Jump to content

"Hvor ble det av småviltet"


kimjorgen

Recommended Posts

kommer jo godt frem hvorfor den blir mere og mere bort, avskoging har nok en del å si her.

Jeg kan ikke forstå at det er lov å kjøre på med skogsmaskiner og ta ut all skog på et område.

skulle vært krav om at det skal stå igjen noen trær per noen kvadrat skog. og etter planting ved uttak.

Link to comment
Share on other sites

Hei, uten og få sett videoen og litt usikker på gjeldende kriterier for skogområder men:

 

"Nye tall fra 2007 viser at skogen i Norge øker sterkt både i volum og i tilvekst. Siden 1925 er stående volum fordoblet til 736 millioner kubikkmeter. Årlige tilvekst har økt fra 10,7 til 25,5 millioner kubikkmeter." -Norsk institutt for skog og landskap.

 

http://www.skogoglandskap.no/fagartikler/2007/norske_skoger_vokser_videre

 

Denne trenden har antageligvis ikke endret seg mye på 5 år, men selvfølgelig, økende omfang av menneskelig fortsyrrelse og lignende kan jo gjøre sitt. Eller kanskje småvilt er dårlig til å flytte? hehe.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg å sett den. Men korfor får eg ikkje spilt av videon? Noen som har noen tips?

 

Innstillinger (oppe til høyre) ....silverlight..... lagre

;)

 

Alternativt kan du klikke på "betaversjon" i firkanten med grå bakgrunn øverst på sida -> A-Å -> U -> Ut i naturen ->Siste seninger -> Ut i naturen: Hvor ble det av småviltet (04.10.2005).

Link to comment
Share on other sites

På vestlandet har det ikke vært drevet mye skogbruk av samme dimensjon som på østlandet pga. terreng. Her er også orrfugl, lirype og annet småvilt i nedgang eller på lavt nivå. Jakt på disse er det heller ikke mye av.

 

jeg kjøper påstanden om at skogbruk kan ødelegge leveområdet til skogsfugl, men det må være mer også.

Link to comment
Share on other sites

På 50 og 60 tallet[...]

Det er mye som er endret siden 50-tallet... Omfanget av utmarksbeite, utbredelsen av hjort, antall elg, svoveldioksid fra UK, antall (småvilt)jegere og metoder og maskiner innen skogbruket er alle blitt markant endret siden den gang. Da er det særs vanskelig å plukke ut hvilken faktor(er) det er som har påvirket småviltet. Å bastant plukke ut sin egen favoritt blir for enkelt.

Link to comment
Share on other sites

noen yndige årsaker til at småviltbestanden går det ligger rett forran nesen våres.

kan nevne noen få eksempler her som det har vært i år da klekking og da ungene kom til i år:

kaldt vær

mye regn

mye rovdyr

dårlig med mat

 

det er en av de viktigste grunnene til at får mindre småvilt og da spesielt fugler når det kommer til været og da ungene der spiser noen få spesielle insekter den 1. leveuka og dem har det ikke vært noe spesielt av i år og derme mye fugleunger som har død pga det, haren kan det kanskje hende det har vært for bløtt og kaldt for i år så ungene har enten fryst ihjel eller druknet.

 

skogbruk er også en viktig ting dere nevner her i denne sammenhengen med at man hogger ut viktige plasser for småviltet og derme ødelegger leveplassen dems.

 

mye av dette er en fellesnevner for dette ihvertfall.

mye av dette kommer jeg til å ha som skolefag i år og neste år så derfor jeg kan nevne litt om dette og syns det er fint at jeg kan dele litt om det og selv om dere muligens vet det så er det greit at man får sagt det også :)

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant å diskutere årsakene til svake småviltbestander, men det er også en annen side ved saken som nesten ingen tør/ønsker å prate for mye om.

Det er hvordan vi forholder oss til problemet. Jeg har pratet med en del jegere,fagfolk og enkelte grunneiere om dette. Så snart jeg nevner totalfredning i noen år

som et alternativ, kommer alskens andre forklaringer på løpende bånd, og dette med fredning blir nærmest latterliggjort.

 

Hvorfor det? Det er vel omtrent ingen som har prøvd det, så hvordan kan man vite at det ikke har noe for seg?

 

Når man får servert argumenter som at "jegerne skyter bare den delen av bestanden som uansett vil krepere neste vinter", kan man vel ikke annet enn å sette et

solid spørsmålstegn ved resonnementet. Jeg forstår i alle fall null og niks av denne typen argument.

 

I mine øyne er det på grensen til svindel å selge jaktkort på noe som omtrent ikke finnes, og samtidig påstå at "joda, det er brukbart med vilt". I tillegg går man helt på tvers av prinsippet om å forvalte og høste av overskudd av en sunn stamme.

Jeg får dårligere samvittighet av å knalle ned et par ryper enn jeg hadde fått av å knerte ei ugle. Da er det noe som er feil.

 

Det er vel som med det meste;det er pengene som rår.

 

Når det gjelder rovvilt VS småvilt vet jeg ikke hvordan status er i hele norge. Det jeg vet er at der jeg stort sett jakter i trøndelag, har jeg ikke sett mer enn en håndfull rovfugl på 15-20 år.

Unntaket er sist høst, da jeg så ymse ugler hver eneste dag i elgjakta. Rev finnes det jo en og annen av, men jeg har inntrykk av at revebestanden har vært relativt stabil så lenge jeg kan huske.

Link to comment
Share on other sites

M82

Totalfredning har vært prøvd. Dette ble gjort over lang tid i Bergsdalen. Det gav liten forandring i rype og harebestanden.

Ut fra Bergens Jæger og Fiskerforenings erfaring med predatorjakt. Ser vi at vi får opppgang i Skogshøns og Hare når vi presser hardt mot predatorene. Desverre klarer vi ikke å legge presset på store nok områder. Men i de lokalitetene vi har tatt ut mye Rev og Kråkefugl ser vi mer annet vilt.

Men der er mer enn en årsak til nedgangen.

Link to comment
Share on other sites

Det nevnes skogshogst her som en mulig årsak til reduserte skogsfugl bestander, og det har nok noe innvirkning siden de fleste skogeiere viser liten eller ingen vilje til å spare spillplasser for skogsfuglene våre.. I tilegg har vi snart bygd en hytte eller et høyfjellshotell på hver eneste reirplass i Norges skoggrense, så hvorfor man i dag må gå noe lenger for å finne litt fugl er for meg helt åpenbart!

Link to comment
Share on other sites

M82

Totalfredning har vært prøvd. Dette ble gjort over lang tid i Bergsdalen. Det gav liten forandring i rype og harebestanden.

Ut fra Bergens Jæger og Fiskerforenings erfaring med predatorjakt. Ser vi at vi får opppgang i Skogshøns og Hare når vi presser hardt mot predatorene. Desverre klarer vi ikke å legge presset på store nok områder. Men i de lokalitetene vi har tatt ut mye Rev og Kråkefugl ser vi mer annet vilt.

Men der er mer enn en årsak til nedgangen.

 

Takk, godt å vite at det faktisk finnes noen som er villige til finne noe annet å skyte på en sesong eller to:)

Link to comment
Share on other sites

M82

Totalfredning har vært prøvd. Dette ble gjort over lang tid i Bergsdalen. Det gav liten forandring i rype og harebestanden.

Ut fra Bergens Jæger og Fiskerforenings erfaring med predatorjakt. Ser vi at vi får opppgang i Skogshøns og Hare når vi presser hardt mot predatorene. Desverre klarer vi ikke å legge presset på store nok områder. Men i de lokalitetene vi har tatt ut mye Rev og Kråkefugl ser vi mer annet vilt.

Men der er mer enn en årsak til nedgangen.

 

Takk, godt å vite at det faktisk finnes noen som er villige til finne noe annet å skyte på en sesong eller to:)

Det er flere... Her i midt Finnmark er det svært lite ryper. Jeg har gitt opp å jakte på de for mange år siden. For et par år siden tok jeg meg en tur i et område jeg vet det har vært nærmest ingen jegere på flere tiår(tungt terreng å komme til) pluss at det er veldig lite folk som bør her. Det var ekstremt mye smågnagere det året. Fant jeg noe ryper? Nope. Er det mye rovdyr i det samme området? Jepp, bla så går en av den største gaupen som er funnet i nord europa her. Er det hele forklaringen? Tror desverre ikke det og selv om vi jegere ikke jakter og det ikke gir resultater sånn umiddelbart tror jeg vi med sikkerhet kan si at det iallefall ikke hjelper å jakte på de også.

Link to comment
Share on other sites

skulle vært krav om at det skal stå igjen noen trær per noen kvadrat skog. og etter planting ved uttak.

 

Dette har vært lovfestet i en ganske lang stund nå, og jeg tror ikke problemet ligger der. Jeg heller mer mot at problemet ligger i rovviltbestanden, studier viser at rødreven tar 70% av alle storfuglegg.

Link to comment
Share on other sites

At vi må gjøre noe med predatorene tror jeg de fleste er enige om.

 

Om man ser på det sentrale østland, og skogsfuglbestanden, så føler jeg at denne reduseres i takt med utbredelsen av ulv.

Samtidig har jeg ikke tro på en direkte sammenheng mellom ulv og nedgang av skogsfugl, da jeg tviler på at ulven spiser så mye skogsfugl.

Hva er det egentlig ulven livnærer seg av (foruten hunder og sau) ?

 

Tar ulven f.eks. av revens matfat, slik at reven tar ennå mere skogsfugl og egg enn tidligere ?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en artikkel i et Canadisk jakt/friluftsblad eter ulven overraskende mye mus; at den sommerstid kan ta egg og fugleunger er vel sannsynlig.

 

Her ute på kysten av nordmøre er det mink, kråke og ikke minst ørn som har rasert småviltbestandene; områder hvor en før hadde en OK bestand ryper er støvsugd-helt tomme; og en ser ørn så ofte og i slikt antall at en gidder ikke kikke to ganger på de.

Link to comment
Share on other sites

En ting som jeg tror har en innvirkning, hvertfall der jeg jakter, er endring i jordbruket. Mange nedlagte gårdsbruk har ført til store endringer i skogen. Nå er det mye mer tilgrodd med kratt og mindre tilgang på mat. Tidligere ble det beitet i skogen i tillegg til at det ble svidd i store deler av skogen hvert år. I tillegg til å fjerne gammelt gress og kratt førte dette også til at det ble tilført næringsstoffer til jorda. Dette førte til at det ble bedre tilgang på gress og bær inne i skogen.

Det jaktes også lite på predatorer her, så det er flere faktorer som spiller inn. Uttaket av skog i området begrenser seg stort sett til ved til eget forbruk slik at dette har nok ikke har hatt noen stor betydning for mindre bestand.

Link to comment
Share on other sites

Ein ting eg har registrert her på Vestlandet, er at det på 50/60/70-talet vart planta mykje gran i bratte lier som det i dag ikkje lønner seg å hogge. Resultatet av dette er at desse områda vert overgrodd av gran, og vegetasjonen blir kvelt. Om dette fører til mindre småvilt eller om småviltet berre har trekt til andre område tør eg ikkje seie. Men i dei aktuelle områda er det verken bær eller småvilt å snakke om lenger.

Link to comment
Share on other sites

Hei, uten og få sett videoen og litt usikker på gjeldende kriterier for skogområder men:

"Nye tall fra 2007 viser at skogen i Norge øker sterkt både i volum og i tilvekst. Siden 1925 er stående volum fordoblet til 736 millioner kubikkmeter. Årlige tilvekst har økt fra 10,7 til 25,5 millioner kubikkmeter." -Norsk institutt for skog og landskap.

http://www.skogoglandskap.no/fagartikler/2007/norske_skoger_vokser_videre

Denne trenden har antageligvis ikke endret seg mye på 5 år, men selvfølgelig, økende omfang av menneskelig fortsyrrelse og lignende kan jo gjøre sitt. Eller kanskje småvilt er dårlig til å flytte? hehe.

 

Ein ting eg har registrert her på Vestlandet, er at det på 50/60/70-talet vart planta mykje gran i bratte lier som det i dag ikkje lønner seg å hogge. Resultatet av dette er at desse områda vert overgrodd av gran, og vegetasjonen blir kvelt. Om dette fører til mindre småvilt eller om småviltet berre har trekt til andre område tør eg ikkje seie. Men i dei aktuelle områda er det verken bær eller småvilt å snakke om lenger.

 

Har akkurat vært ute på en runde i terrenget utenfor døra her for å sjekke ståa og ble sjokkert over måten skogen er rasert på. De feltene som er hogd er så å si helt barbert, foruten de få frøtrærne de nok er lovpålagt å la stå. Det er vel 5-10 ensomme trær pr 200x500 meter eller så.

 

I tillegg er det meter dype spor etter tunge skogsmaskiner som er fulle av vann/ gjørme/ grønn grøt med oljefilm på og overalt ellers er det meterdype hauger med kvist. De feltene som ble hogget for noen år siden (tipper 3-5 år) er overvokst av meterhøyt gress og bringebær/ småbjørk/ kratt.

 

Gikk over en del sånne felt og felles for alle var at det var dødt. Og ingen spor/ lort etter rådyr/ hare/ elg. Og det skjønner jeg godt for jeg hadde selv store problemer enkelte steder med å komme meg fram.

 

Når det gjelder stående volum er det jo ganske betenkelig at man regner planteskog på lik linje med ordentlig skog... det skjønner alle som har forsøkt å forflytte seg gjennom planteskog. Den er altfor tett og ensformig til at dyra bruker den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...