Jump to content

Hvem er best på Afrika-jakt?


chauge

Recommended Posts

Her regner jeg med at det kommer mange forskjellige forslag :)

 

Har jaktet endel på hjemlig vilt, og nå frister den Afrikanske jakten. Planlegger en tur i 2013, og da ber jeg dere som har erfaringer med forskjellige aktører om å dele disse med meg.

 

Ønsker walk-and-stalk, uten følelsen av å jakte i hegn.

Fasilitetene bør være av bra standard, ettersom jeg planlegger å ta med meg kona og bruke et par dager på safari for hennes del.

Mat i øverste klasse er også et kriterie. Men det er selvfølgelig bra jakt som er det absolutt viktigste.

 

Håper på mange godt begrunnede svar

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å prøve Mubuyu mest sannsynlig ! Har en gammel barneskole kompis som har reist med dem 6 ganger og har vært like fornøyd alle gangene. Sosiale Ph's utenom jakta, og humørfylte kvelder med god mat/drikke etter endt jakt hver dag. Gode guider under jakt og fine troféer fra dem.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Må ønske deg lykke til i søken etter afrikajakt. Var bare på en kort tur på 3 dager, men det ga utrolig mersmak og har planlagt neste tur siden jeg dro derfra. Jeg selv dro til KMG safaris. http://www.huntsafaris.co.za. Jeg var der som en del av større tur i Kenya og Sør-Afrika i mars 2012. Vi var 2 par så gutta jaktet og jentene ble vartet opp på alle kunstens måter. Vi var i tented camp som vist unde lodges og vi angret ikke. Fantastisk sted med fantastisk mat og mennesker. Vet ikke hva du mener med hegn siden de fleste steder har gjerdet rundt i ytterkant for å holde inntrengere ute og dyrene inne. Stedet vi jaktet var på 5500 hektar og jeg følte ikke det som et problem. Stort område med fantastisk natur. Alltid spesielt å gå rundt en busk så stor det 2 nesehorn ca 30 meter fra meg. Samme som å krype forbi giraffer mot et vortesvin:) Uansett hvor du bestiller er det viktig å prate med PH/outfitter og gi beskjed om hva du ønsker og forventer så det ikke blir misforståelser. jeg spurte ca 1000 spørsmål og fikk besvart alle. Prisene er også veldig hyggelige.

 

Ser du også skal ta med madammen og da har jeg forslag til hvor du burde dra på et par dagers safari. http://www.shamwari.com er blitt kåret til verdens beste safari resort. Vi var der i 2010 og det var magisk. Det ligger under en times kjøring fra jaktstedet. det koster noen kroner, men oppvartningen er i verdensklasse. Et sted jeg veldig gjerne tilbake til. uansett skulle du ende opp med å jakte i eastern cape så rop om du har spørsmål. Tilbrakt over 3 måneder av livet mitt der i løpet av 4 turer og kommer alltid å dra tilbake dit. Bare nå MÅ jeg jakte hver gang jeg drar dit:)

 

Edit: fordel her er at man ikke trenger vaksiner:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Mest sannsynlig ikke best, men ihvertfall meget god basert på egen erfaring og samtale med en del referanser i forkant.

Jeg snakker da om Namibia og Shona Hunting Adventures http://shona-adventures.com/

 

Gidder du å lete så finns det en jaktrapport fra meg i 2011 her på kammeret.

16000 acres, ca 64000 mål uten et eneste gjerde, plenty med vilt, fanatstisk natur og berømte Etosha National Park en liten biltur unna.

 

Kan absolutt anbefales :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvem som er best på Afrika-jakt? Det spørsmålet er det vel vanskelig å gi et godt svar på. Hvem er best på Europa-jakt, Amerika-jakt - eller norsk jakt for den del?

 

Det er mange som tilbyr bra jaktreiser, og vel en god del mindre bra også. Dessuten er dette naturligvis avhengig av hva du søker. Er du ute etter noen spesielle dyr? Vil du sitte ved et kunstig vannhull på en farm? Vil du jakte på frittgående dyr utenfor hegn osv. Hyggelige ph'er bør være en selvfølge.

 

Det jeg vil si, er at Namibia er det beste jaktlandet om du ikke skal skyte de fem store og ønsker mest mulig villmarksopplevelse, og "value for money". Selvsagt også forutsatt du ikke skal jakte på spesielle dyr. Men dette er selvsagt subjektivt og avhengig av preferanser.

 

Hyggelig at Seawolf er fornøyd, og vi har også flere gode "ambassadører". :)

Link to comment
Share on other sites

Og her kommer diskusjonen om hva som er best av Sørafrika/Namibia opp igjen.Vel vil du ha arter så er Sørafrika stedet .Vil du ha jakt på Mega store farmer så er Namibia stedet.Namibia er billig på enkelte arter som det finnes mye av.Mens Sørafrika koster litt mer så finner du også store farmer der også.Når det gjelder Natur/jakt opplevelsen så er begge steder like bra spør du meg.Ja det er mindre hegn å se i Namibia men derfor finner man mindre arter der også.En ting som vi iallefall kan være enige om er at afrika jakt er spennende og herlig. :wink::mrgreen: Reiser selv til Namibia i april for å godkjenne en ny fiske/jakt camp dernede....så det blir mye fiske og litt caracal og hyene jakt også.

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir vanskelig å «kåre» hvem som er best.

Hva er sammenligningsgrunnlaget?

 

Noen er bare født sutrekopper – og har et eller annet å utsette på noe – uansett hvor bra opplegg/innkvartering det er.

Ja – t.o.m. et dårlig skudd er PH`ens feil :roll: .

Og hvis de må gå mer enn 500 m fra bilen – for å få et skudd – ja, da er det nesten katastrofe.

 

Andre er kjempefornøyde om de har tak over hodet, og får litt mat :lol: .

Og at de må gå hele dagene – og jobbe for resultatet :thumbup: .

 

(sikkert noen som kjenner igjen "personlighetene" :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hmm dette var neimen ikke lett.

 

Når det gjelder å jakte i afrika, så er det nok noen som utpeker seg, Karamojo Bell var unik på elefant med lette kalibre, mens James Sutherland var god på kontinuerlig elefantjakt. Edward Norton var best på å jakte elefanter rundt omkring fordi han ble jaget. Men John A Hunter hadde nok den bredeste erfaringen. Tony Shances Arinio er vel den som har jaktet i afrika lengst. Så han er nok en toppkandidat.

 

Når det gjelder å skrive om afrika jakt er det også flere gode alternativer, et par av de overfornevnte er helt i toppsjiktet, mens R Ruark er viden kjent.

 

Den som har fått mest cred for levende fortellinger, dog kanskje ikke alt var 100% sannferdig var PH Capstick. Death in the long grass er jo bare råå.

 

 

 

Men det var kanskje ikke dette du lurte på!!!!!

Link to comment
Share on other sites

6538_466443913422964_718956083_n.jpg

 

Du får med en Jack Russel på kjøpet... Så du har selskap når du etter havari må gå hjem igjen ;)

 

+1!

 

Toyota er tingen når det gjelder terrengbiler!

 

Lurer på om man kan få den nyproduserte utgaven av den gamle Landcruiseren inn til Norge? Skulle gjerne hatt en slik en til gårds/jaktbil. Gjerne med tippbart plan. Kjørte slike i NZ, og det var utrolig anvendelige biler!

Dagens Landcrusier er jo en ren børstraktor - totalt ubrukelig med så dyr bil utenfor asfalten....

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Thuru lodge (Wintershoek, Johnny Vivier safaris)

 

http://wintershoekjvs.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

http://www.thurulodge.co.za/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Bestilles gjennom SafariManagement.

 

Flott luksuslodge i 120000 dekar jaktterreng som ligger i Northern cape opp mot Kalahari.

 

Image4.jpg

 

MainLogo1.jpg

 

 

 

 

edit: terrenget er ca 100000 dekar.

Link to comment
Share on other sites

En eland/kudu (stor elg)- 11000,-

En blue wildebeest (liten elg)- 5000,-

En impala (hjort) - 1600,-

En springbukk (rådyr) - 1500,-

En sjakal (rev) - 300,-

14 dagers tur (12 jaktdager) - ca 15000,-

Flybillett - 8000,-

Totalt - 42000,-

Men disse dyrene skyter du på 5 dager! Så mer enn ei ukes jakt er ikke nødvendig. Så det går an å spare 7-8000 i dagrater.

Alle operatører lager ei pakkeløsning for deg og ei pakke for disse dyrene og 5-6 dager jakt får du greit for 3500 dollar (20000,-Kr) pluss flybillett. Du kommer mao. langt med 30000,-

Alt dette er regnet som jakt 1:1 dbs. at du har en PH til rådighet alene. Jakter du 2:1 dvs. f.eks. med en kompis som du deler PH med kan du få pakka 2-3000 kr billigere (må gjerne plusse på en dag eller to for klare å skyte dyra)

Et tips; sjekk ut nettsiden africahunting.com:

http://www.africahunting.com/content/

Link to comment
Share on other sites

"Så mer enn ei ukes jakt er ikke nødvendig. Så det går an å spare 7-8000 i dagrater."

 

Og hvis man kan nøye seg med horn som er noe mindre enn det man kaller trofestørrelse - kan man også halvere "kvoteprisen".

 

Man trenger ikke å ha lommeboka full :wink: - for å kjøpe seg en Afrikatur :)

Link to comment
Share on other sites

Man bør også legge av noen kroner til utstopping/montering og hjemsendelse av trofeer.

Hva skal man gjøre med trofeene? Dette kan være greit å bestemme seg for på forhånd. Skal alle fullmonteres her hjemme i Norge, kan det bli dyrere med utstopping enn selve turen . . .

Personlig liker jeg bogmontasjer 2/3 av mine dyr fra Afrika er bogmontert.

Når det gjelder hvem som er best på Afrika jakt har jeg ikke nok kunnskap til å si hvem som er best. Det kommer helt an på hva slags dyr man skal skyte, Big Game eller Plains Game? Innhegning eller på fri viltbane (som danskene sier)? Har 2 turer etter Plains Game med XXL Adventure (2007 og 2010) og er godt fornøyd med gjennomføringen av de turene. Her ble skutte dyr, utstopping og hjemsendelse fakturert etter at turen var over.

Det er som Shadob skriver at en tur etter avskytingsdyr (noe mindre størrelse på trofeene) og hjemsendelse av rene skaller (monterer på plate selv i Norge) kan man få til en lavbudsjett tur med de samme opplevelsene.

En tur til Afrika på jakt må man få med seg før lokket legges på :!:

Link to comment
Share on other sites

Men disse dyrene skyter du på 5 dager

Jøss det må jeg si gir du avskytings garanti også..... :lol: har opplevd mye lengre og mye kortere jakt men en ting er klart og det er at det kan komme uforsette problemer og da går det gjerne mer tid...jeg reiser aldrig nedover uten 10 jaktdager + for da slipper man stresset .....prisen din wolwerine på eland var rimelig høy...iallefall med dagens rand kurs... :wink:

Utstopping her eller dernede kjenner vel de fleste min mening om men, du får hva du betaler for kommer til rett veldig ofte....penger å spare ja da men resultatet er ofte deretter også. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, full avskytingsgaranti.... :lol:

Neida, men hvis man er på et bra terreng, har en bra PH og ikke er alt for kresen, burde det gå....Bortsett fra sjakalen, som kan være tricky...Ellers er jeg enig at 5 dagers jakt er i korteste laget, men mest fordi man koser seg glugg ihjel.... :mrgreen:

Mulig elandprisen var noe høy, ja.

 

ps. skjøt eland, kudu, black wildebeest, blesbuck, impala, oryx, steenbuck og 2x springbuck på 6 dager, ved tidl. nevnte Thuru lodge.

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du får som regel servert viltkjøtt til en eller flere middager, i alle fall dersom du ber om det. Tviler vel på at det vil være av de dyrene du skyter, ettersom vilt, som i Norge bør mørne. Det meste av kjøttet blir nok solgt lokalt, av og til gitt bort til trengende (som det er mange av..). Mye blir nok konsumert av ansatte også. Norske veterinærbestemmelser forhindrer at du kan ta noe hjem, desverre. Ellers er prisen ganske lav lokalt. Vet i hvert fall at impala gikk for 13 Rand pr. kg. i fjor (lokalt) Det er vel omlag 9-10 kr..... 8)

Link to comment
Share on other sites

:thumbup: Skal du ha med kjøtt hjem så er det Biltong som gjelder!(tørket kjøtt) få det vakumpakka og vetrinær godkjent så kan du ta med noe hjem(gjør alltid dette for dette er nammi).....

Har smakt biltong laget av omtrent alle antilope artene men min favoritt er eland og blue wildebeest....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

wolverine gjett vi har eget biltong tørkeri på farmen..... :wink:

71791272.jpg

dette er det gamle tørkeriet men i dag lager de ca 3 tonn biltong pr sesong for biltong jegerer og de har nytt slakteri og tørkeri og de produserer også ca 1,5 tonn boerwors pr sesong.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Som andre har sagt tidligere i denne tråden, så er det nok mange bra outfittere som tilbyr jakt i Afrika. Det er nok umulig å sei kven som er best. Det kjem nok an på kva ein liker, og kva ein er ute etter. Eg må snakke ut fra min erfaring. Har vært på to jaktturer til Sør Afrika.

Har reist med African Games Hunters begge ganger. Har bare bra erfaringer med dei.

Har hatt med konen begge ganger, og ho var og kjempefornøyd med turene.

African Game Hunters er eit lite firma som held til i Limpopo provinsen.

Første gang eg var nede, jakta eg på farmen deiras i Limpopo. Fin farm, god og spennende jakt, masse dyr, fin camp og god mat og hyggelig vertskap. Det at det er eit lite firma, gjer at ein får god kontakt med outfitteren.

Andre turen var ein cull hunt. Har ikkje plass til så mange trofeer, så da passer cull hunt bra. Prisen på slik jakt, er også noe lavere enn trofejakt.

Denne jakten foregjekk i nærheten av Kimberley. Hadde ei fantastisk jaktuke her. Landskapet her er meir åpent enn i Limpopo provinsen. Her er det derfor mykje Springbuck, Oryx, Blesbuck med mer. Det var Springbuck vi hadde cull hunt på. I tillegg inngjekk det jakt på Blue Wildebeest, Oryx og Red Hartebeest. Den siste bytta eg mot ein Waterbuck. Pga mykje Blesbucks, kunne eg bytte noen Springbucks mot Blesbucks.

Kan anbefale African Game Hunters på det varmeste.

Her er noen videoer fra den siste jakten: http://www.youtube.com/user/Afrikajeger1

Her er web adressa deiras: http://www.africangamehunters.com/index.html

Facebook adressa: https://www.facebook.com/Africangamehunters

Hilsen ein meget fornøyd Afrikajeger

Link to comment
Share on other sites

Hei Hagbart1

Hadde vært veldig hyggelig om du kunne skrevet litt mer om turene dine, og lagt ut noen bilder under kategorien jaktreiser.

Du vet, vi som har vært i Afrika blir aldri lei av å høre historier, og glane på bilder :D

Ser dette er ditt andre innlegg, så la meg ønske deg velkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Skulle ha skreve jaktskildring fra reisene, men det tar si tid. Får sjå kva det blir til (kva ein tar seg tid til heter det vel). Har sjølvsagt masse bilder og videosnutter fra reisene, samt masse gode minner.... Blir garantert fleire turer på meg.

Har lest dei andre sine reiseskildringer fra diverse jaktreiser. Får nesten prestasjonsangst når ein les kva dei har skreve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også har tenkt på at andre skriver om sine fantastiske ting på en fantastisk måte. Allikvel så skrev og fikk mange gode tilbakemeldinger. Folk er sulteforet her, så legger du ut 4 setninger og 10 bilder så er man igang og kan legge ut mer ettehvert. Folk spør kanskje litt og så svarer man opp med det man ønsker.

Ahhh kom igjen a`!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

De fleste er vel fyllt av noen fordommer.. eller hva ? for min egen del så hadde ikke afrikajakt noe spesiell klang i mine ører, så lenge jeg jaktet med drivende hunder her hjemme.. vilt skulle felles for hund må vite... vel, jeg har vel ikke helt sluppet den holdningen ennå og kommer vel ikke til å gjøre det heller..

 

Min fordommer ang afrikajakt gikk mye på at dette var lettbeint jakt, og som jeger ble du nærmest leid bort til et vilt som var enten hjernedød eller tam...så etter hvert som tripod´n ble stablet opp, kunne du gi den dødsdømte en velfortjent fulltreffer etter anvisninger av PH..

 

I min verden var ikke dette mye å ta høgt tak på bukssælan, og proklamere at dette var et karstøkke..

 

I år, nærmere sagt i april ble jeg bedt med av en kompis på jakttur til afrika, med bue... jeg har skutt med bue i nærmere 35 år så jeg er ikke ukjent med jaktbuer. Nå er jeg snart 50 år og trenger av og til komme meg litt ut av komfortsona og få et spark i ræva og utfordre meg selv og holdningene mine...som sagt så gjordt, jeg aksepterte invitasjonen og så faktisk litt frem til denne turen. fordommer eller ikke...

 

Turen startet 31.08.2013 mellomlading på Heatrow og 11,5 timer nedover til det ukjente, nattflyving gir rom for soving og jeg våknet opp i sør-afrika 06.30.. blid som ei lerke..

 

Verten vår hentet oss som avtalt og ette 3 timers tur ankom vi gamefarmen og det så helt fantastisk ut... veldig bra må jeg si..

 

og de påfølgende dagen innholdt et vannvittig dyreantall og skuddsjangser, det eneste jeg angrer på var et avbrekk på to dager i sun City, det kunne jeg godt vært foruten...resten av oppholdet på farmen stod til terningkast seks.

 

Ny tur til samme sted er alleredet bestemt, jeg reiser siste halvdel i juli 2014.....jeg er hekta !!!!

2vj54qb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...