Jump to content

Forslag: Avvikle klassesystemet i Feltøvelsene FGMR


ojoh

Recommended Posts

Kunne tenke meg å lufte et forslag om å avvikle klassesystemet i feltøvelsene FGMR. Begrunnelse er at klassesettingen er ikke konsekvent mht opprykkskrav av den enkle grunn at feltløypene er såvidt forskjellig i vanskelighetsgrad og det er heldigvis ingen krav til standardisering av approberte feltløyper som må være basis grunnlag for et rettferdig klassifiseringssystem.

 

Jeg ser ingen grunn til at det skal være et klassessystem, som nå virker ganske tilfeldig og kun fordrer et godt resultat for opprykk. Er det noen som kan fortelle meg hvorfor vi skal ha et klassesystem for FGMR?

 

Administrasjon av klassifiseringen av medlemmene gir også masse merarbeid for klubbene slik det er lagt opp nå. Nå må man lete igjennom stevneresultatene hist og her for å finne igjen medlemmer, og noen skyter for flere klubber som også fører til forvirring for den stakkars sekretær i foreningen som får oppgaven.

 

Vi kan gjerne beholde aldersbestemte klasser og ha en frivillig nybegynnerklasse i en begrenset periode etter første deltagelse uansett alder.

 

Hva mener folk på forumet?

 

Øivind Johnsen

Oppegård SL

Link to comment
Share on other sites

Med en klasse i disse grenene er det mange (meg inkludert) som havner langt ned på listene som listefyll. Da gidder jeg ikke stille i andre stevner enn klubbens.

Nå har jeg flere topp ti og topp fem plasseringer i D og C. Skal opp i B neste år. Skal jeg videre opp i A eller at klassene fjernes betyr det ny pang og timesvis med trening jeg ikke har verken tid eller penger til. Å havne langt ned på listene er ikke noe morro. Og hvis sporten ikke er morro lenger blir det kjedelig og folk prioriterer andre ting.

 

Klasseløst tror jeg ikke blir noe suksess. Klubbene kommer til å få mange mindre startende og mindre penger inn i klubben.

Just my 2cent...

Link to comment
Share on other sites

Det ingen klasser i spesialgrenene og Mag 1 og 2, og flere andre skytedisipliner hvor det aldri har vært noe problem. Praktisk skyting er en stadig voksende displin og der er det ingen klasser annet enn aldersklasser, men alle står på samme resultatliste.

 

Må vel si at det må være mer morsomt å bli nr 10 i en åpen klasse med 100 deltagere enn nr 2 i en klasse med 15 deltagere eller .... premien får du jo alltid lenge etter stevnet, og du vet jo selv hvor god prestasjonen var. Jeg fører alle mine resultater som prosent av maks oppnåelig resultat som jeg fører statestikke på i et regneark, så ser jeg hvordan jeg utvilker meg over tid. Målet er å stabilisere seg på et høyt nivå opp mot 95% av full score - at det gir gode plasseringer er bare en bonus...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig at å komme høyt på listene med mange deltagere er morro. Men i motsetning så må da det å komme langt ned på listene hvis man har skutt personlig rekord være skikkelig ergelig.

I klasse C og D faller man maks en eller to plasser ved 2 bom, mens i en åpen klasse vil man sikkert falle 20 plasser ved en bom. Det er greit at resultatet man har skutt er personlig rekord, men det hjelper lite når man finner seg selv på 38nde plass. :-)

 

Husk at det er veldig få av norges skyttere rent prosentvis som satser på denne sporten. Majoriteten er hobbyskyttere. Disse gidder ikke bruke tid og penger på et stevne der man finner navnet sitt helt i bunn av listene.

 

PS. Du nevner 95% av full score. Med tanke på hvor mange som faktisk klarer å fylle løypene så kan jeg ikke tenke meg at det holder for noe over 20nde plass.

Da er det bedre å holde disse i en egen "elite"klasse og la hobbyskytterene (vi som ligger på mellom 60-80% treff) få herje klassene under. :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo fremme forslaget på fagkomitekonferansen som arrangeres på Hell siste helga i oktober.

 

Jeg tror ikke du får flertall for forslaget. Noen ønsker klasser andre ønsker det ikke. Jeg tror en har fått et ok kompromiss slik det er i dag med klasser i vanlig felt og kun åpen klasse i spesialfelt.

 

Nå trenger alle nyheter/endringer en modningstid, så kanskje det er verdt å ta diskusjonen allerede i år.

Link to comment
Share on other sites

Administrasjon av klassifiseringen av medlemmene gir også masse merarbeid for klubbene slik det er lagt opp nå. Nå må man lete igjennom stevneresultatene hist og her for å finne igjen medlemmer, og noen skyter for flere klubber som også fører til forvirring for den stakkars sekretær i foreningen som får oppgaven.

Det er vel ingen som skyter for flere klubber? Dette argumentet holder ikke, for en slik praksis er i strid med reglementet.

 

Reglementet sier også at arrangøren SKAL sende lister til alle klubbene som hadde skyttere på stevnet, så det skal holde at sekretæren leter gjennom innsendte lister. Dersom det er klubber som ikke sender ut lister må disse få tilsnakk fra f.eks. kretsen.

 

Et annet poeng er at mange arrangører unnlater å skrive på lista hva som var maks oppnåelig poengsum, så man risikerer å måtte drive litt detektivarbeide for å finne ut om stevnet er gyldig grunnlag for klasseføring eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det ingen klasser i spesialgrenene og Mag 1 og 2, og flere andre skytedisipliner hvor det aldri har vært noe problem.

Ja, men det er fordi de er litt "sideshow" for FGMR

 

Praktisk skyting er en stadig voksende displin og der er det ingen klasser annet enn aldersklasser, men alle står på samme resultatliste.

Ikke helt korrekt, det er innført klasser her også; D, C, B, A, Master og Grand Master. Dette gir deg en pekepinn på hvordan du ligger ann og brukes i noen tilfeller i.f.m. premiering.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er riktig at det er en form for klasser i IPSC, men klassesettingen er knyttet til helt spesifikke "clasifiers" som er klassiske fastsatte stager, altså en slags fastsatt mal du kan måle deg mot, og mer som en personlig tittel enn et klassesystem som brukes som inndeling under vanlig sanksjonerte stevner.

Link to comment
Share on other sites

Skal level 3 telle som Classifier Match må følgende være oppfylt:

 

Classifier Matches

Classifier Match is a Level III match.

 

For a Division to qualify it must have at least 10 competitors.

 

The Division must have at least 30% of its competitors already classified.

 

Competitors must have an IPSC Alias and be flagged for classification in the match to have the overall match results count and their classification updated.

Mer her

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenke meg å lufte et forslag om å avvikle klassesystemet i feltøvelsene FGMR.Hva mener folk på forumet?

Ingen god ide, i hovedsak grunnet ett sansynlig frafall i den generelle motivasjon til å delta ved å adoptere en slik løsning.

 

Hva angår 1S, så er disse klassene så vidt spesielle (og marginale). At de grunnet sin ekslusivitet, og våpnenes spesielle atraksjon, fungerer utmerket i det formatet det har.

 

Verdt å merke seg er at 7SP/SR er tatt inn i klassesystemet, noe jeg er godt fornøyd med.

 

P.s. Klasseføring er kun ett stress om man er lat, legger man inn ressultatene etterhvert som de kommer inn er dette en enkel sak.

 

Mvh. Klassefører. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forslag fra en som kjøpte sin første pistol i mars i år:

 

Jeg ser helt klart poenget til trådstarter, men er ikke enig i at det kun bør være klassene Åpen + Nybegynner i felt. Jeg ser at det er størst antall deltakere i klassene A og D i dag, og B + C er det ikke sikkert man ser i det hele tatt på et stevne. Jeg har på et halv år som våpeneier skutt meg opp i følgende klasser:

 

-Finfelt, klasse A

-Revolver, klasse A eller B

-Militær, klasse C tror jeg

 

I klasse D er vi flere som har hatt litt intern konkurranse i de forskjellige øvelsene, og det har jo vært artig å stå på de øverste plasseringene selv om det har stått bokstaven D over. Spesielt siden dette er første året for min del. Jeg er ikke like sikker på om det blir like artig til neste år når det står C eller B over, spesielt ikke dersom jeg blir eneste i den klassen på et stevne. Hvis jeg skulle foreslått noen endringer fra dagens system så måtte det være å slå sammen klassene B og C til èn felles klasse, og i tillegg at denne hadde litt høyere krav til opprykk enn dagens C. Opprykkskravet kunne vært 97% for den høyeste klassen (som i dag), 80% for "middelklassen" og så resten i den laveste klassen.

 

Hvis flere hadde havnet i en "middelklasse" så tror jeg det hadde blitt litt mer prestisje i å havne høyt oppe i denne klassen også.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til at det aldri har vært noe problem uten klasser i spesialfelt, så blir det stedig vekk fremmet forslag om å innføre dette. Det er mange som ønsker seg dette.

 

Hvis det er så "mange som ønsker dette", så er det rart det blir å ettertrykkelig nedstemt hver gang det blit tatt opp på FKP-konferansene.

 

Jeg er sikker på at det stor flertall aksepterer konkuranseformen og reglene for 1S programmene.

 

Det er ikke slik at "alle må" delta på alt, en velger selv. Er du ikke fornøyd, kan det hende du har meldt deg på noe som ikke passer Deg !

Link to comment
Share on other sites

La nå klassene være som de er i dag, ser ikke poenget med å endre noe som faktisk virker.

 

Jeg ser også på klasseinndelingene som en positiv ting. Jeg synes det er flott å ha et mål i skytingen min, prøver å komme meg opp minst en klasse i alle øvelser jeg skyter. Hvis alle skyter i en klasse så kommer jeg ihvertfall til å miste litt av motivasjonen min.

 

Sent from my HTC using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dagens system gjer at gode skyttarar får lite premiar medan middelmådige skyttarar får mykje meir i premiar. Spesielt stort er missforholdet i baneskyting. Sjekk denne resultatlista: http://www.folkeweb.no/ftp_ovpk/2012/20 ... alsnes.htm" target="_blank ei typisk resultatliste i baneskyting, svært få i A og mange i D.

Vinnaren i klasse D får ganske stor premie, medan stemnevinnaren (og vinnar i klasse A) får nesten ingenting. Er det sånn vi vil ha det?

Kvifor kan ikkje voksne skyttarar samanlikne seg med andre på "same alder"? Vi driv vel ein idrett?

Dagens system oppfordrar ikkje til å premiere dei beste skyttarane.

Eit av problema til pistolskytinga i Norge i dag som idrett er at vi har for få, nesten ingen, av god internasjonal kvalitet. Vi held fram med å premiere dei middelmådige...

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som man får bedre betalt i trening- og nybegynnerklassen, enn i elite/NM-klassen...

TOPP!!

Man motiverer de i den laveste klassen (inkludert meg selv).

-Bra jobba, FKP. Håper dere får med jentene også. Nye pistolskyttere ønskes alltid velkommen :thumbup:

 

Så kan man jo alltid stille spørsmålet om bredde eksklusiv eller spiss er viktigst.

Link to comment
Share on other sites

-Bra jobba, FKP. Håper dere får med jentene også. Nye pistolskyttere ønskes alltid velkommen :thumbup:

 

Så kan man jo alltid stille spørsmålet om bredde eksklusiv eller spiss er viktigst.

 

 

Mitt forslag er å bruke same klassene på opne stemner som på NM. Og der er det eigne klasser for kvinner/junior/ungdom, i alle fall i fin/grov.

Link to comment
Share on other sites

Bredde!

 

Jeg trenger ikke pengepremier for å ville skyte, la "proffene" få hele premien for min del, jeg har fått pengepremie i D klassen, men har ikke behov for å hente de ut. Jeg er fornøyd med bare å komme så høyt som jeg gjorde sist stevne.

 

Slapp av og la klassene være som de er, la de som vil hoppe rett opp i A, så kan jeg få flere gode plasseringer i C og D! Vi kan sikkert finne andre regler å krangle om!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det heller ikke alle som opererer med pengepremier da. Her i Bergen så er det aldri pengepremier hos Bergen pk eller Åsane pk, og man betaler 60 kr pr start stort sett.

 

Synes egentlig det er greit, i forhold til å betale 100 pr start der det er pengepremier, slik jeg har opplevd det hos 3-4 andre klubber i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Fint å se at det er litt engasjement i denne saken. De fleste som har kommentert ønsker å beholde dagens system ut fra frykt for frafall av skyttere og at de ønsker klassesystemet som en målestokk på egen progresjon. Den første påstanden er jeg i tvil om, mens den andre er kjernen i mitt utganspunkt. Dagen klassesystem gir ikke noe reelt bilde av skytterens ferdigheter fordi feltskyting ikke lar seg måle på samme måte som baneøvelsene, heldigvis. Jeg tror feltøvelsene ville stå seg på å kutte klassene, da ville man hele tiden måle seg mot de beste og hvis man ønsker å tallsette det kan man jo bare notere seg prosentvis score av bestemann/ full score og ha som målsetting å fylle f.eks 80 % jevnt over i løpet av en sesong, ikke bare ha en heldig dag og tilfeldigvis rykke opp noen klasser basert på en start.

 

Dette med premiering burde vi også ta en revisjon på. Det de fleste ønsker seg er vel et lite mine om en plassering kanskje helst i form av et diplom eller en liten medalje hvis man blir blant de tre, støvsamlere i glass kan vi vel strengt tatt klare oss uten.

Link to comment
Share on other sites

Nå beregnes vel pengepremiene på hvor mange skyttere det er i hver klasse, derav forskjellen og lavere premiepeng i enkelte klasser. Ikke noe rart i det. Men i tilegg mener jeg vi (Överby PK) også operer med premie for beste skytter uansett klsse alterntivt høyeste poengsum i konkuransen. Så da får beste skytteren en tileggspremie.

Link to comment
Share on other sites

.. mitt utganspunkt.

 

Dagen klassesystem gir ikke noe reelt bilde av skytterens ferdigheter fordi feltskyting ikke lar seg måle på samme måte som baneøvelsene, heldigvis.

Neivel. Hva mener du egentlig her? At Sandnes ikke fortjener sine gullmedaljer i NM-Felt :-)

Link to comment
Share on other sites

For egen del - er det helt uinteressant om jeg får kr 70,- eller kr 120,- i premie.

Jeg er mer opptatt av om jeg har bommet mye eller ikke.

 

Derfor kunne alle klassene subsumeres til èn for min del.

 

Men som noen hevder - vil mange bare bli listefyll - og betale for at de beste (antageligvis de samme hver gang :) ) får alle premiene.

 

Det skaper nok ikke den helt store entusiasmen for mange?

 

Så hvis jeg skulle angitt en stemme overfor trådstarters forslag - ville det blitt nei :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke sans for klasseløst selv. I spesial øvelsene er det ok, men om de skulle bli svært store, kanskje det kan være behov der også. Men klassedeling må være riktig i forhold til størrelse på klassene.

 

Jeg lurer egentlig på hvor FKP er i prossessen med endring av de eksisterende klassene. Er noen år siden man "vedtok" at det skulle foretaes endring basert på svært ujevn fordeling.

Har ikke skutt felt i år selv, så kanskje noe har skjedd uten at jeg har fått det med.

 

Kommer det en redegjørelse rundt dette på FKP konferansen når vi møter der?

Link to comment
Share on other sites

Felt: I fjor ble det vedtatt å øke kravet for A fra 95 til 97%. Dette gjelder for skyting i 2012 og klasseføring i 2013.

 

Bane: Det finnes et overordnet vedtak om at klassene skal være tilnærmet like store. Det krevde at kravene for flere øvelser ble satt ned. Det blr gjennomført, og resultatene i 2012 (01.10.2011 - 30.09.2012) som danner grunnlag for klasseføringen i 2013 følger de nye reglene.

 

Nå virker det som om man har angret seg. Flere ønsker at A skal være en eliteklasse og ønsker de gamle kravene tilbake. Det foreligger derfor et slikt forslag til høstens konferanse med forutsetning om at det overordnede vedtak om like store klasser blir endret.

 

http://www.skyting.no/pistol/Fagkomitek ... e2012.aspx

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er flere enn Ulfur som synes påstanden min er uklar, så skal jeg utdype litt. Det er dagens klassesystem som ikke viser reelt ferdighetsnivå. Som nevnt tidligere er det stor forskjell på felt løpene rundt om kring i Norge og en god plassering uansett hvor vil gi opprykk i en høyere klasse, selv om skytteren reelt sett ikke er så god som klassifisering tilsier og han blir listefyll i den klassen. Den som skyter best i en konkurranse er best den dagen, det være seg vanlig stevne eller NM, ingen tvil om det. Spørmål om fortjent eller ei er helt irrelevant å diskutere. Slik er det i all konkurranse, så jeg skjønner ikke helt hva Ulfur egentlig mener, men håper at jeg har oppklart eventuelle misforståelser.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du får med deg mange på dette forslaget :?

 

Prøv og fremme forslaget gjennom din klubb til kretsen og så videre til Fkp :wink:

 

Så ser du fort om det blir høstet noen positiv respons :mrgreen:

Enig med "Brassy" der:

Forslag om "alle i én klasse" dukker opp fra tid til annen.

Forslagene kommer ofte fra folk som frekventerer listetoppene. Har en stygg mistanke om at årsaken/motivet er egen berikelse, selv om andre begrunnelser oppgis.

Ved "A"-stevner, dvs. med premiering, vil de beste da kunne sope til seg mer. Og de middels gode mye mindre.

 

Forslaget representerer i mine øyne en stygg egoistisk politikk mtp feltskytingen, og er trolig destruktivt mtp. deltagerbredden.

Måtte dette forslaget aldri nå realitetsbehanding. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Lokale skyttere (ingen deltagelse i andre stevner enn klubbens og ferre starter enn 4, bane og felt) og nybegynnere (1.års skyttere) skyter i laveste klasse: klasse nybegynner og mosjonist/rekreasjon.

Klasse C og B slåes sammen til sportsklasse.

Klasse A blir konkurranseklasse.(97%)

 

Et slikt system vil kanskje ivareta de fleste interesser? Rekreasjonsskytterne konkurrerer med hverandre, de som vil satse konkurrerer i sport og de som satser i konkurranse.

 

Jeg synes ikke man skal fjerne klasse i felt selv om det ikke fungerer tilfredsstillende, men det bør være rom for å endre det.

 

Hvordan er klasseføringene i andre land i felt?

 

Jeg startet i klasse D i sommer og synes det var gjevt med premie. Så premiering av klasse bør man ha av et eller annet slag.

Link to comment
Share on other sites

Den blir rimelig søkt Kalstad! Hvis jeg skulle følge det resonnementet så er vel grunnen til at noen er på listetoppen er at de har lagt igjen adskillig mer i stevneavgifter opp igjennom og tilsvarende mer i treningsskudd...men jeg tror de færreste, selv de på listetoppen skyter for å tjene penger - da er det smartertere ting å drive med...

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være at mange innser sin begrensning - og ikke higer etter NM medalje, og er tilfredse med å være "mosjonister" i C og B.

Samtidig som at de synes det er fornøyelig å få premie :wink: .

 

Forøvrig så tror jeg ikke eliten er mye opptatt av premiene.

Pr. idag!

 

Hvis det blir èn klasse - vil resultatet bli at premiesummen stiger betraktelig.

Det vil avstedkomme fortjeneste etter innsats/ferdigheter :thumbup: og talenter.

 

Men så vil vi kanskje oppleve at de som trivdes i C og B - og som var med pga. muligheten til å få premier - forsvinner.

Mange av oss - vil fortsatt delta - da vi synes det er moro å skyte.

 

Er vi best tjent med å ha bredde?

 

Det mener jeg!

Ihvertfall sålenge feltskyting ikke er en internasjonal idrett.

Link to comment
Share on other sites

Nå virker det som om man har angret seg. Flere ønsker at A skal være en eliteklasse og ønsker de gamle kravene tilbake. Det foreligger derfor et slikt forslag til høstens konferanse med forutsetning om at det overordnede vedtak om like store klasser blir endret.

 

http://www.skyting.no/pistol/Fagkomitek ... e2012.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Det er vel lite som tyder på at dette blir et tema på Fagkomitekonferansen. I referatet fra siste møte i FKP står følgende:

 

"FKP har justert opprykkskravene for alle øvelser som et forslag til forbundsstyrets under forutsetning av at de vedtar vårt forslag til endring av fellesreglementets paragraf 2.2.2.1"

 

Så denne saken er nok avgjort uten innspill fra skytterne.

 

Det som slår meg er at i ingen av referatene fra årets møter er det en sak om forslag til forbundsstyret om endring av denne paragrafen. Så enten er vedtaket "unntatt offentligheten" eller så er forslaget sendt til forbundsstyret uten forutgående behandling i FKP. Eller så har noen glemt å føre det inn i referatet...

 

Besynderlig saksbehandling er det uansett. Jeg ser ikke noen grunn til at ikke vi som skyttere skal få vite hva som foreslås på våre vegne.

 

Eller så har man bare uttrykt seg klønete i referatet, og har ment å skrive at man har blitt enige om et forslag til endring av nevnte paragraf og forslag om endrete klassegrenser basert på forslaget. Referatet har likevel begrenset verdi når man ikke refererer hva som er foreslått.

Link to comment
Share on other sites

Er antagelsen den at klassesystemet fremmer bredden? Jeg er vel av den oppfatning det ikke har noe betydning (jfr andre voksende skytedisipliner) og at det er tilgang til feltstevner og utforming av feltløypene som mobiliserer bredden. Mht til premiering så vil det jo uansett være like mange som får premie (1/3 av totalen), og antagelig mange av de samme som i dag. De beste i klassene D, C, og B er ofte resultatmessig blant det 5 beste i klasse A. Jeg tror at de fleste som skyter felt synes det er morro å bli utfordret med morsomme feltløyper og treffe så mange blinker som mulig, og at resultatlisten er en oppsummering av hvordan det gikk. For meg blir det litt selvbedrag og vinne en klasse med 5 deltagere hvis jeg vet at jeg egentlig ble nr 10 totalt. Mitt utgangspunkt for forslaget er jeg ikke helt ser at klassessystemet har noen funksjon og at det ikke fungerer som måleparameter for dyktighet i feltskyting - dette er strengt tatt mine subjektive meninger og jeg ser at det er mange som ikke deler mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Er antagelsen den at klassesystemet fremmer bredden?

Ja!

La oss skotte litt bort på DFS, som er min kjerneaktivitet: hva troes der om endringen i deltarantall hvis f.eks. LS heretter hadde bare èn klasse?

For meg blir det litt selvbedrag og vinne en klasse med 5 deltagere hvis jeg vet at jeg egentlig ble nr 10 totalt.

Ikke for alle andre. Vinner man en lavere klasse gir det en oppmuntring, og en liten premie (ved A-stevner). Betyr ikke så mye for de som har hyller fulle av premier (noen vil nok påstå jeg er en av dem), men for mange andre, mindre øvede, og med lavere ambisjonsnivå. Har jeg erfart.

Link to comment
Share on other sites

De beste i klassene D, C, og B er ofte resultatmessig blant det 5 beste i klasse A.

 

Nå har jeg en slik jobb at jeg får alle resultatlister fra midtnorge tilsendt. Jeg har langt fra samme erfaring som deg. Vinneren i klasse B er av og til inne blant de 5 beste i A. At noen fra C eller D et inne på topp 5 er ekstremt sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Paradoksalt er det noe godt og sosialdemokratisk i klassesystemet som sprer godene (premiene) litt tynt utover til alles tilfredsstillelse. Egentlig burde jeg kanskje foreslå i samme ånd at premiering bortfaller for øverste klasse for de har antagelig premiehylla full. Så kan enten klubben få dette eller de lavere klassene får mer til premier.

Men jeg innser som sagt at jeg stort sett er alene med mine meninger om klassesystemet for FGRM og lover å ikke fremme det som noe forslag for noe NSF komite eller årsmøte.

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt at klasseføring skal videreføres . Er selv på bunnen av rangstigen. Da er det en motivasjonsfaktor å komme seg lenger opp.

Jeg er vel blandt de som synes denne sporten er morsom selv om man ikke vinner :mrgreen:

EN klasse for Eliten, tja, men la resten være som det er, vi trenger endel rekruttering .

Begynner å bli mye gammal gubb på stevner (undertegnede inkludert :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

@ojoh: Jeg vil gi deg honnør for at du tar opp dette. Du berører en viktig sak. Alt for mange lokale stevner har for få deltagere per klasse.

 

Jeg ville foretrukket en mindre radikal løsning:

- Ned fra 4 til 3 ferdighetsklasser. Sverige har 3 klasser.

- Ned fra 3 til 2 veteranklasser. Enten droppe V50 og beholde V60 og V70, eller ha f.eks V55 og V65 (eller 67).

 

Jeg kommer ikke til å foreslå det (foreløpig) fordi jeg ser et stort poeng i å ikke ha stadige endringer. Kanskje vil jeg foreslå at vi samler opp og tar alle endringer i en stor revisjon hvert 6.-8. år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det viktigste for rekrutering er hvordan vi som "gamle" skyttere evner å ta i mot nye skyttere, gamle som unge. Endel gamle skytter-gubber (defininsjon av gamle gubber er menn som har tenkt de tanker som skal tenkes) rundt omkring synes at nytenking og endringer ikke er av det gode og vil motsette seg enhver endring. Når unge entusiastiske krefter treffer denne muren av vrangvilje, vil man ofte gi opp og finne seg andre hobbier (skytegrener), så hvis det er rekrutering man er bekymret for så er oppskriften enkel; slipp de nye til og la de utfordre gamle ideer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...