Jump to content

Lei av lading


tailgunner

Recommended Posts

Jeg er lei av lading og prosjekter...

 

Når jeg kjøpte en cz 527 i 7,62x39 planla jeg fra første stund et løpsskiftesystem med 22 ppc usa.

Etter å ha hatt en 308 Norma Magnum et års tid fikk jeg den bygget om til 9,3x65 TBM

En Mauser jeg hadde i 308 win ble en 35 whelen.

Selv ikke kragen klarte jeg å holde orginal! Den ble bygget om til jaktkrag med kikkert og hele sulamitten.

Nesten alle riflene jeg har, har vært et prosjekt og de fleste er vanskelig å få tak i fabrikkammo til.(Et par er umulig)

I tillegg har jeg vaset en del med 12,17x44, 450BPE, 8x58rd, munnladere, en perk-revolver, kammerlader, svartkrutthagler osv, osv

 

Nå har jeg en Tikka T3, 6,5x55 på tur. Den skal få en Zeiss 2,5-10x50 og ingen demper eller annet som ikke er helt nødvendig. Jeg skal fore den med så mye Jaktmatch som overhode mulig og kun lade ammo til seljakta.

Det er en så befriende tanke. Så lite dilldall som mulig og så mye billig fabrikkammo jeg måtte ønske. Det er faktisk det første jeg skal gjøre når jeg får den.. Begynne å lete etter et godt tilbud på et større kvanta trenenigsskudd.

Jeg skal tilbake til start, la andre prosjekter ligge en stund og jeg GLEDER meg :D

 

Men så kom jeg til å tenke på en ting... Kanskje jeg burde få tak i et par 6,5x55 AI-dummies, sjekke mating, tilgang på dier osv osv :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg litt igjen, og slik går det med de fleste av oss etter noen år, har jeg inntrykk av.

 

For min del er testing av ammo og benkeskyting heretter ett nødvendig onde når man har bytte tvåpen, pipe, kruttlott, eller andre komponenter. Etter at testfasen er ferdig og ammoen er presis, er det volum som gjelder :)

Link to comment
Share on other sites

Så lett slipper du nok ikke unna :mrgreen:

Dette har jeg gjort et ærlig forsøk på og det ble med det ene forsøket. Jeg kjøpte meg også en tikka T3 hunter toppet med Zeiss 3-12 i 6,5. Fantastisk børse som gikk svært godt. Absolutt alt annet ble solgt unna da jeg var overbevist om at dette var løsningen.

Nå...... 6 år senere er skapet igjen fylt opp med låskasser, stokker og piper i kalibre man absolutt bør lade selv. Dette gir en særdeles stor glede da jeg kan kombinere (en blir jo aldri fornøyd) ulike oppsett. Selv med 4 ulike piper til ene kassa er det alltid samme pipe som sitter i så og si hele tiden. Det er vel slik det skal være.

 

Jeg har slått meg til ro med denne diagnosen, kona syntes det er helt greit og unga er godt våpenvandt. For mange (meg) er våpeninteressen minst like stor som jaktinteressen, og etter endt sesong kan man jo alltids pussle litt nede i greenroom (furtebua mi). Min søken etter en god handel på ei børse med det rette oppsettet slutter aldri, det er faktisk alltid innlagt i husholdningsbudsjettet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid likt tanken på å få kjøpt fabrikkammo, og har derfor hatt et kjedelig skal med 223, 6,5x55 og 30-06. Problemet var at jeg begynte å lese om 80gr kuler i 223en og subsonic og sabotter osv i 30-06. Begynte derfor å lade selv, og det ble raskt mange forskjellige kuler i alle kaliber. Og når jeg først ladet selv, så ble det likegodt et impulskjøp på .280, noe jeg aldri hadde gjort om jeg ikke ladet selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lei av lading og prosjekter...

 

Du er nok ikke den eneste.

 

Jeg er halvveis lei selv. I starten skulle jeg få mikrometerpresisjon og prøvde ulike kuler og ulike kruttyper. Ladet med ørsmå forskjeller i kruttmengde. Til slutt ble det "Hva skjøt jeg med nå, egentlig?". Det ble bare rot! Nå har jeg tre kuler og to krutt til .222'en, og de går greit. Jeg MÅ ikke ha 5 mm samlinger. Reven detter faktisk om jeg samler 25 mm og...

 

Da jeg begynte å lade .308, hadde jeg lært. Jeg kjøpte to kuletyper, trening (Matchking og jakt (Rhino). Ett krutt, N-150. Disse gikk bra fra første stund.

 

Jakten på mikrometerne er over! Og jeg er fornøyd med samlinger jeg hadde fått slag av før.

 

Tror løsningen er å bare slappe av og gjøre det enkelt. Jeg lader når jeg gidder, eller absolutt må. I høst måtte jeg lade en time før oppskyting da jeg hadde glemt det, men de skudda gikk dit de skulle de og. :lol: Med andre ord er det slutt med kjæling og koseprat med hylser og kuler. Nå er det ren "business" foran ladepressa.

 

Børser og kikkertsikter... Nå har jeg sjelden skrudd og fiklet på slike ting, men jeg har hatt litt "kikkertsiktefetisj" og har byttet litt vel ofte. Har også vurdert å bytte ut Fox'en med en nyere børse og har hatt lyst på ei børse i 7mm-08. Ny hagle har jeg lyst på og. I tillegg har det blitt noe lakkfjerning og fikling på gamle trestokker.

 

Alt dette er jeg ferdig med nå. Gidder ikke å tenke mer på bytting. Jeg klarer meg med en halvråtten, 20 år gammel Fabarm 20-kaliber, en 23 år gammel Brno Fox og en 32 år gammel Sako Forester. Kikkertsiktene som sitter på nå, skal få sitte der (selv om jeg smugtittet på Zeiss HT etter hjortejakt forrige helg da Zeiss Classicen mangler lys, og Zeiss Diatalen på Foxen skulle helst hatt litt variabel forstørring... :wink: )

 

Men nå som jeg er "ferdig" med ladestress og våpenstress, er det litt lettere. Er ikke så ofte på Finn.no eller salgssidene her på Kammeret for å se om det er noe røverkjøp på gang!

 

En grunn til at jeg faktisk er litt lei alt med våpen og ammunisjon er faktisk Kammeret! I starten var det mange fine tråder som gjorde at en "måtte" ha ting, og man ble påvirket til å få interesse blant annet for lading.

 

I dag er det en h...etes haug med intetsigende tråder om "hvordan" rifler man skal ha, om hva slags jaktbukse, hva slags dasspapir og gudene vet hva. Den i særklasse mest interessante tråden må jo være den om hvordan man skal spenne ned et sluttstykke... Salige satan... :roll:

 

Folk tenker så mye at de ikke lenger er i stand til å tenke!

 

Så mange av disse givende våpentråder dreper faktisk interessen for våpen. Blir ganske lei alt sammen når folk ikke gidder å tenke selv og øser ut spørsmål av varierende kvalitet.

 

For min del ender det opp med at jeg ikke gidder bidra med så mye mer (håper jeg har bidratt litt før i det minste). Så min måte å være på forumet her nå, er at jeg svarer på PM'er til folk som lurer på noe som er interessant, for i PM'er slipper jeg spørsmål av kategorien "skal jeg fylle bensin på bensinbil når tanken er tom?" Eller "Hvem bensin skal jeg bruke på en Passat diesel?".

 

Konklusjon: Gjør det enkelt, og ikke la deg påvirke for mye av Kammeret. Da blir alt meget bedre etter hvert! :wink:

 

Jeg slapper av og koser meg med gamle oppussingstråder, svarer på pm'er og pusser børsene en gang i halvåret. Funker for meg det nå! :) Våpen og lading blir neppe borte for meg med det første. Har ikke kjøpt en eneste ferdigpatron på bortimot tre år og har ingen planer om det i fremtiden heller!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha rotet meg inn i ett mylder av ulike kalibre og wildcats, har jeg fått en fobi mot å kjøpe enda flere die sett..

Så hadde jeg rykket tilbake til start og kjøpt nytt utvalg i dag, ville jeg gått for mer standariserte kalibre.

 

Det blir litt som fluebinding, en gang i tiden syntes jeg det var morsomt.. men så forsvant plutselig interessen.

 

Når det gjelder nivået på kammeret.no, så blir det vel litt OT.. men tror jeg ikke nødvendigvis det er blitt dårligere. I takt med økt kompetanse blir man nødvendigvis lei de mest trivielle spørsmålene etter ei stund.. men heldigvis er ikke dette "ett klassetrinn", men mange ulike kompetanser. Kjipt om man mister lade/skyte interessen p.g.a dette, da er det kanskje bedre med en pause.

Link to comment
Share on other sites

Å selge våpen kommer ikke på tale engang :mrgreen:

Det blir som når jeg skulle slutte å røyke.. Gi bort eller kaste rullingsen, sprekke og kjøpe ny. Dyrt i lengden.

Jeg klarer ikke å kutte ut alle prosjektene mine men med et par rifler stående klar til enhver tid(en til storvilt og 6,5'en til sel og smått) Så håper jeg at jeg klarer å la prosjektene hvile lenge nokk til at jeg får tilbake gnisten :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg en Tikka T3, 6,5x55 på tur. Den skal få en Zeiss 2,5-10x50 og ingen demper eller annet som ikke er helt nødvendig. Jeg skal fore den med så mye Jaktmatch som overhode mulig og kun lade ammo til seljakta.

Det er en så befriende tanke. Så lite dilldall som mulig og så mye billig fabrikkammo jeg måtte ønske. Det er faktisk det første jeg skal gjøre når jeg får den.. Begynne å lete etter et godt tilbud på et større kvanta trenenigsskudd.

Jeg skal tilbake til start, la andre prosjekter ligge en stund og jeg GLEDER meg :D

 

god plan!

... så kommer nok lysten til å fikle , lade og eksperimentere snikende tilbake etterhvert...

 

Er selv av typen som ikke klarer å la noe være i fred, være seg våpen, motorsykkel, snøscooter, båt eller hifi. Kan bli litt mye iblant 8)

 

Men bilen klarer jeg å holde fingrene unna - en dønn original forester. (Ikke den bilen som innbyr til mest pimping heller akkurat :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg er der selv. Jeg haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaater å lade.

 

Jeg er på punktet at eneste grunnen til at jeg har ladepresse lenger er for at jaktammo jeg vil ha ikke er tilsalgs.

Kjøper Norma Golden Target til skytterlagspris og selger hylsa, da er det ikke rare kostnaden per smell for ammo som rekker ut til 1200m +.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

@tailgunner - velkommen i klubben! Det er fler av oss som har vært der...

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=25478

 

Jeg var der for noen år sia, jeg tror vi alle som er litt over snittet ivrig passerer det punktet en eller flere gang. Selv har jeg så mange hobbyer at det altid er noe som står litt på vent i skapet, men det viser seg at man ikke må selge utstyret. Det blir plukket fram igjen.

Link to comment
Share on other sites

I fjor sommer var jeg ferdig med villkatter (ikke de utenfor soveromsvinduet om nettene :evil: ) og planen var avhending eller ombygging til standard kaliber som NOrma produserte jaktmatch og jaktammo til. Nå går kveldene med til å planlegge og koordinere norgeshistoriens mest håpløse halv-villkatt (7,92 tung). Som om ikke det var nok synes jeg at jeg har bruk for en 375x62....

 

Det finnes nok ingen kur mot slikt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Jeg er "lei av lading" alt før jeg er kommet i gang.... Kjøpte komplett ladeutstyr av topp kvalitet, 3-4 kruttsorter, kuler etc, for flere år siden,men har aldri "orket" å komme i gang.

Har fortsatt mer enn nok med å finne ut hvilken fabrikkammo som går best i 6 forskjelige låskasser, med flere løp, ulike dempere, konfigurasjoner av kikkertsikter etc...mekke og modde...også skal en jo ha tid til å jakte også....og rydde i resten av utstyret......behandle felt vilt.

 

Sist jeg hadde opptelling av ammoladningen, fant jeg ut at jeg hadde liggende ferdigrulla fabrikkammo for et sted mellom 20.000 - 30.0000.....var en skremmende oppdagelse egentlig.....

 

...men sånn er det med hobbyer.

 

Blir som med preparering av langrennski for konkurranse. En vet aldri hva som er det optimale,- og skulle helst hatt et eget smøreteam. Til slutt tar smøring/ prepping mer tid enn selve idretten...og en begynner å gå lei...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det heldigvis slik at ladeutstyret ikke går ut på dato. Selv lader jeg bare det jeg høyst nødvendig trenger. Gjorde meg stort sett ferdig med utvikling av " godladninger", i løpet av de to første årene. Nå blir det ikke nye ladninger hvert år engang. Har jo stort sett oppdaget at de fleste fornuftige ladninger fungerer utmerket på jakt, og det er stort sett til jakt jeg har byttet kuler de siste 10 årene.

Link to comment
Share on other sites

Lei nei :overrasket: Lading/testing i benk og alt som har med det og gjør syns jeg er høyst intr. :D Var nesten tilbøylig til og si at da har dere feil ladeutstyr men det må jeg nok være forsiktig med men Dillon er bra :winke1: Når jeg var mest aktiv og min sønn kom inn og ble toppaktiv lå jeg på rundt 13 tusen 6.5 i året pluss jaktammo. i mange kalibre og en del 357 og 44 mag. Dette var i en rekke år men nå har jeg trappa ned men sønnen trenger ammo i bøtter og spann så det er stor aktivitet bak spakene fortsatt . Nei jeg går i laderommet med stor glede hver gang :D ja det er alltid noe som må lades og prøves :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser at mange befinner seg i samme båt som meg.

Jeg er egentlig totalt drittlei av å lade patroner.

Det er noe jeg gjør fordi jeg føler at jeg må.

Tidligere testet jeg ut haugesvis med forskjellige kuler, testladninger og all slags tweaking.

Nå gidder jeg ikke det lengre.

Jeg har heldigvis samlet meg en del erfaring pga all den testinga, så nå har jeg rimelig godt greie på hva som vil fungere når jeg skal prøve ei ny kule eller kaliber.

 

På mange måter kan jeg takke den idiotiske våpengarderoben for at jeg ikke stadig kjøper nye våpen.

Er mange forskjellige kalibre jeg vil prøve, men jeg har sluttet med det, da det blir for mye pes å måtte selge unna våpen for at jeg skal få tillatelse til nye.

Da sparer jeg meg for en del lading også :thumbup:

 

Men jeg har likevel lyst på en Mauser bygd til 375x62 selv om det ikke er helt fornuftig da jeg allerede har en 375Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg la inn både edder og galle i forrige innlegget mitt i høst. Men har jeg tatt lærdom? Nope...

 

Solgt og kjøpt hagle, solgt kikkertsikte og skal kjøpe nytt, solgt lyddemper og skal ha ny... Men fremdeles er jeg ganske lei lading da!

 

Presterte å kjøpe meg Lee Collett til .222'en for å slippe helpressing og dill med smøring. Det er jo så k j e d e l i g! Tenkte at da blir det bra igjen. Men ikke det... Fikk ikke kula fast nok i hylsa, så nå er det bare rot og halvveis. Skulle lade .222 til en kompis, men det er bare rot og halvveis. Har ladet opp femti patroner i .308 i det minste. Og så tok det slutt på kruttet. Har faktisk vært hos "kruttlanger" tre ganger siden den gang og har gått ut uten krutt. Har ikke orket kjøpe faktisk. Tar det vel igjen... Har ikke kjøpt ny demper til børsa jeg bruker mest heller. Da har jeg en grunn til ikke å lade og skyte... Er faktisk tre måneder siden sist jeg løsnet skudd med .222'en. .308'en er ikke skutt med siden jeg tok storviltprøva i august... Salongrifla er urørt siden i fjor sommer. Den nye hagla fikk sin ilddåp med hele ti treff på femti leirduer, håndkastet, for tre uker siden (!). Så da har man da prøvd den og vet at den virker, om ikke annet! :lol:

 

Så her lades det på lavgir. Trenger jo ikke heller, siden jeg ikke gidder skyte engang! Bare pusser og flikker litt på børsene i blant. Rart med det, men av og til blir en faktisk såpass lei at en vurderer å selge alt en har! Men det kommer jeg jo ikke til å gjøre da. Greit å pause innimellom før det går altfor langt!

 

En kan jo gjøre som et kjent og kjært kammermedlem, og god venn av meg, har gjort; lagt vekk alt av utstyr, glemt Kammeret, kjøpt seg kamera og går på "jakt" med det i stedet. Etter hvert kommer nok interessen igjen. :)

 

Jeg er bare lat og ligger på sofaen med pc'en i fanget i stedet, mens alt i kjelleren mugner... Får da inderlig håpe jeg får beverjakt, for da må jeg jo testskyte litt igjen! Undres på om jeg har Vmax ferdigladet i kjelleren... Gidder jeg sjekke? Neeeei.... Ikke enda! :)

 

Er lett å skjønne at jeg er lei våpen, utstyr og lading om dagen. Var på hytta i helga og veide for og i mot å ta med salongrifla (nå med elgammel kikkert på, siden jeg solgte den gode som var på og ikke har giddet kjøpe ny enda) og plinke på kongler og brusbokser. Men nei... Ble igjen i skapet den. Mye artigere å lese en artikkel om sosialistlederes bilbruk i Ungarn mellom 1957 og 1980 (mye mulig det var et par kalde fra kjøleskapet som fikk meg til å ligge på sofaen og ikke gjøre noe annet!)...

 

Men jeg VET det kommer tilbake! Må bare la det ligge litt til... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisan

Mye interessant lesing her. Jeg ga bort hele våpengarderoben min for en del år siden grunnet veldig lav WAF (wife acceptance factor), småbarn og lite tilgang til jaktområder. Etter noen år ble savnet etter kaldt stål så stort at jeg begynte sakte men sikkert å ruste opp igjen, men denne gangen uten håndvåpen, men med DFS Sauer (fikk lurt dattera inn der ;-)) i tillegg til jaktvåpen. Nå er samlingen blitt såpass stor at jeg ser behovet for å starte med hjemmelading, så til dere som har lagt bort ladepressa: Jeg skulle gjerne hatt et komplett "startsett" til en rimelig penge... har dier i 30-06 og 375H&H, men trenger altså presse og diesett i 6,5x55

Holder til i Stavanger.

Link to comment
Share on other sites

Ting begrenset seg helt av seg selv....

 

Kona måtte slutte i jobben for å passe minstemann som ikke har fått barnehageplass og begynne søken etter en ny jobb uten kveldsvakter siden jeg jobber på sjøen.

NAV avlo søknad om dagpenger etter 2 mnd karantene pga at hun "burde klart å finne ny jobb i oppsigelsestiden". 6 mnd behandlingstid på klage, 2 biler, huslån, 2 unger osv gjør at om jeg skal få det til å gå rundt så har jeg ikke RÅD til flere prosjekter :?

 

Nå skyter jeg opp alle restelagrene med ammo, lader kulene og kruttet som ble kjøpt inn og glemt, støper opp noe av de mange hundre kiloene med bly, selger et par våpen, en ladepresse, spiser opp alt kjøttet i fryseren og fisker middag som aldri før 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nå har jeg en Tikka T3, 6,5x55 på tur. Den skal få en Zeiss 2,5-10x50 og ingen demper eller annet som ikke er helt nødvendig. Jeg skal fore den med så mye Jaktmatch som overhode mulig og kun lade ammo til seljakta.

Det er en så befriende tanke. Så lite dilldall som mulig og så mye billig fabrikkammo jeg måtte ønske. Det er faktisk det første jeg skal gjøre når jeg får den.. Begynne å lete etter et godt tilbud på et større kvanta trenenigsskudd.

Jeg skal tilbake til start, la andre prosjekter ligge en stund og jeg GLEDER meg :D

 

Men så kom jeg til å tenke på en ting... Kanskje jeg burde få tak i et par 6,5x55 AI-dummies, sjekke mating, tilgang på dier osv osv :forvirra:

 

 

Fullstendig rehabilitert!!

Kona har ny jobb, begge ungene har plass i barnehage, tid har jeg og penger er det ikke så skrint med lenger.

 

6,5x55 skal ackleyfiseres og jeg gleder meg til noe nytt :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg en Tikka T3, 6,5x55 på tur. Den skal få en Zeiss 2,5-10x50 og ingen demper eller annet som ikke er helt nødvendig. Jeg skal fore den med så mye Jaktmatch som overhode mulig og kun lade ammo til seljakta.

Det er en så befriende tanke. Så lite dilldall som mulig og så mye billig fabrikkammo jeg måtte ønske. Det er faktisk det første jeg skal gjøre når jeg får den.. Begynne å lete etter et godt tilbud på et større kvanta trenenigsskudd.

Jeg skal tilbake til start, la andre prosjekter ligge en stund og jeg GLEDER meg :D

 

Men så kom jeg til å tenke på en ting... Kanskje jeg burde få tak i et par 6,5x55 AI-dummies, sjekke mating, tilgang på dier osv osv :forvirra:

 

 

Fullstendig rehabilitert!!

Kona har ny jobb, begge ungene har plass i barnehage, tid har jeg og penger er det ikke så skrint med lenger.

 

6,5x55 skal ackleyfiseres og jeg gleder meg til noe nytt :D

 

Lekkert! Gøy når ting løsner og går veien :D Hva skal du ha AI'n i da? T3? Hadde selv noen skumle planer om AI av lillebroren. .260 Rem, men så ble "behovet" dekket av noe annet..

 

Edit: så den andre tråden nå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...