Jump to content

Dobbeltsyn med begge øyne i bruk.


royajohansen

Recommended Posts

Heisann dere.

 

Har et lite spørsmål.

 

Har akkurat begynt å skyte på leirduer, da jeg er en blodfersk jeger som skal ut i ilden for første gang i september.

På skytebanen la jeg merke til at når jeg har montert hagla og kikker nedover løpet, så får jeg dobbeltsyn. Veldig forstyrrende. Jeg er høyrehendt og skyter med høyre.

Jeg er neimen ikke helt sikker på om jeg har høyre eller venstre dominerende øye. Når jeg peker mot et punkt og lukker venstre øye flytter ikke fingeren seg, når jeg lukker høyre øyet flytter fingrene seg til høyre.

 

Hva tenker dere? Har jeg høyre eller venstre dominerende øye? og er det noe i den forbindelse som gjør at jeg får dobbeltsyn når jeg har begge øyne åpne?

 

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

aner ikke, men snakk med instruktørene på banen, de burde vite det :)

Velkommen til klubben forresten ;) Har ikke nubbsjans til å skyte med begge øyne åpne.

Så blir nok til at man lukker venstreøyet, ikke at det har noe å si for skytingen sin del da :)

Link to comment
Share on other sites

Da har du høyre øye som dominant.

 

Det er fordel å skyte med begge øyan åpen, men blir det bare tull så prøvmå lukke venstre. Jeg tipper at du får dobbeltsyn når du står og studerer nedover sikteskinna? Vil tro du ikke merker så mye til dette når du skyter, da vil dominant øye styre, og det andre "følger" bare etter.

 

Hold fokus på due, korn og bevegelse så går det seg nok til. Lykke te!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er høyre-skytter å er såkalt Kryssdominant. Dvs at det bytter mellom hvilket øye som er dominant.

Jeg har satt en tape bit på brillene mine, Slik at venstre øyet ikke ser kornet.

Dette gjør at høyre-øyet tvinges til å være dominerende.

 

Det var litt uvant i starten men gjorde at jeg fikk mye bedre oversikt, og mye enklere å fokusere på dua.

Link to comment
Share on other sites

ganske usaklig og unødvendig villreinjegeren..

Synes ikke det er usakelig, hvis jeg hadde dobbeltsyn hadde jeg oppsøkt øyelege for da er det noe galt med synet, kanskje det kan rettes med noe så enkelt som ett par briller. Slutt å vær så grinete og sur for at noen kommer med et forslag til løsning som ikke er i samsvar med hva du har, var bare et tips ikke noe annet, ha en fortsatt blid dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg skyter riktignok med pistol på 25m. :D Øvde meg til å skyte med begge øyne åpne,dette gikk greit. Men begynte å se svarten på blinken dobbelt ,dette var noe som kom å gikk. Og dette skjer igjen noen ganger. Tok det opp med øyelegen. Han kunne ikke gi noe svar på fenomet :shock: Men det skjer som sagt ikke ofte lenger.

Link to comment
Share on other sites

Denne fingertesten for å se om høyre el venstre øye er dominant, blir jeg ikke klok på.... Mulig jeg er treg..? Har man to punkter å sette fokus på, så må det ene eller andre bli dobbelt..

 

Når jeg peker på et punkt lengre borte, så ser jeg med begge øyne åpne to fingertupper... så hvem putter man på målet?

 

La oss si at jeg putter den fingern til venstre på punktet, og lukker venstre øye? Da peker fortsatt fingeren på målet, mens den tl høyre forsvinner. Og omvendt med høyre finger og lukke høyre øye.

 

Har jeg da venstre eller høyredominant øye?

 

Jeg har i alle fall funnet ut at jeg ikke klarer å skyte med begge øyne åpne, og får liten glede av Aimpoint o.l..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dobbeltsyn forekommer når man fokuserer feil. Se altid på dua, ikke kornet. Det skal bare syns som en skygge. Synet skal alltid fokuseres 100% på dua.

Men ser du 2 duer samtidig, trengs en tur til optikeren.

 

Og det var akkurat det som var problemet :) Jeg fant plutselig ut at synet mitt på død og liv ville kikke nedover løpet og ikke dua. Når jeg flyttet fokuset over mot dua og holdt det der så steg det fra 8 treff til 17 treff på 25 :)

Link to comment
Share on other sites

Denne fingertesten for å se om høyre el venstre øye er dominant, blir jeg ikke klok på.... Mulig jeg er treg..? Har man to punkter å sette fokus på, så må det ene eller andre bli dobbelt..

 

Når jeg peker på et punkt lengre borte, så ser jeg med begge øyne åpne to fingertupper... så hvem putter man på målet?

 

La oss si at jeg putter den fingern til venstre på punktet, og lukker venstre øye? Da peker fortsatt fingeren på målet, mens den tl høyre forsvinner. Og omvendt med høyre finger og lukke høyre øye.

 

Har jeg da venstre eller høyredominant øye?

 

Jeg har i alle fall funnet ut at jeg ikke klarer å skyte med begge øyne åpne, og får liten glede av Aimpoint o.l..

 

 

Du gjør d feil. Det du faktisk gjør, hvis jeg sjønner din forklaring rett, er at du sikter på ett punkt langt borte med en fingertupp og begge øyne åpen, da vil du nødvendigvis se to fingertupper fordi du har to kryssende synsakser, dette er helt normalt, men ikke egnet for å finne dominans;)

 

Ta og "fold" hendene dine, håndflate over håndflate, lag ett hull på str, med ett armbåndsur mellom tommelfingere og håndflate(som en trekant) strekk armene dine ut og sikt inn ett punkt ca 5-10 meter unna med begge øyne åpen. Når du har gjort dette så holder du igjen ett og ett øyet. Det øyet som er åpent når du ser punktet er det dominante øyet. (håper dette ble ok forklart)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er høyre-skytter å er såkalt Kryssdominant. Dvs at det bytter mellom hvilket øye som er dominant.

Jeg har satt en tape bit på brillene mine, Slik at venstre øyet ikke ser kornet.

Dette gjør at høyre-øyet tvinges til å være dominerende.

 

Det var litt uvant i starten men gjorde at jeg fikk mye bedre oversikt, og mye enklere å fokusere på dua.

Ser du to korn mens du fokuserer på dua, løser du det med easyhit, redring eller lignende.

 

Bruker begge triksene ovenfor, og de fungerer greit. Easyhit ser jeg ikke på, fokuserer på dua slik at easyhiten kun fremtrer som en lysende prikk der fremme. Ser en på siktet ender det hele galt for min del.

 

Problemet med to duer er mest sansynlig feil fokusering (ser på siktene mens man prøver å se dua samtidig, noe jeg lett får til om jeg ikke tenker meg litt om). En noenlunde skyteinnstruktør burde kunne hjelpe deg med å finne ut av dette. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om fokuspunktet ikke er helt i samme plan som due, eller hva det er du fokuserer på.

Dersom man fokuserer på et punkt nært deg vil alt som er på lenger avstand ses dobbelt(ukrysset diplopi) Om du fokuserer langt unna vil alt som er nært bli dobbelt (krysset diplopi)

 

Om man googler "fysiologisk diplopi" og studerer synsaksene finnes kanskje bedre forklaring på fenomenet.

gir en liten intro. Tråden vises dobbelt bak og forran perlen en fokuserer på. Dersom man forsøker denne øvelse: om du fokuserer på perlen i midten, men ser tråden krysse litt forran eller bak vil dette indikere, merk indikere og ikke påvise, en svakhet med å fokusere i rett plan.

Det er også mulig at det foreligger det man på folkesnakket kaller "skjult skjeling" og diverse andre ting.

 

Ville vært interessant å vite om bildet du ser med høyre øye er den høyre delen av dobbeltbildet eller om høyre øye ser den venstre siden av dobbeltbildet.

Link to comment
Share on other sites

Om man googler "fysiologisk diplopi"

 

Interessant, for jeg lider av dette og forsvarets "finger test" fungerer ikke. Men derimot har jeg ikke opplevd under skyting at dette er et problem siden jeg ikke skyter med begge øynene åpne. Men ser at det fort blir problematisk når man skyter med begge øyne åpne.

 

Iallefall godt å få en diagnose på symptomene siden det vanligste svaret var "da gjør du noe feil" på finger testen;P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt svar på dette er trene og atter trene på lerduer.

Jeg lukket i begynnelsen venstre øye, for å fokusere med høyre over skinna (høyrehendt).

Men etter mange runder på lerduebanen denne sesongen, har jeg begynt å skyte med begge øynene oppe uten at jeg tenker over det.

 

To ting ble klart bedre da, jeg treffer mer, og jeg trekker av raskere mot dua.

Har man en hagle som ligger riktig mot skulder og kinn, fokus på dua og ikke noe annet, så følger løpet med :winke1:

Tren mye på å montere hagla riktig mot skulder og kinn hjemme, det sparer deg for mange penger og frustrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Denne fingertesten for å se om høyre el venstre øye er dominant, blir jeg ikke klok på.... Mulig jeg er treg..? Har man to punkter å sette fokus på, så må det ene eller andre bli dobbelt..

 

Når jeg peker på et punkt lengre borte, så ser jeg med begge øyne åpne to fingertupper... så hvem putter man på målet?

 

La oss si at jeg putter den fingern til venstre på punktet, og lukker venstre øye? Da peker fortsatt fingeren på målet, mens den tl høyre forsvinner. Og omvendt med høyre finger og lukke høyre øye.

 

Har jeg da venstre eller høyredominant øye?

 

Jeg har i alle fall funnet ut at jeg ikke klarer å skyte med begge øyne åpne, og får liten glede av Aimpoint o.l..

 

 

Du gjør d feil. Det du faktisk gjør, hvis jeg sjønner din forklaring rett, er at du sikter på ett punkt langt borte med en fingertupp og begge øyne åpen, da vil du nødvendigvis se to fingertupper fordi du har to kryssende synsakser, dette er helt normalt, men ikke egnet for å finne dominans;)

 

 

Fin test, men hos meg så avhenger det litt av hvordan jeg holder hendene foran meg. Virker som om øyedominansen skifter for hver gang. Aldri forstått det der :P

 

Ta og "fold" hendene dine, håndflate over håndflate, lag ett hull på str, med ett armbåndsur mellom tommelfingere og håndflate(som en trekant) strekk armene dine ut og sikt inn ett punkt ca 5-10 meter unna med begge øyne åpen. Når du har gjort dette så holder du igjen ett og ett øyet. Det øyet som er åpent når du ser punktet er det dominante øyet. (håper dette ble ok forklart)

Link to comment
Share on other sites

Denne fingertesten for å se om høyre el venstre øye er dominant, blir jeg ikke klok på.... Mulig jeg er treg..? Har man to punkter å sette fokus på, så må det ene eller andre bli dobbelt..

 

Når jeg peker på et punkt lengre borte, så ser jeg med begge øyne åpne to fingertupper... så hvem putter man på målet?

 

La oss si at jeg putter den fingern til venstre på punktet, og lukker venstre øye? Da peker fortsatt fingeren på målet, mens den tl høyre forsvinner. Og omvendt med høyre finger og lukke høyre øye.

 

Har jeg da venstre eller høyredominant øye?

 

Jeg har i alle fall funnet ut at jeg ikke klarer å skyte med begge øyne åpne, og får liten glede av Aimpoint o.l..

 

 

Du gjør d feil. Det du faktisk gjør, hvis jeg sjønner din forklaring rett, er at du sikter på ett punkt langt borte med en fingertupp og begge øyne åpen, da vil du nødvendigvis se to fingertupper fordi du har to kryssende synsakser, dette er helt normalt, men ikke egnet for å finne dominans;)

 

 

Fin test, men hos meg så avhenger det litt av hvordan jeg holder hendene foran meg. Virker som om øyedominansen skifter for hver gang. Aldri forstått det der :P

 

Ta og "fold" hendene dine, håndflate over håndflate, lag ett hull på str, med ett armbåndsur mellom tommelfingere og håndflate(som en trekant) strekk armene dine ut og sikt inn ett punkt ca 5-10 meter unna med begge øyne åpen. Når du har gjort dette så holder du igjen ett og ett øyet. Det øyet som er åpent når du ser punktet er det dominante øyet. (håper dette ble ok forklart)

 

 

For meg så bytter det litt på hvilket øye som er dominant. Er veldig sjeldent det blir det samme øyet tre ganger på rad. :-S

Link to comment
Share on other sites

 

 

For meg så bytter det litt på hvilket øye som er dominant. Er veldig sjeldent det blir det samme øyet tre ganger på rad. :-S

 

Noen kan ha en alternerende dominans.. Evt at de egentlig ikke har ett dominerende øyet, men to like "sterke" ;) På samme måte som enkelte er like gode med venstre og høyre hånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...