Jump to content

For ekte hjortejegere


Veidinn

Recommended Posts

Tenkte jeg måtte innlede en tråd om hjortejakt for dem med normalt utviklede instinkter og sjelsevner. Ikke for selvoppnevnte heimespøta superforvaltere som til enhver tid skal rakke ned på andres jakt. Nesten som at tankene går til opprøret rundtomkring i deler av Verden mot en amerikansk filmsnutt på Youtube.

 

Besservissere, politisk korrekte, lærere og deres likesinnede bedes at holde seg til andre tråder om hjort, denne tråden er ment for oss andre som ikke er slik.

 

Da jeg begynte med hjortejakt var der bare en 5-10% av dagens stamme, ingen hadde erfaring med denne jakten så der var ingen å lære av. Vi startet på null, feilet og lærte litt etterhvert. Så vi en hjort med breisiden til, ja så skjøt vi den, skulle vi få dyr så måtte det være slik.

Etter som årene gikk så ble vi mer selektive og lærte oss å lure en og annen fin bukk, og vi var STOLTE av det særlig om skuddet satt perfekt og/eller opplegget vårt lyktes. Slik var det i mange år, stammene vokste og vi kunne la relativt mange dyr gå i fred i vår søken etter dyr vi ønsket å. Hva vi ønsket å skyte kunne variere mye fra riktig store bukker til små morløse kalver. Noen ganger så jeg kanskje 50hjort for hvert jeg skjøt og da var fremdeles bestanden liten i forhold til var den var på topp for 2-3år siden.

Kunne skrevet veldig mye mer om dette men det får vente.

 

Idag ser vi her på Forumet folk som skyter ned "det første og beste" de ser og det er ofte koller, kalver og ungdyr og de blir hyllet som "store jegere". Mens andre som kanskje har brukt ukesvis på å få mulighet til å skyte en fin bukk og lykkes, blir kritisert. Jeg kan selv være litt kritisk til utbretting av særdeles lange skuddhold, ikke fordi jeg mener at det til enhver tid er uforsvarlig men det kan lett sette griller i hodet på de uerfarne.

Så la oss følge våre instinkter og glede oss over det vi skyter og ikke la oss avskrekke av de "korrekte" som trolig er innom i Trondheim minst en gang hvert år og får satt inn ny brikke i bakhodet.

 

La dette bli en tråd om og for normalt utviklede hjortejegere som gleder seg over de fleste dyr de feller også om de har 12 eller 15 tagger, ikke minst gleder seg over andres fellinger. Jeg tror vi er mange men vi må bare stå fram.

 

+++

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert en god intensjon, men jeg klarer desverre ikke å se at utgangspunktet ditt blir så optimalt som du sikkert håper på...

 

Tenkte jeg måtte innlede en tråd om hjortejakt for dem med normalt utviklede instinkter og sjelsevner. Ikke for selvoppnevnte heimespøta superforvaltere som til enhver tid skal rakke ned på andres jakt.

...

Besservissere, politisk korrekte, lærere og deres likesinnede bedes at holde seg til andre tråder om hjort, denne tråden er ment for oss andre som ikke er slik.

+++

 

Idag ser vi her på Forumet folk som skyter ned "det første og beste" de ser og det er ofte koller, kalver og ungdyr og de blir hyllet som "store jegere". Mens andre som kanskje har brukt ukesvis på å få mulighet til å skyte en fin bukk og lykkes, blir kritisert. Jeg kan selv være litt kritisk til utbretting av særdeles lange skuddhold, ikke fordi jeg mener at det til enhver tid er uforsvarlig men det kan lett sette griller i hodet på de uerfarne.

 

Du har allerede rukket å være "misfornøyd" med følgende grupper:

-folk som skyter ned "det første og beste" de ser

-folk som skyter på langt hold, i hvert fall hvis de forteller om det

 

Men for all del, en god tråd om hjortejakt er ikke å forakte! Men da må vi være enige om at vi alle har våre måter å gjøre ting på!

Link to comment
Share on other sites

Flott at det endeleg har dukka fram ein tråd om hjortejakt og opplevelsene rundt akkurat det. :smile:

Kanskje det her er rom for nokre "gamle" historier òg ?

Eg er fersk i jakta på desse prektige dyra, men det er mange garva hjortejegere her inne som har både bilete og uforglemmelige opplevelser i hjorteliene...

Link to comment
Share on other sites

Enig med trådstarter. Som jeg skrev i tråden "bør vi spare storbukker" Når forvaltningen har gjort sitt bør jegeren kunne nyte de fellingstillatelsene de har, om de skyter seint eller tidlig i jakta, på bøen eller langt pokker i vold oppi fjellsida hadde ikke spilt noen rolle. Alle og enhver kan vektlegge de verdier som er riktig for dem selv, enten det er gevir eller kjøttkvalitet, smygprestasjonen i skogen eller til fjells.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter fordi jeg har glede av det. Det er også slik at jo flere tullete restriksjoner, jo mindre glede gir jakten.

Jeg er enig med veidinn, la oss nyte jakten, og de gode jakthistoriene uten moralistenes mas og kritikk.

Det var en på kammeret som hadde en fin setning under sine innlegg, omtrent som så "Den som har skutt èn hjort vet alt, siden blir det mindre". Mange kunne legge den setningen på minnet.

Link to comment
Share on other sites

Jakt på hjort er, SPENNING, MATAUK, KAMERATSKAP, FRILUFTSLIV, og en mengde ting i tillegg.

Gode historier hører med.

Men jakt er og deltagelse i forvaltning av et unikt dyr. Jegeren er her bare et redskap . Jegeren feller det som tildeles av dyr.

Dersom noen skal kritiseres for dårlig forvaltning , så ikke heng ut jegeren. Heng ut forvaltningsorganene.

 

En historie fra den tiden det var langt mellom hjortene. I dette området var der en bra bestand. Så det ble felt hjort både en og flere hvert år. Naboene passet på hverandre så slingringsmonnet var lite. :shock::|

Denne jegeren hadde for vane å kontrolere åker å bø tidligt om morgenen, før han kom seg i arbeidstøyet.

Han kikket ut gjenom soveroms glaset og der sto der et dyr. Kragen sto klar og det smalt. Dyret forsvandt. Ut på jordet i makkoen. Kragen var med. Der ser han dyret springe over åkeren, skuddet smeller. Han registrere treff . Inn i huset, og på med klære. I det han kommer ut ser han at dyret lunter roligt opp mot skogen. Kragen opp i anlegg og nå detter hjorten.

Heim etter hesten. Hjorten må på løen for å slaktes. På veg ut finner han tre døde hjort.

Han tømmer raskt femm skudd i myra. Så lader han opp med fem nye og skyter disse.

 

Vel hjemme ringer nabo nr 1. Spørsmålet er greit. Ka er det du holder på med. Jakter du eller leker du krig. Nabo 2 og nabo 3 ringer og.

Alle får følgene svar. Jeg skjøt på en hjort. og traff langt bak. den måtte ha to skudd til før jeg fikk den. Og når jeg først var ute, måtte jeg skyte våpenet inn på nytt. sikte hadde fått seg en trøkk.

 

Den ene hjorten hang pent i døråpningen på løen. De to andre ble hengt pent skjult i utløen.

Link to comment
Share on other sites

Dette lover bra.

 

Jeg er fersk hjortejeger (tror ikke det kvalifiserer som "ekte", uansett så er jeg så talentløs at jeg neppe får noen dramatisk innvirkning på bestanden), og mine kriterier for å skyte er at det er en hjort, og at jeg er rimelig sikker på å felle den med det skuddet. Bukk, kolle, kalv, stor, liten - "hjort er hjort"

 

Foreløpig blir vi ikke kloke på hva de dyra driver med bortsett fra å spise når vi ikke er der, labbe langs godt opptråkkede tråkk, når vi ikke er der, ligge på rabbene øverst i lia, når vi ikke er der, komme ned på åkrene når vi ikke er der, eller det er mørkt som i ei negerræv, Generelt usynlige dyr.

Tips mottas.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde en "vanlig" opplevelse i dag, gikk med min nes og smygjaktet mellom postene. Har en fin trekk nedover lia som jeg får overvær på, går jenvt nedover til hunden markere på dyr. Men det er ganskevanlig at det er litt tettvokst der hjorten står, så jeg prøver og komme meg i rundt den på andre siden. Da tar hunden været oppover også vil den ha meg til og gå opp og tilbake (fillebikje).

Jeg prøver så godt man kann og stole på huden, men tror jeg vet best selv(idiot) så jeg forsatte og stille meg inn. Der sto de da ingen hjort (selvføgelig) og vi tok spora av den akkurat der bikja har tatt retningen. Så for meg er hjortejakta noe av det morsomste og frustrende jeg er med på. Og somme tider så tror jeg hunden er mere frustrert enn meg. Men man kan ikke lykkes hver gang for da hadde det ikke vært noe gøy når man får det til, syns nå jeg :smile:normal_IMG_1211red.jpg

Her tar vi oss en kaffepause mens hunden følger med for matfar

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier min egen grunn og for meg handler i den forbindelse jakten først og fremst om turen og forvaltningen. Jeg ønsker å forvalte naturen slik at jeg får flere og større dyr jeg kan se i fra stuevinduet mitt, noe jeg liker godt. Klart er det gøy å skyte store okser og bukker, men jeg klarer å kontrollere meg for min eiendoms eget beste.

 

Noe sier meg at det er mange som leier grunn her i disse debattene og ikke eier selv.

Link to comment
Share on other sites

Vel, man trenger vel ikke å være rakettforsker for å skjønne at mange hjortejegere leier jakt. Samme også med Elgjakt, reinsjakt, rådyr, rype etc. Og slik må det jo være, skulle likt å sett hjortestammens utvikling om det var kun grunneiere som skulle ta seg av all avskyting.

 

Stadig flere vald er idag med i stor-vald, med langsiktig og sunn forvaltning som målsetning. Her settes premissene av grunneierne for jakta, og som leietakere må forholde seg til. Hvis det er så stor misnøye med disse rammene, så må grunneierne rette baker for smed og gjøre en bedre jobb.

 

En interessant diskusjon, jeg leier selv jakta, bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Noe sier meg at det er mange som leier grunn her i disse debattene og ikke eier selv

Hva mener du egentlig med dette. Hvem er det du prøver å provosere, skal en ikke ha lov å jakte uten å være grunneier, eller insinuerer du at leiejegere går ut over kvoter, tjuvskyter, eller på annen måte bryter avtaler med grunneierene.

 

Her settes premissene av grunneierne for jakta, og som leietakere må forholde seg til

Nemlig, jeg leier, og jeg vil ha et godt forhold til grunneier, jeg vil leie så langsiktig og så lenge som mulig - og jeg minst like interessert i at vi skal få mer vilt, (og større bukker for den del) som grunneier.

Grunneier har (via storvaldet) gitt en kvote, og faktisk en jakttid kortere enn den myndighetene legger opp til - dette forholder jeg meg til.

Jeg går ut ifra at de som bestemmer i storvaldet forstår seg bedre på hjorteviltforvaltning enn jeg, andre steder jeg har vært har de vært nøye med å påpeke nettopp det...

Jeg har en kvote, og jeg skyter av den. Noe annet vil neppe bli akseptert.

 

Mener dere, Mork og MrControl, at jeg skal drite i grunneierens og storvaldets vurderinger og legge opp min egen, eller deres, versjon av forvaltningen? Vet dere bedre enn grunneierene, skogbrukerene, og jegerene i området her hvordan viltet her bør forvaltes? Dere er faen meg litt av noen allvitere!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det blir selvsagt helt ulike innfallsvinkler for en stor grunneier i forhold til en jeger som leier. Hjortejakt er opplevelse og litt matauk, hvis man hele tiden kun skal skyte skrapdyr og kalver så blir det ikke så interessant å leie dyrt. Har man mulighet til å skyte en skikkelig bukk om den dukker opp så har man noe å hige etter, det sitrer litt mer i kroppen.

Vi mennesker er vel slik at når vi fisker f.eks. torsk med stang, så er det litt viktig å få en og annen riktig stor torsk. Samme med laksefiske, vi fisker ikke yngel (kalver) vi prøver å lure den største i kulpen, særlig hvis vi ser den.

 

Noen ganger når jeg leser om såkalt forvaltning av private så føler man at det neste blir: spissbukker kun på tirsdager, smalkoller på torsdager, kalver kun lørdager o.s.v.

Denne tråden er ment for de som vil jakte og ha masse spenning under ansvar og med sundt vett. Og som ikke vil ha allverdens tullete restriksjoner og formaninger. Frihet under ansvar enkelt og greit.

 

Ser over i tråden her at noen har klokketro på den komunale forvaltningen, dessverre så har jeg truffet uhyre få i det yrket som kan kalles oppegående på vilt. På mine trakter er det folk i skog- eller jordbruksetatene som har fått tredd denne jobben nedover hodet, disse tar minst smertes vei og lar de som hyler mest få det som de vil. Har selv vært slik forvalter i veldig mange år så jeg vet det :wink: (fordi jeg har truffet veldig mange slike på møter etc. :lol: )

 

Ser gode jakthistorier over her, jeg bruker aldri å fortelle om min jakt til andre enn de som fortjener det og det er få. Etter en mannsalder etter hjorten så bør jeg kunne trekke fram noe hvis tråden utvikler seg slik jeg håper. Mulig der finnes endel bilder av noen bukker også. (små spissbukker selvsagt)

Link to comment
Share on other sites

Noe sier meg at det er mange som leier grunn her i disse debattene og ikke eier selv

Hva mener du egentlig med dette. Hvem er det du prøver å provosere, skal en ikke ha lov å jakte uten å være grunneier, eller insinuerer du at leiejegere går ut over kvoter, tjuvskyter, eller på annen måte bryter avtaler med grunneierene.

Jeg insinuerer ingen verdens ting. Forholder meg bare til det som blir skrevet her i denne debatten og ellers i liknende debatter her på forumet.

Her settes premissene av grunneierne for jakta, og som leietakere må forholde seg til

Nemlig, jeg leier, og jeg vil ha et godt forhold til grunneier, jeg vil leie så langsiktig og så lenge som mulig - og jeg minst like interessert i at vi skal få mer vilt, (og større bukker for den del) som grunneier.

Grunneier har (via storvaldet) gitt en kvote, og faktisk en jakttid kortere enn den myndighetene legger opp til - dette forholder jeg meg til.

Jeg går ut ifra at de som bestemmer i storvaldet forstår seg bedre på hjorteviltforvaltning enn jeg, andre steder jeg har vært har de vært nøye med å påpeke nettopp det...

Jeg har en kvote, og jeg skyter av den. Noe annet vil neppe bli akseptert.

Jeg legger ikke skjul på at jeg er i mot forvaltningen av naturen særlig her i sør. Det ble skutt for mye elg, og for mye store okser, og en ser nå her i valdet vårt og andres at slaktevekta har gått klart ned og det er lengre mellom hver elg man ser.

Mener dere, Mork og MrControl, at jeg skal drite i grunneierens og storvaldets vurderinger og legge opp min egen, eller deres, versjon av forvaltningen? Vet dere bedre enn grunneierene, skogbrukerene, og jegerene i området her hvordan viltet her bør forvaltes? Dere er faen meg litt av noen allvitere!

Kvoten en får utdelt er en maks grense for hva du får skyte. Det er ingen som tvinger deg/meg/noen til å skyte alt.

K

Link to comment
Share on other sites

MrControl,

Fikk nøstet opp i siteringa :roll: , og ser jo at vi langt på vei er enige om forvaltninga, når det gjelder elg. Bortsett fra en detalj om store okser på sørlandet? Fins det :wink: ? Elg på sørlandet burde det vel vært (minst) en egen tråd om?

 

Ser over i tråden her at noen har klokketro på den komunale forvaltningen

Med så mange meninger om et tema så er vel ikke mange flere enn de som har laget kvotene som er enige i dem, og uansett hva man gjør så er de fleste uenige :roll: . Men når man leier så er det de kvotene man har, man har. Og om en skal fortsette, eller ha innflytelse senere, så er det de en følger. Enten en har klokkertro på dem, eller ikke...

Og MrControl, mange grunneiere blir minst like misfornøyde om en skyter for lite som om en skyter for mye, jeg vet om jaktlag som har mistet kontrakten fordi de ikke klarte å skyte opp kvotene.

 

Ser fram til noen jakthistorier

 

Dette er vel det vi ser fram til hele gjengen?

IMG_3109.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, man er ikke tvunget til å felle hele kvoten. Men det er jo et mål å fylle kvoten, hvis ikke så er jo ikke forvaltningsplanen så mye verd.. Og igjen, har ikke grunneierne tro på sin egen plan så rykk tilbake til start.

 

Blir jo litt som en bedrifts visjon og strategi; den blir meningsløs om de ulike ansatte velger å kjøre sitt eget løp.

 

Og hadde jeg hatt noe interessant å melde fra årets jakt så skulle jeg gjerne ha delt det med dere. Men her glimrer hjorten med sitt fravær. Virker som at de trekker ut i september, for så å komme tilbake etter brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Hjort blir jo hos mange( som har mye) sett på som skadedyr. Hos oss ser vi ett klart skille mellom de eldre jegerne og de yngre, der de eldste ofte virker som de vil skyte alt med 4 bein mens de yngre ikke gjør seg noe om en ikke skyter kvoten hvert år for å få opp stammen. Elgstammen på sørlandet er jo ett resultat av forvaltningen de øvre makter har stått for, og ett godt eksempel på byrokrati.

Link to comment
Share on other sites

For det første så er det jo grunneier eller jaktlag som får kort etter hva viltstyret mener bør taes for best mulig forvaltning.

Leietaker(Kortsiktig) vil bare ta de som står på korta,det er det den betaler for.

Om utleier har en anbefaling i forvaltningsøyemed eller egen vinning kan han holde gitt kort tilbake. Men leietaker må bli informert om at det er gitte kort den betaler for.

 

Om grunneier eller jaktlag vil forvalte langsiktig, eller for mest mulig utbytte er jo opptil valdene og leietaker.

En engasjert grunneier bør vite hvilke dyr som er på egen eiendom og vite hvilken avskatning som er best i det lange løp. Det samme gjelder om en leier på langtid. Da er det langsiktig forvaltning som gjelder.

 

Er en en jeger og skal betale xxNok for en bukk er det greit om den er så stor og fin som mulig. Derav og trofejakt.

Tror og mener at grunneier eller en på langtidsjakt er mindre ute etter trofedyr og mer int i at trofedyr får avle frem nye trofedyr enn en som bare jakter på kort.

Link to comment
Share on other sites

Får bidra litt. 8)

Dette skjedde for drøyt 20 år siden, da jeg begynte å jakte hjort. Jeg hadde ikke egen storviltrifle, fikk bruke min fars rifle. I laget var reglene slik at det var kun en rifle pr " jeger". Dvs når far og sønn skulle gå sammen var det kun en rifle. Vi fant dette noe firkantet, det var bare vi som ble rammet.......

 

Ute i oktober etter snøen var kommet ble det måneskinnsjakt. Både jeg og min far ville ut. Jeg hadde en .222 rem som var innkjøpt for jakt på rådyr/gås/ rev etc. Denne var ladd med 60 grs hornady kuler og gikk fantastisk godt. Vil fant ut at jeg kunne ta denne og se etter kalven vi hadde på kvota. Siden jeg ikke hadde skutt hjort tidligere å var dette helt ok, bare jeg kom ut.

 

På denne måten fikk vi plassert oss to steder i terrenget og økt mulighetene. Jeg fikk prøvd å sitte ute i måneskinn. Denne formen or jakt er en av mine favoritter og har vært det siden jeg satt på reveåte da jeg var 14.

 

Jeg fikk sett flere dyr i kikkert. Min plassering ble et stykke opp i siden av Dalen om ble fra månen for å kunne se og plassere meg med oversikt over et myrdrag og en liten hogst. Ergrer en stund ble jeg var en gruppe dyr øst for meg. De krysset fra dalsiden, over en kraftgate og ned mot min myrteig. Det var fem dyr, fire koller/fjordskoller og en kalv. Jeg så disse dyrene inne i mellom og de kom i min retning, rolig beitende.

 

Til alt overmål laget det seg slik at jeg fikk skutt kalven med .222'en. Kulen stod i skinnet på utslagsiden.

 

Mn far hadde hørt at det smalt, og hørte hvilket våpen det var. Da jeg kom fremtid vei med dyret ventet han med bilen. Vi kjørte hjem, slaktet og hengte opp skotten til mørning. Vi var akkurat ferdige da jaktleder kom innom. Han fikk hele historien, og da han så den lille tassen sa han; "den er ikke større enn et rådyr og skutt med rådyr-rifle. Jeg tror vi kaller det rådyrbukk. Små hjortekalver har vi for mange av, og rådyrbukker har vi for lite av i terrenget."

 

Slik ble min første hjort til en rådyrbukk. :twisted:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@-=JaktLyst=-

Du bidro vel med det du ønsket.

 

Når det gjelder diskusjonens grunnleggende dilemma, sunn forvaltning av hjortestammen så er jeg innerst inne helt enig i at fornuftig rettet avskyting må være riktig sett fra et jegers øye.

Men, forstår at i de fylker der hjort blir betraktet som et skadedyr i form av kvantitet må stammen reduseres, og da muligens med en kortsiktig foringelse av kvalitet i stammen.

Dog sitter jeg igjen med en "dårlig smak i munnen" da esensen av siste dagers diskusjoner og utkast på forumet, muligens greier å påvirke min opplevelse av å felle en stor bukk på innmark ved neste fullmåne. Men..he.. neppe så mye at jeg frastår fra å slippe skuddet.

 

God fullmåne

Link to comment
Share on other sites

 

En historie fra den tiden det var langt mellom hjortene. I dette området var der en bra bestand. Så det ble felt hjort både en og flere hvert år. Naboene passet på hverandre så slingringsmonnet var lite. :shock::|

Denne jegeren hadde for vane å kontrolere åker å bø tidligt om morgenen, før han kom seg i arbeidstøyet.

Han kikket ut gjenom soveroms glaset og der sto der et dyr. Kragen sto klar og det smalt. Dyret forsvandt. Ut på jordet i makkoen. Kragen var med. Der ser han dyret springe over åkeren, skuddet smeller. Han registrere treff . Inn i huset, og på med klære. I det han kommer ut ser han at dyret lunter roligt opp mot skogen. Kragen opp i anlegg og nå detter hjorten.

Heim etter hesten. Hjorten må på løen for å slaktes. På veg ut finner han tre døde hjort.

Han tømmer raskt femm skudd i myra. Så lader han opp med fem nye og skyter disse.

 

Vel hjemme ringer nabo nr 1. Spørsmålet er greit. Ka er det du holder på med. Jakter du eller leker du krig. Nabo 2 og nabo 3 ringer og.

Alle får følgene svar. Jeg skjøt på en hjort. og traff langt bak. den måtte ha to skudd til før jeg fikk den. Og når jeg først var ute, måtte jeg skyte våpenet inn på nytt. sikte hadde fått seg en trøkk.

 

Den ene hjorten hang pent i døråpningen på løen. De to andre ble hengt pent skjult i utløen.

 

 

Dette er vel en "klassisk" hjortehistorie de fleste som er tørre bak ørene har vært borti?? :oops:

 

Alltid godt å ha en del forskjellige dyr igjen på kvota når en kommer i skade for å skyte "samme dyret flere ganger" og det ligger 2 eller flere dyr igjen på bøen... - ellers lærer man jo så lenge en lever.... :smile:

 

Regner med det kommer en haug departementelle Oslomoralister uten praktisk erfaring på banen nå med diverse belæringer om sikker jakt, sikker på hva du skyter på..."kjøp kjøttdeigen på Rema i stedenfor" argumenter nå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Besservissere, politisk korrekte, lærere og deres likesinnede bedes at holde seg til andre tråder om hjort, denne tråden er ment for oss andre som ikke er slik.
Eg er både lærar og bedrevitar, so prøver å halda meg vekke frå denne tråden. greier det....... nesten.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt min første hjort i 1989, sammen med jmonsen, på Gåssand der Bergen Jæger og Fisk leide terreng. Det var tider! Jeg jakter hjort enda, men jeg er neppe en ekte hjortejeger etter trådstarters definisjon. Har sikkert både for lang utdannelse og jeg er nok for politisk korrekt også. Men hjortejakt er gøy!

Link to comment
Share on other sites

for dem med normalt utviklede instinkter og sjelsevner.

 

Hmm.... er jo godt å høre at DU har "normale" utviklede sjelsevner :|

denne tråden er ment for oss andre som ikke er slik.

 

:roll: ... er slik ??, vet ikke helt va du mener her...

 

Besservissere,

 

Heter: Besserwisser.

Link to comment
Share on other sites

Klippe..

Besservissere, politisk korrekte, lærere og deres likesinnede..

 

Tenker det passer på meg jeg Veidinn! Selv om jeg ikke er lærer så har jeg laaaang utdannelse, og jeg er opptatt av forsvarlig jakt så det gjør meg vel politisk korrekt.

 

Jeg tok opp dette fordi jeg er møkk lei av alle trådene som setter en gruppe jegere opp mot andre... Vi som jakter rådyr i skogen er ekte jegere, dere som skyter de på jorden er ueitisk/pingler/kjøttmaskiner og gud vet hva... med hund/uten hund und so wieter. Jeg vet ikke helt hva lærere har funnet på som diskvalifiserer dem som hjortejegere, men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke ønsker å bli innlemmet blant de "ekte", så lenge det betyr at en løst definert gruppe (som riktignok innbefatter lærere) defineres ut.

 

Men det var nok OT. Kos dækk med tråden, ekte hjortejegere!

Link to comment
Share on other sites

for dem med normalt utviklede instinkter og sjelsevner.

 

Hmm.... er jo godt å høre at DU har "normale" utviklede sjelsevner :|

denne tråden er ment for oss andre som ikke er slik.

 

:roll: ... er slik ??, vet ikke helt va du mener her...

 

Besservissere,

 

Heter: Besserwisser.

 

Klarer ikke dy meg her, en gang må bli den første....

Vil bare si at, du er en "Besserwisser", når du må korrigere at andre har skrevet "besservissere"......

Egentlig en klassisk "setup" for å lokke frem besserwissere,,,,

Link to comment
Share on other sites

Er eitt av måla med denne tråden å forsvara eit større uttak av store bukkar ?

 

Skriv dette med fare for å øydeleggja tråden sidan eg er besserwizzer, ikkje har normalt utvikla instinkt og sjelsevner, heimespøta superforvaltar, politisk korrekt osv. Men sidan ingen har skrive på ei stund, tek eg sjansen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, føler vel ikke at det så mange som tar til orde for å felle flere storbukker. Det går vel mer på at de som har bukk på kvota skal kunne felle den, og samtidig selv bestemme hvor,når og hvordan. Og at de skal kunne dele opplevelsen med oss andre uten å bli møtt med kritikk på dette.

 

Samtidig så mener jeg at på et forum så må det jo være rom for diskusjon, men gjerne i egne tråder. Jeg er definitivt en allviter, men det er mulig jeg tar feil....

 

Kan også legge til at jaktlaget mitt har to voksne bukker på kvota i år. Dette har sin bakgrunn i at vi registrerte en for høy andel bukker ifjor og tidligere år. Ikke bare i vårt vald, men det var gjengs for hele storvaldet. Samtidig så har kvoten på koller gått ned, også kvoten totalt sett. Neste år har vi en voksen bukk på kvoten og året etter ingen.

 

Med to bukker i år, så har vi bestemt å ta ut en liten og en stor. Enden på visa blir helt sikkert at vi feller en 6 takker og at storbukken lurer oss. Og da blir ikke resultatet for bukkestammen så verst allikevel.....

Link to comment
Share on other sites

http://www.dn.no/karriere/article1897446.ece

 

Enden på visa blir helt sikkert at vi feller en 6 takker og at storbukken lurer oss. Og da blir ikke resultatet for bukkestammen så verst allikevel.....

Dette er et godt poeng, storbukken blir gjerne gående igjen uansett - men så er det - hva skal vi med storbukker?

 

Jeg begriper altså ikke for alt jeg enn prøver hvorfor det er så viktig å ikke skyte store bukker? (jeg begriper vel egentlig ikke hvorfor det er så viktig å skyte dem heller)

Dersom man skal skyte hjort, så må en jo skyte en eller annen slags hjort? og å sitte igjen med bare store bukker, er det liksom greia? hva er vitsen med det?

 

Mitt inntrykk er generelt at de som er mest for å spare store bukker, er de som er mest ivrige på å skyte dem selv. Et eksempel kan tas fra et elgjaktlag jeg var driver på for mange år siden, de fredet en 16tagger hele jakta. Jeg så den, og flere poster så den, men den skulle jo ikke skytes, selv siste helga. Men onsdagen (fredagen var siste jaktdag husker jeg og det ble "ikke" jaktet på ukedager...) gikk lederen i storvaldet ut alene og skjøt den.

 

Det fins (ja jeg har lest litt om hjortedyr og deres liv og levnet, trolig mer enn de fleste) igrunn to ytterpunkter for fordelingen i en bestand. Iallefall to praktiske ytterpunkter.

I et 100% urørt (av mennesker) bestand av hjortedyr (slik man har noen steder i Canada og Alaska) vil det være en overvekt av eldre/halvgamle bukker, det skyldes at rovdyra lettere tar kalver, kalvene har generelt større dødelighet, og hundyra er også mindre enn bukkene, og mere utsatt for rovdyr og komplikasjoner ifbm. kalving. Man har en stabil bestand, og mange store bukker - Det er jo også dette som er bakgrunnen for at bukkene har uviklet sin størrelse og sine gevir. Største og sterkeste får damene.

 

En bestand der alt uttak er ved jakt, slik den norske elgbestanden, eller den skotske rådyrbestanden er, så vil en ha en annen fordeling. En uregulert jakt vil ta ut veldig mange bukker, fordi de viser seg fram ifbm. brunsten f.eks., lar seg lokke, og det vil falle få kalver fordi de generelt ikke viser seg fram så mye. en får en overvekt av unge dyr, og noen få "lure" bukker. Eldst blir bukker som ikke deltar i brunsten.

Den kombinasjonen vi har noen steder i Norge, med jegere som tar ut en høy andel voksne dyr, og rovdyr som tar ut kalvene, er etter mitt syn katastrofal. Ulven tar tilveksten, og jegerene produksjonsdyra.. - men det er jo bra for skogen :roll:

Elgen her i Norge er "regulert", stort sett for å få størst mulig utbytte i kg, kombinert med en akseptabel bestand – sett i forhold til beiteskader og trafikkulykker, og andre faktorer. Størst utbytte for en gitt bestand, akkurat som reinerene og andre bønder.

Og da spares altså kyr/koller/geiter, og man går hardt på kalv, på 1 ½ åringer av begge kjønn, og på bukk. Det trengs ikke 50% bukk. Og vi får den norske elgjaktmodellen. Få okser, og mange kyr, og voksne kyr.

Bestandene har altså en totalt forskjellig sammensetning. Men genene er de samme. Det tar mye, mye lengre tid å endre det. Men man får altså ikke store bukker i en slik regulert bestand, de blir skutt før de blir store, eller når de er i ferd med å bli store. Folk skal ha kvoten sin og skyter det som kommer hvis det er på kvota. Og de dedikerte bukkejegerene tar bukkene før de blir ordentlig store?

Her skal en huske at gevirene ikke er store lenge. Elgen taper seg etter 5-7 år, selv om den godt kan bli 25 år gammel. Å spare den så den kan bli større er ikke alltid lurt. Samme kan sies om å ”la den spre de gode genene sine”, elg og hjort i dyreparker får alltid gedigne gevir. Er det ikke rart at de alltid får dyra med de beste genene i dyreparkene?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er eitt av måla med denne tråden å forsvara eit større uttak av store bukkar ?

 

Skriv dette med fare for å øydeleggja tråden sidan eg er besserwizzer, ikkje har normalt utvikla instinkt og sjelsevner, heimespøta superforvaltar, politisk korrekt osv. Men sidan ingen har skrive på ei stund, tek eg sjansen.

 

Tanken var vel bl.a. å si at man må kunne skyte en og annen stor bukk også uten å bli hetset av de "bedrevitende" bukkefundamentalistiske mullaene. Derfor ble nevnte besserwissere og bedt å holde seg unna denne tråden slik at vi andre kunne utfolde oss og vise hvilke ukorrekte primitive barbarer vi egentlig er. Men vi er stolte av det.

Link to comment
Share on other sites

Interessante betraktningar frå M67 og fleire her. Veit ikkje om synspunkta under er relevante, men eg prøver:

 

"Bestandene har altså en totalt forskjellig sammensetning. Men genene er de samme", skriv M67.

 

Det har vore eit mantra lenge, men det finst også forskingstradisjonar som sår tvil om delar av dette, eller rettare sagt: Kva det betyr i praksis. Det er ikkje lenger så bombesikkert at det tek hundrevis eller tusenvis av år for å endre arveeigenskapane hos hjortedyr (eller andre livsformer for den del). Faktisk kan det skje mykje raskare og heilt uavhengig av om det skulle dukke opp evolusjons-suksessar gjennom mutasjon (som det er langt imellom).

 

Stikkordet er epigenetikk. Kort oppsummert seier desse teoriane at ei livsform (f.eks ein hjort) har eit langt større repertoar av arveeigenskapar innlagt i genmaterialet sitt enn kva dyret til ei kvar tid benyttar seg av. Hjorten har altså evna til å "skru av og på" ulike arveeigenskapar, basert på ei rekkje ytre føresetnader som:

 

- Klimapåverknad

- Populasjonstettheit

- Tilgang på næring

- Terrengets beskaffenheit

- (og sikkert ei rekkje andre ting eg ikkje kjem på i farten)

 

Dersom dette stemmer, så ser sikkert fleire enn meg at jegeren og forvaltninga sine val og strategiar kan påverke hjortebestanden raskare og kraftigare enn kva vi har trudd. Det kan i praksis bety at ein hjort i løpet av svært få generasjonar kan "bestemme seg" for å vere liten, dersom vi jegerar lar dette bli eit viktig overlevelses-kriterium (gjennom å jakte for mykje på dei store dyra). Vi har allereie faktorar som trekkjer dyra i den retninga (for høge dyrebestandar mange stader, med påfølgjande nedbeiting og dårlegare mattilgang særleg vinterstid). Viss genane i tillegg kan vere med å styre dette i same retning, er det høgst interessant i eit forvaltningsperspektiv.

 

M67 spør også retorisk om vi som jegerar veit så mykje betre enn fagfolk, forvaltarar og grunneigarar. Spørsmålet er faktisk relevant, ut frå dyrkjøpt forvaltningserfaring dei seinare åra. Elgens utvikling på Sørlandet er vel eit godt bevis. Sjølv jaktar eg hjort mange stader i hjortefylke nr 1 på Vestlandet, og eg er ikkje i tvil om at forvaltningsgrepa ofte kjem for seint for å endre ei uheldig utvikling.

 

Lokalt forvaltningsregime er i utgangspunktet positivt, men det har også sine baksider at den lokale viltforvaltaren personleg kjenner altfor mange av rettshavarane. Det fører til handlingsvegring, som til dømes at ein ikkje vågar å differensiere minstearealkrava innanfor ein kommune. Nærmast hjortetomme område får dermed like mange fellingsløyve som typiske vinterbeiteområde som skal huse og tåle beitetrykket av store mengder dyr. Det er oppskrifta på dårleg forvaltning, men faktisk ein realitet i mange kommunar i mitt fylke.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at saklighetens beholdes får håpe det varer videre på denne tråden.

 

Det du skriver Frontier kan vel komprimert og enkelt skrives slik : Det er miljø og tilfeldigheter som styrer det aller meste.

Alle hjortebukker i dagens Norge kan bli skikkelig svære både i kropp og gevir hvis de har flaks fra første dag, vokser opp med mora første leveår i et supert beite, forblir i et slik område og får lov til å bli 8-10år eller enda litt.

Spørsmålet er bare hvor mange slike vi egentlig trenger. Og hvis de skytes som kalv så blir de aldri store

Link to comment
Share on other sites

Mener du, eies, at vi skal holde igjen på kalveskytingen?

Som et argument for å få opp bukkeandelen?

Skal du spare spissbukker, 6-takkere, 8-takkere og 10-takkere også, for å oppnå at alle blir kapitale?

 

Da må du beskatte en stor del hodyr. Hvilken funksjon har disse? Jo, de produserer alle kalvene, inkl.

bukkekalvene.......

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er kjøtt man er ute etter, skjønner jeg ikke hvorfor noen mener man absolutt skal skyte kalver. Da er det jo bedre å vente til de har blitt 1,5 eller 2,5 år! Men ved å skyte alle dyra da, ødelegger man jo hele bestanden... Så et variert utak må jo være det rette. Men hva er et variert utak? Det er i hvertfall sikkert at hind eller ku er det ikke lurt å skyte hvis du vil ha opp bestanden.. Men en tvilling kalv må det jo være positivt å skyte, da legger du jo bare oppveksten bedre tilrette for den andre kalven. Ser heller ikke noe galt i å skyte en stor bukk sånn av og til, men bare skyte stor bukk går jo ikke.. Ellers må det jo være greit å skyte noen 1,5/2,5 åringer. Men som sagt et variert utak må jo være det beste..

Link to comment
Share on other sites

Jaja.

Jeg har iallefall vært ute og jakta igjen.

Stod og kikra oppi lia og så en brun bregne bak en busk. 20 min seinere var den brune bregnen borte.

Hmm.

3 par øyne begynnte å søke og etterhvert oppdaga vi en kolle med kalv. Litt romstrering med avstandsmåler og ratta opp 36 knepp.

 

Fikk breiside og pang.

Kalven datt som ei flue. Kolla ble stående men sparte den, siden vi bare har 4 eldre koller igjen på kvota. Greit å ha litt å gå på seinere. Har vel 8 yngre koller igjen, så får prøve å ta dem istedet.

Gikk opp til kalven, en liten hvitprikkete tass. 20 kg på vekta. Men kjekt med et dyr, og spesielt en liten kalv som ble liten i siktet.

 

Ekte jegere skyter ikke bare store dyr ;)

 

20120926_203039.jpg

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...