Jump to content

Effektivisere hjemmeladingen


Carl

Recommended Posts

Har no et rcbs ladestett og dier som krever smøring av hylser, men når eg lader store mengder synes eg det går forferdelig treigt. Så eg lurer på å gå over til smørefrie dier og elektronisk kruttdeler med vekt. Tror dere at dette øker effektiviteten på landingen eller bør eg gå for dillon 550 el.650?

Link to comment
Share on other sites

Et godt kruttmål er raskere enn en elektonisk kruttdispenser. Ei presse med automatisk tennhetteisetter øker hastigheten mye. En necksizer øker hastigheten mye. Når jeg lader for fult klarer jeg 150+ patroner i timen på ei enstasjonspresse fra jeg setter meg ned til patronene står ferdig i esken. På Loadmasteren klarer jeg 300+ i timen. Dette er 308win.

Link to comment
Share on other sites

Et vesentlig moment her er hva du lader, og hva du skal skyte. Jeg vil anbefale å tømme krutt rett fra kruttmålet. Det er antagelig godt nok til ditt bruk. Problemet er jo at vi vet ikke hva "ditt bruk" er ;)

Glem vanlige standard diesett. De er laget for gniene amerikanere. Vi i dette velsignede land har råd til å kjøpe det beste som er å oppdrive. Hvis du skal lade og skyte store mengder riflepatroner, så bruker du allerede titusener pr. år. Lee collet er en opplagt kandidat å prøve. Redding competition neck sizer med løse bøssinger en annen. Jeg har begge, og heller vel litt til at Lee er den beste av dem. Litt avhengig av hvordan Lee collet justeres, så kan den kreve en del kraft på armen. Diene med løse bøssinger krever nesten ingen kraft. Mulig dette er et moment å tenke på i progressiv presse. Jeg har aldri brukt det, så det må noen andre kommentere.

Link to comment
Share on other sites

Eg lader 3006(ca500skudd i året) til storviltjakt(snart 300win. mag) og 6,5x55 (ca 2000skudd i året) til trening og langehold.

Mine erfaringer med å tømme krutt rett fra kruttmålet, då synes eg at eg får for store avvik på hastigheten.

Derfor har eg sjekket hver enkelt ladning med vekten, siden eg vil at hastigheten skal være så jevn som mulig.

Og eg har presse med automatisk tennhetteisetter, men eg har standard diesett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader .308w. Bruken vil være jakt og trening, men jeg har tenkt å skyte noe langhold framover, så presisjon er også viktig. Jeg skal kjøpe nye dier nå uansett, så tips til komplett sett tas imot med takk. De må helst passe i Lee pressa mi foreløpig.

 

Beklager til trådstarter dersom jeg kupper tråden, men det går jo litt på det samme.

 

Så, for å summere, effektiv lading, samt for min del høy presisjon, uten at vi snakker om BR nivå.

 

Edit: jeg ser nå at de to diene i Lee collet dies settet er alt som trengs av dier.

 

Trenger man ikke å smøre hylsene når man kun neck-sizer? Det vil i tilfelle spare en del tid.

Link to comment
Share on other sites

Trenger man ikke å smøre hylsene når man kun neck-sizer? Det vil i tilfelle spare en del tid.
Med Lee Collet-die trenger man ikke smøre hylsene, heller ikke hylsehalsen innvendig eller utvendig. Man kan imidlertid av og til (for hver 250-de hylse?) smøre hylsehalsen på ei hylse litt innvendig med talg*, for å få et mikroskopisk fettlag på "mandrillen".

 

Hvis du skal halspresse med heilpresse-dier, ved å skru dia ca. 2 runder ut, må du smøre ei og anna hylsa utvendig, hvis du bruker hylser med "normalt" konisk hylsekropp, ellers kan du risikere at hylsene setter seg fast. Og ca. hver 4. hylse må smøres innvendig i hylsehalsen. 6,5x55-hylser er så koniske at man ikke trenger smøre dem utvendig.

 

Til vanlig lading (av baneammo i 6,5) bruker jeg et vanlig kruttmål (Redding) og ei Co-Ax-presse.

 

NB: "Hylsebrett" og lignende innretninger for å forsinke ladeprosessen har jeg aldri brukt - jeg har hylsene i 2-liters isbokser, tar dem derfra for hver operasjon, og kaster dem ned i en ledig boks etter bearbeiding.

 

Først kalibrerer jeg hylsene med Lee Collet-die. Deretter setter jeg hettene - enkeltvis, manuelt med Co-Ax-pressa. Jeg tar så en ferdig kalibrert hylse, med hette, gir den en porsjon krutt fra kruttmålet, setter ei kule i halsen, og presser den på plass i pressa. Denne metoden gir ca. 150 patroner i timen - mer enn nok for mitt bruk.

 

Når jeg lader jaktammo med grove krutt som MRP, veier jeg hver ladning - men Redding-målet gir vanligvis såpass jevne ladninger, at jeg egentlig kunne ladet rett fra målet.

 

Den lynrappe skiftinga av dier på Co-Ax pressa sparer masse tid, i forhold til vanlige konstruksjoner, når man skal lade f. eks. 5 skudd i flere kaliber for prøveskyting.

 

 

*talg - (jeg har ikke ladeutstyret her, og husker ikke merke/betegnelse) - et smøremiddel i en hvit, litt høy "snuseske" - suverent og renslig, i forhold til alskens grisete, oljebaserte smøremidler.

Link to comment
Share on other sites

Da lurer jeg på hvilken enstasjonspresse og hvilket utstyr du bruker ellers, samt fremgangsmåte, for jeg har samme problem som trådstarter. Det går ulidelig treigt.

 

Selv bruker jeg et Lee anniversary set.

 

Fremgangsmåte:

Hylsene står i esker med plass til 100 hylser, presser og setter tennhette og plaserer de i hylsebrett. Fyller krutt på alle. Setter kule og tilbake i esken.

Utstyr:

Kruttmål Redding BR3 holder +-0,1gn. Dier redding comp. Presse hornady enstasjon.

Siden alt er satt opp til ladning av denne ladningen trenger jeg ikke å justere noe av utstyret.

Presse å sette hette under 10s/hylse 20-25min

Krutt 5min

Kule 10s/hylse 20-25min

Har man gjort dette mange nok ganger så går det automatisk og fort.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke forstår med Jegermeisterens opplegg, som ellers er svært likt mitt eget. Vel er det raskt å bytte dier på CoAxen, men det da raskt på alle presser? Tipper det tar 4-5 sekunder å skru i ei die, så om det tar 2 å skyve den inn fra sida - hvor er den store forskjellen?

Jeg bruker forresten en håndholdt hetteisetter, det er litt raskere enn pressa, og en kan sitte i en lenestol, eller foran TVn og bare la hendene jobbe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67, det er stor forskjell på 2 og 4 sekunder! ;) Neida, jeg ser heller ikke forskjellen. Jeg lader rundt 30 patroner i timen. Skrur ut og inn ei die to ganger på denne tida. Hvor kjapt klarer du å lade patroner til langholdsskyting? Jeg tenker da på hele prosessen. Fra en eske skutte hylser til du har en eske ferdige patroner. Noe sier meg at hundrevis av patroner i timen ikke er forenelig med å treffe godt på grisehold. Og hvor mange skudd skyter du på ei typisk økt, eller i konkuranse?

Link to comment
Share on other sites

Min flow:

 

venstre side:

ladepresse med redding type s neck sizer og smørefri bushing uten ekspander.

 

senter: håndholdt hettesetter. og arbor presse med wilson kulesetter

 

høyre side:

rcbs elektronisk kruttdispenser.

 

1.presser hylse i pressa

2.rensker tennhetterommet

3.putter i tennhette

4.heller i krutt som ligger klar i kruttdispenseren

5.kruttdispenseren starter igjen

6.putter i kule med arbor pressa.

 

På denne måten blir det minimalt med dødtid selv om kruttdispenseren bruker litt tid. Er faktisk nesten litt stressende :)

Link to comment
Share on other sites

Med RCBS eller Redding muttrene med en liten umbraco havner dia likt etter jeg har satt den inn på nytt

Værre er det med f.eks. Lee sine med O-ring. Dem er direkte plagsomme og må isåfall drive å merke dia iforhold til pressa for å få den til samme posisjon. Bruker Redding mutter på Lee collet dia.

O-ringen skal vel potensielt gi rettere ammo, men jeg har aldri sjekka dette...

Link to comment
Share on other sites

jamez, hvordan har du justert colletdia? Lar du pressa gå over toppunktet, eller har du dia skrudd lenger ned slik at du aldri kommer til toppunktet? Lee anbefaler det siste, og det er slik jeg har den. Da funker det helt ok med låseringene fra Lee, fordi det spiller ingen rolle om dia sitter litt for høyt eller lavt. Og utvekslinga på pressa i det området er såpass lav, at det er bare å ta i til det butter. Lee anbefaler ca 25 lb på armen om jeg husker rett. Jeg bytta ut en låsering med settskrue i helga. Jeg har kjøpt noen fra Sinclair; http://www.sinclairintl.com/reloading-e ... 32863.aspx Jeg liker disse bedre enn Redding og RCBS. Ringene med settskrue kan bli skeive. I prinsippet ligger de an kun på settskruen og på gjengene tvers ovenfor. Jeg har aldri målt om det har noen praktisk betydning. Forster bruker samme prinsipp som Sinclair, men de er ikke like forseggjort.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye gode svar og laderutiner, eg kommer til å gå for rcbs eller lymann 1200 digitale kruttdeler.

men framdeles litt usikker på dier.

En av grunnen til at eg bytter ut di gamle diene er at eg vil slutte å smøre hylser.

Så eg ser mange nevner lee collet dier, men eg lurer litt på redding type s neck size die eller lignende, noen som har noe erfaring med disse type diene? ser den koster ca 2000,- hos midway.

Stiv pris.

Link to comment
Share on other sites

jamez, hvordan har du justert colletdia? Lar du pressa gå over toppunktet, eller har du dia skrudd lenger ned slik at du aldri kommer til toppunktet? Lee anbefaler det siste, og det er slik jeg har den. Da funker det helt ok med låseringene fra Lee, fordi det spiller ingen rolle om dia sitter litt for høyt eller lavt. Og utvekslinga på pressa i det området er såpass lav, at det er bare å ta i til det butter. Lee anbefaler ca 25 lb på armen om jeg husker rett. Jeg bytta ut en låsering med settskrue i helga. Jeg har kjøpt noen fra Sinclair; http://www.sinclairintl.com/reloading-e ... 32863.aspx" target="_blank Jeg liker disse bedre enn Redding og RCBS.

 

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være noen ekspert. Er fersk (men ivrig) hjemmelader, og enda ferskere med colletn.

Uansett, jeg bruker rcbs presse og justerer den så jeg kommer over toppunktet med forholdsvis lite kraft. Føler selv at det blir mer likt press fra gang til gang på denne måte. (endring i diameter på halsen fra etter pressing til etter kulesetting ser ut til å være mest avhengig av hvor myke hylsene er, noen går ut bare 0.02mm mens nyglødde går ut 0.06mm. Diameter på halsene etter setting er naturlig nok svært lik og varierer med bare 0.01mm)

Har forøvrig polert ned mandrellen ca 0.01mm siden kulene satt veldig løst slik som den kom.

 

Leste på et amerikansk forum at noen hadde satt en momentnøkkel på pressa for å få det likt, men det blir kanskje litt overkill? :roll:

Har også lest at 25lb er alt for mye... Men, jeg tror det er veldig avhengig av hvilken presse du bruker, og også hvor langt ned dia er. uten at jeg vet hvordan Lee sine presser er, er det mulig det er gyldig for dem. På RCBS pressa blir iallefall utvekslingen brått veldig lav på slutten noe som gjør at du får mye vandring på arma per vandring på hylsa = mye kraft på hylsa på lite kraft på arma. Veldig dårlig feeling! Justerer man dia dypere, så arma stopper lengre opp, får man mindre kraft på hylsa iforhold til kraft på arma.

Link to comment
Share on other sites

Nå det gjelder hjemmelading så MÅ MAN VELGE!!!

 

Du får IKKE billig, raskt og presisis ammo i samme setning. Du MÅ velge!!!

Jeg har observert flere tråder om samme tema opp gjennom årene. Hjemmeladere ønsker å lade hundrevis av skudd i timen, så klager de i etterkant at det ikke er presist... Jeg oppfatter dette som riv & røsk i ladearmen helt uten mål å mening. Det viktigste er å få ladet og det sier pang, for så å bli skuffet når det viser seg å ikke samle på 100mtr.

 

Dette er ikke ment til trådstarter, bare en observasjon gjennom år...

 

Nå skal jeg ta meg tid til å forklare hvordan jeg lader. I 6,5x55 og 7mmRM lader jeg i snitt 100patroner pr.time med kvalitetsammo. Dette er ammo som går under 10mm @ 100mtr når jeg gjør mitt, og det er ikke alltid!

Lader jeg til 6PPC går det enda senere...

 

1. Stålull 0000 på hylsehals for å dra av sot

2. Så necksize i Redding S-type med løs titan bushing, så slipper du å smøre

3. Rense tennhettehull

4. Sette inn hette

5. Setter hylsene i hylsebrett fortløpende

 

Punkt 1-5 gjøres på 50 / 100 patroner om gangen. Så tar jeg med meg RCBS chargemaster på stuebordet foran tv.

 

5. Fyller krutt i hver patron for tv/youtube/kammeret etc...

7. Tilbake til CO-AX presse hvor kule blir satt i hver hylse

 

Her lader jeg ca.100 patroner i timen. Dette er da kvalitets ammo. Jeg skjønner rett å slett ikke hvorfor det skal gå så himla fort? Er det ikke viktigere å få presis ammo?

Link to comment
Share on other sites

100 i timen ER fort ;) dessuten tror jeg ikke det var noen som har snakket om billig i denne tråden. Det var heller ikke spørsmål om hvor fort det går an å lade.

 

Det var snakk om tips til effektivisering, der har du også kommet med bra tips.

 

Det er forresten ikke alle som har muligheten til å ha med pressa foran TV'en. Noen av oss kan være forvist til et bøttekott i kjelleren.

Link to comment
Share on other sites

dessuten tror jeg ikke det var noen som har snakket om billig i denne tråden.

Det er forresten ikke alle som har muligheten til å ha med pressa foran TV'en.

 

Det har du helt rett i, men jeg tok det med som en observasjon gjennom flere år.

Har ikke pressa foran tv, du må lese en gang til :wink:

 

Foran tv sitter jeg å fyller krutt med RCBS chargemaster, før jeg går tilbake til CO-AX pressa (i et annet rom) nemlig spisestua :mrgreen:

Bor alene, da gjør man som man vil vettu, på godt og vondt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Så eg ser mange nevner lee collet dier, men eg lurer litt på redding type s neck size die eller lignende, noen som har noe erfaring med disse type diene? ser den koster ca 2000,- hos midway.

 

Competition bushing neck sizer er den beste dia fra Redding. Den koster 1227,- alene eller 2460,- i sett sammen med kulesetter og body die. Jeg har dette i 6BR. Om comp. neck sizer gir noe bedre resultat i praksis enn type S vet jeg ikke, men i teorien vil den gi rettere patroner. Og kjøper du type S så kommer du for alltid til å lure på om comp. hadde vært bedre. ;)

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141B5B87" target="_blank

 

$216 / NOK 1240,- fra Sinclair: http://www.sinclairintl.com/reloading-e ... 38229.aspx" target="_blank

 

Jeg ville sjekka Ebay også. Det finnes en god del diesett der.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke behovet for å ta hylsehalser og tennhette for hver omladning. Tar det etter 3-4 omladninger sammen med trommling. Min ammo blir ikke dårligre om jeg lader 50 eller 150 patroner i timen. Er bare snak om rutine og legge alt til rette. Kruttmålet mitt er abselutt mest nøyaktig når jeg fyller 100-150 patroner i serie. Blir ingen uønskede vibrasjoner fra andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at man ikke trenger microjustering på necksizer. Det "trenger" jeg bare på kulesetteren. Da kommer man litt billigere ut også.

 

Må vel nesten si meg enig i det, da jeg ikke husker at jeg justerte inn min. Jeg regner med at det var da dia var ny, i 2002 eller deromkring. Det som derimot er et poeng er det flytende kammeret, som støtter hylsa under hele pressinga. Med type S så er det ingen støtte av hylsa før den er helt inne, og da er det for seint. Men så var det den lille detaljen om det gjør noen forskjell da...

Link to comment
Share on other sites

Eg satser på Lee collet neck sizer til både 3006 og 6,5x55 og rcbs eller lymann 1200 digitale kruttdeler så får vi se hvordan det går med ladingen.

Men eg set at Midway er utsolgt for begge didgitale kruttdelerene er det andre plasser en kan bestille disse?

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Jeg har aldri hatt noe sansen for Lee, og finner det mer formålstjenlig å kjøpe noe bedre med en gang.

Mange skryter av Lee, og er fornøyd (hatt litt flaks?), men hvorfor ta risikoen med å kjøpe noe med grove toleranser som kanskje ikke holder mål, når man for et beskjedent tillegg faktisk får kvalitet med en gang..?

 

 

Jeg har en Co-Ax fra før, men er nå i ferd med å få meg en Dillon 550. Det er fint å ha noe progressivt når antallet er viktigst - spesielt med tanke på å lade mindre patroner. Blir veldig fiklete med revolverhylser i en vanlig presse synes jeg..

 

Når det gjelder tempo og effektivitet er nok gode arbeidsrutiner viktigere enn selve utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge bharsvik ikke sier noe om hvilket utstyr han har kastet eller hvorfor er innlegget komplett verdiløst. Likte han ikke fargen? Var det produksjonsfeil som kunne vært ordnet via reklamasjon? Kanskje han mangler det lille snevet av tålmodighet som av og til skal til for å får Lees utstyr til å fungere optimalt? Kanskje han er for dum til å skjønne hvordan de skal brukes (nei, det tror jeg vel ikke men man vet jo aldri)?

 

Jeg skal ikke påstå at Lees produkter alltid er like bra laget, men det aller meste fungerer som tiltenkt. Og mange av løsningene er ganske elegante i sin enkelhet. Lee Collet kan jeg ikke finne et vondt ord om, annet enn at noen trenger litt smergel for å passe perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt og brukt et Lee ladesett av billigste type i 17-18 år. Betalte en drøy tusenlapp for det i sin tid. Dette settet har tjent meg trofast hele tiden, og patronene har gitt utmerkede resultater og presisjon. Kjøpte for 1 mnd siden et komplett RCBS sett til 3300,- og den eneste grunnen var at jeg var nysgjerrig på noe annet. Pressa og kruttvekta fra RCBS er bra, men kruttmålet er ikke på langt nær så nøyaktig som Lee sitt.

 

Totalt sett er jeg helt klar på at Lee settet er mye mer for pengene :!:

Ved å bytte ut kruttvekten er Lee settet helt ok for å lade små til moderate mengder petroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet i 10 år på rcbs rock chucker presse, med rcbs dier(+lee collet) og rcbs kruttmål. Fikk meg ein arving og dermed dårlig tid. Kjøpte meg ei lee classic turret og et hornady sett til å montere kruttmålet i. Nå foregår ladingen som følger: hylsene går rett fra boksen og i pressa.

Halspress med lee collett, hetten settes når armen går opp, turretten snurrer samtidig.

Hylsa går opp i kruttmålet og får sin dose, armen går opp og turretten snurrer før kula settes og patronen havner på sin faste plass i boksen.

Kruttmålet lugger fra tid til annen (kanskje hver 12-15 hylse) så da må den tømmes å få en ny dose.

Bruker 20 minutt på en boks med 50 skudd, og 10 minutt hvis jeg skal over på et annet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har sitti ca 18 år ved den samme rock chuckern, den virker som den skal holde noen år til :D jeg smører og sizer hylsene for så å la de ligge lenge ihylsevibratoren, når de er ferdig i vibratoren får hver enkelt hylse en omgang med pressluft for å fjerne finstøv og evt korn i hettehull, bruker hansker ved all videre håndtering av hylsene for å unngå fingeravtrykk og tilsmussing av hylsene, litt fjasete kanskje, men jeg fryder meg likefullt mye over at jeg har tilgode å kjøpe fabrikkammo som er vakrere enn min egen. Når hylsene er rene monteres hettene, oftest 20 i slengen dersom det er rifle. Jeg veier hver enkelt ladning på en elektronisk rcbs vekt, denne kontrolleres hvert tiende skudd. Så skal kulene i, bruker en siza hylse og den aktuelle kuletypen for å kontrollere at lengden blir som ønsket før jeg setter i kulene i de ladede hylsene. Samtlige ferdige patroner måles og legges i plast eller pappboks som merkes med nødvendig info. Lader kanskje inntil 40 rifleskudd på en time dersom jeg har rene hylser klare, synes det er fort nok, all tid brukt på hobby er jo positivt, og lading er veldig gøy dersom sluttresultatet er bra :D

Link to comment
Share on other sites

Det som er så drepende kjedelig med for/mot Lee-diskusjonen er hvor bastante Lee-haterne er. Det er vel få som i fullt alvor hevder at Lees utstyr er feilfritt på alle punkter, men det er heller ikke så ubrukelig som enkelte påstår. Jeg har ladet titusener av skudd på diverse Lee-presser med godt hell, min gamle Turret er på sin tredje eier og svjv fremdeles i live etter 20 år og gud vet hvor mange titusen skudd.

Link to comment
Share on other sites

bruker hansker ved all videre håndtering av hylsene for å unngå fingeravtrykk og tilsmussing av hylsene, litt fjasete kanskje, men jeg fryder meg likefullt mye over at jeg har tilgode å kjøpe fabrikkammo som er vakrere enn min egen.

Pøhh.. Det er ikke fjasete, men helt nødvendig! Jeg polerer i tillegg alle hylsene mine etter pressing (polèrskive og voks). Så tørker jeg de med en frotèklut før de havner i boksen sin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fjasete, men helt nødvendig! Jeg polerer i tillegg alle hylsene mine etter pressing (polèrskive og voks). Så tørker jeg de med en frotèklut før de havner i boksen sin :wink:

 

 

Jepp, har sett lysstrålene som reflekteres i hylsene dine Frode. Kjekt med mørke solbriller når en ligger ved siden av deg på standplass :mrgreen:

 

Jeg gjør ikke så mye med hylsene annet enn å holde de rene. Drar av sot på halsen med stålull, renser hettelommer og vasker de en gang i blant.

 

Pleier å ha et passelig lager med hylser som er presset/preppet og har hette på plass, disse står i 50 eller 100 skudds esker fra MTM. Da er det bare å fylle krutt og sette kule, og det er fort gjort å sette sammen et par hundre skudd.

Link to comment
Share on other sites

bruker hansker ved all videre håndtering av hylsene for å unngå fingeravtrykk og tilsmussing av hylsene,

 

"Herregud!" var min første tanke, makan til petimeter. Så kom jeg til å tenke på meg selv sist helg når jeg satt der og rensket hylsehalser med fin stålull og undret meg på om det ville bli for mye riper. Deretter rensing med Nevrdull, og påfølgendu buffing med tørr klut. En gang polerte jeg alle jaktpatronene mine med messingpolish :oops: Voks på hylsene ville jeg vært litt forsiktig med, det er viktig at messingen kleber mot kammeret. Kan godt hende en litt ru overflate er å foretrekke framfor en blankpolert.

 

Når det gjelder presse og annet utstyr så gjorde jeg det motsatte av Skarvekongen. Jeg starta med RCBS og kjøpte seinere Lee Anniversary kit. Rock Chuckeren er trofast og fastmontert innomhus. Challengerpressa har jeg montert på ei treplate som jeg fester til et bord med tvinger. Den er enkel å ta med på skytebanen hvis jeg skal teste litt grundig. Aluminium har et par fordeler framfor stål; det er lettere å dra på og det ruster ikke. I tillegg svikter den passe mye, slik at collettdia ikke sprenges.

Vekta til Lee står og støver ned sammen med kruttmålet fra RCBS. Kruttmålet fra Lee liker jeg spesielt godt, både fordi det er nøyaktig uten for mye klipping av kruttkorn, og fordi det har noen smarte detaljer. Kjekt å kunne vri kruttbeholderen for å stenge den. Gjør det litt enklere å tømme målet. Og plast ruster ikke, i motsetning til stål. Bruker ei billig digitalvekt fra DX, og sjekker den igjen med RCBSvekta.

 

Jeg syns RCBS virker bedre "sammenskrudd" enn Lee, men det forsvarer ikke 3 ggr prisen. Så for min del er ikke RCBS bra nok i forhold til Lee. Skal jeg ha noe bedre enn Lee, så ville jeg kikka på Forster, eller kanskje Redding. Aller helst de litt dyrere entusiastmerkene som Sinclair, Wilson m.fl. Sikler litt på kruttmål fra Harrel, men det går i retning av at jeg veier alt jeg lader uansett. Og da er plutselig ikke kruttmålet så viktig.

Link to comment
Share on other sites

1: Trommler først alle hylsene godt.

2: Enten halspressing med collet die og setter i hetter samtidig (gå rett til 4), eller Smører og helpresser de, og så rett tilbake til trommling (lenge nok til jeg er sikker på at allt fett er borte).

3: Bruker en decaper die fra LEE i en LEE Classic Cast presse med Hornady L'n Load diebyttesystem, når hettene skal settes i.

4: Nå kan hylsene settes i bokser og lagres, og fylles med krut når det passer.

5: Bruker LEE kruttmål som er snerte å bruke,og som gir grei nok dosering for mitt bruk (men det hadde vært digg med elektrisk kruttdispenser).

Nesten bare LEE dier og kuleisettere her i huset, greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Angående elektroniske ladevekter, prøvde jeg først en MTM Mini Digital Reloading Scale 750 Grain Capacity.

Denne viste 10 grs for mye (eller var det for lite?) etter første re-kalibrering, så den ble sendt i retur asap.

Kjøpte deretter en Hornady GS-1500 (som faktisk er billigere en MTM), og den funker som snus!

Skåla som følger med er ikke helt etter min smak, så jeg bruker heller skåla som fulgte med RCBS 5-0-5 stangvekta.

Enkel i bruk, effektiv og ikke minst: stabile og nøyaktige målinger. :)

 

Begge ovennevnte produkter finnes på Midway.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det kommer an på hylsemerket, siden det er ulik tykkelse i godset på ulike hylser. Det du gjør er å måle ytre diameteren på ladd patron ytterst på hylsehalsen med mikrometer, regne om til tommer, og trekke fra 1/1000 tomme.

 

Hvis du gjør det grundig, så måler du de jevneste hylsene du har, og vrir hver hylse 90 grader når du tar målene. Noter begge mål. Gjør dette på på fex fem patroner, eller flere hvis du gidder. Regn ut snittet på alle mål du har notert for alle hylser, og bruk dette i regnestykket som skissert over.

 

Dette er forøvrig beskrevet i lappen som ligger i die-settet.

 

Ninjaedit: Rettet opp en feil, uten konsekvenser for tråden

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...