Jump to content

Tinnitus, jeg tror jeg er rammet!


barerobert

Recommended Posts

Jeg har den siste måneden hatt noe jeg tror er pullsynkron tinnitus etterfulgt av pipelyd i venstreøret de gangene dette oppstår.

 

Dette har kommet etter at jeg var sammens med fruen og to kompiser og skjøt leirduer. Jeg skulle instruere fruen i haglebruk og før jeg fikk på hørselvern dro hun av hagla rett atmed hodet mitt og jeg ble eksponert for hagleskuddet på venstreøret. Dette var en halvautomatisk hagle som da samtidig lager en del lyd ut fra mekanismen som jeg sto rett foran. Jeg burde hatt på vernet før jeg hadde henne å løfte hagla til skuldra. Jeg kan ha sagt at hun bare skulle skyte når hun selv var klar :?

 

Jeg klarer å fremkalle symptomene. Om jeg gjesper kommer disse symptomene, jeg klarer å unngå de om jeg ikke generer trykk i ørene når jeg puster ut etter å ha gjespet. Andre ganger kommer symptomene uten at jeg kan sette dette i sammenheng med noe jeg gjør, tidpunkter, sinnstilstand, våkenhet, trøtthet e.l.

 

Bør jeg være ekstra bekymret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i dag permanent tinnitus etter "papirknallbombe" på rommet da jeg var yngre. (Tenk deg gammel tv med lyden av, den metalliske lyden som ligger i luften da, ganger ti..) Alle reagerer på slike skader forskjellig, og jeg ble utsatt for flere slike utilsiktede knallsmell med påfølgende HØYE uling/piping i opptil flere dager før det gav seg...helt til den dagen det bare gikk litt "ned" men ble værende permanent. Det pleier å forsvinne, og per dags dato er det ingenting legen kan gjøre om hørselsnerven er skadet (selv om jeg har hørt noe om strutsegg og noe gjennombrudd i forskningen en gang). Skulle det bli værende, lærte i hvertfall jeg å leve med det veldig fort, sånn at du bare glemmer at det er der. Men bruk hørselvern, siden nerven kanskje allerede er skadet! Lykke....til?:)

Link to comment
Share on other sites

Det trenger ikke vare lenger enn etter en konsert. Kan pipe/suse litt i noen dager, men hvis det ikke går over kan det være trøbbel i vente. Fastlegen får ikke gjort noe uansett, og det beste er å vente litt for å se om det er temporært. Har skaden skjedd, er den uopprettelig.

 

 

Sendt fra min AN/PRC-77

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og da er vi over på det HighPower sier; gjenntatt eksponering. Bare idioter og "tøffinger" går på konsert eller skyter uten hørselvern. Skulle gjerne gitt en smakebit på feelingen en får når en skjønner at denne lyden aldri forsvinner.. Beskytt deg godt heretter og la ørene "hvile" noen dager (ha det gjerne stille i bilen/hjemme osv), så går det nok over:) Mange som skyter hundrevis av skudd på jakt før det ène setter seg i nerven, hos andre holder det med ett.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe moro å lese det her. Har det på begge ørene selv. Var læregutt da jeg sto på kne og koblet en stikkontakt i en kabelkanal. Da kommer montøren gående som vil være litt morsom før helga og slår et 28mm tykt langt betongborr inn i gardintrappa som sto ved siden av meg. Hørte dårlig hele helga og legen var heller lite imponert over montøren når jeg forklarte hva som hadde skjedd.

 

Er 10 år siden det skjedde i februar. For meg blir det hele verre hvis jeg er forkjølet eller har bihulebetennelse. Men da går det tilbake til det "normale" når formen er bedre igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tinnitus kan selvsagt komme etter svære engangsbelastninger. Like viktig er det å være klar over mengdebelastningen ved kraftig, men ikke ekstrem støy. Vi skyttere er utsatt for denne mengdebelastningen. Derfor anbefaler jeg nye skyttere å bruke både propper og vanlige hørselvern fra første dag.

Har en først fått en skade i grenseland slik trådstarter her har fått, går en ikke tilbake til start, men en går tilbake til et "subterskel"nivå der det skal svært lite til før tinnitus oppstår på ny og blir permanent.

Link to comment
Share on other sites

Når skaden først er skjedd så må man bare lære seg å leve med det desverre.

 

Har selv tinnitus på begge ørene etter mer enn 20 år som aktiv skytter, jakt og arbeid i til tider støyende arbeidsmiljø som maskinarbeider.

 

Når man er ung og fremmadstormende er jo alt som smeller gøy og det å ødelegge hørselen har for meg ikke gjort vondt men kommet snikende sakte men sikkert.

 

Har desverre ikke noen tips og triks som fungerer men en ting er forb.... brennsikkert, jeg starter ikke motorsag eller andre støyende saker uten att jeg har tatt på meg hørselværn først!

 

Så til dere som er unge og fremmadstormende har jeg bare ett godt råd å gi, og det er å bruke hørselværn når man utsetter seg for støyende aktiviteter enten på jobben eller på fritiden!!

Link to comment
Share on other sites

Det som er så surt er at jeg var skuddredd som liten og har derfor brukt hørselsvern siden da. Bare ikke den ene gangen... Den ene forbanna gangen...

 

Jeg mener å ha lest om at enten svensk eller fransk forsvar har en medisin for dette. Jeg mener også å ha lest om medisinsk restitusjon av amerikanske soldater som har tjenestegjort i særdeles støyende miljøer. Noen andre som har viten om dette? Eller er det bare myter jeg har vært borti?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe moro å lese det her. Har det på begge ørene selv. Var læregutt da jeg sto på kne og koblet en stikkontakt i en kabelkanal. Da kommer montøren gående som vil være litt morsom før helga og slår et 28mm tykt langt betongborr inn i gardintrappa som sto ved siden av meg. Hørte dårlig hele helga og legen var heller lite imponert over montøren når jeg forklarte hva som hadde skjedd.

 

Tror jeg hadde personelig funnet den montøren og klaska et 28mm betongborr i skallen på han på 10års dagen. Sett om det begynte å ringe like mye hos han. Sånne idioter burde vært bura inne...

Link to comment
Share on other sites

Det som er så surt er at jeg var skuddredd som liten og har derfor brukt hørselsvern siden da. Bare ikke den ene gangen... Den ene forbanna gangen...

 

Jeg mener å ha lest om at enten svensk eller fransk forsvar har en medisin for dette. Jeg mener også å ha lest om medisinsk restitusjon av amerikanske soldater som har tjenestegjort i særdeles støyende miljøer. Noen andre som har viten om dette? Eller er det bare myter jeg har vært borti?

 

Ja det stemmer nok dette med "behandling", men noe medisin har jeg bare såvidt lest litt om, men da var det bare på forskningsstadiet ennå. Behandlingen JEG har hørt om, kan være alt fra hypnose så hjernen "glemmer" at den hører lyden, eller andre former for terapi, og jeg vet folk som er så ekstremt plaget av dette at det er like før de tar reperen, KAN/KUNNE få apperater som sender ut lyd på nøyaktig samme frekvens, som da opphever tinitusen så lenge apperatet står på, men dette var/er så kostbart at det er skjelden i bruk (bare noe jeg plukket opp i en dokumentar en gang). Siden det var første gangen du fikk deg en sånn trøkk og har vært flink å passe ørene dine frem til insidenten, vil jeg tro det går går gradvis over etter noen dager. Det gjorde det for meg flere ganger før skaden ble permanent (idiot, i know...). Hvil hørselsnerven og ikke hør høy musikk, eller utsett deg for langvarig støy (gravemaskin osv), så håper jeg for din del at det blåser over til et skremmende minne:) Jeg kan for oppmuntringens skyld fortelle om gamlelæreren min på elektro, som i hinehåre dager kortsluttet en 100A skuff-sikring med alle fasene, så ekspolsjonen slengte han bort fra tavla, svidde han og gjorde han fullstendig DØV i 14 dager i strekk! (Visstnok kroppens måte å forsvare hørselnerven på for å prøve å reparere den eller noe) Han kom seg og har såvidt jeg vet ingen permanente skader av det, så ALLE REAGERER FORSKJELLIG!

 

(Og for de som måtte lure så er tinitus vedvarende støy i fra skde i hørselnerven som kan oppfattes som alt fra metallisk piping til uling, summing, during og andre forferdelige lyder, og lyden kan endre karakter ved sykdom eller inntak av alkohol f.eks, siden blodet da blir tynnere og tykkere igjen. Plutselig er du på den konserten du aldri kommer deg bort fra......)

Link to comment
Share on other sites

I forsvaret skjedde det flere ganger at det ble skutt uten at folk fikk på seg hørselsvern. Det i seg selv høres kanskje ikke så farlig ut, men når granatene kom fra rakkeren under så blir det en annen ting. Spesielt en episode husker jeg godt. Jeg stod 15 meter bak skytset og styrte på med noe greier mens en granat ble skutt. Jeg stod med ett øre til, og plutselig smalt det sånn fra munningsbremsen at hørselen forsvant på det øret. Alle som har vært borti en munningsbrems/rekylbrems/smellforsterker vet hva det går i.

 

Etter noen minutter kunne jeg høre igjen. De to neste årene ettepå kunne jeg høre en svaak pipelyd i øret noen ganger i måneden. Nå er pipingen helt vekke, men jeg hører dårlig på høye og lave frekvenser. Lyden forsvant i lengre og lengre perioder. Det tror jeg skyldes at jeg hadde det generelt så stille som jeg kunne rundt meg. At det medisinske etterspillet ble et sirkus uten like er vel en selvfølge... Kort fortalt så kan det være midlertidig.

 

 

DSC_0614.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blir hørselvern på jobb nå fremover selv om målinger gjort der ikke tilsa et behov for det. Vi har en del luftvrektøy som suser og hveser, samt varmluftsblåsere som bråker en del.

 

Jeg håper virkelig dette går over!

 

Jeg har tidligere tenkt på å kjøpe hørselvern med mikrofoner. Det skjer i morgen den dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tinnitus, oppleves for meg som brusing, siden -94 og bruker motlyd. Enten puta mi eller hvis den ikke er med så bruker jeg en fm radio justert "ut i atmosfæren" når det blir for stille rundt meg eller jeg skal sove. Ellers var jeg sørgelig dauhørt til å begynne med men dette har hatt en gradvis bedring opp igjennom åra, men sliter fremdeles med å oppfatte hva folk som er "spede i målet" prøver å komme med.

 

Fordelen med dette er at jeg selv velger hva jeg skal oppfatte når folk maser :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter at jeg spurte på jobb fikk jeg blankorekvisisjon på hørselvern. Hva velger jeg?

 

Ser at MSA Sordin går igjen som et mye brukt sett. Peltor sound trap er også nevnt rundt om.

Jeg trenger et som kan brukes dagen lang uten at det blir ubehagelig.

Det er 18-20 grader der jeg jobber og vi er ikke så fysiske at vi jobber oss svette.

Vi prater mye og begge de settene jeg nevnte har mikrofoner. Noen som har erfaring med disse?

Link to comment
Share on other sites

Kan gi deg samme tips som Highpower, prøv begge og se hva du syns passer best.

 

Jeg bruker Sordin Supreme Pro X, de bygger lite ut og er behagelig over tid. Eneste som er er at hvis du har silikonputer på de så må du av med de innimellom og tørke for der vil du bli klam og ettervert svett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plages også med piping/øresus. Har over flere år jobbet med en maskin som genererer over 110db. Brukte både ekspanderende propper og Peltor hørselvern med mikrofoner. Problemet med hørselvern er at de blir veldig tunge når man går med de hele dagen. Og man blir rimelig svett på øra pga varmen. De demper bra selvfølgelig. Er man ikke nøye med hygiene kan man få sopp eller utslett pga fuktigheten. Til selve hørselsvernene får man jo hygienesett som består av polstringen mot hodet, samt skum inni. Det anbefales å bytte de ca hver 6mnd ved daglig bruk. Og tro meg, det skuminnlegget blir gult og ekkelt.... Derfor er hørselvern på lik linje med sko PERSONLIG verneutstyr..

 

Men, en bra løsning er formstøpte øreplugger. De støpes etter dine ører og gir i mange tilfeller veldig god passform. I de pluggene setter de inn små elementer slik at du kan koble til mp3/tlf etc.

 

Mange muligheter. Men det er verdt å finne ut av de før pipinga kommer. Da er det gjerne for sent

Link to comment
Share on other sites

... KLippe

 

Etter at jeg spurte på jobb fikk jeg blankorekvisisjon på hørselvern. Hva velger jeg?

 

 

Du velger Soundscopes. Fint at din arbeidsgiver vil ta vare på deg, og dette er billig for å beholde deg i jobb. Det er MYE dyrere med en ansatt som er sykemeldt rett som det er enn å betale ut noen grunker for skikkelige vern (din arbeidsgiver trekker det uansett av,-)) Sjekk denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=1728&p=815787&hilit=soundscope#p815787

Link to comment
Share on other sites

TS: Din situasjon høres ganske lik ut min egen, dette med trykk og ikke helt klare symptomer som kan fremkalles. Jeg fant meg rett og slett i at nå har jeg fått tinnitus, måtte ta meg en fridag fra jobb for å være sint på meg selv mens ørene pep. Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle klare å leve med dette. (Sa mannen som har vært skutt så alt for mye med smelljern uten hørselvern)

 

Merket at symptomene forsvant delvis i blandt, og en "vakker" dag var de helt borte og har ikke kommet tilbake. Så ikke gi opp ennå, ikke utsett ørene dine for noe støy, sov godt og håp på det beste selv om det er en kjip situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe moro å lese det her. Har det på begge ørene selv. Var læregutt da jeg sto på kne og koblet en stikkontakt i en kabelkanal. Da kommer montøren gående som vil være litt morsom før helga og slår et 28mm tykt langt betongborr inn i gardintrappa som sto ved siden av meg. Hørte dårlig hele helga og legen var heller lite imponert over montøren når jeg forklarte hva som hadde skjedd.

 

Er 10 år siden det skjedde i februar. For meg blir det hele verre hvis jeg er forkjølet eller har bihulebetennelse. Men da går det tilbake til det "normale" når formen er bedre igjen.

 

Ble det regsitrert som "Yrkesskade" kan du hente ut noen kroner i erstatning hvis det ikke er foreldet.

Link to comment
Share on other sites

Det blir hørselvern på jobb nå fremover selv om målinger gjort der ikke tilsa et behov for det. Vi har en del luftvrektøy som suser og hveser, samt varmluftsblåsere som bråker en del.

 

 

Det er støy over tid som er mest skadelig.....

 

Som der jeg jobbet hvor man gikk i maskinbråk hele skiftet unntatt når man var på dass eller spiste/pause.

 

Hverdagen min er variabel, men pipinga kommer og går. Noen ganger er den veldig kraftig, og andre ganger er den bare der....

Man venner seg til det, og noen ganger ikke. Vanskelig greie egentlig. Så du bør (og det gjør du jo) ta dette seriøst.

 

Det er jo ikke bare støy fra egne verktøy/maskiner man eksopneres for, men også fra andre maskiner. Enkle skillevegger kan brukes der slik er praktisk mulig, men også matter/plater hengende ned fra taket i labyrintform demper effektivt spredning av slik støy.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne bølgen her.. Sliter selv etter mye bilstereo bygging og råning 8) , spesielt når man legger seg om kvelden med det øre som er skadet ned på puten(Kan bli sprø av mindre). Har ikke vært hos legen, men lært og leve med det. Etter dette er jeg spesielt utsatt for høye lyder b.l.a bare etter en liten bytur sliter jeg gjerne 2-3 dager etter med dette..

Hørt det finnes puter som har innebygget høytaler med bølgeskvulp etc som hjelper..

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er heldigvis ikke i samme situasjon som deg, men som skytter/jeger vet man jo aldri.

 

Hadde legen noe håndfast å komme med om dette, eller bare standardsvar at vi må vente og ta tiden til hjelp for å se hva som skjer videre?

Legen utsatte timen jeg hadde sist i august siden dette var en lite prioritert greie i og med at jeg opplevde symptomer i resesjon... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel fint det barerobert? Idiotisk om du (og helsevesenet) bruker tid og penger på utredning av dette og det blir satt i gang en haug med tiltak dersom det fikser seg av seg selv!? Du kan jo ikke vite nå om dette går helt over, det gjør det jo relativt ofte. Jeg krysser fingre for deg og håper at du vokser det av deg :mrgreen:

Bent

Link to comment
Share on other sites

første gangen jeg skulle fyre av 30-06 min på jakt,sto jeg inne på et lite toalett 3kvm (reveglugga) uten hørselsvern og lyddemper...det smallt,reven datt,og jeg hørte ikke enn dritt...bestefaren min var i kjøkkenet og observerte situasjonen,og da han pratet til meg,hørte jeg ikke hva han sa (så bare kjeften gikk på ham ) jeg fikk vite hvordan det er å være døv...det gikk over etter 2 dager,men jeg sliter med å høre i store forsammlinger eller ved annen bakgrunnsstøy....men ellers er hørselen sykt god.kan høre rev som hyler på flere km.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har hatt tinnitus 24/7 siden førstegangstjenesten, ca 25 år, og har alltid klart å takle det greit trodde jeg. Har alltid skutt mye: 20-40.000skudd i året, men har ikke løsnet særlig med skudd siden 2012-2013, uten at jeg direkte tenkte det var tinnitusen som gjorde det.

 

Fikk kjeven delvis ut av ledd i fjor høst og der er den enda, og da doblet tinnitusen seg, alt ble veeldig vanskelig: fokus, konsentrasjon og generelt overskudd ble fraværende, samtaler og møter med flere personer og støy er drepen. Plutselig forstod jeg hvorfor jeg ikke har hatt lyst /overskudd til å skyte siste årene.

 

Beste rådet jeg kan gi er å ikke gi opp selv om fastlege sier at dette må du bare leve med, for det er en del ting som kan gjøres for å ha det greiere med tinnitus.

 

Her er litt edruelig info om tinnitus etc fra Sørlandets sykehus:

 

http://www.sshf.no/omoss_/avdelinger_/t ... /side.aspx" target="_blank" target="_blank

 

http://www.sshf.no/omoss_/avdelinger_/t ... /side.aspx" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tinnitus en del år og vet at dette er veldig slitsomt.

Jeg fikk det av en røykvarsler som jeg skulle teste med røyk. Den ville ikke stoppe så jeg hentet den ned og tok ut batteriet. 10 sekund med høy lyd, så var det gjort. Har nå en høy pipelyd på begge ørene som aldri gir seg. :forvirra:

 

Jeg kan anbefale tinnitus-kurset på HLF Briskeby i Drammen.

http://hlfbriskeby.no/kurs

Dette kurset har hjulpet meg veldig med å leve med "lyden".

Kurs og reis blir dekket av NAV.

Link to comment
Share on other sites

Har en liten suser selv, en 15kHz-lyd på høyre øre (høres det ut som). I tillegg kan ørene begynne å skvaldre (vanskelig å beskrive lyden annerledes) ved høye lyder. Har ingen anelse om når den oppsto, kan være både slag mot hodet, slag mot ørene og høye lyder som har stått for de. Er såpass heldig at den er svak nok til å ikke merkes i det daglige, men jeg er sikker på å alltid ha med meg en påminnelse om å bruke hørselvern.

 

Kjøp de, og bruk de. Selv røyk jeg på noen elektroniske Peltor på XXL. Ikke disse smale beregnet for jakt, men noen litt større som demper på linje med Optime 2. Føler det går greit på skytebanen med kun disse, uten propper, selv når hele linja ligger med 6,5. Ulempen er at de kan være i veien for skytingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...