Jump to content

308 Win nærliggende kuletest!


Xprez

Kan jeg teste kulene på vannkanner?  

57 members have voted

  1. 1. Kan jeg teste kulene på vannkanner?

    • Ja
      33
    • Nei
      24


Recommended Posts

Kva er det du eigentleg kan få ut av målingar med å skyte .308 kuler i vasskanner?

Har du nokre tankar om kva du skal nytta observasjonane dine til?

 

Eg går ut frå at du har prøvd dette ut og har ei formeining om ekspansjon av kuler i ei vasskanna.

Fortel litt om dette før du legg i veg med alle kannene og alt vatnet.

Spent på kor store kanner du vil bruka, lengden på kannene, skyteavstand, framatthenting av kuler m.m.

 

 

Dette må no vera eit svært tidkrevjande prosjekt!

Link to comment
Share on other sites

Da må man i tilfelle dele inn i to kategorier.

 

Ei Kule for skadedyr, hvor skaden på dyret skal være størst mulig, og att det er viktig at det ikke går rikosjetter etter et treff.

 

På dyr som vi skal spise er det etter mitt syn viktig at ei kule ekspanderer slik at frontaldiameteren blir størst mulig, for å lage en størst mulig sårkanal gjennom vitale kroppsdeler, slik at man kan nytte dette dyret til mat.

 

Har opplevd at ei kule som ekspanderer som den skal ikke gjør annet enn å gå tvers igjennom ei vannkanne også, du ser da bare hullet. du kan vel ikke på dette grunnlaget si at ei kule er dårlig eler god, da bør du se kula at den har ekspandert som den skal, da må du ha kula for å bekrefte dette.

 

Slik som denne:

120220082230AeskvxS1GjwRRmpA9G.JPG

 

Denne kula: ei 180 grs Rhino kule i kaliber 3006 som er plukket ut av en Zebra som er skutt på ca 50 meters avstand.

 

dette dyret sjanglet 20 meter før det gikk overende dødt. ved kulefunnet fortalte det meg at denne kula gjorde det den skulle gjøre drepe dyret raskt, uten at dyret måtte kastes etterpå.

 

04102007203522WAh76O11saRj.jpg

Denne kula fant jeg ikke igjen gjennomskutt dåhjort på 120 meter, med 375 H&H Mag med ei 260 grs Accubond kula ladd til 820 m/sek, dyret datt på plassen, mao kula gjorde jobben sin selv om det ble ødelagt litt kjøtt.

 

Konklusjonen min ved å skyte på vannkanner, store eller små, er for morro, og for å se eventuelle spektakulære vasskyer etter ett treff, med konvensjonelle jaktkuler tror jeg man blir skuffet over manglende forventet effekt. men med ei 100 grs varmintlule i 7mm Rem Mag ladd med full pupp, vil det bli svært spektakulært

 

Skal ikke ta gleden fra folket, noe morro må vi jo unne oss, men men vitenskapelig verdi har det ikke

Link to comment
Share on other sites

Villreinjegerens mening er at ei ekspandert kule skal ha størst mulig frontal diameter for å lage størst mulig sår.

 

Underlig nok for mange, men det eksisterer ikke korrelasjon eller causalitet i mellom kulediameter og sårskade.

 

Det betyr at ei 40mm kanonkule ikke nødvendigvis gir store skader.

 

Etter andre verdenskrig var det et betydelig antall stridende som gikk med 12.7 og ueksploderte 20mm 30mm og 40 mm ammunisjon i kroppen.

 

Så diameter er helt irrelevant!

 

Tar tilbake den ueksploderte 40 mm'tern. Tror det er feil, selv om flere ble skutt med det.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke soldatene gikk med disse prosjektilene i kroppen etter krigen :mrgreen::mrgreen:

 

Men dem kjente nok ikke at dem var truffet før det gikk en liten stund, dette er det faktisk gjort studier på i samband med viatnamkrigen, mao. ett dyr som er truffet (jeg velger å bruke dyr, da vi ikke skyter mennesker) vet ikke at det er truffet før det segner om dødt. eller em elg med vomskudd vet ikke at den er truffet før ubehaget melder seg, om det er ett lite eller stort kaliber er i denne sammenhengen underordnet, så lenge prosjektilet når inn til de organene som gjør at dyret blir skadet.

 

Når ett prosjektil ekspanderer vil det også samtidig legge igjen sin energi i dyret, ved gjennomskyting har kula mere energi noe som gjør at den går igjennom, jo større eksansjonsdiameter kula får uten å separere gjør at skaden og blodtrykksfallet skjer raskere, med påfølgende raskere død, ved skadeskyting vil ikke dette være umiddelbart dødelig med dyret vil få så mye ubehag at det vil legge seg, noen dør etter en tid mens andre ikke. avhengig av skadens art.

Link to comment
Share on other sites

Etter andre verdenskrig var det et betydelig antall stridende som gikk med 12.7 og ueksploderte 20mm 30mm og 40 mm ammunisjon i kroppen.

 

Har du dokumentasjon på dette. Ikke det at jeg tviler på det , bare at det er interessant lesing.Leste en lengre dokumentasjon om folk som var blitt skutt tvers gjennom hodet med helmantel (fra tinning til tinning) og hadde stort sett bare hodepine.

Hva har dette med trådtittel å gjøre - absolutt ingenting :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er reint tøv det du skriver villreinjegeren,men skal være litt snill å si at jeg ikke forsto helt.

 

Ut over det vil jeg gjerne se dokumentasjonen eller henvisning, gjerne i forhold til helt basale lærebøker eller liknende, men ikke røverromaner!

 

 

Med den ignorante diskuterer den arrogante nok forgjeves.

Link to comment
Share on other sites

US Army har mye dokumentasjon på dette med soldater i strid, som er truffet, og hvor kroppsdeler er skutt bort, de fortsetter angrepet så lenge de er gangbare.

Under befalsutdanningen fikk vi tilgang til dette materialet, tror faktisk alle soldater som er ute til tjeneste får en leksjon i dette...

 

Synes heller du skal verifisere dine påstander. mine påstander har jeg verifisert mer en en gang

Link to comment
Share on other sites

er det feil med mitt utsagn om dette, da må i tilfelle hele våpenbransjen, produsenter av ammo, hele verdens jegerkorps lære om igjen hvis det du påstår er det riktige. Du vil vel antakelig hevde at ei 222 blyspisskule vil kunne drepe en F.eks en Bøffel (for å ta noe ekstremt) ved ett bogskudd?

 

Tror det vil merkes som du merker ett myggestikk, han blir bare irritert.

 

da skjønner man at kalibervalg som regel står til den jakta (når vi snakker jakt) som vi skal bedrive. Stort vilt som Bøffel, elefant ol. trenger ett stort = Kraftig kaliber, ikke høg hastighet, snarere lav hastighet for at man skal kunne ta dette livet så raskt/humant som overhodet mulig, men man på ett rådyr ikke behøver så kraftige saker, selv om dette også duger til dette, ei uekspandert 500 kule er ofte større i diameter en ei 6,5 kule som er ekpandert.

 

Ekspansjonen er etter min mening ett middel for å øke ei kules diameter = større innvendig skade= raskere død.

Link to comment
Share on other sites

Detta er egentlig for ingeniørene blant eder og for folk med tilsvarende bakgrunn - og litt for å egles med villreinjeger.

 

Villreinjeger lever i forestillingen - og presenterer den dessuten som:

 

Diameter (kule;min merkn.) =større invendig skade = raskere død.

 

Kausalitet forutsetter samme dimensjoner om ikke noe annet. En dimensjonsanalyse gir:

 

Meter = Liter pr. sek (rimelig antagelse at det er høy korrelasjon mellom blødning og skade)=sek(raskere død måles i sek.)

 

Som alle med litt vett fatter er dette sludder. For å lage logikk i dette må man innføre benevnte koeffisienter, slik at reknestykket til slutt ender opp med samme benevning.

 

Om man finner disse koefifsientene, benevningen og logikken bak som gir oss denne benevning, så begynner det å likne på noe.

 

Inntil da er det du sier svada, villreinjeger, så den litteraturen jeg etterspør, helt konkret, er disse koefissientene og størrelsen på de!

Link to comment
Share on other sites

Inntil da er det du sier svada

 

Jeg er vel ikke umiddelbart enig i din påstand om hvem som snakker svada.

Du kaster ut en masse påstander som du overhodet ikke dokumenterer. Og kamuflerer det med et språk som ikke hører hjemme i norsk dagligtale. Det er en skitten sannhet at akademikere (som du påstår å høre til blant) har en større eller riktigere integritet enn resten av oss.

 

Du er bare et kverulerende troll som underholder en liten stund.

Link to comment
Share on other sites

Detta er egentlig for ingeniørene blant eder og for folk med tilsvarende bakgrunn - og litt for å egles med villreinjeger.

 

Villreinjeger lever i forestillingen - og presenterer den dessuten som:

 

Diameter (kule;min merkn.) =større invendig skade = raskere død.

 

Kausalitet forutsetter samme dimensjoner om ikke noe annet. En dimensjonsanalyse gir:

 

Meter = Liter pr. sek (rimelig antagelse at det er høy korrelasjon mellom blødning og skade)=sek(raskere død måles i sek.)

 

Som alle med litt vett fatter er dette sludder. For å lage logikk i dette må man innføre benevnte koeffisienter, slik at reknestykket til slutt ender opp med samme benevning.

 

Om man finner disse koefifsientene, benevningen og logikken bak som gir oss denne benevning, så begynner det å likne på noe.

 

Inntil da er det du sier svada, villreinjeger, så den litteraturen jeg etterspør, helt konkret, er disse koefissientene og størrelsen på de!

 

Tror du skal vei dine ord på gullvekta Alias, du er nå ute å kjører med fornærmende uttalelser, det vil jeg ikke akseptere og jeg tror heller ikke moderaotrene aksepterer det, jeg har uttalt meg om det faktiske forholdet, at du troller og finner på nye idiotiske påfunn kun for å holde liv i en tråd som du for lengst har ødelagt sett i forhold til trådstarters spørsmål.

jeg kunne sikkert kallet deg både det ene og det andre, men avstår, alle her har skjønt at du er et ikke tema. Gidder heller ikke besvare eller forholde meg til deg på noen som helst slags måte.

Link to comment
Share on other sites

Takk til moderator for å hente tråden tilbake der den skulle være. Til de av dere som ønsker denne kuletesten, takk for alle bidrag, både kuler og innlegg. Testen er nært forestående, men bare for å presisere, det er aldri for sent å sende kuler. Jeg er titt og stadig på banen, så testing blir det fremover.

Link to comment
Share on other sites

Du Alias, jeg har akkurat lest en annen tråd som heter Kuler fra elg. Der har flere personer bidratt med bilder av kuler de har gravet ut av dyr de har skutt. I den tråden skriver du (fritt etter hukommelsen) Ja her var det mye skrammel og unyttig kunnskap Kan jeg sende bilder av kulene da og så kan dere si hva som skjedde med elgene?

 

I denne tråden der trådstarter skal teste kuler, uten å skyte de i dyr, skriver du igjen at det er bare tull.

Jeg oppfatter det som bevisst trolling. Ukult, grinete, forstemmende like Kammer-atlig oppførsel. Nå er jo mods på banen, så da håper jeg du blir holdt øye med.

 

 

Tilbake til topic:

For meg er det interessant både hvordan kuler ser ut etter å ha blitt skutt i dyr, og hvordan dyrene oppførte seg, og hvordan kuler ser ut etter å ha blitt avfyrt i vannkanner. Jeg har skutt noen kuler i is, og det er veldig opplysende. For eksempel ble 300 grains A-frame i 375 H&H omtrent dobbelt størrelse i front, nesten ikke tap av vekt og en relativt rundt kant. Kaliber .30 Barnes TSX fikk fliker som skjærer i kjøttet, beholdt all vekt. Scirocco ble helt flat i 300 mag hastigheter, dobbelt så stor frontdiameter som A-frame. Da jeg så det forsto jeg hvorfor rådyrene ble så sprengt.... Så til deg trådstarter, jeg er interessert i å se hvordan kulene ser ut etter å ha blitt skutt i vannkanner, og hvor mye vekttap det ble. Det sier meg mye om hvilken kule jeg skal velge, i ulike kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Alias:

 

Etter andre verdenskrig var det et betydelig antall stridende som gikk med 12.7 og ueksploderte 20mm 30mm og 40 mm ammunisjon i kroppen.

 

Så diameter er helt irrelevant!

 

Tar tilbake den ueksploderte 40 mm'tern. Tror det er feil, selv om flere ble skutt med det.

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Dette tror jeg er noe av det dummeste jeg noen gang har lest. Hadde du begrenset deg til å hevde at noen få overlevde å bli skutt med slike våpen, hadde det vært litt mer troverdig. Men at "et betydelig antall" ikke bare overlevde, men overlevde med prosjektilene i kroppen! Ble de truffet på 5 km avstand eller? Dokumentasjon, takk. Og massevis av det.

 

Her har du noen linker til de forskjellige prosjektilene "et betydelig antall" soldater overlevde.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/12,7_x_99_mm_NATO

 

http://en.wikipedia.org/wiki/20_mm_caliber

 

http://en.wikipedia.org/wiki/30_mm_caliber

 

Selvfølgelig vil diameteren på kula ha innvirkning på hvor stor sårkanalen blir. Eller mener du at ei kule med diameter på 2 cm vil gi like mye skade som ei kule med diameter 5 cm? Dette bør du kunne dokumentere meget grundig hvis du har noen slags ambisjoner om å bli tatt seriøst.

 

Videre hyler du om dokumentasjon fra de som som våger å være uenig med deg, men jeg har ikke sett en eneste link ifra deg som dokumenterer fantasihistoriene du kommer med. Samtidig unngår du å svare på direkte spørsmål som er kritiske til dine teorier, men velger istedet å prøve å latterligjøre de, og kaller de "røverhistorier". Dette forteller oss andre veldig mye om deg, og hvordan vi heretter bør forholde oss til deg og dine innlegg.

 

Ikke fullt så vennlig hilsen

 

Gøran

 

 

 

 

Sorry, Xprez, men jeg klarer ikke dy meg...dette kan ikke stå uimotsagt.

Link to comment
Share on other sites

Eh, her detter jeg glatt avg lasset, og den pisse konkuransen der har jeg verken kunskap eller interesse av å bli med på.

 

Derimot er jeg mere intresert i om jeg har oppfattet følgende noenlunde korrekt:

 

 

Skyting i vann eller andre media som ikke har material minne (som viser den faktiske sårkanalen mm for mm), vil kun gi ett resultat, og det er alt etter hastigheten kulen treffer mediet (her vann) med. Vise hvordan kulen sansynligvis vil se ut og restvekt etter ett skudd i ett dyr. Altså ikke når og hvor i dyret ekspansjenen vil forekomme.

 

Svenskenes test rigg, er i stor grad laget for å dokumentere sårkanal i tillegg til gjennomtrengning, utseende og restvekt.

 

En test i vann vil som sådan fortelle oss at en gitt kule som treffer i en gitt hastighet, vil få ett sluttprodukt som ser sånn og slik ut, samt har en x% restvekt.

 

Det jeg lurer på er da, om ikke en test som dokumenterer kulens mål og utseende før og etter, samt hastigheten den treffer mediet med. Er mer enn tilstrekklig til at man kan gjøre seg opp en mening om dens egnethet i forhold til vilt type og skudd situasjoner en regner med å komme ut for?

 

Samt at enhver slik test, helst bør utføres med for kaliberet og kulevekten, en lav, medium og høy hastighet (med 308w er vel kun lav og medium hastighet tilgjengeligt som hastighetsområde). Slik at man klarere kan gjøre seg opp en mening om kulens effektive bruks og hastighets område?

Link to comment
Share on other sites

Valg av testmedium ja, her er det mange meninger. Skal vi prøve å starte med noe som folk kan være enige i?

 

- Det eneste som virkelig teller er hvordan kula oppfører seg i viltet. Enige? Godt. Vi er ute etter en kule som gir rask og pålitelig avliving av viltet med så lite kjøttødeleggelse som mulig, hvordan dette skjer er sånn sett ikke så viktig.

 

Men å teste kulekonstruksjoner på vilt er mildt sagt problematisk fra et praktisk og etisk synspunkt. En analyse av konstruksjon vil ikke si nok, så vi er derfor nødt til å gjøre tester på et dødt medium før vi kan benytte kula til praktisk jakt. Enige?

Det ideelle testmediet bør da være relevant for bruksområdet, det bør altså være så tett opp til et levende dyr som mulig. I tillegg bør det gi repeterbare resultater. Dessverre finnes ikke dette mediet og vi er dermed nødt til å inngå kompromisser.

Som regel blir tilgjengelighet og pris det avgjørende for valget, vann og våte aviser/telefonkataloger med og uten andre tilsetninger er det vanligste. Og uansett hva en mener om de forskjellige mediene kan vi vel være enige om at dette ikke lenger er noen fullgod erstatning for levende vev?

Dermed kan ikke resultatene fra slike tester si noe direkte om hvordan effekten ville vært på viltet, men hvis man sammenlikner slike tester med praktiske erfaringer fra jakt kan man begynne å komme med noen konklusjoner.

Link to comment
Share on other sites

.....

Dermed kan ikke resultatene fra slike tester si noe direkte om hvordan effekten ville vært på viltet, men hvis man sammenlikner slike tester med praktiske erfaringer fra jakt kan man begynne å komme med noen konklusjoner.

 

Et av problemene er at det knapt finns noe som man kan bygge praktiske erfaringer på, tror jeg har funnet 1 slik seriøs undersøkelse hvor man slaktet ned en flokk med bøfler og laget en såkalt vitenskaplig analyse med disseksering? av hvert dyr for å klarlegge sårkanal.

Link to comment
Share on other sites

Puzzaque...

 

Dette var interessant. Er dette å finne på nett?

 

Ja

men har mistet linken men skal se om jeg finner den igjen , de hadde også en del knall og fall tilfeller som ikke var "planlagt" som førte til at de dissekerte hjernen for å prøve å finne årsaken der.

Det de fant var noe de trodde kunne komme av at skuddet hadde truffet på "toppen" av hjerteslaget når trykket var på det høyeste og lagde en ekstra topp på dette som laget skikkelig ugreie i blodkarene i hjernen (sånn grovt etter hukomelsen)

Link to comment
Share on other sites

Vapentidningen nr 7 2008 har en interesant 6 siders test av 0.30 ammo med forskjellige kuler. De brukte en simulator bestående av 6 mm laminqat, 2x40 mm limtre som knokkel, 6mm laminat, en telefonktalog, 10 cm luftglippe som lunger, og 10 våte telefonkataloger som kulefanger.

 

De kom fram til at ved skyting av elg på skrå vinkler/uheldige omstendigheter, var homogene kuler det eneste som dugde.

 

Bladet er kansje i salg enda, nytt 5,feb.

Link to comment
Share on other sites

Eg foreslår at du først tester i våte telefonkatalogar, eller vått avispapir e.l. Etter manges meining vil kulene ikkje oppføre seg så veldig ulikt som i vilt, men først og fremst så får dei nokolunde like testforhold.

Det som gir mest like forhold for kulene er å bruke http://www.thebullettesttube.com/ ,men det trur eg neppe du har tilgang til. Dessutan er det dyrt og noko tungvint i bruk.

 

Ein anna fordel med å bruke våte telefonkatalogar er at det alt er utført masse andre testar med dette mediet slik at det faktisk går an å samanlikne resultata.

 

Å skyte i vassskanner kan du gjerne gjere om du har kuler til overs,men som nemnt av andre den testen er nesten "urealistisk" hard.

 

Slike testresultat gir selvfølgelig ikkje 100% likt resultat med verkelegheita,men det trur eg alle veit så det er ingen vits i å terpe på av einkelte her. Er det nokon som ikkje har interesse av denne testen så skjønnar eg ikkje heilt vitsen med å delta i debatten.

 

For dei som har interesse for jaktkuler så kan eg anbefale boka www.riflebullets.net

Då eg høyrde om undersøkelsen til NINA samstundes som eg visste at denne boka vart laga så formidla eg kontakt mello Stokke og ein av medforfattarane Barsness. No var boka så langt komen at den var nesten ferdig,men eg håpar Stokke & co fekk litt nytte av amerikanarane si rike erfaring med ulike kuler under jakt og testing i ulike medier.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Når eg ser på datoen denne tråden ble startet og prisen på kuler i dag, tror eg Xprez har solgt alle kulene han har fått inn og rømt til Brazil med pengene :lol::lol:

:lol::lol: Samme tanken hadde jeg!Dette har jeg gitt opp..Glad jeg har testa sjøl,og funnet mine favoritter :)

Link to comment
Share on other sites

Hei alt godtfolk.

 

Beklager at det har gått så lang tid. jeg har ikke fått gjort dette fordi jeg har havnet på kjøret på privaten. Samlivsbrudd, med dertil psykiske problemer og medisinering... Sånn, nå vet alle det. :cry:

 

Nei, har nok ikke solgt noen av kulene (ja, vet det var en spøk). De står fint linet opp i ladebua, klar til dyst så snart jeg er litt mer oppegående. Har fått testet et par kuler, men ikke fått satt sammen resultatet. Det kommer så snart det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til en del av de mest høylytte her så har jeg brukt to minuttene og 50 kr for å bidra til dette :shock: og føler meg derfor berettiget til å si:

 

Gi nå f... i sytinga. Om mannen har lyst til å ta på seg et pro bono prosjekt som dette så har han vell alle rettigheter til å slenge det på sjøen og. Den som har problemer med fremdriften kan brette opp ermene å bidra selv eller holde kjeft.

 

Testen vil jo ikke gi noe annet enn et test spesifikt resultat og er derfor heller ikke større mål en å klø morrobeinet og dekke nysgjerrigheten.

 

->Xpress

Ta det lungt. Når jeg har skuffet unna litt på privaten (skrive ferdig en bok, bytte jobb, selge leilighet og flyttet litt) så kan jeg om ikke annet ta en del av testingen. Kan være behjelpelig med å fremskaffe ladedata osv i mellomtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...