Jump to content

Middel mot dugg på briller


Trond99

Recommended Posts

Nå er rette tiden for neddugging av brilleglass igjen. Kaldt og fuktig.

Jeg har prøvd litt forskjellig pussemidler som skal hindre dugging, uten det helt store resultatet.

 

Vet noen av Kammeratene om middler som faktisk fungerer ?

 

Linser og laseroperasjon er helt uaktuelt.

 

Kjedelig å komme opp på høyden og høre tiur'n drar ut, og alt du ser er..... ingenting :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en bit av noe hard voks aktige greier på superbike løp i Assen.

Er for motorsykkelvisir og det eneste jeg har prøvd som virkelig funket , bare gnidde på litt og polerte det ut, varte lenge og dugget overhode ikke!

Prøv en MC sjappe mulig de kan hjelpe..

 

BROKK

 

Edit !!Motorsykkel visir :?::?::lol: hjelm selvfølgelig :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips.

 

Har hørt at zalo og brille"glass" i plast ikke er en god kombinasjon, er dette tilfelle eller er det bare et sagn ?

 

Gamle(les 4-5 år) plastglass hadde en annen type coating, som ikke tålte Zalo, den krakkelerte. Nyere typer overflatebehangling skal etter hva mine leverandører sier, tåle zalo bedre. Jeg er dog noe restrektiv på mine egne glass, og anbefaler ikke mine kunder og bruke zalo på jevnlig basis, en gang i blant går som oftest greit;) Som duggmiddel har jeg ei prøvd d.

 

mvh

Optiker Kobble

Link to comment
Share on other sites

... men skal funke dette også.

 

Det er masse som blir solgt som skulle funke, som ikke gjør det.

Det er derfor jeg ønsker tilbakemeldinger på det folk faktisk har prøvd, ikke hva selgere sier skal funke ;)

 

Takk for info Kobble, har et par eldre (2-3år) jeg kan prøve diverse lurium på.

Link to comment
Share on other sites

Da er Zalo og barberskum (ikke navngitt type) prøvd på to par briller på skogsfugljakt i helga.

Nå var det kaldere og mindre luftfuktighet, men synes begge gav brukbar bedring, og ganske likt.

Fikk ikke 100% klare linser med noen av dem, så måtte skylle begge hurtig med varmt vann.

Mister sikkert en del av virkningen da.

 

Cat Crap er bestilt og på vei i posten.

Har også fått tak i et middel som heter Holmenkol, No Fog med Nano teknologi.

Har ikke fått prøvd denne enda. Noen som har vært borti denne?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et antiduggmiddel på en liten sprayflaske hos optikeren for mange år siden...... Flaska står her like full etter å vært prøvd en gang. Funket overhodet ikke.

 

Sånn nanobelegg prøvde eg på bilen en gang. Ble et hælvetes belegg på ruta som et sleit noe jævlig med å få vekk igjen.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Prøver å alltid bruke vernebriller til all skyting, men kjedelig når det dugger.

Skal prøve å gnikke inn glasset (som vel egentlig er plast..) med barberskum. Antar at det må skylles, eller eventuelt bare tørkes godt av med papir? Blir jo spennende å se om det skummer i regnvær. 😁
 

Noen andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...