Jump to content

Forslag: Avvikle klassesystemet i Feltøvelsene FGMR


ojoh

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg er så forfengelig at jeg nekter å skyte i V50 og gikk glipp av et laggull i NM i fjor. Men jeg har lovet å skyte i V50 til neste år. Forøvrig helt enig at veteran bør begynne tidligst på V65... 50 åringer er ofte sprekere enn 30 åringen fordi vi omsider har skjønt at vi må ta vare på helsa og at helse er ferskvare som må vedlikeholdes ..

Link to comment
Share on other sites

Tydelig et emne som engasjerer, og da er det viktig å diskutere det. Det ser ut som om det er færre klasser vi ønsker men ikke en.

Tror ikke det er premien i seg selv som lokker, men æren av å være best blant likemenn, og det er det klassesystemets intensjon er.

I felt så er det derimot ikke tommestokken alltid en meter og det er problemet. En løsning er å gjøre alle feltstevner like, men ingen ønsker det, så da må noe gjøres med klassesystemet for at likemenn kan konkurrere med likemenn.

 

Kan man bruke klassifisering fra bane?

 

Flere stevner som grunnlag og tre klasser høres fornuftig ut, da får jo de som skyter på det lokale stevnet en gang i året skyte i mosjonsklassen,

de som skyter mere og bedre i sportsklassen

og de beste i konkurranseklassen?

Link to comment
Share on other sites

noe godt og sosialdemokratisk i klassesystemet som sprer godene (premiene) litt tynt utover til alles tilfredsstillelse.

Et sentralt punkt der. Husker hvor motiverende det var å figurere øverst på resultatlisten i min spede begynnelse som skytter. Som rekrutt i DFS....

....øverste klasse for de har antagelig premiehylla full.

Er nok slik det,ja, og har hørt at flere som har vunnet mange premiedingser helst ikke vil ha stevner med premiering. Slippe å ta imot flere unyttige smådingser.

 

Til det kan det sies at oppmuntringen av en bra plassering i en klasse kan være motiverende nok. I eldre tider fikk man små (ny)sølvbegere, erindrer jeg. I dag ikke sjelden grimme plastdingser. :trist:

Link to comment
Share on other sites

La oss nå stikke fingeren litt ned i jorda, fungerer klassesystemet? Eller fungerer det ikke? Begrunn!

 

Siden svaret er både ja og nei, må man ta til begrunnelsen for å finne ut hva som skjer.

 

Klassesystemet fungerer slik jeg ser det helt ok (muligens med untak av V klassende som synes noe i utakt med tiden).

 

Hva er det da man klager på? Jo man klager på at man kan skyte fult i ett lett stevne og havne i A, selv om man i stevner av normal vansklighetsgrad i beste fall ligger midt i C-B.

 

Så da har vi isolert problemet til å ligge ett helt annet sted enn selve klassesystemet.

 

Hva må så til? Etter mitt syn må det fra sentralt hold komme en "modell" / vansklighets utregningsprogram, som man som arrangør må legge til grunn ved konstruksjon av feltløypa.

Ikke for å endre løypa, men for å kunne gi løypa en poengfaktor som man kan bruke til å konvertere ressultatene til klassegivende poeng.

 

T.d. ved at man kan legge inn antal blinker totalt for stagen, antal hold, avstander, type blinker (man må nok forlange at man bruker en eller annen form for standardiserte blinker og fallfigur typer, fremdukkende mål etc.). Man kan ihvertfall komme lenger enn i dag.

 

Vansklig? Egentlig ikke, ressultatprogram som sandnes kan bygge dette inn i oppsettet av stevne, slik at man får oppgitt korrekt klasse oppnådd (som det nå er, bare med en ekstra korrigering. I tillegg må faktoren oppgis sammen med maks oppnålig etc. Slik at den enkelte kan kontrollregne om man så ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Dette er konstruktivt Vingemuttern, men virker for meg noe komplisert. Det jeg kunne ønske meg som et kompromi er 3 klasser; nybegynner, rekreasjon og elite som nhd er inne på - så kunne veteranklassen deles i V65, V75 og V80+ (superveteran).

 

Videre burde opprykke være styrt av for eksempel et snitt av de 5 (event 3) beste resultaten fra approberte stevner gjennom sesongen - og det ville vært fint om NSF, som jo mottar alle resultater, besørger klassesettingen. Kan ikke helt forstå at det ikke er en smal sak for et data program å gå igjennom alle innkomne resultater og plassere skytterne i sine spesifikke klasser etter resultat og en mal for klassesetting (NJFF klarer dette helt greit for sine jaktfeltskyttere). Jeg mener også at man etter en sesong burde kunne rykke ned hvis man ikke klarer kravet til klassen. Da blir det litt om å gjøre å holde seg i skyteform og delta på stevner ( - og det vil også motivere klubbene til å arrangere flere stevner...) og det er vel det vi ønsker - mer aktive skyttere og flere stevner.

Link to comment
Share on other sites

Noen kjappe kommentarer.

 

Klasser: For noen år siden hadde vi nettopp det som noen beskriver: 3 klasser (A,B og C) og man måtte ha 2 resultater over opprykkskravet for å rykke opp. Så dette er ikke akkurat nye tanker. Kanskje historien er i ferd med å gjenta seg?

 

Premiering: Jeg er en av de som har premieesker på loftet. MEN dersom det er et stevne med premiering og 100,- i startkontingent, så forventer jeg at også jeg får premie selv om jeg (i de fleste øvelsene) skyter i klasse A. Min foretrukne premie er gavekort fra våpenforhandler. Ammo og skyteutstyr har man alltid behov for. Jeg synes også at 2,- til bestemannspremie er lite, spesielt dersom forslaget fra FKP går ut på at A-klassen skal gjøres mindre.

 

Veteranklasser: For noen år siden ble veteranklassene endret fra V45, V55 og V65 til V50, V60 og V70. Jeg har de 4 siste sesongene kunnet skutt i V50, men har holdt meg i åpen. Og har gått glipp av noen medaljer. Jeg er helt enig med de som synes at 50-årsgrensen kan oppjusteres litt. På nordnorske mesterskap har vi kun 1 veteranklasse, V50. Den vil neste år bli endret til V60, så da må alle som er i 50-årene skyte i åpen. Og jeg har ikke hørt noen klager, selv ikke fra Bodø SSK, som har gjort rent bord i veteranklassen de siste årene. Men det er kanskje ikke så rart, for iallfall på felten ville de nok ha vunnet laggull i åpen klasse uansett de fleste gangene.

 

Denne debatten bør nok etter hvert løftes opp til fagkomitekonferansen, slik at ting blir satt på dagsorden. Det er ikke sikkert at noe vil bli endret, men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gikk man bort fra tre klasser og to stevner over kravet for å rykke opp?

Ble det for vanskelig å rykke opp?

 

Uansett så endrer jo tidene seg og med det sporten og reglene. Kan godt være at de "gamle" reglene passer bedre nå. Jeg tror vi kanskje går mot de trendene som har endret f.eks langrenn. Kortere løp, mer fart og action, nærmer felt seg praktisk? Er det endring vi vil ha?

5 standplasser og bare fall/tipper/vugge/løpende/oppdukkende mål?

Egne feltøvelser som hurtigfelt med korte tider og langfelt med avstander 30-70m?

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er mye man kan gjøre for modernisere/fornye sporten.

Det mener jeg er opp til arrangør. det er fullt mulig å sette en løype med mer action (korter skytetider , større mål på enda kortere tider :mrgreen: ) Man må heller ikke glemme sikkerheten underveis. Det kan bli stressende for en nybegynner med flere 5-6 sekunders standplasser.

For en sedat person som meg, passer dagens opplegg perfekt... Vil man ha mer fart og futt finnes det jo praktisk og cowboy..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gikk man bort fra tre klasser og to stevner over kravet for å rykke opp?

Ble det for vanskelig å rykke opp?

Fagkomiteen foreslo dette på slutten av 90-tallet for å få færre antall klasser i åpne stevner samt at skyttere på samme ferdighetsnivå fikk skyte i samme klasse. Tidligere var det nemlig ikke bare 3 klasser, men disse: A, B, C, K1, K2, V1, V2, JrM, JrK og U hvis jeg ikke har glemt noen. Da ble det veldig ofte én skytter i hver klasse og menn og kvinner kunne ikke konkurrere i samme klasse noen gang.

 

Nei til å avvikle klassesystemet i felt.

 

Ja til å redusere til to veteranklasser(V55 og V65) i alle øvelser med veteranklasser.

 

Ja til å gjeninnføre kravet om to resultater over kravet for å rykke opp eller holde klassen sin(ett kan holde hvis det ikke er skutt flere enn ett stevne).

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig i trådstartar sitt forslag!

 

Og alle de som sit her og er så redde for ikkje å få premie i klasse D:

Slå av PC, finn fram pistol og kvitt ark, heng opp arket, TØRRTREN.

Så kanskje de får premie i open klasse til neste år:)

Link to comment
Share on other sites

Ja til klassesystem.

Endring av veteranklasser har jeg ingen formening om og tenker at her er det mange med erfaring som kan si noe, men veteraner som ikke er på forum må få uttale seg.

Ja til revurdering av kriterier for opprykk/nedrykk.

 

 

 

Det eksisterer jo et godt grunnlag for å si noe om hvor mange som skyter hva og hvor og i hvilke klasser i resultatlistene.

 

Siden feltløypene er forskjellige så kan et kriterie for å rykke opp være at man må klare kravet på minst en bortebane også? Med sammenslåing av B og C så tror jeg det vil bli bra.

 

Finnes det ingen metode idag for å estimere en vanskelighetsgrad på løypene?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en mal som er laget for en tid siden som gjør at man kan regne ut en faktor på feltløypene, jeg bruker denne spesielt på NM løypene. Er ett excel ark man fyller inn skytetid, avstand og figurstørrelse samt antall målgrupper...så regnes det ut en faktor basert på skytestilling og våpen type....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

I den kommende fagkomitèkonferansen for pistol er bla. følgende tema listet opp på dagsordenen, hvordav første linje trolig har relavans til denne tråden:

 

- Klasser i åpne stevner og NM

- Fjerne tvungen 1 hånds i fin og grovfelt

 

Dersom forslaget i linje 2 går gjennom vil altså vår kjære pistolfeltskyting (fin og grov) heretter degenereres videre. Nå kun tohåndsskyting?

Kan det være "økt sikkerhet" som er argumentet her også?

Det var det da venstrehåndsskytingen ble fjernet.

 

Da kan degenereringen kun gå ett skritt videre: Kun liggende skyting. Og kun tohånds det også, selvsagt. Av hensyn til sikkerheten.

Litt OT der.

Link to comment
Share on other sites

Å fjerne tvungen enhånds skyting i fin- og grovfelt er da ikke det samme som tvungen tohånds? Da må man jo også fjerne stående fri, og det sier dagsordenen ingenting om.

 

De har forresten heller ikke fjernet venstrehåndsskyting. De har fjernet tvungen dårligste hånd. Ellers hadde nok linksskytterne sagt fra for lenge siden.

 

Jeg har faktisk vurdert å skyte en standplass eller to med dårligste hånd på neste feltstevne, bare for moro skyld. Vi skyter jo fordi det er moro...

Link to comment
Share on other sites

Var ingen av de som var med til nordisk som hadde noen sterke innvendinger mot å skyte fri på alle standplasser her hjemme, så vi får håpe fagkonferansen også går for forslaget. Personlig mener jeg en pistol/revolver skal holdes slik at man har størst sjans for å treffe, og for meg betyr det 2 hender... For andre betyr det 1 hånd.

 

Fri skytestilling = alle fornøyde :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Forslaget fra gubben38 om "fri skytestilling" for alle stående hold i feltskyting synes jeg høres veldig fornuftig ut. Feltskyting skal være feltmessig og da er fri skytestilling naturlig - tvungen bestehånd hører til baneøvelsene. Tvungen tohånds hører ikke noe sted hjemme, etter mitt syn. Magnum øvelsene har vel av sikkerhetsmessige grunner blitt tvugen tohånds, men burde det være et krav?

Hvis Fin og Grov skytterne ønsker å bruke feltløypa som øvelse for baneøvelsen kan de fritt bruke beste hånd, og noen (meg selv inkludert) skyter bedre med bestehånd i fin enn to hender, så da må de stå fritt til det synes jeg.

Men skytestilling har strengt tatt lite med klassessystemet å gjøre .... og burde kanskje reises som eget emne.

Link to comment
Share on other sites

Fri skytestilling er et så fantastisk forslag at jeg måtte ringe en i fagkomiteen for å få bekreftet at noen virkelig hadde foreslått det. Trodde først det var at noen ønsket å fjerne tvungen 2-hånds (og at de bare hadde skrevet feil)

 

Tommel opp og jeg skal personlig bake kake til den som foreslo det hvis det blir vedtatt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...