

Noe som for meg indikerer et innovativt selskap, som ikke bare produserer det samme år etter år fordi "det funker", det finnes alltid rom for forbedring.

I tillegg er det vel en kjennsgjerning at pris/kvalitet ofte går hånd i hånd.

 

Men veldig artig at folk engasjerer seg og diskuterer! :-)

 

Simond86

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...