Jump to content

22 LR : AR-15/HK-416


Baskoh1991

Recommended Posts

Heisann! :mrgreen:

Jeg er egentlig ute etter et nytt kikkertsikte, men det har seg slik at mens jeg utforsket universet av kikkertsikter, fabrikkmerker, optikk og forstørrelse kom jeg over noe interessant. Jeg kom inn på en amerikansk nettbutikk som kalles ''Impact Guns''.

Jeg har alltid vært interessert i våpen av militær karakter, og ble derfor veldig skuffet når forsvaret nektet meg førstegangstjeneste pga matallergi. På denne nettsiden fant jeg en 22 LR versjon av forsvarets nye handvåpen - HK 416

Denne kommer med et 10 eller 20 skudds magasin, semi automatisk. Er dette noe som er lovlig å importere til Norge for baneskyting?

Baskoh 8)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noen ekspert på temaet, men ta en titt her:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html#4

 

HK-416 står ikke på denne listen, men om du leser liten tekst så står det:

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

Våpenforskriftens 2. ledd:

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm

 

Så da burde det i tilsynelatende være greit? "Baneskyting" er vel ikke godkjent ervervsgrunnlag, så da er vi inne på ei helt annen papirsmørje. Og den smørja må du vel innom, siden det ikke er å komme utenom at HK'en har militær karakter/ser militær ut og derfor ikke er lovlig til jakt, som også er en helt annen diskusjon.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt snarveien og kjøpt en Ruger 10/22 som er godkjent til jakt, og hora den opp til dine ønsker/budsjett med f.eks Nordic kit som du finner bilder og beskrivelse av her på forumet. Da har du en driftsikker og morsom rifle som du kan sette orginalstokk å og dra på jakt med, eller ha timevis av morro med på banen.

Link to comment
Share on other sites

Kort svar: Dette kan du bare glemme.

Langt svar: Du kan erverve MR223 (sivile versjonen av HK416) om du blir med i NFPS og har nok aktivitet. Du kan nok kjøpe konverteringssett i 22lr til den. Men dette tar laaaang tid.

Konstruktivt svar: Skaff deg (via jegerprøven) heller ei Ruger 10/22 og hor opp slik at den ligner ei AR-15 eller HK-416... min gjør det :lol:

Link to comment
Share on other sites

dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

*hostekremte*

 

Er litt usikker på hva du hostekremter til, men jeg antar at du mener at våpen som ikke står på den listen ikke er lov å bruke til jakt?

 

" Halvautomatiske rifler som første gang var lovlig ervervet før 6. mai 2004 og som kunne lovlig benyttes til jakt er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften. "

 

Jeg forstår det sånn at 6. mai 2004 ble listen endret, slik at våpen som lovlig ble ervervet før den tid men som ikke står på listen nå likevel er lov å bruke til jakt.

 

Beklager hvis jeg misforstår, utdyp da gjerne. :)

 

Og i tillegg til trådstarter: ser ut som at du fikk et kortere svar fra Rausheim. :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann! :mrgreen:

Jeg er egentlig ute etter et nytt kikkertsikte, men det har seg slik at mens jeg utforsket universet av kikkertsikter, fabrikkmerker, optikk og forstørrelse kom jeg over noe interessant. Jeg kom inn på en amerikansk nettbutikk som kalles ''Impact Guns''.

Jeg har alltid vært interessert i våpen av militær karakter, og ble derfor veldig skuffet når forsvaret nektet meg førstegangstjeneste pga matallergi. På denne nettsiden fant jeg en 22 LR versjon av forsvarets nye handvåpen - HK 416

Denne kommer med et 10 eller 20 skudds magasin, semi automatisk. Er dette noe som er lovlig å importere til Norge for baneskyting?

Baskoh 8)

Gjør det enkelt og kjøp en 10/22, bestill en Tapco Intrafuse fra Midway og en John Masen rekylbrems! JEG skal ihvertfall det 8)

Tapco stokken: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 1414188525

Rekylbremsen: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 141418853E

Link to comment
Share on other sites

Digresjon, men det som er så genialt med Intrafuse-stokken er at den monteres på samme måte som den orginale, altså med bare en festeskrue. Mange av de andre mer "taktiske" eller mer "praktiske" stokkene monteres med flere skruer i relativt enkel plast som gir slark etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

For det er jo sikkert ingen statsansatte som vet at det er mulig å konvertere og hore opp diverse våpen??? Våkn opp.

 

 

Joda, de vet det. Men det betyr ikke at de liker at det skriver om det og hvordan det gjøres!

Det samme gjelder hvordan man skal utnytte systemet for å få flest mulig våpen.

Og dette er ikke en teori. Det har POD /JD gjort klart på møter med forbund.

 

men dessverre er det noen som nekter å akseptere det og mener absolutt alt bør man diskutere på åpent forum.....

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å kaste stein i glasshus: Et ønske om "militært utseende våpen" blir vel best og lovligst tilfredsstilt ved å

a) Kjøpe softgun/co2-våpen/plombert, da kan man få nett det samme utseende som faktisk miltært utstyr, ikke de sivile variantene

b) Verve seg i Legion l'Etrangers (tror de hopper og d**ter i matallergi og slikt fjas), tenker du er forsynt etter 5 år.

c) Kjøpe en original Mauser, Lee Enfield, Mosin Nagant eller lignende, og drømme seg hen til svunne tider mens man koser seg med pussestokk og fille 8)

 

En ruger salong blir aldri hverken ar-15 eller hk416 uansett hvor mange duppedingser som festes på den :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Veldig komplisert er det ikke, man oppgir grunnlag og signerer på korrekte opplysninger i sin søknad.

Velger man å lyve om ervervgrunnlag, så er det en sak mellom den enkelte og politiet. Men det høster neppe noen stor jubel.. Da spiller det liten rolle om stokk og løpslengde er innenfor regelverket.

 

Man benytter seg altså ikke av noe smutthull ved å kjøpe 10/22 for å så hore opp til ett annet formål enn det man signerer på, man bryter grunnlaget for ervervelse.

Link to comment
Share on other sites

Man benytter seg altså ikke av noe smutthull ved å kjøpe 10/22 for å så hore opp til ett annet formål enn det man signerer på, man bryter grunnlaget for ervervelse.

 

Hva med folk som bruker samme våpen på jaktfelt og jakt, har de alle de oppført konkurranse som ervervsgrunnlag på våpen de deltar på konkurranse med?

Her tror jeg vi må fram med en større pensel om det først skal svartmales. ;)

Link to comment
Share on other sites

Man benytter seg altså ikke av noe smutthull ved å kjøpe 10/22 for å så hore opp til ett annet formål enn det man signerer på, man bryter grunnlaget for ervervelse.

 

Hva med folk som bruker samme våpen på jaktfelt og jakt, har de alle de oppført konkurranse som ervervsgrunnlag på våpen de deltar på konkurranse med?

Her tror jeg vi må fram med en større pensel om det først skal svartmales. ;)

 

Får man ikke avskrevet 30 øvingsskudd på storviltprøven ved en start i jaktfelt?

Har man da ervervet et våpen til jakt og tar oppskytning med den så gjør man kunn det man er pålagt og gjør om man jakter storvilt.

Syns den problemstillingen du prøver og få frem er like problematisk som at man har med hagla på leirdueskyting

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange flotte tips og meninger.

Tanken bak denne tråden var kun for å få tips, erfaringer, og generelt om hva som er lov. Her ser jeg det er splittede meninger rundt dette temaet, det skjønner jeg selvfølgelig. Hensikten var ikke å unngå eller å ta en vei utenom systemet som noen av dere var raskt ute med å påpeke. Her inne kjenner man jo ikke til hensiktene til hvorfor en person anskaffer seg våpen; Det vanlige er jo jakt, eller praktisk skyting via en skytterklubb. Det siste var også tanken rundt et mulig kjøp av en Ruger 10/22.

Baskoh :)

Link to comment
Share on other sites

 

Hva med folk som bruker samme våpen på jaktfelt og jakt, har de alle de oppført konkurranse som ervervsgrunnlag på våpen de deltar på konkurranse med?

Her tror jeg vi må fram med en større pensel om det først skal svartmales. ;)

 

Ser poenget, men tenkte på uorganisert praktisk skyting med jaktvåpen når jeg skrev det der.

Vil tro organisert praktisk skyting med midlertidig bruk av jaktvåpen er mer ok.. Ettersom våpeneierskap ikke er noen rettighet man har her til lands, så gir det rom for nettopp vurdering for hva som er greit og ikke. Mener det er kommet ganske tydelige signaler rundt det.

Link to comment
Share on other sites

At veien skal være lang for å kunne erverve våpen til praktisk skyting er jeg enig i. Klarte ikke å la være å slenge litt bensin på bålet i 10/22-debatten igjen.
Da skvetter jeg litt mer bensin på bålet. Jeg er faktisk helt uenig med dere som mener at veien skal være lang for å kunne erverve våpen til praktisk. Det er som å skyte seg selv i foten. Uten bredde - ingen topp er mottoet til skiforbundet. Tror NFPS har noe å lære der. Det å marginalisere grenen enda mer tror jeg over tid bare vil føre til rifleskytingens død.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at forbundets regelendringer var nødvendige for å beholde grenen. Var feil av meg å gå så hardt ut, men om regelendringen fører til lite nyrekruttering vil det skape problemer for grenen før eller siden. Samtlige idretter er avhengige av rekruttering for å kunne overleve, også rifleskyting i NFPS. Om forslagene til 22-juli kommisjonen blir fulgt er det uansett snip, snap, snute for NFPS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg respekterer at du er uenig Skog, men vil gjerne vite mer hvordan du vil at erverv av praktiske våpen skal foregå? Med samme ordning som ordinære jaktvåpen med jegerprøve, så søknad?

 

Det jeg synes er litt kronglete med dagens system er at man må være aktiv pistolskytter i flere år for å få lov til å begynne med praktisk. Det er mulig jeg tar feil nå, for jeg har ikke tenkt mye på å gå den veien enda ihvertfall. Det blir vel som å øvelseskjøre med motorsykkel for å kjøre opp til bil?

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke å være aktiv pistolskytter i flere år for å få drive med praktisk. Jeg begynte i sin tid rett i en praktisk klubb uten å være medlem i noen andre klubber. Jeg var aktiv i seks måneder og fikk deretter kjøpe min egen pistol. Politimesteren ringte meg for å spørre hvorfor min første pistol skulle være en .40 s&w, men så kikket han en gang til på søknaden og så at det var NFPS. Da var det helt greit. Jeg var selvsagt avhengig av snille klubbmedlemmer som kunne stille opp med lånevåpen, men det var ikke noe problem.

 

Jeg synes imidlertid også rifle og pistol burde hatt samme reglene. Videre synes jeg at NFPS klubbene burde slutte med denne mentaliteten at vi må helst ikke snakke om hva vi driver med til noen, og vi må ihvertfall ikke vise noen videoer til noen.

 

Jeg er forsåvidt enig i at å vise en video av en kar i full kamo uniform som springer rundt med en superstæsja ar-15 er en smule politisk ukorrekt. Jeg mener imidlertid at vi burde gått andre veien. Vi burde fått med oss media til å gjøre en positiv vinkling av denne sporten. Vise folk flest at vi ikke er farlige. Vi er en gjeng med helt normale folk som driver en sport på lik linje med DFS. Ha TV-sending fra NM osv. Det er det som er veien å gå dersom sporten ikke skal dø ut. Å holde på som vi gjør, og selv gjøre dette til en nisjesport, det er ihvertfall en sikker vei i grava for sporten.

Link to comment
Share on other sites

At man må kjøpe flere pistoler og skyte seg "opp i gradene" og sanke poeng/erfaring med pistol,

Kan man ikke skyte seg opp i gradene og sanke erfaring i praktisk med rifle, praktisk rifle..? Blir ikke rifleskyting godskrevet, selv om det arrangeres stevner og en deltar på disse med rifle? Må man virkelig skyte seg oppover med pistol, før en får delta med rifle, selv om alle kan kjøpe rifle med jakt som grunnlag?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det burde vært, som en nevnte før, kun 6mnd aktivitet i en klubb (alà vanlig pistolklubb) som førte til ervervelse av praktisk rifle.

 

2 års aktivitet med 10 stevner i året er rett og slett for drøyt. Til en viss grad kunne jeg vært enig i 2 års aktivitet, men uten disse stevnene som ikke er så enkelt for oss utkantfolk å få til.

Link to comment
Share on other sites

Så det er for å kjøpe AR/Kalash man må gjennom 2år og 10 stevner i året? Verden er da full av andre rifler.

Du kan skyte i manuell klassen Krister, med ei rifle du allerede har.

Så lenge du er medlem i en praktisk klubb vil du tjene opp aktivitetspoeng.

Ja det hørtes litt for utrolig ut, at en ikke skulle få delta - men der er mange rare regler. Spørsmålet er om jeg tør å stille på et stevne med snart 10-15 år siden sist...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel å merke om det ikke fortsatt dokumenteres at systemet misbrukes av skyttere som egentlig ikke erverver våpen og våpentype til annet en Jakt.

Så du mener at jeg misbruker systemet om jeg skyter et praktiskstevne, et 500m UNL-stevne, eller går på jakt med Saueren, siden den er erhvervet til DFS-skyting? Prinsippet blir vel 100% likt for en Mini erhvervet til jakt?

"Misbruker jeg systemet" om jeg skyter praktisk med den? Om det er holdningen til NFPS, så tror jeg en skyter seg i foten (det vet jeg jo flere i NFPS som har gjort så det er kanskje noe som går..)

 

Hassel, du må virkelig snart gå i deg selv og se om du er mer politisk korrekt enn selv de du vil framstå som politisk korrekt ovenfor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, så lenge man oppfyller ervervsgrunnlaget, hva det nå er, så må det vel være det samme om våpenet i tillegg brukes til praktisk, jaktfelt eller pynt på veggen (uten sluttstykket).

 

Men de våpnene som går an å erverve på jaktgrunnlag er vel ofte ikke spesielt egnet til i allefall praktisk, så mye av poenget faller vel bort av seg selv.

 

Uansett løser det ikke helt trådstarters problem i forhold til "ønskelisten".

Link to comment
Share on other sites

Det burde vært, som en nevnte før, kun 6mnd aktivitet i en klubb (alà vanlig pistolklubb) som førte til ervervelse av praktisk rifle.

 

2 års aktivitet med 10 stevner i året er rett og slett for drøyt. Til en viss grad kunne jeg vært enig i 2 års aktivitet, men uten disse stevnene som ikke er så enkelt for oss utkantfolk å få til.

Utkantfolk? Hvor lang tid tar det deg å kjøre til nærmeste praktisk klubb, 20min?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...