Jump to content

Nå strammes det inn ja..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Nå har jeg opplevd det at ett kjent firma som selger ladeutstyr forlanger kopi av legitimasjon ved kjøp av koppermantlede kuler. Dette har aldri før vært nødvendig.

 

Kuler, krutt og tennhetter har alltid vært definert som ammunisjon i våpenloven. Det har ikke alltid vært like "strengt" når det gjelder kuler. Nå har altså myndighetene skjerpet inn på dette.

 

Merkelig og litt unødvendig synes jeg, når den eneste skade en kan gjøre med en pose kuler og en pose tomhylser er vis man bruker dette som slagvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har våpenkort i det kaliberet, hva skal du da med kulene?

 

Éit lite oppfølgings spurnad til den @trestokk ! Må mann ha våpenkort i det kaliberet ein kjøper ladekomponenter til ? Sjølv hadde eg tenkt til å kjøpe ladekomponenter før eg handla våpenet...

Link to comment
Share on other sites

I våpenloven defineres vel prosjektiler som ammunisjon. Altså må man vise våpenkort for å kjøpe det. Og ja, man må ha våpenkort i rett kaliber ;)

 

Definèr "prosjektil" da..

Er ikke alt som kan oppnå en hvis hastighet et prosjektil da? 8)

Link to comment
Share on other sites

I våpenloven defineres vel prosjektiler som ammunisjon. Altså må man vise våpenkort for å kjøpe det. Og ja, man må ha våpenkort i rett kaliber ;)

 

Definèr "prosjektil" da..

Er ikke alt som kan oppnå en hvis hastighet et prosjektil da? 8)

Kan ikke du definère "ammunisjon" også, mens du er i kverulantis modus ;)

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon er våpenlovens §3, enkelt og greit:

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

 

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

 

Akkurat det er det vanskelig å kverrulere så mye rundt.

Link to comment
Share on other sites

Prosjektil er enhver gjenstand ment for utskyting. Rent juridisk.

 

Hehe.. men når jeg handler kuler til våpen jeg ikke har, ja , da er de ikke ment for utskyting og derfor ikke prosjektil.

 

 

Helt korrekt, for DEG er de ikke det. Men intensjonen bak salgsvirksomheten er det ikke mulig å tvile på? Følgelig er det et prosjektil uansett.

 

En fotball er et prosjektil i det øyeblikket du legger den i en kanon, men jeg tror du i ro og fred kan handle fotballer uten lisen i lang tid fremover.

Link to comment
Share on other sites

Det var faktisk strengere for 20 år siden. Jeg begynte med jakt,skyting og hjemmelading på midten av 80 tallet, dengang så måtte jeg på lensmannskontoret å få skriftlig tillatelse på antall tennhetter,kuler og krutt hver gang jeg trengte noe.

Link to comment
Share on other sites

Er det rart dette blir innskjerpet da; gang på gang er det en eller annen ***** som må starte en tråd og klage fælt over at han måtte vise våpenkort når han handlet kuler på Indre Enfold Sport og Rakfisk DA; i løpet av noen timer har ørti stykker hivd seg inn og fortalt hos Den Butikken Som Faktisk Har Utvalg AS aldri har krevd noe slikt- bare å ringe så kommer hva som helst i posten.

 

 

 

Tenk-trykk-tal...

Link to comment
Share on other sites

FOR 2009-06-25 nr 904: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

 

§ 31. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...