Jump to content

22 LR : AR-15/HK-416


Baskoh1991

Recommended Posts

Så du mener at jeg misbruker systemet om jeg skyter et praktiskstevne, et 500m UNL-stevne, eller går på jakt med Saueren, siden den er erhvervet til DFS-skyting?

a) Nei - og det går vel forhåpentligvis klart frem av det jeg skrev. Beklager om jeg ikke har vært tydelig nok

b) Eksemplet er litt snålt, i all den tid det er snakk om et mulig forbud mot halvautorifler som står på spill, ikke mot DFS sauere.

Prinsippet blir vel 100% likt for en Mini erhvervet til jakt?

c) Som jeg skrev:

Så lenge det er en jakt legal og ervevet Mini...
Altså, om man har ervervet en Ruger mini 14 til jakt, og så tar opp praktisk rifle som hobby, og minien fortsatt legalt kan brukes til jakt, ser jeg ikke noe reelt problem med dette.
Hassel, du må virkelig snart gå i deg selv og se om du er mer politisk korrekt enn selv de du vil framstå som politisk korrekt ovenfor.

Jeg oppplever det som om du tilleger meg meninger jeg slettes ikke har, og det er dumt om jeg har vært så uklar.

 

Men jeg mener helt klart at alle "hvordan bygge seg en AR15 klon ut av en 10/22" trådene er mer til skade en gavn for den fremtidige avgjøringen av halvautospørsmålet og jeg mener det vil kunne skade NFPS adskillig mer om man plutselig ser at det kommer en mengde med søknader på mini 14 / 30 som bare benyttes ti konkurranse, men er ervervet til jakt (og ikke brukes til jakt)

 

Når det gjelder konkuranse aktivitet så bunner det ut i et verdispørsmål.

Skal de som av forskjellige årsaker ikke kan delta på "nok" stevner kunne erverve halvauto konkurranserifler, som de da ikke kan bruke... eller skal man legge en stram føring på at bare de som faktisk deltar på stevner og kan vise aktivitet har et behov for slike våpen? eventuelt, hvor skal lista ligge?

 

Ellers så anbefaler jeg jo folk å faktisk sette seg inn i regelverket FØR man begynner å klage og slenge ut negative påstander om hvor dumt det er. (Er vel ingen har rett med antall stevner og fordeling så langt, f.eks)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker riv ruskande gærent så er det ikke krav om 10 stevner som det er blitt sagt, men derimot 12 stevnePOENG, og av disse stevnene må det minst være ett lvl 3 stevne. Og dette må gjenntas over en periode på 2 år.

Som sagt kan godt hende jeg husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Stevnepoeng

Lvl 1 stevne= klubbstevne

Lvl 2 stevne= 2 åpne stevner

Lvl 3-5 stevner = teller som 4 åpne stevner.

Om det blir som starter i felt er jeg ikke sikker på, tror ikke det da dette systemet er for praktiskskyttere. Men Hassel kan helt sikker svare deg på det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Altså, om man har ervervet en Ruger mini 14 til jakt, og så tar opp praktisk rifle som hobby, og minien fortsatt legalt kan brukes til jakt, ser jeg ikke noe reelt problem med dette.

Nettopp, og dette er trådens Raison d'être. Sålenge Rausheims, og trådstarters 10/22er fortsatt legalt kan brukes til jakt så er det ikke noe reelt problem. Men det er blant annet du Hassel som får det til å høres som et problem. for å presisere - hva de gutta skrur på riflene sine av svart skrot når de skyter på blink - det er revnende likegyldig sålenge det kan skrus av, og rifla er lovlig til jakt - erhvervsgrunnlaget.

Jeg hverken jakter eller eller skyter BR med Saueren i DFS-tilstand - men (noen ganger går Fantomet blant rundt i gatene som en vanlig mann) et par ganger i året så blir en iført bøkeplanke og Buskdiopter, og jeg skyter et par stevner - ikke fordi jeg må, men fordi det er gøy. Sålenge våpenet ikke er varig ombygd til å være ubrukelig til det omsøkte bruksområdet, så kan jeg ikke se noe problem. OG sånn må det være enten våpenet er halvauto eller boltrepeter.

 

Jeg oppplever det som om du tilleger meg meninger jeg slettes ikke har, og det er dumt om jeg har vært så uklar.

Det er veldig fort gjort å tillegge deg meninger du etterpå sier du ikke har - en mulighet kan være at du går noe vel mye opp i rollen som "djevelens advokat", en annen kan være at du faktisk har blitt litt trangsynt (slapp av jeg tar meg selv i det der stadig) og tenker, at DE trenger ikke våpen til DET - sålenge du selv føler deg "seriøs"? Ikke fyr deg opp, bare tenk litt...

Men seriøst, svært mange tillegger deg meninger du trolig ikke har, sier du ikke har.. kanskej du bør se på uttrykksmåten din?

 

og jeg mener det vil kunne skade NFPS adskillig mer om man plutselig ser

Jeg driter i NPFS! Lag så mange interne regler dere vil - men ikke legg dere opp i hva andre gjør med sine våpen, eller hvordan de ser ut. (jada, jeg skal også se på min uttrykksmåte)

Misforstå meg rett, jeg er ikke imot praktisk, og jeg ser problemstillingene man møter - men hvis det å trygge den fåtallige eliten i NFPS sitt erhversgrunnlag på AR15, skal koste alle andres mulighet til å ha halvautomatiske rifler, eller muligheten til å modifisere riflene sine litt - så får det være. Så forbanna kjepphøye kan dere ikke være. Men nå misforsto jeg deg sikkert igjen :roll:

Det er nok at det er dumt at man vil forby svarte rifler med magasin til jakt, om ikke Hassel skal reservere dem for den ypperste elite i NFPS. Jeg ble faktisk provosert.

 

Men tråden handler ikke om praktisk, men om en som vil ha ei bestemt rifle - og det er forstemmende at de som har lignende våpen fra før, skal være de som går hardest ut imot at han skal kunne skaffe seg en. Men nå er vi iallefall enige om at det Rausheim og andre anbefaler trådstarter er problemfritt :wink:

fortsatt legalt kan brukes til jakt, ser jeg ikke noe reelt problem med dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Ruger SR-22 da vel? Den er godkjendt til jakt.

Nei, det er den ikke.

 

Det vil si, den er ikke enda forbudt, slik G22 er - men det er soleklart et våpen som det klart og tydelig ikke er ønsket brukt til jakt, jfr DN utalelser.

 

For all del, fortsett å forfekte deres "rett" til slik, og legg gjerne med dette

Har en slik selv, men min var opprinnelig en 10/22.

 

 

 

Her har du en fin AR platform, som ikke er dyr å skyte med

Skrevet: Tir Nov 20, 2012 22:42 22

 

Slik at man ikke har noen særlig annen mulighet en å forby ALLE 10/22 varianter.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge Rausheims, og trådstarters 10/22er fortsatt legalt kan brukes til jakt så er det ikke noe reelt problem. Men det er blant annet du Hassel som får det til å høres som et problem. for å presisere - hva de gutta skrur på riflene sine av svart skrot når de skyter på blink - det er revnende likegyldig sålenge det kan skrus av, og rifla er lovlig til jakt - erhvervsgrunnlaget.

Jeg utfordrer deg til å finne et sted hvor jeg har skrevet noe annet :wink:

isforstå meg rett, jeg er ikke imot praktisk, og jeg ser problemstillingene man møter - men hvis det å trygge den fåtallige eliten i NFPS sitt erhversgrunnlag på AR15, skal koste alle andres mulighet til å ha halvautomatiske rifler, eller muligheten til å modifisere riflene sine litt - så får det være. Så forbanna kjepphøye kan dere ikke være. Men nå misforsto jeg deg sikkert igjen

Den fåtallige eliten i NFPS? hva i alle dager er det du vrøvler om? Alle NFPS medlemmer kan erveve rifle til konkuransebruk, nye medlemmer må dokumentere et relativt strengt /syns jeg) regime for å bli rifleskytter - menn det finnes ikke noen reservasjon eller fåtallig elite. Det er vist ikke bare meg du sliter med å forstå

Det er nok at det er dumt at man vil forby svarte rifler med magasin til jakt, om ikke Hassel skal reservere dem for den ypperste elite i NFPS. Jeg ble faktisk provosert.

Svarte halvauto rifler med løstagbart magasin er faktisk til ikke tilatt til jakt - Jfr DN uttalelser om hva slags våpen de vil ha i skogen. I tilegg har og er konkurransevåpen av denne typen under hardt press fra myndigheten (Og det har de vært før 22 juli drapene) blant annet fordi det er registrert solgt minst 2000 rifler til praktisk, men det er knapt 10% som dokumenteres brukt til det de er ervevet til - Konkurranse. (Er det det du mener er eiliten? de som faktisk bruker våpna sine til konkurranse? i så tilfelle har jeg nyheter til deg -"kjekt / gøy å ha", er ikke lenger legalt ervervgrunnslag i Norge.

At NFPS da sentralt legger egen føringer, for å kunne berge skytesporten er ikke ugreit, eller ufint. Det er kun fornuftig. (Selv om kravet for å bli godkjent rifleskytter i mine øyne er overkant strengt.)

 

Det er ellers så lett, med litt innsats å skaffe seg slike våpen i Norge, at de fleste andre utenlandske skyttere jeg kjenner er svært misunnelige på våre våpenlover.

Link to comment
Share on other sites

Er det det du mener er eiliten? de som faktisk bruker våpna sine til konkurranse? i så tilfelle har jeg nyheter til deg -"kjekt / gøy å ha", er ikke lenger legalt ervervgrunnslag i Norge.

Det er nok strengt tatt denne jeg er ute etter deg på. Du prøver å utgi deg som en tilhenger av skytesport, og sivilt våpeneie, men omfavner lovene som begrenser det med entusiasme såsnart de er vedtatt.

At man har en lov, og følger en lov betyr ikke at det er slik det bør være. En kan være uenig, og en kan la det komme til syne.

 

har jeg nyheter til deg -"kjekt / gøy å ha", er ikke lenger legalt ervervgrunnslag i Norge.

Det er riktig, men jeg kan ikke forstå at du Hassel, skal behøve å være den som håndhever dette? Jeg kan heller ikke forstå hva som er galt med å bygge om ei rifle estetisk, til morobruk, sålenge den har et lovlig erhvervsgrunnlag, og ikke er varig endret.

 

Så må jeg overfor alle andre NFPS-skyttere beklage at jeg "driter i" riflene deres - etter mitt syn er de nye reglene til NFPS fornuftige, muligens noe strenge - men fornuftig. Men jeg klarer ikke å forstå at man skal kunne bruke de kanskje 1000 skytterene som har rifle til NFPS-skyting som argument MOT at andre skal få ha halvauto. Men jeg misforto nok Hassel, igjen :roll:

 

Men jeg mener helt klart at alle "hvordan bygge seg en AR15 klon ut av en 10/22" trådene er mer til skade en gavn for den fremtidige avgjøringen av halvautospørsmålet

Jeg tror omtrent at: "hvis alle hadde en AR15klon, så var det mye vanskeligere å forby det", og at det blir mye enklere å forby når folk innad i skyttermiljøet går så hardt ut mot dem, og jeg blir trist, og provosert, når dette er en person som hevder seg å være på våpeneierenes side?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg gjøre et helt ærlig forsøk på svare saklig, til tross for en litt slitsom dag på jobb.

Det er nok strengt tatt denne jeg er ute etter deg på. Du prøver å utgi deg som en tilhenger av skytesport, og sivilt våpeneie, men omfavner lovene som begrenser det med entusiasme såsnart de er vedtatt.

Hele denne premissen blir feil... Jeg har hatt usedvanlig lite å gjøre med endringene i våpenlovgingen fra 2000, men jeg kan den og prøver å forholde meg til den. At jeg forstår hvor lovendringer og forslag kommer fra, er ikke ensbetydende med at jeg syns de er de beste løsningene. Men ja, jeg er svært fornøyd med norsk våpenlovgivning pr i dag. vi har en av verdens mest liberale våpenlover. Den ønsker jeg å bevare, og jobber for det.

Det er riktig, men jeg kan ikke forstå at du Hassel, skal behøve å være den som håndhever dette?

Det er ikke jeg som håndhever det, jeg påpeker at det er ganske teit å legge ut bilder av det, da det vil bli brukt mot oss, om forslag til strengere våpenlovgiving bli virkelighetsgjort. Det er å grave sin egen grav.

En kan være uenig, og en kan la det komme til syne.

Det er forslag på å utrykke uenighet, og sivil ulydighet :?

Men jeg klarer ikke å forstå at man skal kunne bruke de kanskje 1000 skytterene som har rifle til NFPS-skyting som argument MOT at andre skal få ha halvauto. Men jeg misforto nok Hassel, igjen

Nei det skjønner ikke jeg heller.... men jeg skjønner det at om man bruker jakterverv som en begrunnelse for å kjøle seg en halvautorifle som rigges til praktisk - så bidrar man til å undergrave den liberale behovsprøvingen og lovgivningen vi har.

Slik som de aller fleste innstramminger i våpenlov og forskrift jeg har sett de siste decenniene er resultater av at et system utnyttes og uthules. Det er er forståelige konsekvenser av nettopp skytteres misbruk av systemet. Og begrepet "militær karakter" er noe som er en realitet i lovgivingen, uansett hvor dumt man syns det er.

 

Jeg tror omtrent at: "hvis alle hadde en AR15klon, så var det mye vanskeligere å forby det", og at det blir mye enklere å forby når folk innad i skyttermiljøet går så hardt ut mot dem, og jeg blir trist, og provosert, når dette er en person som hevder seg å være på våpeneierenes side?

 

Men alle har ikke en AR15 klon, og i et samfunn med et gigantisk åpent sår - hvor et lovlig ervervet halvautomatisk jaktvåpen ble brukt til myrde ungene til regjeringspartiets støttespillere, så må man forholde seg til det lovverk, og den virkelighet vi har. Det er, i min mening ikke hjelpsomt å agere ut i fra hvordan man syns loven bør være.

Link to comment
Share on other sites

En konstruktiv diskusjon, men jeg mener det må være lov å utrykke misnøye med lover en ikke mener har sammenheng med virkligheten. Jeg ser dette er et økende problem med dagens lovgivere. Nye lover dannes for å tilfredsstille populistiske krav, men de fører lite eller ingen reell trygghet med seg. Jeg studerte et år i Utah. Masse "farlige" AR-15 og halvautomatiske våpen der, men jeg kan skrive under på at jeg alderi har følt meg tryggere en da studerte der. Mulig jeg tråkker noen på tærne nå, men jeg tror den største trusslen for våpeneiere fremmover kommer til å bli AP.

Link to comment
Share on other sites

To late Vetle,

gjorde det for tre innlegg siden :|

 

Samfunnets ledere har fått et råd fra en offentlig nedsatt kommisjon om at alle halvautovåpen bør forbys (fordi som lurer på hva jeg mener om det, anbefaler jeg å lese høringsvaret til 22 julikommisjonens rapport fra Norges metallsilhuet forbund, http://www.regjeringen.no/pages/38002471/Norges_Metallsilhuett_Forbund.pdf

og også samme forbunds utalelse i forbindelse med forslaget til ny våpenlov. http://www.regjeringen.no/pages/37857259/Norges_Metallsilhuett_Forbund.pdf

 

@Christian Moe (har du noen gang tjenestgjort i HV - UAT?)

Politikk har alt for sjeldent noe med realitet og virkelighet å gjøre, men det er virkeligheten vi må forholde oss til. Vi må med andre ord finne realistiske mål, det er hensiktmessig å kjempe for - om man øsnker å bevare jakt og sportskyting, + samlerinteressen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

@Christian Moe (har du noen gang tjenestgjort i HV - UAT?)

Politikk har alt for sjeldent noe med realitet og virkelighet å gjøre, men det er virkeligheten vi må forholde oss til. Vi må med andre ord finne realistiske mål, det er hensiktmessig å kjempe for - om man øsnker å bevare jakt og sportskyting, + samlerinteressen i Norge.

 

Nei, bare et fåtall av oss som må innrulleres i HV etter tjenesten nå om dagen. Av de 40 jeg tjenestegjorde med ble 4 innrullert (UB befal).

Helt enig med deg i det du sier her, men om alle hadde mistet retten til å eie et "livsfarlig" halvautomatisk våpen så hadde staten bare diss-armert de sivile, mens "kjeltringene" fremdeles kunne betalt 5k for en fullautomatisk Cz Skorpion på et mørkt gatehjørne ulovlig. Vi som faktisk driver med jakt og skytesport BURDE ikke vært dem som blir straffet når en gal person begår en terrorhandling.

 

Men jeg skjønner selv at våpen med militær karakter aldri blir lovlig til jakt. Så jeg nyter tiden SR-22 fremdeles er "godkjendt" til nettop det bruket. :wink:

Noen som har en idé om hva som skjer med rifla mi når SR blir erklært ulovlig til jaktbruk da?

Link to comment
Share on other sites

Det er to muligheter

Du får beholde den (Slik som de som hadde kjøpt walther g22 før den ble eksplisit forbudt) og kan da bare selge den til de som kan skaffe seg en SR22 lovlig til konkuransebruk. (Jeg har innvilget SR22 søknad jeg...)

Våpenkortet på den blir tilbakaldt siden den er søkt om på feil grunnlag. Og tidligere erfaring tilsier at det er våpeneier som må ta den økonomiske byrden med det om en slik løsning blir valgt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp,

I ditt tilfelle så er det jo ikke en SR22 men en eller annen 10/22 som er påkostet en del stash. Så lenge du kan tilbakestille den til en .. skal vi kalle det "ønsket"? Jaktkonfigurasjon, er det neppe noe problem.

Men... om det er så lurt å legge ut bilder av det, lovlig eller ei, er et annet spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...