Jump to content

3006 AI. Omkamring av Sauerpipe


Nyati

Recommended Posts

Har tenkt å kamre om ei 200STR pipe i 308W til 3006 AI

Tanken er å få litt mere fres i Saueren.

 

Er det noen som har erfaring med en slik omkamring?

Hvilken børsemaker kan gjøre dette?

 

Forsøkte med en telefon til R. Hansen, de ville ikke gjøre en slik jobb, kan ikke spenne nøyaktig nok opp" var grunnen.

Synes dette høres rart ut, er det noen med erfaring / meninger?

 

Taknemlig for innspill og tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Forsøkte med en telefon til R. Hansen, de ville ikke gjøre en slik jobb, kan ikke spenne nøyaktig nok opp" var grunnen.

Synes dette høres rart ut, er det noen med erfaring / meninger?

 

Syntes svaret var noe merkelig, og tolker det mer dithen at "vi gidder ikke spenne det skikkelig opp for en sånn liten jobb"

 

Bygde om ei Lothar Walther pipe i går som stod i en Tikka til Sauer 202 selv i går. Eller dvs. at jeg sa hvordan jeg ville ha det og han som KAN dreie gjorde som jeg ville/forklarte jeg ville ha det gjort :wink:

 

Brukte da ei Heen overgangshylse.

 

Spennte opp løpet og brukte lang tid på å rette det inn på LØPSAKSEN. Tilpasset hylsa med 5/1000 klaring på selve hylsa med løpet kappet til halve lengden på 308 kammeret. Kamret på ny med å bruke flytende holder til brotsjen. Brukte go-nogo tolk som jeg skaffet meg her på kammeret :D

 

De første 3 skudd satt i ett hull, dvs. 2mm :mrgreen: Selvsagt var dette bare flaks, men det ikke akkurat så ut til å lide av operasjonen.

Poenget mitt er at det jeg gjorde tilsvarer det å ta 308 til 30-06 mht, brotsjing. Nå hadde ikke jeg en brotsj med utskiftbare bøssinger(som er det beste for å få 100% styring i løpet) men likevel. Bruker du/børsemakeren en slik brotsj er det løpet som styrer sentreringen. Med flytende brotsjholder er det løpsaksen som styrer sentreringen

Link to comment
Share on other sites

Det du bør tenke på om du velger å kamrer om orginal pipe, er at du sitter igjen med en 30-06AI med 1:12 stigning. Det er sikkert greit om du bare vil ha mere fart på standardvektkulene. Jeg skyter langt og ser bare ulemper med en 30-06AI som ikke har 1:10 stigning og lang friflukt, slik at du kan bryte inn de vikelig store kulene.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke forstår, er hvordan dere får 30-06 AI ned i et Sauermagasin?

Har aldri prøvd en AI, men en std 30-06 passer fint. Har man lyst på 30-06 er det like greit å få satt i ei ny pipe med 1:10 stigning i et gammelt låsestykke spør du meg. Da slipper man å surre med AI som for 30-06 lukter av merarbeid uten effektøkning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som lykkelig eier og bruker av en av denne konfigurasjonen og med ganske så mye erfaring fra min egen og minst 3 tilsvarende er det ganske tydelig at enkelte som utaler seg veldig bastant i denne tråden aldri har prøvd og strengt tatt bør la være å uttale seg om ting de tydeligvis ikke har prøvd og har begrenset peiling på.....

 

En 30-06 AI i en Sauer stabiliserer kuler med lengde inntil 180 TSX/200MK uten store problemer. Det kan selvfølgelig være at de aller lengste LH kulene er uegnet i 1-12", men så lenge 180/190 MK fungerer utmerket i 308 hastighet fungere det ihvertfall upåklagelig med 100m/s mer hastighet.

 

I min verden er en AI på sitt beste med slanke 165/180 grs kuler som i ei lang pipe lukter en 300 Mag helt i hælene.

 

Min egen 26" pipe gjør 940-960m/s med 165 grs kuler, fra 890-905m/s med 180 grs kuler og ca 835-850m/s med 200 grs kuler. COL i mine kammer er ca 87mm med spisse kuler som AB, Scirocco/CC/ MK /Scenar osv. Dette passer svært godt med Sauer magasiner som takler patroner på maks ca 88mm. Passende krutt er 550/URP/160/204 med de lette kulene og krutt i 560/MRP/22 klassen emd de tyngste.

 

Til 202 er det veldig enkelt - kjøp magasiner til 9,3 og alt er honki dori og mater paerfekt fra første patron. er du sta og egen freser du ned leppene i ett vanlig magasin - ødelegger 2 av 5 men ender opp med litt billigere saker enn ett originalt ett.

 

 

Om det er verdt å bruke ett løp å fikle litt for å oppnå 50m/s mer enn en vanlig 30-06fr være opp til hver enkelt å avgjøre - men en ganske så potent patron får en enkelt og den passer utmerket i ei Std Sauer kasse med normalt sluttstykke og normal støtbunn. Som LH patron er den mye bedre enn en vanlig 6,5 og langt på vei likeverdig med en 6,5-06/284 spesielt med jaktkuler.

 

BC .550 kuler i 900m/s skyter flatt, har lite avdrift og det ekstra frontarealet en får med en kaliber 30 kule på jakt er i en ganske annen liga enn "erte"patronene som er så populært i LH miljøet for tiden. :lol:

Link to comment
Share on other sites

BC .550 kuler i 900m/s skyter flatt

De gjør, og siden det er det en vanlig 6.5x55 leverer så forstår jeg ikke denne påstanden:

Som LH patron er den mye bedre enn en vanlig 6,5

?

 

Ad magasinene så spør jeg fordi jeg lenge vurderte 280 AI (Imp 40) i 200STRen - jeg har her - nå - patroner i 280 AI og magasiner til 200STR.

aldri har prøvd

...

AIen går altså ikke ned i magasinet, her og nå.. Men det er 280AI, så jeg spør igjen, går en 30-06 AI fysisk ned i et Sauer 200STR magasin?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du lader 140 grs 55 til 900m/s har du mer Cojones enn meg og er uansett krutt og lademetoder LANGT over det som er normalt trykk i patronen. Om en dytter 70K Psi i en 30-06 AI også antar jeg 300 Win mag ytelse er det en får. Jeg har ikke prøvd og kommer heller ikke til å gjøre det. Er en ute etter Mag hastigheter får man seg ei større hylse som gir akkurat det.

 

Nei 280 AI passer ikke uten fiks i ett 200 STR magasin. Lån deg ett 9,3 202 magasin så ser du hvor det må fjernes gods for å få det til å fungere. Om hukommelsen stemmer må du flytte skulderen på magasinene ca 4mm bakover for å få det til - samtidig som litt vold må benyttes ved halsen for at AI skuldra skal gå nedi

 

Får spesifisere litt nøyere som LH jaktpatron er den mye bedre enn en 6,5. En 6,5 er diskutabel i normal utgave på normale avstander. Lang avstand og mindre kulehastighet gjør den vel ikke akkurat mer potent uansett om kula skytes ut av hylser med litt mer kapasitet.

 

Kan nok være at 6,5 er en av verdens mest undervurderte LH patroner - men det er liten tvil om hva som er kammerets mest oppskrytte patron også. En helt vanlig og kjedelig 30-06 er minst på høyde rent balistisk og er som jaktpatron i en annen liga. Personlig er det litt artig å legge merke til slike "mote fenomen" og det er nesten utrolig hva mote og backing fra " forståsegpåere" kan gjøre for oppfatningen av virkeligheten. Når en leser her inne for tiden får en nesten inntrykket av at patronen innehar tilnærmet magiske egenskaper.

 

At 6,5 grunnet Saueren og DFS er i en særstilling her hjemme er grunnet tilgangen på supert utstyr ikke grunnet den fantastiske patronen. Balistisk sett er det en ganske så ordinær patron som spesielt som jaktpatron balistisk sett har veldig mange konkurrenter som skyter minst like flatt, med like lite avdrift og vesentlig bedre terminalbalistikk. Med det er det vel ikke helt stuerent å mene i disse dager....... :wink:

 

280 AI derimot - DA snakker vi om sexy patron! Du vet smak og bak

 

Om en snakker mellomlange avstander synes jeg det er svært rart at ikke flere har oppdaget og bruker f.eks 6BR og 6 XC og de tilsvarende. Sammenlignet med de vi diskuterer er vertikalproblematikken grunnet hastighetsvariasjoner halvert sammenlignet med nesten alle 6,5x55 kombinasjoner. Presisjonsmessig er 6mm patronene ikke bare i verdensklasse - de er det alt annet måles mot. I 6mm formelig mysser det av balistisk sett meget gode kuler og de er lette å skyte med så problemer med rekylopptak har mye mindre innvirkning på treffpunktet og ergo er de lettere å skyte med. Selv en 6 BR skyter 850m/s(med lange piper og atomladninger 880m/s) med G1 . 530-560 kuler som gjør den fullt på høyde med en 6,5 og 140 A-Max/Scenar. De dyreste kulene koster litt mer enn de mest brukte 6,5 kulene - men med kun litt over halvparten av kruttforbruket og hylser som varer nesten uendelig er totalregnskapet ihvertfall ikke noe dårligere.

 

Tilsvarende balistikk, samme pris og bedre presisjon burde jo være interessant, men merkelig nok er det lite rift om verdens beste 600y benkepatroner her inne.................

Link to comment
Share on other sites

Klarte å fyre opp Jaktdespoten, alltid moro :wink: Blir et "enighetsinnlegg", med lett sarkastisk preg, over en øl jeg fant.

 

Siden det er deg, så får vi ta riflestigningen først. Bare så kjedelig å være enig.

men så lenge 180/190 MK fungerer utmerket i 308 hastighet fungere det ihvertfall upåklagelig med 100m/s mer hastighet.

Utvilsomt. I 1:12"

 

Får spesifisere litt nøyere som LH jaktpatron er den mye bedre enn en 6,5. En 6,5 er diskutabel i normal utgave på normale avstander.

Liten tvil om det. Tilgangen på gode 130grs kuler er direkte plagsom...

 

Personlig er det litt artig å legge merke til slike "mote fenomen" og det er nesten utrolig hva mote og backing fra " forståsegpåere"

Nuvel, det ER lett å finne gode kuler i 6.5mm. Når folk ikke forstår hva "kule kompen" gjør, ikke reagerer på at de legger inn 7.35 i BC, eller legger seg ned og skyter på 1000m med rekruttammo, med overslag på øyemål (og attpå konkluderer med at de MÅ ha en 338Allen Mag) - da ser jeg bare ikke poenget med å anbefale å få bygget ei über-børse i 6XC... Sorry dere som ble eksempler her.

Noen ganger er enkelt bra. 6.5x55 er sikkert ikke fantastisk - men det er ikke feil. En kan lære seg å skyte, og å lese vind, og alle prinsippene er de samme, som alt annet, og en ruinerer seg ikke, og det stopper ikke opp fordi diene ikke stemmer overens med kammerbrotsjen som ble brukt - eller eller. Og en kan kjøpe ammo om en ikke får til å lade den - og det også, uten å gå konk.

 

kke flere har oppdaget og bruker f.eks 6BR og 6 XC og de tilsvarende

Jepp, det ER rart faktisk - Raudnakke er et hederlig unntak her nede, børsa går betenkelig bra (bedre enn noe annet vi ser på treninger her) - heldigvis skyter han ikke stevner :roll:

 

men med nesten halvparten av kruttforbruket og hylser som varer nesten uendelig er totalregnskapet ihvertfall ikke noe dårligere.

Regnskapet ryker når løpet ryker. Løpene er jo dobbelt så dyre, og når da kulene også er nesten dobbelt så dyre så ryker hele butikken der. Og uansett hvor hardt en lader 6.5x55 så er hylser forever gratis, de kan vare 2 eller 20 ganger, det spiller ingen rolle.

Men det store problemet med slike patroner, iallefall ute i distriktene, er tilgangen på komponenter - ikke alle er durkdrevne netthandlere, og i distriktene er en prisgitt "Ola Mauserbøyer" som børsemaker, og det den lokale sjappa har av kuler... Da er veien til Sauerens tre umbrakoskruer og skyttervesenets øvrige remedier rimelig lett å velge.

 

 

600y benkepatroner her inne.................

Joda, men så skytes det mest på stål her hjemme da, og da er mindre moment enn det kommer ut av en 6.5x55 omtrent nyttesløst, en ting er å treffe - en skal oppdage at en treffer...

Hvor mye har du lobbet 6.5x47 til 1000m? Selv den ser litt nytteløs ut mot 6.5x55, som heller ikke akkurat setter himmel og jord i bevegelse.

I så måte er det veldig rart, at ikke 30-06 er mer populært, for en får som du sier (iallefall nesten) 6.5x55 ballistikk, og vesentlig mer "oomph", og det til en pris som ikke er mye over, og med komponenter en får overalt.

Men den har ikke rykte for god presisjon, noe som selvsagt har mer med riflene den er kamret i enn patronen, akkurat som det er motsatt med 6.5x55. Men det tenker ikke folk på.

Folk ligger også mest på magen, og skyteferdighetene rundt om tilsier ikke at noen vil oppdage at noe har bedre presisjon enn den som en rett ihopskrudd Sauer i 6.5x55 har. De som har skyteferdigheter vet som regel hva de skal velge, uten å lage en en "hvem bøsje i 6-5"-tråd også. Vi ser mye 300WM, blant "ringrever". Og mer vil jeg gjette, ettersom moten flytter seg forbi de 1200m en 6.5mm patron klarer å være overbevisende på.

 

At 6,5 grunnet Saueren og DFS er i en særstilling her hjemme er grunnet tilgangen på supert utstyr ikke grunnet den fantastiske patronen.

Ingen tvil om det

 

 

mer Cojones enn meg

Helt riktig :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo dette blitt en 6,5 tråd, så da kan vi sammenligne med 6,5-06 AI. Hylsen går greit i sauermagasiner om kulen ikke settes for langt ut. Jeg bruker kulen så langt ute at jeg lader enkeltskudd. Det er enkelt å brotsje opp en sauerpipe, hylsene er lett å lage av billige komponenter og hastigheten blir god.

Link to comment
Share on other sites

ja det går vist du har laaaaangt gjenge stykke i kammer delen,du kan jo kappe kammer og kappe litt av kroninga for å tyne pipa til den er utslitt over alt :mrgree

 

Hvilket gjengestykke? Vi diskuterer Sauerpiper her. Sauer150 sa det fint her:

Som lykkelig eier og bruker av en av denne konfigurasjonen og med ganske så mye erfaring fra min egen og minst 3 tilsvarende er det ganske tydelig at enkelte som utaler seg veldig bastant i denne tråden aldri har prøvd og strengt tatt bør la være å uttale seg om ting de tydeligvis ikke har prøvd og har begrenset peiling på.....

Link to comment
Share on other sites

Om du lader 140 grs 55 til 900m/s har du mer Cojones enn meg og er uansett krutt og lademetoder LANGT over det som er normalt trykk i patronen.

 

Jeg har ladet til nesten 900 i gamle Raufoss-hylser, og får mindre merker i hylsebunnene med den ladningen enn fabrikkladd Raufoss, så tror ikke trykket er så galt. Men nå har jeg alltid mistenkt at RA-ammoen var noe frisk. Du har jo rynket på nesen når jeg har fortalt om mine ladninger før, så du er vel ikke overrasket :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Sauer-piper og omkamring er at det er ingen angremulighet hvis nå kamringen skulle gå for langt inn. På en vanlig pipe er det bare å ta av en halv millimeter i bakkant, og kamre igjen.

Det er bare å være nøyaktig, spesiellt på slutten. Dessuten så jeg en kjekk sak på Pacific tool som du kan sette på brotsjen, men mikometerjustering. Du kan altså renne brotsjen til den bryster mot pipa>tolke>stille i 1/1000" steg videre...

 

Tenk Prekestolen når du kamrer sauer piper; Det er 10 000 vis turister der hvert år, og de er helt på kanten uten å falle utfor... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som lykkelig eier og bruker av en av denne konfigurasjonen og med ganske så mye erfaring fra min egen og minst 3 tilsvarende er det ganske tydelig at enkelte som utaler seg veldig bastant i denne tråden aldri har prøvd og strengt tatt bør la være å uttale seg om ting de tydeligvis ikke har prøvd og har begrenset peiling på.....

Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til med dette utsagnet. Jeg har bare poengtert at det kan være en ide å tenke over stigninga til pipa.

I min verden er en AI på sitt beste med slanke 165/180 grs kuler som i ei lang pipe lukter en 300 Mag helt i hælene.

Hvorfor du har lyst å skyte lette kuler i høy fart får du stå for selv. (Åhh.., nå kom jeg på det. Du skal jakte). Personlig skyter jeg mest på stål, og foretrekker kuler med høy BC i lavere fart i stedet for middelmådige kuler i høy fart. Jeg er ikke spesielt opptatt av "flatskytende" patroner lengere, og det kom som en direkte følge av langholdsskyting :wink: Jeg resonnerer slik at dersom en 30-06 skal yte sitt beste er det 208gr A-max og oppover til 240gr MK som er veien å gå. OK!, du får kanskje til å stabilisere 208gr A-max i 1:12, hvis du er heldig. Jeg ville i hvert fall sett dette som en begrensning.

 

Du tilhører ikke tilfeldigvis "STW-generasjonen"? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klarte å fyre opp Jaktdespoten, alltid moro :wink: Blir et "enighetsinnlegg", med lett sarkastisk preg, over en øl jeg fant.

K

 

Neida - det skal en hel del mer til å fyre opp den despotiske. Han er nok bare litt for direkte i skrivemåten som i dagligtale og da blir det iblant oppfattet som at det er fyring.

 

Jeg tror vi er ganske så enige på natterstid, øl eller ikke, men økonomidelen er langt mindre ensidig enn du gir inntrykk av. Kuler i 6mm vs 6,5 er så og si det samme om en sammeligner tilsvarende vare. Om en Nosler CC koster 2,16 i ett kaliber og 1,72 i ett annet er forskjellen 40 øre. Om 45 grs med krutt i den ene koster 1,20 i krutt og 30 grs i den andre koster 0,80 er prisforskjellen ved drift = 0,- da hetter koster det samme uansett.

 

Gode løp til Sauer - koster vel idag 3300-3700,- avhengig av type og de gir fra 3500-4500 skudd med akseptabel presisjon med atomladninger. Enkelte hevder hardnakket at harde N-15 ladninger ikke gir levetid særlig over 3000... Jeg har ikke brukt slike ladninger i særlig grad og har derfor ikke noen erfaring å dele der. Høgger'n er en av de jeg kjenner som vet mest om dette. Kanskje han har noe å bidra med her?

 

Ei ny pipe i BR så må en vel anta at ei Rustfri Walther pipe er i samme kvalitetssjikt som ei dusinpipe til en Sauer. De koster ca 4500,- og om en skal tro de som konkurrerer på internasjonalt nivå i matchskyting er 2500 skudd normal levetid med den patronen til det bruket. Om vi skal holde 1/2 Moa som presisjonskrav tilsier det meste at en kan tett på doble det antallet skudd. Igjen jeg har ikke skutt ut noe 6 BR løp så har ikke noen egenerfaring med levetid. Mil-Dot sitt første BR løp gikk om hukommelsen min er riktig nesten 6k før den var ferdig.

 

Folk bruker det de ønsker selv og det legger jeg meg ikke opp i, men det er ett paradoks at fokuset er så til de grader ensidig og uten noe ønske om å fornærme noen virker det jo som bare ett ytterst lite mindretall forumbrukere tester noe som helst på egenhånd - de er bare endel av den store massen der den gjeldende konsensus er tuftet på hva dagens "sheriff" mener på området. Ofte ganske så uavhengig av hva som er realiteten.

 

Som lykkelig eier og bruker av en av denne konfigurasjonen og med ganske så mye erfaring fra min egen og minst 3 tilsvarende er det ganske tydelig at enkelte som utaler seg veldig bastant i denne tråden aldri har prøvd og strengt tatt bør la være å uttale seg om ting de tydeligvis ikke har prøvd og har begrenset peiling på.....

Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til med dette utsagnet. Jeg har bare poengtert at det kan være en ide å tenke over stigninga til pipa.

Jeg resonnerer slik at dersom en 30-06 skal yte sitt beste er det 208gr A-max og oppover til 240gr MK som er veien å gå. OK!, du får kanskje til å stabilisere 208gr A-max i 1:12, hvis du er heldig. Jeg ville i hvert fall sett dette som en begrensning.

 

Du tilhører ikke tilfeldigvis "STW-generasjonen"? :wink:

 

Bly - beklager om du følte deg angrepet- det var ikke intensjonen bak innlegget.

 

I min daglige jobb er jeg så heldig å ha kontakt med en god del mennesker som har skyting som levebrød og når tiden på kveldstid allikevel tilbringes på telefon med representanter for firmaene over dammen er det ganske enkelt å tilegne seg kunnskap fra de som gjør dette i en skala vi her hjemme bare kan drømme om. Til 1000Y HP LR evnt F Class og som bruker 30-06 tviler jeg sterkt på du finner noen av toppskytterne som er over 210 grs kuler i en 30-06.

 

Å når det gjelder 30-06 og balistikk må vi bare konstatere at vi to nok er ganske langt fra hverandre. Ballistisk sett mener jeg en 30-06 på sitt absolutt beste med kuler mellom 180-210 grs. Lettere kuler har for dårlige flygegenskaper, mens de tyngre er for lange og for tunge til at det er nok volum i ei 06 hylse til at du kan drive dem til tilstrekkelig hastighet.

 

Du står jo fritt til å velge ett spesielt kammer og løp med 1-8" osv for å skyte spesielle LH ladninger i din egen 30-06, men du blir nok relativt alene i troen på at det er den beste medisinen i denne patronen. Ja de ballistisk sett beste kulene tilgjengelig i kaliber .30 veier 215-230 grs og for at de skal være særlig brukbare bør du finne en annen og større plattform å skyte dem ut av som gir i nærheten av akseptable hastigheter. 220 grs kuler (740m/s) i 30-06 holder supersonisk hastighet til ca 1240m mens f eks en 185 Juggernaut holder koken 150m til. En 240 MK gir maks rekkevidde omtrent midt imellom.

 

Personlig mener jeg 30-06 er den definitivt mest oversette patronen med ett godt LH potensiale. Den innehar alle de kvaliteter som kreves av en patron en kan bli god å skyte med. Billige komponenter, overflod av tilgjendelige data, passe volum som er istand til å gi gode kuler tilstrekkelig hastighet, moderat rekyl og ikke minst ett vanvittig utvalg i våpen fra alle rifleprodusenter i verden.

 

Som en liten siste - Jeg endel av STW generasjonen? - definitivt ikke. Om du lurer på det har jeg nok sagt min mening om det i tråden som omhandler akkurat den patronen som er aktiv for tiden....

 

Til trådstarter - beklager at jeg har bidratt til å spore av tråden din. Om du er i beit har jeg nok både 30-06 AI brosj og kammertolker liggende og tilgang til folk som kan gjøre jobben ;-)

Link to comment
Share on other sites

Bly - beklager om du følte deg angrepet- det var ikke intensjonen bak innlegget.

Jeg følte meg ikke angrepet, men ble litt usikker på om jeg burde ha følt det :lol::wink:

 

Å når det gjelder 30-06 og balistikk må vi bare konstatere at vi to nok er ganske langt fra hverandre

Det kan virke slik ja :wink:, hvis du synes 740m/s er en akseptabel hastighet for en 220gr MK. Jeg ville forvente ca. 100m/s til i en STR med 74cm løp, COL på 88mm og MRP som drivverk. Med 740m/s lader du jo 30-06 som om det var en 308. :wink:

 

Uansett for meg er den ultimate patronen i en STR .280 -rem/-AI. Skal jeg fortsette å plage elgen, må jeg kanskje snart skaffe meg en pipe i kaliberet.

 

Hvis M67 finner plass til en .280AI i STR magasinet håper jeg han legger ut en beskrivelse av tilpasningen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å når det gjelder 30-06 og balistikk må vi bare konstatere at vi to nok er ganske langt fra hverandre

Det kan virke slik ja :wink:, hvis du synes 740m/s er en akseptabel hastighet for en 220gr MK. Jeg ville forvente ca. 100m/s til i en STR med 74cm løp, COL på 88mm og MRP som drivverk. Med 740m/s lader du jo 30-06 som om det var en 308. :wink:

 

840m/s med en 220 MK i en 30-06??? :shock:

 

Sorry når du er så langt utpå viddene at Hodgdon kun klarer slå hastighetene med ett krutt, Sierra ikke med noen, Alliant kan så vidt tangere hastighetene med den samme kula skutt i en 300 Win Mag er det bare å si takk, farvel og god jul.

Link to comment
Share on other sites

Har slengt over ei eske med 185g scenar silver til en bekjent som har ei litt påkostet rem 700 i 30-06ai. Han skyter vanligvis 155g scenar. Å han treffer meget bra på 1200m. Blir gøy å se hva han klarer å klemme ut av denne. Kontra min 30-06spr. Tror dette er ei kule som blir å passe bra til 30-06ai. Nesten litt glad for at bedriften som sente disse feil ikke fikk ut fingeren å sendte meg returlapp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 280rem når du får ferdig pipe fra Sauer i 7x64?

74cm matchpipe til 200STR - i think not.

 

K

 

7x64 i 60cm løp "parkerer" de fleste andre std-patroner i STR som totalpakke teoretisk. (jeg har ikke erfaring med patronen i STR) Det går på tilgang på kuler, indre og ytrebalistikk, anslagsenergi for jakt, rekyl, levetid på løp, etc.

 

74cm løp er aldri en opsjon for meg, max 67cm/19mm når det skal en demper på tuppen.

Link to comment
Share on other sites

7x64 i 60cm løp "parkerer" de fleste andre std-patroner i STR som totalpakke teoretisk. (jeg har ikke erfaring med patronen i STR) Det går på tilgang på kuler, indre og ytrebalistikk, anslagsenergi for jakt, rekyl, levetid på løp, etc.

 

Det er den den gjør.

 

74cm løp er aldri en opsjon for meg, max 67cm/19mm når det skal en demper på tuppen.

Forskjellen på 7x64 og 280AI er vel nærmest akademisk. De yter det samme - og jeg er helt enig i at det nok er det råeste en kan få lurt inn i en 200STR - så enig i at jeg var en hårsbredd fra å få laget et løp. Prisen børsemaker antydet var godt under det en må gi for et Sauer 202 løp i butikk..

Prosjektet strandet på to ting.

- magasinet må bygges kraftig om, likevel ikke uoverkommelig, men dyrt og tungvint

- uansett hvordan en vender en STR, når en skal på jakt så er det et anker av ei rifle. Iallefall med kalibere som vil/må ha langt løp for å gjøre det de skal. Jeg gikk for en annen og mer utskjelt plattform, men mindre tung. Fremdeles 7mm, men mer "Oomph"

 

Ser en på ballistikken (la oss ta langholds/baneversjonen først) så er 280AI ikke bare det giftigste en kan putte i en Sauer, det er jævlig giftig... Jeg har selv sett 880m/s fra et 28" løp, og når det er med 180grs Berger VLD så kan alle som er interesserte putte det inn i Appen sin.. Den holder ikke bare følge med "dunderklumpen" 300grs OTM, den ligger foran et godt stykke..., og det så og si uten rekyl (i forhold)

 

Grunnen til at jeg ville gått for AIen og ikke 7x64 er at AI er en etablert presisjonspatron, brotsjer og dier er avstemte til en stor grad, og alt er ment å skyte tunge kuler. Jeg oppfatter det dithen at veien er oppgått og en ikke trenger å tenke eller finne ut noe. Selv har jeg ikke funnet referanser til 7x64 som banepatron, eller erfaringer fra folk som ka si eksakt hvolke brotsjer og dier som passer sammen, ladedata, osv.. Derfor 280, selv om 7x64 er omtrent det samme og klinger bedre i ørene på noen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

840m/s med en 220 MK i en 30-06??? :shock:

Kan ikke noe for det, men jeg får en følelse av at du er gjerrig på kruttet :mrgreen:

Du må fylle på til det flyter over, og etterpå må du finne en måte å få i mere krutt på :lol:

 

Du har selvfølgeøig rett 30-06 er undervurdert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 7x64 og 280AI er vel nærmest akademisk. De yter det samme

 

Det er ikke helt riktig - 280 i vanlig utgave har skuldra litt lenger fram enn en x64 og med normal patronlengde har 280'n ca 3 grs større kapasitet. Virker ikke særlig vesentlig - men forskjellen er akkurat det som skal til for at hylsen passer til de groveste kruttene som en kan stappe nesten utrolige mengder av i hylsene uten at trykket går i taket. Og en får en forskjell som i praksis utgjør 30-40m/s i 280 sin favør.

 

I AI har en mer av det gode - i lange løp med MRP2/Rhino 30 har vi 870-880m/s med en 180 Berger. Ca 910m/s med en 168 Berger og 920-930 med 160 Accubond/Partition til jakt. Pipa mi gir best presisjon med 150/154grs jaktkuler i rett over 940m/s og det har vært det som blir brukt.

 

280 AI er hakket nærmere en Mag enn en 06 AI er. I tillegg har 7mm kuler bedre tverrsnitt og med akseptabel form gir det kuler med særs gode flyveegenskaper.

 

Til informasjon har Kimber begynt å lage rifler i 280 AI basert på den lette lange kassen. En Mountain Ascent veier 2,415 kg og må jo være noe av det ypperste en reinsjeger kan tenke seg. Men jeg er første mann til å innrømme at en 180 grainer i + 860m/s kan være en håndfull i ei 3kilo's rifle :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon har Kimber begynt å lage rifler i 280 AI basert på den lette lange kassen. En Mountain Ascent veier 2,415 kg

Oooo.., det høres ut som en super pakke, men tror nok jeg kommer til å bli skuddredd på et blunk :mrgreen: Her snakker vi lyddemper....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...