Jump to content

Hjelpemidler på skyteprøven


..::Issa::..

Recommended Posts

Lurer på hva deres erfaring er her?

 

Casen er en eldre mann i sin beste alder som sliter med å holde geværet stødig nok til å få fem skudd innenfor. Det blir alltid en slenger. I regelverket står det at det er ikke lov å bruke fastmontert støtteben, men det finnes jo støtteben som ikke er fastmontert.. Hva med dette?

 

Reim har han enda ikke funnet ei god ei som passer han..

Link to comment
Share on other sites

Fikk til råd om å kjøpe meg noe som kalles jegerstroppen. Jeg gjorde det, og skytingen ble betydelig mye bedre!:)

 

Videre gikk jeg til innkjøp av ett luftgevær og ligger/sitter/står i hagen og skyter mye med det. Holder børsa betydelig mye mer i ro nå!! Så det er vel antageligvis trening som skal til (noe sikkert mange kommer til å påpeke!).

 

Tror kanskje skytestokk også er tillatt, uten at jeg kan garantere akkurat det! Men har sett det blitt brukt, og jeg laget meg en slik i sommer og klarer med hjelp av den å sette alle stående skudd innenfor 10cm i diameter.

Link to comment
Share on other sites

Casen er en eldre mann i sin beste alder som sliter med å holde geværet stødig nok til å få fem skudd innenfor

Et utrolig godt hjelpemiddel er trening. Dersom man gang etter gang ikke klarer prøven, så må en klare å innse at man må trene mer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hehe ja, trening ville nok ha hjulpet.. Evt noe justering av kikkert, men ikke bestandig like lett å forklare en gammel gubbe dette :P Men igjen, så er vel gubben nærmere 85 og mistet mye styrke i hendene, så det er vel heller ikke rart at han blir fort for sliten til å få 5 skudd inni sirkelen på rappen. De første skuddene er jo grei. Det skal også sies at jeg er ikke særlig bekymret for at han skal skadeskyte noen dyr, for han har ikke tid til å sitte på post, farter litt rundt og er med mest for turen sin skyld. Dessverre ser han ingen vits å være med hvis han ikke har skutt opp, og han har absolutt godt av å komme seg ut å være med :)

 

Jeg har selv sett at ikke fastmontert støtteben har blitt brukt, men hadde vært greit å funnet noe der det står at det er lovlig eller evt hvordan jeg skal tolke lovteksten.. Min tolkning er jo at så lenge det ikke er fastmontert så er det greit, men det betyr jo ikke at de som er på skytebanen har samme tolkning..

Link to comment
Share on other sites

stakkars, 85 år, svak og gidder ikke trene, kommer jo ikke til å få skutt alikevel, ja da syns jeg de slemme kjipingene på banen bare burde skrive under på kortet uavhengig av regler.

 

ha litt respekt for både vilt og sikkerhet, skyteprøven er det absolutte minimum man bør forvente at bestås.

Link to comment
Share on other sites

Trur du er i ei gråsone der, so usikker på kva den juridiske fasiten seier. Men eg har alltid tolka det slik at reim er tillatt, men ikkje nokon form for støtte eller fast anlegg. Ryggsekken er ikkje fastmontert, men tvilar på det er lov å bruke den som støtte.

 

Med fare for å bli oppfatta som frekk, firkanta, betrevitar etc... Reint personleg syns eg at det å sette 5 skot innanfor ein sirkel på 30 cm på 100 m avstand, under sopass greie forhold som ei skytebane gjer, er eit absolutt minimum for skyteferdigheiter for ein riflejeger.

Det kan vere mange "unnskyldningar" og faktorar som gjer til at prøva er vanskeleg å klare, enten det er alder, fysikk, syn, nervøsitet på standplass eller noko anna. Men klarar ein ikkje den relativt enkle prøva (på uavgrensa antal forsøk), so klarar ein dessverre ikkje det minimumskravet. Sånn er det berre.

Link to comment
Share on other sites

stakkars, 85 år, svak og gidder ikke trene, kommer jo ikke til å få skutt alikevel, ja da syns jeg de slemme kjipingene på banen bare burde skrive under på kortet uavhengig av regler.

 

ha litt respekt for både vilt og sikkerhet, skyteprøven er det absolutte minimum man bør forvente at bestås.

 

uff da!

Link to comment
Share on other sites

stakkars, 85 år, svak og gidder ikke trene, kommer jo ikke til å få skutt alikevel, ja da syns jeg de slemme kjipingene på banen bare burde skrive under på kortet uavhengig av regler.

 

ha litt respekt for både vilt og sikkerhet, skyteprøven er det absolutte minimum man bør forvente at bestås.

 

Er det bare dyra man skal ha respekt for?

Link to comment
Share on other sites

Men igjen, så er vel gubben nærmere 85 og mistet mye styrke i hendene, så det er vel heller ikke rart at han blir fort for sliten til å få 5 skudd inni sirkelen på rappen.
Der er ingen tidsbegrensning på prøven, han står helt fritt til å hvile mellom skuddene. Ellers vil jeg anbefale at han prøver å skyte sittende med albuene støttet på knærne.
Link to comment
Share on other sites

mistet mye styrke i hendene, så det er vel heller ikke rart at han blir fort for sliten til å få 5 skudd inni sirkelen på rappen. De første skuddene er jo grei.

Istedenfor å komme med nedlatende kommentarer kan man vel prøve å finne en løsning som gavner både jeger og vilt? Hvis han klarer de 3 første med god margin burde han fremdeles klare å velte en elg, på jakt er det 1. skudd som teller.

 

Jeg ville prøvd en jegerstropp, det er et hjelpemiddel man også kan bruke i skauen. Der kan man selvfølgelig også bruke 2fot, men de er ikke like fleksible som stroppen.

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å komme med nedlatende kommentarer kan man vel prøve å finne en løsning som gavner både jeger og vilt? Hvis han klarer de 3 første med god margin burde han fremdeles klare å velte en elg, på jakt er det 1. skudd som teller.

 

Jeg ville prøvd en jegerstropp, det er et hjelpemiddel man også kan bruke i skauen. Der kan man selvfølgelig også bruke 2fot, men de er ikke like fleksible som stroppen.

 

 

 

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er 1 skuddet som teller på vilt så hjelper det lite så lenge man må ha 5 skudd innafor for å klare oppskyting.

Men blir han sliten av å skyte de 5 skuddene "raskt" er det jo bare å ta en god pause mellom skuddene. Har ingen tidsbegrensning på prøven.

Link to comment
Share on other sites

Trur du er i ei gråsone der, so usikker på kva den juridiske fasiten seier. Men eg har alltid tolka det slik at reim er tillatt, men ikkje nokon form for støtte eller fast anlegg. Ryggsekken er ikkje fastmontert, men tvilar på det er lov å bruke den som støtte.

 

Med fare for å bli oppfatta som frekk, firkanta, betrevitar etc... Reint personleg syns eg at det å sette 5 skot innanfor ein sirkel på 30 cm på 100 m avstand, under sopass greie forhold som ei skytebane gjer, er eit absolutt minimum for skyteferdigheiter for ein riflejeger.

Det kan vere mange "unnskyldningar" og faktorar som gjer til at prøva er vanskeleg å klare, enten det er alder, fysikk, syn, nervøsitet på standplass eller noko anna. Men klarar ein ikkje den relativt enkle prøva (på uavgrensa antal forsøk), so klarar ein dessverre ikkje det minimumskravet. Sånn er det berre.

 

Ja, det er nok en gråsone. Men jeg har sett litt av hvert på hver skytebane og derfor lurer jeg på hva deres erfaringer er og om noen her vet hvor grensene går. Står liksom ikke så mye i instruksen ifra Naturdirektoratet.

 

Og ja, jeg er generelt veldig enig med deg ang minstekravet for å jakte. Det er egentlig ikke noe houks pokus å klare oppskytingsprøva. Men igjen ser jeg at verden ikke er svart/hvitt, og da bør man vurdere sakens side. Slik som denne saken er, ser jeg ikke noen stor fare for verken mennesker eller dyr, hvis han kan bruke et hjelpemiddel for å skyte opp. Vært med han så mye på jakt, og vet hvor ofte han sitter på poster der det som regel kommer elg på post. Det er ikke han jeg hadde vært bekymret for å skulle ha gjort noen skade. Alternativet er da heller at han blir sittende inne i stolen sin..

 

mistet mye styrke i hendene, så det er vel heller ikke rart at han blir fort for sliten til å få 5 skudd inni sirkelen på rappen. De første skuddene er jo grei.

Istedenfor å komme med nedlatende kommentarer kan man vel prøve å finne en løsning som gavner både jeger og vilt? Hvis han klarer de 3 første med god margin burde han fremdeles klare å velte en elg, på jakt er det 1. skudd som teller.

 

Jeg ville prøvd en jegerstropp, det er et hjelpemiddel man også kan bruke i skauen. Der kan man selvfølgelig også bruke 2fot, men de er ikke like fleksible som stroppen.

 

Jeg må bare si takk for forståelse :) Men skal sjekke ut jegerstroppen jeg og gi han et tips om den :)

Link to comment
Share on other sites

stakkars, 85 år, svak og gidder ikke trene, kommer jo ikke til å få skutt alikevel, ja da syns jeg de slemme kjipingene på banen bare burde skrive under på kortet uavhengig av regler.

 

ha litt respekt for både vilt og sikkerhet, skyteprøven er det absolutte minimum man bør forvente at bestås.

 

Er det bare dyra man skal ha respekt for?

 

nei, jeg syns det er ganske respektløst å ikke sette samme krav til mannen bare fordi man syns han er gammel og stusselig.

Link to comment
Share on other sites

stakkars, 85 år, svak og gidder ikke trene, kommer jo ikke til å få skutt alikevel, ja da syns jeg de slemme kjipingene på banen bare burde skrive under på kortet uavhengig av regler.

 

ha litt respekt for både vilt og sikkerhet, skyteprøven er det absolutte minimum man bør forvente at bestås.

 

Er det bare dyra man skal ha respekt for?

 

nei, jeg syns det er ganske respektløst å ikke sette samme krav til mannen bare fordi man syns han er gammel og stusselig.

 

 

Jeg har vel aldri sagt at han ikke skal ha de samme kravene.. Jeg bare spurte i forhold til regelverket.. Det betyr at hvis han kan bruke feks støtteben, så kan jo du også.. Jeg har aldri ment at noen skal ha særbehandling..

Link to comment
Share on other sites

stakkars, 85 år, svak og gidder ikke trene, kommer jo ikke til å få skutt alikevel, ja da syns jeg de slemme kjipingene på banen bare burde skrive under på kortet uavhengig av regler.

 

ha litt respekt for både vilt og sikkerhet, skyteprøven er det absolutte minimum man bør forvente at bestås.

 

Er det bare dyra man skal ha respekt for?

 

nei, jeg syns det er ganske respektløst å ikke sette samme krav til mannen bare fordi man syns han er gammel og stusselig.

 

Nå er du litt på bærtur føler jeg! Ingen har snakket om lempe på noe krav, men det kom ett spørsmål om hjelpemidler til skyting. Jeg kaller et respektfullt overfor viltet!!

Link to comment
Share on other sites

..::issa::.. Bare overse Varj, han er bare ute etter å lage kvalme ved å rakke ned på andre som ikke er like god som han selv ;)

 

Nå har jeg aldri skrytt på meg å være spesielt god, og trådstarter fikk tidlig gode svar, men valgte å bortforklare de med at det var vanskelig å be "en gammel gubbe" om å trene eller finne skytereim. Overså også glatt at skytestokk ikke er tillatt, men valgte heller å prøve å fiske etter svar om at dette var ok likevel.

 

Det syns jeg er respektløst ovenfor rådgiverne, karen det gjelder og viltet som skal skytes. Da må det være rom for å påpeke dette.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være lov å stille krav til karen fordi om han er gammel! Og det er ikke respektløst å stille krav, tvert imot. Jeg synes også at det er et helt legitimt krav å stille at han må trene mer. Dersom han er sprek nok til å gå på jakt så er han jammen sprek nok til å stille på banen noen ganger. Men han er svak i armene og det går skeis etter hvert. De to beste rådene her er nok jegerstroppen, og å avtale med standplassleder at han skyter tre skudd i første serie, og så de to siste etter at skivene har vært til lapping.

Link to comment
Share on other sites

Han kan få ansvar for kaffen.

 

Eller drive opplæringsjakt, har jo sikkert erfaring i bøtter og spann, og slipper å skyte selv. Og får jo vært med på alt bortsett fra akkurat det å bære børsa. Spørsmålet er om han har lov til det? Betale jegeravgift er greit nok, men må han ha skutt opp selv, og jakte storvilt samme år?

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til dette avsnittet i forskrifta:

"Personer som pga sykdom eller handikap ikke kan gjennomføre skyteprøven på ordinær måte kan søke Direktoratet for naturforvaltning om dispensasjon. Legeattest skal være vedlagt søknaden." Det kan vera eit alternativ for 85-åringen? Han kan altså søke om t.d. å skyte sittande i benk, og det er ofte lettare for gamle skrottar.

Link to comment
Share on other sites

Ellers vil jeg anbefale at han prøver å skyte sittende med albuene støttet på knærne.

 

Det er en god ide. Dersom han får sitte på ræva, med støtte bak ryggen så kan det hende det går bedre - selv skyter jeg veldig mye bedre fra den stillinga enn fra liggende uten reim.

Et alternativ til jegerstroppen kan også være å nappe ei reim fra en Sauer, og hekte den i framstokken på et vis, da kan man saktens ligge bra stødig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ønsker vi virkelig folk med så manglende skyteferdigheter på post? Det gjør ikke jeg.

 

Manglende skyteferdigheter? Han treffer da uten problem på de 2-3 første skuddene, hvor mange ganger har du satt på post og opplevd at du må skyte 5 raske skudd? Det er snakk om at han blir sliten på 5 skuddet, ikke at han sender SAMTLIGE skudd på feil skive...

Link to comment
Share on other sites

Hva med å tenke litt over situasjonen først?

 

En 85åring drar vel sjelden på jakt for å fylle fryseren, de har som regel skutt greit fra seg. Men tradisjonen kan være viktig, det kan være noe som holder motet oppe i en tid når en ser at en ikke har for mange år igjen. I et normalt oppegående jaktlag er ikke dette noe stort problem, de får en fin post som er lett å komme til uten store skuddsjanser, og kanskje en mer habil jeger i nærheten for sikkerhets skyld. Jeg synes det er en fin ordning jeg, her snakker vi om eldreomsorg i ordets rette forstand.

 

Men skal de være på jakt så må prøva avlegges. Selv om de vet de ikke kommer til å skyte så må liksom børsa være med for at en skal kunne kalle det jakt. I dette tilfellet var vel ikke problemet mangelfulle ferdigheter men heller at styrken ikke holder til en hel serie på rappen. Det har ikke like mye å si for jakt hvor man kun skyter et til to skudd. Om man gir de nok forsøk så klarer de det helt sikkert til slutt, så det er strengt tatt ikke et spørsmål OM de består prøva men heller hvor mange forsøk de trenger.

 

Er det ikke da bedre å hjelpe de så de klarer det på første? Det blir mindre pinlig for jegeren, og de triksene man tyr til på banen kan komme viltet til gode om jegeren mot all formodning skulle ønske å felle en siste elg.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Mannen må bare innse at hans tid som storviltjeger er over.

Han kan få ansvar for kaffen.

 

Det er et svensk ordtak som heter (skratta inte, ni kan sjelv bli gammal. ) Tenk litt på det før du kommer med flere gode forslag :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ta ei pause og kvile både arm og auger etter 2-3 skot var eit godt råd.

 

Jepps, det var det.. I tillegg skal jeg prøve å finne noen som selger denne jegerstroppen, så får jeg overtale gubben til å prøve denne :P Noen ide hvor disse stroppene selges?

 

Her selges jeger/rifle-stroppen:

 

http://www.skytterlag2.no/?module=Artic ... w;ID=69338" target="_blank

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... 20Original" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det vi snakker om er ikke å lempe på kravene eller å jukse seg gjennom prøva, kun råd og triks for å bestå den på ærlig vis. Kravet er det samme for alle, om man med noen lovlige og vanlige hjelpemidler klarer den er alder uvesentlig. Å få lagt opp en prøve med ekstra hviletid er heller ikke noen stor greie siden det ikke er definert noen maxtid på en slik prøve. Formålet med prøven er å demonstrere at våpenet fungerer som det skal og at skytteren kan treffe en elg med en rimelig grad av pålitelighet, for å eliminere flaks må man derfor skyte litt mer enn et par skudd. Om man beviser dette i to puljer med hviletid gjør ingenting, å skyte 5 skudd på rappen er ikke noen vanlig hendelse på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Mannen må bare innse at hans tid som storviltjeger er over.

Han kan få ansvar for kaffen.

 

 

Synest dette var et veldig "enkelt" (umodent) og lite konstruktivt forslag til "løsning", som sikkert heller ikke bidrar positivt i forhold til det trådstarter spør om.

 

Så til topic:

 

La han få skyte 5 skudd i sitt eget tempo med pauser mellom. Når det gjelder jegerreima har jeg en slik, men synes selv ikke den hjelper noe. Strammer for mye over overarmen for meg, og synes heller det blir bedre å skyte på "frihånd".

 

Selv har jeg aldri hatt problemer med å treffe innenfor ringen på reinsfiguren, (tror aldri jeg har slengt et skudd utenfor i løpet av mine 15 år som storviltjeger), men jeg har klart å bomme og vomskyte på jakt med godt anlegg på stillestående dyr på innmark, avstand under 100 meter :overrasket:

 

Min "erfaring" er at det ofte er lite korrelasjon mellom det å treffe innenfor ringen på skyteprøven og det å ha kontroll på skuddene på jakt. "Gamlingene" som sliter på skytebanen er ofte de betse i felten.

 

Treningsskudd + skyteprøve er kun en teknisk kontroll av våpen og optikk.

Link to comment
Share on other sites

Send PM så sender jeg deg en stropp. Har en sånn fibergreie ett eller annet sted.. Den funker sikkert for de som kan tenke seg å bruke den..

Klart han skal jakte!! Skulle det vært sortert på skyteferdigheter hadde halvparten av jegerne vært nektet start.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Send PM så sender jeg deg en stropp. Har en sånn fibergreie ett eller annet sted.. Den funker sikkert for de som kan tenke seg å bruke den..

Klart han skal jakte!! Skulle det vært sortert på skyteferdigheter hadde halvparten av jegerne vært nektet start.

 

Dette er virkelig så sant som det er sagt. (siste setning)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...