Jump to content

Hvor er det lov å skyte?


klompen_sin

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg om hvor det er lov å drive med skyting i Norge? Enten til øvelsesskyting, eller ved jakt? Husker fra 15-20 år tilbake, da stod det i enten en lov, eller en forskrift at i Norge er det lov til å skyte overalt. Kriterie var at det er "sikkert". Kan noen komme med en bekreftende melding tilbake, eller avkreftende? Hadde og vært fint med en henvisning til et lov sted eller en forskrift. Hr lett selv, men klarer ikke finne det.

 

Tusen takk.

 

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men jeg har prøvd å lese lovene. Men klarer ikke finne noe spesifikt. Annet enn at det skal være sikkert. Sikker bakgrunn etc. Har noen noe konkret fra en eller annen lov hvor det står noe eksakt (henvisning til sted i lov) om hvor det er lov eller ikke? Tror nok de fleste kan ha nytte av dette. Eller er det kun sunn fornuft som gjelder? Alle skjønner jo at man ikke skyter 2 meter fra en husvegg. :-)

 

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Hvor våpenbruk er lovlig er regulert av litt forskjellige lover avhengig av hva slags våpenbruk det er snakk om.

 

Jakt reguleres av viltloven kapittel VII. Tillatelse fra grunneier er påkrevd, med mindre loven sier noe annet. I tillegg må de regler som er fastsatt i Direktoratet for naturforvaltnings jaktforskrift om hvordan jakt skal utøves og hvem som kan jakte overholdes.

 

Annen skyting er ikke lovregulert i form av detaljregulering av hvor og hvordan det skal skje, men rammes av spredte bestemmelser i lovgivningen. Våpenloven § 27b annet ledd begrenser for eksempel muligheten til å ha et skytevåpen på "offentlig sted" uten aktverdig grunn, og hvis du ikke kan ha med våpenet kan du ikke akkurat skyte der heller. "Offentlig sted" skal forstås på samme måte i våpenloven som i knivforbudet i straffeloven § 352a, som definerer det slik (ved henvisning til straffeloven § 7): "Ved offentligt Sted forstaaes i denne Lov ethvert for almindelig Færdsel bestemt eller almindelig befærdet Sted."

 

Er så øvelsesskyting aktverdig grunn? I januar 2011 ble en ung gutt dømt for overtredelse av våpenloven § 27b annet ledd for å bære et luftgevær åpent i en skog i Sandefjord, drøyt en kvart kilometer fra nærmeste hus, klokka halv fire om morgenen (TSAFO-2010-202920). Hans begrunnelse var at han "var i skogen for å trene på å bære våpen" fordi han ønsket seg inn i Forsvaret. Retten forkastet begrunnelsen og dømte ham for ikke å ha hatt aktverdig grunn for å bære våpen på offentlig sted. Jeg vil derfor sterkt tvile på at man får gehør for øvelsesskyting på offentlig sted (jakt, derimot, er nevnt som eksempel på aktverdig grunn).

 

Øvelsesskyting må derfor, for å overholde kravet i våpenloven § 27b annet ledd, skje på steder som ikke omfattes av straffeloven § 7 - altså private steder som ikke er åpne for offentligheten. Politivedtekten ble nevnt - Justisdepartementets standardvedtekt, brukt som mal av rimelig mange kommuner, har en slik bestemmelse tatt inn (sjekk din kommune her, gå inn på din kommune og se etter politivedtekten under P):

 

§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

 

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue o.l.,

 

(Offentlig sted i politivedtekten er definert på samme måte som definisjonen i straffeloven, sitert over.)

 

Som du ser gjentar man her forbudet som utledes fra våpenloven § 27b over (forbudt å skyte på offentlig sted), men denne bestemmelsen går lenger: På privat sted kan det ikke skytes hvis du skyter ut over et offentlig sted, eller hvis du er "i umiddelbar nærhet av offentlig sted".

 

Ut fra disse bestemmelsene må du, for å bedrive lovlig øvelsesskytting, holde deg på et privat område hvor allmennheten ikke har adgang, og som ikke er i umiddelbar nærhet til et område der allmennheten har adgang. Siden normalpolitivedtektens § 5 er en henvisning til "farlig eller skremmende virksomhet" vil jeg anta at hørselens rekkevidde i betydningen "vil dette oppfattes som skremmende nært av personer som beveger seg på nærmeste offentlige sted" er en grei indikator på hva som er "umiddelbar nærhet". Du kan heller ikke skyte ut over offentlig sted.

 

Dette er den offentlige reguleringen. I tillegg kan den private eiendomsrett begrense muligheten din til å øve - å ta seg til rette på annen manns eiendom er ikke lov. Friluftslovens regler om fri ferdsel i utmark betyr eksempelvis ikke at man kan bedrive øvelsesskyting i utmark uten tillatelse fra grunneier.

 

At skytesporten skal utøves på en grunnleggende sikker måte følger av kravet i våpenloven om at man skal være skikket til å inneha skytevåpen (jfr. våpenloven §§ 7 tredje ledd og 10 første ledd).

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert på viddene her, men så over forskriftene for min lokale kommune(Tysvær). Skal jeg forstå det slik at siden vi har fri ferdsel i utmark er utmark dermed å regne som "offentlig" sted? Jeg siterer: "...eller annan stad der det er allmenn ferdsle eller som er bestemt for allmenn ferdsle."

 

Blir nesten så en må la være å skyte på egen mark om Onkel Lensmann ikke liker trynet ditt og en bærplukker får tilløp til panikk fordi det skraller et hagleskudd etter ei leirdue.

 

Eller hva sier dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Takk for svar, men jeg har prøvd å lese lovene. Men klarer ikke finne noe spesifikt. Annet enn at det skal være sikkert. Sikker bakgrunn etc. Har noen noe konkret fra en eller annen lov hvor det står noe eksakt (henvisning til sted i lov) om hvor det er lov eller ikke? Tror nok de fleste kan ha nytte av dette. Eller er det kun sunn fornuft som gjelder? Alle skjønner jo at man ikke skyter 2 meter fra en husvegg. :-)

 

Mvh

Martin

 

Heldigvis lever vi ennå i et land der regelen om poitivt forbud gjelder, det vil si at alt som ikke er forbudt, er lov. Det motsatte er hvis ikke alt som er er tillatt i følge lov, er forbudt, og det er i den verdenen du lever, tydeligvis. Men slik er det altså ikke i det frie, flotte Norge - alt som ikke er forbudt, er lov. Og det er store områder med statsgrunn her i landet, det man stort sett kan gjøre hva man vil - skyterening, løping, sykling osv - så lenge det ikke er til sjenanse eller fare for andre.

 

Det betenkelige nå er at bondevennen Slagsmål-Veum er i ferd med å ødelegge dette fine regimet med statsgrunn i små lapper utover hele landet, som har fungert som pustehull for vanlige folk som ikke er godseiere selv. At han får lov til å gjøre dette; å styrke eksisterende storbønder på bekostning av friluftsinteressene til den vanlige mann og kvinne, uten en bredere politisk behandling, viser bare hvor gjennomkorrupt det rød-grønne regimet er. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vet dette er ganske gammel tråd, men jeg lurte på en ting. Jeg skjønner det sånn at det er lov å skyte på staten sin eiendom så lenge man fælger alle krav om sikkerhet og sikker bakgrunn. Men, hvordan finner man ut hva som er statens skog og ikke? Er det kart som viser klare grenser som vil indikere at HER kan du skyte for eksempel? Setter meget stor pris på hjelp :)

 

Når jeg sier skyting så er det snakk om, leirdue, salongrifle og pistol. Salong/pistol på stål blink f.eks, bare for å spesifisere dette litt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner det sånn at det er lov å skyte på staten sin eiendom så lenge man fælger alle krav om sikkerhet og sikker bakgrunn.
Hvorfor skjønner du det sånn? Er det ikke tydelig forklart i denne tråden at du må innhente en tillatelse av grunneier? Tror du dette ikke gjelder når staten er grunneier?
Link to comment
Share on other sites

Siterer "PerP"

 

" Og det er store områder med statsgrunn her i landet, det man stort sett kan gjøre hva man vil - skyterening, løping, sykling osv - så lenge det ikke er til sjenanse eller fare for andre. "

 

Ja hvis noen har nummeret til "Staten" så kan jeg gjerne ringe dem jeg ;)

 

Men om det er lov allerede så vil jeg ikke risikere å få et nei. Jeg skulle skyte leirduer på statsgrunn før og gikk til politiet og spørte der siden jeg ikke var helt klar over lovverket. De kunne hverken bekrefte eller avkrefte om jeg kunne skyte der lovlig. De takket for at jeg sa ifra og at de ville komme om noen klaget.... Så jeg valgte å ikke skyte. Det burde finnes klare relger for sånt så man ikke blir offer for missforståelse og muligens straffet for det.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid noen som forvalter statlig eiendom. Det kan være kommune, Forsvaret eller andre instanser. Det er de som avgjør om du kan skyte der eller ikke. Og får du lov, så forteller de deg helt sikkert hvor du kan skyte.

 

Kontaktpersoner i Statsskog finner du ved å søke på nettet. Og ja, de har telefoner der.

Link to comment
Share on other sites

ja-hadde det ikke vært flott om lover og forskrifter dekker absolutt alt en lurer på, helt detaljert? "Kan jeg gå tur i plantefelt iført camojakke og tresko? La oss-Lov av ørtende i fjore 19åtteogfjotti sier..

 

Heldigvis er det ikke slik; veldig få vil leve i et samfunn hvor der er sånn (skjønt-en kan jo lure når en ser hva 6-7% av folket stemmer på..) men akkurat skyting utenfor jakt og skytebane klarer jeg ikke se det skal være noen stor tvil om hvor og hvordan skal skje.

Link to comment
Share on other sites

Det er med skyting som det er med sex. Det er ikke lovregulert noe særlig. Hvis man prøver å finne en paragraf som forteller hvor det er lov å ha seg , så sliter man med å finne det.

Men hvis man prøver å ha seg på en benk i parken , eller på resturanten mens du venter på maten , så har du ett problem med en gang. Da kommer det inn paragrafer om å være til sjenanse , krenkende adferd , forstyrre offentlig ro og orden osv...

Slik også med skyting. Hvis det er til utilbørlig sjenanse for andre, er til fare for folk og fe , eller kan virke truende , så kan politiet finne fram paragrafer som rammer en skytter.

Og så er det dette med grunneiernes rettigheter. Hvis skytingen bærer preg av å være organisert derimot , kommer det inn en forskrifter om skytebaner. Det er derfor jeg er blitt så uendelig glad i lyddemperne mine...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle skyte leirduer på statsgrunn før og gikk til politiet og spørte der siden jeg ikke var helt klar over lovverket.

 

Det burde finnes klare relger for sånt så man ikke blir offer for missforståelse og muligens straffet for det.

Angående det du har sittert fra "PerP", så er det tull. En har ikke lov til å gjøre "hva som helst", selv om det er statlig grunn. Reglene for "skyting på privat grunn", er da klare!

 

Og dette har flere andre, bl.a. 32-40 Win. kommentert dette bra. Og uten å gå inn på andre faktorer, så MÅ en ha tillatelse fra grunneier, for å skyte på privat grunn!

 

Statsskog er den som er ansvarlig (på statens vegne) og å betrakte som eier. Og du må gjerne prøve å få tillatelse fra dem, men det tror jeg blir vanskelig. Anbefaler å finne en annen eier og spørre der.

 

Og er sikkerheten ivaretatt, så er det de lokale (kommunens) politivedtekter som gjelder og Naboloven (spessielt for støy).

Link to comment
Share on other sites

Selv om reglene for slik aktivitet er nok så klare skaper dette tydeligvis fort "konflikt" i områder i nærheten av byer og tettsteder der marka brukes til rekreasjon av den gjennomurbaniserte del av befolkningen.

 

Var nylig en "historie" om dette i Trondheim, der en grunneier inne i bymarka (populært utfartterreng for byens befolkning) fant ut at han skulle skyte noen skudd på blink inne på egen innmark. Skytinga ble, av "engstelige" turgåere, starks meldt inn til politiet som tok affære og fikk stanset skytinga. I flg herværende avis ser de på hendelsen som alvorlig. Om skytinga var av sikkerhetsmessig tvilsom karakter sies det ikke noe om.

 

Hva som faktisk har skjedd i etterkant vet jeg ikke, men blir ikke overrasket om politiet har måttet be grunneier om unnskyldning for inngripen i en lovlig aktivitet på hans egen grunn, men slikt havner selvsagt ikke i avisa. Kan hende har noen andre her inne opplysninger om hva som skjer har skjedd i saken?

Link to comment
Share on other sites

I kort form, ja.

 

P.s. For å jakte = Skyte på statens grunn. Må man ha jaktkort der. Ett småviltjaktkort burde åpne for mulighet til å kontrollere innskyting etc. på område der en har kjøpt jaktrett.

(OBS! Lerdueskyting er av mange ansett som forsøppling/farlig for dyr og noe som kan gi en store problemer om en treffer på rette grunneier. Uten å ha spesifikt fått lov til dette).

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord så må du enten være bonde med jorde og skog, kjenne en bonde med jorde eller skog
Det finnes jo grunneiere som ikke er bønder. Men, ja..... i allefall hvis du skal drive med pistolskyting og i tillegg ha "ryggen helt fri". Men når det gjelder litt testskyting med rifle/hagle så går det ann å være litt kreativ. Hvis du har et jakttereng der du har liten sjanse til å sjenere andre med litt skyting - da har har du jo en aktverdig grunn til å befinne deg der med ett skytevåpen. Da er sjansen svært liten for at du får problemer fordi du måtte " prøveskyte litt med jaktvåpenet ditt".

 

Det er heldigvis fremdeles lov til "å bruke hodet litt" i dette landet. En mulighet vi hadde mistet hvis lover og regler ble så detaljerte som noen ser ut til å ønske seg. Dessverre er det mange som ikke tar seg tid til å se "det store bildet" før de langer ut med noe de tror er en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å søke på dette med "grunneiers tillatelse". Jeg har også alltid sagt at det er en selvfølge at man må ha grunneiers tillatelse , men sliter å finne noen forskrift som setter forbud mot skyting ( ikke jakt ) uten grunneiers tillatelse. Det finnes masse forskrifter som rammer ting som er til sjenanse og til hinder for en grunneier. Men jeg må bare spørre: Hvor har vi dette matraet fra at vi må ha grunneiers tillatelse ?

Link to comment
Share on other sites

Og til Jaktgal95: Da det kun koster deg kun 100kr i året, å kjøpe småroviltkort på Inatur, som gir deg jaktrett på alle Statsskogs eiendommer, hele året. Da har du en aktverdig grunn til å befinne deg på disse områdene med både rifle og hagle hele året rundt. Dermed er det ingen grunn til å sitte hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Og til Jaktgal95: Da det kun koster deg kun 100kr i året, å kjøpe småroviltkort på Inatur, som gir deg jaktrett på alle Statsskogs eiendommer, hele året. Da har du en aktverdig grunn til å befinne deg på disse områdene med både rifle og hagle hele året rundt. Dermed er det ingen grunn til å sitte hjemme.

 

 

Her jeg bor får man utdelt gratis smårovviltkort på statens eiendom, men vet ikke hvor lurt det er å bruke det som grunn til å trene litt.. Altså jeg er ikke helt firekantet, men følger også loven. Jeg har vært på jaktterreng og skutt leirduer mot grushaug før, så det er ikke det... men om de kan ta meg på å gjøre noe ulovlig når jeg skyter "mye" på jakt.. Salongen med lyddemperen er jo ingen problem, men hagla og håndvåpen er litt verre

Link to comment
Share on other sites

Som grunneier å bonde har jeg enerett til jakt på min eiendom. Jeg må ta hensyn til sikkerhet og støy. 07-23 skal det normalt være greit. Men man trenger ikke starte å smelle 2230 fordi det er "innafor". Som mange sier må man bruke hodet.

 

Jakt fører normalt til mindre smell en leidueskyting eller annen trening. Duejakta er alle vant til og er forstått av alle rundt i "nabolaget". Starter jeg derimot med 100 leidueskudd bak låven hver lørdag formiddag ville nok noen kommet bortom..men igjen sunn fornuft.

 

Hadde derimot noen ridd hest på innmark eller startet å skyte hos meg uten å spørre ville jeg bortvist vedkommende på en hyggelig måte.

 

Allemansretten gjør fri ferdsel for alle mulig ihht gjeldende lovverk. Men allemansretten dreier seg ikke om skyting, eller annen organisert aktivitet. Det vil si at om noen skulle lage klartreløype i fjellveggen, ridebane (floghavre) eller sykkelløype i min skog eller på frossen innmark trenger de min tillatelse. Uten dette tar man seg tilrette på annen manns grunn.

 

Nå er det sånn at man bør være på alles side som grunneier, da det handler om å gi å ta. Gode relasjoner til naboer og turfolket gagner oss mer en å være en sær bonde som kunn er mitt,mitt og atter mitt.

Link to comment
Share on other sites

 

Allemansretten gjør fri ferdsel for alle mulig ihht gjeldende lovverk. Men allemansretten dreier seg ikke om skyting, eller annen organisert aktivitet. Det vil si at om noen skulle lage klartreløype i fjellveggen, ridebane (floghavre) eller sykkelløype i min skog eller på frossen innmark trenger de min tillatelse. Uten dette tar man seg tilrette på annen manns grunn

 

Jeg tror ikke du og jeg er uenig om så mye , men allemannsretten eksluderer ikke skyting. Ikke slik den er utformet. Da vil den også kunne ekskludere kaffedrikking , siden den aktiviteten heller ikke er nevnt i allemannsretten.

Leirdueskyting sier seg selv at det er til sjenanse hvis dette foregår foreks. på lett hørbar avstand.Og også annen skyting som er til sjenanse eller fare. Men skulle jeg ta fram 10/22en min midt oppe på vidda , flere kilometer fra nærmeste øre , er jeg slett ikke sikker på om det kan rammes av noen forskrift. Selv om jeg ikke har spurt en grunneier om lov. Norges lover er laget slik at hvis noe er forbudt , skal det være nedfelt i lov. Mens det ikke er lovfestet hva som er tillatt. Jeg har ikke sett noen forskrift som passer inn her.

 

Det finnes riktignok en paragraf som sier at det ikke er tillatt å ta med seg ett jaktvåpen i utmark der man ikke har jaktrett. Med mindre det er i aktverdig ærend. Så spørs det hva man kan kalle aktverdig. Å sette opp en blink for å skyte inn ett kikkertsikte vil jeg mene må kunne kalles aktverdig ærend.

 

Viltloven §27: (grunneierens enerett til jakt og fangst)

Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangst.

 

Dette gjelder jakt. Ikke skyting på blink.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig.

 

Når det kommer til dette å ta med seg våpen på område man ikke har jaktrett, har man automatisk stoppet mulighet til å ta med våpen, skyting osv. Så lovverket er klart på dette med skyting/jakt osv. på annen manns grunn.

Det å ta med våpen på områder man ikke har jaktrett vil automatisk ikke være aktverdig uten grunneiers tillatelse. (Transport av våpen gjennom annen manns grunn, på vei til område der en har jaktrett kan både være og ikke være aktverdig).

 

 

Lerdueskyting går i tillegg rett på å være grunneier til sjeanse (Ligger det noe igjen, wads, lerdue biter osv. Uten at grunneier har gitt tillatelse, har man klart brutt sjeanse delen av loven).

 

Forøvrig anser jeg lerdueskyting som noe av de grovere overtrampene man kan gjøre, og noe som automatisk ville ha medført anmeldelse på grunn jeg har råderett over. (Man har gode baner til slikt).

 

§ 45.(ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

Link to comment
Share on other sites

 

Viltloven §27: (grunneierens enerett til jakt og fangst)

Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangst.

 

Dette gjelder jakt. Ikke skyting på blink.

 

Hvor i all verden har du det ifra at du uten videre hvor som helst kan sette opp en blink og skyte uten å spørre eieren av området om lov??

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ikke ut fra noe som helst. Jeg bare nevner at ikke noe sted i Norges ganske omfattende lovverk er det skrevet ned at dette er ulovlig. Det er denne paragraf 45 om ferdsel med våpen på annen manns grunn der man ikke har jaktrett. Dette er altså forbudt , med mindre det skjer i lovlig ærend. Hva er så lovlig ærend? Veiledningen til forskriften nevner ett eksempel , ferdsel til og fra jakt terreng. Det kan være mange andre lovlige ærend. Transport til og fra egen eiendom. Transport til bil. Eller skyting på blink ? Som i seg selv er en lovlig aktivitet.

Ettermå ha lest litt i denne tråden slår det meg bare at det ikke er noe særlig klare lover her.

Link to comment
Share on other sites

Her er paragraf 45 fra lovdata:

 

§ 45.(ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

 

Legg merke til at det stilles krav til at våpen skal bæres uladd. Dermed bortfaller vel muligheten til å bruke denne paragrafen til å skyte på blink på annen manns grunn uten grunneiers samtykke.

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

. Det er denne paragraf 45 om ferdsel med våpen på annen manns grunn der man ikke har jaktrett. Dette er altså forbudt , med mindre det skjer i lovlig ærend.

 

Våpenloven § 27 b.Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

Som du ser skal våpenet være tømt for ammunisjon under transport - vanskelig å skyte med det da eller..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ikke ut fra noe som helst.

 

Dette er altså forbudt , med mindre det skjer i lovlig ærend. Hva er så lovlig ærend? Veiledningen til forskriften nevner ett eksempel , ferdsel til og fra jakt terreng. Det kan være mange andre lovlige ærend.

 

Transport til og fra egen eiendom. Transport til bil. Eller skyting på blink ? Som i seg selv er en lovlig aktivitet.

Kanskje du skulle lese litt, om hvor du har lov til å oppbevare våpen og hvor du kan frakte dem, samt bruke dem!

 

Våpen skal oppbevares i FAST bolig. Og kan da bare fraktes (fra denne boligen) til og fra bane, eller jaktområde. (ser bot fra kjøp/salg, rep.)

 

Så du bryter flere regler, hvis du tar med deg våpen på hytta, utan at dette er på "vei" til jakt i området. Må du kjøre/gå over annen manns eiendom for å komme dit, uten tillatelse, bryter du loven igjen. Skyter du på ulovlig sted, bryter du igjen loven. Ser også du kommer med et par andre eksempler, som bl.a transkpert til bil. Tja... til og fra HVOR?

 

Selv om noen kan tolke "aktverdig grunn", så tviler jeg på at du får medhold av myndighetene. Så langt har du vel ikke kommet med "en aktverdig grunn", til å ha med våpen på hytta.

 

Det var vel en ting, jeg mente (og oppfattet at andre mente) at var klart. Og det var skyting på privat grunn. Det krever tillatelse av grunneier!

Link to comment
Share on other sites

Akuratt, det at folk er såpass uenige angående det her er jo et tegn på at reglene er uklare.

-------------

 

Er det ennå ikke klart, at skyting på privat grunn, krever grunneiers tillatelse? Det var vel det, du i utgangspunktet spurte om. :)

 

Og etter min forståelse, har du heller ikke lov til å trene et sted du har jaktkort (selv om du trener i jaktperioden), uten tillatelse. Tviler på om noen vil lage bråk, av noen FÅ testskudd, men ikke lovlig. Men du ønsker vel å skyter noe mer og det er ikke å annbefale.

 

NB! Har ikke lært med dette "quote" greiene. :) Så plundrer litt når jeg gjør feil.

Fikset "quote" greiene dine . BRM

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Akuratt, det at folk er såpass uenige angående det her er jo et tegn på at reglene er uklare. Og med det vil jeg ikke si at vi burde bli styrt som roboter av staten, men at man bør kunne vite hva som er lov og ikke lov helt konkret og ikke tippe.
Nå klarer ikke jeg å se den uenigheten du mener å registrere her. Men jeg anbefaler deg uansett og ikke ønske et klarere regelverk rundt dette. For en ting kan jeg garantere deg: Hvis det blir gjordt endringer i regelverket, vil dette ikke være til fordel for folk som har skyting som hobby/interesse.
Link to comment
Share on other sites

Jeg går ikke ut fra noe som helst. Jeg bare nevner at ikke noe sted i Norges ganske omfattende lovverk er det skrevet ned at dette er ulovlig. Det er denne paragraf 45 om ferdsel med våpen på annen manns grunn der man ikke har jaktrett. Dette er altså forbudt , med mindre det skjer i lovlig ærend. Hva er så lovlig ærend? Veiledningen til forskriften nevner ett eksempel , ferdsel til og fra jakt terreng. Det kan være mange andre lovlige ærend. Transport til og fra egen eiendom. Transport til bil. Eller skyting på blink ? Som i seg selv er en lovlig aktivitet.

Ettermå ha lest litt i denne tråden slår det meg bare at det ikke er noe særlig klare lover her.

 

Ferdsel med våpen og bruk av våpen, er to vidt forskjellige ting. Så å hevde at man kan ta seg tilrette og skyte, faller på sin egen urimelighet.

Link to comment
Share on other sites

Skyting krever grunneiers tillatelse. Dersom du ikke har grunneiers tillatelse til å skyte, er det aktverdige formålet borte. Dersom du derimot er på vei gjennom et terreng der du ikke har tillatelse til å skyte, til et terreng der du har tillatelse til å skyte, da stiller naturligvis saken seg annerledes.

 

Forøvrig henviser jeg til følgende fra en annen tråd om emnet:

 

Var i kontakt med NJFF angående det samme for kun kort tid siden. Her er e-posten jeg sendte NJFF:

 

Hei

 

Jeg har en muntlig avtale med en grunneier om at jeg kan benytte ett avsidesliggende område på hans grunn til innskyting av rifle/kikkert, samt skuddtrening med leirduer. Nå har det seg sånn at jeg rett og slett ikke tør benytte meg av dette tilbudet i frykt for å havne i konflikt med politi. Har undersøkt litt med tanke på lover og forskrifter, men finner ingenting som er særlig relevant opp mot min problemstilling her. Det jeg lurer litt på er om dere kan være behjelpelige med å henvise meg til eventuelle lover og forskrifter som regulerer dette?

 

mvh

 

**** **** ********

Svaret jeg fikk var som følger:

 

Hei!

 

Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant.

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager.

 

Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle.

 

Mvh

 

***** ******

 

Jaktkonsulent NJFF

Kilde: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&p=338275

Fikset linken din ,BRM

Hva angår å skyte på statens grunn, fravikes ikke reglene om grunneiers tillatelse fordi det er statsgrunn.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Vet dette er ganske gammel tråd, men jeg lurte på en ting. Jeg skjønner det sånn at det er lov å skyte på staten sin eiendom så lenge man fælger alle krav om sikkerhet og sikker bakgrunn. Men, hvordan finner man ut hva som er statens skog og ikke? Er det kart som viser klare grenser som vil indikere at HER kan du skyte for eksempel? Setter meget stor pris på hjelp :)

 

Når jeg sier skyting så er det snakk om, leirdue, salongrifle og pistol. Salong/pistol på stål blink f.eks, bare for å spesifisere dette litt :mrgreen:

 

 

Gå in på inatur.no kjøp deg et rovviltkort fra statskog så har du lovlig tilgang til alle statskog sine eiendommer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kjelli04.

Nå villeder du folk! Å bedrive skytetrening, er ikke lovlig uten grunneiers tillatelse! Kjøper han (andre) et jaktkort, så er det for å jakte, enten det er skadedyr, eller matvilt. Jaktrett - betyr ikke, at en kan drive med skytetrening også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å komplisere litt til: Kva med områder som har fleire grunneigarar? Konkret 15 småbruk med felles utmark. Må du då ha løyve frå alle 15?

 

om det er ett terreng som har mange grunneiere så betyr det at di er i ett grunneierlag som blir nevnt i posten over. Da har alle gått med på en avtale om at bestyreren av laget fungerer som sjef for fovaltningen av alle terrengene...

Link to comment
Share on other sites

For å komplisere litt til: Kva med områder som har fleire grunneigarar? Konkret 15 småbruk med felles utmark. Må du då ha løyve frå alle 15?

Det vil som nevnt være regulert av eventuelle avtaler grunneierene i mellom (Normalt grunneierlag).

 

I de tilfeller der det ikke er grunneierlag, eller grunneierlaget ikke har fått overført bestemmelsesrett som dekker temaet (Det er faktisk ikke noe vi har med i avtaletekstene såvidt jeg kan huske). Vil det juridsk holde at en av grunneierne gir deg lov.

Men normalt må man påregne at der også i slike tilfeller, vil de andre grunneierne ha meget stor påvirkning på grunneier som gir ett slikt løyve.

Noe som igjen gir at det å gå stilt i dørene, og unngå å provosere har sin klare misjon.

 

Det siste vil like gjerne også gjelde der man risikerer at naboer av grunneier kan ha sine meninger om aktiviteten.

Dette helt uavhengig av om det en gjør er sikkert, og egentlig ikke gir noen form for vesentlig sjeanse for nevnte naboer. Ett eksempel på noe som gav bråstopp i at det lokale jaktlag fikk jakte i ett innmarks område her, var at ett medlem av jaktlaget (Brushode) sa sin klare mening på facebook om enkelte turgåere som ødela jakta. Det var ikke bare og bare å få jaktlaget inn igjen etter det. (Selv om grunneier ikke hadde noen spesiell relasjon til turgåeren det gjaldt).

For en enkelt skytter med tanke på trening, kan man godt tenke seg at lista ligger betydelig lavere for at aktiviteten kan bli stoppet.

 

Moralen er at selv om en har lov, bør en huske på hvorfor en får lov. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...