Jump to content

sjekke våpenkort ol.


sorttetra

Recommended Posts

Det er jo ikke værre enn å si at du vil at dere skal vise hverandre våpenkort. Hvis ikke så ønsker du ikke å jakte sammen med vedkommende.. Men du blir nok sett litt rart på.. Som Varj nevner så bør man ikke jakte med noen man stoler så lite på, at du mistenker at de juger på seg våpen tilatelse og jakter med ulovlig anskaffet våpen.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig enkelt.

:arrow: Hvis du kjenner og stoler på vedkommende: Gå på jakt og smil til verden.

:arrow: Hvis du ikke kjenner vedkommende, og ikke har noen grunn til å stole/ikke stole på vedkommende: Si det! "Jeg kjenner deg ikke godt nok, så kan jeg få se våpenkortet ditt?" Blir det dårlig stemning av det, se neste punkt!

:arrow: Hvis du kjenner vedkommende og ikke stoler på ham/henne, eller av andre grunner ikke føler de er tillitsvekkende: Jakt med noen andre.

 

Å "sjekke" folk bak deres rygg har jeg lite til overs for, selv om jeg må innrømme at jeg nok har smuglest litt i skattelistene gjennom åra.

Link to comment
Share on other sites

Om du er jaktleder, og vil sjekke på de som skal være med. Tja, passe sært..

 

Du sier du enda ikke har vært med på jakt. Så du tenkte altså å spørre noen andre om våpenkort den første gangen du er med på jakt?

VELDIG sært vil jeg påstå.

 

Jeg hadde nok heva et øyenbryn eller to, om jeg hadde hatt med noen på jakt for første gang, så skal de se våpenkortet mitt.

 

Ikke nok med at det er sært, men du har heller ingen rett til det :)

Link to comment
Share on other sites

Om du er jaktleder, og vil sjekke på de som skal være med. Tja, passe sært..

 

 

Er dette sært? I elgjaktlagene jeg har jaktet/ jakter i er det fast og selvskreven rutine at samtlige som skal jakte viser frem godkjente papirer og våpenkort til jaktleder før jakta starter.

 

Skjer det noe uforutsett vil jaktleder uansett ha en del å svare for ved en eventuell etterforskning hvis han/hun ikke har forvisset seg om at sine jegere har papirene i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jaktleder har ikke noe juridisk ansvar for enkeltpersoner i laget.

 

At det kan være ryddig å gjennomgå alle papirer i forkant, det kan jeg være enig i. Men en kontroll av våpenkort opp mot legitimasjon (våpenkort er som kjent bare en laminert papirlapp), blir litt som å be om å få se førerkort før man sitter på med en kollega. En viss sjans for at det blir sittende en elefant ved bordet når lunchen kommer..

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønne tanken i innledningsinnlegget. Men kan ikkje sjå at det er ei problemstilling som er verdt ei rissikovurdering. Hadde magefølelsen min sagt at noken i laget opptrer utrygt/ulovlig. Så hadde eg berre revurdert heile deltagelsen. Er det eit allerede etablert jaktlag så er det vell ein grunn til at det fortsatt består?

 

Ellers er eg heilt enig i forrige innlegg

Link to comment
Share on other sites

Er det jaktleders jobb eller rett og sjekke våpenkort?

 

Da vi gikk gjennom reglene for jaktlaget på sist møte ville jaktlederen ha inn i regelverket at jegeravgift/storviltprøve og våpenkort skal forevises jaktleder. Da ble det raskt kvittert fra et par medlemmer at jegeravgiftskort var en selvfølge å vise, mens sjekk av våpenkort var en oppgave for politiet.

Link to comment
Share on other sites

Noen har for lett å ta steget utenfor sitt ansvarsområde, litt "dårlig" lederskikk egentlig.. Det er indirekte det samme som å påta seg ansvar utenom det som inngår i jobben.

 

F.eks, man kan også be om å få se kvittering på at man har betalt bomavgiften til privatveien inn mot jaktterrenget. Det er lett å be om, men det er ikke lett å påta seg "ansvaret" enkeltpersonene har for å overholde dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor motvilje mot å vise jaktleder våpenkort?

Mange har en motvilje mot pålegg som ikke er hjemlet i loven, og med god grunn. Jeg har riktignok ikke noe å skjule, men jeg liker likevel ikke at folk tar seg friheter med slikt. Om det kun er Politiet som har krav på å se et dokument så er det fordi de er de eneste som har noe med den saken å gjøre. Hva om jaktleder ville sjekke at alle hadde gyldig førerkort når de kom? Eller om et eller annet selvoppnevnt bygdepoliti ville se papirer når dere møtes tilfeldig i skauen?

 

Om det var vanlig kutyme i et jaktlag ville jeg ikke laget noe stort sirkus, men jeg ville nok murret litt i skjegget av prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg kommer inn i et elgjaktlag, så er det ikke rart om de spør om jeg har alle papirer i orden.

Om det skjer noe, og det viser seg at jeg hverken har skutt opp til storvilt eller betalt jegeravgift, så blir hele jaktlaget stilt i et underlig lys. "Laget med tjuvjegerne"

 

Jeg kjenner en som aldri kjøper jaktkort på småvilt, men som jakter. Blid og trivelig fyr, men ikke fan om jeg jakter sammen med ham. Selv om jeg har alt på greit stell.

 

Synes ikke det er rart å spørre i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor motvilje mot å vise jaktleder våpenkort?

Mange har en motvilje mot pålegg som ikke er hjemlet i loven, og med god grunn. Jeg har riktignok ikke noe å skjule, men jeg liker likevel ikke at folk tar seg friheter med slikt. Om det kun er Politiet som har krav på å se et dokument så er det fordi de er de eneste som har noe med den saken å gjøre. Hva om jaktleder ville sjekke at alle hadde gyldig førerkort når de kom? Eller om et eller annet selvoppnevnt bygdepoliti ville se papirer når dere møtes tilfeldig i skauen?

 

Om det var vanlig kutyme i et jaktlag ville jeg ikke laget noe stort sirkus, men jeg ville nok murret litt i skjegget av prinsipp.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Om jeg kommer inn i et elgjaktlag, så er det ikke rart om de spør om jeg har alle papirer i orden.

Om det skjer noe, og det viser seg at jeg hverken har skutt opp til storvilt eller betalt jegeravgift, så blir hele jaktlaget stilt i et underlig lys. "Laget med tjuvjegerne"

 

Synes ikke det er rart å spørre i det hele tatt.

 

 

Her var det ikke snakk om jegeravgift eller storviltprøve, som du nevner. Våpenkort derimot...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan man vise jegeravgiftskort/skyteprøve men ikke våpenkort?

Jeg viser de papirene jeg er pålagt til de som har krav på å se de. De som ikke har krav på å se noe har vel strengt tatt ikke behov for det heller, og da har jeg ikke noe behov for å vise de.

 

Hva har grunneier med eieforholdet på et våpen å gjøre? Så lenge man viser avgiftskort med godkjent skyteprøve må vel saken være grei? Skal en grunneier også ha rett på å se vognkort&førerkort ved ferdsel på privat vei?

Link to comment
Share on other sites

Såklart man kan vise våpenkort om det er ønskelig for jaktleder. Han har ingen RETT på å se det, men om det er "vanlig" prosedyre i jaktlaget så kjør på..

 

Spørsmålet til trådstarter, var jo om han kunne sjekke våpenkort til jaktkamerater.

Ja, du kan spørre, det kan jo ingen arrestere deg for. Men tror de fleste vil oppfatte det som utrolig rart, at en førstegangsjeger kommer å spør om våpenkort.

 

En annen ting, hvorfor vil du sjekke jaktkort til de du jakter med? (såfremt du ikke er jaktleder)

Link to comment
Share on other sites

Jeg viser de papirene jeg er pålagt til de som har krav på å se de. De som ikke har krav på å se noe har vel strengt tatt ikke behov for det heller, og da har jeg ikke noe behov for å vise de.

 

Hva har grunneier med eieforholdet på et våpen å gjøre? Så lenge man viser avgiftskort med godkjent skyteprøve må vel saken være grei?

Er det lovpålagt å vise jaktleder jegeravgiftskort med godkjent skyteprøve?

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html

 

§ 41. (kontroll med betalt jegeravgift)

 

Den som mot eller uten vederlag stiller rett til jakt og fangst til rådighet for en annen, plikter å forvisse seg om og er selv ansvarlig for at vedkommende har betalt jegeravgift.

 

Bevis for betalt jegeravgift, jegerkortet, skal medbringes under jakt og fangst og fremvises på forlangende av grunneier, noen som opptrer på hans vegne eller av jaktoppsynet.

Link to comment
Share on other sites

Er det lovpålagt å vise jaktleder jegeravgiftskort med godkjent skyteprøve?

Nei, ikke til jaktleder. Med mindre han også er grunneier eller spør på vegne av grunneier.

Du var jo prinsippfast mot fremvising av våpenkort til skytebaneleder i en tidligere tråd, blir ikke fremvisning til jaktleder det samme?

Link to comment
Share on other sites

Er det lovpålagt å vise jaktleder jegeravgiftskort med godkjent skyteprøve?

Nei, ikke til jaktleder. Med mindre han også er grunneier eller spør på vegne av grunneier.

Du var jo prinsippfast mot fremvising av våpenkort til skytebaneleder i en tidligere tråd, blir ikke fremvisning til jaktleder det samme?

Ikke nødvendigvis. I og med at jaktleder indirekte kan risikere å måtte ta endel av støyten dersom du som jeger på laget blir tatt i lovbrudd. Hele jaktlag blir ofte stemplet dersom en jeger bryter lover og regler.

En annen ting er at man som jaktleder ofte må leve og bo sammen med sine medjegere i lengre perioder. Om man da ikke er villig til å engang vise jaktleder noe som helst annet enn det man må i følge lover og regler, da viser man vel at man ikke stoler på hverandre? Dette kan man og snu andre vegen, dersom jaktleder ønsker å se papirer og ikke vil ta for god fisk at jeg sier jeg har betalt jegeravgift, skutt skyteprøven osv så stoler jo ikke heller han på meg ;)

 

I prinsippet mener jeg at man ikke skal trenge å vise noe annet enn det jaktleder har mandat til å be om. I noen tilfeller betyr det at man muligens ikke trenger å vise jaktleder noe som helst, i andre tilfeller må man vise feks jegeravgiftskort og skyteprøve fordi grunneier feks krever kopi av dette før jaktkontrakten inngåes.

 

På en skytebane er det en helt annen sak i mine øyne, der er det en kansje en vilt fremmed person som står som skytebaneleder.

Link to comment
Share on other sites

Da opplyser man bare om at hagla er lovlig uregistrert.

 

Forøvrig er det en del ting som skurrer her, enkelte ser ut til å glemme at å "forvisse seg" ikke betyr å spørre, men å se de faktiske papirer. D.v.s. at Grunneier og de/n som grunneier har som sine representanter (D.V.S. Alle jaktledere / jaktlagsledere / vald ledere / Grunneierlag leder etc. eller hva dere vill kalle det, om ikke høyere innstans tar seg av kontrollen før jakta starter), skal fysisk se papirene til de som jakter.

 

I tillegg kan enhver grunneier / grunneiers representanter (ofte grunneierlag) sette sine egne premisser utover dette, og der ligger mulighet til å kreve forevist gyldig identifikasjon, våpenkort/utlånserklæring, i tillegg til jegeravgiftskort og oppskytings bevis.

 

Problemet for grunneier og hans representanter (inkludert jaktlagsleder), er at det fort kan bli riktig ubehagelig å stole på folks ord. Skjer noe er "trode ham på hans ord" ikke i nærheten av en gyldig forklaring.

 

Med tanke på det jeg selv har observert og overhørt opp gjennom tiden, er det ikke tvil om at der stadig dukker opp enkelttilfeller som tilsier at man bare bør kjøre hard rutine på dette.

 

Det sier seg selv langt de fleste ikke har behov for id på personer de kjenner, våpenkort/utlånsærklering o.s.v. er derimot slikt man uansett skal ha på seg. Jeg ville ikke se på det som merkelig om jaktlagsleder forlanger at alle viser at de har med seg papirene før hver jaktdag, og sjekker de inngående første dag i jakta. Har allerede forstått at der er det mye som går litt på halvåtte for mange (vi blir jo av natur fort lei av å drasse på alt mulig, og da er det jo lett for att...).

Link to comment
Share on other sites

Om noen som ikke har rett til å se våpenkort/jegeravgiftskort "forlanger" at jeg skal fremvise det, ber jeg vedkommende om å ryke og reise.

Hva som står på mine eventuelle våpenkort er mellom meg og onkel blå :winke1:

 

Slik jeg tolker TS, så skal h*n på jakt sammen med en del andre, gjerne et storviltlag eller noe, der h*n ønsker å leke politi ved å spør etter papirer. Min anbefaling til TS: Forhold deg ydmyk og ikke en gang nevn "er den der lovlig? har du papirene på den?" for da ryker du fortere enn svint fra laget...

 

Hadde lignende blitt spurt om fra en nykomling hos oss, hadde vi gitt'n buksevann :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Får dere herrer gentlemen som til stadighet ber folk om å ryke å reise jaktet særlig mye?

 

Og hvordan er det med å komme tilbake til ett jaktlag der dere har bedt jaktleder om å ryke å reise, blir det god stemning under bålkaffen?

 

 

Normalt der jeg jakter er jaktleder grunneiers (grunneieres) representant.

 

Da er jaktleder pliktig til å forvisse seg om at jegeravgift er betalt og at medlemmer på jaktlaget har sin oppskyting i orden.

 

Hver i sær er pliktig til å medta på jakten: id, bevis på oppskutt med det våpen som det jaktes med og våpenkort til samme, bevis på betalt jegeravgift, jegerkort og en kopi av jaktlagets hundeavtale (alt dette kan, og vil, bli sjekket i en evt kontroll ute i felt. Kontrollører kan være grunneiere, representanter for grunneierlag, representant for viltstellområde eller representant fra kommunens utmarksråd).

 

Jeg ser det som naturlig at jaktleder vil sjekke at alle papirer er med hos alle medlemmer på jaktlaget, uregelmessigheter faller tilbake på jaktlaget.

 

Edit: Det kan være lokale variasjoner i hva som kreves, ovenfornevnte er krav sendt ut fra min kommunes utmarksråd i forkant av jakta. En vet på forhånd hva en har å forholde seg til, og vil en ikke forholde seg til dette så er det bare å finne en annen kommune å jakte i.

Link to comment
Share on other sites

Stiller seg anerledes når man er grunneier, MacJoJo

Da kan man faktisk be folk om å ryke og reise :lol:

 

Men uansett, så bør ikke en jypling som nylig har ankommet jaktlaget, ikke gå rundt og gnåle på gubbene i jaktlaget om våpenkort osv. Det eneste det hjelper er å bli satt til å være jager i 5 år, eller om man er heldig og får lov til å ha med seg våpen, den dårligste posten av de alle (type ikke en gang en dyrelyd) eller får drittjobben med å vomme dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel ingen som har henvist til regelverket på noen måte antydet at andre enn jaktleder (som faktisk er grunneiers representant i laget), skal sjekke id etc.

 

Men for å komme trådstarters dilemma i møte, så er det kun en person han skal spørre om dette med papirer etc. (om han er i tvil). Og det er Jaktleder, jaktleder kan da si at alt er i orden, og det er det. Eller han kan be vedkommende å ryke og reise.

For å unngå det siste, bør spørsmålet legges opp på en litt inteligent måte så en slipper en unødig sur jaktleder.

 

Ellers kan det nevnes at mange steder skyter jaktleder o.l. opp sammen med sine lagsmedlemmer, ja kansje til og med store deler av ett storvalds samlede jaktlagsmedlemmer.

 

Hos oss er jo alle skrevet opp i boka til skytterlaget, og som medlem så har vi jo boka forran oss til stadighet (mange av lagets medlemmer er gjerne de som sitter og skriver inn og signerer på jegeraviftskortene). Da er det i prinsipp ikke behov for kontroll av sambygdinger, rett og slett fordi vi har såpass kontroll på hverandre og hverandres våpen o.s.v. De eneste vi da ikke har kontroll på, er folk utenfra, men der stoler vi på at jaktleder har sjekket papirene deres. da det er hans jobb.

 

Problemet er å huske å få med seg alle papirene om man bytter jakke eller sekk eller lignende, der kan det nok være litt så som så. Men her er jo de fleste av lagets medlemmer grunneiere / grunneierrepresentanter så..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Da er jaktleder pliktig til å forvisse seg om at jegeravgift er betalt og at medlemmer på jaktlaget har sin oppskyting i orden.

 

 

Edit: Det kan være lokale variasjoner i hva som kreves, ovenfornevnte er krav sendt ut fra min kommunes utmarksråd i forkant av jakta. En vet på forhånd hva en har å forholde seg til, og vil en ikke forholde seg til dette så er det bare å finne en annen kommune å jakte i.

 

Så vidt jeg vet er dette endret for noen år siden. Tidligere var jaktleder straffeansvarlig om noen på jaktlaget ikke hadde papirene i orden og noe galt skjedde / det var kontroll.

 

Dette ble endret for ca 10 år siden og man er nå ansvarlig for sine egne papirer og jaktleder blir ikke strafferettsligansvarlig om en på jaktlaget ikke har sine papirer i orden.

 

Dette er ikke det samme som og si at jaktleder ikke kan sjekke papirene, han er vel i sin fulle rett til og be om å få se papirene til folk på laget og har også lov til og be dem la børsa ligge i bilen om de ikke har papirene i orden.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jaktet elg var det enkelt:

 

Jaktleder skulle fysisk se våpenkort, godkjent skyteprøve og betalt jegeravgift. Var ikke dette iorden fikk du ikke jakte! Dette er også nedfelt i vedtektene til jaktlaget om det skal vises fysisk til jaktleder før jakt.

 

2år siden hadde et av medlemmene glemt å få kvittering på jegeravgiften... Trist for deg var beskjeden fra jaktleder. Du går uten våpen til jeg har sett kvittering...

Jammen, jammen jeg vet det er betalt osv hjalp ingen ting. Jeger gikk 2dg før han fikk tak i kvitteringen.

 

Om en annen person på jaktlaget hadde spurt, så hadde jeg bare sett på vedkommende dumt. Om det var en ny jeger på jaktlaget som hadde spurt om dette. Så hadde vedkommende vært avskrevet som en tosk til evig tid...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...