Jump to content

Dua er skutt, hva nå?


bukk

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst til å utnytte denne lille godbiten.

 

Det å skyte dua er forsåvidt enkelt nok, men....

 

1 - Hva er beste måten å ta vare på viltet på?

2 - Fryses den som den er eller må en gjøre noen forbredelse?

3 - Hva er beste måten å ta "frakken" av dua på flå's eller ribbes den?

4 - Hvordan "vommer man ut" ei due hvis det i det hele tatt trengs?

 

Takk for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, dua må IKKE gå direkte i frysern etter at den er skutt, da får du kuldeforkortning på kjøttet, og det blir mest sannsynlig tørt og seigt.

Som med alt annet vilt er det her regelen med 40 døgngrader som gjelder. Altså antall grader x døgn skal gi sluttsummen 40. Dog er det ikke å anbefale å henge fuglen i 1 døgn i 40 grader, eller 40 døgn på 1 grad. 4 døgn i 10 grader er etter min mening ett veldig bra utgangspunkt.

Mange foretrekker å fryse fuglen med innvoller og fjær intakt, det blir faktisk anbefalt i en del seriøse kokebøker. Andre flår fuglen før den fryses. Smak og behag avgjør.

Når det gjelder flåing/utvomming så er det nøye beskrevet i denne tråden : http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=5&t=7082&p=66481#p66481

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Du får ta å kikke litt i denne tråden under her, det er det iallefall litt tips til deg.

Dua blir vel best hvis den får henge litt, ta utgangspunkt i ca 40 døgngrader. Det beste er også å ribbe den, slik at du får beholdt skinnet og fettet som er i skinnet.

 

Ellers kikk i tråden under her.

 

http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=5&t=7082&p=66507#p66507

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med due spesielt, men fugl er fugl, og jeg har laget til endel gås, rype og skogsfugl. Derfor skal jeg synse litt:

 

1: 40 døgngrader er egentlig minimum for fugl som lever av bær og lyng, som hønsefuglene. De blir konservert av benzoesyra som den får i seg med bl.a. tyttebær og kan gjerne få opptil 70 døgngrader hvis det ikke er for varmt i været. Gås får henge i 30-40 døgngrader hos meg, det går fint. Jeg ville gitt dua noe av det samme. Når fuglen går i fryseren er mørningen avsluttet, det går ikke an å mørne den lenger etter at den er tint igjen.

2: Fugl og annet småvilt holder seg bedre hvis det fryses med klærne på. Men det er mye enklere å lage til middag hvis maten er gjort gryteklar før frysing. Ditt valg.

3: Ifølge alle bøker bør man ribbe fugl. Jeg synes det er en dr*ttjobb og gidder ikke, derfor flår jeg. På mager fugl som rype, skogshøns og duer har det mindre å si, på feit fugl som and mister du mer smak siden fettet under skinnet blir borte sammen med skinnet når du flår.

3&4: Det går for det samme om du gjør opp rype, skogshøns, due eller annen fugl, framgangsmåten er så å si den samme (så lenge du ikke orker å flå). Her er en "how-to" for oppgjøring og matlaging av fugl. Glem at det er orrfugl på bildene, bruk fantasien og se for deg ei due istedenfor ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg flår nok til at jeg kan skjære ut brystbiffene og hiver resten. Stek de som biff, godt det! Du kan også ta en stynn baconskive rundt, fest den med en tannpirker og stek med den på, blir ekstra snacs.

Du kan fryse den hel, jeg skjærer ut brystbiffene og fryser de. Mye enklere når jeg skal lage det senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det ikke er så farlig om duene får henge særlig lenge. Har ofte tatt ut brysta etter et døgns tid, og det blir bra. Store temperaturendringer på denne årstida gjør det også vanskelig å vite hvor lenge de evt. skal henge.

 

Ellers er Skaubjønn`s oppskrift å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Kermitt, du treng ikkje å sprette sjø fugler, når dei er varme. Men ein del, flår dei rett etter jakt dagen er over, og putter dei rett i fryseren. Enkelte fugler er meir utsatt for "transmak" enn andre. Men dei fleste tør rett å slett ikkje gamble på det.

Eg har hatt and liggjande i fryseren uten å flå dei. Har faktisk ete and som var nærmare 10 år i frysen, og kan ikkje akkurat sei at det var direkte ille å spise den. Klart den som hadde hatt 10 år i frysen, den merka eg litt smaken på, tross av at den hadde lagt i eddikvann i et døgn før tilberedning.

 

Ein del av dette våset med at det blir transmak på sjøfugl, ligg i at det er gjort sånn i alle dager, og folk tar rett å slett ikkje sjansen på å ødelegge viltet. Men i dei fleste tilfeller, så går det meget bra å fryse heil fugl.. Men å flå dei før fryseren, sparer du plass i fryseren på, og det er enklerer seinere, når du skal lage til middag. Skarv er vel ein av dei fuglane eg har hørt at du må gjere dette på, dei har ein litt kraftig smak, som blir forsterka hvis du ikkje gjer det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

......eller så speker du brystene.

Legg i en liten bolle med grovsalt slik at brystene blir dekket av salt.

La de ligge i 3-5 timer litt avhengig hvor salt du vil ha det.

Heng opp på et luftig sted der fugler og regn ikke kommer til.

Sjekk jevnlig for å se at det ikke blir sopp osv.

La henge 2-3 uker til de tynneste delene begynner å bli synlig tørrlitt hvite i fargen.

.....Så når hverdagsmaset har lagt seg (lørdagkveld?) innta gostolen, ta frem favoritt kniven og skjær TYNNE skiver, veldig godt med en skarp en i tillegg.

Synes foreslått middag av andre ovenfor også er knall godt men,

Hvis det er lite fugl i fryseren så foretrekker jeg å speke....fordi at hver fugl varer lengre og nytelsen kan deles med flere.

Bon apetit!

:D

Link to comment
Share on other sites

...... For et par siden så gjorde en kamerat og jeg en svært uhøytidelig test

Vi speket og røkte ( et bryst fra hver) av grågås, fjellrype, lirype og due samtidig.

Jeg likte fjellrype best med due på annen plass kameraten likte due best med fjellrype på annen plass. Vi foretrakk speking fremfor røking.

Men smaken er som baken......

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Ja, men brystfiltene blir tørre (de bør være rosa/lute stekt). Ta heller av hele brystet, og stek de på brystbenet.

Bruk (veldig) mye smør, en kvast timian, ett fedd hvitløk med skallet på, og øs over smør når du steker. 
 

IMG_5465.jpeg.b70e1863b4aa7bd2d52371601d3f1b5a.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert helsteike ringduer, men det er utfordrende å ha full kontroll på temperaturen i kjøttet. Og da blir det tørt og smakløst. Flå skinnet av duene. Jeg skjærer ut brystfilétene (en på hver side av brystbeinet) og steker disse som biff (salt og pepper, god varme, kort tid i panna, og la dem så hvile innpakket i alu-folie). Saus lager du av skrog og lår. Rotgrønnsaker og sjalottløk hører med. Alt bør brunes før du har det i kasserollen. Kok ned den ferdige kraften til minst halvparten, og smak til med portvin før du jevner med maisenna. Ikke noe problem med vomming. Lag et snitt i buken og dra innvollene ut med to fingre.

 

@Ospas metode fungerer også (den er mer elegant), men da må du være mer påpasselig med temperaturen. Og jeg glemte å nevne det, rikelig med smør!

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (26 minutter siden):

Flå skinnet av duene


Om du har tid, og ork så ribb heller fuglen- da får du med underhudsfettet og skinnet. 
Det smaker nydelig når du steker det. 

IMG_5466.jpeg.97c9d2cda32d8d46f573e1fe5fe33060.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...